Pelottaa... epätoivoinen 20-vuotias

Anonyymi

Olen 20-vuotias opiskelija ja kerron tässä lyhyesti tarinani viimeisiltä kuukausilta tähän asti.
Olen jo kauan (niin kauan, kuin muistan) kärsinyt suolistovaivoista, etenkin ummetuksesta sekä suoliston tyhjenemisen vaikeuksista. Olen käsittänyt, että tämä on vain kroonistunut vaiva omalla kohdalla, sillä ruokavaliomuutokset, nesteiden lisääminen ja liikunta eivät ole poistaneet ko vaivaa.
Pikakelaus viime syksyyn: eräänä päivänä pyyhkiessäni huomasin verta paperissa. Ajattelin ensimmäisenä, että menkat kyseessä, mutta uudelleen pyyhkiessä huomasin veren tulevan väärästä paikasta. Menin paniikkiin ja luonnollisesti googletin asian, jonka jälkeen tulin siihen tulokseen, että kyseessä ovat vain peräpukamat. Asia unohtui eikä enää toistunut tuon jälkeen - elin normaalia elämää.
Syksy oli opintojen alettua rankkaa aikaa henkisesti suuren elämänmuutoksen myötä, ja marraskuun lopulla iski suuri stressi ja ahdistus. Joulukuun puolessa välissä kävin sattumalta vaa'alla ja huomasin painoni laskeneen dramaattisesti hyvin pieneen lukemaan (alipainon puolelle). Pistin tämän stressin ja sen aiheuttamien huonojen ruokailutottumuksien piikkiin. Tästä eteenpäin alkoi alamäki.
Tammikuussa sairastin sitkeän flunssan, josta en ole vieläkään palautunut - lämpöilen edelleen (ruumiinlämpöni pysyy joka päivä sitkeästi 37 asteen yläpuolella, vaikka normaalilämpöni on aina ollut 36.6) ja tuntuu siltä, että kroppani on jäänyt flunssatilaan (ei siis kuitenkaan yskää, nuhaa, kurkkukipua tms). Lisäksi hikoilen öisin runsaasti ja hengenahdistusta päivittäin. Koronatesteissä en käynyt, joten voi tietenkin olla long covidia. En tiedä, mutta epäilen.
Huolestuttavaa on ollut se, että vointini on totaalisesti romahtanut ja kunto huomattavasti heikentynyt. Paino on edelleen laskusuunnassa, vaikka olen yrittänyt syödä paljon enemmän ja liikkua vähemmän. Olen ravannut yksityisellä viime aikoina ja verikokeista ilmeni vakava raudanpuute (ferritiini vain 5.8). Sain rautalääkityksen, ja lääkäri laittoi vaivan jälleen huonon syömisen ja stressin piikkiin. Aloin vahvasti epäilemään asiaa, sillä olen kaikkiruokainen ja syönyt AINA rautapitoista ruokaa. Googletin raudanpuutteen syitä (runsaat kuukautiset, kasvissyönti, runsas urheilu yms), mutta mikään ei tuntunut natsaavan omalle kohdalle. Verikokeista katsottiin myös kilpirauhasarvot, keliakia ja erilaiset vitamiinit, mutta ei mitään poikkeavaa. Hemoglobiinikin vielä (toistaiseksi) viitearvojen sisällä (~130). Googlettamalla törmäsinkin ikävämpään raudanpuutteen aiheuttajaan: suolistoverenvuoto.
Palaset alkoivat loksahtamaan paikoilleen: nopea laihtuminen, yleiskunnon nopea romahtaminen, suolistovaivat (vaikka toisinaan ollut jo kauan) ja nyt raudanpuute. Tarkemmin miettien, ulosteessani on ollut nyt jo ainakin viime kuukausien ajan sekä päivittäin pieniä määriä verta. Olenkin pohtinut IBD:n mahdollisuutta omalla kohdalla, mutta syvemmän perehtymisen myötä olen tullut siihen tulokseen, ettei se ole todennäköisin vaihtoehto omalla kohdalla (se nimittäin näkyisi tietyllä tavalla veriarvoissa - edes tulehdusarvot eivät ole minulla koholla lämmöstä huolimatta, mikä tässä onkin hämmentävintä). Nyt olenkin alkanut pelkäämään pahinta.
Suvussani ei ole syöpää (tai yleisestikään mitään suolistosairauksia), joten olen aina ajatellut syövän todennäköisyyden olevan minimissään omalla kohdalla. Olen kuitenkin tullut nyt uusiin ajatuksiin - nimittäin olen noin 98% varma, että sairastan suolistosyöpää. Hauskinta tässä onkin se, ettei kukaan ota minua vakavissaan asiasta tai usko sitä. "Päässä vikaa" - joo, myönnän, etten ole henkisesti terve, ja voi hyvin ollakin, että osa oireistani selittyy sillä. Suolistosyöpä (syöpä nyt muutenkin) on harvinainen näin nuorella, ja jopa todennäköisempi syöpä voisi olla lymfooma. Tätäkin olen miettinyt, sillä lämpöily, painonlasku ja yöhikoilu kuuluvat lymfooman tyypillisiin oireisiin. Verikokeet ja epämääräiset suolistovaivani vahvistavat kuitenkin epäilykseni suolistosyövästä.
Viimeiset pari viikkoa olenkin elänyt jatkuvassa pelossa ja epätoivossa asian suhteen. Eihän tässä näin pitänyt käydä... aikaisemmin hyvässä kunnossa oleva ja terve 20-vuotias sairastuu vakavasti ja elää korkeintaan enää pari vuotta. Olen täysin musertunut. Eniten suren jo nyt perheeni puolesta vaikka he eivät aavista mitään... uskomatonta, kuinka epäonnekas voi ihminen olla. Olenkin tästä oppinut ymmärtämään elämän rajallisuuden sekä sen, ettei mitään saisi ottaa itsestään selvyytenä. Tajusin tämän valitettavasti liian myöhään.
No, minulla ei kuitenkaan ole vielä diagnoosia eikä mitään olla vielä vahvistettu, mutta olen jo valmistautunut pahimpaan. Ensi viikolla kolonoskopia, jossa asia selviää. En tietenkään toivoisi sitä pahinta, mutta en ole optimisti. Yritän elää päivä kerrallaan, mutta se on vaikeaa...
Teille lukijoille: älkää ottako asioita itsestään selvyyksinä. Eläkää nautinnollisesti ja pitäkää huolta itsestänne. Käykää matalalla kynnyksellä lääkärissä ja vaatikaa tutkimuksia. Pysykää terveinä.

6

1104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Haluaisin vielä lisätä, että vatsan ultraäänessä ei löytynyt poikkeavuuksia eikä myöskään keuhkojen röntgenissä. Voin päivitellä tänne lisää kolonoskopian jälkeen.
      - ap

    • Anonyymi

      Nykyään on kovin monenlaisia suolistosairauksia olemassa, ja ne ovat aika yleisiä. Jatkuvasti porukkaa sairastuu enemmän ja enemmän, mistä lie johtuneekaan.

      Sekin, että ulosteen mukana tulee verta. liittynee noihin sairauksiin.
      Veren värikin kertoo jo jotain, jos se on kirkkaampaa, se tulee jostain kohtaa suolta, ehkä myös pukamistakin.
      Tumma veri voi tulla jostakin syvemmältä, vatsankin puolelta.

      Hyvä, että sulla kuitenkin on se kolonoskopia, ehkä siitä jotakin selviää.
      Me ihmiset ollaan siitä vähän " kummallisia ", että usein aletaan pelätä sitä pahinta vaihtoehtoa, kun tulee jotain vaivaa.

      Toivotaan, että saavat jossain vaiheessa selville, mikä on.

    • Anonyymi

      Oireiden perusteella tuli Crohnin tauti mieleen.

    • Anonyymi

      Ap täällä! Eilen oli kolonoskopia ja omaksi yllätyksekseni mitään normaalista poikkeavaa ei suolistostani löytynyt eli suolistoni on terve. Tämä on tietenkin tosi hyvä asia, mutta nyt olen vain lähinnä hämilläni, sillä en saanut selitystä oireilleni. Pää täynnä kysymyksiä... mutta ainakin voin iloisesti poissulkea syövän ja muut suolistosairaudet. Gastroskopia olisi varmaan kohdillaan seuraavaksi, saa nähdä jos se selittäisi, tai sitten ei. Kiitos lukijoille ja vastaajille :)

      • Anonyymi

        Jos ylävatsasi olisi jotain häikkää, niin todennäköisesti tietäisit sen (nimimerkillä puolivuosisataa refluksia). Syöminen ei todellakaan olisi helppoa, ja olisi närästystä sun muuta oiretta. Omalla logiikallani (joka saattaa olla väärä) jää paksusuolen ja mahalaukun väliin vielä ohutsuoli, mitä kumpikaan tutkimuksista (kolonoskopia, gastroskopia) ei kata. Ellei sitten UÄ-tutkimuksen tulkita selvittävän sitä. Tuon alalinkin perusteella

        Sinä olet nyt kuitenkin päässyt tutkimusiin. Eli sinut on otettu vakavasti. En tarkoita tuolla linkillä, että sinulla olisi syöpä, mutta itse olet sitä epäillyt. Eli artikkelista löytyy vielä joitain tutkimusvaihtoehtoja.

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01087

        Tehtiinkö ulosteen veri -tutkimuksia?

        https://www.terveyskirjasto.fi/snk99001


    • Anonyymi

      hyvä että on tutkittu kunnolla, nykyinen stressaava elämä voi oireilla vatsassa ja suolistossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe