Itsekkyyttä pitää tietoisesti vammainen lapsi

Anonyymi

Luin jutun jossa nainen oli synnyttänyt lapsen, jolta puuttui kaikki raajat. Hän oli jo raskauden aikana saanut tietää että lapselta tulisi raajat puuttumaan, mutta päätynyt silti pitämään lapsen. Hän hehkutti sitä miten rakasti lastaan kaikesta huolimatta, eikä katunut yhtään päätöstään pitä lapsi jne.
En voi yksinkertaisesti ymmärtää tällaisia ihmisiä!

Jos vasta synnytyksessä huomataan että lapsi on vammainen, tai vammaisuus selviää vasta myöhemmin, ei sille voi mitään, silloin on hienoa jos kaikesta huolimatta jaksetaan huolehtia lapsesta ja nämä ihmiset ansaitsevat kaiken tuen ja avun. Jos nyt jo raskauden aikana selviää että lapselta puuttuu yksi jalka tai käsi, fine, sen kanssa oppii elämään.

Mutta se että tietoisesti synnytetään monivammainen lapsi, raajaton lapsi, tai lapsi millä tahansa elämää huomattavasti rajoittavalla tekijällä, ei ole mikään sankariteko. Se on itsekkyyttä suurimmillaan.
Koska mitkä ovat syyt pitää tällainen lapsi? Koska MINÄ haluan pitää sen lapsen, MINÄ en pysty aborttiin, MINÄ kyllä rakastan lasta, MINUN mielestä abortti on syntiä/kamalaa/murha, MINÄ kyllä selviän siitä...

Vaikka kaikkein tärkein tässä on se lapsi. Sinä joka olet päättänyt tällaisen lapsen pitää, tai joka tiedät että päättäisit pitää lapsen vaikka tällainen vaikea vamma ilmenisi, oletko hetkeksikään pysähtynyt miettimään lastasi?
Oletko hetkeäkään pysähtynyt miettimään että synnyttyään hänkin on oikea ajatteleva ja tunteva ihminen. Riippuen vammasta, hän joutuu mahdollisesti elämään kolo elämänsä, kehdosta hautaan, riippuvaisena toisten ihmisten avusta. Hän saattaa elää jatkuvassa kivussa, hän ei ikinä tule kokemaan normaalia elämää. Tää lapsi joutuu elämään vankina omassa kehossaan, johon oma vanhempi on pakottanut, pahimmassa tapauksessa tällä lapsella ei edes aikuisena ole oikeutta/mahdollisuutta päättää omasta kehostaan ja/tai elämästään.

Joten ei, et ole hieno ihminen eikä ole mitenkään ihailtavaa että päätit/päätät tällaisen lapsen pitää. Olet itsekäs ihminen joka et mieti kuin itseäsi, ja lapsesi hyvinvointi on sinulle täysin yhdentekevää.

30

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pietarin trolli taas julistaa totuuksiaan!
      Mutta muista: "Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
      Jokainen elämä on tärkeä.
      Jokainen ihminen vain elää hetken sen,
      Sen minkä kohtalo on hälle määräävä."

      Etsipä vielä käsiisi luettavaksi kirja Vasen jalkani, jonka luettuasi saatat olla jo eri mieltä.

      • Anonyymi

        Brown, Christy: Vasen jalkani.
        Vaikeasti aivovaurioisen, puhekyvyttömän ramman rajua tuntemista Dublinissa. Brownin ensimmäisessä, jo v. 1954 kirjoitetussa romaanissa hän keskittyy lähinnä kuvaamaan kamppailuaan ensinnä itsensä tajuamiseen ja sitten ilmaisemiseen. Samalla se on eräänlainen ylistyslaulu äidin uskolle ja peräänantamattomuudelle. Vain vasemmalla jalallaaan hän osasi ilmaista itseään kirjoittaen ajatuksiaan kirjaksi.


    • Anonyymi

      Tällaiset ihmiset on kai kuitenkin yleisesti ihan tyytyväisiä elämäänsä ja ovat tottuneet elämään sitä niissä puitteissa kuin ovat saaneet. Voisit käydä jeesustelemassa näitä "totuuksiasi" suoraa tällaiselle henkilölle ja kertoa että hänen olisi ollut parempi kuolla jo kohtuun, ja kuinka äitinsä oli "itsekäs" kun antoi lapsensa jatkaa sitä ainoaa elämää joka hänelle on mahdollista. Vaan eipä taitaisi kuolemaa ihannoivan trollin pokka riittää moiseen.. Ja tietenkään "yhtään" itsekästä ei ole tappaa lasta abortilla, kun epätäydellinen lapsi ei kiinnosta,, ja vielä oikeutella väkivaltaista murhaamista puolustellen "lapsen parhaaksi" ym. tekopyhää sontaa.

      • Anonyymi

        "Tällaiset ihmiset on kai kuitenkin yleisesti ihan tyytyväisiä elämäänsä ja ovat tottuneet elämään sitä niissä puitteissa kuin ovat saaneet"

        Puhutko omasta kokemuksesta tai tunnetko montakin tällaista ihmistä joka tämän olisi kertonut?
        Minä olen tällainen lapsi, äitini tiesi jo raskauden aikana että minusta tulisi vaikeasti vammainen, mutta hän päätti pitää minut. En ole ikinä epäillyt äitini rakkautta minua kohtaan, mutta valitettavasti hän onkin sitten ollut ainoa ihminen elämässäni joka koskaan on rakastanut minua eikä minulla ole mitään odotuksia että kukaan minua enää lopun elämäni aikana rakastaa. Se on rankkaa. Äitini kuoli sairaskohtauksen seurauksena jo pari vuotta sitten, joten olen tästä lähtien lopun elämäni ilman yhtäkään läheistä ja aina muiden taakkana jotka eivät edes oikeasti välitä.

