Satakunnan Liikenteen pörisevät savutykit

Anonyymi

Miksi Satakunnan Liikenne ajaa vain pörisevillä, homeisilla savutykeillä? Miksi sinne ei osteta uusia busseja? Viimeksi sinne on uusi bussi tullut vuonna 2006. Eli 16 vuotta sitten. Miksei sen jälkeen? Onko rahat loppu, vai eikö matkustajaa ja työntekijää arvosteta?

133

2052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä puolestaan kysyn: miksei paronit tunnusta Laurin nimeä?

      • Anonyymi

        Ja tämä liittyy ketjun otsikkoon millä tavalla? Onko Lauri yhtäkuin pörisevät, homeiset savutykit?
        Eiku joo... onhan se


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä liittyy ketjun otsikkoon millä tavalla? Onko Lauri yhtäkuin pörisevät, homeiset savutykit?
        Eiku joo... onhan se

        SatLi on kruununjalokivi mutta paronit ei tunnusta


      • Anonyymi

        VL löi ja söi Paunun Helsinginliikenteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä liittyy ketjun otsikkoon millä tavalla? Onko Lauri yhtäkuin pörisevät, homeiset savutykit?
        Eiku joo... onhan se

        YLUSTYS vain sille, joka YLISTYKSEN ansaitsee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VL löi ja söi Paunun Helsinginliikenteen

        VL = Väkivahvaa Liikennöintiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        YLUSTYS vain sille, joka YLISTYKSEN ansaitsee!

        "YLUSTYS vain sille, joka YLISTYKSEN ansaitsee!"

        Ylistäkää Herraa taivas ja maa.
        Enkelitkin taivaassa riemuitkaa.
        Ylistäkää Herraa.
        Aurinko, tähdet ja kuu palvokaa.
        Ylistäkää meri, taivas ja maa.
        Ylistäkää Herraa.


      • Anonyymi

        Kuinka usein matkustat joukkoliikennevälineillä?


    • Anonyymi

      Kinmolla korkki auki. Oh yeah, sekavaa tekstiä riittää luettavaksi koko illaksi.

      • Anonyymi

        Taisi tuon Helsingin liikenteen syödä, tai sanoisinko juoda, itse Masi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi tuon Helsingin liikenteen syödä, tai sanoisinko juoda, itse Masi.

        Voi olla noinkin. Mutta VL pitää huolen että nuolibussit ei enää ikinä nouse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla noinkin. Mutta VL pitää huolen että nuolibussit ei enää ikinä nouse.

        Ja OB tietysti myös!


      • Anonyymi

        Kyllä tuo korkki on auki ihan toisella suunnalla. Tai siis korkit. Kuuleman mukaan naamakin jo punottaa.


      • Anonyymi

        Sillä pellellä on kai ollut vapaa viikonloppu? Eikö ole ollut tarvetta kuskata tyhjiä penkkejä Helsinkiin ja takaisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo korkki on auki ihan toisella suunnalla. Tai siis korkit. Kuuleman mukaan naamakin jo punottaa.

        Markkinointipäällikön naama punottaa alkon lisäksi siitäkin syystä, että niin moni hänen ennustamansa asia ei ole toteutunut, oikeastaan mikään hänen ennusteistaan ei ole toteutunut. Kyllä sekin hieman naamaa punastuttaa, kun päivästä toiseen joutuu ulkoiluttamaan tyhjiä penkkejä ihan Helsingissä asti. Tai oikeastaan tämä punotuttaa niskaa enemmänkin, on se sen verran häpeällistä.


    • Anonyymi

      Runo illan ratoksi:
      Savutykit ne vaan pörisee, SatLin kassa se tyhjenee. Konkka uhkaa, se Satlin vienee pois, vaan josko CapMan lisää velkarahaa taloon tois.


      T:Late

      • Anonyymi

        SatLi syö Länskän länsiliikenteen. Ehkäpä länskäri voisikin muuttaa nimensä Itälinjoiksi?


    • Anonyymi

      Satakunnan Liikenteen autot ovat hieman elämää nähneitä, mutta silti tyylikkäitä ja tarjoavat mukavan matkan.

      • Anonyymi

        ...mukavan matkan homeen seassa. Suoraan korjaamolle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...mukavan matkan homeen seassa. Suoraan korjaamolle

        Kateellisten panettelua


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Bussiyritykset saava valtiontukia. On hienoa olla retrobussin kyydissä joka haissee jo oksenuksen ja homeen hajulle.

      • Anonyymi

        No olisi sekin parempi kuin joutua istumaan haiseville p*skan uuttamille penkeille


      • Anonyymi

        "On hienoa olla retrobussin kyydissä joka haissee jo oksenuksen ja homeen hajulle."

        Mitä järkeä on kirjoittelussasi, jos vain oletat jonkin haisevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olisi sekin parempi kuin joutua istumaan haiseville p*skan uuttamille penkeille

        Niin, onnibus-mielisillä taustajoukoilla ja kätyreillä on tunnetusti kokemusta penkeille paskomisesta. Tämä paska-episodi oli sellainen tapaus, joka vieläkin punastuttaa ja kaduttaa punapöksyä. Samoin se avasi monen tavallisen matkustajan silmät näkemään, minkälaista pelleporukkaa on onnibussin taustalla. Koko episodi satoi yksinomaan vastapuolen laariin.


    • Anonyymi

      Koska B12-volvot on AUTOJA! 16 vuotta on vasta puolet ko. ajoneuvojen käyttöiästä! Turha sitä on hyviä autoja mennä vaihtamaan mihinkään kiinalaisiin sähkövatkaimiin tai pakkasessa hyytyviin Ivecon pölynimureihin! Muuan eteläsuomalaisella paikallisyhtiöllä oli uudelleen koritettuja vm 1983-1984 Scanioita vielä pitkälle 2010-luvun loppuun asti ja hyvin pääsi perille säässä kuin säässä. Bonuksena vielä 11-litraisen Scanian miehekäs äänimaailma. Kuskit tappeli näistä vanhoista Scanioista viimeiseen mieheen kun vaihtoehtona oli alitehoisia Ivecon vinguttimia 7-litraisilla mopon moottoreilla.

      • Anonyymi

        Väkevää puhetta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkevää puhetta!

        Voima puhuu PRKL!


    • Anonyymi

      Miksi ihmiset perustaa käsityksensä romusta ikään? 16 vuotta ei ole ikä eikä mikään. Jos hyvin on huolettu. Sama laivoissa. Miksi 30 vuotias laiva on jo elinkaarensa päässä oleva romu? Typerää ajatella ikää ja kuntoa. Puolivuotta vanha tietokone on jo täysi paska tuolla ajatusmallilla...

      • Anonyymi

        Kaksoisstandarditkin vieläpä käytössä. Silloin kun paroneilla oli vielä paljon liikennettä, hekin ajelivat myös 20-vuotiailla autoilla.

        Nykyään kuitenkin paronimielisillä puheenparsi on korskea vaikka paronien vanhat autot ovat poistuneet lähinnä vain siksi että niillä liikennöity liikennekin on poistunut. Tämän pitäisikin olla siis surullinen asia että vanhat autot liikenteineen ovat kadonneet. Nythän jo uudemmatkin autot liikenteineen ovat katoamassa, koska liikennevähennykset ja kännittelytahti on niin suurta. Tästä huolimatta paronimieliset ylistävät paroneja monenkirjavasti vaikka aihetta olisi vain juuri päinvastaiseen.


      • Anonyymi

        Juuri näin! Pääkaupunkiseudun sisäisen liikenteen parhaat kyydit sai 90-lukuisilla mahuri-Volvoilla (nk. Torni-Volvo). Pehmeä jousitus, pehmeät penkit, lämpöä piisasi pakkasella, miellyttävä verhoilu oli vielä kestävää, ei nitinse eikä natise. Tilalle tulleet tuliterät matalalattia-bussit ovatkin sitten jotain aivan hirveää! Liitoksestaan natisevia kanakoppeja kivireki-jousituksella! Kuopissa sellanen fiilis että joku huitasis rautakangella selkään ja työntäs sen hanuriin saman aikasesti. Pahimpia ovat kiinalaiset sähköbussit. Hyvät Volvot piti heittää paaliin vaan sen takia ettei yli 15-vuotiaat autot kelpaa kilpailutuksessa. Tilalle pitää saada jotain uutta ja halpaa. Lopputulos: satsataan rahat Kiinan ihmisarvoa kunnioittavalle hallinnolle ja kidutetaan viattomia kansalaisia kommunistisella epäergonomialla!


    • Anonyymi

      Mitäs voimasavuilla on väliä? Ne on perässä ajavien ongelma!

    • Anonyymi

      On tämä niin hauskaa luettavaa kun punapöksy ja markkinointipäällikkö täällä multipersonineen koittavat epätoivoissaan selitellä mustaa valkoiseksi ja puolustella satakunnan liikenteen pöriseviä, homeisia savutykkejä.

      • Anonyymi

        Tuu itte ajamaan "homeista savutykkiä" Volvo B12 tekniikalla. Aja sen jälkeen huippumodernia Ivecon tuhnua ja sen jälkeen Uiguurien kuvilla sisustettua kiinalaista sähköbussia. Suorita koeajot ympäri vuoden kovia pakkasjaksoja myöten. Mieti sitten millä noista haluat ajaa. Jos savu ahdistaa, ajattele että se on vain takana ajavien ongelma.

        Satakunnan liikenteellä sentään kuskeilla on päätäntävalta kalustossa. Kaikilla bussiyhtiöillä ei valitettavasti tätä vaihtoehtoa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuu itte ajamaan "homeista savutykkiä" Volvo B12 tekniikalla. Aja sen jälkeen huippumodernia Ivecon tuhnua ja sen jälkeen Uiguurien kuvilla sisustettua kiinalaista sähköbussia. Suorita koeajot ympäri vuoden kovia pakkasjaksoja myöten. Mieti sitten millä noista haluat ajaa. Jos savu ahdistaa, ajattele että se on vain takana ajavien ongelma.

        Satakunnan liikenteellä sentään kuskeilla on päätäntävalta kalustossa. Kaikilla bussiyhtiöillä ei valitettavasti tätä vaihtoehtoa ole.

        "Satakunnan liikenteellä sentään kuskeilla on päätäntävalta kalustossa. Kaikilla bussiyhtiöillä ei valitettavasti tätä vaihtoehtoa ole."

        On se sitten uskottava, että Kabus on todella miellyttävä ajettava, kun Satakunnan liikenteenkin kuljettajat niitä ovat halunneet.


