Ongelma olisi seuraava. Olen ostamassa luistimia 9- vuotiaalle pojalleni, joka harrastaaa jääkiekkoa nyt neljättä vuotta. Ainon ostaa hyvät perusluistimet, mutta lestin valinta tuottaa ongelmia. Jos kysyt tokaluokkalaiselta onko luistimet hyvät jalassa saat aina saman vastauksen - ihan hyvät.
Onko lesteissä D-EE jotain taulukkoja tai nyrkkisääntöjä, jotta hankinta ei menisi pieleen. Liian usein kuulen puhuttavan, että se ja se luistin ei sovi minun jalalleni. Johtunee kai väärästä lestistä.
Luistinten lestin valinta
12
13474
Vastaukset
- ccm pro tacks
Luistimia ei enää tehdä kovin leveillä lesteillä,koska pohjoismaat olivat ainoita mihin ne meni kaupaksi.P-amerikassa kaikki ostavat kapeampia.Kannattaa ostaa mieluummin kapea,jotta jalka ei pääse liikkumaan sivusuunnassa.Yleensä on niin,ettei kundi etkä sinäkään huomaa eroa siinä,onko kyseessä leveä vai akpea lesti,jos sovitutat.Ja ne jäykkyysjutut on turhia.Ei sitä nilkoilla luistella,vaan potku lähtee muualta.Jotkut urputtavat,että pieni mies luistelee liian jäykillä luistimilla (esim. ccm 852); ei pidä paikkaansa.Ja nauhat voi olla aina niin,ettei sido ylimmästä reiästä,jolloin nilkan liike mahdollistaa kumarrukset hyvin,vaikka olisi kuinka "jäykkä" luistin.Itse olen käyttänyt ccm:n luistinta,koska sen nilkan asento on hyvä eli psytympi kuin esim. bauerin xx:ssä.Mutta ei siis missään nimessä liian leveä eikä liian suuri koko!
- leveä..tai..kapea
Kannattaa ostaa sellaiset luistimet jokta ovat hyvät jalassa. Jos leveät ovat paremmat kuin kapeat jotka kenties puristavat, kannattaa ostaa leveälestiset. Jos taa kapeat ovat paremmat, kannattaa ostaa kapeat.
D-lesti tarkoittaa normaalia lestiä ja EE-lesti tarkoittaa leveämpää lestiä leveämmälle jalalle. Jalan leveys siis ratkaisee.
- Ellupellu100
Sinuna kysyisin myyjältä. Harrastin itse jääkiekkoa ja minusta pitäisi aina varmistaa asiaa asiantuntijalta, koska joku saattaa kertoa jotain väärin ja pojallasi tulee jalat kipeäksi. Kauppassa vaan on se huono puoli, että et pääse jäälle testaamaan luistinta.
- M Schneider
oletetaan että myyjä tietäisi jotain. Näin ei ole jokaisessa urheiluliikkeessä. Tampereella kannattaa suunnata Hiitelään jos jääkiekosta on kyse, muualla en ole varma mistä kannattaa kysyä. Mutta törmäsin tänä vuonna erääseen urheiluliikkeeseen, jossa ei ymmäretty edes lenkkitossuista, olen joskus ostanut täysin sopimattomat sukset koska luotin myyjään kun en silloin vielä itse mitään hiihdosta tiennyt, joten pieni kritiikki ja varautuneisuus myyjää kohtaan on paikallaan.
- hockey12
Itsellä ee lesti on liian pieni monissa luistimissa ja d ja ee:n välillä on iso ero ja eri luistimissa on erikokoiset lestit kannattaa kokeilla paikanpäällä ja unohtaa nettikaupat
- MinäIsojalkainen
Eastonin EE lesti on yleensä levein. Olen "kärsinyt" luistimien kapeudesta jo lähes 50-vuotta kun silloin laitettiin luistimet ekan kerran jalkaan.
Kauppoja kiertämällä ei välttämättä löydä EE-lestin luistinta. Jostain syystä niitä ei löydy hyllyistä.
Itse olenkin tilannut pääosin Hiitelältä Eastonin EE-luistimia vaikka asunkin eteläisessä Suomessa. Tai katsonut Eastonin sivuilta että missä päin heidän luistimiaan myydään ja sitä kautta sitten edennyt asiassa.
- xxl-budget-inter-sportia
Nykyään (v2017) löytyy jo aika hyvin noita EE lestillisiä malleja.
- tuunaamistalämmöllä
Itse olen kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittäen muokannut sekä luistimeni että laskettelumononi. Tietenkin hommasin molemmista leveälestisen mallin kun kerta erittäin leveä jalka on muutta tosinaa sen lisäksi muotoilin vielä lämmittämällä niitä entistä sopivammaksi.
- Anonyymi
D-lesti kapein, E-lesti normaali ja EE-lesti levein. Olen myös nähnyt Wide merkintää ja R merkintää (R varmaan "regular").
Ikävää, ettei noista levälestisisistä luistimista ole enemmän tarjontaa. Jos joskus jostakin löytyy, niin ne ovat usein törkeän kalliita. - Anonyymi
C - Kapea
D - Standardi
R - Leveämpi kuin D
E - Erittäin leveä
EE - Levein- Anonyymi
Bauerin "Fit 3" taitaa olla niitä leveimpiä malleja.
https://i.postimg.cc/hvg2Chk5/Bauer-3-D-Fit-Width-Conversion-Chart.jpg
- Anonyymi
Edullisempia leveälestisiä malleja saisi olla tarjolla enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854858- 1643582
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2022043- 351871
- 281808
- 461803
- 571704
- 181631
- 191627