        Minä siis olen aloittajan kanssa aivan samoilla linjoilla. Olen vaikeasti liikunta rajoitteinen, enkä pysty ymmärrettävästi muodostamaan puhetta. Ymmärrykseni toimii silti täysin, mikä on ehkä vielä hirveämpää koska joka hetki joka päivästä ymmärrän täysin tilanteeni eikä minulla ole muuta kuin aikaa miettiä miten kamalaa kaikki on. Olen täysin toisten avun varassa 24/7 lopun elämäni ja olen vasta 15. En voi käydä yksin omassa rauhassa vessassa, vaan joudun käyttämään vaippoja ja vaikka olen elänyt vaippojen kanssa koko elämäni, niin ei se tee asiasta yhtään helpompaa tai vähemmän nöyryyttävää kun muut niitä sinulle vaihtelevat ja pesevät paikkasi. En voi käydä suihkussa, vaan taas joudun olemaan muiden armoilla, seurata kun eri ihmiset riisuvat ja pukevat minua ja pesevät. En saa päättää mitään omasta elämästäni, en voi suunnitella tulevaisuutta koska tämä on kaikki mitä elämäni koskaan tulee olemaan. Toivoisin että eutanasia tulisi lailliseksi, koska ei tämä ole elämisen arvoista elämää. Äitini eläessä kysyin häneltä monesti miksi hänen oli pakko pitää minut, miksei hän voinut olla armollisempi ja antaa minun mennä. Ja kuten aloittaja, en minäkään nosta jalustalle ihmisiä jotka omaa itsekkyyttään päättää pitää vaikeasti vammainen lapsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällaiset ihmiset on kai kuitenkin yleisesti ihan tyytyväisiä elämäänsä ja ovat tottuneet elämään sitä niissä puitteissa kuin ovat saaneet"

        Puhutko omasta kokemuksesta tai tunnetko montakin tällaista ihmistä joka tämän olisi kertonut?
        Minä olen tällainen lapsi, äitini tiesi jo raskauden aikana että minusta tulisi vaikeasti vammainen, mutta hän päätti pitää minut. En ole ikinä epäillyt äitini rakkautta minua kohtaan, mutta valitettavasti hän onkin sitten ollut ainoa ihminen elämässäni joka koskaan on rakastanut minua eikä minulla ole mitään odotuksia että kukaan minua enää lopun elämäni aikana rakastaa. Se on rankkaa. Äitini kuoli sairaskohtauksen seurauksena jo pari vuotta sitten, joten olen tästä lähtien lopun elämäni ilman yhtäkään läheistä ja aina muiden taakkana jotka eivät edes oikeasti välitä.

        Minä siis olen aloittajan kanssa aivan samoilla linjoilla. Olen vaikeasti liikunta rajoitteinen, enkä pysty ymmärrettävästi muodostamaan puhetta. Ymmärrykseni toimii silti täysin, mikä on ehkä vielä hirveämpää koska joka hetki joka päivästä ymmärrän täysin tilanteeni eikä minulla ole muuta kuin aikaa miettiä miten kamalaa kaikki on. Olen täysin toisten avun varassa 24/7 lopun elämäni ja olen vasta 15. En voi käydä yksin omassa rauhassa vessassa, vaan joudun käyttämään vaippoja ja vaikka olen elänyt vaippojen kanssa koko elämäni, niin ei se tee asiasta yhtään helpompaa tai vähemmän nöyryyttävää kun muut niitä sinulle vaihtelevat ja pesevät paikkasi. En voi käydä suihkussa, vaan taas joudun olemaan muiden armoilla, seurata kun eri ihmiset riisuvat ja pukevat minua ja pesevät. En saa päättää mitään omasta elämästäni, en voi suunnitella tulevaisuutta koska tämä on kaikki mitä elämäni koskaan tulee olemaan. Toivoisin että eutanasia tulisi lailliseksi, koska ei tämä ole elämisen arvoista elämää. Äitini eläessä kysyin häneltä monesti miksi hänen oli pakko pitää minut, miksei hän voinut olla armollisempi ja antaa minun mennä. Ja kuten aloittaja, en minäkään nosta jalustalle ihmisiä jotka omaa itsekkyyttään päättää pitää vaikeasti vammainen lapsen.

        Olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa liki 20 v ja saanut nähdä monenlaisia ihmisiä urallani. Jotkut täysin tyytyväisiä, toiset elämäänsä surren. Ja samaa nähnyt ihan "normaalienkin" parissa!
        Voin kyllä sanoa kuten ylempänä: jokaisen elämä on tärkeää! Huolto ja hoiva on niin paljon kehittynyt. Surkeita kohtaloita on niin kehityvammaisten kuin ns. normaalienkin parissa, joilla on itse aiheutettuja vajavuuksia ja vaivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällaiset ihmiset on kai kuitenkin yleisesti ihan tyytyväisiä elämäänsä ja ovat tottuneet elämään sitä niissä puitteissa kuin ovat saaneet"

        Puhutko omasta kokemuksesta tai tunnetko montakin tällaista ihmistä joka tämän olisi kertonut?
        Minä olen tällainen lapsi, äitini tiesi jo raskauden aikana että minusta tulisi vaikeasti vammainen, mutta hän päätti pitää minut. En ole ikinä epäillyt äitini rakkautta minua kohtaan, mutta valitettavasti hän onkin sitten ollut ainoa ihminen elämässäni joka koskaan on rakastanut minua eikä minulla ole mitään odotuksia että kukaan minua enää lopun elämäni aikana rakastaa. Se on rankkaa. Äitini kuoli sairaskohtauksen seurauksena jo pari vuotta sitten, joten olen tästä lähtien lopun elämäni ilman yhtäkään läheistä ja aina muiden taakkana jotka eivät edes oikeasti välitä.

        Minä siis olen aloittajan kanssa aivan samoilla linjoilla. Olen vaikeasti liikunta rajoitteinen, enkä pysty ymmärrettävästi muodostamaan puhetta. Ymmärrykseni toimii silti täysin, mikä on ehkä vielä hirveämpää koska joka hetki joka päivästä ymmärrän täysin tilanteeni eikä minulla ole muuta kuin aikaa miettiä miten kamalaa kaikki on. Olen täysin toisten avun varassa 24/7 lopun elämäni ja olen vasta 15. En voi käydä yksin omassa rauhassa vessassa, vaan joudun käyttämään vaippoja ja vaikka olen elänyt vaippojen kanssa koko elämäni, niin ei se tee asiasta yhtään helpompaa tai vähemmän nöyryyttävää kun muut niitä sinulle vaihtelevat ja pesevät paikkasi. En voi käydä suihkussa, vaan taas joudun olemaan muiden armoilla, seurata kun eri ihmiset riisuvat ja pukevat minua ja pesevät. En saa päättää mitään omasta elämästäni, en voi suunnitella tulevaisuutta koska tämä on kaikki mitä elämäni koskaan tulee olemaan. Toivoisin että eutanasia tulisi lailliseksi, koska ei tämä ole elämisen arvoista elämää. Äitini eläessä kysyin häneltä monesti miksi hänen oli pakko pitää minut, miksei hän voinut olla armollisempi ja antaa minun mennä. Ja kuten aloittaja, en minäkään nosta jalustalle ihmisiä jotka omaa itsekkyyttään päättää pitää vaikeasti vammainen lapsen.

        Olen nähnyt mm. dokumentteja aiheesta ja monenlaisia kohtaloita.
        Jotkut haluaa väkisinkin muhia katkeruudessa ja keksii kyllä mitä tahansa syitä tähän, ilmankin mitään vammoja. Ehkä perusluonteesi on tällainen, haluat nähdä elämässä mieluummin kaiken kurjuuden ja keskittyä niistä valittamiseen, kuin päinvastoin. Olisiko mahdollista muuttaa asennoitumista tältä osin?
        Nuoruus ns. erilaisena on varmasti vaikeaa aikaa niissä oloissa, kun jo muutenkin, mutta ajan mittaan yleensä perspektiivi elämään laajenee ja kykenee näkemään sen paremminkin kokonaisuutena. Toivottavasti sinäkin alat vuosien kuluessa nähdä elämässä myös valoisia ja elämisen arvoisia puolia. Kaikilla on ristinsä, eikä kenenkään elämä ole täydellistä. Aloita vaikka siten, että ennen nukkumaan menoa mietit kaksi asiaa jotka on kyseisenä päivänä sujuneet hyvin ja olet jopa tuntenut hetken onnellisuutta. Katkeruudessa ja vihassa rypeminen käy raskaaksi jos se jatkuu vuosista seuraaviin. Tokihan jokaisella on tai olisi oltava oikeus myös luopua elämästään jos niin todella haluaa. En usko, että todella haluat sitä, koska muutoin olisit jo tehnyt asialle jotain.
        Kaikkea hyvää ja aurinkoa sinulle kevääseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt mm. dokumentteja aiheesta ja monenlaisia kohtaloita.
        Jotkut haluaa väkisinkin muhia katkeruudessa ja keksii kyllä mitä tahansa syitä tähän, ilmankin mitään vammoja. Ehkä perusluonteesi on tällainen, haluat nähdä elämässä mieluummin kaiken kurjuuden ja keskittyä niistä valittamiseen, kuin päinvastoin. Olisiko mahdollista muuttaa asennoitumista tältä osin?
        Nuoruus ns. erilaisena on varmasti vaikeaa aikaa niissä oloissa, kun jo muutenkin, mutta ajan mittaan yleensä perspektiivi elämään laajenee ja kykenee näkemään sen paremminkin kokonaisuutena. Toivottavasti sinäkin alat vuosien kuluessa nähdä elämässä myös valoisia ja elämisen arvoisia puolia. Kaikilla on ristinsä, eikä kenenkään elämä ole täydellistä. Aloita vaikka siten, että ennen nukkumaan menoa mietit kaksi asiaa jotka on kyseisenä päivänä sujuneet hyvin ja olet jopa tuntenut hetken onnellisuutta. Katkeruudessa ja vihassa rypeminen käy raskaaksi jos se jatkuu vuosista seuraaviin. Tokihan jokaisella on tai olisi oltava oikeus myös luopua elämästään jos niin todella haluaa. En usko, että todella haluat sitä, koska muutoin olisit jo tehnyt asialle jotain.
        Kaikkea hyvää ja aurinkoa sinulle kevääseen.

        "Tokihan jokaisella on tai olisi oltava oikeus myös luopua elämästään jos niin todella haluaa. En usko, että todella haluat sitä, koska muutoin olisit jo tehnyt asialle jotain."

        Kerro toki miten minä sen tekisin? Aika vaikeaa on oman elämänsä riistäminen, kun ei pysty liikkua eikä puhua. Ja ympäri vuorokauden olet muiden valvonnan alaisena hoitokodissa. Mutta tätähän se on, joku muu päätti että minun oli pakko syntyä, joku muu päätti että minut on pakko pitää hengissä, ja kaikki muut saa myös päättää että hengissä minun on pysyttävä kunnes kuolema koittaa luonnollisesti.


      • Anonyymi

        Heti on trolli, kun ei jaa samaa mielipidettä 😅 enkä ihannoi kuolemaa, mutta en myöskään ihannoi toisen ihmisen loputonta kärsimystä vain toisen puhtaan omantunnon vuoksi.
        Enkä ole mikään hirviö, en tietenkään sanoisi olemassa olevalle ihmiselle että hänen olisi ollut parempi kuolla. Tunnen useita, kehitysvammaisia sekä muita vammoja omaavia ihmisiä, syystä että oma siskonikin on kehitysvammainen ja asunut kausittain vaikeasti kehitysvammaisten yksikössä. Siskoni vammautui synnytyksen yhteydessä syntyneestä komplikaatiosta, eikä kukaan voinut etukäteen tietää sen tapahtuvan.

        Mutta olen elämäni aikana viettänyt paljon aikaa näiden ihmisten parissa, ja useimmat heistä ovat iloisia ja ihania ihmisiä. Silti osa näistä iloisista ja positiivisen elämänasenteen omaavistakin henkilöistä, on sanonut että jos saisivat valita, niin eivät he välttämättä olisi sellaisina halunnut syntyä vaikka eivät nyt eläessä kuolla haluisikaan. Eivätkä he toivoisi samaa muille.

        Sitten on myös näitä joilla ei todellakaan ole minkäänlaista elämänlaatua, ei ymmärrystä mistään saatika kykyä pystyä kommunikoimaan. Luuletteko että he pystyvät itse edes ymmärtämään mitään elämästä? Haluaisitko itse elää sellaista elämää jos joutuisit esim onnettomuuteen?


    • Anonyymi

      "Hyödyllisimmillään" aloituksen kaltaiset aborttipropagandan levittäjät ovat onnistuessaan — silloin, kun ihminen tiedostamattaan edistää propagandaa, jonka tarkoitusperiä hän ei itsekään täysin ymmärrä ja jonka asiaa tarkemmin ajattelemattomat ihmiset sitten omaksuvat ja jopa jakavat eteenpäinkin toisia eksyttäen tarkemmin pohtimatta asiaa, koska se vaan tuntuu niin oikealta, mutta onkin trollausta.

      • Anonyymi

        Karmea aloitus. Jokainen tehkööt kui tahtoo, mitä sitä tuomitsemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karmea aloitus. Jokainen tehkööt kui tahtoo, mitä sitä tuomitsemaan.

        "Jokainen tehkööt kui tahtoo, mitä sitä tuomitsemaan."

        Mutta silti on oikein tuomita heidät jotka abortin tekevät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokainen tehkööt kui tahtoo, mitä sitä tuomitsemaan."

        Mutta silti on oikein tuomita heidät jotka abortin tekevät?

        Onko sinusta jotenkin kummallista, että elämän riistäjät tuomitaan "hieman" harkemmin kuin sen pelastajat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karmea aloitus. Jokainen tehkööt kui tahtoo, mitä sitä tuomitsemaan.

        Jokainen tehkööt mitä lystää, niin kauan kuin kyseessä on vain se oma elämä. Sitten kun päätöksesi vaikuttaa myös jonkun muun elämään, niin et sinä nyt vain tee ihan mitä sinua huvittaa, sehän se vasta itsekkyyttä pahimmillaan on.
        En ole abortin kannattaja, mielestäni abortiin päädytään ihan liian helposti ja usein, ihan oikeista vakavista syistä se on kuitenkin mielestäni sallittavaa.

        "Ja tietenkään "yhtään" itsekästä ei ole tappaa lasta abortilla, kun epätäydellinen lapsi ei kiinnosta,, ja vielä oikeutella väkivaltaista murhaamista puolustellen"

        Huomaa hyvin milloin ihmiset eivät näe omaa napaansa pidemmälle, tai ymmärrä tosielämästä mitään. Kyllä tällaiset tapaukset ovat todella vaikeita äidille, siinä kamppaillaan monen kysymyksen ja tunteen äärellä. Itsekkyyttä tuossa tilanteessa on ainoastaan se jos äiti lapsen hyvinvoinnin kustannuksella päättää pitää lapsen VAIN ja ainoastaan koska haluaa. Epäitsekkyyttä on tuossa tilanteessa, pystyä tekemään se vaikea päätös abortista, siitä huolimatta että lasta rakastaa ja tämä lapsi on ollut toivottu. Se että omasta surusta ja lapsesta luopumisen tuskasta huolimatta, osaa ajatella myös sitä miten vaikeaa tuon lapsen elämä olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tehkööt mitä lystää, niin kauan kuin kyseessä on vain se oma elämä. Sitten kun päätöksesi vaikuttaa myös jonkun muun elämään, niin et sinä nyt vain tee ihan mitä sinua huvittaa, sehän se vasta itsekkyyttä pahimmillaan on.
        En ole abortin kannattaja, mielestäni abortiin päädytään ihan liian helposti ja usein, ihan oikeista vakavista syistä se on kuitenkin mielestäni sallittavaa.

        "Ja tietenkään "yhtään" itsekästä ei ole tappaa lasta abortilla, kun epätäydellinen lapsi ei kiinnosta,, ja vielä oikeutella väkivaltaista murhaamista puolustellen"

        Huomaa hyvin milloin ihmiset eivät näe omaa napaansa pidemmälle, tai ymmärrä tosielämästä mitään. Kyllä tällaiset tapaukset ovat todella vaikeita äidille, siinä kamppaillaan monen kysymyksen ja tunteen äärellä. Itsekkyyttä tuossa tilanteessa on ainoastaan se jos äiti lapsen hyvinvoinnin kustannuksella päättää pitää lapsen VAIN ja ainoastaan koska haluaa. Epäitsekkyyttä on tuossa tilanteessa, pystyä tekemään se vaikea päätös abortista, siitä huolimatta että lasta rakastaa ja tämä lapsi on ollut toivottu. Se että omasta surusta ja lapsesta luopumisen tuskasta huolimatta, osaa ajatella myös sitä miten vaikeaa tuon lapsen elämä olisi.

        Niinpä. Näkisi joka päivä lapsen kärsimyksen, ei sellainen olisi kummallekaan hyvää elämää.


    • Anonyymi

      Onneksi voi ajoissa kurkata et onko pullat hyvin uunissa ja geeniperimä tutkimusta voi kanssa tehdä?😷😷

    • Anonyymi

      Mikä oikeus ihmisellä on tappaa oma lapsi joka kasvaa sisälläsi. Emme voi ottaa valtaa Jumalalta.

      • Anonyymi

        "Mikä oikeus ihmisellä on tappaa oma lapsi joka kasvaa sisälläsi. Emme voi ottaa valtaa Jumalalta."

        En ole ikinä ymmärtärtänyt tätä. Aina sanotaan että emme voi ottaa valtaa Jumalalta, mutta tämä tuntuu pätevän vain ja ainoastaan silloin kun on kyse abortista, itsurhasta, tappamisesta jne. Sitten kun on kyse luonnottomin keinoin väkisin hengissä pitämisestä, niin tämä on kuitenkin Okei eikä yhtään Jumalan leikkimistä.

        Miksei ihmiset ymmärrä että esim. Näiden vaikeasti vammaisten kohdalla, vielä satakin vuotta sitten, Jumala olisi itse ottanut lapsen luokseen heti tämän syntyessä. Ei lapsi silloin selvinnyt hengissä vaikeista vammoista, jos selvisi synnytyksestä niin ei se elämä pitkään sen jälkeen jatkunut. Silloin voidaan puhua täysin Jumalan tahdosta, Jumala antaa Jumala ottaa.

        Tänä päivänä teidänlaisten ihmisten mielestä Jumala vain antaa ja antaa, ja te pidätte kynsin hampain kiinni kaikesta hänen antamastaan ettei hän vahingossakaan saa sitä vietyä pois. Ihmisiä pidetään keksityin lääkkein ja konein väkisin hengissä niin pitkään kuin vain pystytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä oikeus ihmisellä on tappaa oma lapsi joka kasvaa sisälläsi. Emme voi ottaa valtaa Jumalalta."

        En ole ikinä ymmärtärtänyt tätä. Aina sanotaan että emme voi ottaa valtaa Jumalalta, mutta tämä tuntuu pätevän vain ja ainoastaan silloin kun on kyse abortista, itsurhasta, tappamisesta jne. Sitten kun on kyse luonnottomin keinoin väkisin hengissä pitämisestä, niin tämä on kuitenkin Okei eikä yhtään Jumalan leikkimistä.

        Miksei ihmiset ymmärrä että esim. Näiden vaikeasti vammaisten kohdalla, vielä satakin vuotta sitten, Jumala olisi itse ottanut lapsen luokseen heti tämän syntyessä. Ei lapsi silloin selvinnyt hengissä vaikeista vammoista, jos selvisi synnytyksestä niin ei se elämä pitkään sen jälkeen jatkunut. Silloin voidaan puhua täysin Jumalan tahdosta, Jumala antaa Jumala ottaa.

        Tänä päivänä teidänlaisten ihmisten mielestä Jumala vain antaa ja antaa, ja te pidätte kynsin hampain kiinni kaikesta hänen antamastaan ettei hän vahingossakaan saa sitä vietyä pois. Ihmisiä pidetään keksityin lääkkein ja konein väkisin hengissä niin pitkään kuin vain pystytään.

        "Jokaisella yksilöllä on oikeus omaan elämäänsä ENNEN JA JÄLKEEN syntymänsä." YKn Lastenoikeuksien julistus. Ei siinä tarvitse edes mitään uskontoa tai jumalia tajutakseen tuon oikeuden, niin selkeästi tuo perusoikeus on ilmaistu. Vai pitäisikö kaikki elämässään pahasti epäonnistuneetkin lopettaa jollain kuvitellulla "oikeudella", joka ylittäisi yksilön perusoikeudet ennen ja jälkeen syntymänsä? Siihen ei mikään perusmututrolli anna oikeaa vastausta. Ihmisen onni on vaikeasti määriteltävä asia ja yhden onni ei ole toisen onni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokaisella yksilöllä on oikeus omaan elämäänsä ENNEN JA JÄLKEEN syntymänsä." YKn Lastenoikeuksien julistus. Ei siinä tarvitse edes mitään uskontoa tai jumalia tajutakseen tuon oikeuden, niin selkeästi tuo perusoikeus on ilmaistu. Vai pitäisikö kaikki elämässään pahasti epäonnistuneetkin lopettaa jollain kuvitellulla "oikeudella", joka ylittäisi yksilön perusoikeudet ennen ja jälkeen syntymänsä? Siihen ei mikään perusmututrolli anna oikeaa vastausta. Ihmisen onni on vaikeasti määriteltävä asia ja yhden onni ei ole toisen onni.

        Jokaisella on oikeus omaan elämäänsä. Tämä nimenomaan! Senhän pitäisi todellakin myös tarkoittaa sitä, että jokainen saa päättää siitä omasta elämästään, antaa myös kuolla jos toinen kiin tahtoo. Mutta tämä oikeus omaan elämään, pätee vain niin kauan kun halutaan sitä minkä muut hyväksyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus omaan elämäänsä. Tämä nimenomaan! Senhän pitäisi todellakin myös tarkoittaa sitä, että jokainen saa päättää siitä omasta elämästään, antaa myös kuolla jos toinen kiin tahtoo. Mutta tämä oikeus omaan elämään, pätee vain niin kauan kun halutaan sitä minkä muut hyväksyy.

        Ei siinä mitään toisten hyväksymistä tarvita, jos meet tekemään itsemurhan!

        Mutta jokaisella on oikeus omaan elämäänsä YKn mukaan, ellei maan lait toisin päätä esim rikoksen tekijälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään toisten hyväksymistä tarvita, jos meet tekemään itsemurhan!

        Mutta jokaisella on oikeus omaan elämäänsä YKn mukaan, ellei maan lait toisin päätä esim rikoksen tekijälle.

        Niin mutta eutanasiaa et saa vaikka miten päin olisit. Ei kaikki ihmiset pysty itsemurhaa tekemään, ihan siis pelkästään sen takia että ei vain ole rahkeita tehdä sitä, mutta monesti ihan siksi koska ollaan sairauden tai onnettomuuden jälkeen sellaisessa tilassa ettei fyysisesti ole mahdollista sitä itse toteuttaa. Tässä vaiheessa vaikka olisit ihan järkyttävissä kivuissa vuorokauden ympäri, ja rukoilisit että joku lopettaa kärsimyksesi, ei sinulle sitä oikeutta annettaisi, vaan jatketaan vaan väkisin sinun hengissä pitämistäsi koska se on muka se ainut oikea teko.

        Armollisuus on epäitsekkyyttä, armollisuus on toisen hädän ja tuskan näkeminen oman ymmärryksenkin ohi, armollisuus on omien mielipiteiden ja halujen sivuun laittamista silloin kun toinen ihminen niistä kärsii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta eutanasiaa et saa vaikka miten päin olisit. Ei kaikki ihmiset pysty itsemurhaa tekemään, ihan siis pelkästään sen takia että ei vain ole rahkeita tehdä sitä, mutta monesti ihan siksi koska ollaan sairauden tai onnettomuuden jälkeen sellaisessa tilassa ettei fyysisesti ole mahdollista sitä itse toteuttaa. Tässä vaiheessa vaikka olisit ihan järkyttävissä kivuissa vuorokauden ympäri, ja rukoilisit että joku lopettaa kärsimyksesi, ei sinulle sitä oikeutta annettaisi, vaan jatketaan vaan väkisin sinun hengissä pitämistäsi koska se on muka se ainut oikea teko.

        Armollisuus on epäitsekkyyttä, armollisuus on toisen hädän ja tuskan näkeminen oman ymmärryksenkin ohi, armollisuus on omien mielipiteiden ja halujen sivuun laittamista silloin kun toinen ihminen niistä kärsii.

        Ei pidä trollata näin vakavan asian yhteydessä, sillä onhan meillä Suomessa sedaatio käytössä ko. tilanteissa!
        "Sedaatiolla tarkoitetaan tajunnantason tietoista alentamista lääkkeillä niin, että potilas on rauhoittunut tai kevyessä unessa. Saattohoidossa sedaatiota voidaan käyttää tilapäisenä hoitona tai lähellä kuolemaa jatkuvana hoitona kuolemaan asti."


      • Anonyymi

        Enpä usko ,että Jumala on ollut kehitystä ohjaamassa,kun on syntymässä jopa tuskia aiheuttava vammaisuus,jotkut arvostelijat eivät edes voi kuvitella,mitä laitosten sisältä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta eutanasiaa et saa vaikka miten päin olisit. Ei kaikki ihmiset pysty itsemurhaa tekemään, ihan siis pelkästään sen takia että ei vain ole rahkeita tehdä sitä, mutta monesti ihan siksi koska ollaan sairauden tai onnettomuuden jälkeen sellaisessa tilassa ettei fyysisesti ole mahdollista sitä itse toteuttaa. Tässä vaiheessa vaikka olisit ihan järkyttävissä kivuissa vuorokauden ympäri, ja rukoilisit että joku lopettaa kärsimyksesi, ei sinulle sitä oikeutta annettaisi, vaan jatketaan vaan väkisin sinun hengissä pitämistäsi koska se on muka se ainut oikea teko.

        Armollisuus on epäitsekkyyttä, armollisuus on toisen hädän ja tuskan näkeminen oman ymmärryksenkin ohi, armollisuus on omien mielipiteiden ja halujen sivuun laittamista silloin kun toinen ihminen niistä kärsii.

        Miten ne sitten pystyisi päättämään kuolinhetkensä sitenkään että joku muu konkreettisesti tekisi sen niiden puolesta? Ja useinhan eutanasiassakin se myrkky tms. otetaan ihan omin käsin jos siihen kykenee, itsemurhalle on vain virallinen lupa, avustus ja hyväksyntä.


    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi julkaisu on saanut niin paljon negatiivista kommenttia. Tai siis ymmärrän joo että nämä samat raivo abortin vastustajat, eivät tietenkään hyväksy aborttia edes näin vakavissa tilanteissa. Olen kuitenkin itse kehitysvammainen, enkä näe mitään hirveää aloituksessa, niin kuin jonkun mielestä oli muka karmea aloitus.
      Aloittajahan nimenomaan puhui LAPSEN parhaasta, toisin kuin te muut jotka ette näe mitään muuta kuin sen että abortti on pahasta oli syy mikä tahansa. Ette te mieti oikeasti sitä lasta, kunhan pönkitätte omaa itsetuntoanne sillä että saatte haukkua syyttä ihmisiä murhaajiksi ja luulette seuraavanne Jumalan tahtoa.
      Minä selviän elämästäni vammaisena, en omaa pahimpia mahdollisia ongelmia, yksin ilman apua en silti ikinä tule selviämään. Pystyn näkemään hyviäkin asioita elämässä, koska minun on ollut ihan pakko opetella näkemään myös jotain hyvää että jaksan elää näin. En kuitenkaan ikinä toivoisi samaa kohtaloa muille, ja jos olisin saanut päättää, niin olisin mieluummin jäänyt syntymättä. Olisi ollut helpompaa ja paljon armollisempaa, jos minun olisi annettu lähteä taivaaseen ennen kuin edes tiesin tästä maailmasta mitään.

      • Anonyymi

        "Olisi ollut helpompaa ja paljon armollisempaa, jos minun olisi annettu lähteä taivaaseen ennen kuin edes tiesin tästä maailmasta mitään."

        Jos tuolle linjalle lähdetään, eikä elämässä saa olla mitään vaikeuksia ja kärsimyksiä, niin ihan jokaiselle tuo olisi ollut parempaa. Kuitenkin useimmat, jopa ne pahemminkin vammaiset on mieluummin hengissä kuin kuolleet jo kohtuun. Lähtökohtaisesti jokainen päättäköön omasta kohtalostaan ja mikä on sellaista elämää että sitä kannattaa elää, ja vain omastaan. Jos sinä haluaisit todella olla mieluummin kuollut, olisit tehnyt asialle jo aikoja sitten jotain. Muuta on turha tekopyhistellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olisi ollut helpompaa ja paljon armollisempaa, jos minun olisi annettu lähteä taivaaseen ennen kuin edes tiesin tästä maailmasta mitään."

        Jos tuolle linjalle lähdetään, eikä elämässä saa olla mitään vaikeuksia ja kärsimyksiä, niin ihan jokaiselle tuo olisi ollut parempaa. Kuitenkin useimmat, jopa ne pahemminkin vammaiset on mieluummin hengissä kuin kuolleet jo kohtuun. Lähtökohtaisesti jokainen päättäköön omasta kohtalostaan ja mikä on sellaista elämää että sitä kannattaa elää, ja vain omastaan. Jos sinä haluaisit todella olla mieluummin kuollut, olisit tehnyt asialle jo aikoja sitten jotain. Muuta on turha tekopyhistellä.

        "Jos tuolle linjalle lähdetään, eikä elämässä saa olla mitään vaikeuksia ja kärsimyksiä, niin ihan jokaiselle tuo olisi ollut parempaa."

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain? On hieman eri asia olla jotain vaikeuksia ja kärsimyksiä elämässä, kuin elää syntymästä kuolemaan kipujen kanssa, toimintakyvyttömänä toisten armoilla, tai pahimmassa tapauksessa lähes tiedottomassa tilassa. On täysin eri asia kokea vaikeuksia ja kärsimyksiä omien tekojen tai elämän elämisen vuoksi, kuin se että sinut on tuomittu jo kohdussa toisten toimesta elämään kärsimyksen kanssa ikuisesti ihan sama mitä itse teet.

        Minulla on vaikeasti vammainen lapsi, hän kärsii kivuista joka päivä, ja minä kärsin joka päivä hänen kanssaan. Sydämeeni sattuu että tuo pieni viaton ihminen joutuu elämään kipujensa kanssa ikuisesti. Sieluani raastaa tieto siitä että lapseni ei ikinä tule kokemaan normaalia elämää, hän ei ikinä tule kokemaan tavallisia elämän riemuja ja suruja, hänen elämänsä tulee olemaan pelkkää kamppailua kipujen kanssa, jatkuvia epämukavia ja kivuliatakin hoito toimenpiteitä. Lapseni vammaisuus selvisi vasta syntymän jälkeen. Rakastan häntä niin valtavasti ja tekisin mitä tahansa tuon rakkaan lapsen eteen. Totuus kuitenkin on se, että minä en tule olemaan täällä ikuisesti. Jossain kohtaa hän jää väkisin tuntemattomien ihmisten hoivaan. Tuo lapseni joka ei ikinä pysty itse kertomaan mitä haluaa, toivoo tai tarvii, enkä minä tule olemaan täällä ikuisesti pitämässä hänen puoliaan.

        Kun katson lastani, minulle on aivan käsittämätöntä, että joku tietoisesti haluaa synnyttää oman lapsensa tänne kärsimään. Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä, siinä ei ole mitään sankaritekoa tai hienoa. On hirviömäistä väkisin tuoda ihminen tänne kärsimään vain siksi että sinun omatuntosi olisi puhdas.

        "Lähtökohtaisesti jokainen päättäköön omasta kohtalostaan ja mikä on sellaista elämää että sitä kannattaa elää, ja vain omastaan."

        Silti sinä tai äiti joka päättää vaikeasti vammaisen lapsen pitää, on se joka päättää tuon lapsen kohtalosta. Ei lapsi itse, tuo lapsi ei ikinä pääse päättämään omasta kohtalostaan koska kukaan ei ikinä anna hänelle siihen oikeutta, eikä lapsi itse välttämättä ikinä pysty tahtoaan ilmaisemaan.

        "Jos sinä haluaisit todella olla mieluummin kuollut, olisit tehnyt asialle jo aikoja sitten jotain. Muuta on turha tekopyhistellä."

        Elävätkö jotkut oikeasti niin laput silmillä etteivät ymmärrä miten oikea maailma toimii.... Eihän hän, jonka kommenttiin vastasit, sanonut että haluaa nyt kuolla, vaan hän on pakon edessä löytänyt myös positiivisia asioita elämässään. Ymmärrät varmaan myös, tai no ehkä et tosiaan ymmärrä.... Mutta maailmassa on monia ihmisiä, myös terveitä, jotka ajattelevat että olisivat mieluummin kuolleita. Se ei silti tarkoita että jokainen olisi valmis tai kykenevä päättämään sen oman elämänsä. Jotkut eivät sitä tee koska pelkäävät Jumalaa, toiset osaavat sen oman epätoivon läpi nähdä kuitenkin sen mitä kärsimystä aiheuttaisivat läheisilleen, toiset vain pelkäävät sen tekemistä. Ja ei, en missään nimessä sano että kenenkään pitäisi uskaltaa sitä tehdä! Toivon että jokainen joka asiaa ajattelee löytää toivon ja voiman jatkaa elämäänsä. Pointtini vain oli se, että vaikka kuinka joku haluaisi kuolla, tai toivoisi ettei olisi ikinä syntynyt, niin se ei tarkoita että olisi uskallusta tai voimaa itse päiviään päättää.

        Loppujen lopuksi on kuitenkin vain yksi fakta tässä asiassa. Jos tietoisesti pidät vaikeasti vammaisen lapsen, ja HUOM! tähän ei nyt lukeudu kaikki vammat, on lieväkin kehitysvammoja joiden kanssa voi elää suht normaalia elämää, nämä siis ihan erikseen. Mutta, jos tietoisesti synnytät vaikeasti vammaisen lapsen, niin muista vain se että on turha itkeä sitten omaa uupumusta tai lapsen kärsimyksestä. Sinä itse olet siitä vastuussa, sinä kannat lapsesi kärsimyksen harteillasi, lapsesi kärsii kivuista sinun takiasi. Mitä tahansa lapsesi joutuu vammansa takia elämässään kärsimään, on sinun syytäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos tuolle linjalle lähdetään, eikä elämässä saa olla mitään vaikeuksia ja kärsimyksiä, niin ihan jokaiselle tuo olisi ollut parempaa."

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain? On hieman eri asia olla jotain vaikeuksia ja kärsimyksiä elämässä, kuin elää syntymästä kuolemaan kipujen kanssa, toimintakyvyttömänä toisten armoilla, tai pahimmassa tapauksessa lähes tiedottomassa tilassa. On täysin eri asia kokea vaikeuksia ja kärsimyksiä omien tekojen tai elämän elämisen vuoksi, kuin se että sinut on tuomittu jo kohdussa toisten toimesta elämään kärsimyksen kanssa ikuisesti ihan sama mitä itse teet.

        Minulla on vaikeasti vammainen lapsi, hän kärsii kivuista joka päivä, ja minä kärsin joka päivä hänen kanssaan. Sydämeeni sattuu että tuo pieni viaton ihminen joutuu elämään kipujensa kanssa ikuisesti. Sieluani raastaa tieto siitä että lapseni ei ikinä tule kokemaan normaalia elämää, hän ei ikinä tule kokemaan tavallisia elämän riemuja ja suruja, hänen elämänsä tulee olemaan pelkkää kamppailua kipujen kanssa, jatkuvia epämukavia ja kivuliatakin hoito toimenpiteitä. Lapseni vammaisuus selvisi vasta syntymän jälkeen. Rakastan häntä niin valtavasti ja tekisin mitä tahansa tuon rakkaan lapsen eteen. Totuus kuitenkin on se, että minä en tule olemaan täällä ikuisesti. Jossain kohtaa hän jää väkisin tuntemattomien ihmisten hoivaan. Tuo lapseni joka ei ikinä pysty itse kertomaan mitä haluaa, toivoo tai tarvii, enkä minä tule olemaan täällä ikuisesti pitämässä hänen puoliaan.

        Kun katson lastani, minulle on aivan käsittämätöntä, että joku tietoisesti haluaa synnyttää oman lapsensa tänne kärsimään. Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä, siinä ei ole mitään sankaritekoa tai hienoa. On hirviömäistä väkisin tuoda ihminen tänne kärsimään vain siksi että sinun omatuntosi olisi puhdas.

        "Lähtökohtaisesti jokainen päättäköön omasta kohtalostaan ja mikä on sellaista elämää että sitä kannattaa elää, ja vain omastaan."

        Silti sinä tai äiti joka päättää vaikeasti vammaisen lapsen pitää, on se joka päättää tuon lapsen kohtalosta. Ei lapsi itse, tuo lapsi ei ikinä pääse päättämään omasta kohtalostaan koska kukaan ei ikinä anna hänelle siihen oikeutta, eikä lapsi itse välttämättä ikinä pysty tahtoaan ilmaisemaan.

        "Jos sinä haluaisit todella olla mieluummin kuollut, olisit tehnyt asialle jo aikoja sitten jotain. Muuta on turha tekopyhistellä."

        Elävätkö jotkut oikeasti niin laput silmillä etteivät ymmärrä miten oikea maailma toimii.... Eihän hän, jonka kommenttiin vastasit, sanonut että haluaa nyt kuolla, vaan hän on pakon edessä löytänyt myös positiivisia asioita elämässään. Ymmärrät varmaan myös, tai no ehkä et tosiaan ymmärrä.... Mutta maailmassa on monia ihmisiä, myös terveitä, jotka ajattelevat että olisivat mieluummin kuolleita. Se ei silti tarkoita että jokainen olisi valmis tai kykenevä päättämään sen oman elämänsä. Jotkut eivät sitä tee koska pelkäävät Jumalaa, toiset osaavat sen oman epätoivon läpi nähdä kuitenkin sen mitä kärsimystä aiheuttaisivat läheisilleen, toiset vain pelkäävät sen tekemistä. Ja ei, en missään nimessä sano että kenenkään pitäisi uskaltaa sitä tehdä! Toivon että jokainen joka asiaa ajattelee löytää toivon ja voiman jatkaa elämäänsä. Pointtini vain oli se, että vaikka kuinka joku haluaisi kuolla, tai toivoisi ettei olisi ikinä syntynyt, niin se ei tarkoita että olisi uskallusta tai voimaa itse päiviään päättää.

        Loppujen lopuksi on kuitenkin vain yksi fakta tässä asiassa. Jos tietoisesti pidät vaikeasti vammaisen lapsen, ja HUOM! tähän ei nyt lukeudu kaikki vammat, on lieväkin kehitysvammoja joiden kanssa voi elää suht normaalia elämää, nämä siis ihan erikseen. Mutta, jos tietoisesti synnytät vaikeasti vammaisen lapsen, niin muista vain se että on turha itkeä sitten omaa uupumusta tai lapsen kärsimyksestä. Sinä itse olet siitä vastuussa, sinä kannat lapsesi kärsimyksen harteillasi, lapsesi kärsii kivuista sinun takiasi. Mitä tahansa lapsesi joutuu vammansa takia elämässään kärsimään, on sinun syytäsi.

        "HUOM! tähän ei nyt lukeudu kaikki vammat, on lieväkin kehitysvammoja joiden kanssa voi elää suht normaalia elämää, nämä siis ihan erikseen."

        Nimeomaan, vammoissa on eroja. Onko täällä joku vastustanut niitä vakavimpien terveyssyiden, kuten jatkuvaa fyysistä kärsimystä aiheuttavien sairauksien perusteella abortointeja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HUOM! tähän ei nyt lukeudu kaikki vammat, on lieväkin kehitysvammoja joiden kanssa voi elää suht normaalia elämää, nämä siis ihan erikseen."

        Nimeomaan, vammoissa on eroja. Onko täällä joku vastustanut niitä vakavimpien terveyssyiden, kuten jatkuvaa fyysistä kärsimystä aiheuttavien sairauksien perusteella abortointeja?

        "Onko täällä joku vastustanut niitä vakavimpien terveyssyiden, kuten jatkuvaa fyysistä kärsimystä aiheuttavien sairauksien perusteella abortointeja?"

        Sitähän täällä kaikki tuntuvat vastustavan, tai sitten ymmärtävät tahallaan väärin. Koska sekä aloittaja että moni muu puoltaja, on nimenomaan puhunut vaikeista kärsimystä aiheuttavista vammoista. Ei täällä ole kukaan puhunut että pitäisi abortoida jokainen pikku vamman omaava sikiö.


    • Anonyymi

      Mikäs sä oot toisia määrittelemään hienoiks ja vähemmän hienoiks?!
      Tuomitse itses valinnat, se riittää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe