Mitä järkeä on ylipäätään ilmoittaa CO2-päästöjä (hiilidioksidi)? Jos olen oikein ymmärtänyt, päästöt ovat suhteessa kulutukseen. Jos CO2-päästöjä tulisi suhteessa vähemmän, palaminen olisi epätäydellistä, jolloin tulisi vielä haitallisempia yhdisteitä (esim. monoksideja).
CO2-päästöt ja kulutus
8
2156
Vastaukset
- exFakiiri
CO2-päästö on suhteessa kulutukseen, jos käytetään samaa polttoainetta. Eri polttoaineitten hiilen määrä on erilainen, joten tällöin kulutus ei kerro kaikkea. Bensalitran polttaminen tuottaa Motivan esiteläpyskän mukaan keskimäärin 2350 g hiilidioksidia, ja naftalitra 2660 g.
CO2-päästöjen ilmoittaminen on jokin EU-standardi. Monessa Euroopan maassa on käytössä erilaisia maa- tai nestekaasu-, biopolttoaine- ja tiesmitäautoja joiden CO2 päästöt riippuvat sekä polttoaineesta että kulutuksesta, siinä skaalassa tuo on ihan järkevää.Ero ei siis ole kovin suuri.
Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.- dibbaduu
EsaH kirjoitti:
Ero ei siis ole kovin suuri.
Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)
- CxHy
dibbaduu kirjoitti:
Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)
Hiili-vedyissä on myös vetyä, ja myös vedyn polttamisesta vapautuu energiaa. Dieselin molekyyliketjut ovat pitempiä kuin bensiinin, ja siksi dieselissä on vähemmän vetyä...
Eli suhteessa energia määrään dieselissä on enemmän hiiltä...
MUTTA asia ei ole ollenkaan näin yksinkertainen. Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin ottomoottorilla. Joten samaa hyötytehoa varten diesel käyttää vähemmän lämpötehoa, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta...
Eivätkä monimutkaisuudet lopu ihan tähänkään... Nimittäin, on sinänsä totta, että bensassa on enemmän vetyä kuin dieselissä, mutta koska bensiinin kulutus on mitä on, niin raakaöljystä ei saada tislattua tarpeeksi bensiinin raaka-ainetta, eli sitä joudutaan tekemään raskaammista jakeista siten että molekyylejä pilkotaan ja väliin ympätään lisää vetyä. Tätä prosessia kutsutaan "krakkaamiseksi".
Krakkaaminen kuluttaa energiaa, ja kuten kaikki varmasti tietävät, niin energian tuottaminen aiheuttaa päästöjä. Ja näitä päästöjä ei edes huomioida kun ilmoitetaan autojen CO2-päästöjä...
- kiinnostunu2
Miksi päästö kaupan edistyksenä on vähentäämteollisuuden CO2-päästöjä?
- anteeksi2
Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä
- kysyjä
anteeksi2 kirjoitti:
Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä
mitä tässä kysytään?
- jotain tällaista
kysyjä kirjoitti:
mitä tässä kysytään?
CO2, eli hiilidioksidi sitoo enemmän lämpöä ilmakehään kuin pelkkä O2, eli happi.
Sitoo enemmän lämpöä tarkoittaa että ilmakehästä tulee kasvihuoneen tapainen kun lämpö ei enää katoa takaisin avaruuteen. Lisälämpö puolestaan muuttaa ilmastoa, eli voi syntyä myrskyjä, ikijäätiköt sulavat nostaen merenpintaa, merivirrat voivat muuttua siten ettei esim. Golfvirta lämmitäkään Suomea ja Eurooppaa.
Ilmaston lämpiäminen ei tarkoita että lisälämpö jakantuisi mukavasti ja tasaisesti, eikä etenkään vain aiemmin kylmille alueille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683
