Toivon ymmärrystä ylläpidolta

…sillä minun täytyy nyt puhua aiheesta, joka ei liity Suomen Keskustaan, jolle palsta on nimetty. Näin täytyy tehdä siksi, kun ylivoimaisesti ahkerin kirjoittelija pitää sotilaselämää tärkeimpänä aiheena täälläkin, koskapa nikissäänkin on aina SOTILAS vaihtuvin lisukkein. Ja varsinkin, kun hän on ottanut pääkohteekseen minut, jonka näkee ollen sotilaana täysi mitättömyys ja kokee itsensä poikkeuksellisen monipuolisesti kokeneena huippusotilaana.

No, jonkin verran kokemusta minullekin karttui. Kersanttivuodet kenttäkouluttajana JP 2:ssa/UudJP:ssa. Huoltokoulun talousaliupseerikurssin suoritettuna ja ylikersantiksi ylenneenä sitten varuskunnan muonittajana (ruokalan emännän kansa yhdessä tekemiemme ja huoltopäällikön hyväksymien ruokalistojen edellyttämän ruoan hankinta keittiölle, joka muonitti UudJP:n Huoltokoulun, Helsingin Ilmatorjuntarykmentin ja Ilmatorjuntakoulun, yhteensä muistaakseni lähes 1500 ruokailijaa). Tuona aikana suoritin RUK:n, jonka jälkeen minut usein laitettiin sotaharjoituksiin joukkueenjohtajaksi, joskus tiedustelu-upseeriksi ja ruokalan esimies joutui silloin sijaistamaan isännöitsijää.

v. 1965 alussa sitten vääpeliksi ylenneenä siirryin varsinaisiin toimistotehtäviin Puolustusvoimin Tutkimuskeskuksen esikuntavääpeliksi, jossa vaiheessa tein ensimmäisen YK:n rauhanturvaajareissuni, 9 kk Kyproksella. Maaliskuun alussa 1967 ylivääpeliksi ylenneenä siirryin Topografikuntaan, esikuntavääpeli sielläkin oli varsinainen tehtäväni, vaikka viiden vuoden ajan kesät kuluivat kartoituksen erilaisissa maastotöissä Lapin kairoilla ja Kainuun korvissa. Esikuntamestarikurssin suoritettuani minusta v. 1972 alussa tuli sotilasmestari.

Puolustusvoimissa ensimmäisenä toimeenpannulle luutnanttikurssille Esikuntakouluun menin loppuvuodesta 1973 ja kurssini päätyttyä juhannuksen alla 1974 minut poimittiin luutnantiksi ylenneenä Esikuntakouluun henkilöstöhallinnon opettajaksi ja sivutoimisesti toimin aineen opettajana myös Kadettikoulun ja Merisotakoulun kursseilla. Esikuntakoulussa olin lopuksi myös mestarikurssin johtajana, josta tehtävästä lähdin tammikuussa 1978 toiselle ”faitteriretkelleni” Siinaille, jossa palvellessani minusta tuli v. 1979 alussa kapteeni, kolmen muun tavoin puolustusvoimain ensimmäisinä toimiupseerikapteenina. Siinailla palvelin 1 ½ vuotta ja sieltä tulin v. 1979 heinäkuun alussa Pääesikuntaan valtakunnallisten toimiupseeriasioiden vastuulliseksi hoitajaksi.

Syksyllä 1980 minulle tuli palvelusta täyteen eläkkeeseen oikeuttava aika ja välittömästi lähdin siviilitöihin, joissa pakersin 18 vuotta ja nyt olen nauttinut niistäkin eläkettä 23,5 vuotta. Mutta ei nyt enempää niistä, vaan palaan vielä ammoiseen sotilasaikaani. Täällä kun muuan koko ajan toistelee minun olleen ihan mitätön sotilas, niin täytyy laittaa todistetta siitä, että esimieheni siellä sotaväessä näkivät kyllä toisin. Tässä linkki asiakirjaan, jolla minusta tehtiin nimitysehdotus tu-1.lk:n toimeen ja samalla ylennys yliluutnantiksi; kovin pientä ”pränttiä”, mutta kyllä siitä selvän saanee tuo minusta niin kovin kiinnostunut; muita tuo tuskin juuri kiinnostaakaan:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159935551429182&set=a.10153306116459182

Ei aihetta enempään, ei nyt eikä varmasti vastakaan tästä asiasta, joka minun täytyi tuoda nyt esille alussa mainitsemastani syystä. Varmaan tuo huippuSOTILAS nyt antaa vastaavaa tietoa omasta monipuolisesti edenneestä sotilasurastaan.

