Jos 40-jalkaista purjevenettä kuljetetaan tyynessä viiden kilowatin teholla, niin kuinka paljon vauhti hidastuu joka kuukausi pohjaan kertyvän kasvuston vuoksi?
Paljonko purjeveneen vauhti hidastuu kuukaudessa?
13
232
Vastaukset
- Anonyymi
Onneksi vuorokausi vaihtui, nyt on jo 2.4.
- Anonyymi
Kun pesi pohjan elokuussa, nousi nopeus vakiomatkateholla melkein puoli solmua. Pohjassa oli vain sormiin ohuelta tuntuva limakerros. Jos pohjaan muodostu jo levää, on jarrutus merkittävästi isompaa.
- Anonyymi
Tunnetusti tuo limakerros pienentää kryssillä saavutettavaa VMG:tä luokkaa 5%, eli solmun kymmenys tai vähän toista nopeudesta puuttuu. Samalla huononee veneen nousukulma tuuleen. Jos vähänkin vakavissaan purjehtii kilpaa pitää pohja pestä syksyllä joka viikko alkaen heinäkuun puolenvälin jälkeen aina kisakauden loppuun asti. Tiukassa OD kilpapurjehduksessa huomaa selvästi erot nopeudessa ja nousukulmassa pohjan puhtauden mukaan, esim. jos yksi viikko jää pesu tekemättä olet liikkuva hidaste radalla.
Siksi pohjan kunnosta kannattaa pitää huolta.
- Anonyymi
Tuohon on olemassa laskukaava! Löytyy helposti googlaamalla kun laittaa hakusanoiksi esim. "pohjalima, keskinopeuden kuutio, näkinkenkä.
- Anonyymi
Vuosi on helpompi ajanjakso. Teen empiirisen kokeen, joten palataan asiaan 1.4.2023.
- Anonyymi
Kasvuston kertyminen pohjaan ei ole samanlaista ympäri vuoden suomen rannikkoalueilla eikä sisävesillä. Yhdessä pahimmassa viikossa kertyy selvästi enemmän kuin 50 viikon aikana yhteensä.
Kysymyksenasettelun vakavan virheolettaman takia siihen ei siis ole olemassa oikeata vastausta.
Valtamerellä tropiikissa tilanne on tietysti toinen, ja kasvuston kertyminen paljonkin tasaisempaa.- Anonyymi
Jos kuitenkin kertoisit mikä viikko se yksi pahin kerryttävä on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on heinä- elokuun vaihteessa, kun näkit kiinnittyvät. Siitä tulee joku tiedotekin. Traileriveneet kannattaa silloin pitää ylhäällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos kuitenkin kertoisit mikä viikko se yksi pahin kerryttävä on?"
https://www.pidasaaristosiistina.fi/roope-palvelut/rocco-palvelu
Rocco-palvelu ilmoittaa tekstiviestillä merirokon kiinnittymisestä
PSS ry:n Rocco-palvelu ilmoittaa, milloin merirokko kiinnittyy Saaristomerellä. Kiinnittymisen jälkeen toukkien poistaminen veneen pohjasta onnistuu helposti parin viikon ajan.
Suurin ongelma veneenpohjissa on merirokko, jonka toukat kiinnittyvät alustaansa yleensä muutaman viikon ajanjaksolla heinä-elokuun vaihteessa.
Tietoa kiinnittymisajankohdasta ei ole viime vuosina ollut saatavilla, jonka vuoksi Pidä Saaristo Siistinä ry on perustanut Rocco-jäsenpalvelun veneilijöille. Merirokon kiinnittymisestä ilmoitetaan tekstiviestitse.
Merirokon kiinnittymisessä saattaa olla alueellisia eroja, ja tarkimmat tiedot saavat Saaristomerellä liikkuvat.
Palvelu on tarkoitettu Pidä Saaristo Siistinä ry:n jäsenille ja se on maksuton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on heinä- elokuun vaihteessa, kun näkit kiinnittyvät. Siitä tulee joku tiedotekin. Traileriveneet kannattaa silloin pitää ylhäällä.
On niitä muitakin hidastavia pohjaan tarttuvia kuin näkit. Limaa kertyy pitkin kesää ja samoin tuota vihreää "heinää". Alkukesän kylmillä vesillä toki niitäkin hitaammin.
Ei kyllä todellakaan riitä pestä pohja kerran kesässä näkkien kiinnittymisaikana, jos haluaa pohjan säilyvän yhtä nopeana kuin keväällä.
Itse pesen ekan kerran joskus heinäkuussa ja heinä-syyskuussa 2-4 viikon välein. Asiaan ei tunnu juuri vaikuttavan onko pohja juuri maalattu vai 3 v sitten. Sen sijaan kesien välillä on eroa ja veneen liikkuminen vaikuttaa paljon.
- Anonyymi
Veneen vauhti hiipuu luonnollisesti kesän aikana. Keväällä mennään kovaa kun koko miehistö innoissaan trimmaa venettä. Syksyllä keskitytään paljolti pelkästään kaljan juontiin ja mennään ylikireällä gennulla
- Anonyymi
Viime syksynä, kun bio maalit pettivät ja ajoin veneen nostoon, niin sain juuri ja juuri 2 solmun nopeuden koneesta irti.
Veneen noustessa näky oli komea, näkkiä kauttaaltaan ja taittolapapotkuri myös, melkoisia jarruja noi näkit...- Anonyymi
Noin pahassa tilanteessa pääsyy on potkurin näkeissä. Ei siis tule työntövoimaa läheskään normaalisti, mutta pyörittäminen vaatii enemmän tehoa.
Kyllä se rungonkin vastus kasvaa reilusti, mutta nykyisillä reilusti mitoitetuilla dieseleillä pääsee sen 6 solmua, vaikka pohja olisi kauheassa kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391