Asuntolainan lyhennysten maksaminen vai sijoittaminen?

Anonyymi

Mulla on asuntolaina ja olen nyt kilpailuttamassa sitä. Toinen pankki tarjosi 4v lyhennysvapaata jos sillä välin sijoitan tietyn summan /kk pankin rahastotuotteisiin. Onko tämä järkevä ratkaisu teidän mielestä, vai kannattaako vaan maksaa lyhennyksiä 4v ajan ton sijaan?

7

93

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lainaa jäljellä noin 300te, lyhennykset noin 900e/kk, sijoituksen määrästä voin päättää mutta sanotaan noin 500-700e/kk, korko 0,53% ja laina aika 30v

    • Anonyymi

      Itse en laittaisi pankin rahastoihin yhtään mitään. Joskus aiemmin, 20v sitten tein sen virheen ja pankki hyötyi sijoittamisesta enemmän kuin minä.

      Sensijaan laittaisin tuollaisen summan esim. Investor AB yrityksen osakkeisiin. Sillä pääsisi samaan kelkkaan Wallenbergien kanssa, joka on ruotsin rikkain suku ja he kyllä ymmärtävät, miten rahaa tienataan. Samalla voi ohittaa suomalaisten yritysten suuren venäjäriskin.

      • Anonyymi

        Saako kysyä että millä tavalla he hyötyisivät siitä? Ymmärtääkseni pankit yleensä pitää provikan jos realisoi rahastotuotteet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako kysyä että millä tavalla he hyötyisivät siitä? Ymmärtääkseni pankit yleensä pitää provikan jos realisoi rahastotuotteet

        Kulut on melko korkeat, siitä se tulee. Lisäksi noissa rahastoissa ei välttämättä ole läpinäkyvyyttä, eli et tiedä, mitä omistat, tai mitä se portfolio olisi tuottanut ilman pankin osallisuutta. Poikkeuksiakin on, esim. Phoebus, jota pitää Anders Oldenburg Seligsonilta.

        Tietenkään kaikki rahastot eivät ole kulurosvoja, mutta osa on.

        Joskus otin Nordean eläkevakuutuksen. Sijoitin 50eur/kk maaliskuu 2009-huhtikuu 2010 välisellä ajalla yhteensä 650eur, jonka jälkeen lopetin sijoittamisen ko. tuotteeseen.

        Tätä kirjoittaessa tuon rahaston arvo on 702eur. Käytännössä 10 vuotta huippuhyvää aikaa ja ko. systeemi on jauhanut paikallaan.

        Jos olisin laittanut Investor AB, niin sama summa olisi kymmenkertainen.


    • Anonyymi

      Jos minulla olisi 300000€ asuntolainaa niin ilman muuta laittaisin siihen. Jos minulla olisi ylimääräistä, niin ne laittaisin säästöön sillä nopeasti tulee se aika kun niitä tarvitaan. Sataan tuhanteen asti säästöistä on oltava pankin takuut! Mikä on oma tilanteeni nyt! Minulla kaksi oman pankin rahastoa! Toisessa on n. 5000€ ja toisessa 1300€. Säästän tyhjästä niihin 75€ kuukaudessa. 2020 kun ekan kerran kolisi, niin tuon 5000€ rahaston arvo oli 142€/osuus. Se tippui parissa päivässä 110€ tai alle, mutta nousi muutamassa kuukaudessa yli lähtöarvon. Nyt se oli 156€ ja tippui 143-144€ väliin. 2020 tyhjensin rahastosta hätäisesti huonolla kurssilla pari tonnia tilille josta osan käytin tärkeisiin ostoihin. Palautin rahaa toiseen rahastoon pienen määrän. Nyt en ole tehnyt mitään muuta kuin kuukausittaiset säästöt! Hankintoja olisi edelleenkin! Jos 10v päästä tulee aika eläkkeelle, niin ttyhjän työhistorian vuoksi käteisellä voi olla käyttöä! Enempää en ala avaamaan tässä! Minulla ei ole velkaa eikä sopimuksia joista en kikkailemalla pääsisi eroon helposti! Mutta en todellakaan suosittele lyhennysvapaita sillä pitäähän niissäkin kulut maksaa!

    • Anonyymi

      Sitä mukaa kun maksat lainaa, se on varmasti maksettu.

      Jos sijoitat, voi olla arvonlaskua, se voi tapahtua juuri ikävään aikaa, tai äkkinäisesti.
      Jos menetät omaisuuden arvoa 1-2 %, takaan että se on ainakin perheelliselle raskasta, se on vaikea unohtaa.

      Saattaa olla myös niin että korkokanta nousee varsinkin suomessa 8 % ja on olosuhteita jolloin ei voi maksaa lainaa, jos teet vapaavuosia, muutos suunnitelmissa maksaa.

      Kyllä nyt on ohitettu se aika kun sijoituksella sai varmasti ja huolettomasti 8% ja jos vähän oli aktiivinen, tuli helpolla 15 % vuosituottoja.
      Luulen että aika on ohi kymmeneksi vuodeksi ja edessäpäin vain epävarmuuksia.

      • Anonyymi

        Lisäisin vielä, kun olen ollut ko. asioissa aktiivinen jo 55vuotta.
        Olen huomannut että ne pankin tarjoukset ovat keskimäärin huonoja,
        kyllä se pankki osaa puhua ja ennustaa aina itselleen paremman tuloksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      101
      2120
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      432
      1619
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1333
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1153
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      76
      1113
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1075
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      180
      1013
    8. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      279
      1011
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      979
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe