Kellä onni on se onnen kätkeköön...

Otsikko on vanha Suomalainen sanonta, joka on kulkenut sukupolvelta toiselle ties kuinka kauan. Mistä se on saanut alkunsa tai sanonta, että Suomalaiset ovat kateellista kansaa?

Sanonta ja tapa ovat perimätiedon mukaan peräisin jo rautakauden Suomesta jolloin Suomeen virtasi väkeä niin idästä kuin lännestäkin. Varsinkin Eteläiseen Suomeen asuttautui ryhmiä jotka muodostuivat omiksi kuppikunnikseen. He varmasti pyrkivät myös sohimaan toisiaan, jos se oli oman kuppikunnan edun mukaista. Maailmalla eli nyt ihan Suomen nimellä oman kylän ulkopuolella liikkuessa oli varmaankin syytä olla varuillaan ja peittää vaurautensa tai minkä sitten onneksi käsittikin. Muuten naapurikuppikunnan eli toisen kulttuurin ja heimon edustaja saattoi sohaista ja yrittää varastaa itselleen jotain toiselta. Tällaiseen oli olemassa Magiaakin, Vanha kansa keksi paran. Para kävi varastamassa naapuri/viholliskuppikunnasta vaurautta ja hyvinvointia, lypsi heidän lehmänsä ja toi maidon Paran käyttäjälle...tai ainakin tällaiseen taikuuteen uskottiin...

Lieneekö näiltä ajoin peräisin myytti ajatuksesta Suomalaisista naapurikateellisena kansana .

Kenties myyttiä levittivät Suomenniemellä käyneet vierailjat kauppiaat ym, jotka eivät jääneet tänne asumaan. Ja toisaalta noista olosuhteista ehkä olisi jäänyt myös Suomalaiseen perimätietoon ajatus Suomalaisista naapurikateellisina ihmisinä.

Miten lienee...Vanha perimätieto voi nimittäin mennä sukupolvelta toisella satojen kenties tuhannenkin vuoden ajan...

3

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselle kateuden tunne on vieras, mutta tunnen lähipiirissäkin kateellisia ihmisiä.

      Esim. minulla on varallisuutta ja autan mielelläni rahoillani lapsiani, mutta pidän visusti suuni, etteivät puolisoni sisarukset saa selville, miten vakaa taloutemme on. Rahan lainaamisesta ei tulisi loppua, jos he tietäisivät, ett sitä olisi helposti saatavissa.

      Olen sanonut, että pankista saa lainaa, mutta kun meiltä sitä saa ilman kuluja ja korkoja, niin ei pankin lainat kelpaa. Viisas sanonta siis, kel onni on se onnen kätkeköön.

      • Tilanteesi vaikuttaa suht tutulta.


    • Muistuttaneeko nykyajan Helsinki tuollaista tänä päivänä. Kuppikuntia, alakultuuriryhmiä, kultteja ties mitä on Helsinki täynnä. Joskus pohtiessani rautakautisen yhteiskunnan olemusta täällä keskusteluissa, eräs keskustelija kehoitti minua menemään Helsingin kapakoihin ja kertoi rautakautisen maailman löytyvän sieltä...tätäköhän hän mahtoi tarkoittaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe