CO2-päästöt ja kulutus

Mitä järkeä on ylipäätään ilmoittaa CO2-päästöjä (hiilidioksidi)? Jos olen oikein ymmärtänyt, päästöt ovat suhteessa kulutukseen. Jos CO2-päästöjä tulisi suhteessa vähemmän, palaminen olisi epätäydellistä, jolloin tulisi vielä haitallisempia yhdisteitä (esim. monoksideja).

8

2156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exFakiiri

      CO2-päästö on suhteessa kulutukseen, jos käytetään samaa polttoainetta. Eri polttoaineitten hiilen määrä on erilainen, joten tällöin kulutus ei kerro kaikkea. Bensalitran polttaminen tuottaa Motivan esiteläpyskän mukaan keskimäärin 2350 g hiilidioksidia, ja naftalitra 2660 g.

      CO2-päästöjen ilmoittaminen on jokin EU-standardi. Monessa Euroopan maassa on käytössä erilaisia maa- tai nestekaasu-, biopolttoaine- ja tiesmitäautoja joiden CO2 päästöt riippuvat sekä polttoaineesta että kulutuksesta, siinä skaalassa tuo on ihan järkevää.

      • Ero ei siis ole kovin suuri.
        Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.


      • dibbaduu
        EsaH kirjoitti:

        Ero ei siis ole kovin suuri.
        Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.

        Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)


      • CxHy
        dibbaduu kirjoitti:

        Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)

        Hiili-vedyissä on myös vetyä, ja myös vedyn polttamisesta vapautuu energiaa. Dieselin molekyyliketjut ovat pitempiä kuin bensiinin, ja siksi dieselissä on vähemmän vetyä...

        Eli suhteessa energia määrään dieselissä on enemmän hiiltä...

        MUTTA asia ei ole ollenkaan näin yksinkertainen. Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin ottomoottorilla. Joten samaa hyötytehoa varten diesel käyttää vähemmän lämpötehoa, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta...

        Eivätkä monimutkaisuudet lopu ihan tähänkään... Nimittäin, on sinänsä totta, että bensassa on enemmän vetyä kuin dieselissä, mutta koska bensiinin kulutus on mitä on, niin raakaöljystä ei saada tislattua tarpeeksi bensiinin raaka-ainetta, eli sitä joudutaan tekemään raskaammista jakeista siten että molekyylejä pilkotaan ja väliin ympätään lisää vetyä. Tätä prosessia kutsutaan "krakkaamiseksi".

        Krakkaaminen kuluttaa energiaa, ja kuten kaikki varmasti tietävät, niin energian tuottaminen aiheuttaa päästöjä. Ja näitä päästöjä ei edes huomioida kun ilmoitetaan autojen CO2-päästöjä...


    • kiinnostunu2

      Miksi päästö kaupan edistyksenä on vähentäämteollisuuden CO2-päästöjä?

      • anteeksi2

        Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä


      • kysyjä
        anteeksi2 kirjoitti:

        Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä

        mitä tässä kysytään?


      • jotain tällaista
        kysyjä kirjoitti:

        mitä tässä kysytään?

        CO2, eli hiilidioksidi sitoo enemmän lämpöä ilmakehään kuin pelkkä O2, eli happi.

        Sitoo enemmän lämpöä tarkoittaa että ilmakehästä tulee kasvihuoneen tapainen kun lämpö ei enää katoa takaisin avaruuteen. Lisälämpö puolestaan muuttaa ilmastoa, eli voi syntyä myrskyjä, ikijäätiköt sulavat nostaen merenpintaa, merivirrat voivat muuttua siten ettei esim. Golfvirta lämmitäkään Suomea ja Eurooppaa.

        Ilmaston lämpiäminen ei tarkoita että lisälämpö jakantuisi mukavasti ja tasaisesti, eikä etenkään vain aiemmin kylmille alueille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe