Valtion metallitehtaan autojaos ryhtyy rakentamaan saksalaiselle Sono Motors -yhtiölle aurinkosähkövoimalla kulkevia autoja. Tarkoitus on valmistaa 257 000 aurinkoautoa vuodesta 2023 alkaen seitsemän vuoden aikana. Kuulostaako lainkaan Fikser Karma -projektilta?
https://www.hs.fi/talous/art-2000008731203.html
Sion-aurinkoautoja Uudestakaupungista
8
107
Vastaukset
- Anonyymi
"Täyteen ladatulla 54 kilowattitunnin LFP-akulla ajomatka on noin 305 kilometriä."
"Akun voi ladata verkkovirralla, aurinkopaneelit tuottavat noin 112 kilometrin matkaa vastaavan määrän virtaa viikossa, tiedotteessa sanotaan."
Tuollainen saattaisi toimia aurinkoisissa maissa ja varsinkin pikkuajoissa.
Mutta kyllä on autolle annettu outo "siionistinen" nimi, miksi lienee.
- https://sonomotors.com/en/solar-integration/- Anonyymi
Autoa on tavattu säilyttää autotallissa. Pitänee tallin katto kääriä rullalle, jotta saisi "virtaa" paneelien kautta.
Anonyymi kirjoitti:
Autoa on tavattu säilyttää autotallissa. Pitänee tallin katto kääriä rullalle, jotta saisi "virtaa" paneelien kautta.
Aika moni käy päivisin töissä, kaupoilla, ym. sillä autolla, jolloin akut latautuu. Aika harvoin paistaa aurinko silloin kun se auto mahdollisesti on siellä tallissa.
- Anonyymi
"aurinkopaneelit tuottavat noin 112 kilometrin matkaa vastaavan määrän virtaa viikossa"
Jos auto kuluttaa 20kWh / 100km, niin aurinkokennot lataa viikossa reilu 22kWh
Jos aurinko paistaa 10h/päivä, niin se tekee 70h.
22kWh/70h=0,31kWh/h
Minuutissa sähköä latautuu 0,0052kWh
Paljon mahtaa ilmastointi käyttää sähköä esim. jos autoon jätetään koira... - Anonyymi
Melkoinen sähköautojen robinhood, koska sillä saa pelastettua tien päälle uupuneita Teslojakin pinteestä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/eef36fbe-8616-4c30-8daa-807f49b02027 - Anonyymi
Vaikka Sonoksia tehdään Suomessa niin ei se silti ole tarkoitettu Suomen olosuhteisiin. Tuollaisen auton markkinat ovat aivan erilaisissa maissa.
- Anonyymi
Ainakin talvella sähkön voi tehdä Suomessa seebeck-elementeillä. Kylmä puoli ulos ja lämmin ohjaamoon. Lämpötilaero synnyttää jännitteen, joka kuljettaa autoa.
https://www.electricalelibrary.com/en/2021/06/23/seebeck-and-peltier-effects/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin talvella sähkön voi tehdä Suomessa seebeck-elementeillä. Kylmä puoli ulos ja lämmin ohjaamoon. Lämpötilaero synnyttää jännitteen, joka kuljettaa autoa.
https://www.electricalelibrary.com/en/2021/06/23/seebeck-and-peltier-effects/Eipä taida tuossa Sonoksessa olla tuollaista systeemiä.
Hyvä peli joka tapauksessa ja hienoa että saadaan Suomeen lisää uutta vientiteollisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 673079
- 2002771
- 222568
- 492558
- 202436
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412285Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101703Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241657- 361496
- 181362