Jokaisen meidän, isojen ja pienien sisällä asuu 5 – 6 – vuotias lapsi, jonka peruskysymyksiä ovat: Pidätkö minusta? Leikitkö kanssani? Saano auttaa sinua?
Näitä kysymyksiä kohtaa jokainen ihmissuhteissaan. Joskus kysymys katoaa monimutkaisten suhdeverkostojen sekaan, mutta on löydettävissä hyvinkin nopeasti.
Jos juttelet vanhuksen kanssa, sellaisen, joka tietää elämän aikansa olevan vähissä, huomaat että hän mieluusti muistelee menneitä, kaukaisiakin asioita. Kiinnität myös huomiota siihen, että hän muistaa ällistyttävän tarkasti menneet ajat ja tapahtumat. Tästä voi johtaa päätelmän, että jokaisen tunne-elämää hallitsee hänen elämänhistoriansa, joskus ikävätkin kokemukset mutta myös onnen hetket.
Jos lapsi saa vanhemmiltaan ymmärtämystä ja rakkautta, hän aikuisena suhtautuu uusiin ihmisiin varauksettomasti ja ystävällisesti. Ihmispelko syntyy silloin, kun lapsuuden vaikeat ihmissuhteet siirtyvät tunteina aikuisikään. Yllättävän moni on kokenut lapsena tai nuorena hyvinkin vaikeita kohtaloita, jotka sävyttävät elämää ja tunteita.
Jokaisen olisi säilytettävä usko ihmisen hyviin ominaisuuksiin, joiden on päästävä tunne-elämässä määrääviksi. Silloin voimme painaa tunteiden pimeät puolet taka-alalle ja nauttia ihmissuhteistamme. Uskonto on myös hyvä ratkaisumalli näissä tilanteissa. Sanoohan Jeesus mm. : Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Jos olet valmis ymmärtämään muita, löydät myös omille tunteillesi kaikupohjaa ystävien piiristä.
jokaisessa asuu sisäinen lapsi
2
335
Vastaukset
- -Desiree-
ei aina lapsuuden kokemukset ole niitä jotka vievät uskon elämään. Ihmissuhde asioissa kun liikutaan tunteisiin vaikuttavalla tasolla, kaiken ikäisenä koetut pettymykset ja toisten epäluotettavuus jättää meihin jälkensä. Vaikka onkin totta, että kun tietyt lapsuuden ikävaiheet ovat suht. kunnossa, me selviämme myöhemmistä kokemuksistamme pienempien naarmujen kanssa. Eikö se tärkein vaihe ole kun olemme vauva ikäisiä? Jos silloin hylätään, ja kohtelu on huonoa, jää mieliimme ikuinen haava, joka aikuisena putkahtaa mieleen silloin kun koemme itsemme uhatuksi. Emme myöskään kaikki ymmärrä että sen hetkinen reagointi on juuri tuon pienen lapsen kokemuksen tulos, eikä sen aikuisen, joka juuri sillä hetkellä olemme. Ja vielä mitä tuohon lapseen sisällämme tulee, niin sitä sisäistä lasta kannattaisi kyllä seurata ja kuunnella useamminkin. Se kun järjestää meille niin paljon monenlaisia kokemuksia läpi elämämme. Ellemme opettele tuntemaan sitä ja olemaan sen kanssa sinut. Siinä vasta sitä haastetta riittää läpi elämän.
- *glorfindel*
oletteko miettinyt että kaikki mitä lapsuuden aikana tapahtuu vaikuttaa teihin ei siis vain vauva vaan myös hiekkalaatikko iässäkin kaikki vaikuttaa elämäänne menettekö vai ettekö mene mitä tapahtuu ja mitä ei tapahdu niin vaikuttaa. miksi ihmisen pitää miettiä sitä pitäisivät vaan huolta lapsistaan eivätkä miettisi siitä täällä. olen huomannu että olen aika tunteva ja mukaan tempautuva vaikka olenkin vasta 15 ja huomaan että olen saanut ihanan lapsuuden ja elän sitä vieläkin ette voi määrätä mikä vaikuttaa teidän elämään vaan kaikki vaikuttaa esim itseeni tulee aina vaikuttamaan se että olen tehnyt abortin muta yritän selvitä siitä kavereitten avulla ja kaikki paha jättää aina hirveet arvet sieluun mutta nyt voin sanoa että abortti on murha mutta en soinut pitää lasta koska suoraan sanottuna se olisi pilannut elämäni vaikka se olikin aluksi ihana ajatus.... mutta miettikää asioita!!!!!! ja sen jälkeen etsikää järkevä vastaus niihin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818