Miksei luterilaiset papit ruiskuta vettä kaduilla kulkevien päälle

Anonyymi

Eikös se olisi kaste kun ihmiset pirskotellaan vedellä ilman omaa suostumustaan ja tahtoaan kuten vauvakasteessa?

201

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä, hyvä havainto.

      • Anonyymi

        Kyllä.


    • Anonyymi

      siitä puuttuu jokin kastemystiikan tärkeä palapelin osa luulisin !

      • Anonyymi

        khä khä sodomia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        khä khä sodomia?

        Ahaa!


    • Anonyymi

      katolisessa kirkossa jahdataan jopa partiopoikia, jopa piispat jahtaa ! ja ruiskutetaan mitä ruiskutetaan. Myös monissa lahkoissa siunataan ja ruiskutetaan pyhällä peeniksellä

      • Anonyymi

        Nyt puhutaan Suomen evlut lahkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhutaan Suomen evlut lahkosta.

        Valitettavsti pakkokaste on laajempi kristillinen ilmiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhutaan Suomen evlut lahkosta.

        Nyt puhutaan Suomen evlut lahkosta.

        Ev lut ei ole lahko,amerikan ahdistelija lahkot on totta !
        Vievät rahat,sielun ja tekevät pahaa ihmiselle.
        Älkää koskaan luottako näihin roistoihin !


    • Anonyymi

      > Eikös se olisi kaste kun ihmiset pirskotellaan vedellä ilman omaa suostumustaan ja tahtoaan kuten vauvakasteessa?

      Hiukan eri juttu kuin se, että vanhemmat antavat lapsen kastettavaksi, koska haluavat niin. Vanhemmilla on lapsen holhoajina oikeus tehdä päätöksiä lapsen puolesta.

      • Anonyymi

        Ei ole oikeutta uskonnollisraiskata lastansa, saati muutakaan vastaavaa. Holhoaja pitää huolen, eikä pakota kyseenalaisiin, lapsen itsemääräämisoikeutta rikkoviin toimiin, aivopesuun, pakottamisiin, jotka eivät ole lapsen edun mukaisia mm. perustuslain mukaan.


      • Anonyymi

        Mutta lapsi saa kuitenkin itse päättää sukupuolensa vastoin vanhempiensa kantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole oikeutta uskonnollisraiskata lastansa, saati muutakaan vastaavaa. Holhoaja pitää huolen, eikä pakota kyseenalaisiin, lapsen itsemääräämisoikeutta rikkoviin toimiin, aivopesuun, pakottamisiin, jotka eivät ole lapsen edun mukaisia mm. perustuslain mukaan.

        Mutta lapsen on pakko kuunnella evosatuja esikoulussa ja koulussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta lapsen on pakko kuunnella evosatuja esikoulussa ja koulussa?

        Ei kait teitä hihhuleita päästetä kouluihin asti kertomaan evosatujanne?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta lapsen on pakko kuunnella evosatuja esikoulussa ja koulussa?

        Mutta lapsen on pakko kuunnella evosatuja esikoulussa ja koulussa?

        Tiedätkö,miten näen sairaita lapsia ja ovat lahkossa.
        Pelkäävät,ovat ylimielisiä jopa minua kohtaan.Röyhkeitä,pilkkaavia muita kohtaan ja he ovat lahkossa nämä lapset.
        Onneksi enään harvemmin joudun ojentamaan sairaan lahkon lapsia,sillä muita ei kiusata.Myöhemmin nämä lapset ymmärtävät,että he ovat itse se amerikkalainen tai Suomalainen lahkolainen ja suut menevät kiinni.
        Olen nähnyt niin monia lahkolais lapsia,elävät kuin siat pellossa muita kohtaan,ovat ahdistavia,kun sairaat vanhemmat on opettanut heille ja sitä myöten kiusaavat muita ihan Kristuksen kansalaisia. He lahkolaiset ovat olevinaa oikeassa ja aina päälle päsmärinä varsin nämä lapset. (niiden isät ja äidit ovat rasisteja).
        Sanon vain,on sairasta opettaa lapselle MEIDÄN LAHKON NÄKEMYS,muut menevät helvettiin,ne lapset ,koska ovat pahoja..!
        Muuttakaa vanhemmat lastetenne opetusta, me olemme Suomalaisia ihmisiä.
        Lähes kaikki on Kristustuksen kansaa !


    • Anonyymi

      Se vasta sekopäisten touhua onkin, kun aikuiset ihmiset antavat lahkosaarnaajien upotella itseään johonkin järveen tai lammikkoon.

      • Anonyymi

        Evlut papit eivät pysty saamaan kasteelle kuin puolustuskyvyttömiä vauvoja.
        😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evlut papit eivät pysty saamaan kasteelle kuin puolustuskyvyttömiä vauvoja.
        😃

        Sepä se. On pakko käyttää vauvoja hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evlut papit eivät pysty saamaan kasteelle kuin puolustuskyvyttömiä vauvoja.
        😃

        Kyllä siellä kastetaan aikuisiakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä se. On pakko käyttää vauvoja hyväksi.

        Jaa, vain uudestikastajille Kristus on hyväksikäyttöä


    • Anonyymi

      Voi taivas näitä uudestikastajien typeriä aloituksia!

      Ei luulisi olevan aikuinen ihminen tuollaisen aloituksen takana!

      • Anonyymi

        Jonkin asteisessa hurmostilassa nuo lahkolaiset "kastajat" ovat tehdessään tuollaisia aloituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkin asteisessa hurmostilassa nuo lahkolaiset "kastajat" ovat tehdessään tuollaisia aloituksia.

        Ilmeisesti kuvittelet, että he ovat samanlaisia kuten sinä
        😬


      • Anonyymi

        Luterilaiset tosiaan kastavat kolme kertaa yhden vauvan heti kertalaakilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset tosiaan kastavat kolme kertaa yhden vauvan heti kertalaakilla.

        Sama vesi se on, jota käytetään. Kastetilaisuuksia on vain yksi ja voisi laittaa vettä useammankin kerran samassa kasteessa, mutta laitetaan kolmessa erässä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset tosiaan kastavat kolme kertaa yhden vauvan heti kertalaakilla.

        Enemmän siinä vettä saa päälleen, kun pulahtaa veteen


      • Anonyymi

        Omalta aloitukseltasi näyttää.

        Itse olet itsellesi myös kommentoinut omaa aloitustasi.

        Kaikki saamasi kommentit näyttävät sinun itsesi kirjoittamilta, paitsi minulta saamasi kolme kommenttia.

        Pian ihmiset eivät enään välitä sinusta tällä foorumilla, eivätkä muillakaan foorumeilla.

        Kun näen aloituksiasi ja kommenttejasi Helluntailaisuus foorumilla, aion varoittaa sinusta myös siellä.

        Eri mieltä saa muiden kanssa olla, mutta tuollainen tehtailemasi, jatkuva jokapäiväinen sairas yksinväittelysi, muita vain ärsyttääksesi, pitää loppua.

        Jos et jo saa hoitoa, niin sinun olisi syytä heti hakeutua hoitoon, sairaan mielenterveytesi takia, sillä muuten se vain pahenee ja löydät kohta itsesi jonkun mielisairaalan suljetulta osastolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti kuvittelet, että he ovat samanlaisia kuten sinä
        😬

        Niin teen


      • Anonyymi

        Älä muuta sano, mutta teet palveluksen tälle trollille, kun vastaat niihin.
        Jätä siis vastaamatta ja ainoastaan ilmianna nämä trollauksena.


