Hinnomin laakson historia Sirpaleportista Gehennaan asti!

Anonyymi

Raamattu ei tunne sanaa "helvetti", eikä ainaisen piinan paikkaa. Kuitenkin tuo sana esiintyy suomalaisessa käännöksessä. Kreikkalainen alkuteksti käyttää sanaa "Gehenna", mikä puolestaan tulee hebreankielen ilmaisusta GE HINNOM, joka taas on Jerusalemin eteläpuolella olevan laakson muinainen nimi. Tällä paikalla on pitkä historia:
Jer.19:1-9 Herra sanoi minulle: "Osta itsellesi saviruukku. Ota mukaasi muutamia kansan ja pappien vanhimpia ja mene Sirpaleportista Ben-Hinnomin (=Hinnomin pojan) laaksoon. Julista siellä sanat, jotka minä sinulle annan. Sano näin:
Kuulkaa Herran sana, te Juudan kuninkaat ja Jerusalemin asukkaat! Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Minä tuon tähän paikkaan sellaisen onnettomuuden, että joka sen kuulee, sen molemmat korvat soivat. Kansani on hylännyt minut ja käyttänyt väärin tätä paikkaa. He ovat polttaneet täällä uhreja jumalille, jotka olivat vieraita heille itselleen, heidän isilleen ja Juudan kuninkaille. He ovat täyttäneet tämän paikan viattomien ihmisten verellä. He ovat rakentaneet alttareita polttaakseen lapsiaan tulessa uhreina Baalille. Sitä en ole käskenyt heidän tehdä, sellainen ei tulisi mieleenikään.
Tulee aika, jolloin tätä paikkaa ei sanota enää Tofetiksi, Ben-Hinnomin laaksoksi (Tofet=topat,polttopaikka), vaan sitä sanotaan Murhalaaksoksi. Tässä paikassa minä murskaan Juudan ja Jerusalemin asukkaiden suunnitelmat. Minä annan heidän kaatua vihollistensa miekkaan, jätän heidät niiden käsiin, jotka tavoittelevat heidän henkeään. Heidän ruumiinsa minä annan haaskalintujen ja villieläinten ruoaksi. Minä teen tämän kaupungin niin autioksi, että kaikki sitä kavahtavat. Jokainen ohikulkija järkyttyy nähdessään sen tuhon. Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, kun viholliset piirittävät heitä ja tavoittelevat heidän henkeään."

Jer.19:11 "Kuolleita haudataan Tofetiin, kun muualla ei ole enää tilaa." (Ilmeisesti kukaan ei halunnut joutua haudatuksi Tofetiin, Hinnomin laaksoon.)

Jer.32:35 "He ovat rakentaneet Baalille uhrikukkuloita Ben-Hinnomin laaksoon, ja siellä he ovat palvelleet Molokia panemalla poikiaan ja tyttäriään kulkemaan tulen läpi.
Sitä minä en ole käskenyt heidän tehdä. Kuinka voisi tulla mieleenikään vaatia heitä tekemään sellaisia kauhistuttavia tekoja!"
Jer.7:20,31-34 "Kuulkaa mitä minä, Herra Jumala, olen päättänyt:
Minä vuodatan hehkuvan vihani tämän paikan päälle. Minun vihani palaa kuin sammumaton tuli, ja sen alle joutuvat ihmiset ja eläimet, metsän puut ja pellon sato....He ovat rakentaneet Ben-Hinnomin laaksoon uhripaikkoja, Tofetin uhrikukkuloita, polttaakseen siellä poikiaan ja tyttäriään. Sitä minä en ole käskenyt tehdä, sellainen ei tulisi mieleenikään!
Kuulkaa siis, mitä Herra sanoo:
Tulee aika, jolloin kukaan ei enää puhu Tofetista eikä Ben-Hinnomin laaksosta, vaan puhutaan Murhalaaksosta. Tofetin uhripaikoille haudataan tämän kansan vainajia, kun muualla ei enää ole tilaa. Kenenkään hätistelemättä saavat haaskalinnut ja villieläimet syödä kuolleiden ruumiita. Minä vaiennan Juudan kaupungeista ja Jerusalemin kaduilta ilon ja riemun huudot, sulhasen äänen ja morsiamen äänen. Tämä maa muuttuu rauniokasaksi."

2.Kun.23:10 "Josia hävitti ja kirosi myös Ben-Hinnomin laakson polttopaikan, jottei kukaan enää voisi palvella Molokia panemalla poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi."

Jatkuu

45

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jatkoa: Jes.66:16,17,22-24 "Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä... he kaikki saavat loppunsa...
      Katsotaan vielä lisää:
      Niinkuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu. Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle."
      Edellä olevat lainaukset antavat kuvan siitä mikä Hinnomin laakso on. Se on paikka, jossa Molokia palveltiin ihmisuhreilla. Lasten tuleen heittäminen oli Jumalalle kauhistus ja syynä siihen, että monet kaatuivat miekkaan, ja joutuivat haudatuiksi tuohon kuningas Josian kiroamaan maahan, kun ei muualla ollut tilaa.

Jesajan kirjan viimeisen luku on usein väärin tulkittu tarkoittamaan uutta maata. Kuitenkaan Jes.66:24 ei sano, että Uudessa maassa olisi kuolleiden raatoja "kauhistavana varoituksena koko ihmissuvulle". Jae 22 sanoo: "NIIN KUIN uusi taivas ja maa PYSYVÄT". Samalla tavalla tulevat Israelin uskolliset PYSYMÄÄN Herran edessä. Ei taivaassa ole luopioita, joiden ruumiit heitettäisiin kaupungin porttien ulkopuolelle hautaamatta. Maallisen Jerusalemin eteläpuolella sen sijaan oli Hinnomin laakso, johon heitettiin ruumiita ja kaikkea muuta saastaa. Madot viihtyvät hyvin kaatopaikalla, mutta tuskin helvetin tulessa.
      Hinnomin laaksossa paloi tuli senkin jälkeen kun Molokin palvonta oli lopetettu, sillä suuressa kaupungissa oli aina jotain jätettä ja rojua tulen ruoaksi.
      Koska juutalaiset kokoontuivat monta kertaa vuodessa Jerusalemiin juhlille, he kaikki tunsivat tuon kaatopaikan. Sieltä nousi savu, ja vastenmielinen haju, koska sinne heitettiin myös kuolleita eläimiä, joita juutalaisilla ei ollut lupa syödä. Jos joku tuomittiin jostain rikoksesta käden tai jalan menetykseen, niin sen ruumiinosan saattoi myöhemmin löytää Ge-Hinnomista. Osoite Gehennaan on myös sanottu: "Mene Sirpaleportista Ben-Hinnomin laaksoon!" (Jer.19:1).
      Juutalaisille Gehenna merkitsi siis paikkaa, jossa oli mahdollisuus päästä eroon jätteistä. Jos tuli olisi sammunut, niin joku olisi sen sytyttänyt jälleen, sillä sammumaton tuli oli takuu siitä, että raadot ja jätteet muuttuivat tuhkaksi.

Gehennassa ei ole poltettu eläviä ihmisiä Molokin palvonnan loputtua. Jumala tuomitsi sen - polttaisiko hän itse ihmisiä tulessa ikuisesti?
      Jatkuu....

• Anonyymi

Jatkuu:
        Raamatussa ei käytetä Helvetti-sanaa alkutekstissä.
        Uudessa Testamentissa puhutaan Hinnomin laaksosta seuraavissa kohdissa:

Matt.5:22 joka sanoo: "Sinä hullu", on ansainnut Hinnomin laakson tulen

Matt.5:29,30 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu Hinnomin laaksoon.
        Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu Hinnomin laaksoon.

Matt.10:28 älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin tuhota Hinnomin laaksossa.

Matt.18:9 jos silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä menemään. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään Hinnomin laakson tuleen.

Matt.23:15 te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä Hinnomin laakson pojan, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.

Matt.23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte päästä Hinnomin laakson tuomiota pakoon?

Mark.9:43-48 Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena menet sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella menet pois Hinnomin laaksoon, sammumattomaan tuleen...Jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat jalat tallella heitetään Hinnomin laaksoon... Ja jos silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään Hinnomin laaksoon, missä mato ei kuole, eikä tuli sammu. (Vertaa Jes.66:24)

Luuk.12:5 Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että heittää hänet Hinnomin laaksoon.

Jaak.3:6 kielikin on tuli... se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen Hinnomin laaksosta.
        (Jakeet käännetty suoraan alkutekstistä)

Olemme siis menneet Sirpaleportin kautta Hinnomin laaksoon, joka on lopullisen kadotuksen vertauskuva.
        Kadotus on tapahtuma, sama kuin katoaminen ja tuhoutuminen, eikä mikään ikuisesti palava helvetti.
        Hinnomin laakson aina palava sammumaton tuli on ollut takuuna siitä, että kaikki palaa loppuun. Samoin Ilmestyskirja sanoo, että tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät kaikki!

Tuo tapahtuma on se lopullinen kadotus, eli katoaminen. Se on ikuinen rangaistus, siitä ei enää palata takaisin elämään.

Tuhoamalla syntiset lopullisesti Jumala osoittaa olevansa paljon armollisempi kuin monet kristityt, joiden intohimo on julistaa ikuisen piinan rangaistusta kaikille eriuskoisille!

• Anonyymi

Paavali ei ainoassakaan kohdassa käytä helvetti-sanaa. Tässä lähellä on jotkoa aloitukseen, ja siinä mainitaan kaikki paikat, joissa sana helvettui, tai oikeastaan Ge-henna mainitaan.

Hinnomin laakso, epäjumalien palvomispaikka , mainitaan viidessä eri kohdassa Vanhassa Testamentissa.

Joten taisi tulla hiukan virheitä vastatessa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali ei ainoassakaan kohdassa käytä helvetti-sanaa. Tässä lähellä on jotkoa aloitukseen, ja siinä mainitaan kaikki paikat, joissa sana helvettui, tai oikeastaan Ge-henna mainitaan.

Hinnomin laakso, epäjumalien palvomispaikka , mainitaan viidessä eri kohdassa Vanhassa Testamentissa.

Eipä tullut, sillä vastaus on kirjoitettu niille, jotka käyttävät helvetti-sanaa, koska suomalaisessa käännöksessä sitä käytetään. Mielenkiintoista mutta helvetti-sanaa ei löydy suomenkielisestä Vanhan testamentin raamatunkäännöksestä lainkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hinnomin laakso, epäjumalien palvomispaikka , mainitaan viidessä eri kohdassa Vanhassa Testamentissa."

Eikä yhdessäkään kohdassa sanota sitä kaatopaikaksi.

• Unohtuikohan jotain tärkeää Jeesuksen puheista helvetistä ?

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Unohtuikohan jotain tärkeää Jeesuksen puheista helvetistä ?

Vaan kun Jeesuskaan ei puhunut oikeasti helvetistä.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaan kun Jeesuskaan ei puhunut oikeasti helvetistä.

Vaan taisi puhua siitä tulijärvestä ja se tarkoittaa nykyään helvettiä...

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Näin se uskonto muuttuu. Kenelle tarkoittaa kenelle ei.

Sheolin alkuperäinen Vanhasta testamentista luettava merkityshän muuttui jo ennen Jeesuksen syntymää. Ensimmäisellä vuosisadalla jKr. se muuttui vielä enemmän kuin koko Vanhan testamentin kertomuksissa yhteensä. Ja sitten kun kristinusko päätti miten nykyään pitää uskoa ns. helvettiin, oltiinkin jo ihan täysin eri uskossa kuin mitä Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin aikoihin oltiin.

Minä en usko kristinuskon helvetti-käsitteeseen vaan siihen, joka muodostui noin 200eKr-32jKr. ja johon Jeesuskin uskoi. Sille uskolle ja niille sen ajan Raamatun sanoille kristinusko on antanut myöhemmin aivan omat merkityksensä, joita itse sanoilla ei Raamatussa ole.

• Anonyymi kirjoitti:

Näin se uskonto muuttuu. Kenelle tarkoittaa kenelle ei.

Sheolin alkuperäinen Vanhasta testamentista luettava merkityshän muuttui jo ennen Jeesuksen syntymää. Ensimmäisellä vuosisadalla jKr. se muuttui vielä enemmän kuin koko Vanhan testamentin kertomuksissa yhteensä. Ja sitten kun kristinusko päätti miten nykyään pitää uskoa ns. helvettiin, oltiinkin jo ihan täysin eri uskossa kuin mitä Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin aikoihin oltiin.

Minä en usko kristinuskon helvetti-käsitteeseen vaan siihen, joka muodostui noin 200eKr-32jKr. ja johon Jeesuskin uskoi. Sille uskolle ja niille sen ajan Raamatun sanoille kristinusko on antanut myöhemmin aivan omat merkityksensä, joita itse sanoilla ei Raamatussa ole.

No...ei se ole oikeasti muuttunut yhtään mihinkään.
        Se alkuperä on aivan sama ja tarkoittaa samaa.
        Se on saatanalle ja sen enkeleille valmistettu ja sinne ne sitten joutuvat kun sen aika on.
        Samoin ne jotka ovat saatanaa rakastaneet ja teoillansa sen osoittaneet ihmiset joutuvat samaan paikkaan.
        Samalla se on myös hauta ja ikuinen poispyyhkiminen Jumalan hyvyydestä.
        Sitten se mitä itse oletan on se ,että siellä ihminen vasta tajuaa sen kauheuden ,mitä on olla erossa Jumalan hyvyydestä jota esim nyt kaikilla on.Täällä esim onnettomuuskin on vielä hyvää verrattuna siihen helvetin järveen ja siihen että se paikka on täysin toivoton sillä silloin ihmiselle aukeaa ymmärrys siihenkin mikä hyvää on tai olisi jos sitä olisi mutta siellä on vain NYT jaTOIVOTTOMUUS.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Jeesus ei edes puhunut tulijärvestä!

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

No...ei se ole oikeasti muuttunut yhtään mihinkään.
        Se alkuperä on aivan sama ja tarkoittaa samaa.
        Se on saatanalle ja sen enkeleille valmistettu ja sinne ne sitten joutuvat kun sen aika on.
        Samoin ne jotka ovat saatanaa rakastaneet ja teoillansa sen osoittaneet ihmiset joutuvat samaan paikkaan.
        Samalla se on myös hauta ja ikuinen poispyyhkiminen Jumalan hyvyydestä.
        Sitten se mitä itse oletan on se ,että siellä ihminen vasta tajuaa sen kauheuden ,mitä on olla erossa Jumalan hyvyydestä jota esim nyt kaikilla on.Täällä esim onnettomuuskin on vielä hyvää verrattuna siihen helvetin järveen ja siihen että se paikka on täysin toivoton sillä silloin ihmiselle aukeaa ymmärrys siihenkin mikä hyvää on tai olisi jos sitä olisi mutta siellä on vain NYT jaTOIVOTTOMUUS.

Siis sinun mielestäsi rakastava Jumala pitää ihmisiä itkemässä toivottomina loputtomiin? Ei edes Hitler olisi ollut niin sydämetön!

Mitä hyötyä siitä olisi kenellekään? Ainoa mikä siitä iloitsisi, olisi sadistinen jumala!

Kuitenkin Raamattu sanoo:"Tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät kaikki" Ilm.20:9
        Alkukielen sana KATAFAGEIN tarkoittaa "Syödä kokonaan":

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei edes puhunut tulijärvestä!

Jeesus puhuu tulijärvestä ja Jeesus on antanut raamatun muillekkin tärkeille henkilöille tietonsa eli Jeesus puhuu koko raamatussa ja monien kautta.
        Lisäksi mato ei kuole.

• Anonyymi kirjoitti:

Siis sinun mielestäsi rakastava Jumala pitää ihmisiä itkemässä toivottomina loputtomiin? Ei edes Hitler olisi ollut niin sydämetön!

Mitä hyötyä siitä olisi kenellekään? Ainoa mikä siitä iloitsisi, olisi sadistinen jumala!

Kuitenkin Raamattu sanoo:"Tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät kaikki" Ilm.20:9
        Alkukielen sana KATAFAGEIN tarkoittaa "Syödä kokonaan":

Se on ihan sama mitä minä ajattelen tai olen ajattelematta.
        Jumala on oman poikansakin antanut kidutukseen ristillä...eikö se mene tunteisiin??
        Samalla tavalla jos joku ei kunnioita sitäkään asiaa vaan pitää hölynpölynä niin se on sitten niin että ottaa vastaan sitten muuta kuin Jeesuksen armon.
        Jos se ei lahjanakaan edes kelpaa niin....

• Anonyymi

Jeesus mainitsee helvetin esimerkiksi jakeissa Matt 23:33 ja Luuk 10:15.

Kannattaa karttaa ihmisiä, jotka eivät lue oikeaa Raamattua (KJV) ja jotka puhuvat 'alkutekstistä' ja yrittävät 'korjailla' Jumalan sanaa. Mitään alkuperäisiä tekstejä ei ole saatavilla. Jumala on tallentanut sanansa englanninkieliseen King James -Raamattuun. Raamattu mainitsee sanan helvetti ainakin 54 kertaa. Se tarkoittaa paikkaa, jossa Jeesuksen sovitustyöstä kieltäytyneet palavat tulessa, kunnes viimeisellä tuomiolla, tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen, helvetti heitetään tuliseen järveen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus mainitsee helvetin esimerkiksi jakeissa Matt 23:33 ja Luuk 10:15.

Kannattaa karttaa ihmisiä, jotka eivät lue oikeaa Raamattua (KJV) ja jotka puhuvat 'alkutekstistä' ja yrittävät 'korjailla' Jumalan sanaa. Mitään alkuperäisiä tekstejä ei ole saatavilla. Jumala on tallentanut sanansa englanninkieliseen King James -Raamattuun. Raamattu mainitsee sanan helvetti ainakin 54 kertaa. Se tarkoittaa paikkaa, jossa Jeesuksen sovitustyöstä kieltäytyneet palavat tulessa, kunnes viimeisellä tuomiolla, tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen, helvetti heitetään tuliseen järveen.

"Jumala on tallentanut sanansa englanninkieliseen King James -Raamattuun."

Niinkö siellä kreikan- ja hepreankielisessä Raamatussa lukee?

Ihan turha kinastella siitä, mikä englanninkielinen käännös on oikein. Me puhumme täällä suomea. Oikea sisältö löytyy kreikankielisestä tekstistä.

“Te käärmeet! Te kyykäärmeiden sikiöt! Kuinka te voisitte päästä helvetin tuomiota pakoon?” (Matt 23:33, FinRK)

Matt 23:24 käytetään sanaa γεέννης eli geennēs, joka on sanan gehenna taivutusmuoto. Jeesus luki ja saarnasi aramean kielellä, joka on yksi hepreankielen murteista. Hän uskoi niin kuin Vanha testamentti opettaa. Siinä kielessä ei ole helvetti-sanaa. Teepä sana-haku Vanhaan testamenttiin, niin et löydä ainoatakaan helvetti-sanaa sieltä.

Ja tuo Gehenna, se ei ole helvetti vaan se kuvaa hepreankielen Sheolia, hautaa. Sana esiintyy useasti hepreankielisessä Raamatussa. Sheol on hauta, kuolleiden paikka maan alla, johon kaikki kuolleet joutuivat, niin uskovaiset kuin ei-uskovaisetkin. Raamatun mukaan se on paikka, jossa ei pysty edes palvelemaan Jumalaa.

Luuk 10:15 kohdassa käytetään sanaa ᾅδου eli hadou, joka on sanan hades taivutusmuoto. Hades ei ole helvetti. 

“Entä sinä, Kapernaum, korotetaanko sinut muka taivaaseen? Ei, alas tuonelaan sinun on astuttava!” (Luuk 10:15, FinRK)

Hades, tässä tuonela, on Septuagintassa kolmea kohtaa lukuunottamatta käännetty sanasta Sheol. Ne loput kolme kohtaa on käännetty: maa, kuolema ja kuoppa. Muissa kreikankielen käännöksissä (King James-käännös ei ole kreikkaa) tällä sanalla ei ole minkäänlaista sellaista merkitystä, joka viittaisi mihinkään kuoleman jälkeiseen tapahtumaan.

Älä toista kavereittesi valheita. Opettele Raamatun kreikkaa ja hepreaa sekä Raamatun historiaa ja kulttuureita, niin tiedät, kuinka asiat oikeasti ovat.

• Anonyymi

Tuollaisia aloituksia on ilo lukea!
      Kiitos!

• Luin muutaman rivin. Hyvä että ei ole helvettiä eikä iankaikkista elämää.
      Putinillakaan ei ole mitään pelättävää.
      😎😁😎😎

• Anonyymi

Olisit lukenut enemmän!

• Anonyymi

3Moos.18:21 Älä anna lapsiasi poltettaviksi uhrina Molokille, ettet häpäisisi Jumalan nimeä. Minä olen Herra. 3Moos.20:1-2 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai muukalainen, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet. 2Kun.23:10 Hän saastutti myöskin polttopaikan Ben-Hinnomin laaksossa, ettei kukaan voisi panna poikaansa tai tytärtänsä kulkemaan tulen läpi Molokin kunniaksi. Jer.7:33-34 Sillä Juudaan miehet ovat tehneet sen mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo Herra. He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen. Ja he ovat rakentaneet Toofetuhrikukkulat Ben-Hinnomin laaksoon, polttaakseen tulessa poikiansa ja tyttäriänsä, mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole minun mieleeni tullut. Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota Toofet ja Ben-Hinnomin laakso, vaan Murhalaakso, ja Toofetiin haudataan, kun ei ole muualla tilaa. Ja tämän kansan ruumiit joutuvat taivaan ja maan eläinten ruuaksi, eikä näitä kukaan karkoita. Ja minä lopetan Juudan kaupungeista ja Jerusalemin kaduilta riemun ja ilon huudon, huudon yljälle ja huudon morsiamelle, sillä maa on euleva raunioksi. Jes.24:7

• Anonyymi

Jer.19:6-9 Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin tätä paikkaa ei enää sanota Toofetiksi eikä Ben-Hinnomin laaksoksi, vaan Murhalaaksoksi. Ja minä teen tyhjäksi Juudan ja Jerusalemin neuvon tässä paikassa ja annan heidän kaatua miekkaan vihollistensa edessä, annan heidät niiden käsiin, jotka etsivät heidän henkeänsä, ja annan heidän ruumiinsa ruuaksi taivaan linnuille ja maan eläimille. Ja minä teen tämän kaupungin hauhistukseksi ja ivan vihellykseksi. Jokainen, joka ohitse kulkee, kauhistuu ja viheltää kaikkille sen haavoille. Ja minä panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät tonen toistensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa, jolla heitä ahdistavat heidän vihollisensa, ne, jotka etsivät heidän henkeänsä. Val.4:10 Aemeliaat vaimot keittävät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani sortuessa.

• Anonyymi

Vanhaa testamenttia ei uuden liiton pakanan tarvitse lukea. Se on juutalaisten kertomuksia.

• Anonyymi

Aijjaa! No sitten sinä et tunne Raamattua. Noin 70% Uuden testamentin kirjoituksista on Vanhan testamentin toistoa.

• Anonyymi

"Vanhaa testamenttia ei uuden liiton pakanan tarvitse lukea."

Oleet oikeassa.
        Ei pakanoiden tarvitse lukea Vanhaa eikä Uuttakaan Testamenttia.
        Mutta olisi kyllä suositeltavaa lukea molempia.

VT oli Jeesuksen Raamattu, jota hän opetti oppilaitaan tulkitsemaan oikein.
        VT kertoo Jlasta.
        VT kertoo Jeesuksesta - jo ennen Jeesuksen tänne maan päälle tuloa.

Luuk24:44. Jeesus sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa."
        45. Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vanhaa testamenttia ei uuden liiton pakanan tarvitse lukea."

Oleet oikeassa.
        Ei pakanoiden tarvitse lukea Vanhaa eikä Uuttakaan Testamenttia.
        Mutta olisi kyllä suositeltavaa lukea molempia.

VT oli Jeesuksen Raamattu, jota hän opetti oppilaitaan tulkitsemaan oikein.
        VT kertoo Jlasta.
        VT kertoo Jeesuksesta - jo ennen Jeesuksen tänne maan päälle tuloa.

Luuk24:44. Jeesus sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa."
        45. Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset.

"VT kertoo Jeesuksesta - jo ennen Jeesuksen tänne maan päälle tuloa."

No niin, näytäpäs Vanhasta testamentista yksikin jae, jossa samassa lauseessa on mainittu sanat: Jeesus tai messias, kuolma, ristiinnaulitseminen, ylösnousemus ja syntien sovitus.

Et löydä sellaisia Vanhasta testamentista.

Mutta messiaasta on kyllä useitakin tekstejä Vanhassa testamentissa. Niissä kuvataan messias voitokkaana kuninkaana. Hallitsijana, joka tappaa Jumalaa vastustavat ja palkitsee hyvät maanpäällisellä valtakunnalla; ei kärsivänä runneltuna messiaana, joka häväistään ja tapetaan ristillä ja joka nousee ylös kuolleista.

• Anonyymi

5Moos.18:9-15 Kun tulet siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä opettele jäljittelemään niiden kansojen kauhistavia tekoja. Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta, joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vaivajien puolee. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi. Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi edessä. Sillä nämä kansat, jotka sinä nyt karkoitat, kuuntelevat kyllä merkeistäennustajia ja taikureita, mutta sinulle ei Herra, sinun Jumalasi, sitä salli. Sinun keskuudestasi, veljesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa. Ap.t.3:22. 7:37

• Anonyymi

5Moos.18:17-19 Ja Herra sanoi minulle: Mitä he ovat puhuneet, on oikein puhuttu. Profeetan minä olen herättävä teille teidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu teille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua. Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille. Jes.44:7 Kuka on minun kaltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perustin ikiaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on. Ap.t.3:22-23 Sillä Mooses on sanonut: Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä proteettaa kuule, hävitetään kansasta. Ap.t.7:37-43 Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: Profeetan, minun kaltaiaeni, Jumala on teille herättävä teidän veljienne joukosta. Hän on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli enkelin kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi. Mutta häntä meidän isämme eivät tahtoneet totella, vaan työnsivät hänet pois ja kääntyivät sydämessänsä jälleen Egyptiin, sanoen Aaronille: Tee meille jumalia, jotka käyvät meidän edellämme, sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, hänelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta. Ja he tekivät niinä päivinä vasikan ja toivat uhreja epäjumalalleen ja riemuitsivat kättensä töistä. Mutta Jumala käänyi haistä pois ja hylkäsi heidät palvelemaan taivaan sotajoukkoa, niinkuin on kieroitettu profeettain kirjassa: Toitteko te teurasuhreja ja muita uhreja minulle rämaassa neljäntenäkymmenenä vuotena, te Israelin heimo? Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja Romfa jumalan tähteä, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sentähden minä siirän teidät toiselle puolelle Babylonin.

• Anonyymi

1Kun.11:5-11 Niin Salomo lähti seuraamaan Astartea, siidonilaisen jumatarta, ja Milkomia, ammonilais-iljetystä. Ja Salomo teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, eikä uskollisesti seurannut Herraa niinkuin hänen isänsä Daavid. Silloin Salomo rakensi Kemokselle, mooabilais-iljetykselle, uhrikukkulan sille vuorelle, joka on itään päin Jerusalemista, ja samoin Moolokille, ammoilais-iljetykselle. Näin hän teki kaikkien muukalaisten vaimojensa mielksi, jotka suitsuttivat ja uhrasivat jumalilleen. Niin Heerra vihastui Salomoon, koska hänen sydämensä oli kääntynyt pois Herrasta, Israelin Jumalasta, joka kahdesti oli ilmestynyt hänelle ja nimenomaan kieltänyt häntä seuraamasta muita jumalia, ja koska hän ei ollut noudattanut Herran kieltoa. Sentähden Herra sanoi Salomonille: Koska sinun on käynyt näin, ja koska et oloe pitänyt minun liittoani etkä noudattanut minun käskyjäni, jotka minä sinulle annoin, niin minä repäisen valakunnan sinulta ja annan sen sinun palvelijallesi. 1Sam.15:28.

• Anonyymi

1Kun.10:6-7 Sitten hän sanoi kuninkaalle: Totta oli se puhe, jonka minä kotimaahani sinusta ja sinun viisaudestasi kuulin. Minä en uskonut, minä sanottiin, ennenkuin itse tulin ja sain omin silmin nähdä; ja katso, ei puoltakaan oltu minulle kerrottu. Sinulla on paljon enemman viisautta ja rikkautta, kuin minä olin kuullut huhuttavan. 2Aikak.9:5-6 Sitten hän sanoi kuninkaalle: Totta oli se puhe, jonka minä kotimaahani sinusta ja sinun viisaudesta kuulin. Minä en uskonut, mitä sanottiin, ennenkuin itse tulin ja sain omin silmin nähdä; ja katso, ei puoltakaan sinun suuresta viisaudestasi oltu minulle kerrottu. Sinä olet paljon suurempi, kuin minä olin kuullut huhuttavan.

• Anonyymi

1Kun.8:12-13 Silloin Salomo sanoi: Herra on sanonut tahtovansa asua pimeässä. Minä olen rakentanut huoneen sinulle asunnoksi, asuinsijan, asuaksesi siinä iäti. 2Aikak.6:1-2 Sillon Salomo sanoi: Herra on sanonut tahtovansa asua pimeässä. Mutta minä ole rakentanut huoneen sinulle asunnoksi, asuinsijan, asuaksesi siinä iäti.

• Anonyymi

1Kun.4:29-34 Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmrrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajlti, kuin on hiekkaa meren rannalla, niin että Salomon viisaus oli suurempi kuin kaikkien Idän miesten ja kaikkien agyptiläisten viisaus. Hän oli viisaampi kaikkia ihmisiä, viisaampi kuin esrahilainen Eetan ja Heeman, Kalko! ja Darda, Maaholin pojat; ja hänen nimensä tuli kuuluksi kaikkien ympärillä olevien kansojen keskuudessa. Ja Slomo sepitti kolmetuhatta sananlaskua, ja hänen laulujansa oli tuhatviisi. Hän puhui puista, Libanonin setpuusta alkaen isoppiin asti, joka kasvaa seinän vieressä. Hän puhui myös karjaeläimistä, linnuista, matelijoista ja kalosta. Ja Salomon viisautta tultiin kuulemaan kaikista kansoista, kaikkien maan kuninkaiden luota, jotka olivat kuulleet hänen viisaudesta. 1Kun.5:12-18 Ja Herra oli antanut Salomolle viisautta, niinkuin hän oli hänelle luvannut. Jarauha vallitsi Hiiramin ja Salomonin välillä, ja he tekivät liiton keskenänsä. Ja kuningas Salomo otti verotyöläisiä koko Israelista, ja verotyöläisiä oli kolmekymmentä tuhatta miestä. Nämä hän lähetti Libanonille vuorotellen, kymmenentuhatta kunakin kuukautena, niin että he olivat yhden kuukauden Libanonilla ja kaksi kuukautta kotonansa: Ja Adoniram oli verotöiden valvojana. Ja Salomonilla oli seitsemänkymmentä tuhatta taakankantajaa ja kahdeksankymmentä tuhatta kivenhakkaajaa vuoristossa; sen lisäksi Salomon maaherrojen virkamiehiä, jotka valvoivat töitä, kolmetuhatta kolmesataa miestä, valtsemassa väkeä, jotka teki työtä. Ja kuningas käski louhia suuria kiviä, kallisarvoisia kiviä, laskeakseen temppelin pesustuksen hakatuista kivistä. Niin Salomon ja Hiiramin rakentajat ja gebalilaiset hakkasivat niitä ja valmistivat puut ja kivae temppelin rakentamiseksi.

• Anonyymi

2Aikak.2:1-6 Ja Salomo käski ryhtyä rakentamaan temppeliä Herran nimelle ja kuninkaallista linnaa itsellensä. Ja Salomo määräsi seitemänkymmentä tuhatta miestä taakankantajiksi ja kahdeksankymmentä tuhatta miestä kivenhakkaajiksi vuoristoon ja niille kokmetuhatta kuusisataa työnjohtajaa. Sitten Salomo lähetti Huuramille, Tyyrön kuninkaalle, sanan: Tee minulle sana, minkä teit isälleni Daavidille, jolle lähetit setripuita, että hän rakentaisi itsellensä linnan asuaksensa siinä. Katso, minä rakennan temppelin Herran, Jumalani, nimelle, pyhittääkseni sen hänelle, että siinä poltettaisiin hyvänhajuista suisutusta hänen edessänsä, pidettäisiin aina esillä näkyleipä ja uhrattaisiin polttouhreja aamuin ja illoin, sapatteina, uudenkuun päivinä ja Herran, meidän Jumalamme, juhlina; tämä on Israelin ikuinen velvollisuus. Ja temppeli, jonka minä rakennan, on oleva suuri; sillä meidän Jumalamme on suurin kaikista Jumalista. Kuka kykenisi rakentamaan hänelle huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rahetamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä? Ap.t.7:48. 17:24-27

• Anonyymi

Ap.t.7:47- 51 Mutta Salomo hänelle huoneen kakensi. Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta: Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni asinlauta; minkakaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani? Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt? Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä - niinkuin teidän isänne, niin tekin.

• Anonyymi

" Mutta Salomo hänelle huoneen rakensi. Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa;"

Ei todellakaan asu.
        Jo esim Sakarja kirjoitti, että Jeesus tulisi rakentamaan sen oikean temppelin.

Sak6:12. ja sano hänelle: Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Hän versoo omalta pohjaltaan, ja hän on rakentava Herran temppelin.
        13. Hän rakentaa Herran temppelin. Hän kantaa valtasuuruutta. Hän istuu ja hallitsee valtaistuimellaan. Hän istuu myös pappina valtaistuimellaan, ja rauhaisa yhteisymmärrys vallitsee molempien tehtävien välillä.

Jeesus lupasi pystyttää todellisen temppelin kolmessa päivässä.
        Tällä hän viittasi ylösnousemukseensa.
        Jeesus on se todellinen temppeli, jota Vanhan Testamentin temppeli kuvasi.

Joh2:19. Jeesus vastasi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä."
        20. Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?"
        21. Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.

• Anonyymi

2Aikak.2:16-18 Silloin me hakkaamme puita Lidanonilta niin paljon, kuin sitä sinä rarvitset, ja me kuljetamme ne lautoissa meritse sinulle Jaafoon. Toimita sinä ne sitten ylös Jerusalemiin. Ja Salomo luetti kaikki muukalaiaet miehet Israelin maasta, senjälkeen kuin hänen isänsä Daavid oli heidät luettanut. Ja heitä huomattiin olevan sata viisikymmentäkolme tuhatta kuusisataa. Näistä hän teki seisemänkymmentä tuhatta taakankantajiksi, kahdeksankymmentä tuhatta kivenhakkaajiksi vuoristoon ja kolmetuhatta kuusisataa työnjohtajiksi, joiden oli pidettävä väki työssä.

• Anonyymi

2Kun.21:1-6 Manasse oli kahdentoista vuoden vanhana tullesssnsa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa viisikymmentä viisi vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Hefsibah. Hän teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, niiden kansain kauhistavien tekojen mukaan, jotka Herra oli karjoittanut israelilaisten tieltä. Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka häne isänsä Hiskia oli hävittänyt, ja pystytti alttareja Baalille ja teki aseran, niinkuin Israelin kunungas Ahab oli tehnyt, kumarsi ja palveli kaikkea taivaan joukoa. Hän rakensi alttareita myös Herran teppeliin, josta paikasta Herra oli sanonut: Jerusalemiin minä asetan nimeni. Hän rakensi alttareita kaikelle taivaan joukoille Herran temppelin molempiin esipihoihin. Myös pani hän poikansa kulkemaan tulen läpi, ennusteli merkaistä, harjoitti noutuutta ja hankki itsellensä vainaja- ja tietäjähenkien manaajia; hän teki paljon sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitti hänet. 2Kun.23:5- Hän pani myös viralta epäjumalain papit, jotka Juudan kuninkaat olivat asettaneet poltamaan uhreja uhrikukkuloilla Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin ympäristössä ja jotka polttivat uhreja Baalille, auringolle, kuulle, eläinradan tähdille ja kaikkelle taivaan joukolle.

• Anonyymi

Jes.2:1-22 Sana, joka Jesaja, Aamoksen poika, näki Juudasta ja Jerusalemista. Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne. Monet kansat lähtevät liikkeellle sanoen: Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana. Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan. Jaakobin heimo, tulkaa, vaeltakaamme Herran valkeudessa. Sillä sinä olet hyljännyt kansasi, Jaakobin heimon, joska he ovat täynnä Idän menoa, täynnä enustelijoita niinkuin filistealaiset, ja lyövät kättä muukalaisten kanssa. Heidän maansa tuli täyteen hopeata ja kultaa, eikä heidän aateillaan ole määrää; heidän maansa tuli täyteen hevosia, eikä heidän vaunuillaan ole määrää. Heidän maansa tuli täyteen epäjumalia, he kumarsivat ksttensä tekoa, mitkä heidän sormensa ovat tehneet. Silloin uhminen masentuu ja mies painuu maahan, mutta älä anna heille anteeksi. Mene kallion kätköön, piiloudu maan peittoon Herran kauhua ja hänen valtansa kirkkautta pakoon. Ihmisen ylpeät silmät painuvat maahan, miesten korskeus masentuu, ja sinä päivänä Herra yksinänsä on korkea. Sillä Herra Sebaotin päivä kohtaa kaikkea ylpeää ja korskeata ja kaikkea ylhäistä, niin että se maahan painuu, kaikkia Libanonin setripuita, noita korkeita ja ylhäisiä, kaikkia Baasanin tammia, kaikkia korkeita vuoria ja kaikkia ylhäisiä kukkulota, kaikkia korkeita torneja ja kaikkia vahvoja muureja, kaikkia Taarsiin-laivoja ja kaikkea kallista ja ihanaa Silloin masenttuu ihmisen ylpeys, ja miesten korskeus painuu maahan, ja sinä päivänä Herra yksinänsä on korkea. Mutta epäjumalat katoavat kaikki tyynni. Silloin mennään kallioluoliin ja maakuoppiin Herran kauhua ja hänen valtansa kirkkautta pakoon, kun hän nousee maata kauhistuttamaan. Sinä päivänä ihmiset viskaavat pois myyrille ja yököille hopea-ja kultajumalansa, jotka he ovat tehneet kumarrettaviksensa. Ja he menevät vuorenrotkoihin ja kallionkoloihin Herran hauhua ja hänen valtansa kirkkautta pakoon, kun hän nousee maata kauhistuttamaan. Luopukaa siis ihmisistä, jolla on vain henkäys sieraimissa, sillä mikä arvoiset he ovat. Ps.146:3. Jer.17:5

• Anonyymi

Raamatunjakeilla spämmääminen osoittaa, ettei spämmääjä ymmärrä itse mistä on ollut kyse. Hän spämmää, koska hänellä ei ole omia mielipiteitä ja hän on lahjaton kirjoittaja.

Hoidetaanpa tässä nyt samantien tuo homma pois alta. Lainaan koko Raamatun niin sinun ei tarvitse jatkaa suomi24 palstan sääntöjen rikkomista.

1.Moos.1:1 - Ilm. 22:21!

• >>Olisit lukenut enemmän!>>

Olisit kirjoittanut lyhyemmin.

• Anonyymi

Luuk.23:30 Silloin ruvetaan sanomaan vuorille: Langetkaa meidän päällemme, ja kukkuloille: Peittäkää meidät. Ilm.6:15-17 Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapääliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyvät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanovat vuorille ja kallioille: Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi sen kestää. Hoos.10:8

• Anonyymi

Ihanaa tietää, että kadotus ei ole ikuinen piina, vaan Jumala osoittaa armoaan myös pahoille, antaen heidän kadota olemattomiin.

• Anonyymi

Helvetin näkeminen iankaikkisen piinan paikkana, ei perustu itse sanan merkitykseen, vaan sitä ympäröivien adjektiivien luomaan välttämättömyyteen, ja toisaalta Jumalan oikeudenmukaisuuteen, joka ei toteutuisi jos ihmiset vain surmattaisiin. Tuhoutuminen tai häviäminen on parempi kuin se että jokin raaja revitään irti väkivalloin. Silti Jeesus kuvasi helvetin kärsimyksiä suuremmiksi kuin raajan menettäminen. Toisaalta olisi älytöntä Jeesukselta herättää myös jumalattomat kuolleista ja tappaa heidät uudelleen. Kyllä heidät herätetään ihan sitä varten, että he saisivat kukin Jumalalta sen koston jonka ovat teoillaan ansainneet.

• Anonyymi

...
        Ja jos helvetti ei pöe iankaikkinen rangaistus vaan katoaminen olemassaolosta, niin silloin kaikilla maailmassa on valta lähettää ihmisiä "kadotukseen". Tämä on ihan järkyttävää harhaoppia. Yksin Jumala voi langettaa kadotustuomion ja armahtaa siitä. Sinä pyrit armahtamaan kaikki siitä omalla "vallallasi".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...
        Ja jos helvetti ei pöe iankaikkinen rangaistus vaan katoaminen olemassaolosta, niin silloin kaikilla maailmassa on valta lähettää ihmisiä "kadotukseen". Tämä on ihan järkyttävää harhaoppia. Yksin Jumala voi langettaa kadotustuomion ja armahtaa siitä. Sinä pyrit armahtamaan kaikki siitä omalla "vallallasi".

On parempi uskoa Jumalaan, joka ei pidä vihaa iäti, vaan tekee äkkilopun kaikista maan asukkaista, tarkoittaen pahantekijöitä.
        Synnin palkka on KUOLEMA, mutta Jumalan ARMOLAHJA on iankaikkinen elämä!
        Ei kai Jumala anna armolahjaa pahantekijöille, vaan he saavat tekojensa mukaan!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      419
      41442
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      119
      9984
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      6330
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      22
      5208
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3965
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      56
      3949
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      78
      3598
    8. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      40
      3087
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2518
    10. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      21
      2358
    Aihe