42

207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä avaus jälleen kerran. Huvittava yksityskohta on se, että tämä multinikki SOTILAS palveli pääosan urastaan puolustusvoimissa Soittokunnassa! Oli kunniakas päätös "sotilaan" uralle. Ei Soittokunnissa mitään halveksittavaa tai arvosteltavaa, mutta tämä, joka esiintyy suurena taistelijana, niin todellisuudessa taisteli nuottivihkojen tallessa pysymisestä!

• Puolustusvoimien soittokuntakoulutuksesta taitaa olla jäljellä enää rippeet. Aivan ymmärrettävää, sillä eihän hevosmiehiäkään enää kouluteta.

• Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Puolustusvoimien soittokuntakoulutuksesta taitaa olla jäljellä enää rippeet. Aivan ymmärrettävää, sillä eihän hevosmiehiäkään enää kouluteta.

Armeijan ainoa hevonen on "diakoni"

• Anonyymi

Osaatko muuta kuin kopioida ja toistaa ja toistaa ja toistaa ja kopioida?

• Anonyymi

Kapi; jostain syystä tulee ilmoitus, että sisältö ei ole juuri nyt käytettävissä?

• Olisikohan Kapilla Facebookissa päällä asetus, että kuvat näkyvät vain esimerkiksi kavereille? Nimittäin aika usein siellä törmää vastaaviin tilanteisiin. Julkaisija ei itse tiedä tai muista kyseistä asetusta.

• Anonyymi

Tuo linkkini minusta tehdystä nimitys- ja ylennysesityksestä ilmeisesti ei aukea, jos avausta yrittävällä ei ole facebookia. Tässä sen ydinsisältö:

Esitettävää
      - sijoittuu virkaikäluettelossa sijalle 46,
      - on Luutnanttikurssi 1:n esikuntalinjan priimus (omaa kaikilta aikaisemmilta kursseiltaan yleisarvosanan kiitettävä,
      - on erittäin vaativassa tehtävässä henkilökunnan kouluttajana, erikoisalanaan henkilöstöhallintoasiat,
      - on osoittautunut olevansa poikkeuksellisen aikaansaapa, johdonmukaiseen työskentelyyn pystyvä ja muutoinkin mittavat vaatimukset täyttävä toimiupseeri ja
      - on palveluskelpoisuusluokkaan A 1 kuuluva
      Allekirjoitukset
      Santahamina 19.01.1976
      Koulun johtaja Majuri H Hattunen

xxxxxxxxxx

Nyt tämä saanee jäädä tähän puoleltani.

• Anonyymi

Haluaisitko avautua Herra Kapteenille ajastasi soittokunnassa? Saadaan kehyksiä sinun tyhjään tauluun..

• Anonyymi

No niin, Ossi! Nyt on sinun vuorosi esitellä sotilasurasi, koska Kapi esitteli jo omansa. Ja suoraan puheista tekoihin tai osoitat itse olevasi pelkkä suurisuinen vässykkä.

• Anonyymi

"on osoittautunut olevansa poikkeuksellisen aikaansaapa, johdonmukaiseen työskentelyyn pystyvä "

Tuon Kapi on osoittanut myös tällä palstalla. Saanut aikaan tuhansia viestejä, joiden johdonmukainen sisältö on aina hän itse.

• Anonyymi kirjoitti:

"on osoittautunut olevansa poikkeuksellisen aikaansaapa, johdonmukaiseen työskentelyyn pystyvä "

Tuon Kapi on osoittanut myös tällä palstalla. Saanut aikaan tuhansia viestejä, joiden johdonmukainen sisältö on aina hän itse.

Täällä on kyllä eräs toinen - kuka, ei tarvinne sanoa - ollut niin aikaansaapa viesteissään, että tuskin edes sadasosaan siitä olen pystynyt. On ollut myös hyvin paljon minua johdonmukaisempi: päivittäisissä kymmenissä avauksissaankin aina kohteenaan vain minä. Sivulauseissaan kyllä usein mainitsee omasta harjaantumisestaan kertomatta missä, milloin ja miten sitä tapahtui;))

• Anonyymi

Etkö taliaivo taas muuta keksinyt?

Kaksikymmentävuotta tuota samaa paskaa eikä loppua näy.

• Anonyymi

Pahus, kai liian hätäisesti tuon avaukseni kirjoitin, kun siihen näkyy tulleen useita kirjoitusvirheitä. Sitten vielä tällainenkin lipsahdus:

”Tuona aikana suoritin RUK:n, jonka jälkeen minut usein laitettiin sotaharjoituksiin joukkueenjohtajaksi, joskus tiedustelu-upseeriksi ja ruokalan esimies joutui silloin sijaistamaan isännöitsijää”

Heh heh - muonittaja on muuttunut tuossa isännöitsijäksi, varmaan siksi, kun se oli pitkäaikainen tittelini työelämäni viimeisissä vaiheissa.

• Pahus edelleen - siksi, kun kirjautumiseni ei näköjään ollut enää päällä tuota edellistä laittaessani.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Pahus edelleen - siksi, kun kirjautumiseni ei näköjään ollut enää päällä tuota edellistä laittaessani.

Pikemminkin näyttää äly olevan kytkeytynyt pois päältä. Liekkö jo pysyvä olotila?

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Pahus edelleen - siksi, kun kirjautumiseni ei näköjään ollut enää päällä tuota edellistä laittaessani.

Sellaista sattuu, ettei kirjautuminen ole päällä. Joskus taas se jää harmittavasti päälle?
        Ja sitäkin täytyy sitten selitellä.

Mitä sille toiselle pojallesi muuten kuuluu?

• Anonyymi

Eikö ole mielenkiintoista, että venäjän ja putlerin ymmärtäjät ovat pääosin samoja ihmisiä, jotka kieltävät kansanmurhan tapahtuvan Ukrainassa, ovat rokotusvastaisia ja myös kieltävät ilmastomuutoksen. Nuo kaikki piirteet yhdessä ja samoissa ihmisissä. Nämä samat ihmiset uskovat 100% venäläisten propagandan.

• Anonyymi

Milläköhän tavalla siellä sotaväessä pätevöityy yhtään mihinkään?

Kun seuraa teidän kahden keskinäistä debattia ja kirjoituksianne ylipäätään, niin kovin kovin kehnoksi on kummankin osaaminen jäänyt. Olettepa sitten menestyneet siellä armeijan palveluksessa miten tahansa, niin ainakaan sivistys ei ole tarttunut. Enkä tarkoita pelkkää tietopuolista sivistystä, vaan myös "sielun sivistystä". Molemmat puuttuvat molemmilta.

Komeasti olette antaneet kasvot sille stereotyypille umpityhmästä tärkeilevästä pikkukapiaisesta, jonka jokainen varusmiespalveluksen suorittanut muistaa.

• Anonyymi

"Löytyy typerämpiä siviilistä paljonkin."

Kuten sinä?

• Anonyymi

Saattaa typerämpiä löytyä, mutta ei tosiaan montaa. Kyllä te olette ihan omassa luokassa mitä typeryyteen tulee. Molemmat.

• Anonyymi

Vastuun välttely näkyy kaikessa Kapin listaamassa, vaikkapa tässä:

"ruokalan emännän kansa yhdessä tekemiemme ja huoltopäällikön hyväksymien ruokalistojen edellyttämän ruoan hankinta keittiölle"

Siis emäntä päätti mitä syödään ja huoltopäällikkö sen hyväksyi, ja sitten JKK tilasi ruoka-aineet jonkun muun tekemien sopimusten pohjalta. Ei mitään vastuuta itsellään.

• Anonyymi

Ei kai ylikersantilla voi koskaan tuon suurempaa vastuuta ollakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai ylikersantilla voi koskaan tuon suurempaa vastuuta ollakaan.

Niin, eipä tosiaan. Ja kapi oli vielä lähes kymmenen palvelusvuoden jälkeen vain ylikessu. Siirrettiin sitten lopullisesti jonnekin toisarvoisiin avustaviin toimistohommiin.

• Äärimmäisen harvoin puutun mihinkään tuon SOTILAAN sanomisiin, vaikka olen vuosia ollut hänen pääkohteenaan, joka päivä kymmenillä avauksillaankin. Niissä hän näkee minut - useammin tosin jonkun muun minuksi joutuvan - sotilaana mitättömyydeksi ja itsensä monipuolisesti harjaantuneeksi huippusotilaaksi. Ei hän tosin koskaan kerro missä ja miten hän sellaiseksi huipuksi on harjaantunut. Minun häntä avoimempana täytyi nyt kuitenkin kertoa hieman omasta harjaantumisestani.

En toki koe enää olevani minkäänlainen sotilas, en todellakaan, kun sitä aktiiviuraani kesti vain 25 vuotta ml. varusmiesaika, joka vakinaiseen palvelukseen suoraan liittyneenä luettiin eläkkeeseen oikeuttavaksi ajaksi. Tosin sitten puoli vuotta siviilityössäni oltuani lähdin vielä viimeiselle faitterireissulleni Golanille, jossa 1 v 3 kk palveltuani palasin takaisin siviilityöhöni.

Varsin tiiviisti olen kyllä ollut mukana evp-yhteisöissämme, niiden tilaisuuksissa ja muissa toiminnoissa, ja vaikka niissä on mukana monenlaisissa tehtävissä palvelleita, ei kukaan, minua paljon nuoremmistakaan koskaan ole kehunut olevansa edelleen sotilas. Tuon SOTILAAN käyttäytyminen minua on jo kauan ärsyttänyt enkä nyt lopulta enää pystynyt malttamaan mieltäni olemalla siihen puuttumatta. Niin en tule tekemään enää koskaan jatkossa, en missään tapauksessa, vaikka hän varmaan jatkaa samaa entisestäänkin kiihtyvällä tahdilla - mikäli sellainen on enää mahdollista.

Sotilasajoistani puhuminen saa nyt jäädä lopullisesti ainakin täällä. Asiahan on todellakin siten kuin muutamia päiviä sitten sanoin viestissäni vastineena eräälle, joka esitti, että upseeriarvoihin kohonneilta toimiupseereilta pitäisi mitätöidä heidän niihin arvoihin aikoinaan saamansa ylennykset; sanoin siis näin:

”Purettakoon toki ne ylennykseni, kunhan ei vain lakkauteta sotilaseläkettäni, jota tienasin vähän yli 24 v ja olen nauttinut sitä vasta 41,5 vuotta. Jos se eläkkeeni lakkautettaisiin jäisin vain sen eläkkeen varaan, jota tienasin Valiolta 18 vuotta ja olen nauttinut sitä vasta 23.5 vuotta”.

Harmittaa, että tulin tämän avauksen tehneeksi, sillä eihän tuon SOTILAAN missään sanomissa koskaan ole mitään vakavasti otettavaa. Tällaiseen en tule enää toiste sortumaan.

• Anonyymi

Sanoisin, että ei kannata vannoa, ettet koskaan enää tälle "sotilaalle" mitään vastaisi... Joskus voi kuitenkin tehdä mieli vastata jotain. Ei ehkä sinänsä kannata vastata tai ei ainakaan kovin usein. Sinänsä tuo sotilasansioitumislistasi kertominen oli hänelle ehkä tarpeen, mutta... Tuskinpa siitä on mitään hyötyä; tulee toistamaan samoja lauseita loppuunsa asti, jollei "korkeammat voimat" häntä muuta.

Me muut palstalla käyneet taas... Meille tuskin tarvitsee näitä sotilasansioitasi enää kertoa. Uskon, että muut palstalaiset historiaasi jo tuntevat. Ja kenties ajattelevat, että ihan mielenkiintoinen polku on tuokin ollut. Jokaisellahan meillä on monessa mielessä oma polkumme. Itselläni ammatillisessa mielessä se meni korkeakoulun kautta kaupungin palvelukseen suunnitteluhommiin. Perhemielessä siten, että vasta muutama vuosi sitten läysin elämäni naisen, ja olen tullut isäksikin ensimmäistä kertaa yli 40-vuotiaana. Mutta vaikka meillä kaikilla olisi monessa mielessä omat polkumme, niin - uskovana toivon, että - toivottavasti polkumme voisi johtaa lopulta samaan suuntaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoisin, että ei kannata vannoa, ettet koskaan enää tälle "sotilaalle" mitään vastaisi... Joskus voi kuitenkin tehdä mieli vastata jotain. Ei ehkä sinänsä kannata vastata tai ei ainakaan kovin usein. Sinänsä tuo sotilasansioitumislistasi kertominen oli hänelle ehkä tarpeen, mutta... Tuskinpa siitä on mitään hyötyä; tulee toistamaan samoja lauseita loppuunsa asti, jollei "korkeammat voimat" häntä muuta.

Me muut palstalla käyneet taas... Meille tuskin tarvitsee näitä sotilasansioitasi enää kertoa. Uskon, että muut palstalaiset historiaasi jo tuntevat. Ja kenties ajattelevat, että ihan mielenkiintoinen polku on tuokin ollut. Jokaisellahan meillä on monessa mielessä oma polkumme. Itselläni ammatillisessa mielessä se meni korkeakoulun kautta kaupungin palvelukseen suunnitteluhommiin. Perhemielessä siten, että vasta muutama vuosi sitten läysin elämäni naisen, ja olen tullut isäksikin ensimmäistä kertaa yli 40-vuotiaana. Mutta vaikka meillä kaikilla olisi monessa mielessä omat polkumme, niin - uskovana toivon, että - toivottavasti polkumme voisi johtaa lopulta samaan suuntaan!

Kyllähän se kaikilla lopulta johtaa samaan lopputulokseen. Usko pois.

• Anonyymi

No niin, kun teitä on kaksi huippusotilasta, niin sen sijaan, että keskustelette toisistanne, keskustellaanpas siitä, miten nyt hallituksen lupaamat 2 miljardia tulee käyttää.

Kun olette huippusotilaita niin varmasti osaatte kertoa ne painopistekohteet joihin rahaa nyt laitetaan. Olettehan varmasti seuranneet naapurivihollismaamme sotatoimia Ukrainassa, ja huippusotilaina osaatte sen mukaan kertoa, mihin nyt on panostettava.

Itse laittaisin aika paljon paukkoja tiedusteluun. Onnistuihan Tarja Halonen senkin asian ryssimään omalla kaudellaan, kun vesitti silloisten tiedustelulakien sisällön. Arvannette kuka oli tukena siinä. Nyt sekin on siis saatava kuntoon. Ohjuspuolustus on tietysti tärkeä kohde kanssa. Ja ihan vaan niitä Javelineita panssareita vastaan. Mutta huippusotilaat, kertokaapas te mihin satsataan nyt kun rahaa on

• Anonyymi

Toivomuksesi on kuultu ja hienon siivouksen on ylläpito tehnyt palstalla. Toivottavasti olisivat antaneet pitkän bannin ja normaali keskustelu palaisi taas palstalle ja palstan aiheesta. Kiitoksia ylläpidolle ja avaajalle. Myös Arska on kiitettävästi avustanut asiassa.

• Anonyymi

Aika moinen horisko jo,.

• Anonyymi

Upea ura on sinulla ollut puolustusvoimissa, et ollut mikään soittokunnan spede!

• Anonyymi

Taitaa POTILAALLA olla jo viides nikki parin päivän sisällä, hyvin on ylläpito toiminut.

• Anonyymi

HuippuPOTILAALLA ei elämässä ole muuta, köyhyys vaivaa ja Nato-jäsenyys.

• Anonyymi

Sankarimme saapasjalkakapi.

• Anonyymi

Kiitettävästi vaihdattavat POTILAAN nikkiä.

• Anonyymi

Sitä saat varmasti yllpidolta, asialliset saa, asiattomat poistetaan.

• Anonyymi

Taitaa POTILAALLA olla 7 nikki ja viidessä päivässä, on se jossakin hyvä.

• Anonyymi

Kuka muu sitä on huutanut kuin sinä, saakelin simpanssi? Ei ole muista mitään havaintoa, joten itseäsi tuolla kurjalla varmasti tarkoitat.

• Anonyymi

Sinun pers´kärpäsellä eli aisalla kahdeksan nikki tällä viikolla, ylläpito painaa pitkää päivää.

• Anonyymi

Viikossa 9 nikkiä! Sinun pers´kärpänen lentää edelleen, oli välillä ZZSOTILAS.

• Anonyymi

aisalla jo yli kymmenen nikkiä viikossa! Eikä vieläkään ymmärrä, että miksi. Tyhmyys on aisassa tiivistynyt ihan uudelle tasolle. Jopa Väyryseen verrattuna.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2162
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1426
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1058
    6. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      60
      1054
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      984
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe