Apua masennukseen.

Anonyymi

Mä oon ollut siis jo melkein 2 vuotta maseentuneena koska mun vanhemmat eros ja niillä on niin paljon on paljon ongelmia (niinkuin mullakin) että kohta en uskalla ees mennä niille. Mutta siis asiaan xD. Jos jollain teistä on ollut/on masennus nii oiskoo mitään keinoja sen hoitamiseen kotona.Oon ollu hoidossa ja käyn psykologilla ja joskus terapiassa niin jotain kotikonsteja jos on koska se saattais auttaa enemmän vaikka kyl toi hoito ja noi muutkin auttaa.

6

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      katso, lehtien tervys sivuilta mitä saataisi auttaa, tise uupumuksessa käytän luontais lääkitystä kun haitta vaikutukset jää pieneksi, verrattuna lääkärin määräämiin lääkeihin,

    • Anonyymi

      Nämä sekopäisten viestit saisi ylläpito poistaa.
      Aloittajalle kuitenkin tsemppiä.
      Myös vakava masennus vaivannut jo vuosia.

      • Anonyymi

        Viestin voi ilmiantaa ylläpidolle tuosta oikeasta kulmasta jossa on kolme pistettä.


    • Anonyymi

      Aplle, kotikonsteja ainakin kalamaksaöljykapselit, b12 vitamiini, ulkoilu ja mikä tuntuu mieluiselta esim. keräilyharrastus tms. vertaistuki myös tärkeää mielelle. Niin ja oma koira on kyllä paras terapeutti ja ystävä mitä voi olla.

    • Anonyymi

      Minä pääsin lsd:llä irti masennuksesta ajatus mailma muuttui melkeinpä kokonaan nyt olen iloinen uusin silmin eteenpäin katsova

    • Anonyymi

      - Säännöllinen päivärytmi (ps. Älä koskaan mene vuorotöihin :P)
      - Unettomuuden lääkkeettömät hoitokeinot ja unihygienia (netistä löytyy tietoa). Kun uni on kunnossa, mieliala on parempi. Uni on kaiken pohja ja elämäntavat kannattaa rakentaa niin että ne tukevat unta
      - Itselle mieluisten asioiden tekeminen jotka tuo elämään merkityksellisyyttä ja tavoitteellisuutta. Nämä on tärkeitä psyyken kannalta. Tavoitteiden ei tarvitse olla suuria vaan ne voi olla pieniä ja konkreettisiakin. Niitä tehdessä saattaa havaita, että loppupeleissä jonkun ison tavoitteen saavuttaminen ei välttämättä tuotakaan niin suurta iloa verrattuna ihan pientenkin tavoitteiden saavuttamiseen. Elämässä mukavimpia asioita voi olla pienet arkipäiväiseltäkin tuntuvat hetket.
      - Sen kyseenalaistaminen mitä yhteiskunta on päähäsi laittanut. Lisääkö kaikki yhteiskunnan päähän iskostamat arvot, tai vaatimukset itsellesi hyvinvointiasi aidosti?
      - Terveelliset aivoterveyttä hoitavat elintavat (esim.kävely tai muu liikkuminen, aivoille terveellinen ruokavalio). Liikuntaa ei tarvitse tehdä pitkiä aikoja kerrallaan tai naama irvessä saadakseen siitä hyötyä. Me emme voi sivuuttaa sitä, että olemme psykofyysinen kokonaisuus, jossa keholla on tietyt tarpeet hyvinvoinnin kannalta jotka ovat hyvinkin yksinkertaisia. Jos emme huolehdi kehon hyvinvoinnista, emme aidoisti voi voida hyvin. Joku osa hyvinvoinnista alkaa kärsiä josta voi seurata dominoefekti niin että palikat alkaa kaatua yksi kerrallaan. Terveyshaitat tuottavat kärsimystä. Terveys ainakin omalla kohdalla lähtee kohtuus kaikessa ajattelusta jossa mitään ei kannata viedä äärimmilleen.
      - Sen ymmärtäminen että aivot on muovautuvat ja jokainen asia mitä teemme muokkaa yhteyksiä uusiksi ja jotkut asiat voi tehostaa aivojen toimintaa. Jos emme siis tee asioita, ja olemme passiivisia, aivomme tottuvat siihen. Jos pyöritämme päässämme loputonta negatiivista ajatusympyrää neljän seinän sisällä, aivomme muovautuvat siihen. Kannattaa uskoa, että itseään voi muuttaa ja jos on esim. masentunut ja pää ei toimi, se voi alkaa toimia paremmin kun itseään alkaa hiljalleen aktivoimaan ja tekemään asioita, mitkä kohentavat aivoterveyttä tai pitävät edes jonkinverran aktiivisina tai haastvat aivojasi. Kaikki muutokset elämässä kannattaa tehdä hyvin pienin askelin, itseään niihin totuttaen sen sijaan että tekee isoja muutoksia kerralla koska liian isot muutokset kerralla voivat ahdistaa ja aiheuttaa vastareaktion.
      - Meditaatio ja rentoutusharjoitukset. Mindfulnessissa omia tunteita tarkastellaan ikäänkuin ulkopuolelta antaen niiden mennä ja tulla neutraalisti niitä tarkastellen, ollen vain tietoisesti läsnä. Tämä on avainsana siihen, että oppii elämään myös vaikeiden tunteiden kanssa. Tunteita kannattaa oppia sanoittamaan, sekä käsittelemään monelta kantilta, liikaa menemättä automaattisesti mukaan. On tietysti ok tuntea tunteitaan, mutta on hyvä myös analysoida omia tunteita ulkopuolelta, hiukan neutraalimmin. Meditoidessa voi ottaa kiintopisteiksi ympäristössä tapahtuvia asioita joita tapahtuu joita voi aistein tarkkailla, ja siinäkin voi keskittyä siihen ettei lähdekään esimerkiksi omiin huoliajatusketjuihin mukaan liiaksi jolloin elämästä voi tulla pelkkä huolen kierre. Lisätäkseen omaa hyvinvointiaan, omaa hermostoa kannattaa opetella rentouttamaan ja omaa stressiä hallitsemaan. Sekä myöskin hiljentää omaa mieltänsä antaen myös mielelle lepoa. Myös mieli tarvii lepoa, muutakin lepoa kuin nukkuminen.

      - Sen ymmärtäminen että elämä ei ole helppoa, kukaan ei ole luvannut että se on helppoa eikä elämässä välttämättä normaalitilanne ole olla onnellinen. Jos elämää ajattelee tältä pohjalta, sen sijaan että ajattelisi että on epänormaali kun ei ole onnellinen ja hyvinvoiva, niin se voi olla paljon rakentavampaa. Jos tulkitsee aina itseään sairauskehikon kautta "olen sairas, masentunut ja epänormaali ja potilas", siitä alkaa hiljalleen tulla elämää määrittävä tekijä. Itse yritän nähdä itseni pääosin ihmisenä, joka opettelee elämää ja selviytymiskeinoja jonkun psykiatrin diagnoosimerkinnän sijaan. Vaikeuksistakin voi päästä eteenpäin, ja elämä voi välillä heittää sietämätöntäkin vaikeutta naaman eteen. Sitä ei ole kieltäminen että ne vaikeudet voi joskus tuntua sietämättömiltä tai lamaavilta, ja joskus tarvitaan aikaa eteenpääsyyn ja prosessointiin. Joillekin tulee enemmän vaikeuksia kuin toisille, elämä ei ole reilua. Mutta silti, siitä voi päästä eteenpäin, kasvaa ja oppia monenlaisia asioita. Selviytymiskeinoja. Meidän ei myöskään tarvi jatkuvasti kasvaa ja kehittyä, tai tehdä mullistavia läpimurtoja jossain terapiassa, pitää myös muistaa että olemme ihmisiä. Ihmisiä, jotka tuntevat, tekevät virheitä. Joskus sitäkin tarvitaan että ottaa aikalisän ja tuumailee, ja prosessoi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1404
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1109
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      77
      780
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      721
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe