CO2-päästöt ja kulutus

Mitä järkeä on ylipäätään ilmoittaa CO2-päästöjä (hiilidioksidi)? Jos olen oikein ymmärtänyt, päästöt ovat suhteessa kulutukseen. Jos CO2-päästöjä tulisi suhteessa vähemmän, palaminen olisi epätäydellistä, jolloin tulisi vielä haitallisempia yhdisteitä (esim. monoksideja).

8

2085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exFakiiri

      CO2-päästö on suhteessa kulutukseen, jos käytetään samaa polttoainetta. Eri polttoaineitten hiilen määrä on erilainen, joten tällöin kulutus ei kerro kaikkea. Bensalitran polttaminen tuottaa Motivan esiteläpyskän mukaan keskimäärin 2350 g hiilidioksidia, ja naftalitra 2660 g.

      CO2-päästöjen ilmoittaminen on jokin EU-standardi. Monessa Euroopan maassa on käytössä erilaisia maa- tai nestekaasu-, biopolttoaine- ja tiesmitäautoja joiden CO2 päästöt riippuvat sekä polttoaineesta että kulutuksesta, siinä skaalassa tuo on ihan järkevää.

      • Ero ei siis ole kovin suuri.
        Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.


      • dibbaduu
        EsaH kirjoitti:

        Ero ei siis ole kovin suuri.
        Jos dieseliä verotettaisiin sen CO2-päästöjen mukaan, pitäisi perusvero (0,2683 EUR/l) tuplata. Sittenkin se olisi vasta bensiinin tasolla, vaikka litrasta tulee 10 % enemmän päästöjä.

        Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)


      • CxHy
        dibbaduu kirjoitti:

        Niin, dieseliä kuluu vähemmän, koska sen polttoarvo on korkeampi. Siksi se myös aiheuttaa enemmän CO2-päästöjä. Tämähän on selvää. Samaan energian vapautumiseen kuitenkin noin sama määrä CO2-päästöä. By the way, usein 98 polttoarvo on korkeampi kuin 95, tsekatkaapa vaikka Nesteen sivuilta.. ja sen tiheys on suurempi. Toisaalta siksi siitä voi myös maksaa karvan enemmän ja osaltaan siksi sitä kuluu karvan vähemmän. Heh, pian joku autoinsinööri alkaa keuhkoomaan ettei niissä ole mitään eroa.. ;-)

        Hiili-vedyissä on myös vetyä, ja myös vedyn polttamisesta vapautuu energiaa. Dieselin molekyyliketjut ovat pitempiä kuin bensiinin, ja siksi dieselissä on vähemmän vetyä...

        Eli suhteessa energia määrään dieselissä on enemmän hiiltä...

        MUTTA asia ei ole ollenkaan näin yksinkertainen. Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin ottomoottorilla. Joten samaa hyötytehoa varten diesel käyttää vähemmän lämpötehoa, eli kuluttaa vähemmän polttoainetta...

        Eivätkä monimutkaisuudet lopu ihan tähänkään... Nimittäin, on sinänsä totta, että bensassa on enemmän vetyä kuin dieselissä, mutta koska bensiinin kulutus on mitä on, niin raakaöljystä ei saada tislattua tarpeeksi bensiinin raaka-ainetta, eli sitä joudutaan tekemään raskaammista jakeista siten että molekyylejä pilkotaan ja väliin ympätään lisää vetyä. Tätä prosessia kutsutaan "krakkaamiseksi".

        Krakkaaminen kuluttaa energiaa, ja kuten kaikki varmasti tietävät, niin energian tuottaminen aiheuttaa päästöjä. Ja näitä päästöjä ei edes huomioida kun ilmoitetaan autojen CO2-päästöjä...


    • kiinnostunu2

      Miksi päästö kaupan edistyksenä on vähentäämteollisuuden CO2-päästöjä?

      • anteeksi2

        Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä


      • kysyjä
        anteeksi2 kirjoitti:

        Sori tuli kirjoitus virhe ;) niin elikkä miksi päästö kaupan tarkoituksena on vähentää teollisuuden CO2-päästöjä

        mitä tässä kysytään?


      • jotain tällaista
        kysyjä kirjoitti:

        mitä tässä kysytään?

        CO2, eli hiilidioksidi sitoo enemmän lämpöä ilmakehään kuin pelkkä O2, eli happi.

        Sitoo enemmän lämpöä tarkoittaa että ilmakehästä tulee kasvihuoneen tapainen kun lämpö ei enää katoa takaisin avaruuteen. Lisälämpö puolestaan muuttaa ilmastoa, eli voi syntyä myrskyjä, ikijäätiköt sulavat nostaen merenpintaa, merivirrat voivat muuttua siten ettei esim. Golfvirta lämmitäkään Suomea ja Eurooppaa.

        Ilmaston lämpiäminen ei tarkoita että lisälämpö jakantuisi mukavasti ja tasaisesti, eikä etenkään vain aiemmin kylmille alueille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5231
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      187
      4961
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3434
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2976
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2312
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      241
      1747
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1299
    8. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      79
      1299
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1000
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      937
    Aihe