CO2-päästöt ja kulutus

Mitä järkeä on ylipäätään ilmoittaa CO2-päästöjä (hiilidioksidi)? Jos olen oikein ymmärtänyt, päästöt ovat suhteessa kulutukseen. Jos CO2-päästöjä tulisi suhteessa vähemmän, palaminen olisi epätäydellistä, jolloin tulisi vielä haitallisempia yhdisteitä (esim. monoksideja).

8

2156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exFakiiri

      CO2-päästö on suhteessa kulutukseen, jos käytetään samaa polttoainetta. Eri polttoaineitten hiilen määrä on erilainen, joten tällöin kulutus ei kerro kaikkea. Bensalitran polttaminen tuottaa Motivan esiteläpyskän mukaan keskimäärin 2350 g hiilidioksidia, ja naftalitra 2660 g.

      CO2-päästöjen ilmoittaminen on jokin EU-standardi. Monessa Euroopan maassa on käytössä erilaisia maa- tai nestekaasu-, biopolttoaine- ja tiesmitäautoja joiden CO2 päästöt riippuvat sekä polttoaineesta että kulutuksesta, siinä skaalassa tuo on ihan järkevää.

      • Ero ei siis ole kovin suuri.
        Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.


      • dibbaduu
        EsaH kirjoitti:

        Ero ei siis ole kovin suuri.
        Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.

        Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)


      • CxHy
        dibbaduu kirjoitti:

        Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)

        Hiili-vedyissä on myös vetyä, ja myös vedyn polttamisesta vapautuu energiaa. Dieselin molekyyliketjut ovat pitempiä kuin bensiinin, ja siksi dieselissä on vähemmän vetyä...

        Eli suhteessa energia määrään dieselissä on enemmän hiiltä...

        MUTTA asia ei ole ollenkaan näin yksinkertainen. Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin ottomoottorilla. Joten samaa hyötytehoa varten diesel käyttää vähemmän lämpötehoa, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta...

        Eivätkä monimutkaisuudet lopu ihan tähänkään... Nimittäin, on sinänsä totta, että bensassa on enemmän vetyä kuin dieselissä, mutta koska bensiinin kulutus on mitä on, niin raakaöljystä ei saada tislattua tarpeeksi bensiinin raaka-ainetta, eli sitä joudutaan tekemään raskaammista jakeista siten että molekyylejä pilkotaan ja väliin ympätään lisää vetyä. Tätä prosessia kutsutaan "krakkaamiseksi".

        Krakkaaminen kuluttaa energiaa, ja kuten kaikki varmasti tietävät, niin energian tuottaminen aiheuttaa päästöjä. Ja näitä päästöjä ei edes huomioida kun ilmoitetaan autojen CO2-päästöjä...


    • kiinnostunu2

      Miksi päästö kaupan edistyksenä on vähentäämteollisuuden CO2-päästöjä?

      • anteeksi2

        Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä


      • kysyjä
        anteeksi2 kirjoitti:

        Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä

        mitä tässä kysytään?


      • jotain tällaista
        kysyjä kirjoitti:

        mitä tässä kysytään?

        CO2, eli hiilidioksidi sitoo enemmän lämpöä ilmakehään kuin pelkkä O2, eli happi.

        Sitoo enemmän lämpöä tarkoittaa että ilmakehästä tulee kasvihuoneen tapainen kun lämpö ei enää katoa takaisin avaruuteen. Lisälämpö puolestaan muuttaa ilmastoa, eli voi syntyä myrskyjä, ikijäätiköt sulavat nostaen merenpintaa, merivirrat voivat muuttua siten ettei esim. Golfvirta lämmitäkään Suomea ja Eurooppaa.

        Ilmaston lämpiäminen ei tarkoita että lisälämpö jakantuisi mukavasti ja tasaisesti, eikä etenkään vain aiemmin kylmille alueille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe