Mitä järkeä on ylipäätään ilmoittaa CO2-päästöjä (hiilidioksidi)? Jos olen oikein ymmärtänyt, päästöt ovat suhteessa kulutukseen. Jos CO2-päästöjä tulisi suhteessa vähemmän, palaminen olisi epätäydellistä, jolloin tulisi vielä haitallisempia yhdisteitä (esim. monoksideja).
CO2-päästöt ja kulutus
8
2093
Vastaukset
- exFakiiri
CO2-päästö on suhteessa kulutukseen, jos käytetään samaa polttoainetta. Eri polttoaineitten hiilen määrä on erilainen, joten tällöin kulutus ei kerro kaikkea. Bensalitran polttaminen tuottaa Motivan esiteläpyskän mukaan keskimäärin 2350 g hiilidioksidia, ja naftalitra 2660 g.
CO2-päästöjen ilmoittaminen on jokin EU-standardi. Monessa Euroopan maassa on käytössä erilaisia maa- tai nestekaasu-, biopolttoaine- ja tiesmitäautoja joiden CO2 päästöt riippuvat sekä polttoaineesta että kulutuksesta, siinä skaalassa tuo on ihan järkevää.Ero ei siis ole kovin suuri.
Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.- dibbaduu
EsaH kirjoitti:
Ero ei siis ole kovin suuri.
Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)
- CxHy
dibbaduu kirjoitti:
Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)
Hiili-vedyissä on myös vetyä, ja myös vedyn polttamisesta vapautuu energiaa. Dieselin molekyyliketjut ovat pitempiä kuin bensiinin, ja siksi dieselissä on vähemmän vetyä...
Eli suhteessa energia määrään dieselissä on enemmän hiiltä...
MUTTA asia ei ole ollenkaan näin yksinkertainen. Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin ottomoottorilla. Joten samaa hyötytehoa varten diesel käyttää vähemmän lämpötehoa, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta...
Eivätkä monimutkaisuudet lopu ihan tähänkään... Nimittäin, on sinänsä totta, että bensassa on enemmän vetyä kuin dieselissä, mutta koska bensiinin kulutus on mitä on, niin raakaöljystä ei saada tislattua tarpeeksi bensiinin raaka-ainetta, eli sitä joudutaan tekemään raskaammista jakeista siten että molekyylejä pilkotaan ja väliin ympätään lisää vetyä. Tätä prosessia kutsutaan "krakkaamiseksi".
Krakkaaminen kuluttaa energiaa, ja kuten kaikki varmasti tietävät, niin energian tuottaminen aiheuttaa päästöjä. Ja näitä päästöjä ei edes huomioida kun ilmoitetaan autojen CO2-päästöjä...
- kiinnostunu2
Miksi päästö kaupan edistyksenä on vähentäämteollisuuden CO2-päästöjä?
- anteeksi2
Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä
- kysyjä
anteeksi2 kirjoitti:
Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä
mitä tässä kysytään?
- jotain tällaista
kysyjä kirjoitti:
mitä tässä kysytään?
CO2, eli hiilidioksidi sitoo enemmän lämpöä ilmakehään kuin pelkkä O2, eli happi.
Sitoo enemmän lämpöä tarkoittaa että ilmakehästä tulee kasvihuoneen tapainen kun lämpö ei enää katoa takaisin avaruuteen. Lisälämpö puolestaan muuttaa ilmastoa, eli voi syntyä myrskyjä, ikijäätiköt sulavat nostaen merenpintaa, merivirrat voivat muuttua siten ettei esim. Golfvirta lämmitäkään Suomea ja Eurooppaa.
Ilmaston lämpiäminen ei tarkoita että lisälämpö jakantuisi mukavasti ja tasaisesti, eikä etenkään vain aiemmin kylmille alueille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"758937Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1545604Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1285054Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään183903Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m853480Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta533379Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä402731En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102701Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html582676- 241747
