UKRAINAN SOTA AHDISTAA

Anonyymi

En ole koskaan kokenut näin suurta epävarmuutta ja pelkoa. Pelkään, että syttyy suursota.

Suomi liittyy Natoon ja se eskaloi tilanteen, jopa ydinsota on nyt mahdollinen.

On hirvittävää mitä Ukrainassa nyt tapahtuu.

Olisi parempi, etten lukisi uutisia, mutta en voi sille mitään, katson ja luen niitä tauotta.

Todella paha olla.

29

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On normaalia ja hyväksyttävää tuntea ahdistuneisuutta, surua ja toivottomuutta, etenkin nyt, kun Euroopassa on sota. Mutta pidemmän päälle se alkaa tuoda mukanaan muita ongelmia, kuten stressin pitkittymistä ja unettomuutta.

      Aloittajalle: Kannattaa ehdottomasti vähentää tiedotusvälineiden aiheeseen liittyvän uutisoinnin seuraamista. Koska se aiheuttaa ja vain lisää entisestään ahdistusta ja sen oireita. Ja siitä ei taas ole kyseisen kriisin selviämisessä ja ratkaisemisessa mitään apua.

      Kannattaa keskittyä enemmän positiisempiin ja iloisempiin asioihin ja omaan elämäänsä. Ja muihin konkreettisempiin asioihin.

      • Anonyymi

        Joo no eikai se hyväksyntää kysy mitä tuntee :D toinen juttu kuitenkin on että ymmärtää että nyt tuli tällainen tunne reaktio. Elämähän on jatkuvaa tykkään ja en tykkää vaihtelua. Jos haluaa vahvistua henkisesti niin pitää vähentää tykkäyksen seuraamista ja opetella sietämään myös asioita joista ei tykkää. Ja ei pidä mennä äärimmäisyyksiin mutta yleensä tunnereaktion olemassa olemisen tiedostaminen vie siitä jo pahimman terän. Tunteet ovat myös kehollisia tuntemuksia. Erilaisia jännityksiä tulee lihaksistoon tai ihoon ja ihohuokoset supistuu tai laajenee, tai lämpötila iholla muuttuu :) ei mitään mitä tarttis pelätä :)


    • Anonyymi

      Mietin jopa sitäkin, että myyn asuntoni nyt, jos se käy kaupaksi tällaisessa tilanteessa.

      Omasta kodista luopuminen tuntuu pahalta, mutta koti tietysti muodostuu sinne, missä itse olen, ei ole niin paljon riippuvainen seinistä ja lattioista.

      Minulla on mahdollista lähteä lomalle ulkomaille. Kun katson ukrainan väestöä kävelemässä kymmeniä/satoja kilometrejä pakoon Ukrainasta, olen invalidi ja en pystyisi kävelemään.

      • Anonyymi

        Myy heti, kohta se on muusina pommeista. Rahat dollareiksi ja heti muualle.


    • Anonyymi

      Putin on sodassa yksin.
      V-venäjä on vain venäjää.
      Xi voi näennäisesti leikkiä toveria, mutta sillä on vain oma etu ensin.
      Myöhemmin se maksaa itäisiä osia venäjästä.

    • Anonyymi

      Kuollaan kohta kaikki, Putiini pistää atomipommit lentoon ja ei joditabu auta. Natoon ei ehditä eikä auta, koska Venäjä sotiin kohta atomipommein. USA, Britit ja Ranska vastaavat ja maapallomme biosfääri tuhoutuu. Voi olla osaltani viimeinen kevät...

      • Anonyymi

        Venäjä EI käytä ydinpommeja. Ihan vaan faktaksi niin Venäjä käyttää ydinaseita ainoastaan silloin jos sen maan olemassa oloa uhkataan ja sinne hyökätään.

        Ja kuka sinne on hyökkäämässä?


    • Anonyymi

      ensin kansa ajettiin paniikkiin koronalla nyt on sitten ukrainan sota.
      Lapsetkin on ajettu paniikkiin median ( YLE ) pelottelulla.
      Onko lääkeyhtiöt tämänkin tiedotuksen takana, mielialalääkkeitä pitää saada kaupaksi hinnalla millä hyvänsä.

      • Anonyymi

        Juu, lääketehtailla menee lujaa! Mielialalääkeet tekevät nyt kauppansa. Osta osakkeita, rikastut!

        Lääketehtaiden asiallahan Putin on!


      • Anonyymi

        Realismia nuo uutiset. Tuollaisia oli 1939-1945 joka päivä ja pakko oli vaan elää. Lapsetkin. Ei auttanut pyrkiä kallonkutistajalle ja napsia mömmöjä vaan piti käydä koulua tai tehdä töitä, ja miesten sotia. Selvisi jos selvisi, jos ei niin ei voinut mitään.

        Nyt kaikki ahdistaa, jo pelkkä somessa jonkun kirjoittama epämukava tölväisy järkyttää syvästi ja tarvitaan psykiatri, kriisiterapeutti ja vahvat psyykenlääkkeet. Miten nykyihmiset länsimaissa kestää mahdollisen sodan? Epäilen. Ukrainalaiset eivät ole niin pumpulissa kasvanteita joten heillä on sietokykyä ja siten myös taistelutahtoa, huivimummotkin heittäneet polttopullioja vihollisen panssareihin.


    • Anonyymi

      Pitää muistaa, että konflikteissa aina käytetään pelotteita. En usko, että ydinsodalla uhkailu toteutuisi. Pitää muistaa, että maailmassa on paljon ydinaseita omaavia valtioita, eikä ainoastaan vain yksi.

      Kukaan ei täällä yksin määrää.

      • Anonyymi

        Järjellä ajateltuna noin. Mutta vaikka tätäkin asiaa miten järkeilisi mielessään, pelko pysyy.


    • Anonyymi

      Minua ahdistaa myös ihan järjettömästi. En ole koskaan pystynyt katsomaan edes sotaelokuvia niin vahingossa avaamani uutisvideot tai kuvat taisteluista ovat liikaa ja tulevat uniinkin.
      Koitetaan jaksaa ja toivotaan parasta. Toivotaan, että hyvä voittaisi ja maailmaan palaisi rauha

      • Anonyymi

        Hyvä ei Venäjällä voita ellei joku korkea-arvoinen upseeri tai henkivartija likvidoi Putinin, vaikka oman hengen hinnalla. Muuten homma jatkuu ja laajenee.

        Sama juttu oli Hitlerin kohdalla, pakko oli pommittaa hieno maa Saksa raunioiksi ja hyökätä eri maiden joukkovoimalla likdivoimaan pahan voimat. Nyt sama juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ei Venäjällä voita ellei joku korkea-arvoinen upseeri tai henkivartija likvidoi Putinin, vaikka oman hengen hinnalla. Muuten homma jatkuu ja laajenee.

        Sama juttu oli Hitlerin kohdalla, pakko oli pommittaa hieno maa Saksa raunioiksi ja hyökätä eri maiden joukkovoimalla likdivoimaan pahan voimat. Nyt sama juttu.

        Ei.


    • Anonyymi

      On todella paha olla.

      Ei ole ketään kenen kanssa puhuisin tilanteesta.

      Joko ihmiset vähättelee tilanteen vakavuutta tai sitten on tuo järjetön uhoaminen, jossa ei ole mitään järkeä.

      • Anonyymi

        Pubit aukeaa 1.3.22 laajennetulla aukioloajalla joten sinne voisi mennä ottamaan kaljaa ja turisemaan porukan kanssa sodasta.


    • Hei,

      On olemassa monia matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada tukea elämän erilaisissa kriisitilanteissa. Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja keskustella omista tunteista ja ajatuksista. Ajatusten vaihtaminen ulkopuolisen tahon kanssa voi helpottaa ja tuoda myös uusia näkökulmia.

      Tässä myös vinkkejä joista voi olla hyötyä, kun uutiset sodasta huolestuttavat: https://mieli.fi/uutiset/mita-voi-tehda-jos-puheet-sodasta-huolestuttavat/

      Näihin auttaviin tahoihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä:

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa elämän ongelmatilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin reksiteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • Anonyymi

        Mitä toi auttaa? Ei se höpinä estä Putinin porukkaa sotimasta ja tappamasta. Ne tulee pian tännekkin!


    • Anonyymi

      Media pyrkii myymään juttuja, Ukrainan tilannetta liioitellaan ihan tarkoituksella jotta pelotellut ihmiset jäisi koukkuun uutisvirtaan. Uutiset ovat bisnestä, medialla on oma agendansa mukana kaikessa uutisoinnissa Ukrainan suhteen. Parempi vaan lopettaa uutisten seuraaminen kokonaan ja lakata lukemasta keskustelupalstojen höyryämisiä, Ukrainan sota ei vaikuta suoraan meihin suomalaisiin kuitenkaan eikä Suomi ole joutumassa sotaan ainakaan lähivuosina.

    • Anonyymi

      Jos mahdollinen rintamalle lähtö pelottaa ja se haittaa arkielämää ja töitä niin aseellisesta palvelusta voi myös kieltäytyä armeijan käytyäänkin. Siirtyy täydennysjoukkoihin joita ei käytetä aseellisissa asioissa sodan aikanakaan. Hyväksyntä on myös automaattinen ja todella nopea, ja hakemuksen voi lähettää sähköpostilla, mutta pitää käydä valitsemanaan ajankohtana 5 pv kurssilla. Vapaita kurssipaikkoja on vasta vuonna 2023, mutta siitä huolimatta on vapautettu, ja yhden kerran voi vielä perua päätöksen ja palata reserviin, jos ei ole aloittanut sitä 5pv. kurssia. Eli eroaminen reservistä voisi rauhoittaa hermoja monilla, mutta de ei vie pois mahdollisuutta raittia aseisiinkaan, jos muuttaa mieltään ennen kurssia.

    • Anonyymi

      Kerran me kaikki kuollaan, ihan sama onko se kolarissa, sydärissä, sairasvuoteella vai sodassa.

      • Anonyymi

        Mulla on muita suunnitelmia, jota ilman elämän investointi, siitä jää saamatta voittoja. Olen valmiina lähtemään maasta kun sen aika.
        Jos ei voi lähteä, niin suurista kaupungeista ja itärajalta pois, niin eiköhän se siitä.


      • Anonyymi

        No ei se aivan sama ole. Tietoisuus ja ruumis ei ole samassa kategoriassa. Itämaissa sanotaan että mieli siirtyy eteenpäin, mutta mielen luonteet jäävät siihen. Teoilla on aina seurauksia. Miksi vesi pysähtyy meren rantaan? Siinä on hiekkaa, joka pysäyttää sen, ja hiekka on siinä vain ja ainoastaan mittaamattoman laajan syy ja seuraus ketjun tuloksena. Ihmisen keho on aivan samaa ainetta kuin kaikki muu mikä on syy ja seuraussuhteiden alaista. Kaikki mikä havaittavissa on, jotain muuta kuin Sinä. Näin sanovat Zenissä.


    • Anonyymi

      Olen itse mt-syillä eläkkeillä, ja tämä elämä on ollut kriisiä kriisin perään viimeiset 2,5 v. Sotaa olen pelännyt jostain viime vuoden puolelta asti, joten tietyssä mielessä oli jopa helpotus, kun se vihdoin alkoi.

      Mutta oma ajatukseni on se, että eri asioissakin on erilaisia vaiheita. Tässä on kuitenkin eletty vasta muutama päivä sotaa. Jos asia tuli täysin yllätyksenä, niin järkytyksen lientyminenkin voi viedä aikaa. Kaikki eivät edes ole huomanneet, että maailmalla tapahtuu. Ihmiset ovat ihan eri vaiheissa tajuamisen ja ymmärtämisen kanssa. Jotkut ovat suunnilleen maanisia, ja uskottelevat, että kaikki on ihanaa ja erinomaista. Tai ovat väärässä voimantunnossa. Reaktioita on monenlaisia.

      Omasta mielestäni on huono neuvo välttää uutisia. Jos ahdistuu, niin todellisuudessa pimennossa ei pysty olemaan. Asiat vaistoaa joka tapauksessa. Eli mieluummin rajoita jollain tapaa uutisten seuraamista. Päätä itse, minkä ohjelman haluat katsoa tai uutista lukea, ja mitä haluat ymmärtää. Sillä vältät ainakin ristiriitaisen uutistulvan. Itse olen kokenut hyviksi erilaiset pidemmät uutislähetykset, joissa haastatellaan asiantuntijoita. Haluan katsoa myös videoita, joilla haastatellaan tavallisia ukrainalaisia. Heidän urheus ja määrätietoisuus on jotenkin voimauttavaa.

      Vastustan sitä, että ihmiset kieltäytyvät tarttumasta aseisiin. Itsekin ajattelin ensin, että teen itsemurhan, jos sota leviää Suomeen. Sitten ajattelin, että on hemmetin raukkamaista kuolla turhaan, jos voi kuolla Suomen ja Euroopan puolesta. Eli selvitän, onko omalle terveydelleni mahdollinen sodanaikainen sijoitus olemassa. Reservissä olen joka tapauksessa enää pari vuotta. Enpä olisi uskonut, että tämä tilanne tulee vielä eteen.

    • Anonyymi

      Sota ei ole mun valinta eikä mulla ole täällä puolustettavaa, ja Venäjällä on oikeutuksensa. Reservistä voi siirtyä siviilirekisteriin; ei kaikkia ole luotu tappamaan.

      • Anonyymi

        Totta että meillä kaikilla ei ole perhettä jota pitäisi puolustaa ja moni on saanut paljon lokaa niskaan ilman perusteita. Isänmaa käsite on myös tässä viime aikoina muuttunut EU-isänmaaksi, siten että nyt puolustetaan koko läntistä maailmaa. Velvoite on siirtynyt nyt siihen että pitäisi puolustaa ketä tahansa ns. Länteen kuuluvaa. Ja USA katsoo meren takaa miten Euroopassa menee... NATOnkin tavoite on tietysti vakaa Eurooppa ja suurin mahdollinen kontrolli, sen ymmärtää. Venäjä kyllä on mokannut aina psykologiset operaationsa. NATOllakin on PSYOPS osasto eikä se ole salainen, mutta toiminta on. En puhu salaliitoista enkä toivo hyvää Putinille, mutta on tässä sodassa ja sen syissä paljon varmasti mitä ei katsota tarpeelliseksi mediassa tuoda esille, varsinkaan nyt kun Putin teki räikeä mokauksen ja ylilyönnin hyökkäämällä rajulla tavalla Ukrainaan, minkä kaikki tuomitsemme. Jos maailma tulee hulluksi, sulje korvasi siltä ja seuraa sydämen ääntä.


    • Anonyymi

      Tuli tuo saatanan kihti , ei pääse edes karkuun :(

      Rampa

    • Anonyymi

      Mua ahistaa, että tästä tulee kolmas maaillansota😰 Mua ei se sinäänsä pelota, jos se tapahtuu ja kuolisin. Ahistaa vaa se et miten elämä jatkuis jos en kuolis ja mitä me tullaan tekemään😭 Joskus haluisinki kuolla ja lähtee tästä paskasta maailmasta. En haluu puhuu tästä esim. Äitille ku puhumimen jotenki mulla ahistaa vielä enemmän, vaikka mulla on tosi hyvät välit mun äitiin ja koko perheeseen ja kavereihin nii en silti haluu puhuu siitä. Mut oikeesti mitä hittoa me tehään jos kolmas maailmansota syttyy?! Mennääkö me sinne muka taistelee jollai hiton nerf-pyssyillä, paetaanko, vai kuollaanko?! Tai sit me kuollaan paetessamme...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. Mikä elokuva kuvaa ikävöityä henkilöä ja sinua?

      Otsikossa aloitus.
      Ikävä
      50
      684
    Aihe