Nyt alkaa polttoaineen hinnat olla herätystasolla.
Ja kuulemma lisää nousua on odotettavissa.
Kesällä lomakauden alkaessa veneasemilla hinta on jo yli kolmen euron litralta.
Se tarkoittaa sitä, että moottoriveneestä ei pääse enää eroon millään hinnalla - ja kun säilytyskin maksaa, aika monella on kohta takapihalla pressun alla kasa lasikuitua, josta ei pääse eroon ilmaiseksi muuten kuin polttamalla.
Myynti ei onnistu, jos et jollekin maksa veneen pois viemisestä, että saa muutamaan ajoon polttoaineet ja sen jälkeen jättää jonnekin kaislikkoon.
Sama koskee jenkkiautoja ja isokoneisia saksan tuontivehkeitä. Vielä muutama uhoaa, mutta kyllä lompakko hoitaa reality-checkin...
Moottoriveneelle käy kuten golf-osakkeelle
108
1948
Vastaukset
- Anonyymi
No, eihän tämä tarkoita kuin sitä, että maileja ajetaan puolet vähemmän.
- Anonyymi
En vähennä moottoriveneajeluani vaikka hinta tuplaantuu viimekaudesta. Vuositasolla ero ei kuitenkaan ole niin suuri etteikö sitä saisi helposti säästettyä muusta kulutuksesta.
- Anonyymi
Aloittaja ilmeisesti olettaa, että kaikki moottoriveneilijät ovat tähän mennessä käyttäneet varansa ihan tappiin asti.
- Anonyymi
Ei ole kysymys polttoaineen hinnasta, vaan harrastusvälineen haluttavuudesta markkinoilla eli jälleenmyyntiarvosta.
- Anonyymi
Ja siksikö se jää pihalle pressun alle? Ei. Ostin veneen käyttöä varten, en investoinniksi myyntiä varten. Jälleenmyyntiarvo ei merkitse mitään kun sen hankintakustannus uutenakin oli alle käyttöarvon. Jos joskus jää kausi väliin niin en siksi myy venettä pois kun sitä seuraavana keväänä vain harmittaisi että tuli myytyä eikä enää ole venettä.
- Anonyymi
Jep - alkaa muodostua statussymboliksi :) ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep - alkaa muodostua statussymboliksi :) ;)
Mulla on 2" statussymbolia " !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on 2" statussymbolia " !
No mulla on yksi 34' ja pari 17':sta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on 2" statussymbolia " !
Ootko tom boy Suomessa ja status gay.
- Anonyymi
Omalla kohdalla jälleenmyyntiarvolla ei ole merkitystä . Ostin käytettynä 18 vuotta sitten . Toisen veneen 8 vuotta sitten . Myyntiajatuksia ei ole ollut .
- Anonyymi
Ja miksi pitäisi päästä veneestä eroon, sama vene ollut jo 40 vuotta jatulee olemaan vielä.
- Anonyymi
Taas on porukkaa rataa kiertämässä kunhan kausi alkaa. Ei golf mihinkään ole kuollut ja osakkeet vaihtaa omistajaa. Ostohalukkuutta on golf osakkeillekin.
- Anonyymi
Ei kaikilla kentillä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaikilla kentillä .
Juuei tenniskentillä eikä taistelukentillä.
- Anonyymi
Polttoaineen hinnalla on varmasti joku vaikutus, mutta myös kaikkien vaihtoiehtoisten ajanviettotapojen kustannukset nousevat myös.
Moottoriveneellä ajetaan keskimäärin 50 tuntia vuodessa ja suurin osa veneistä on pieniä - siis ei matkaveneitä vaan avoveneitä, joita käytettään kalastukseen, mökille menoon ym...
Jos ajatellaan tuntikulutuksen olevan vaikka 30 l, joka on varmasti keskiarvon yläpuolella, niin vuodessa menee 1500 l polttoainetta ja hinnan nousu tarkoittaa kutakuinkin saman verran lisää kuluja vuodessa. Ihan vähän se ei ole, mutta koko eron voi kuitata ajamalla 15 tuntia vähemmän tai todennäköisesti ajamalla vähän vähemmän ja maksamalla vähän enemmän.
Hinnnan nousu todennäköisesti vaikuttaa eniten niihin, jotka ovat muutenkin miettineet veneilyn lopettamista. Nousu voi nopeuttaa päätöstä.
Joka tapauksessa kaikki kustannusten nousu vähentää mitä tahansa aktivitettia.
En kuitenkaan usko, että se lopettaa mitään kokonaan tai että muutos olisi kovin noea tai dramaattinen. - Anonyymi
Tuliko hulluina vuosina ostettua golf osakkeita ja nyt ei ole veneen ylläpitoon varaa :-))
- Anonyymi
Aloittaja on rivienvälistä vasemmistolainen punaniska, joka ei ymmärrä lajin monimuotoisuutta.
Se, että hän on "persaukinen" ei tarkota sitä, että toiset olisivat. Varmasti on, niitä, että työt lähti alta tai jokin muu taloudellinen isompi juttu veti maton alta voi vaikuttaa moottoriveneilyyn, mutta suuremmalle osalle ei.