    • Anonyymi

      aloitus on jo kyllä , kasteen HERJAAMISTA.

      Jeesuksen käsky:
      "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä
      Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
      Matt: 28: 19

      ja helluntailainen herjaa "kadulla ruiskuttamalla heitä" !!

      • Mutta kun lutikat eivät tee opetuslapsia vaan kirkon jäseniä.
        😬


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Mutta kun lutikat eivät tee opetuslapsia vaan kirkon jäseniä.
        😬

        "ei tee opetuslapsia",
        niin: SINUN mittapuusi mukaan.

        Jeesus sanoo:
        "millä mitalla te mittaatte, sillä TEILLE mitataan"


      • Anonyymi kirjoitti:

        "ei tee opetuslapsia",
        niin: SINUN mittapuusi mukaan.

        Jeesus sanoo:
        "millä mitalla te mittaatte, sillä TEILLE mitataan"

        Kerro toki millä mittapuulla tekee.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Kerro toki millä mittapuulla tekee.

        siinähän se on edeltävässä , klo. 19.40 kommentissa.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Kerro toki millä mittapuulla tekee.

        Ei se pysty kertomaan.


    • Lain teot vai usko?
      Gal.3.
      1. Te mielettömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmien eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
      2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako te saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
      3. Niinkö mielettömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihanko mukaan nyt pyritte päämäärään?
      4. Turhaanko olette kärsineet niin paljon - jos se kerran on ollut turhaa?
      5. Antaako hän siis teille Hengen ja tekeekö hän voimatekoja teidän keskuudessanne lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta?
      6. Niinhän Abrahamkin "uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
      7. Tietäkää siis, että ne, jotka pitäytyvät uskoon, ovat Abrahamin lapsia.
      8. Koska Raamattu näki edeltäpäin, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, se edeltäpäin julisti Abrahamille hyvän sanoman: sinussa tulevat siunatuiksi kaikki kansat.
      9. Niinpä ne, jotka pitäytyvät uskoon, siunataan yhdessä uskovan Abrahamin kanssa.
      10. Ne taas, jotka pitäytyvät lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei pysy kaikessa, mitä lain kirjaan on kirjoitettu, eikä tee sen mukaan."
      11. On selvää, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain avulla, sillä vanhurskas elää uskosta.
      12. Mutta laki käskyineen ei perustu uskoon, vaan: "Joka niitä noudattaa, elää niistä."
      13. Kristus lunasti meidät vapaiksi lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän puolestamme, sillä on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu."
      14. Näin Abrahamin siunaus tulee pakanoiden osaksi Kristuksessa Jeesuksessa, jotta me uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

    • Anonyymi

      Kun koronaa pelättiin kovin, jotkut papit kastoivat lapset vesipistoolilla. On näkynyt kuvassa.

      • Anonyymi

        Ja aikuisia upotettiin monta kertaa altaaseen. On nähty sekin kuvassa


      • Anonyymi

        suksi kuuseen vesipistoolis kanssa.

        olet tainnut seurustella helluntailaisuus- henkivaltojen kanssa.
        psyke-posastolla sun vesipistoolis ja näkys on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suksi kuuseen vesipistoolis kanssa.

        olet tainnut seurustella helluntailaisuus- henkivaltojen kanssa.
        psyke-posastolla sun vesipistoolis ja näkys on.

        Joo tuntuvat olevan sekoja siellä vesipistooleineen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suksi kuuseen vesipistoolis kanssa.

        olet tainnut seurustella helluntailaisuus- henkivaltojen kanssa.
        psyke-posastolla sun vesipistoolis ja näkys on.

        Säälittävää yksinpuhelua.

        Esiintyy sekä "helluntailaisena", että "luterilaisena".
        Välillä Luterilaisuus foorumilla.
        Välillä Helluntailaisuus foorumilla.
        Välillä väitellen itsensä kanssa.
        Välillä ollen samaa mieltä itsensä kanssa.
        Saaden houkuteltua muita ihmisiä olemaan joko samaa tai eri mieltä, esittämiensä eri persooniensa kanssa.

        Älkää enään menkö lankaan tämän säälittävän, mielisairaan ihmisen kanssa.

        Rukoilkaa tämän henkisesti sairaan ihmisen puolesta, joka tuossa ylhäällä noin selvästi tuo tuon jakomielitautisuutensa esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aikuisia upotettiin monta kertaa altaaseen. On nähty sekin kuvassa

        Vapaissa suunnissakin on joskus upotettu useampaan kertaan samassa kastetilaisuudessa. Miten se eroaa määrällisesti siitä, että samassa kastetilaisuudessa lapsen päälle laitetaan kolmesti vettä?


    • Anonyymi

      Kukin kastaa tyylillään.

      • Anonyymi

        Lisään, Eihän se muotomeno ole se tärkein asia, vaan kasteen tarkoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään, Eihän se muotomeno ole se tärkein asia, vaan kasteen tarkoitus.

        Mikä se kasteen tarkoitus sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se kasteen tarkoitus sitten on?

        Lue Raamattua! Esim. Room 6 on loistavaa kasteopetuta

        Onnea tutkintaasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue Raamattua! Esim. Room 6 on loistavaa kasteopetuta

        Onnea tutkintaasi!

        Kerro sinä, vai etkö tiedäkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sinä, vai etkö tiedäkään?

        Kaste liittää Kristukseen kuolemaan ja ylösnousemukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sinä, vai etkö tiedäkään?

        Etkö osaa itse lukea Raamattua?


      • Anonyymi

        Ei näytä toteutuvan evlut kirkon jäsenistössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä toteutuvan evlut kirkon jäsenistössä.

        Kenessä toteeutuu kenessä ei


    • Anonyymi

      Evlut kirkko olisi hyvä VPK.
      😂

      • Anonyymi

        Ei tuo ruiskuttaminen auta, ellei ruiskuttajalla ole lipereitä. Pitäähän hätäkasteen saaneenkin vahvistaa lipereiden avulla, Jumala ei voi toimia ellei ole liperiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo ruiskuttaminen auta, ellei ruiskuttajalla ole lipereitä. Pitäähän hätäkasteen saaneenkin vahvistaa lipereiden avulla, Jumala ei voi toimia ellei ole liperiä.

        Kaste ei katso lipereihin. Kyse on järjestyskysymyksestä mutta tuo typerä uudestikastaja tottakai pilkkaa kun häntä harmittaa kun luterilaiet kastavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste ei katso lipereihin. Kyse on järjestyskysymyksestä mutta tuo typerä uudestikastaja tottakai pilkkaa kun häntä harmittaa kun luterilaiet kastavat.

        Eli hätäkaste ei toimikkaan ellei pappi vahvista sitä!
        On siinä Jumalalla naurussaan pitelemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste ei katso lipereihin. Kyse on järjestyskysymyksestä mutta tuo typerä uudestikastaja tottakai pilkkaa kun häntä harmittaa kun luterilaiet kastavat.

        Joo ihan turhaa päänaukomista. Uudestikasjajien mukaan vain heidän kasteensa on pätevä ja jos joku on tullut muualla uskoon niin se ei auta. Heidän porukkansa on muka Jumalan ainoa kanava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste ei katso lipereihin. Kyse on järjestyskysymyksestä mutta tuo typerä uudestikastaja tottakai pilkkaa kun häntä harmittaa kun luterilaiet kastavat.

        Miten jonkun kasteleikit voisivat jotakuta harmittaa?
        😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste ei katso lipereihin. Kyse on järjestyskysymyksestä mutta tuo typerä uudestikastaja tottakai pilkkaa kun häntä harmittaa kun luterilaiet kastavat.

        yksikään Kristuksessa oleva, ei takuuvarmasti VASTUSTA Jeesuksen käskyä, ja vielä sen jälkeen vieläpä pilkata Jeesuksen käskyä:

        " kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen
        nimeen" Matt: 28: 19

        Pyhässä Hengessä oleva ei voi vastustaa ja herjata Jeesuksen Kristuksen käskyä, jonka Jeesus antoi AINOANA käskynä Ylösnousemuksensa jälkeen.

        "Sinun sanasi on totuus" Joh: 17:17


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yksikään Kristuksessa oleva, ei takuuvarmasti VASTUSTA Jeesuksen käskyä, ja vielä sen jälkeen vieläpä pilkata Jeesuksen käskyä:

        " kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen
        nimeen" Matt: 28: 19

        Pyhässä Hengessä oleva ei voi vastustaa ja herjata Jeesuksen Kristuksen käskyä, jonka Jeesus antoi AINOANA käskynä Ylösnousemuksensa jälkeen.

        "Sinun sanasi on totuus" Joh: 17:17

        Mikset lainannut koko kohtaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset lainannut koko kohtaa?

        eikö kastekäsky riitä, mitään ehtoja Jeesus ei asettanut, ja järjestys raamatussa on:

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Matt: 28: 19

        "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä MINÄ olen käskenyt teidän pitää.
        Ja katso minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"
        Matt: 28: 20

        "Sinun sanasi on totuus" Joh: 17: 17


      • Anonyymi kirjoitti:

        eikö kastekäsky riitä, mitään ehtoja Jeesus ei asettanut, ja järjestys raamatussa on:

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Matt: 28: 19

        "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä MINÄ olen käskenyt teidän pitää.
        Ja katso minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"
        Matt: 28: 20

        "Sinun sanasi on totuus" Joh: 17: 17

        "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä MINÄ olen käskenyt teidän pitää"

        Miten toteuttu Suomen evlut kirkossa? Entä miten tulokset näkyvät?


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä MINÄ olen käskenyt teidän pitää"

        Miten toteuttu Suomen evlut kirkossa? Entä miten tulokset näkyvät?

        No, pyhäkoulujen, seurakunnan kerhojen ja rippikoulujen sekä raamattupiirien muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö kastekäsky riitä, mitään ehtoja Jeesus ei asettanut, ja järjestys raamatussa on:

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Matt: 28: 19

        "ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä MINÄ olen käskenyt teidän pitää.
        Ja katso minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"
        Matt: 28: 20

        "Sinun sanasi on totuus" Joh: 17: 17

        Miksihän lut kirkko ei tottele lähetyskäskyä ja opeta noita väkisinkastamiaan vauvoja?
        Raamatussa opettaminen aloitettiin jo ennen kastetta ja se jatkui koko loppuiän.
        Rippikoulusta Raamattu ei puhu mitään.

        Miksihän kirkko kastaa vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja eikä kaikkia kansoja?
        Vanhemmat saavat olla vaikka ateisteja, mutta se ei haittaa, jos vauva saadaan liitetyksi veronmaksajaksi kirkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän lut kirkko ei tottele lähetyskäskyä ja opeta noita väkisinkastamiaan vauvoja?
        Raamatussa opettaminen aloitettiin jo ennen kastetta ja se jatkui koko loppuiän.
        Rippikoulusta Raamattu ei puhu mitään.

        Miksihän kirkko kastaa vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja eikä kaikkia kansoja?
        Vanhemmat saavat olla vaikka ateisteja, mutta se ei haittaa, jos vauva saadaan liitetyksi veronmaksajaksi kirkkoon.

        Nimenomaan kastettuja opetaan pyhäkouluissa ja rippikouluissa.

        Raamatussa opettamista ei aloitettu ennen kastetta vaan kasteen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän lut kirkko ei tottele lähetyskäskyä ja opeta noita väkisinkastamiaan vauvoja?
        Raamatussa opettaminen aloitettiin jo ennen kastetta ja se jatkui koko loppuiän.
        Rippikoulusta Raamattu ei puhu mitään.

        Miksihän kirkko kastaa vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja eikä kaikkia kansoja?
        Vanhemmat saavat olla vaikka ateisteja, mutta se ei haittaa, jos vauva saadaan liitetyksi veronmaksajaksi kirkkoon.

        Ja kikko kastaa muitakin kuin vain vauvoja joten älä kysele typeriä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän lut kirkko ei tottele lähetyskäskyä ja opeta noita väkisinkastamiaan vauvoja?
        Raamatussa opettaminen aloitettiin jo ennen kastetta ja se jatkui koko loppuiän.
        Rippikoulusta Raamattu ei puhu mitään.

        Miksihän kirkko kastaa vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja eikä kaikkia kansoja?
        Vanhemmat saavat olla vaikka ateisteja, mutta se ei haittaa, jos vauva saadaan liitetyksi veronmaksajaksi kirkkoon.

        Saathan sinä olla ateisti jos haluat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän lut kirkko ei tottele lähetyskäskyä ja opeta noita väkisinkastamiaan vauvoja?
        Raamatussa opettaminen aloitettiin jo ennen kastetta ja se jatkui koko loppuiän.
        Rippikoulusta Raamattu ei puhu mitään.

        Miksihän kirkko kastaa vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja eikä kaikkia kansoja?
        Vanhemmat saavat olla vaikka ateisteja, mutta se ei haittaa, jos vauva saadaan liitetyksi veronmaksajaksi kirkkoon.

        Kirkoko kastaa kyllä sekä lapsia että aikuisia eli "kaikkia kansoja"

        Miksihän uudestikastajat eivät tottele Jeesusken lähetyskäskyöä ja tee opetuslapsia kastamalla ja opettamalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkoko kastaa kyllä sekä lapsia että aikuisia eli "kaikkia kansoja"

        Miksihän uudestikastajat eivät tottele Jeesusken lähetyskäskyöä ja tee opetuslapsia kastamalla ja opettamalla?

        Koska he eivät välitä Jeesuksen käskystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän lut kirkko ei tottele lähetyskäskyä ja opeta noita väkisinkastamiaan vauvoja?
        Raamatussa opettaminen aloitettiin jo ennen kastetta ja se jatkui koko loppuiän.
        Rippikoulusta Raamattu ei puhu mitään.

        Miksihän kirkko kastaa vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja eikä kaikkia kansoja?
        Vanhemmat saavat olla vaikka ateisteja, mutta se ei haittaa, jos vauva saadaan liitetyksi veronmaksajaksi kirkkoon.

        Eikä fifteenleireistä. eikä pyhäkouluista

        Onko siis epäraamtullista pitä tuollaisia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, pyhäkoulujen, seurakunnan kerhojen ja rippikoulujen sekä raamattupiirien muodossa.

        Missä ne tulokset näkyy kun väki kirkossa vähenee koko ajan ja tieto Raamatusta ja kristinuskosta ohenee?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan kastettuja opetaan pyhäkouluissa ja rippikouluissa.

        Raamatussa opettamista ei aloitettu ennen kastetta vaan kasteen jälkeen.

        Miten joku voi tulla uskoon jos ei ole saanut opetusta Jeesuksesta? Raamatussa kastetaan vain uskoon tulleita.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Missä ne tulokset näkyy kun väki kirkossa vähenee koko ajan ja tieto Raamatusta ja kristinuskosta ohenee?

        Varmaan siinä että Suomessa valtaosa kristityiistä on luterilaisia.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Miten joku voi tulla uskoon jos ei ole saanut opetusta Jeesuksesta? Raamatussa kastetaan vain uskoon tulleita.

        Esim. lukemalla Raamattua.

        Raamatussa kastetaan uskovat perhekuntineen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan siinä että Suomessa valtaosa kristityiistä on luterilaisia.

        Kuitenkin koko ajan määrä vähenee vauhdilla.
        Hesassa kastetaan enää alle puolet vauvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. lukemalla Raamattua.

        Raamatussa kastetaan uskovat perhekuntineen.

        Eihän lutikat edes lue Raamattua!


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Kuitenkin koko ajan määrä vähenee vauhdilla.
        Hesassa kastetaan enää alle puolet vauvoista.

        Niin vähenee ja vaikka kuinka vähenee niin pyhäkouluja ja rippikouluja ja raamattupiirejä pidetään vaikka se useita harmittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän lutikat edes lue Raamattua!

        Niin, uudestikastajille ei Raamattu kelpaa


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Miten joku voi tulla uskoon jos ei ole saanut opetusta Jeesuksesta? Raamatussa kastetaan vain uskoon tulleita.

        Miksi olet luterilaisten parissa etkä vapaakirkossa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin vähenee ja vaikka kuinka vähenee niin pyhäkouluja ja rippikouluja ja raamattupiirejä pidetään vaikka se useita harmittaa.

        Mitä hyötyä niitä on pitää kun niissä ei opeteta Raamattua eikä kukaan tule uskoon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olet luterilaisten parissa etkä vapaakirkossa?

        Koska minä olen luterilainen ei evlut kirkon jäsen. Entä sinä?


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Mitä hyötyä niitä on pitää kun niissä ei opeteta Raamattua eikä kukaan tule uskoon?

        Niissä kyllä opetetaa ihmisiä. Eräs yhstäväni tuli nimenomaan rippikoulussa uskoon. Nyt hän on lähetystyössä jakamassa evankeliumia Jeesuksesta.

        Eritä parempia kysymyksiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niissä kyllä opetetaa ihmisiä. Eräs yhstäväni tuli nimenomaan rippikoulussa uskoon. Nyt hän on lähetystyössä jakamassa evankeliumia Jeesuksesta.

        Eritä parempia kysymyksiä.

        Riparilla uskoon tulo on ihme nykyaikana. Eihän evlut kirkossa ole kuin vanhoja mummoja.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Riparilla uskoon tulo on ihme nykyaikana. Eihän evlut kirkossa ole kuin vanhoja mummoja.

        Kaiken ikäisiä on, varsikin herätysliikkeiden parissa.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Riparilla uskoon tulo on ihme nykyaikana. Eihän evlut kirkossa ole kuin vanhoja mummoja.

        Uskoontulo on aina ihme!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken ikäisiä on, varsikin herätysliikkeiden parissa.

        Nyt puhutaankin evlut kirkosta, ei herätysliikkeistä.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Nyt puhutaankin evlut kirkosta, ei herätysliikkeistä.

        Herätysliikkeet ovat osa kirkkoa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskoontulo on aina ihme!

        Mutta ei tapahtu evlut kirkossa vaikka jo vauvana kastetaan ja saavat siinä kuulemma Pyhän Hengen.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Koska minä olen luterilainen ei evlut kirkon jäsen. Entä sinä?

        Keillä luterilaisilla ei ole lapsikastekäytäntöä?


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Mutta ei tapahtu evlut kirkossa vaikka jo vauvana kastetaan ja saavat siinä kuulemma Pyhän Hengen.

        Niin? Sinä siis tiedät ettei ihminen ole lähtöisin Jumalasta ja siten vauvana lähempänä Jeesusta, kuin myöhemmällä iällään?


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Mutta ei tapahtu evlut kirkossa vaikka jo vauvana kastetaan ja saavat siinä kuulemma Pyhän Hengen.

        Kyllä tapahtuu, Jumalan Sanan on voimallinen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keillä luterilaisilla ei ole lapsikastekäytäntöä?

        Väitinkö, että on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tapahtuu, Jumalan Sanan on voimallinen!

        Missä ne nuoret sitten ovat???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin? Sinä siis tiedät ettei ihminen ole lähtöisin Jumalasta ja siten vauvana lähempänä Jeesusta, kuin myöhemmällä iällään?

        Missä niin väitin?


      • Anonyymi

        Kyllä herätysliikkeet kirkon tiloja vain käyttävät


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä herätysliikkeet kirkon tiloja vain käyttävät

        Heillä on omat tilansa.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Missä ne nuoret sitten ovat???

        Varmaan siellä seurakunnassa ne jotka uskovat


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan siellä seurakunnassa ne jotka uskovat

        Et siis sinäkään ole tavannut heitä evl kirkossa?


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Et siis sinäkään ole tavannut heitä evl kirkossa?

        Olen tavannut juurikin seurakunnasa, siksi noin vastasin.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Heillä on omat tilansa.

        Ei ainakaan täällä kaikilla. Kirkon tiloja käyttävät


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tavannut juurikin seurakunnasa, siksi noin vastasin.

        Mikä se seurakunta on niin tulen katsomaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan täällä kaikilla. Kirkon tiloja käyttävät

        Missä täällä?


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Missä täällä?

        Täällä pohjoisessa


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Mikä se seurakunta on niin tulen katsomaan?

        Tervetuloa! Tule Lappiin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä pohjoisessa

        Kai sillä paikkakunnalla ja seurakunnalla nimikin on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tervetuloa! Tule Lappiin!

        Mikä seurakunta?


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        Kai sillä paikkakunnalla ja seurakunnalla nimikin on?

        En nyt ala paikkakuntaa sanomaan mutta Keski-Lapissa. Olet tervetullut!


      • Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ala paikkakuntaa sanomaan mutta Keski-Lapissa. Olet tervetullut!

        🤣🤣🤣 kerro toki mihin seurakuntaan toivotat tervetulleeksi nuoria katsomaan.


      • Anonyymi
        KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

        🤣🤣🤣 kerro toki mihin seurakuntaan toivotat tervetulleeksi nuoria katsomaan.

        Oho, tuletko seurakuntaan nuoria katsomaan?

        Tuo vaikuttaa huolestuttavalta. Ehkä nuoria suojellakseni en anna paikkakunnan nimeä.


      • Anonyymi

        Sinähän se olet trolli, nuorten perässä olet valmis juoksemaan läpi Suomen!


    • Tuota ideaahan voisi soveltaa helluntai seurakuntien pihoissa. Tankkiautolla vaan vettä paikalle ja yritetään kastaa ja pestä pois lahkolaisuus. Kovapäisimpiin voisi kokeilla lietettä.

      • Anonyymi

        Hoida ensin psyykkeesi kuntoon, että pääset uskovaisvihastasi, jolloin sinun ei enää tarvitse kalvaa sisintäsi vihaviesteillä. Vihaviestit eivät paranna ketään, vain pahentavat olotilaa kun kiihottaa lisää itseään raivoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoida ensin psyykkeesi kuntoon, että pääset uskovaisvihastasi, jolloin sinun ei enää tarvitse kalvaa sisintäsi vihaviesteillä. Vihaviestit eivät paranna ketään, vain pahentavat olotilaa kun kiihottaa lisää itseään raivoon.

        Aloittajalle kannattasi suositella tuota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle kannattasi suositella tuota

        Sinä olet enemmän sen suosituksen tarpeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet enemmän sen suosituksen tarpeessa.

        Ei kun aloittaja


      • Anonyymi

        Tolkutonta vihaviestiä vain vihaviestin perään lähetät. Siinä elämäsi suurin ilo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle kannattasi suositella tuota

        Ei aloituskaan mikään järkevä ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aloituskaan mikään järkevä ole

        Joo kaukana siitä


    • Anonyymi

      Sehän olisi hyvä idea.

    • Anonyymi

      Mikäs vauvojen edustaja se sinä olet?
      Taidat olla ihan oikea asianajaja?!
      Tuttipalkalla?!
      Joku vauva heitti sinulle tuttinsa ja ymmärsit sen siten että vauva halusi sinut asianajajakseen ja sinähän suostuit?!
      Haluat tietenkin kieltää vauvojen pesunkin kokonaan?!
      On se kyllä kauhean järkyttävää,
      kun jo kätilö,
      ilman vastasyntyneen vauvan lupaa.
      alkaa tätä vedellä pesemään!
      Ihan hirveetä!
      Siitähän ne sinullekin varmaan ovat nuo vakavat traumasi syntyneet,
      eivätkä lääketehtaat nyt vuoksesi voi siirtyä kolmivuorosta pelkästään päivävuoroon!
      Ja nyt ystäviäsi ilahduttelet päivät pitkät Harri Pakkopaita-Haudinina?
      Jätä sikseen tuollainen tutti-palkalla tekemäsi advokaatti homma!
      Jos ei anna myös tuttipulloaan ja helistintään, niin sano vauvalle että etsii toisen asianajajan itselleen ja anna se sen jo etukäteen sinulle maksama palkkio, elikkä siis se tutti, sille takaisin!
      Jos olet helluntailainen niin kyllähän sinä nyt sen verran vauvan kieltä osaat ja ymmärrät, että voit vauvalle tuon asian selittää?!
      Jokeltele ja päristele vauvalle niin kauan että se ymmärtää sinun sanoutuneen tehtävästäsi irti!
      Pärjäilehän Harri Pakkopaita-Haudini!

      • Anonyymi

        Nukkuisit kuule yösi niin et esittelisi ihan kakkia tyhmyyksiäsi täällä!


    • Anonyymi

      Saisi syyteen väkivallasta.

    • Meillä olisi sitten Vpk.lut kirkko.

      • Anonyymi

        🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        🤣🤣🤣🤣

        Tosi on.


    • Anonyymi

      Hupaisaa kuvitella...

    • Anonyymi

      Hupaisa ajatus.

      • Anonyymi

        Mutta tekisivät kerrankin jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tekisivät kerrankin jotain.

        Teetkö sinä mitään?


    • Anonyymi

      Siis miksi eivät heitä vettänsä?

    • Anonyymi

      "Miksei luterilaiset papit ruiskuta vettä kaduilla kulkevien päälle"

      Tuo aloitus ei voi olla muun kuin räsäsläisen tai täysin paatuneen helluntailaisen tekemä. Ei tuollaista voi väsätä muut kuin jompikumpi noista lahkolaisista.

    • Anonyymi

      Penkitkin turpoo ilman maalia istuessa. Heh

      • Anonyymi

        Outoa, että vesi tehoaa viattomaan vauvaan, mutta ei aikuiseen? Hänen pitää käydä rippikoulu tai vastaava ennenkuin häntä voidaan kastaa. Jumala ei voi pelastaa aikuista, ellei tämä ole käynyt rippikoulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, että vesi tehoaa viattomaan vauvaan, mutta ei aikuiseen? Hänen pitää käydä rippikoulu tai vastaava ennenkuin häntä voidaan kastaa. Jumala ei voi pelastaa aikuista, ellei tämä ole käynyt rippikoulua.

        Ei tavitsse käydä mitään rippikoulua ennen kastetta. Puhuts siis perättömiä. Sama merkitys kasteella eon riippimatta siitä minkä ikäisenä kastetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, että vesi tehoaa viattomaan vauvaan, mutta ei aikuiseen? Hänen pitää käydä rippikoulu tai vastaava ennenkuin häntä voidaan kastaa. Jumala ei voi pelastaa aikuista, ellei tämä ole käynyt rippikoulua.

        eikö olekin outoa Jeesuksen käsky, "KASTAMALLA kaikki kansat" Mt: 28: 19


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö olekin outoa Jeesuksen käsky, "KASTAMALLA kaikki kansat" Mt: 28: 19

        Hyvin outoa tuo uudestikastajille

        Eivät he Raamattua usko.


    • Anonyymi

      Siitä ei saisi jäseniä eikä rahaa.

      • Anonyymi

        Niin kuin uudestikasteen kohdalla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kuin uudestikasteen kohdalla ?

        sen rahanhan ne tahtoo varmistaakin, että on takuuvarmasti ymmärtävässä iässä maksaan kymmenykset.


    • Anonyymi

      Papeilla on liian letkeät letkut.
      🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Ei ole taitoa.

      • Anonyymi

        Eikä tarvetta


    • Anonyymi

      Ei taida pysyä letku kädessä......

    • Anonyymi

      Olisi kerrankin toimintaa.

    • Anonyymi

      Ei ole välineitä.

    • Anonyymi

      Kylän suurin kypärä ja letku letkeä.....

    • Anonyymi

      Heh-heh!

    • Anonyymi

      Eivät uskalla.

      • Anonyymi

        Luterilaisen käsityksen mukaan se on Jumala, jonka pitäisi ruiskuttaa vettä ihmisten päälle, mutta jostain syystä Hän ei tee niin.
        Ihminen itse ei saa tehdä mitään, jottei olisi omavanhurkas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisen käsityksen mukaan se on Jumala, jonka pitäisi ruiskuttaa vettä ihmisten päälle, mutta jostain syystä Hän ei tee niin.
        Ihminen itse ei saa tehdä mitään, jottei olisi omavanhurkas.

        Tuo on uudestikastajien käsitys, heillä on meny puurot ja vellit sekasin

        Ihminen ei voi pelastuakseen tehdä mitään hyvä tekoja, se on selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisen käsityksen mukaan se on Jumala, jonka pitäisi ruiskuttaa vettä ihmisten päälle, mutta jostain syystä Hän ei tee niin.
        Ihminen itse ei saa tehdä mitään, jottei olisi omavanhurkas.

        Uudestikastajien fantasia on ruiskuttaa vettä ihmisten päälle

        sairasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestikastajien fantasia on ruiskuttaa vettä ihmisten päälle

        sairasta

        vedestä ne uudesti-kastajat vaan puhuu, ei kuitenkaan koskaan
        "vedestä ja Hengestä",

        niille ilmeisesti kaste on pelkkää vettä !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestikastajien fantasia on ruiskuttaa vettä ihmisten päälle

        sairasta

        Sellaisia ne lahkolaiset toiseen kertaan kastelijat ovat - elä nyt niitten kanssa sitten kristillisesti.


    • Anonyymi

      Juu ja niillä vois olla sateenkaaripyssyt 😂🤣😅

      • Anonyymi

        Joo, ja spermalla ladattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ja spermalla ladattuna.

        Ehkä tuossa näkyy tuo uudestikastajien mielenlaatu


    • Anonyymi

      Uudestikastajat olisi sarjahukuttajia, jos kaikille voisi upotuksen antaa.

      • Anonyymi

        Pakanapapin vedenvaluttelurituaalissa vauva ei ano Pyhää Henkeä. Vauva ole myöskään tietoinen hänen liittämistään laitoskirkkoon. Veden liruttelussa vauvalla ei ole oikeutta eikä mahdollisuutta ilmaista mielipidettään. Lutterin kirkon kaste on laittomuutta ja henkistä väkivaltaa.
        Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat. Miten muka joka ikinen vauva tottelee Jumalaa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakanapapin vedenvaluttelurituaalissa vauva ei ano Pyhää Henkeä. Vauva ole myöskään tietoinen hänen liittämistään laitoskirkkoon. Veden liruttelussa vauvalla ei ole oikeutta eikä mahdollisuutta ilmaista mielipidettään. Lutterin kirkon kaste on laittomuutta ja henkistä väkivaltaa.
        Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat. Miten muka joka ikinen vauva tottelee Jumalaa???

        Höh: "Ihminen ei voi pelastuakseen tehdä mitään hyvä tekoja, se on selvä.".

        Siksi minä en vienyt lapsiani kastettavaksi, koska se on ihmistekoa. Odottelen, että Jumala tulee kastamaan heidät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh: "Ihminen ei voi pelastuakseen tehdä mitään hyvä tekoja, se on selvä.".

        Siksi minä en vienyt lapsiani kastettavaksi, koska se on ihmistekoa. Odottelen, että Jumala tulee kastamaan heidät.

        kastekäsky on kylläkin raamatussa, Jeesuksen Kristuksen AINOA käsky, - Ylösnousemuksensa jälkeen. > "pitämällä kaikki , mitä minä olen käskenyt" Mt: 28: 28: 20

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opeysulapsikseni, kastamalla heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" Mt: 28: 19


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kastekäsky on kylläkin raamatussa, Jeesuksen Kristuksen AINOA käsky, - Ylösnousemuksensa jälkeen. > "pitämällä kaikki , mitä minä olen käskenyt" Mt: 28: 28: 20

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opeysulapsikseni, kastamalla heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" Mt: 28: 19

        Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä! Lähetyskäskyssä kehoitetaan SAARNAAMAAN evankeliumia kaikille kansoille.
        Kasteenpalvojat takertuvat tuohon väärään käännökseen Matt 28:19 joka on korjattu uudessa käännöksessä oikeaksi:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa".

        Kastamalla ei tehdä kenestäkään opetuslasta vaan saarnaamalla ja opettamalla. Lut kirkko ei edes opeta kastamiaan vauvoja, eikä kasta kaikkia kansoja, vaan ainoastaan kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja.
        Ap 14
        "Julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monia opetuslapsiksi apostolit palasivat Lystraan, Ikonioniin ja Antiokiaan.
        He vahvistivat opetuslapsia, kehottivat heitä pysymään uskossa "

        Opetuslapsia ei kehoitettu pysymään kasteen armossa, vaan USKOSSA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakanapapin vedenvaluttelurituaalissa vauva ei ano Pyhää Henkeä. Vauva ole myöskään tietoinen hänen liittämistään laitoskirkkoon. Veden liruttelussa vauvalla ei ole oikeutta eikä mahdollisuutta ilmaista mielipidettään. Lutterin kirkon kaste on laittomuutta ja henkistä väkivaltaa.
        Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat. Miten muka joka ikinen vauva tottelee Jumalaa???

        Niin, Pyhän Hengen saa kasteessa, ei vedenvaluttelussa. Oliko uusi tieto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä! Lähetyskäskyssä kehoitetaan SAARNAAMAAN evankeliumia kaikille kansoille.
        Kasteenpalvojat takertuvat tuohon väärään käännökseen Matt 28:19 joka on korjattu uudessa käännöksessä oikeaksi:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa".

        Kastamalla ei tehdä kenestäkään opetuslasta vaan saarnaamalla ja opettamalla. Lut kirkko ei edes opeta kastamiaan vauvoja, eikä kasta kaikkia kansoja, vaan ainoastaan kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvoja.
        Ap 14
        "Julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monia opetuslapsiksi apostolit palasivat Lystraan, Ikonioniin ja Antiokiaan.
        He vahvistivat opetuslapsia, kehottivat heitä pysymään uskossa "

        Opetuslapsia ei kehoitettu pysymään kasteen armossa, vaan USKOSSA!

        Ha ha ha ha "Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä"????

        Eikö tuo pelle ole lukenut Raamattua? Siellä on selvä kaste- ja lähetyskäsky! Saatananpalvoja ITSE SITEERAA:: "KASTAA HEITÄ"!!!! Eikö tuo ole käsky????

        Jeesus siis käskee kastamisen ja opettamisen avulla tekemään opetuslapsia itselleen.

        "Kastamalla ei tehdä kenestäkään opetuslasta vaan saarnaamalla ja opettamalla"

        Taas saatananpalvoja uohtaa sen mitä Jeesus itse sanoo!!!

        Eikä tuokaan pidä paikkaasna etä lut kikko kastaa vaan jäsentensä vauvja vaan kirkko kastaa kaiken ikäsisiä ja myös opettaa näitä!

        Opetuslapsia kehoitettiin pysymään uskossa eki juurikin kasteen armossa, siis Kristuksen turvissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Pyhän Hengen saa kasteessa, ei vedenvaluttelussa. Oliko uusi tieto?

        Hahaha "Kasteenpalvojat takertuvat tuohon väärään käännökseen Matt 28:19 joka on korjattu uudessa käännöksessä oikeaksi"?????

        Mitä tuo tuskaansa märisevä saatananpalvoja mistään käänöksistä tietää??? Miten se käännös on KORJATTU kun se sanaa IHAN SAMAN ASIAN!?!!? Eikö noitaa osaa lukea???

        Tuollaisia epätoivoisia kommentteja häiriintynyt saatananpalvoja esittää kun ei tajua asioista mitään ei tunne kieliä eikä näe kaksoispistettä! "Väärä käännös", siinä on tuon pellen ainoa toivo kumota Jumalan Sana!

        Ilmankos hän puhuu Kristuksenpalvojista, hän ei voi sietää niitä jotka palvovat kuoleman voittanutta ja ylösnoussutta Kristusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahaha "Kasteenpalvojat takertuvat tuohon väärään käännökseen Matt 28:19 joka on korjattu uudessa käännöksessä oikeaksi"?????

        Mitä tuo tuskaansa märisevä saatananpalvoja mistään käänöksistä tietää??? Miten se käännös on KORJATTU kun se sanaa IHAN SAMAN ASIAN!?!!? Eikö noitaa osaa lukea???

        Tuollaisia epätoivoisia kommentteja häiriintynyt saatananpalvoja esittää kun ei tajua asioista mitään ei tunne kieliä eikä näe kaksoispistettä! "Väärä käännös", siinä on tuon pellen ainoa toivo kumota Jumalan Sana!

        Ilmankos hän puhuu Kristuksenpalvojista, hän ei voi sietää niitä jotka palvovat kuoleman voittanutta ja ylösnoussutta Kristusta.

        Joo aika älyvapaata argumentointia. "Kastakaa" ja "opettakaa" ovat käskymuotoja mikä jäi hellarilta huomaamatta! Saas nähdä milloin se tarjoaa taas biblia-käännöstä jonka piti olla se oikea, mutta joka osoittautuikin täysin vastakkaiseksi kuin hellarien oppi... heikoilla tuntuu olevan noiden käännöstensä kanssa, varsinkin kun uusi käännös sei poikkea vanhasta asiasisällöllisesti mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo aika älyvapaata argumentointia. "Kastakaa" ja "opettakaa" ovat käskymuotoja mikä jäi hellarilta huomaamatta! Saas nähdä milloin se tarjoaa taas biblia-käännöstä jonka piti olla se oikea, mutta joka osoittautuikin täysin vastakkaiseksi kuin hellarien oppi... heikoilla tuntuu olevan noiden käännöstensä kanssa, varsinkin kun uusi käännös sei poikkea vanhasta asiasisällöllisesti mitenkään.

        hellareiden oppi / opetus on , takaperin opettamista, siis ihan kaikessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahaha "Kasteenpalvojat takertuvat tuohon väärään käännökseen Matt 28:19 joka on korjattu uudessa käännöksessä oikeaksi"?????

        Mitä tuo tuskaansa märisevä saatananpalvoja mistään käänöksistä tietää??? Miten se käännös on KORJATTU kun se sanaa IHAN SAMAN ASIAN!?!!? Eikö noitaa osaa lukea???

        Tuollaisia epätoivoisia kommentteja häiriintynyt saatananpalvoja esittää kun ei tajua asioista mitään ei tunne kieliä eikä näe kaksoispistettä! "Väärä käännös", siinä on tuon pellen ainoa toivo kumota Jumalan Sana!

        Ilmankos hän puhuu Kristuksenpalvojista, hän ei voi sietää niitä jotka palvovat kuoleman voittanutta ja ylösnoussutta Kristusta.

        Jo tuo seikka, että nuo kasteenpalvojat alkavat haukkumaan toisia saatananpalvojiksi todistaa, mistä hengestä he ovat syntyneet tuossa vesiliruttelussa. Heidän maailmansa romahtaa todellisesti, kun käy ilmi, että kastamalla ei tehdä opetuslapsia. Ilmankos he ovat niin kiihdyksissä.
        Ei Jeesuskaan alkanut kastamaan näitä valitsemiaan opetuslapsia, vaan opetti heitä tuntemaan Jumalan tahdon. Jeesus kastoi nämä opetuslapset vasta myöhemmin, Joh 3:22
        Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä, jossa kastetaan väkisin puolustuskyvytön vauva.
        Uudempi käännös valaisee asiaa:
        ""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Ensin tehdään opettamalla opetuslapseksi ja sitten nämä kastetaan!!!
        Åerin selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo tuo seikka, että nuo kasteenpalvojat alkavat haukkumaan toisia saatananpalvojiksi todistaa, mistä hengestä he ovat syntyneet tuossa vesiliruttelussa. Heidän maailmansa romahtaa todellisesti, kun käy ilmi, että kastamalla ei tehdä opetuslapsia. Ilmankos he ovat niin kiihdyksissä.
        Ei Jeesuskaan alkanut kastamaan näitä valitsemiaan opetuslapsia, vaan opetti heitä tuntemaan Jumalan tahdon. Jeesus kastoi nämä opetuslapset vasta myöhemmin, Joh 3:22
        Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä, jossa kastetaan väkisin puolustuskyvytön vauva.
        Uudempi käännös valaisee asiaa:
        ""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Ensin tehdään opettamalla opetuslapseksi ja sitten nämä kastetaan!!!
        Åerin selvää.

        helluntailaiset ei ymmärrä edes siä eroa, että Jeesus antoi kastekäskyn Ylösnousemuksensa JÄLKEEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo tuo seikka, että nuo kasteenpalvojat alkavat haukkumaan toisia saatananpalvojiksi todistaa, mistä hengestä he ovat syntyneet tuossa vesiliruttelussa. Heidän maailmansa romahtaa todellisesti, kun käy ilmi, että kastamalla ei tehdä opetuslapsia. Ilmankos he ovat niin kiihdyksissä.
        Ei Jeesuskaan alkanut kastamaan näitä valitsemiaan opetuslapsia, vaan opetti heitä tuntemaan Jumalan tahdon. Jeesus kastoi nämä opetuslapset vasta myöhemmin, Joh 3:22
        Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä, jossa kastetaan väkisin puolustuskyvytön vauva.
        Uudempi käännös valaisee asiaa:
        ""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Ensin tehdään opettamalla opetuslapseksi ja sitten nämä kastetaan!!!
        Åerin selvää.

        Jo se että tuo saatannapalvoja herjaa Jeesuken omia, kertoo jo miten kaukana hän on totuudesta. Raamatun Sanan hylkääminen kertoo ettei hänellä ole Pyhää Henkeä eikä hän halua nähdä mitä Raamattu opettaa. Jeesuksen käsky tehdä opetuslapsia kastamalla ja opettamalla romahduttaa tuon kitisevän saatananpalvojan maailman.

        Jeesus ei kastanut mutta käski kastaa, kuten itsekin siteerasin.

        Hahahah "Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä,"???

        MUTTA ITSE SITEERAIST: "KASTAKAA HEITÄ"!!! EIKÖ TUO OLE KÄSKY????

        Uudenpi käännös sanoo saman asian kuin vanha. Se käskee tekemään opetuslapsia ja kaksoispiseen jälkeen kerrotaan miten se tapahtuu: kastakaa ja opettakaa. Ja kohderyhmä on kaikki kansat

        "Äerin" selvää minustakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo tuo seikka, että nuo kasteenpalvojat alkavat haukkumaan toisia saatananpalvojiksi todistaa, mistä hengestä he ovat syntyneet tuossa vesiliruttelussa. Heidän maailmansa romahtaa todellisesti, kun käy ilmi, että kastamalla ei tehdä opetuslapsia. Ilmankos he ovat niin kiihdyksissä.
        Ei Jeesuskaan alkanut kastamaan näitä valitsemiaan opetuslapsia, vaan opetti heitä tuntemaan Jumalan tahdon. Jeesus kastoi nämä opetuslapset vasta myöhemmin, Joh 3:22
        Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä, jossa kastetaan väkisin puolustuskyvytön vauva.
        Uudempi käännös valaisee asiaa:
        ""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Ensin tehdään opettamalla opetuslapseksi ja sitten nämä kastetaan!!!
        Åerin selvää.

        Uudempi käännös sannoo saman asian kuin vanhempi käännös, Molemmat käskevät tekemään opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla ja opettamalla. Ja tosian KÄSKEVÄT! Ja Jeesus ei käske tekemään opettamalla opetuslapsia vaan kastamalla ja opettamalla

        Biliakin valaisee tätä: "Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,"

        Siis kaikkia kansoja pitää kastaa ja opettaa että heistä tulisi Jeesuksen opetuslapsia. Lapset kuuluvat kansoihin siinä missä aikuisetkin.

        Raamatussa ei ole myöskään siunauskäskyä jossa käsketään siunaamaan väkisin vauva, mutta yleinen siunauskäsky on.

        Helluntailaisen hatarat argumentit on kumottu! Amen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo tuo seikka, että nuo kasteenpalvojat alkavat haukkumaan toisia saatananpalvojiksi todistaa, mistä hengestä he ovat syntyneet tuossa vesiliruttelussa. Heidän maailmansa romahtaa todellisesti, kun käy ilmi, että kastamalla ei tehdä opetuslapsia. Ilmankos he ovat niin kiihdyksissä.
        Ei Jeesuskaan alkanut kastamaan näitä valitsemiaan opetuslapsia, vaan opetti heitä tuntemaan Jumalan tahdon. Jeesus kastoi nämä opetuslapset vasta myöhemmin, Joh 3:22
        Raamatussa ei ole mitään kastekäskyä, jossa kastetaan väkisin puolustuskyvytön vauva.
        Uudempi käännös valaisee asiaa:
        ""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Ensin tehdään opettamalla opetuslapseksi ja sitten nämä kastetaan!!!
        Åerin selvää.

        HA ha hah "Ensin tehdään opettamalla opetuslapseksi ja sitten nämä kastetaan!!!!, On siinä pelle!!!

        Jeesus sanoi ihan toisin! Raamatussa ei ole yhtään tapausta jossa jollekin olisi ensin opetettu kaikki mitä Jeesus käski pitää ja sitten vasta kastettu! Ei ensimmäistkään.


    • Anonyymi

      Mihin lahkoon arvelisitte tuon aloittajan kuuluvan?

      • Anonyymi

        Veikkaisin siihen samaan, kuin Paavali! Ainakin teksti oli samanlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaisin siihen samaan, kuin Paavali! Ainakin teksti oli samanlaista.

        Paavali ei kirjoittanut mitään tuolalista tekstiä


      • Anonyymi

        Kerro oma lahkosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro oma lahkosi.

        en ole lahkossa, vaan kristinuskon kirkossa.


    • Anonyymi

      jotain siellä vauvanapelastuneitten joukossa on kyllä ruiskutettu kun aborttejakin tehdään 10000 vuodessa !

      onko se sitä armoennättää ja kantaa-vettä vai mitä se olisi?

      • Anonyymi

        khä khä sodomia ala pedofilia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        khä khä sodomia ala pedofilia

        pitäähän sen päästä vauvoista jankkaamaan.

        mkähän tuo vauvanapelastettu on kun Raamattu puhuu pelastetuista mutta ei liitä mitään lisämääreitä alkuun, erikoista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        khä khä sodomia ala pedofilia

        Sinun tuloillasi varoisin vähän osoittelemasta sinne tänne sodomiapuheita !

        jos vähänkin on ääoon numeroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tuloillasi varoisin vähän osoittelemasta sinne tänne sodomiapuheita !

        jos vähänkin on ääoon numeroa.

        jos ei ole se lienee lieventävä asioiden haarautuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tuloillasi varoisin vähän osoittelemasta sinne tänne sodomiapuheita !

        jos vähänkin on ääoon numeroa.

        Sinuna en tulisi luterilaisten palstalle ollenkaan kun et uskova ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuna en tulisi luterilaisten palstalle ollenkaan kun et uskova ole

        Tuossapa olisikin hieno teksti kirkon oven päälle!

        ihan kaarevaan muotoon ihan kuin erään keskitysleirin portin päällä oli ja on vieläkin!

        " Arbeit macht......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossapa olisikin hieno teksti kirkon oven päälle!

        ihan kaarevaan muotoon ihan kuin erään keskitysleirin portin päällä oli ja on vieläkin!

        " Arbeit macht......

        Niin, Jeesus on pelastavan työnstä tehnyt, voisi ola hyvä teksti

        Teillä se olisi että "työskentele itsessi taivaaseen"...


    • Anonyymi

      Aloitus kertoo kyllä aloittajasta kaiken... jotenkin säälittää tuollaiset

    • Anonyymi

      aloitus on kylläkin melkoista KASTEEN herjaamista,

      kaste ei ole koskaan pelkkää vettä, vaan kaste annetaan Jumalan "Sanalla ja vedellä"

      Jeesus sanoo: "Kastamalla heitä, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" Mt: 28:19

      • Anonyymi

        Niin keitä..vauvojako ?

        niinkö Aostolit toimivat, kerro ilman moniäänisen kirkon satuilua !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin keitä..vauvojako ?

        niinkö Aostolit toimivat, kerro ilman moniäänisen kirkon satuilua !

        Apostolit "he" olivat sen ikäsisä kuin olivat, kun ENSIMMÄISEN kerran kuulivat kastekäskyn, ja "he" ottivat kiireesti, heti kasteen kun "sanan kuulivat"

        Silloin ALOITETTIIN ensimmäisen kerran julistaan Uutta käskyä, nyt eletään v. 2000 -lukua.

        Mutta minä kysyn: "eivätkö he ole kuulleet ? Kyllä ovat: Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirinn ääriin"
        Room: 10: 18

        missään kohtaa raamatussa ei sanota, "seuratkaa , mitä Apostolit TEKI" vaan.
        "tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto" > KOKO IHMISKUNNALLE.

        Apostolien teot, ei vielä kerro "tutkimisesta", > Apostolit itse "tutkivat KIRJOITUKSIA, oliko asia niin"' Apt: 17: 11
        se tutkiminen on jääny helluntailaisilta, ottavat vaan helpon tien, matkimalla mitä Apostolit TEKI, siinä ei raamatun kokonaisuuus vielä avaudu.


    • Anonyymi

      Miksei luterilaiset papit ruiskuta vettä kaduilla kulkevien päälle..

      Se on Ortodoksisuutta.Mutta amerikan lahkojen papit olisivat munat pystyssä,pedo hommia ,pedo hommia..ja rahat veisivät ja sielun paskaan,ihmisen raunioille he järkyttävät lahko rotat.
      He eksyttävät ihmisiä,he eivät tunne kuin RAHAN VOIMAN ,nämä amerikan 1800-luvun lahkot ja lestadiolaisuus Suomessa.
      Antakaa ihmisten olla rauhassa saatanan kätyrit!!

      • Anonyymi

        Siinä taas mallinäyte vauvakasteen saastuttavasta vaikutuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas mallinäyte vauvakasteen saastuttavasta vaikutuksesta.

        Niin, tai sitten kehitysvammaisen työnäyte aivopesun tuloksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas mallinäyte vauvakasteen saastuttavasta vaikutuksesta.

        Siinä taas mallinäyte vauvakasteen saastuttavasta vaikutuksesta.

        Oisko teillä lahkojuntti mällikaste? Mitä ite saatte amerikasta?


    • Anonyymi

      Miksei luterilaiset papit ruiskuta vettä kaduilla kulkevien päälle..

      amerikan lahkolaiset voisivat ad bluta viskoo..tai ihan wiskyä,kun on amerikasta 1800 luvulta..poppa-lahko uskonnosta.. ja sitten aloittaa upotukset järveen ja ylös..
      amerikan lahkon nimeen upotukset..

    • Anonyymi

      Helluntalaisuus on aivopesua,kuten muut amerikkalaiset lahkot.
      Adeventismi on samaa ja jehovat kilpailee samaa rataa:))
      Juoksu kilpa on menossa..hopi hopi lahkolaiset!
      Lennossa voi kastaa ja karstaa sekä hylätä kaikki:)

      • Anonyymi

        Tuo tyyppi ei osaa mitään muuta, kuin solvata helluntailaisia. Raamatusta ja kasteesta hän ei tiedä mitään.
        Mikähän on hänen älykkyystasonsa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tyyppi ei osaa mitään muuta, kuin solvata helluntailaisia. Raamatusta ja kasteesta hän ei tiedä mitään.
        Mikähän on hänen älykkyystasonsa?

        Vähän niin kuin sinä solvaat luterilaisia. Muuten samat asiat pätevät sinuunkin.


    • Anonyymi

      Uskovaiset on viitun roskasakkia....hahahah

      • Anonyymi

        Helpottiko, kun sait purkaa pahaa oloasi?


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe