Sotekuljetuksien palkkaus ja työolot ovat ala-arvoisia

Anonyymi

On aika neuvotella yhteiskunnan kilpailuttamien kuljetuksien hinnoista, kuten ns. kelakyydeistä, koulukuljetuksista ja sosiaali, sekä vammaispalvelujen kuljetuksien hinnoista ja sitä kautta niitä tekevien henkilöiden palkoista.

Kyseisiä ajoja suorittavien taksinkuljettajien työ on käytännössä sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten työtä. Heidän palkkauksen ja työehtojen saaminen kuntoon on kaikkien suomalaisten yhteinen asia.

Taksi- ja kuljettapula on vihdoin noussut julkisessa keskustelussa esille. Resurssipula on laaja ilmiö ja se näyttäytyy koko sote-alalla ja varhaiskasvatuksessa. Se koskee kaikkia; vanhuksia, lapsia, liikuntarajoitteisia, äitejä, isiä sekä heidän sukulaisiaan, sekä tietenkin alan yrittäjiä ja työvoimaa.

Ongelma tunnistetaan ja myönnetään — useat henkilöt ovat jääneet ilman kuljetuksia esim. sairaaloista kotiin.

Nyt pitää löytyä tahtoa ja toimenpiteitä. Ongelmien poisto kuuluu kaikille meille, jotka tarvitsemme taksinkuljettajia koululaisillemme, vanhemmillemme ja muille läheisillemme. Se kuuluu alan työnantajille, joiden pitää voida tarjota asiakkailleen riittävät, turvalliset ja toimivat sote-alan kuljetuspalvelut.

Ennen kaikkea se kuuluu päättäjille, jotka ovat luvanneet turvata suomalaisten hyvän hoidon ja sosiaaliturvan, joihin kuuluu heikommassa asemassa olevien kuljetustoiminnot. Taksinkuljettajapula kuuluu meille kaikille, jotka rahoitamme sosiaali- ja terveyspalveluiden kuljetukset.

Taksipula valitettavasti myös näkyy meille kaikille. Se näkyy synnytyssaleissa, palvelutaloissa, osastoilla, kotihoidossa, terveysasemilla, päiväkodeissa ja kela, ja koulukyytien kuljetuksissa ja jonoissa…


Sote-alan ja varhaiskasvatuksen piirissä toimivien kuljettajien ammatit ovat upeita ammatteja, mutta niiden palkkaus ja työolot eivät ole kunnossa – se pitää jokaisen päättäjänkin ymmärtää.

Sote-alan ja varhaiskasvatuksen kuljetustoimintojen turvaaminen edellyttää sitä, että näiden alojen vetovoimasta huolehditaan laittamalla työolot, - ehdot ja palkkaus kuntoon.

Myös alalla olevien yrittäjien ja kuljettajien pitää muistaa, että
Sinulla on täysi oikeus ajaa omaa etuasi — yhdessä muiden kanssa.
Sinulla on oikeus riittävään säännölliseen vastuullisen ja rasittavan työn vaatimaan palkkaan.
Sinulla on oikeus vaatia rinnallesi tarpeeksi työkavereita.
Sinulla on oikeus palautumiseen ja vapaa-aikaan.
Sinulla on oikeus tietää etukäteen, koska olet töissä.
Sinulla on oikeus kuljettaa ihmisiä niin hyvin kuin pystyt – ja oikeus odottaa, että myös sinun asiasi hoidetaan kuntoon.

8

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hinnat ovat liian alhaiset, joten ei kiinnosta ajella huvikseen. Kuse on työstä, josta pitäisi saada normaalia vähintään kuljetus tai sote-alan TESsin mukaista palkkaa.

      Kuljetuksia ei tule kukaan hoitamaan koskaan kunnolla, koska poliitikot eivät halua maksaa niistä.

      Ongelmia riittää
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maarit-tilasi-aamuksi-taksin-elintarkeaan-hoitoon-auto-saapui-3-5-tuntia-myohemmin-olin-aivan-kauhuissani-nain-kela-kommentoi-kompastelevaa-uudistusta/8325538

      Myös aiemmin on ollut jatkuvia ongelmia
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c48696dd-be52-4863-8110-8096978a262d

      https://yle.fi/uutiset/3-10286353

    • Anonyymi

      Ei takseista pulaa ole, niitähän on tolpat täynnä. Ja ainakin matkapalvelun työehdot on ihan ok, ainakin meillä saa kiinteän palkan ja kyydeistä sitten lisää, työvuorot on 7 tuntisia ja ylitöistä maksetaan.

      • Anonyymi

        Tolpalla olevilla takseilla ei ole mitään tekemistä aloittajan mainitsemien ongelmien kanssa. Kelakyytejä ajavien taksien riittävyys on ollut jo pidempään heikko tai niitä ei ole ollenkaan pienemmillä paikkakunnilla.

        Matkapalvelu ei tee kuljetuksia, eikä maksa palkkoja, joten olet vain tyhjäpäinen höpisijä. Matkapalvelun kuljetukset hoitavat sosiaali- ja terveystoimialan kilpailuttamat liikennöitsijät eli taksit. Se on hyvä esimerkki alipalkkauksesta.


    • Anonyymi

      Siirtykää ajamaqn Uberia ja Yangoa. Niiden kuskit eikä myöskään asiakkaat valita yhtään. Taitaa valittaminen olla taksien ammattitauti.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervetuloa vain meidän iloisten Yango -kuljettajien kasvavaan joukkoon. Täydennystä kaivataan, koska vähästä säikähtävillä ei tunnu hermo pitävän:

        Yango-kuskit peittävät logoja autoistaan: ”Aina henkilökohtainen valinta” https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f5656e78-348a-40ff-bb11-7d57fd579cc8

        Yangon taksisovellus lähettää valtavasti käyttäjädataa Venäjälle Jekaterinburgiin ja Moskovaan.

        Ruotsin kokonaismaanpuolustuksen tutkimuslaitoksen (FOI) tutkimusjohtaja Carolina Vendil Pallin sanoi HBL:ssä, että Venäjän viranomaiset ovat viime vuosina kasvattaneet vaikutusvaltaansa yhtiössä ja vaatineet käyttäjätietoja entistä hanakammin.

        F-Securen tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppönen sanoi lehdessä, että Yango-sovelluksessa ei ole mitään vikaa, mutta kehotti välttämään sovelluksen käyttöä poliittisista syistä tässä maailmantilanteessa.

        Talouselämä kertoi viime viikolla Moscow Timesin perusteella, että Yandex on ajautumassa maksuvaikeuksiin New Yorkin pörssin ja Nasdaqin keskeytettyä kaupankäynnin venäläisyhtiöiden osakkeilla.


    • Anonyymi

      Taksinkuljettajien minimipalkaksi on määrättävä 4500€/kk. He tekevät hienoa työtä vanhusten ja sairaiden hyväksi.

      • Anonyymi

        Tuohan on bussikuskin palkkataso, eihän nyt taksikuski sitä voi vaatia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      127
      4255
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3012
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2534
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2111
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      256
      1699
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      46
      1626
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1567
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1436
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1430
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1211
    Aihe