Elämä jatkuu ja harrastuksiin satsataan, niin, kuin aiemminkin, en usko ensikesänä asian näkyvän käytännössä missään muualla, kuin TB veneasemien boikotissa. Ja hyvä niin, sillä myyvät FAME jakeluvelvoite töhnällä dieseliä, joka ei hyvää meriolosuhteissa vs Neste omat asemat joissa dieselissä ei FAME jatketta. - Anonyymi
Kyllä se vain vähenee ja loppuu Veneily.
Nyt ajetaan Suomalainen niin ahtaalle ettei ole vaihtoehtoja.
Minä veneilen kuten ennenkin, olen eläkeläinen.
Voin alkaa syömään saamani Kalat ja olla Saimaan lahukoissa pitkiä aikoja parkissa. Jätän nuo kotisatamassa käynnit pois, vain meno ja tulomatka.
Helppoa ei tule olemaan, sen tiedän.
Hätätilassa alan syömään vaikka mustikoita.
Voimi kaikille. Varsinkin diesel veneilijöille.- Anonyymi
Sinäkin lässytät aikas. Tänä vuonna menee verolle itse metsästä kerätyt marjat ja vesiltä ongitut kalat. Ja hyvä niin. Ei mitään etuiluja kenellekään!
- Anonyymi
Enemmän ylläpitokuluja mulla on talosta kuin veneestä, ja molemmat on asuttavia.
- Anonyymi
Eipä näy tankilla tänä kesänä muita kuin tuttuja ;)
- Anonyymi
Paikalliset ulosottomiehet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikalliset ulosottomiehet?
Koita pärjätä :D
- Anonyymi
Vihreä siirtymä vauhdittuu nyt kunnolla. Pyrkimys on päästä eroon Venäjän fossiilisesta energiasta nopealla aikataululla. Esimerkiksi liukuva matkamoottorivene. On ihan mahdollista asentaa vähän köliä antamaan vakautta uppoumanopeudella. Poistetaan isot moottorit ja korvataan ne pienemmällä ja taloudellisemmalla alle 50hv koneella. Pilssiin vähän painolastia, että paatti pysyy vakaana. Veneilyä voi hyvin jatkaa ja laituriin kiinnittyä siemailemaan olutta ilmankin niitä 2 x VP D6 koneita.
- Anonyymi
Ei ne öljyesiintymät mihinkään katoa. Muutama vuosi kurjuutta niin vihreiden puolue kielletään ja palataan normaaliin. Saksa palaa hiilivoimaan ja IPCC lakkautetaan. 70-80 vuoden päästä äimistelevät tätä hullua ajanjaksoa historiankirjoista ja päätyvät toistamaan samat virheet.
- Anonyymi
Isokone voi olla lähes yhtä taloudellinen pienellä kuormalla , kuin se pienempi kone suurella kuormalla.
Kunhan se on commonrail tekniikalla ja potkurin mitoitus valmistajan ohjeistuksen mukaan.
Volvoa en kyllä ottaisi omaan veneeseeni enää ikinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isokone voi olla lähes yhtä taloudellinen pienellä kuormalla , kuin se pienempi kone suurella kuormalla.
Kunhan se on commonrail tekniikalla ja potkurin mitoitus valmistajan ohjeistuksen mukaan.
Volvoa en kyllä ottaisi omaan veneeseeni enää ikinä.Ei sillä ole mitään merkitystä. Kun Vihreät sanoo että pientä konetta pitää huudattaa täysillä ja isot kestävät koneet pitää romuttaa niin sillä mennään. Ei Vihreille kelpaa järkisyyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sillä ole mitään merkitystä. Kun Vihreät sanoo että pientä konetta pitää huudattaa täysillä ja isot kestävät koneet pitää romuttaa niin sillä mennään. Ei Vihreille kelpaa järkisyyt.
Niille kelpaa polkuvene jossa edessä 🦄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niille kelpaa polkuvene jossa edessä 🦄
Sellaiselle myöntävät hankintatukea tonnin vuosittain, kolme jos se on tehty paperimassasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaiselle myöntävät hankintatukea tonnin vuosittain, kolme jos se on tehty paperimassasta.
😄😅😁
Vihreät mailman naivin ryhmittymä, lillukan varsi operaatioita globaalissa mittakaavassa ja elämän kurjistumista kansalaisten elämässä.
- Anonyymi
Tuleva kesä voi olla haasteellinen moottoriveneilijöille muunkin kuin pelkän polttoaineen hinnan takia.
Koska on vahvasti tuotu julki, että polttoaineen ja energian hinta ei ole ainoita, joiden hinnat nousee.
Laskutoimitus oletetuilla luvuilla.
Jos hinnat nousee yleisesti se arvioitu 10-15% ja korkojen arvellaan nousevan 2%
Niin, sehän tarkoittaa sitä, että käteen jäävästä palkasta 2500€/kk jää vaikkapa 7,2% vähemmän käteen, koska pakolliset ostettavat tuotteet ovat kallistuneet.
Se on180€/kk ja 2160€/v.
2500€/kk nettopalkalla reilun 2000€ vähennys vuosiansoissa näkyy sirkushuveissa ja lasken veneilyn sirkushuveihin.
Suomessa on paljon veneilijöitä, joiden nettopalkka on 2000€/kk ja silloin vuosiansiosta "niistetään" vajaa 1800€
melkoinen "kiky" on tänä vuonna tulossa...- Anonyymi
Näin tämä on, pakko säästää ravintoloista ja vierassatamista, niin voi silti veneillä ja chillata grillaten rannoilla
- Anonyymi
Koska tulevaisuus on epävarma ei pitkäjänteisiä sijoituksia kannata tehdä. Eli uuden sähköauton hankinta jäihin ja talon peruskunnostus supistetaan välttämättömiin korjauksiin. Rahaa jää enemmän polttoaineisiin. Ravintoloissa tai vierasvenesatamissa ei tarvitse notkua, mutta pääsee hiljaiseen saaristoon rentoutumaan. Tankki täyteen on panostus omaan hyvinvointiin eikä siitä nyt tingitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tulevaisuus on epävarma ei pitkäjänteisiä sijoituksia kannata tehdä. Eli uuden sähköauton hankinta jäihin ja talon peruskunnostus supistetaan välttämättömiin korjauksiin. Rahaa jää enemmän polttoaineisiin. Ravintoloissa tai vierasvenesatamissa ei tarvitse notkua, mutta pääsee hiljaiseen saaristoon rentoutumaan. Tankki täyteen on panostus omaan hyvinvointiin eikä siitä nyt tingitä.
Hyvin sanottu, nautinnollista kautta,👍
- Anonyymi
Vertaus golf-osakkeisiin on onneton, koska niiden ongelma on se, että vastuistaan ei pääse osakekirjoja polttamalla. Veneestä taas pääsee, ja sen jälkeen mitään kustannuksia ei ole.
- Anonyymi
Ihmeesti vaan golf-osakkeillakin tehdään kauppaa. Huonommilla tietenkään ei ihmeemmin, mutta eroon niistä pääsee lakkauttamalla toiminta ja mitätöimällä osakkeet. Ellei hommassa ole järkeä eikä kukaan halua osaketta ilmaiseksikaan löytyy varmasti muita jotka kannattavat ajatusta. Sama lomaosakkeiden kanssa. Yhtiökokoukseen vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeesti vaan golf-osakkeillakin tehdään kauppaa. Huonommilla tietenkään ei ihmeemmin, mutta eroon niistä pääsee lakkauttamalla toiminta ja mitätöimällä osakkeet. Ellei hommassa ole järkeä eikä kukaan halua osaketta ilmaiseksikaan löytyy varmasti muita jotka kannattavat ajatusta. Sama lomaosakkeiden kanssa. Yhtiökokoukseen vaan.
Peruskuvio on se, että toimintaa pyörittävällä on osake-enemmistö tai oieastaan äänienemmistö. Tällä ei ole intressia lakkauttaa toimintaa, vaan kerätä erilaisia vastikkeita.
Huonosta osakkeesta ei pääse eroon myymällä, eikä vähemmistöllä ole keinoja toiminnan alasajoon. Kukaan ei osta osaketta, josta ei ole kuin ikuisia kuluja. Joutomiehelle voi yrittää osuutensa negatiivisella myyntihinnalla luovuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peruskuvio on se, että toimintaa pyörittävällä on osake-enemmistö tai oieastaan äänienemmistö. Tällä ei ole intressia lakkauttaa toimintaa, vaan kerätä erilaisia vastikkeita.
Huonosta osakkeesta ei pääse eroon myymällä, eikä vähemmistöllä ole keinoja toiminnan alasajoon. Kukaan ei osta osaketta, josta ei ole kuin ikuisia kuluja. Joutomiehelle voi yrittää osuutensa negatiivisella myyntihinnalla luovuttaa.Myy osakeyhtiölle ja osakeyhtiö ajetaan konkkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeesti vaan golf-osakkeillakin tehdään kauppaa. Huonommilla tietenkään ei ihmeemmin, mutta eroon niistä pääsee lakkauttamalla toiminta ja mitätöimällä osakkeet. Ellei hommassa ole järkeä eikä kukaan halua osaketta ilmaiseksikaan löytyy varmasti muita jotka kannattavat ajatusta. Sama lomaosakkeiden kanssa. Yhtiökokoukseen vaan.
Pitäis vissiin jonkunlainen enemmistö löytyä tuohon päätökseen .
- Anonyymi
Golffilla ja (purje)veneilyllä on yhteistä vain gaykansa.
- Anonyymi
Eli kasvava trendi ja yleisesti hyväksyttyjä.
- Anonyymi
Olemme eläkkeellä ja aiomme veneillä tulevanakin kesänä kuten ennenkin. Tankit (700 l ) täytettiin syksyllä ennen ylös nostoa. Silloin diesel oli selvästi halvempaa kuin tänään. Jo viime ja toissa kesänä maileja kertyi vähemmän, mutta yöpymisvuorokaudet / reissu kasvoivat. Olimme siis pitempään samassa veneily kohteessa. Lisäksi eläkkeellä ei enää kiire. Ajeltiin n. 8 kt nopeudella suurin osa matkoista. Polttoainetta säästyi paljon vs. liukunopeuteen. Keskikulutus kesää kohti alle 3 l/ mpk. Polttoainekulut eivät siis kasvaneet. Saa nähdä mitä diesel maksaa loppukesästä.
- Anonyymi
En tiedä veneesi vesilinjan pituutta, mutta 8 solmua kuulostaa, että se olisi vähintään 37 jalkaa.
Itselläni 37 jalkaa LWL ja runko nopeus 8,1, mutta, kun
tipauta vielä nopeutta 6-7 solmuun niin kulutus laskee reippaasti % ina.
Ajo tietokoneen mukaan tuolla 8 solmun nopeudella kulutus on 1,34l/nm ja 6 solmulla 0,7l/nm.
Itsekkin poissa työelämästä, joten harvoin kiire, niin halutessa voi matkailla ympäristö ystävällisimmin ja säästää rahaa. - Anonyymi
3 L/mpk on tosi paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 L/mpk on tosi paljon.
Riippuu aluksen koosta, joten on suhteellista.
Jos on 60 jalkainen, niin en ihmettele, mutta jos on luokkaa 10m niin voisi 8s räkä plaanissa kuluakkin tuon verran, sama kulutus voisi olla 25s nopeudella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 L/mpk on tosi paljon.
Mielestäni ihan normaali keskikulutus / kesä. Vene 35 jalkaa, v- pohjalla, liukuva akselikoneilla ja paino 8500 kg. Moottorit 2 x VP KAMD 43. Suurin osa kesän reissuista 7-8 kt nopeudella, jolloin koneissa n. 1500 r/min. Joskus kuitenkin n. 20 kt, jos ukkosmyrsky tms. yllättämässä isoilla selillä. Vene varsin merikelpoinen ja veneily turvallista pienissä ja vähän isommissakin myrskyissä, mutta matruusi ei tykkää keinumisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni ihan normaali keskikulutus / kesä. Vene 35 jalkaa, v- pohjalla, liukuva akselikoneilla ja paino 8500 kg. Moottorit 2 x VP KAMD 43. Suurin osa kesän reissuista 7-8 kt nopeudella, jolloin koneissa n. 1500 r/min. Joskus kuitenkin n. 20 kt, jos ukkosmyrsky tms. yllättämässä isoilla selillä. Vene varsin merikelpoinen ja veneily turvallista pienissä ja vähän isommissakin myrskyissä, mutta matruusi ei tykkää keinumisesta.
Ilmeisesti sulla princess35, vesilinja 30 jalkaa ja runko nopeus max 7,3s ja polttoaine optimi noin 6 solmua.
- Anonyymi
Ei vaikuta midän veneilyyn. onneks tuli viimme kesänä tankattua niin ei tarvitse tänä vuonna taknata.
- Anonyymi
Polttoaine kulutusta voi laskea monella konstilla,nopeuden tiputus jos 2 konetta niin ajappa 1 koneella uppouma nopeutta tai virittele apukone uimatasolle tai muuten perään,joku n 5-10hv nelari ns isolapaisella työpotkurilla niin kylläpä pa kulut laskee paljon. Kätevä rakentelee apukoneeseen ohjauksenkin suht helposti joko vetolaitteesta perämoottorista tai peräsimestäkin,kuulanivelillä kierretangolla lattaraudalla ym konstein.Vanhoilla bensakoneilla voi myös käyttää RE 85 vaikka sekoitettuna 30% bensaa 70% 85,ainakin oma volvo 140 hv toimii sillä hyvin,ehkä boksin laitto ja siirtyminen 85 kokonaan edessä.
- Anonyymi
Vielä nokkelampi laittaa maston ja purjeen ja kölin vai olikohan siinä järkeä alunperinkään?
- Anonyymi
Sitä vaan, että kun on vanha bensakone, niin ei ne letkutkaan taatusti ole uusia. Ja vanhat letkut ei sitä RE85:ttä kestä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä vaan, että kun on vanha bensakone, niin ei ne letkutkaan taatusti ole uusia. Ja vanhat letkut ei sitä RE85:ttä kestä...
Letkuja on helppo ja halpa vaihtaa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Letkuja on helppo ja halpa vaihtaa .
Tiivisteitä ei niinkään. Lisäksi kun tuo RE85 on vahvasti hygroskooppista niin ei oikein sovellu kosteisiin olosuhteisiin. Pitäisi aina tankata juuri ennen lähtöä, ajaa tankki tyhjäksi ja loput 98 bensalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiivisteitä ei niinkään. Lisäksi kun tuo RE85 on vahvasti hygroskooppista niin ei oikein sovellu kosteisiin olosuhteisiin. Pitäisi aina tankata juuri ennen lähtöä, ajaa tankki tyhjäksi ja loput 98 bensalla.
Riippuu vähän tiivisteestä vaihtamisen vaikeus .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu vähän tiivisteestä vaihtamisen vaikeus .
Ja tiivisteen sijainnista. Vaatii yleensä letkunvaihtoa enemmän työtä päästä siihen käsiksi.
- Anonyymi
Laitoin apukoneen uimatasolle 9 vuotta sitten 15 hv . Sähköstartti , kaukosäätölaite ja ohjaus vetolaitteelta .
- Anonyymi
Ihan samalla tavalla saa ensi kesänäkin viherkommarin naaman happamaksi ja päivän pilalle ajelemalla hiljakseen 40 jalkaisella Sea Raylla Kaivopuiston rantaa. Aurinko Paistaa ja Bollinger on kylmää.
- Anonyymi
Niin, vauhdikkaasti ulkosaaristoon kun ei ole varaa ajaa. Bollingerkin taitaa säilyä kylmänä siellä Alkon jääkaapissa.
Kesällä nautitaan kesästä eli pysytään kaukana kaivopuistosta ja pääkaupunkiseudulta ylipäätään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, vauhdikkaasti ulkosaaristoon kun ei ole varaa ajaa. Bollingerkin taitaa säilyä kylmänä siellä Alkon jääkaapissa.
Kesällä nautitaan kesästä eli pysytään kaukana kaivopuistosta ja pääkaupunkiseudulta ylipäätään.Kyllä se Bollinger pysyy kylmänä siellä veneen jäkaapissa. Ja veneilyn päätarkoitushan on saada virherkommarit kateelliseksi. Huonoja ihmisiä kun ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se Bollinger pysyy kylmänä siellä veneen jäkaapissa. Ja veneilyn päätarkoitushan on saada virherkommarit kateelliseksi. Huonoja ihmisiä kun ovat.
Olet ymmärtänyt veneilyn päätarkoituksen väärin, taidat olla viherkommari etkä 40 jalkaisen Sea Rayn omistaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt veneilyn päätarkoituksen väärin, taidat olla viherkommari etkä 40 jalkaisen Sea Rayn omistaja.
Hyvin tuntuu purevan :-)
- Anonyymi
Ei se hinta, vaan saatavuus lienee yleistyvä ongelma. Tässä kesänä eräänä kun saaristokierroksella 130 heppaisella liukuvalla käytiin Källskärissä piti saarikierroksen jälkeen poiketa tankille Kökariin. No siellä pumput hajalla, niin eipä siinä muuta kuin ankkuriboksista täysi 10 litran kanisteri ja tankataan sitten Sottungassa. Viereisen Princessin kippari siinä tuumaili että täälläpähän kökötetään kunnes pumput toimii kun ei tuollaisella tilkalla pääsisi edes satamasta ulos. No Sottungassa meidän jälkeen tankille tuli iso offshore katamaraani joka tankkasi sen verran ettei muille tainut jäädä kuin pohjasakat.
- Anonyymi
Ihmeen surkeita rangeja porukoilla veneissään, jos tarvetta tankkailla epämääräisillä saaristo asemilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeen surkeita rangeja porukoilla veneissään, jos tarvetta tankkailla epämääräisillä saaristo asemilla.
Samaa ihmettelin, eikös tuollaisella isolla veneellä ajeta tarvittaessa takkaamatta Itämeri päästä päähän. Olisko tankkaus unohtuntu aikaisemmin, kyllä se riittää ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeen surkeita rangeja porukoilla veneissään, jos tarvetta tankkailla epämääräisillä saaristo asemilla.
Niin, tilannehan on täysin eri jos sahailee sitä Kaivopuiston edustaa eestaas. Kun tuolla saaristossa viettää aikaa ja tekee siirtymiä niin maileja kertyy - miksi lähteä jonnekin Maarianhaminaan, Hankoon tms. polttoainehakureissulle? Kasnäsissäkin on ollut polttoainepulaa kun oligarkit käy tankkaamassa. Range voisi aina olla parempi, mutta ei määräävä veneen ominaisuus. Täysin tyhjäksi ei päästetä koskaan. Nyt mennään 150 mailia tankkausvälillä hyvissä olosuhteissa ja huonoissa merkittävästi vähemmän - eli päivässä tai kahdessa se on ajettu. Hyvää rangea jos hakee niin kannattaa panostaa purjeisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa ihmettelin, eikös tuollaisella isolla veneellä ajeta tarvittaessa takkaamatta Itämeri päästä päähän. Olisko tankkaus unohtuntu aikaisemmin, kyllä se riittää ...
Lähdet jollain Princess-tyyppisellä 50 jalkaisella tms. Gotlannista tankit täynnä niin tekee kyllä mieli tankata ennen Helsinkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tilannehan on täysin eri jos sahailee sitä Kaivopuiston edustaa eestaas. Kun tuolla saaristossa viettää aikaa ja tekee siirtymiä niin maileja kertyy - miksi lähteä jonnekin Maarianhaminaan, Hankoon tms. polttoainehakureissulle? Kasnäsissäkin on ollut polttoainepulaa kun oligarkit käy tankkaamassa. Range voisi aina olla parempi, mutta ei määräävä veneen ominaisuus. Täysin tyhjäksi ei päästetä koskaan. Nyt mennään 150 mailia tankkausvälillä hyvissä olosuhteissa ja huonoissa merkittävästi vähemmän - eli päivässä tai kahdessa se on ajettu. Hyvää rangea jos hakee niin kannattaa panostaa purjeisiin.
Sahaa sinä missä sahaat, omassa veneessä tankit polttoaine, vesi ja septi riittävät kahden viikon reissuun, ilman huolto käyntiä ja ensimmäisenä loppuu vesi, sitten ruoka, polttoaineen loppumisesta ei pelkoa range noin 1000-2400nm vauhdista riippuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sahaa sinä missä sahaat, omassa veneessä tankit polttoaine, vesi ja septi riittävät kahden viikon reissuun, ilman huolto käyntiä ja ensimmäisenä loppuu vesi, sitten ruoka, polttoaineen loppumisesta ei pelkoa range noin 1000-2400nm vauhdista riippuen.
Niin mullakin purkkarissa. 60l tankki riittää kevyesti koko kauden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mullakin purkkarissa. 60l tankki riittää kevyesti koko kauden.
Hienoa, kun vastasit kommentiini, mulla taas moottori alus ja tankkaan yleensä kerran syksyllä joskus myös kesällä, jos on tullut ajetuksi paljon.
60l tankki on kätsä, kun voi 20 litran pänikällä täytellä ja ostaa autoasemalta, eikä tarvii käydä meriasemalla, itsellä se on ikävä savotta, kun isot tankkit, niin se on noin tunnin operaatio lorotella tankit täyteen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sahaa sinä missä sahaat, omassa veneessä tankit polttoaine, vesi ja septi riittävät kahden viikon reissuun, ilman huolto käyntiä ja ensimmäisenä loppuu vesi, sitten ruoka, polttoaineen loppumisesta ei pelkoa range noin 1000-2400nm vauhdista riippuen.
Ei ole aikaa köröttelyyn jota kaikki alle 40 solmua on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole aikaa köröttelyyn jota kaikki alle 40 solmua on.
Mihin sulla vapaalla on kiire, kulostat köyhältä, jos ei sulla vapaa aikaa vapaasti käytettävissä?
Hiljaa hyvää tulee ja kiireellä kusi 😰 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin sulla vapaalla on kiire, kulostat köyhältä, jos ei sulla vapaa aikaa vapaasti käytettävissä?
Hiljaa hyvää tulee ja kiireellä kusi 😰Joo näin on, köyhän täytyy käydä töissäkin välillä. Kiire on ihmisen luoma illuusio mutta moottorilla körötellessä kuolee tylsyyteen. Kaippa jostain 30 solmusta vielä selviää mutta ei siinä mitään menemisen meininkiä ole sileässä kelissä. Moottoriveneilyssä oleellisinta on määränpää eikä mikään moottorivene kulje niin lujaa ettei maisemia näkisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo näin on, köyhän täytyy käydä töissäkin välillä. Kiire on ihmisen luoma illuusio mutta moottorilla körötellessä kuolee tylsyyteen. Kaippa jostain 30 solmusta vielä selviää mutta ei siinä mitään menemisen meininkiä ole sileässä kelissä. Moottoriveneilyssä oleellisinta on määränpää eikä mikään moottorivene kulje niin lujaa ettei maisemia näkisi.
Kiva olis nähdä miten luukutat avomerellä 30-40 solmua 2-3 metrin vastaisessa aallokossa. Veneessä voi puuhailla monen moista hitaammin ajaessa ja pitkiä aikoja merellä ollessa kiire katoaa ja elämä tuntuu elämältä, tyskentely on kyllä vihoviimeistä ajanhaaskausta turhuuden markkinoilla.
Pistä raha työhön, se on sille sopivaa tekemistä ja nauti itse elämästä, niitä on vain yksi, jos et ole hindu 😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiva olis nähdä miten luukutat avomerellä 30-40 solmua 2-3 metrin vastaisessa aallokossa. Veneessä voi puuhailla monen moista hitaammin ajaessa ja pitkiä aikoja merellä ollessa kiire katoaa ja elämä tuntuu elämältä, tyskentely on kyllä vihoviimeistä ajanhaaskausta turhuuden markkinoilla.
Pistä raha työhön, se on sille sopivaa tekemistä ja nauti itse elämästä, niitä on vain yksi, jos et ole hindu 😁Väitinkö että luukutan avomerellä 30-40 solmua 2-3 metrin vastaisessa aallokossa? En. "ei siinä mitään menemisen meininkiä ole sileässä kelissä". Jossain rasvatyynessä 25 solmua on aika puuduttavaa. Pienessä aallokossa menee mukavammin luukuttamalla kuin jotain 25 solmua jolloin keula tipahtaa jokaiseen aallonpohjaan. 2-3 metrin aallokkoon en kovin mielelläni millään liukuvarunkoisella mene, enkä moottoriveneellä ylipäätään, vaan purjeveneellä. Maininki on sitten asia erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sahaa sinä missä sahaat, omassa veneessä tankit polttoaine, vesi ja septi riittävät kahden viikon reissuun, ilman huolto käyntiä ja ensimmäisenä loppuu vesi, sitten ruoka, polttoaineen loppumisesta ei pelkoa range noin 1000-2400nm vauhdista riippuen.
Osta water maker niin ei lopu vesi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta water maker niin ei lopu vesi
Kiva syödä jotain nötköttiä. Tuoretta pitää olla. Samalla tankkaa.
- Anonyymi
Minulla on ollut sama vene V-8 bensakoneella jo 18 vuotta . En todennäköisesti myy venettäni koskaan . Veneily jatkuu melko samanlaisena tänäkin kesänä .
- Anonyymi
Vähän samanlainen tilanne, mutta täytyy olla sen verran rehellinen, että jos vaikka haluaisinkin myydä veneen, sitä tuskin kukaan ostaisi :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän samanlainen tilanne, mutta täytyy olla sen verran rehellinen, että jos vaikka haluaisinkin myydä veneen, sitä tuskin kukaan ostaisi :D
Ei ole kuin neljä sylinteriä ja kaupaksi menisi varmasti, mutta se on turhaa teoretisointia kun oma hankinta oli harkittu ja käyttöä varten tehty. Pokeriveneet toivottavasti jäävät latoihin pölyyntymään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kuin neljä sylinteriä ja kaupaksi menisi varmasti, mutta se on turhaa teoretisointia kun oma hankinta oli harkittu ja käyttöä varten tehty. Pokeriveneet toivottavasti jäävät latoihin pölyyntymään.
Ei niissä pokeriveneissäkään mitään vikaa ole, vaikkei itseään satu miellyttämäänkään.
Ei pidä sortua pitämään omaa ajatustapaa ainoana oikeana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niissä pokeriveneissäkään mitään vikaa ole, vaikkei itseään satu miellyttämäänkään.
Ei pidä sortua pitämään omaa ajatustapaa ainoana oikeana.On niissä paljonkin vialla, ja vesijeteissä myös. Ellei laitteessa niin käyttäjässä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On niissä paljonkin vialla, ja vesijeteissä myös. Ellei laitteessa niin käyttäjässä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Mikä saa sinut uskomaan, että olet jollain tavalla parempi muita?
Kun luen sitä, mitä kirjoitat, tulee väkisinkin mieleen ettet ole elämässä saanut paljoa aikaan. Jos olisit, sinulla olisi enemmän ymmärrystä maailman monimuotoisuutta kohtaan ja omat näkemyksesi olisivat muitakin kuin ennakkoluuloja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä saa sinut uskomaan, että olet jollain tavalla parempi muita?
Kun luen sitä, mitä kirjoitat, tulee väkisinkin mieleen ettet ole elämässä saanut paljoa aikaan. Jos olisit, sinulla olisi enemmän ymmärrystä maailman monimuotoisuutta kohtaan ja omat näkemyksesi olisivat muitakin kuin ennakkoluuloja.En usko. Kaikilla on puutteensa, toiset perseilevät pikaveneillä ja toiset leikkivät psykoanalyytikkoja foorumeilla ilmaan minkäänlaista käsitystä realiteeteista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko. Kaikilla on puutteensa, toiset perseilevät pikaveneillä ja toiset leikkivät psykoanalyytikkoja foorumeilla ilmaan minkäänlaista käsitystä realiteeteista.
Entä sinä?
Mitkä ovat sinun puutteesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sinä?
Mitkä ovat sinun puutteesi.No se on pitkä lista tietty. Enemmän aikaa, rahaa ja pildeä vaikka ensiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän samanlainen tilanne, mutta täytyy olla sen verran rehellinen, että jos vaikka haluaisinkin myydä veneen, sitä tuskin kukaan ostaisi :D
Ei sitä minunkaan venettä järkevällä hinnalla kaupaksi saisi , mutta eipä tarvikaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä minunkaan venettä järkevällä hinnalla kaupaksi saisi , mutta eipä tarvikaan .
Minun veneen saisi järkevään hintaan kaupaksi, mutta hinnan on oltava järjetön jotta haluaisin luopua siitä. Moni on myyntipalstojen hintapyyntien perusteella todennut saman - ei mitään tarvetta myydä mutta antaa mennä jos joku hullu maksaa siitä järjettömän paljon.
- Anonyymi
TURHAAN POLTTAAVAT, HYÖDYLLISEMPÄÄN KÄYTTÖÖN MENEE.
- Anonyymi
Mitä huutelet?
- Anonyymi
veneily on Suomessa kuitenkin varsin lyhytaikainen juttu, että enpä usko että kovinkaan paljoa vaikuttaa. Oikein isoihin ja suurkulutteisiin hupiveneisiin varmaan jonkin verran. Itellä uus 40hv Yamaha yhteysveneenä mökille saareen ja satunnaiseen retkeilyyn , kalastukseen. Yhdellä 20L tankilla ajaa jo pitkään. Ei mitään merkitystä.
Ei veneily kyllä aivan persaukisten puuhaa ole. Onhan siinä muutakin kuluja vakuutuksista lähtien.
Autoilun suhteen on taas eri juttu. Sitä kun käytetään läpi vuoden ja päivittäin. Itteäkin tuo auton kulutus kyllä mietittää, kun pitkä työmatka. Noh, sen voi kuitata etätyöllä nykyisiin.- Anonyymi
Niin, ellei ole niin talipää työnantaja että pakottaa konttorille vaikka hommat hoituu paremmin etänä.
Nyt SITRAkin peräänkuuluttaa energiansäästöä ja etätyötä: https://yle.fi/uutiset/3-12368298 - Anonyymi
Joo, autohan se juoppo on käytännössä. Jos miettii polttoainekulutusta:
Mulla tulee autolla vuodessa kilometrejä sellainen 38-40tkm. Näistä työpaikan ja kodin väliä 26tkm, privaattiajoa 12tkm ja 2tkm satunnaisiin työmatkoihin. Tuosta 26tkm:stä ainakin 90% on turhaa. Noin 6l keskikulutuksella sataan kilometriin se tekee 1400 litraa vuodessa täysin turhaa kulutusta. Käytännön pakottelemana istun nuo 26tkm autossa yksin, eli 1400 litraa henkilöä kohden.
Veneellä tulee ajettua keskimäärin 50 tuntia kaudessa, keskikulutus 21l tunnissa, eli 1050 litraa vuodessa. Yhdistettyä hupia ja hyötyä. Keskimäärin kaksi matkustajaa kyydissä, eli henkilöä kohden 350 litraa. Ellei venettä olisi, lennettäisiin varmaan joka kesä viikoksi tai kahdeksi jonnekin etelään tai kaukoitään. Oisko nykyään 3,5l/100km/matkustaja, eli tuolla lentäisi kerran 5000km päähän ja takaisin, eli kaukoitään ei pääse.
Työnantaja menee ensitilassa vaihtoon, sellaiseen joka ymmärtää että etätyö on win win. Vene ei mene vaihtoon. - Anonyymi
Ei ole minulla vakuutusta kummassakaan veneessä . Ei ole pakollinen kulu .
- Anonyymi
Onhan se hyvä että porukalla on nopeita veneitä laivaston tarpeisiin kun rytinä alkaa…
- Anonyymi
Ei niille bensavehkeet kelpaa. Niillä suunnataan länteen että suhina käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niille bensavehkeet kelpaa. Niillä suunnataan länteen että suhina käy.
Taisi jatkosodassa kelvata kaikki mitkä kulki lujaa… joku määrä palautettiin sodan jälkeen mutta iso osa jäi sille väylälle…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi jatkosodassa kelvata kaikki mitkä kulki lujaa… joku määrä palautettiin sodan jälkeen mutta iso osa jäi sille väylälle…
Siviilimallisia DIESEL nelivetoja ne Ukrainaankin peräänkuulutti, ei bensaa. Ehkä bensa kelpaa siinä vaiheessa kun muuta ei saa. Voishan niitä jenkkiveneitä käyttää torpedonkorvikkeena kun näyttää Hollywoodin filmatisoinneissa räjähtelevän helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi jatkosodassa kelvata kaikki mitkä kulki lujaa… joku määrä palautettiin sodan jälkeen mutta iso osa jäi sille väylälle…
Epäilen vahvasti, että sotaa ei tultaisi pahemmin käyvän saaristossa tai merellä, joten veneet saavat varmasti olla rauhassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen vahvasti, että sotaa ei tultaisi pahemmin käyvän saaristossa tai merellä, joten veneet saavat varmasti olla rauhassa.
Ahvenanmaa on strategisesti tärkeä, että kyllä siellä vihreää ukkelia pörräisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahvenanmaa on strategisesti tärkeä, että kyllä siellä vihreää ukkelia pörräisi.
Meinaat, että huvivene saattueella Suomi lähtisi taistoon, 😁 naivia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaat, että huvivene saattueella Suomi lähtisi taistoon, 😁 naivia.
En todellakaan meinaa. Tuota kommentoin: "sotaa ei tultaisi pahemmin käyvän saaristossa tai merellä". Sinne sekaan vaan huviveneilemään jos uskot, että huviveneet saavat olla rauhassa vaikka Putte yrittäisi vallata Ahvenanmaan ja Gotlannin.
- Anonyymi
Veneilyn alasajo on ollut menossa jo pitkään.. Sukupolvet vaihtuu eikä uusia enää osteta vanhaan malliin.
- Anonyymi
Nyt tarkoitat varmaankin purjehdusta etkä veneilyä. Purjehduksessakin alasajo alkaa vasta kun veneitä romutetaan enemmän kuin ostetaan, eli pelkät ostoluvut ei kerro mitään. Ensirekisteröinneissä purjeveneet ovat olleet nousussa, varmaankin siksi että ne ovat niin pitkäikäisiä ja edellisestää boomista on jo aikaa. Suosituin venetyyppi on kuitenkin pieni avovene pienellä peräprutkulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tarkoitat varmaankin purjehdusta etkä veneilyä. Purjehduksessakin alasajo alkaa vasta kun veneitä romutetaan enemmän kuin ostetaan, eli pelkät ostoluvut ei kerro mitään. Ensirekisteröinneissä purjeveneet ovat olleet nousussa, varmaankin siksi että ne ovat niin pitkäikäisiä ja edellisestää boomista on jo aikaa. Suosituin venetyyppi on kuitenkin pieni avovene pienellä peräprutkulla.
Joo, avokkaat varsinkin uudehkot ovat varsin kysyttyjä. Ostin itselleni ht-paatin. Oli halvempi kuin vastaava avokas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, avokkaat varsinkin uudehkot ovat varsin kysyttyjä. Ostin itselleni ht-paatin. Oli halvempi kuin vastaava avokas.
Uudehkoja HT-paatteja ei kauheasti markkinoilla ole.
- Anonyymi
Onhan noita Nettivenessäkin esim. 2010 - 2019 vuosimallin perämoottorilla varustettuja yli 30 kpl. Eihän tuo kauhean iso määrä ole, mutta on vähän kuitenkin valinnan varaa. Usein uudehkoissa ht - tai dc veneissä on aika iso yli 150 hv moottori, jolloin paketin hinta kipuaa selvästi yli 50000€. Tuo rajoittaa helposti potentiaalisten ostajien määrää.
- Anonyymi
Hakuosumia ehkä, mutta kun katsot tarjontaa jäädään kauas 30:sta. Hyvä jos puolet löytyy. Eihän nettiveneessä edes ole luokitusta ht:lle vaikka esim. dc:lle on. Kukin määrittelee itse mikä on uudehko. Minulle se on alle 10v. Muutama vuosi sitten tarjonta oli niin olematonta että hain Ruotsista, eikä näytä tilanne parantuneen ja tuskin parantuu kun uudet HT:t ei ole muodissa. Minun tarpeisiin kuitenkin HT on paras.
- Anonyymi
Ainoa, että Golf on ollut korona aikana hurjassa nousussa ja taitaa ensi kesäkin olla ruuhkaa kentillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821