      • Anonyymi

        Satakunnan Liikenne oli joskus ehkä Suomen kaikkein arvostetuin linja-autoalan työpaikka. Sinne ei menty, vaan sinne päästiin ja työsuhde kesti yleensä eläkkeeseen asti. SL:n kuljettajat olivat kuin herroja, omalla hyvällä tavallaan. He olivat niin huipulla kuin tällä alalla oli mahdollista. Uusia autoja tuli n. 10 vuodessa ja jo viisivuotiaita myytiin eteen päin. Kun ajatellaan tämän päivän tilannetta, on alamäki ollut todella jyrkkä. Kaiken huippuna toimarina Punapöksy. Monet yrityksen työntekijät häpeävät johtajaansa niin paljon, että eivät tämän nimeä ääneen lausu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satakunnan Liikenne oli joskus ehkä Suomen kaikkein arvostetuin linja-autoalan työpaikka. Sinne ei menty, vaan sinne päästiin ja työsuhde kesti yleensä eläkkeeseen asti. SL:n kuljettajat olivat kuin herroja, omalla hyvällä tavallaan. He olivat niin huipulla kuin tällä alalla oli mahdollista. Uusia autoja tuli n. 10 vuodessa ja jo viisivuotiaita myytiin eteen päin. Kun ajatellaan tämän päivän tilannetta, on alamäki ollut todella jyrkkä. Kaiken huippuna toimarina Punapöksy. Monet yrityksen työntekijät häpeävät johtajaansa niin paljon, että eivät tämän nimeä ääneen lausu.

        "Monet yrityksen työntekijät häpeävät johtajaansa niin paljon, että eivät tämän nimeä ääneen lausu."

        Mitäs schaibaa tuo on? Paronien propagandaa?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuu itte ajamaan "homeista savutykkiä" Volvo B12 tekniikalla. Aja sen jälkeen huippumodernia Ivecon tuhnua ja sen jälkeen Uiguurien kuvilla sisustettua kiinalaista sähköbussia. Suorita koeajot ympäri vuoden kovia pakkasjaksoja myöten. Mieti sitten millä noista haluat ajaa. Jos savu ahdistaa, ajattele että se on vain takana ajavien ongelma.

        Satakunnan liikenteellä sentään kuskeilla on päätäntävalta kalustossa. Kaikilla bussiyhtiöillä ei valitettavasti tätä vaihtoehtoa ole.

        Tää on ihan parasta tuubaa. Ai että se on nyt kuskien syy, että satakunnan liikenteen bussit ovat historic-luokan homeisia, pöriseviä savutykkejä??? Eli punapöksy siis ostaisi uutta Volvo 9900:sta tai vaikka Setraa tai vaikka Scania touringia ihan viikoittain, mutta koska kuskit on päättänyt, että vedetään mieluummin muinaismuistoilla, niin näin sitten toimitaan. Nyt on kyllä ihan parasta hauskaa mitä markkinointipäällikkö ja porin parooni taas suoltaa. Menkää oikeasti katkolle välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monet yrityksen työntekijät häpeävät johtajaansa niin paljon, että eivät tämän nimeä ääneen lausu."

        Mitäs schaibaa tuo on? Paronien propagandaa?!

        No ei se nyt kauheaa schaibaa ole. Useamman kuskin kanssa jutellut ja ovat kertoneet että niin matkustajamäärät kuin yrityksen toiminta ylipäätään on laskenut kuin lehmän häntä sen jälkeen kun punapöksy aloitti touhottamisen. Tämän on vahvistaneet myös toimistolla työskentelevät. Kaiken huippu on kai Rauma-Tampere vuorot joita tahkotaan nyt tyhjillä penkeillä, autoina pörisevät savutykit, jotka ei täytä edes ELY:n kilpailutusvaatimuksia. Linjalla toki on myös "uusia" Kabuseja, siis jos korjaamo saa niitä harsittua sen verran kasaan että pysyisi edes muutaman päivä tiellä ilman hinuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se nyt kauheaa schaibaa ole. Useamman kuskin kanssa jutellut ja ovat kertoneet että niin matkustajamäärät kuin yrityksen toiminta ylipäätään on laskenut kuin lehmän häntä sen jälkeen kun punapöksy aloitti touhottamisen. Tämän on vahvistaneet myös toimistolla työskentelevät. Kaiken huippu on kai Rauma-Tampere vuorot joita tahkotaan nyt tyhjillä penkeillä, autoina pörisevät savutykit, jotka ei täytä edes ELY:n kilpailutusvaatimuksia. Linjalla toki on myös "uusia" Kabuseja, siis jos korjaamo saa niitä harsittua sen verran kasaan että pysyisi edes muutaman päivä tiellä ilman hinuria.

        Ha ha, Laurin aika on Satakunnan Liikenteen parasta aikaa. Muutaman vuoden päästä SL on konsernin kruununjalokivi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ha ha, Laurin aika on Satakunnan Liikenteen parasta aikaa. Muutaman vuoden päästä SL on konsernin kruununjalokivi.

        Tämä kannattaa kertoa myös henkilöstölle, että alkaisivat levittää myös tätä tietoa. Nyt tuntuu olevan kovin päinvastaista mielipidettä mitä henkilöstö kertoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ha ha, Laurin aika on Satakunnan Liikenteen parasta aikaa. Muutaman vuoden päästä SL on konsernin kruununjalokivi.

        Ei mahda konsernilla sitten kovinkaan hyvin pyyhkiä muutaman vuoden päästä, jos SL on se paras yksikkö. Mahtaako edes Capmanin kukkaro venyä moiseen pelleilyyn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kannattaa kertoa myös henkilöstölle, että alkaisivat levittää myös tätä tietoa. Nyt tuntuu olevan kovin päinvastaista mielipidettä mitä henkilöstö kertoo

        Olet puhunut Vainion henkilöstön kanssa, ne ei edes moikkaa kohdatessa Onnibussia/Satakunnan Liikennettä. Katkeria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mahda konsernilla sitten kovinkaan hyvin pyyhkiä muutaman vuoden päästä, jos SL on se paras yksikkö. Mahtaako edes Capmanin kukkaro venyä moiseen pelleilyyn

        Pyyhkii sata kertaa paremmin kuin paroneilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyyhkii sata kertaa paremmin kuin paroneilla!

        No siis ainaskii 100 kertaa, varmaan oikeasti miljoona-triljoona kertaa paremmin. Onhan johdossa toki itse Porin parooni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyyhkii sata kertaa paremmin kuin paroneilla!

        Onko Satakunnan liikenne wc-paperimerkki, kun sillä kerran pyyhkii niin hyvin?
        Satli, nyt erittäin imukykyinen. Kolme kerrosta ja todella riittoisa rulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet puhunut Vainion henkilöstön kanssa, ne ei edes moikkaa kohdatessa Onnibussia/Satakunnan Liikennettä. Katkeria.

        Kyllä heidänkin kanssa on tullut puhuttua. He vaikuttavat olevan kovin ylpeitä työpaikastaan. Vaan eipä tuo ihme, Vainio on oikea liikennöitsijä, ja siellä ei kuljettajan tarvitse pukeutua punaiseen pellepukuun eikä ajaa millään homehtuneella ja pörisevällä savutykillä niska punaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä heidänkin kanssa on tullut puhuttua. He vaikuttavat olevan kovin ylpeitä työpaikastaan. Vaan eipä tuo ihme, Vainio on oikea liikennöitsijä, ja siellä ei kuljettajan tarvitse pukeutua punaiseen pellepukuun eikä ajaa millään homehtuneella ja pörisevällä savutykillä niska punaisena.

        Olisin minäkin toki ylpeä sellaisesta työnantajasta joka olisi tuomittu kartellista. Nyt joudun työskentelemään vain lainkuuliaiselle. Pahus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisin minäkin toki ylpeä sellaisesta työnantajasta joka olisi tuomittu kartellista. Nyt joudun työskentelemään vain lainkuuliaiselle. Pahus.

        Oltiinhan siellä tuomiolla mekin; Koiviston Auto, Kuopion Liikenne, Satakunnan Liikenne, Metsäpietilä jne. Ja nyt sinä olet osa Koiviston Auton/Metsäpietilän konsernia, joten miten se asia nyt onkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satakunnan Liikenne oli joskus ehkä Suomen kaikkein arvostetuin linja-autoalan työpaikka. Sinne ei menty, vaan sinne päästiin ja työsuhde kesti yleensä eläkkeeseen asti. SL:n kuljettajat olivat kuin herroja, omalla hyvällä tavallaan. He olivat niin huipulla kuin tällä alalla oli mahdollista. Uusia autoja tuli n. 10 vuodessa ja jo viisivuotiaita myytiin eteen päin. Kun ajatellaan tämän päivän tilannetta, on alamäki ollut todella jyrkkä. Kaiken huippuna toimarina Punapöksy. Monet yrityksen työntekijät häpeävät johtajaansa niin paljon, että eivät tämän nimeä ääneen lausu.

        Ellen väärin muista, 80-90-luvulla Satakunnan liikenteen pikavuoroautojen keski-ikä oli 2-vuotta. Siistejä ja hyväkuntoisia. Varsinkin Turku-Pori väliä tuli kuljettua paljon SatLi:n autoilla. Silloin ajoi myös Posti sekä Heinosen Liikenne Turku-Pori-Vaasa linjaa. Aamulla ylös, illaksi takaisin Turkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellen väärin muista, 80-90-luvulla Satakunnan liikenteen pikavuoroautojen keski-ikä oli 2-vuotta. Siistejä ja hyväkuntoisia. Varsinkin Turku-Pori väliä tuli kuljettua paljon SatLi:n autoilla. Silloin ajoi myös Posti sekä Heinosen Liikenne Turku-Pori-Vaasa linjaa. Aamulla ylös, illaksi takaisin Turkuun.

        "Silloin ajoi myös Posti sekä Heinosen Liikenne Turku-Pori-Vaasa linjaa. Aamulla ylös, illaksi takaisin Turkuun."
        Olen minäkin tuota väliä kulkenut, mutta Salosen liikenteellä, Heinosta en muista ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Satakunnan liikenne wc-paperimerkki, kun sillä kerran pyyhkii niin hyvin?
        Satli, nyt erittäin imukykyinen. Kolme kerrosta ja todella riittoisa rulla.

        "Onko Satakunnan liikenne wc-paperimerkki, kun sillä kerran pyyhkii niin hyvin?"

        Miksei se voisi olla wc-paperiakin, kun kerran Suomikin on samaa;

        Hei huomenta Suomi, hyvin pyyhkii Sun poikas valvoo taas ja ahkeroi Herrat Helsingissä laman alla nyyhkii Minä tein sen minkä aikamies vain voi.


    • Anonyymi

      "Viimeksi sinne on uusi bussi tullut vuonna 2006. Eli 16 vuotta sitten"

      Monopoliaikana oli varaa rällätä, mällätä ja kerskakuluttaa luonnonvaroja järjettömästi.

      • Anonyymi

        Ja matkustajapoloinen maksoi kulutusjuhlien viulut.


      • Anonyymi

        Lauri huomioi myös ihmisoikeudet ja ympäristökysymykset.


    • Anonyymi

      Kävin eilen pitkästä aikaa Porissa työreissulla ja katselin SL:n kalustoa. En voi kuin ihmetellä, miten huonoksi tilanne on ajautunut. Vain muistoissa on ne kultaiset ajat kun ajeltiin maksimissaan viisivuotiailla autoilla. Nyt on keski-ikäkin 15 vuotta tai yli. Kyse ei ole mistään luonnonvarojen säästöstä, vaan yksinkertaisesti täysin pieleen menneestä liiketoiminnasta.

      • Anonyymi

        Kun puhtaasti järjellä ajatellaan, ei bussien hävittämisessä 5-vuotiaina ole järjenkipinää. Mutta monopolithan oli kaikkinensa muutenkin /cstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhtaasti järjellä ajatellaan, ei bussien hävittämisessä 5-vuotiaina ole järjenkipinää. Mutta monopolithan oli kaikkinensa muutenkin /cstä.

        "Kun puhtaasti järjellä ajatellaan, ei bussien hävittämisessä 5-vuotiaina ole järjenkipinää. Mutta monopolithan oli kaikkinensa muutenkin /cstä."

        Sinä olet nyt jälkiviisas, joka on parasta viisausta. Lisäksi kirjoitat preesensissä, että ei ole järjenkipinää.
        Ja unohdat, että Satakunnan liikenteellä ei ollut monopolia, vaan Helsinki-Pori-linjalla oli kilpailijoita, Lauttakylän auto ja Postilinjat. Turku-Pori-välillä ajoivat Postilinjat ja Salosen liikenne.
        Eikä niitä autoja hävitetty, vaan myytiin eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun puhtaasti järjellä ajatellaan, ei bussien hävittämisessä 5-vuotiaina ole järjenkipinää. Mutta monopolithan oli kaikkinensa muutenkin /cstä."

        Sinä olet nyt jälkiviisas, joka on parasta viisausta. Lisäksi kirjoitat preesensissä, että ei ole järjenkipinää.
        Ja unohdat, että Satakunnan liikenteellä ei ollut monopolia, vaan Helsinki-Pori-linjalla oli kilpailijoita, Lauttakylän auto ja Postilinjat. Turku-Pori-välillä ajoivat Postilinjat ja Salosen liikenne.
        Eikä niitä autoja hävitetty, vaan myytiin eteenpäin.

        Harvalla reitillä kellään varsinaista 100% monopolia oli. Suljettu markkina silti eli jaettu monopli eli kullakin toimijalla osittainen monopoli reittiin. Jos tuonne Onni Hirvi olisi yrittänyt lähteä ajamaan niin jatkuvasta ja vakavasta haitasta olisi heti syytetty. Ja LAL:n otteessa ollut viranomainen olisi kieltänyt Onni Hirveä menemästä lähellekään (jaettua) monopolireviiriä.

        Ja oliko muka jotain kilpailua? En minä ainakaan tiedä yhtäkään reittiä jonka keskenään jakaneet monopolistit olisivat kilpailleet toisiaan vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvalla reitillä kellään varsinaista 100% monopolia oli. Suljettu markkina silti eli jaettu monopli eli kullakin toimijalla osittainen monopoli reittiin. Jos tuonne Onni Hirvi olisi yrittänyt lähteä ajamaan niin jatkuvasta ja vakavasta haitasta olisi heti syytetty. Ja LAL:n otteessa ollut viranomainen olisi kieltänyt Onni Hirveä menemästä lähellekään (jaettua) monopolireviiriä.

        Ja oliko muka jotain kilpailua? En minä ainakaan tiedä yhtäkään reittiä jonka keskenään jakaneet monopolistit olisivat kilpailleet toisiaan vastaan.

        Voi voi, kyllä sitä kilpailua oli ja on aina ollut.
        Lähes kaikilla reiteillä kisattiin niin matkustajista kuin rahdeistakin, tehtiin aikataulumuutoksia, muodostettiin toimivia syöttöliikenneketjuja jne.
        Se, että ihan kaikki pellefirmat eivät heti päässeet jonnekin linjalle johtui silloisesta lainsäädännöstä.
        No nyt on vapaata liikennöintiä ja mikä onkaan tulos? Suomalainen reittiliikenne on lähes täysin tuhoutunut yhden pellefirman takia ja joka on olemassa olonsa ajan mellastanut kuin pullopersesika toisten rahoilla.
        Ja nyt kun on vapaa markkina, niin miksi sinne ei tule uusia ja ketteriä toimijoita? Nythän siellä voisi kilpailla reilusti vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhtaasti järjellä ajatellaan, ei bussien hävittämisessä 5-vuotiaina ole järjenkipinää. Mutta monopolithan oli kaikkinensa muutenkin /cstä.

        Ei busseja koskaan ole hävitetty 5-vuotiaana, vaan ne myytiin muille yrityksille toisenlaiseen käyttöön, kuten jopa sinäkin hyvin tiedät. SL:n autot olivat hyvin haluttuja, jopa varauslista niistä oli olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei busseja koskaan ole hävitetty 5-vuotiaana, vaan ne myytiin muille yrityksille toisenlaiseen käyttöön, kuten jopa sinäkin hyvin tiedät. SL:n autot olivat hyvin haluttuja, jopa varauslista niistä oli olemassa.

        Väkevimmin, mutta mikä järki siinä oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi, kyllä sitä kilpailua oli ja on aina ollut.
        Lähes kaikilla reiteillä kisattiin niin matkustajista kuin rahdeistakin, tehtiin aikataulumuutoksia, muodostettiin toimivia syöttöliikenneketjuja jne.
        Se, että ihan kaikki pellefirmat eivät heti päässeet jonnekin linjalle johtui silloisesta lainsäädännöstä.
        No nyt on vapaata liikennöintiä ja mikä onkaan tulos? Suomalainen reittiliikenne on lähes täysin tuhoutunut yhden pellefirman takia ja joka on olemassa olonsa ajan mellastanut kuin pullopersesika toisten rahoilla.
        Ja nyt kun on vapaa markkina, niin miksi sinne ei tule uusia ja ketteriä toimijoita? Nythän siellä voisi kilpailla reilusti vai mitä?

        "johtui silloisesta lainsäädännöstä"

        Ja kukas tuon lainsäädännön olikaan sanellut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi, kyllä sitä kilpailua oli ja on aina ollut.
        Lähes kaikilla reiteillä kisattiin niin matkustajista kuin rahdeistakin, tehtiin aikataulumuutoksia, muodostettiin toimivia syöttöliikenneketjuja jne.
        Se, että ihan kaikki pellefirmat eivät heti päässeet jonnekin linjalle johtui silloisesta lainsäädännöstä.
        No nyt on vapaata liikennöintiä ja mikä onkaan tulos? Suomalainen reittiliikenne on lähes täysin tuhoutunut yhden pellefirman takia ja joka on olemassa olonsa ajan mellastanut kuin pullopersesika toisten rahoilla.
        Ja nyt kun on vapaa markkina, niin miksi sinne ei tule uusia ja ketteriä toimijoita? Nythän siellä voisi kilpailla reilusti vai mitä?

        Onnibussin myötä markkina ja reittiverkosto on tervehtynyt. Järjettömiä linjoja on toki lakkautunut ihan perustellusti Onnibussin myötä, mutta paronien jo ennen Onnibussin syntyä tehtailemilta holtittomilta lakkautuksilta tyyliin Artturi Anttilan reittiverkoston teurastus tai Paunun raskaat reittiriistot mm. Jämsässä, Pälkäneellä ja Kangasalla on pääosin vältytty Onnibussin aikana. Ne kun ehdittiin suurelta osin jo toteuttaa ennen vuotta 2012!

        Tosiasia nimittäin on, että pahin paronien liikennöinninvähennysbuumi alkoi jo ennen vuotta 2010. On täysin vääristelevää ja totuudenvastaista vihjailla että tämä voimakas reittiverkostonkarsintatrendi olisi muka kääntynyt päälaelleen ja paronit olisivatkin yhtäkkiä alkaneet lisätä liikennettä 2010-luvulla kunhan vain Onnibussi ei olisi tullut markkinoille mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnibussin myötä markkina ja reittiverkosto on tervehtynyt. Järjettömiä linjoja on toki lakkautunut ihan perustellusti Onnibussin myötä, mutta paronien jo ennen Onnibussin syntyä tehtailemilta holtittomilta lakkautuksilta tyyliin Artturi Anttilan reittiverkoston teurastus tai Paunun raskaat reittiriistot mm. Jämsässä, Pälkäneellä ja Kangasalla on pääosin vältytty Onnibussin aikana. Ne kun ehdittiin suurelta osin jo toteuttaa ennen vuotta 2012!

        Tosiasia nimittäin on, että pahin paronien liikennöinninvähennysbuumi alkoi jo ennen vuotta 2010. On täysin vääristelevää ja totuudenvastaista vihjailla että tämä voimakas reittiverkostonkarsintatrendi olisi muka kääntynyt päälaelleen ja paronit olisivatkin yhtäkkiä alkaneet lisätä liikennettä 2010-luvulla kunhan vain Onnibussi ei olisi tullut markkinoille mukaan.

        Totta on se, että monet linjaliikennettä harjoittavat yritykset järkeistivät liikennekenttiään kovalla kädellä 2005...2015 välisenä aikana. Suurin syy oli täydellisesti epäonnistunut joukkoliikennelaki, joka vei pohjan monelta aikaisemmin kannattavalta vuorolta. Kyllä Onnibussillakin on osuus asiaan. Onnibussin alkaessa ajaa kaukoliikennettä kustannuksia alhaisemmilla hinnoilla, joutuivat vanhat yritykset sopeutumaan tähän ja ensimmäinen supistuskohde oli liikennekentän hiljaisimmat linjat. Markkinointipäällikkö ja punapöksy yrittävät täällä tehdä mustasta valkoista viedäkseen huomion pois omasta, täysin epäonnistuneesta "yritystoiminnasta". Tämä yritystoiminta on siinä mielessä mielenkiintoista, että sitä on pyöritetty lähes yksinomaan muiden rahoilla. Siitä huolimatta julkisuudessa esiinnytään kuin suuria riskejä ottaneet yrittäjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "johtui silloisesta lainsäädännöstä"

        Ja kukas tuon lainsäädännön olikaan sanellut?

        Virkamieskoneistohan se lainsäädännön valmistelee ministeriölle ja ministeriö vie sitä eteenpäin.
        Ja seuraavaksi punalasinen väittää, että paronit ja kreivit kuiskivat mitä pitää tehdä.
        No kukas se kuiski kommunistin korvaan mitä piti tehdä joukkoliikennelaille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virkamieskoneistohan se lainsäädännön valmistelee ministeriölle ja ministeriö vie sitä eteenpäin.
        Ja seuraavaksi punalasinen väittää, että paronit ja kreivit kuiskivat mitä pitää tehdä.
        No kukas se kuiski kommunistin korvaan mitä piti tehdä joukkoliikennelaille?

        Nykyinen joukkoliikennelaki astui voimaan 2009 Vanhasen hallituksen säätämänä, siis ennen Kataisen hallitusta, jossa "kommunisti" oli. Ministeri Kyllönen ainoastaan varmisti etteivät paronit (jopa poliitikkojen uhkaamisilla, ei pelkällä kuiskinnalla!) pystyneet vesittämään sitä jälkikäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen joukkoliikennelaki astui voimaan 2009 Vanhasen hallituksen säätämänä, siis ennen Kataisen hallitusta, jossa "kommunisti" oli. Ministeri Kyllönen ainoastaan varmisti etteivät paronit (jopa poliitikkojen uhkaamisilla, ei pelkällä kuiskinnalla!) pystyneet vesittämään sitä jälkikäteen.

        Vanhasen hallituksen säätäessä 2009 voimaanastunutta joukkoliikennelakia, liikenneministeriö oli jo hereillä ja ymmärsi (kiitos EU:n), millainen uuden lain oli oltava. Ministeriön virkamiehet ymmärsivät myös sen, että uusi laki oli säädettävä viisaasti niin, että paronit eivät heti suutu vaan että laki saadaan siististi voimaan. Eli että paronit luulevat monopoliensa jatkuvan mutta ne kuitenkaan eivät todellisuudessa jatkuisi kauaa.

        Näin kävikin. Paronit luulivat että monopolinsa jatkuvat käytännössä jopa vuoteen 2019 saakka ja että heillä on siihen saakka aikaa painostaa tulevia virkamiehiä ja liikenneministereitä vesittämään laki ja jatkamaan monopolejaan vielä 2019 eteenpäinkin.

        Tämä meni kahdella tavalla pieleen. Ensinnäkin, kiitos liikenneministeriön viisaiden virkamiesten Vanhasen hallituksen säätämä joukkoliikennelaki oli kirjoitettu paronien ymmärtämättä niin, että monopolit käytännössä loppuivat jo reilusti ennen vuotta 2019 (siirtymäajan säännöstö) ja uudet toimijat pääsivät markkinoille.

        Toiseksi, seuraavassa hallituksessa liikenneministeri sattuikin olemaan lujatahtoinen rautarouva joka ei edes MH:n uhkailujen alla taipunut vesittämään jo voimassaollutta joukkoliikennelakia vaan vahti että sitä todella paronitkin noudattavat. Tämä oli LAL:lle täysin uusi tilanne: liikenneministeri joka ei ollut heidän ohjailtavissaan! Ennenkuulumatonta!

        Nämå kaksi seikkaa ovat syy siihen, miksi paronien ja poliitikkojen/virkamiesten ennen niin läheiset välit katkesivat ja sukset menivät täydellisesti ristiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhasen hallituksen säätäessä 2009 voimaanastunutta joukkoliikennelakia, liikenneministeriö oli jo hereillä ja ymmärsi (kiitos EU:n), millainen uuden lain oli oltava. Ministeriön virkamiehet ymmärsivät myös sen, että uusi laki oli säädettävä viisaasti niin, että paronit eivät heti suutu vaan että laki saadaan siististi voimaan. Eli että paronit luulevat monopoliensa jatkuvan mutta ne kuitenkaan eivät todellisuudessa jatkuisi kauaa.

        Näin kävikin. Paronit luulivat että monopolinsa jatkuvat käytännössä jopa vuoteen 2019 saakka ja että heillä on siihen saakka aikaa painostaa tulevia virkamiehiä ja liikenneministereitä vesittämään laki ja jatkamaan monopolejaan vielä 2019 eteenpäinkin.

        Tämä meni kahdella tavalla pieleen. Ensinnäkin, kiitos liikenneministeriön viisaiden virkamiesten Vanhasen hallituksen säätämä joukkoliikennelaki oli kirjoitettu paronien ymmärtämättä niin, että monopolit käytännössä loppuivat jo reilusti ennen vuotta 2019 (siirtymäajan säännöstö) ja uudet toimijat pääsivät markkinoille.

        Toiseksi, seuraavassa hallituksessa liikenneministeri sattuikin olemaan lujatahtoinen rautarouva joka ei edes MH:n uhkailujen alla taipunut vesittämään jo voimassaollutta joukkoliikennelakia vaan vahti että sitä todella paronitkin noudattavat. Tämä oli LAL:lle täysin uusi tilanne: liikenneministeri joka ei ollut heidän ohjailtavissaan! Ennenkuulumatonta!

        Nämå kaksi seikkaa ovat syy siihen, miksi paronien ja poliitikkojen/virkamiesten ennen niin läheiset välit katkesivat ja sukset menivät täydellisesti ristiin.

        Lujatahtoinen rautarouva? Heh-heh... mitään ymmärtämätön tollo, ehkä siksi hän tuli toimeen hienosti punapöksyn kanssa.
        Saattoihan siinä virkamieskoneiston sukulaisissakin olla jotain vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhasen hallituksen säätäessä 2009 voimaanastunutta joukkoliikennelakia, liikenneministeriö oli jo hereillä ja ymmärsi (kiitos EU:n), millainen uuden lain oli oltava. Ministeriön virkamiehet ymmärsivät myös sen, että uusi laki oli säädettävä viisaasti niin, että paronit eivät heti suutu vaan että laki saadaan siististi voimaan. Eli että paronit luulevat monopoliensa jatkuvan mutta ne kuitenkaan eivät todellisuudessa jatkuisi kauaa.

        Näin kävikin. Paronit luulivat että monopolinsa jatkuvat käytännössä jopa vuoteen 2019 saakka ja että heillä on siihen saakka aikaa painostaa tulevia virkamiehiä ja liikenneministereitä vesittämään laki ja jatkamaan monopolejaan vielä 2019 eteenpäinkin.

        Tämä meni kahdella tavalla pieleen. Ensinnäkin, kiitos liikenneministeriön viisaiden virkamiesten Vanhasen hallituksen säätämä joukkoliikennelaki oli kirjoitettu paronien ymmärtämättä niin, että monopolit käytännössä loppuivat jo reilusti ennen vuotta 2019 (siirtymäajan säännöstö) ja uudet toimijat pääsivät markkinoille.

        Toiseksi, seuraavassa hallituksessa liikenneministeri sattuikin olemaan lujatahtoinen rautarouva joka ei edes MH:n uhkailujen alla taipunut vesittämään jo voimassaollutta joukkoliikennelakia vaan vahti että sitä todella paronitkin noudattavat. Tämä oli LAL:lle täysin uusi tilanne: liikenneministeri joka ei ollut heidän ohjailtavissaan! Ennenkuulumatonta!

        Nämå kaksi seikkaa ovat syy siihen, miksi paronien ja poliitikkojen/virkamiesten ennen niin läheiset välit katkesivat ja sukset menivät täydellisesti ristiin.

        Kyllähän totuus on, että liikenneministerinä Kyllönen oli niin naivi, johdattelulle altis, tyhmä ja kokematon, että koko joukkoliikennelain uudistuksesta tuli täysi fiasko. Tätä tilannetta punapöksy käytti häikäilemättä hyväkseen ja tuloksena oli laki, joka huononsi suuren kansanosan joukkoliikennepalveluita ja aiheutti valtiolle ja kunnille suuren lisälaskun. Päättäjät eivät yksinkertaisesti huomanneet tulleensa vedätetyiksi eivätkä edes tienneet mistä päättivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän totuus on, että liikenneministerinä Kyllönen oli niin naivi, johdattelulle altis, tyhmä ja kokematon, että koko joukkoliikennelain uudistuksesta tuli täysi fiasko. Tätä tilannetta punapöksy käytti häikäilemättä hyväkseen ja tuloksena oli laki, joka huononsi suuren kansanosan joukkoliikennepalveluita ja aiheutti valtiolle ja kunnille suuren lisälaskun. Päättäjät eivät yksinkertaisesti huomanneet tulleensa vedätetyiksi eivätkä edes tienneet mistä päättivät.

        Näistä tapahtumista on jo n. 10 vuotta aikaa. Nyt asioita tarkasteltaessa voidaan huomata, että mikään osapuoli ei ansaitse asian hoidosta tyylipisteitä, ei ministeri, eivät virkamiehet mutta eivät myöskään vanhat yrittäjät eivätkä heidän haastajansa. Tästä tapauksessa sekoittui täydellisesti poliittiset ideologiat, tietämättömyys, hyvin kyseenalainen lobbaus ja paljon muita negatiivisia asioita. Jälkeen päin voidaan huomata, että päätösvaltaa ei koskaan saisi antaa sellaisille tahoille, jotka eivät tunne päätettäviä asioita eivätkä näe mihin väärät päätökset johtavat. Soppaan sekaantui lisäksi media, joka ei tiennyt asiasta sitäkään vähää mitä päättäjät tiesivät. Ulkopuolisten tahojen oli erittäin helppo syöttää medialle sen mitä tahtoivat julkisuuteen, ja senhän he tekivätkin. Päättäjiä huonot päätökset eivät pahemmin hetkauttaneet, koska poliittinen vastuu tai virkavastuu ovat Suomessa valitettavasti lähes tuntemattomia käsitteitä.


    • Anonyymi

      Vaikka sosiaaliset kuljetukset savuavat on se niin mukava nähdä kuinka sosialismilla on vankka kannattajakunta.

      • Anonyymi

        Tämä ontodella mielenkiintoista. Punapöksy on ollut jopa poliittisessa toiminnassa mukana "oikeistopuolue" Kokoomuksen mandaatilla, mutta veljeillyt äärilaidan vasemmistolaisten kanssa. Samoin markkinointipäällikkö on niiiiiin oikeistolainen puheissaan, mutta todellisuudessa aivan muuta? Tämäkin onneton episodi muistuttaa siitä, kuinka omat periaatteet ollaan valmiita myymään omien sairaiden mielihalujen tyydyttämiseksi.

        Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti lobbaamisesta. Eiköhän tässä puhutussa tapauksessa suurin lobbari ollut kuitenkin punapöksy, jolla oli suhteet "keittiön kautta" jopa suoraan ministeriöön. "Eihän suhteita ole mitenkään käytetty hyväksi..." hän kyllä kirkkain silmin väitti jälkeen päin. Jokainen voi tästä ajatella niin kuin haluaa, mutta suuri epäilys on jäänyt elämään. Koko onneton tapahtumaketju on tullut yhteiskunnalle erittäin kalliiksi, mutta syyllisiä ei tahdo millään löytyä. Mielenkiintoista sinänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ontodella mielenkiintoista. Punapöksy on ollut jopa poliittisessa toiminnassa mukana "oikeistopuolue" Kokoomuksen mandaatilla, mutta veljeillyt äärilaidan vasemmistolaisten kanssa. Samoin markkinointipäällikkö on niiiiiin oikeistolainen puheissaan, mutta todellisuudessa aivan muuta? Tämäkin onneton episodi muistuttaa siitä, kuinka omat periaatteet ollaan valmiita myymään omien sairaiden mielihalujen tyydyttämiseksi.

        Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti lobbaamisesta. Eiköhän tässä puhutussa tapauksessa suurin lobbari ollut kuitenkin punapöksy, jolla oli suhteet "keittiön kautta" jopa suoraan ministeriöön. "Eihän suhteita ole mitenkään käytetty hyväksi..." hän kyllä kirkkain silmin väitti jälkeen päin. Jokainen voi tästä ajatella niin kuin haluaa, mutta suuri epäilys on jäänyt elämään. Koko onneton tapahtumaketju on tullut yhteiskunnalle erittäin kalliiksi, mutta syyllisiä ei tahdo millään löytyä. Mielenkiintoista sinänsä.

        Haha, huvittavinta tässä on se, että vasemmistoliittolainen liikenneministeri ajoi vapaata markkinaa ja itseään "yrittäjinä" pitäneet paronit suuttuivat siitä silmittömästl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haha, huvittavinta tässä on se, että vasemmistoliittolainen liikenneministeri ajoi vapaata markkinaa ja itseään "yrittäjinä" pitäneet paronit suuttuivat siitä silmittömästl.

        Onkohan pian vapaata markkinaa? Näiden kaheleiden aiheuttama rappio joukkoliikenteessä on johtanut siihen, että julkinen valta ostaa kaukoliikennettä.
        Ostetusta kaukoliikenteestä tulee suojattua, eli kyseessä on suljettu markkina.
        Jo aiemmin useiden kaupunkien tultua lupaviranomaiseksi, julkinen valta muodostaa omat suljetut markkinat esim. esikaupunkialueille tulo- ja lähtöväylille.
        Julkinen valta sekoittaa raskaasti pakkaa myös omilla matkalippuhimmeleillään ja jättimäisillä "joukkoliikenne"organisaatioillaan.
        Tämä korostuu entisestään nykytilanteessa, jossa polttoaine maksaa tuplasti parin kesän takaiseen ja korona edelleen hillitsee matkustusintoa.
        Valtio ei näemmä pysty päättämään polttoaineveron tilapäisestä alentamisesta, vaan
        kurjistaa entisestään kansalaisten ja yritysten taloutta valtion itsensä rikastuessa muuttumattomila yliverotuksillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan pian vapaata markkinaa? Näiden kaheleiden aiheuttama rappio joukkoliikenteessä on johtanut siihen, että julkinen valta ostaa kaukoliikennettä.
        Ostetusta kaukoliikenteestä tulee suojattua, eli kyseessä on suljettu markkina.
        Jo aiemmin useiden kaupunkien tultua lupaviranomaiseksi, julkinen valta muodostaa omat suljetut markkinat esim. esikaupunkialueille tulo- ja lähtöväylille.
        Julkinen valta sekoittaa raskaasti pakkaa myös omilla matkalippuhimmeleillään ja jättimäisillä "joukkoliikenne"organisaatioillaan.
        Tämä korostuu entisestään nykytilanteessa, jossa polttoaine maksaa tuplasti parin kesän takaiseen ja korona edelleen hillitsee matkustusintoa.
        Valtio ei näemmä pysty päättämään polttoaineveron tilapäisestä alentamisesta, vaan
        kurjistaa entisestään kansalaisten ja yritysten taloutta valtion itsensä rikastuessa muuttumattomila yliverotuksillaan.

        Tuo on suljettu markkinatyyppi vain suunnittelun osalta. Tuottaja kilpailutetaan muutaman vuoden välein, mikä onkin taas avoimuutta. Malli sopii erityisesti kaupunkiseutujen paikallisliikenteeseen.

        Kaukoliikenteessä pitää olla täysin avoin markkina, mutta jos jonnekin ei markkinaehtoista liikennettä synny ja liikennettä silti sinne halutaan, ELY suunnittelee ja taas on kilpailutus eli siltä osin avoin markkina. Lisäksi tässä liikenteessä liikennöitsijällä on vapaus päättää hinnoista hintakattoon asti ja näin säädellä matkustajamääriään.

        Kauhein suljettu markkinatyyppi on yksityiset monopolit. Sosialismin ja kapitalismin huonot puolet samassa paketissa. Näitä ei enää joukkoliikenteessä onneksi ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on suljettu markkinatyyppi vain suunnittelun osalta. Tuottaja kilpailutetaan muutaman vuoden välein, mikä onkin taas avoimuutta. Malli sopii erityisesti kaupunkiseutujen paikallisliikenteeseen.

        Kaukoliikenteessä pitää olla täysin avoin markkina, mutta jos jonnekin ei markkinaehtoista liikennettä synny ja liikennettä silti sinne halutaan, ELY suunnittelee ja taas on kilpailutus eli siltä osin avoin markkina. Lisäksi tässä liikenteessä liikennöitsijällä on vapaus päättää hinnoista hintakattoon asti ja näin säädellä matkustajamääriään.

        Kauhein suljettu markkinatyyppi on yksityiset monopolit. Sosialismin ja kapitalismin huonot puolet samassa paketissa. Näitä ei enää joukkoliikenteessä onneksi ole.

        Kaikkein pahin talouden ilmentymä on julkinen monopoli, joka näyttää sosialismin todelliset kasvot. Suomessa tällainen on ainakin VR, josta aivan viime aikoina joutui lähtemään pääjohtaja, joka olisi alkanut hiljalleen siirtämään monopolia markkinatalouden suuntaan. Julkista monopolia edustaa myös suurien kaupunkien joukkoliikenneviranomainen. Tämä malli tulee yhteiskunnalle äärimmäisen kalliiksi ja hyötyjä on pelkästään ko. viranomaisen palkkalistoille päässyt suojatyöpaikkalainen. Kaikki muut tahot ovat nettomaksajia, suurin häviäjä on yksittäinen veronmaksaja. Miksi muuten punapöksy ja muut markkinatalouden nimiin puheissaan vannovat eivät millään tavoin halua edes keskustella VR:n erikoisesta, jopa EU:n periaatteiden vastaisesta monopolista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein pahin talouden ilmentymä on julkinen monopoli, joka näyttää sosialismin todelliset kasvot. Suomessa tällainen on ainakin VR, josta aivan viime aikoina joutui lähtemään pääjohtaja, joka olisi alkanut hiljalleen siirtämään monopolia markkinatalouden suuntaan. Julkista monopolia edustaa myös suurien kaupunkien joukkoliikenneviranomainen. Tämä malli tulee yhteiskunnalle äärimmäisen kalliiksi ja hyötyjä on pelkästään ko. viranomaisen palkkalistoille päässyt suojatyöpaikkalainen. Kaikki muut tahot ovat nettomaksajia, suurin häviäjä on yksittäinen veronmaksaja. Miksi muuten punapöksy ja muut markkinatalouden nimiin puheissaan vannovat eivät millään tavoin halua edes keskustella VR:n erikoisesta, jopa EU:n periaatteiden vastaisesta monopolista?

        Julkinen monopoli ei tietenkään ole yhtä paha kuin yksityinen monopoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkinen monopoli ei tietenkään ole yhtä paha kuin yksityinen monopoli.

        Jos nyt totta kirjoitetaan, ei VR:llä ole enää monopolia, eikä muuten pääjohtajaakaan ole ollut ainakaan vuosikymmeneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt totta kirjoitetaan, ei VR:llä ole enää monopolia, eikä muuten pääjohtajaakaan ole ollut ainakaan vuosikymmeneen.

        Aaah, hyvä tietää! Kerrotko vielä vinkkejä minkä yhtiön junalla voisin matkustaa Suomessa edullisimmin? Ja ei VR, en halua tukea monopoleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aaah, hyvä tietää! Kerrotko vielä vinkkejä minkä yhtiön junalla voisin matkustaa Suomessa edullisimmin? Ja ei VR, en halua tukea monopoleja.

        Antimonopolisteille suosittelen Onnibussia. Sillä pääsee yleensä aina sinne, minne junallakin, mutta halvemmalla. Samalla tulee ylistäneeksi monopolinkaataja Lauria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antimonopolisteille suosittelen Onnibussia. Sillä pääsee yleensä aina sinne, minne junallakin, mutta halvemmalla. Samalla tulee ylistäneeksi monopolinkaataja Lauria.

        Niin teidän märissä päiväunissanne. Totuus on kuitenkin toinen.
        Esim. Vammala-Tampere:
        VR, mukavasti Intercityllä, jossa palvelut saatavilla ja mukava matka, hinta 7,00€

        OnnibusFlex, Laurin pörisevä ja homeinen savutykki (entinen lähiliikenneauto ruotsista ja jyväskylästä), joka heiluu ja huojuu ja on vetoisa ja matkustaminen lähinnä vituttaa koko ajan, hinta 9,40€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt totta kirjoitetaan, ei VR:llä ole enää monopolia, eikä muuten pääjohtajaakaan ole ollut ainakaan vuosikymmeneen.

        Teoriassa ei ole monopolia, mutta käytännössä on. Monopolin päättymisellekään ei ole toiveita ainakaan lähitulevaisuudessa. VR:n tapauksessa toimitusjohtaja on käytännössä sama kuin pääjohtaja oli aikaisemmin. Oleellinen pointti oli kuitenkin se, että monopolia enemmänkin yritetään valtaa pitävien toimesta jatkaa kuin avata markkinat myös kiskoliikenteessä. Jokainen tähän suuntaan vaikuttava henkilö vaiennetaan tai savustetaan ulos, jos sattuu olemaan talon sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antimonopolisteille suosittelen Onnibussia. Sillä pääsee yleensä aina sinne, minne junallakin, mutta halvemmalla. Samalla tulee ylistäneeksi monopolinkaataja Lauria.

        "Samalla tulee ylistäneeksi monopolinkaataja Lauria."

        Monopolinkaatajaa?
        Onko joku Lauri kaatanut VR:n tai ELY:n monopolin?
        Eikö joku Lauri juuri hiljan saanut kolmen vuoden monopolin Tampere-Huittinen välille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samalla tulee ylistäneeksi monopolinkaataja Lauria."

        Monopolinkaatajaa?
        Onko joku Lauri kaatanut VR:n tai ELY:n monopolin?
        Eikö joku Lauri juuri hiljan saanut kolmen vuoden monopolin Tampere-Huittinen välille?

        Ei saa unohtaa Keskisiä! Heidän panos monopolien kaadossa oli mittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa unohtaa Keskisiä! Heidän panos monopolien kaadossa oli mittava.

        Heh-heh, mittava panos olemattoman monopolin kaadossa..
        No kyllä heillä varmaan paremmin menee kuin punapöksyllä. Eivät ole onnistuneet vielä lähes 10 miljoonan euron tappion tekemisessä.
        Tosin nuo tamponipojat ovat sitä mieltä, että mitä suurempi tappio, sitä nerokkaampaa liikkeenhoitoa.
        Vaikka Savonlinjaa usein naureskellaan, niin pitää muistaa sen olevan firma joka suurista taisi selvitä vähimmin vaurioin. Toki liikevaihdosta hävisi 20 miljoonaa ja pientä tappiota on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh-heh, mittava panos olemattoman monopolin kaadossa..
        No kyllä heillä varmaan paremmin menee kuin punapöksyllä. Eivät ole onnistuneet vielä lähes 10 miljoonan euron tappion tekemisessä.
        Tosin nuo tamponipojat ovat sitä mieltä, että mitä suurempi tappio, sitä nerokkaampaa liikkeenhoitoa.
        Vaikka Savonlinjaa usein naureskellaan, niin pitää muistaa sen olevan firma joka suurista taisi selvitä vähimmin vaurioin. Toki liikevaihdosta hävisi 20 miljoonaa ja pientä tappiota on tehty.

        Ai "olematon" monopoli? Olikos kartellikin "olematon"?

        Voihan jatkuva ja vakava haitta sentään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh-heh, mittava panos olemattoman monopolin kaadossa..
        No kyllä heillä varmaan paremmin menee kuin punapöksyllä. Eivät ole onnistuneet vielä lähes 10 miljoonan euron tappion tekemisessä.
        Tosin nuo tamponipojat ovat sitä mieltä, että mitä suurempi tappio, sitä nerokkaampaa liikkeenhoitoa.
        Vaikka Savonlinjaa usein naureskellaan, niin pitää muistaa sen olevan firma joka suurista taisi selvitä vähimmin vaurioin. Toki liikevaihdosta hävisi 20 miljoonaa ja pientä tappiota on tehty.

        Keskimatkojen Lapin bisnes voi oikein hyvin. PoriExpress on kyllä joutunut olemaan viime aikoina tauolla Satakunnan Liikenteen imun takia, mutta sellaista vapaassa markkinassa toisinaan on. Paras pärjätköön!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimatkojen Lapin bisnes voi oikein hyvin. PoriExpress on kyllä joutunut olemaan viime aikoina tauolla Satakunnan Liikenteen imun takia, mutta sellaista vapaassa markkinassa toisinaan on. Paras pärjätköön!

        Katsokaahan Keskisen taloustiedot niin voitte päätellä miten hyvin ko. pulju oikeasti voi. Nämä tiedot ovat julkisia, joten ei kannattaisi kirjoitella mitä sylki suuhun tuo. Toisaalta Onnibussin yli viiden miljoonan tappiokin oli lähes nerouden huipentuma joidenkin taloustietäjien mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsokaahan Keskisen taloustiedot niin voitte päätellä miten hyvin ko. pulju oikeasti voi. Nämä tiedot ovat julkisia, joten ei kannattaisi kirjoitella mitä sylki suuhun tuo. Toisaalta Onnibussin yli viiden miljoonan tappiokin oli lähes nerouden huipentuma joidenkin taloustietäjien mielestä.

        Koronakorjattu tulos oli voitollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koronakorjattu tulos oli voitollinen.

        Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos heidän kassassaan olisi ollut rahaa.
        Tuo jatkuva koronakorjatun tuloksen korostaminen on pahimman luokan itsensä pettämistä. Voin uskoa sen haaveilun uponneen Capmanille, näinhän hölmöjä vedätetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos heidän kassassaan olisi ollut rahaa.
        Tuo jatkuva koronakorjatun tuloksen korostaminen on pahimman luokan itsensä pettämistä. Voin uskoa sen haaveilun uponneen Capmanille, näinhän hölmöjä vedätetään.

        "Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos heidän" johtajansa olisivat olleet joukkoliikenneneroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos heidän" johtajansa olisivat olleet joukkoliikenneneroja.

        kas kun ei joukko liikenneneroja.. Väkevä ylistys !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos heidän kassassaan olisi ollut rahaa.
        Tuo jatkuva koronakorjatun tuloksen korostaminen on pahimman luokan itsensä pettämistä. Voin uskoa sen haaveilun uponneen Capmanille, näinhän hölmöjä vedätetään.

        Toisaalta Onnibuskin olisi ollut iso ruumis jo useampaan kertaan, jos sillä olisi ollut käytettävissään pelkästään omistajiensa rahavarat. Onni oli kuitenkin myötä ja ulkopuolinen apu pelasti kerta toisensa jälkeen. Capmanilla mietitään vielä moneen kertaan, että mihin sontaan tulikaan kädet työnnettyä. Punapöksy pystyy puheillaan vedättämään hetken, mutta aina totuus lopulta tulee ilmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos heidän" johtajansa olisivat olleet joukkoliikenneneroja.

        Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos niiden käytössään olisi ollut ulkopuolinen rahallinen apu, kuten eräällä historian suurinta tappiota tahkonneella yrityksellä oli.

        Mielenkiintoinen sattuma sekin, että sekä Töysä että Inter olivat Onnibussin yhteistyöyrityksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos niiden käytössään olisi ollut ulkopuolinen rahallinen apu, kuten eräällä historian suurinta tappiota tahkonneella yrityksellä oli.

        Mielenkiintoinen sattuma sekin, että sekä Töysä että Inter olivat Onnibussin yhteistyöyrityksiä.

        Jos johtajat olisivat olleet neroja, heillä olisi ollut paaaljooon pätäkkää käytettävissään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Töysän Linja ja Inter Kuljetuskin olisivat vielä pystyssä, jos niiden käytössään olisi ollut ulkopuolinen rahallinen apu, kuten eräällä historian suurinta tappiota tahkonneella yrityksellä oli.

        Mielenkiintoinen sattuma sekin, että sekä Töysä että Inter olivat Onnibussin yhteistyöyrityksiä.

        "Mielenkiintoinen sattuma sekin, että sekä Töysä että Inter olivat Onnibussin yhteistyöyrityksiä."

        Minusta on mielenkiintoinen sattuma, että nuo yritykset olivat Matkahuollon yhteistyöyrityksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mielenkiintoinen sattuma sekin, että sekä Töysä että Inter olivat Onnibussin yhteistyöyrityksiä."

        Minusta on mielenkiintoinen sattuma, että nuo yritykset olivat Matkahuollon yhteistyöyrityksiä.

        Haluaako joku unohtaa jotakin? Töysällä oli käytössään ob:n lipputuotteet ja Inter Kuljetus ajoi alihankintana ob:n liikennettä. Miksi tätä ei saisi mainita? Konkursseihin tällä ei välttämättä ollut mitään vaikutusta, mutta hyvä huomio kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaako joku unohtaa jotakin? Töysällä oli käytössään ob:n lipputuotteet ja Inter Kuljetus ajoi alihankintana ob:n liikennettä. Miksi tätä ei saisi mainita? Konkursseihin tällä ei välttämättä ollut mitään vaikutusta, mutta hyvä huomio kuitenkin.

        Ei Lauri voi pelastaa kaikkia. Hänellä on ollut täysi työ omien firmojensa johtamisessa haastavina korona-aikoina. Muistutan jälleen myös, että OB ja sen kumppanit eivät muodosta kartellia, vaan kilpailevat toisiaankin vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein pahin talouden ilmentymä on julkinen monopoli, joka näyttää sosialismin todelliset kasvot. Suomessa tällainen on ainakin VR, josta aivan viime aikoina joutui lähtemään pääjohtaja, joka olisi alkanut hiljalleen siirtämään monopolia markkinatalouden suuntaan. Julkista monopolia edustaa myös suurien kaupunkien joukkoliikenneviranomainen. Tämä malli tulee yhteiskunnalle äärimmäisen kalliiksi ja hyötyjä on pelkästään ko. viranomaisen palkkalistoille päässyt suojatyöpaikkalainen. Kaikki muut tahot ovat nettomaksajia, suurin häviäjä on yksittäinen veronmaksaja. Miksi muuten punapöksy ja muut markkinatalouden nimiin puheissaan vannovat eivät millään tavoin halua edes keskustella VR:n erikoisesta, jopa EU:n periaatteiden vastaisesta monopolista?

        "Miksi muuten punapöksy ja muut markkinatalouden nimiin puheissaan vannovat eivät millään tavoin halua edes keskustella VR:n erikoisesta, jopa EU:n periaatteiden vastaisesta monopolista?"

        Kyllä on taas härskiä tuubaa!!

        Laurihan on piessyt Pohjolan Liikennettä (= VR) armotta. Ja puhunut mahdollisesta OnniRail-bisneksestä rautateille!

        Sen sijaan taisipa taannoin mennä niin että yksityismonopolisti (Vainion Liikenne) löi oikein hynttyyt yhteen valtionmonopolistin (Pohjolan Liikenne = VR) kanssa monopolinmurtaja Onnibussia vastaan tehtaillessaan jatkuvajavakavahaittailmoituksia viranomaisille estääkseen vapaan markkinan Ykköstiellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi muuten punapöksy ja muut markkinatalouden nimiin puheissaan vannovat eivät millään tavoin halua edes keskustella VR:n erikoisesta, jopa EU:n periaatteiden vastaisesta monopolista?"

        Kyllä on taas härskiä tuubaa!!

        Laurihan on piessyt Pohjolan Liikennettä (= VR) armotta. Ja puhunut mahdollisesta OnniRail-bisneksestä rautateille!

        Sen sijaan taisipa taannoin mennä niin että yksityismonopolisti (Vainion Liikenne) löi oikein hynttyyt yhteen valtionmonopolistin (Pohjolan Liikenne = VR) kanssa monopolinmurtaja Onnibussia vastaan tehtaillessaan jatkuvajavakavahaittailmoituksia viranomaisille estääkseen vapaan markkinan Ykköstiellä?

        Taisipa mennä myös niin, että vanhojen liikennöitsijöiden kanssa tehtiin ns. siirtymäajan liikennöintisopimukset, jotka olivat näitä sitovia.
        Näin oli tarkoitus antaa vanhoille jonkin aikaa sopeuttaa toimintansa uusiin tapoihin.
        Sitten viranomainen alkoi myöntää varsin vapaasti lupia OB:lle, vaikkapa samaan lähtöaikaan, tai vaikka 5 minuuttia ennen.
        Jos homma ei kannattanut, OB lopetti vuoron, jos taas kannatti, vanha liikennöitsijä ei saanut vuoroaan lopettaa, vaan oli ajettava sopimusaika loppuun, muuten liikennöinti loppuu vallan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi muuten punapöksy ja muut markkinatalouden nimiin puheissaan vannovat eivät millään tavoin halua edes keskustella VR:n erikoisesta, jopa EU:n periaatteiden vastaisesta monopolista?"

        Kyllä on taas härskiä tuubaa!!

        Laurihan on piessyt Pohjolan Liikennettä (= VR) armotta. Ja puhunut mahdollisesta OnniRail-bisneksestä rautateille!

        Sen sijaan taisipa taannoin mennä niin että yksityismonopolisti (Vainion Liikenne) löi oikein hynttyyt yhteen valtionmonopolistin (Pohjolan Liikenne = VR) kanssa monopolinmurtaja Onnibussia vastaan tehtaillessaan jatkuvajavakavahaittailmoituksia viranomaisille estääkseen vapaan markkinan Ykköstiellä?

        YLISTETTY Lauri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisipa mennä myös niin, että vanhojen liikennöitsijöiden kanssa tehtiin ns. siirtymäajan liikennöintisopimukset, jotka olivat näitä sitovia.
        Näin oli tarkoitus antaa vanhoille jonkin aikaa sopeuttaa toimintansa uusiin tapoihin.
        Sitten viranomainen alkoi myöntää varsin vapaasti lupia OB:lle, vaikkapa samaan lähtöaikaan, tai vaikka 5 minuuttia ennen.
        Jos homma ei kannattanut, OB lopetti vuoron, jos taas kannatti, vanha liikennöitsijä ei saanut vuoroaan lopettaa, vaan oli ajettava sopimusaika loppuun, muuten liikennöinti loppuu vallan.

        "mutta paronien jo ennen Onnibussin syntyä tehtailemilta holtittomilta lakkautuksilta tyyliin Artturi Anttilan reittiverkoston teurastus "

        Mitähän tuollakin teurastuksella mahdetaan tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mutta paronien jo ennen Onnibussin syntyä tehtailemilta holtittomilta lakkautuksilta tyyliin Artturi Anttilan reittiverkoston teurastus "

        Mitähän tuollakin teurastuksella mahdetaan tarkoittaa?

        Lauttakylän paroni ajoi nopeasti yrityskaupan jälkeen Kankaanpään "paikallis"liikenneverkon alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lauttakylän paroni ajoi nopeasti yrityskaupan jälkeen Kankaanpään "paikallis"liikenneverkon alas.

        "Lauttakylän paroni ajoi nopeasti yrityskaupan jälkeen Kankaanpään "paikallis"liikenneverkon alas."

        Vai paikallisliikenneverkon alas. Anttilan liikenneverkon ajoi alas henkilöauto ja kaupungin ja ympäristökuntien kylien tyhjeneminen.
        Ei sillä kummoista bisnestä tehdä, että ajetaan sivukyliltä keskustaan tori- ja maitotilipäivinä, loppuaikoina vain toripäivinä.
        Anttilan tarinaa tuli seurattua, kun alueella olen ollut jo 70 vuotta.
        Ei paronien syyksi voi kaikkea laittaa, ja kannattaa muistaa, että tuo liikenneverkko oli
        peräisin ajalta ennen sotia, joten moni kylä siinä ajassa ehti tyhjentyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lauttakylän paroni ajoi nopeasti yrityskaupan jälkeen Kankaanpään "paikallis"liikenneverkon alas."

        Vai paikallisliikenneverkon alas. Anttilan liikenneverkon ajoi alas henkilöauto ja kaupungin ja ympäristökuntien kylien tyhjeneminen.
        Ei sillä kummoista bisnestä tehdä, että ajetaan sivukyliltä keskustaan tori- ja maitotilipäivinä, loppuaikoina vain toripäivinä.
        Anttilan tarinaa tuli seurattua, kun alueella olen ollut jo 70 vuotta.
        Ei paronien syyksi voi kaikkea laittaa, ja kannattaa muistaa, että tuo liikenneverkko oli
        peräisin ajalta ennen sotia, joten moni kylä siinä ajassa ehti tyhjentyä.

        Tämä on täysin totta. Osasyynä oli myös se, että Anttila ei viimeisinä vuosinaan enää tehnyt liikenneverkkoonsa väestön vähentymisen vaatimia saneerauksia. Yritys olisi varmasti ollut elinkelpoinen keskittymällä runkolinjaan Kankaanpää - Pori sekä koulupäiväliikenteeseen Kankaanpään ympäristössä. Samanlainen kehitys on ollut havaittavissa monissa muissakin väestökadosta kärsivissä pienemmissä kaupungeissa ja niiden ympäristössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on täysin totta. Osasyynä oli myös se, että Anttila ei viimeisinä vuosinaan enää tehnyt liikenneverkkoonsa väestön vähentymisen vaatimia saneerauksia. Yritys olisi varmasti ollut elinkelpoinen keskittymällä runkolinjaan Kankaanpää - Pori sekä koulupäiväliikenteeseen Kankaanpään ympäristössä. Samanlainen kehitys on ollut havaittavissa monissa muissakin väestökadosta kärsivissä pienemmissä kaupungeissa ja niiden ympäristössä.

        Mutta silti täällä paronimieliset syyttävät tästä globaalista ilmiöstä Onnibussia! No, mikäpä heidän mielissään ei olisi Onnibussin syytä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti täällä paronimieliset syyttävät tästä globaalista ilmiöstä Onnibussia! No, mikäpä heidän mielissään ei olisi Onnibussin syytä?

        Onnibus on YLISTETTY liikennöitsijä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti täällä paronimieliset syyttävät tästä globaalista ilmiöstä Onnibussia! No, mikäpä heidän mielissään ei olisi Onnibussin syytä?

        Päin vastoin. Onnibus-mielisten mukaan se oli Satakunnan Liikenne ennen ob-aikaa, joka ajoi alas Anttilan vanhan liikennekentän. Punapöksyt siis tässä syyttelevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päin vastoin. Onnibus-mielisten mukaan se oli Satakunnan Liikenne ennen ob-aikaa, joka ajoi alas Anttilan vanhan liikennekentän. Punapöksyt siis tässä syyttelevät.

        Täällä paronimieliset ovat väittäneet monen monta kertaa että OB on pilannut Suomen reittiverkoston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä paronimieliset ovat väittäneet monen monta kertaa että OB on pilannut Suomen reittiverkoston.

        "Osasyynä oli myös se, että Anttila ei viimeisinä vuosinaan enää tehnyt liikenneverkkoonsa väestön vähentymisen vaatimia saneerauksia.
        Yritys olisi varmasti ollut elinkelpoinen keskittymällä runkolinjaan Kankaanpää - Pori sekä koulupäiväliikenteeseen Kankaanpään ympäristössä. "

        Yrityksen omistajan kuollessa n.95-vuotiaana, olivat vanhimmat veljekset eläkeiässä, ja ilmeisesti katsoivat, että parempi myydä, kun vielä jotakin yrityksestä saa.

        Eihän Kankaanpään ympäristössä oikeastaan ollutkaan muuta kuin koulupäivinä ja toripäivinä ajettua liikennettä, joten oli mahdotonta, että olisi "saneerattu" pois liikenne, johon keskittymällä olisi saatu elinkelpoisuutta parannettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osasyynä oli myös se, että Anttila ei viimeisinä vuosinaan enää tehnyt liikenneverkkoonsa väestön vähentymisen vaatimia saneerauksia.
        Yritys olisi varmasti ollut elinkelpoinen keskittymällä runkolinjaan Kankaanpää - Pori sekä koulupäiväliikenteeseen Kankaanpään ympäristössä. "

        Yrityksen omistajan kuollessa n.95-vuotiaana, olivat vanhimmat veljekset eläkeiässä, ja ilmeisesti katsoivat, että parempi myydä, kun vielä jotakin yrityksestä saa.

        Eihän Kankaanpään ympäristössä oikeastaan ollutkaan muuta kuin koulupäivinä ja toripäivinä ajettua liikennettä, joten oli mahdotonta, että olisi "saneerattu" pois liikenne, johon keskittymällä olisi saatu elinkelpoisuutta parannettua.

        Mutta kyllä Onnibus silti on suurin syyllinen maaseudun bussivuorojen vähenemiseen, terveisin paronimielinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osasyynä oli myös se, että Anttila ei viimeisinä vuosinaan enää tehnyt liikenneverkkoonsa väestön vähentymisen vaatimia saneerauksia.
        Yritys olisi varmasti ollut elinkelpoinen keskittymällä runkolinjaan Kankaanpää - Pori sekä koulupäiväliikenteeseen Kankaanpään ympäristössä. "

        Yrityksen omistajan kuollessa n.95-vuotiaana, olivat vanhimmat veljekset eläkeiässä, ja ilmeisesti katsoivat, että parempi myydä, kun vielä jotakin yrityksestä saa.

        Eihän Kankaanpään ympäristössä oikeastaan ollutkaan muuta kuin koulupäivinä ja toripäivinä ajettua liikennettä, joten oli mahdotonta, että olisi "saneerattu" pois liikenne, johon keskittymällä olisi saatu elinkelpoisuutta parannettua.

        Vakavasti puhuen. Anttilan myynti oli varmaankin järkevää kuin myös Lauttakylän paronin päätös lakkauttaa nykyaikaan täysin sopimaton reittiverkko. Samaa on tapahtunut ympäri maailman urbanisaation myötä. Se ei ole eikä ole ollut Onnibussin syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisipa mennä myös niin, että vanhojen liikennöitsijöiden kanssa tehtiin ns. siirtymäajan liikennöintisopimukset, jotka olivat näitä sitovia.
        Näin oli tarkoitus antaa vanhoille jonkin aikaa sopeuttaa toimintansa uusiin tapoihin.
        Sitten viranomainen alkoi myöntää varsin vapaasti lupia OB:lle, vaikkapa samaan lähtöaikaan, tai vaikka 5 minuuttia ennen.
        Jos homma ei kannattanut, OB lopetti vuoron, jos taas kannatti, vanha liikennöitsijä ei saanut vuoroaan lopettaa, vaan oli ajettava sopimusaika loppuun, muuten liikennöinti loppuu vallan.

        Tuossa paronit jäivät itse virittämänsä ansan loukkuun. Luulivat monopoliensa jatkuvan ikuisesti (LAL:n suunnitelmiin kuului poliitikkoja painostamalla jatkaa monopoleja 2019 eteenpäinkin).

        Mutta kun monopolit otettiinkin pois, paronit olivat loukussa linjaliikenneluparistisubventiosukuoikeusmonopolihimmelinsä kanssa kahden vuoden liikennöintipakkoineen ym. hullutuksineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä paronimieliset ovat väittäneet monen monta kertaa että OB on pilannut Suomen reittiverkoston.

        Kummasti se Kimmo sekoittaa Anttilan liikennekentän ja Onnibussin haitallisen vaikutuksen, vaikka kyse on täysin toisiinsa liittymättömistä asioista. Tällä hämmennyksellä yritetään peittää Onnibussin täydellinen epäonnistuminen ja kulkeminen fiaskosta toiseen.


    • Anonyymi

      Kuljettajat eivät halua ajaa eikä asiakkaat matkustaa nitisevillä nykyrihneillä vaan kunnon autoilla, kun kerta niitä vielä mahdollista käyttää on. Vanhassa vara parempi.

    • Anonyymi

      Satakunnan Liikenne sai muutaman romubussin lisää laivastoonsa. PirTilin siirtyessä SL:n lipun alle kaluston keski-ikä kyllä parani, mutta tekninen kunto meni entistä huonompaan suuntaan. Kymmeniä huoltamattomia, pesemättömiä ja joka kulmasta kolhittuja autoja tuli korjaamoiden murheeksi melkoinen määrä. Rahaa tähän ei paljoakaan tarvittu, riitti kun nimet vaihdettiin sopimuksiin ja velkakirjoihin.

      • Anonyymi

        Helke junaili tänkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helke junaili tänkin

        Ei ole pian enää niitä vähiäkään jakoja Tampereella jäljellä Paunulla eikä Länskällä ja koville tulee joutumaan Pohjolakin. Lauri lyö löylyä oikein tosissaan! Sihh sihh :D

        Kuinka paljon pehmoisempi olisikaan ollut paronien kohtalo kun olisivat sivistyneesti sanoneet 2012 "Tervetuloa alalle!" Pekalle ja Laurille. Minkä virheen paronit tekivätkään! Kyllä sitä on varmasti kaduttu monet kerrat kitkerien viinaryyppyjen kera synkässä yön yksinäisyydessä! Mutta ego ei vaan ole antanut periksi pyytää julkisesti tekosiaan anteeksi. Katkera loppu häämöttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pian enää niitä vähiäkään jakoja Tampereella jäljellä Paunulla eikä Länskällä ja koville tulee joutumaan Pohjolakin. Lauri lyö löylyä oikein tosissaan! Sihh sihh :D

        Kuinka paljon pehmoisempi olisikaan ollut paronien kohtalo kun olisivat sivistyneesti sanoneet 2012 "Tervetuloa alalle!" Pekalle ja Laurille. Minkä virheen paronit tekivätkään! Kyllä sitä on varmasti kaduttu monet kerrat kitkerien viinaryyppyjen kera synkässä yön yksinäisyydessä! Mutta ego ei vaan ole antanut periksi pyytää julkisesti tekosiaan anteeksi. Katkera loppu häämöttää.

        Kyllä KA-konsernissa on aina isot päätökset tehty Metsäpietilässä, ja siellä on aina ollut konsernijohtaja noita päätöksiä tekemässä, eikä noihin päätöksiin vieläkään ketään punapöksyä oteta mukaan.
        KA:n konsernijohtajan nimi on muuten Jyrki Vainionpää, ei Lauri Vainionpää.

        Mitä tulee Paunuun, siellä Masi täytti tammikuussa 69 vuotta, eikä perillisiä liene, joten oletettavasti miettii, miten homman lopettaa jäädäkseen eläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä KA-konsernissa on aina isot päätökset tehty Metsäpietilässä, ja siellä on aina ollut konsernijohtaja noita päätöksiä tekemässä, eikä noihin päätöksiin vieläkään ketään punapöksyä oteta mukaan.
        KA:n konsernijohtajan nimi on muuten Jyrki Vainionpää, ei Lauri Vainionpää.

        Mitä tulee Paunuun, siellä Masi täytti tammikuussa 69 vuotta, eikä perillisiä liene, joten oletettavasti miettii, miten homman lopettaa jäädäkseen eläkkeelle.

        Minkään menestyvän yrityksen johtaja ei tee päätöksiä yksin, kuulematta alaisiaan. Eikä tehnyt tässäkään tapauksessa.

        Puhe oli Paunusta. Mutta mitä Masiin tulee, ikänsä puolesta Masi olisi voinut (ja olisi kannattanutkin) eläköityä jo vuosia sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkään menestyvän yrityksen johtaja ei tee päätöksiä yksin, kuulematta alaisiaan. Eikä tehnyt tässäkään tapauksessa.

        Puhe oli Paunusta. Mutta mitä Masiin tulee, ikänsä puolesta Masi olisi voinut (ja olisi kannattanutkin) eläköityä jo vuosia sitten.

        "Minkään menestyvän yrityksen johtaja ei tee päätöksiä yksin, kuulematta alaisiaan. Eikä tehnyt tässäkään tapauksessa."

        Mistä on sinulle tullut tieto, että konsernijohtaja olisi kuullut vain punapöksyä, kun hänellä on alaisenaan myös Koiviston Auton, Kuopion Liikenteen, Koskilinjojen ja Porvoon Liikenteen ja Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtajat?

        Alkaa olla jo Niilo Ylivainion hurmosliikkeen makua tuossa Helkeen ylistyksessä ja jumaloinnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minkään menestyvän yrityksen johtaja ei tee päätöksiä yksin, kuulematta alaisiaan. Eikä tehnyt tässäkään tapauksessa."

        Mistä on sinulle tullut tieto, että konsernijohtaja olisi kuullut vain punapöksyä, kun hänellä on alaisenaan myös Koiviston Auton, Kuopion Liikenteen, Koskilinjojen ja Porvoon Liikenteen ja Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtajat?

        Alkaa olla jo Niilo Ylivainion hurmosliikkeen makua tuossa Helkeen ylistyksessä ja jumaloinnissa.

        Kuka sanoi että VAIN Helkeä on kuultu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pian enää niitä vähiäkään jakoja Tampereella jäljellä Paunulla eikä Länskällä ja koville tulee joutumaan Pohjolakin. Lauri lyö löylyä oikein tosissaan! Sihh sihh :D

        Kuinka paljon pehmoisempi olisikaan ollut paronien kohtalo kun olisivat sivistyneesti sanoneet 2012 "Tervetuloa alalle!" Pekalle ja Laurille. Minkä virheen paronit tekivätkään! Kyllä sitä on varmasti kaduttu monet kerrat kitkerien viinaryyppyjen kera synkässä yön yksinäisyydessä! Mutta ego ei vaan ole antanut periksi pyytää julkisesti tekosiaan anteeksi. Katkera loppu häämöttää.

        Suurimman virheen tekivät Onnibussin perustajat: kymmenen vuoden alkutaipaleella olisi konkurssi kohdannut jo neljä kertaa ilman ulkopuolista apua. Koivisto iski kätensä sontaan ja seurauksena oli maamme suurimman alan yrityksen itsenäisyyden päättyminen. Joka näkee näiden punapöksyjen touhuissa jotakin ylistämisen arvoista, ei todellakaan ymmärrä toimialasta eikä talouselämästä mitään. Oma ego ei valitettavasti anna periksi myöntää tätä. Paljon mukavampaa on polttaa taivaan tuuliin miljoonakaupalla rahaa, mutta sehän ei hirvitä yhtään kun se raha ei ole omaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sanoi että VAIN Helkeä on kuultu?

        "Kuka sanoi että VAIN Helkeä on kuultu?"

        Ei täällä mitään sanota, täällä kirjoitetaan!!!!!!!!!!!!!!


    • Anonyymi

      Ai että nyt on pidot ylimmillään Porin ja Tampereen kerhohuoneistolla. Kun on ostettu todella loistavaa liikemiesälyä noudattaen firma jolla ei ole mitään omaisuutta ja jonka sopimukset on tehty ilman katetta ja jonka kalusto on surkeammassa kunnossa kuin kenelläkään muulla koko tasavallassa voidaan kerhotaloilla viellä oikein kansanjuhlaa.

      Ja mikä hienointa, kaupassa varmaan tulee mukana tilausajossa käytettyä kalustoa, eli nippu näitä homeisia ja pöriseviä savutykkejä. Joku Irizar PB, no, onhan siinä se hyvä puoli, että sen rinnalla edes nuo satakunnan liikenteen eaglet ei ole niin pahasti homeessa. Vielä. Onkin luultavaa että siellä ihan lähipäivinä aletaan maalaamaan näitäkin savutykkejä punaisiin väreihin, porin paronin seuraten vieressä kädet hioten, kuinka hienoa ja upeaa kun saadaan "uusia" pikavuorobusseja matkustajien ja kuljettajien kiusaksi.

      • Anonyymi

        PirTilin tarina loppui omaan mahdottomuuteensa. Merkkejä tulevasta yrityskaupasta oli jo pitkään ilmassa. Toiminta oli kaiken kaikkiaan ala-arvoista verrattuna alueen muihin toimijoihin. Säälittävää oli katsella vierestä, kun yhtiö halvalla hinnalla sai lisää liikennettä, mutta kalusto ja henkilökunta puuttui. Tämä saatiin hoidettua kuntoon yli vuoden viiveellä, ja mikä ihmeellisintä, ilman minkäänlaisia sanktioita tilaajan taholta. Naurettava toiminta jatkui samalla tyylillä, autoja ei huollettu, ei korjattu eikä edes pesty ja siivottu. Henkilökunnan taso oli aika kirjavaa ja monenlaista sattui ja tapahtui.

        Liikennettä tilaava viranomainen joutuu lähinnä narrin asemaan katsellessaan sivusta tällaista pelleilyä puuttumatta asioihin. Tämän tajusi Nysse itsekin ja viime aikoina tihkuneiden tietojen mukaan viranomainen oli alkanut vaatimaan asioiden korjaamista, tai muuten... PirTil tajusi itsekin, että se ei tästä suosta pysty nousemaan ja siitä seurasi yrityskauppa. Tilanteen kulku oli hyvin pitkälle samanlainen kuin Onnibussilla oli tilanne ennen sen ajautumista Koiviston omistukseen. Tässä viimeisessä tapauksessa vielä kulujen nopea nousu nopeutti ratkaisun tekoa. Kokonaisuutena asiakkaiden ja toimialan kannalta ratkaisu oli varmasti hyvä. Yksi häirikkö ja vapaamatkustaja on pois markkinoita sotkemasta.


      • Anonyymi

        No ihan hyvä että saadaan lisää onnibusflexejä. Tottakai uudet olisi se mitä tarvittaisiin, mutta onpa edes jotain sitten tulossa helpottamaan. Niin paljon oli taas satlin pöriseviä romubusseja hyytyneenä teiden varsille ja sopimusten vastaista kalustoa ajossa eilenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan hyvä että saadaan lisää onnibusflexejä. Tottakai uudet olisi se mitä tarvittaisiin, mutta onpa edes jotain sitten tulossa helpottamaan. Niin paljon oli taas satlin pöriseviä romubusseja hyytyneenä teiden varsille ja sopimusten vastaista kalustoa ajossa eilenkin.

        Sinuna olisin huolissani noiden teiden varsille hyytyneiden romujen näkemisestä.
        Eräs tuttu mies Nakkilasta kertoi, että hänen sairautensa tuli ilmi, kun hän kertoi työpaikkalääkärille, että kun hän tuli aamulla Poriin töihin, oli melkein joka toisella vastaantulijalla konepelti pystyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan hyvä että saadaan lisää onnibusflexejä. Tottakai uudet olisi se mitä tarvittaisiin, mutta onpa edes jotain sitten tulossa helpottamaan. Niin paljon oli taas satlin pöriseviä romubusseja hyytyneenä teiden varsille ja sopimusten vastaista kalustoa ajossa eilenkin.

        Se olisikin huvittava näky, kun PirTilin täysin homeen vallassa olevat Irizarit maalattaisiin flex-autoiksi. Siinä katoaisivat ne viimeisetkin vähät matkustajat, osa saisi vielä astman matkamuistoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se olisikin huvittava näky, kun PirTilin täysin homeen vallassa olevat Irizarit maalattaisiin flex-autoiksi. Siinä katoaisivat ne viimeisetkin vähät matkustajat, osa saisi vielä astman matkamuistoksi.

        Kyllä nyt paronit kilistelevät lasejaan ja yksi makaa jo sammuneenakin pöydän alla :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt paronit kilistelevät lasejaan ja yksi makaa jo sammuneenakin pöydän alla :)

        Ei tämän tapauksen vuoksi kenelläkään ole syytä juhlia. Tämä on taas yksi surullinen esimerkki siitä, missä tilassa koko toimiala on. Tällainenkin harrastelijapuulaaki päästetään paisumaan näin suureksi, vaikka jokainen tiesi miten tulisi käymään lopulta. Tapahtumasarja heittää myös hyvin synkän varjon liikennettä tilaavan viranomaisen ylle, joka ei ole ollut millään tavalla kartalla siitä mitä oikeasti tapahtuu, miten liikennettä hoidetaan ja miten sopimuksia räikeästi rikotaan kenenkään puuttumatta menoon. Tässä vaiheessa varmasti jokainen on sisäistänyt, että PirTil ei ollut mikään start-up -yritys, vaan yritystoiminnan räikeä irvikuva.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1948
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      415
      1514
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1283
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1069
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      1009
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      976
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      247
      906
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe