Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Oletko köyhä?

Anonyymi

Köyhä,Oletko sinä köyhä?Jos olet köyhä niin miksi olet köyhä?

30

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Köyhä on köyhä koska on köyhä.

    • Anonyymi

      Kun ei kiinnosta mikään toisen asteen opiskelu ja sen jälkeinen työpaikka niin on tavattoman helppoa tuomita itsensä ikuiseen köyhyyteen.
      Se on tyhmän ihmisen arvovalinta.

    • Anonyymi

      Eipä se ole mukavaa kun on köyhä.

    • Anonyymi

      Olen öyhä kun haluan olla työtön ja nauttia kelan etuuksista. Miksi raataa kun kelasta saa rahaa ja tt tukea niin paljon kun tarvii? En käsitä toisia jotka orjailee.
      Minä pelaan tennistä ja käyn kylpylöissä kun on aikaa, ja harrastan kaikenlaista kun ei travi orjailla, on niin jaksava ja pirtee että on mielenkiintoa moneen asiaan. Työ unohtuu, kun ei tarvi sitä tehdä rahan takia, kun tulee muutenkin.

      • Anonyymi

        Saako kelasta tosiaan niin paljon kun tarvii. Voitko mainita joitakin summia.


      • Anonyymi

        "Työ unohtuu, kun ei tarvi sitä tehdä rahan takia, kun tulee muutenkin."

        Niin, kivahan se on harrastella 500 €/kk käyttörahalla. Sillä kun pitää syödäkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako kelasta tosiaan niin paljon kun tarvii. Voitko mainita joitakin summia.

        Juu. Noh, ensin tulee työttömyyskorvaus ja siihen lapsikorotukset, sitten tulee asumistuki, ja siihen yh lisä , sitten tulee elarit, sitten tulee tt tuki, joka viahtelee kuukausittain ja siihen jokaiselle lapselle oma rahamäärä,. laskut tulee maksettua ja käyttörahaa tulee... mikään ei oikeesti maksa meille mitään, oma vastuu on niin pieni. Siihen vielä miehen rahat... hyvin menee, mies kun ei asu ns kotona vaan vanhempoien yläkerrassa... joten rahaa riittää. Olisi hullua mun mennä töihih, lähtisi kaikki tuet. Ei kantsi.

        Otimme mallia eduskunnasta, siellä tehdään samoin, että otetaan sieltä mit voi keirtää ja huijata.

        Kyllä meille tämä rahamäärä riittää, hyvään elämään. Kumpikaan ei polta eikä juopottele emmekä tykkää matkustella muualla kuin kotimaassa, nekin rahat jäävät lasten ja omiin harrastuksiin. Autoja on pari ja omakotitalo ja mäkki. Että hyvin menee.


    • Anonyymi

      Minulla on varaa olla köyhä koska olen EMS.
      Elän
      Mieheni
      Siivellä

    • Anonyymi

      Olen köyhäksi luokiteltu tulojen puoleen ja tämä on oma valinta. Kyllästyin aikoinaan tähän yhteiskunnan oravapyörään ja jatkuvana kusitolppana olemiseen, kun työllistin melkoisen porukan yrittäjänä. Jäin ensin työttömäksi, kun lopetin kaiken yritystoiminnan, tein kerrasta "pekka mäkiset" ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi.
      Työttömänä yritin olla, alkuun se olikin hienoa, sain viettää lomaa, joita en ollut ehtinyt yrittäjänä pitämään ja matkustelin, tapasin kavereita ja kehitin itseäni opiskelemalla lisää. Vaan sitten alkoi tulemaan vaikka mitä työtarjouksia ja muutenkin aloin kaipaamaan jotain tekemistä.
      Keksin sitten tekemistä ja rahasta en niin välittänyt, mutta sitäkin ihan väkisin työttömänäkin ollessa. Olen optimoinut nyt verotuksen vuosien ajan ja tienaan vain sen verran, kun tarvitsen.
      Olen nauttinut elämästä, ollut perheeni kanssa, juuri eilen olin tyttärieni mukana, kun he kuvasivat yhtä elokuvaa. Loppukuusta olen katsomassa nuorimman tyttäreni teatteriesitystä. Itse kirjoitan parhaillaan yhteen tietokirjaan muiden kirjoittajien mukana, sekä yhteen tietokirjaan, jota teemme nuorimman tyttäreni kanssa, tyttäreni vastaa valokuvaamisesta tuohon kirjaan. Nämä on enempi sellainen harrastus, mutta jotain tuloakin niistä tulee. Ennen kaikkea on mielekästä tekemistä!
      Olen todella tyytyväinen elämääni, töitä teen toki ihan säännöllisyyden vuoksi, mutta juuri sen verran, kun itse haluan ja nautin elämästä.

      • Anonyymi

        Jotenkin tuntuu että yhtä mukavaa on olla ansaitulla eläkkeellä, varsinkin kun molemmat saa kohtuullisen työuran jälkeen sitä eläkettä. Kyllä niillä pärjää taloudellisesti kun ei tuhlaa tupakkaan eikä ole juoppo. Voi harrastaa ja matkustella milloin sattuu huvittamaan.
        Elämäänsä hallitsevan ihmisen tuloista jää vielä sukanvarteenkin laitettavaksi.
        Kelassa ei tarvitse käydä ikinä.


    • Anonyymi

      Lienen köyhä tukiloinen? Kela täydentää 52 vuotisena alkanutta sairaseläkettä kuukausittain 216,36€:lla. Tuo on alkanut tulemaan kertapäätöksellä 21 vuotta sitten joten sitä ei ole tarvinnut hakea. Silloin kun päätös tuli niin en tiennyt tuollaisesta mahdollisuudesta mutta kelan virkailija pani asian vireille.
      Mitähän anottavia etuja olenkaan menettänyt näiden vuosien aikana tietämättömyyttäni?

    • Anonyymi

      Olen lähihoitaja...

    • Anonyymi

      Palkka 1400 käteen, menojen(työmatkakulut, asuntolaina, sähkö ja muut pakolliset niin jää 200 ruokaan kuukaudessa. Voi sanoa, että köyhä vaikka käy työssä.

    • Anonyymi

      Köyhä miksi olet köyhä?

      • Anonyymi

        Miksi olet tyhmä..Ei köyhälle ole lainojakaan kun työmarkkinatuella ei niitä maksele..entäpä jos karensi kolisee mitens sitte..Leikattu toimeentulo tuki


      • Anonyymi

        Köyhä on edelleen köyhä ihan saamattomuuttaan.
        Ne jotka on yrittäneet tai tehneet tarmokkaasti töitä ovat päässeet pois köyhyydestä.
        Sen täytyy jo olla melkoinen saavutus, jos on tienannut hyvin, mutta silti on köyhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä on edelleen köyhä ihan saamattomuuttaan.
        Ne jotka on yrittäneet tai tehneet tarmokkaasti töitä ovat päässeet pois köyhyydestä.
        Sen täytyy jo olla melkoinen saavutus, jos on tienannut hyvin, mutta silti on köyhä.

        Kyllä ansiot kertyy pikku hiljaa kun jaksaa vain tehdä töitä kohtuulliset 40 vuotta ja
        sitten jo saa sen 60%:n eläkkeen millä kyllä säntillinen ihminen pärjää helposti.
        Pitää vain työelämän aikana hankkia sopiva asunto ja muut puitteet niin pärjää.


    • Anonyymi

      No olen aika käyhä tai pienituloinen ainakin, toki tulot vaihtelevat vuoden mittaan jonkin verran.
      Köyhyyteni johtuu pääosin siitä, että en ole onnistunut saamaan hyväpalkkaista vakityötä ja olen jo kouluni käynyt. Eli koulunpenkkiä en mene kuluttamaan, ainakaan mihinkään perus-/työllistymislinjoille joidenkin elämäntapavässyköiden tai 15v mukuloiden sekaan.
      Ja ainakin tähän asti ne oppisopimuspaikat, joita olen huomannut olevan tarjolla, on poikkeuksetta matalapalkka-aloille, joissa palkat pyörivät 1500-1800€/kk bruttona. Eli ei toisi mitään uutta eikä parannusta nykytilanteeseeni. 2000€/kk on minimi, kun täytyisi saada kuukaudessa palkkaa, että alan kouluttautumaan uudestaan ja sekin vain tosiaan oppisopimuksella.
      Mutta pärjään kuitenkin suht hyvin sillä, mitä nyt rahaa saankin. Aika pitkälle sen ansiosta, kun olen aika pihi ja todellinen tarjoushaukka.
      Mulla on kuitenkin suht hyvin rahaa jemmassa ja teen kaikella pikkupuuhalla itselleni vähän lisätuloja päivärahojen tai pikkupalkan lisäksi, mitä rahaa nyt milloinkin saan elääkseni.
      Ja viime vuosi mulla oli aika hyvä voittovuosi ja sain useamman tonnin säästöön veikkaukselta. Joskus satunnaisesti laitan parin euron hintaisia pelejä vetämään ja viime vuoden tammi-helmikuulla sain yhteensä reilu 4000€ voittoja. Peleihin meni tuona aikana noin 8€.
      Sitten sain vielä alkusyksystä 480€ 2€ pelillä ja vuodenvaihteessa noin 1260€ 3€ pelillä. Koko vuonna mulla peleihin meni 40€, joten kate oli aika hyvä ja nuo rahat mulla on jemmassa, että pystyn ostamaan aina tarvittaessa jotain ylimääräistä itselleni, kuten vaatteita tai jotain kodinhoitotuotteita hyvistä tarjouksista enempi varastoon jne.

    • Anonyymi

      Työssäoloaikana pitää hoitaa kaikki suuret hankinnat, niin sitten eläkkeellä
      tai muuten alentuneiden tulojen aikaan pystyt kuitenkin huolehtimaan
      niistä jokapäiväisistä perusmenoista eli asunnosta ja laskuista.
      Jos olet loihtinut itsellesi vaatimattomat, mutta tarpeelliset olosuhteet
      niin toki pystyt olemaan niissä vaikka se parjattu köyhyys iskisikin.
      On tarpeen hankkia se vaatimaton omistussunto, sillä siinä pystyy olemaan
      huonoinakin aikoina. Vuokra-asunnossa olisi tukiaisilla melko nihkeää.

      • Anonyymi

        Onhan se selvää, että silloin kun on rahaa reilummin käytössä, niin silloin myös satsaa ja hankkii sillä tarvitsemiaan asioita. Silloin peruseläminen ja -kutut ovat velattomia ja jossain vaiheessa säästössäkin on ihan kohtuullisesti, jos nyt ei ihan pölö ole raha-asioissaan.
        Mä olin aika hyväpalkkaisessa työssä suht pitkään ja tein kyllä usein myös yli- ja vkl-töitä, joten rahaa kertyi ihan mukavasti jemmaan. Muuten pidin vielä aika vaatimatonta elintasoa yllä pihtaamatta erityisesti silti mistään.
        Esim tarvitsin auton, niin ostin muutamalla tuhannella eurolla hyvin pidetyn auton, millä ajoin muutaman vuoden ja aika reilujakin kilsoja ja sitten vaihdoin vastaavan hintaluokan autoon jne.
        Kun oli nyt ihan turha ostaa tuliterää autoa, kun vanhallakin saa ajettua ajot ihan hyvin.
        Jne.
        Mua kyllä hieman auttoi sekin, kun Ruotsissa asuneelta ja siellä kuolleelta sukulaiselta jäi aika kiva summa perinnöksi. Otin oman osani perinnöstä vielä kruunuina ja vaihdoin ne siinä vaiheessa euroiksi, kun valuuttakurssit olivat sen kannalta hyvät ja tienasin vielä tuohon perintöön päälle aika hyvänkin summan lisää tuolla valuuttakikkailulla.
        Ostin eräältä paikkakunnalta jokunen aika sitten sellaisen pienehkön mutta pirun siistin omakotitalon, 30v vanhan noin 40000€ hintaan ja muutin siihen ja aion kyllä elellä täällä siihen asti, kunnes hoitokoti tai hauta korjaa, kumpi ehtiikin nyt ensin.
        Talossa on kaikki perusmukavuudet, sisävessa ja sauna suihkuineen jne jne, kunnallinen vesi ja yli 3000 neliön omistustontti. Varaava kamiina ja sähköpatterit riittävät hyvin pitämään pirtin lämpimänä ja asumiskulut ovat muutenkin aika edulliset.
        Asuinneliöitä on reilu 40 ja pohjaratkaisu on todella järkevä. Eli täällä kyllä pärjää näiden puolesta hyvin, kivakin toisaalta kaiken kannalta, kun ei ole turhia neliöitä siivottavana.
        Löysin vielä täältä suunnalta vakituisen työpaikan, mikä nyt tietty helpotti muuttopäätöstä ja mistä saan elämiseen ihan riittävän hyvin rahaa, vaikka palkka nyt ei sinänsä ole mikään päätä huimaava. Peruspalkka on noin 2100€/kk bruttona, toki ylitöitä on välillä ja niitä saa tehdä kuten viikonloppuja myöskin, joten niillä saa nostettua palkkaa hieman ajoittain, jos haluaa.
        Mutta kaikkinensa, mikäs tässä on ollessa. On kuitenkin töitä, tilillä rahaa ja velaton siisti koti. Ja autokin on vanha mutta varmatoiminen paukkulauta, minkä ylläpitokustannukset ovat aika siedettävät vielä, vaikka bensa onkin törkeän hintaista tällä hetkellä.
        Ja tarjouksia kun hyödyntää eikä nyt ole muutenkaan "liian ahne elämän suhteen", niin kyllä sitä ihan hyvin pärjää vähemmälläkin.
        Eli en valita, päinvastoin, aika kivakin on olla ja elää.
        Jotenkin jäi hirvittämään erään entisen työkaverin tilanne.
        Vajaa vuotta ennen mun työpaikan ja asuinpaikan vaihtoa hän otti ylennyksen ja roiman palkankorotuksen seurauksena 400000 euron asuntolainan ja autonakin on joku 50000€ ostettu käytetty saksalainen kiesi, minkä ylläpitokulutkin ovat ainakin huoltojen tiimoilta todella kalliit. Että saa nähdä kuin äijän käy velkojensa kanssa..
        Toki heitä on 2 maksamassa lainoja pois, mutta epäilenpä, että mun alle 2000€/kk nettotulojen ja heidän 4500-5000€/kk nettotulojen kanssa olen itse paremmissa kantimissa noin niinkuin rahallisesti(kin).


    • Anonyymi

      Aikojen alusta asti ovat keskuudessamme olleet ovat ja tulevat olemaan

    • Anonyymi

      Riippuu keneen vertaa ja kuka vertaa. Joku joka ei tienaa 100 000 € vuodessa, vaan "vain" 50 000 € vuodessa, voi tuntea itsensä köyhäksi, jos puolet enemmän tienaavaan tulojaan vertaa.

      • Anonyymi

        Niinpä ja jos on sellainen luonne vielä, että kun rahaa tienaa paljon niin sitä on käytettäväkin paljon, niin voi olla todellisuudessa huomattavasti varattomampi kuin vaikka 25000€ vuodessa tienaava.
        Siis tuo viiskyt donaakin vuodessa tienaava jo.


    • Anonyymi

      Mitä ihmettä sillä tiedolla teet

    • Anonyymi

      Köyhä on köyhä koska sillä ei ole rahaa.

    • Anonyymi

      Olen köyhä, koska palstan porvaritrolli ei salli sosiaalitukia.

      • Anonyymi

        Sosiaalitukien maksamista on vähennettävä huomattavasti, sillä se jos mikä edistää
        halukkuutta työllistyä. Ja se on työtä vieroksuville loisille oikein. Jihaa.


    • Anonyymi

      useimmiten se että joku on köyhä johtuu siitä ettei hän sattunut syntymään kultalusikka poikittain anuksezzaan.

      Ne joilla on kultalusikka siellä saavat ymmärrystä kouluja käydessään, mutta jos se lusikka sieltä puuttuu niin hänet nujerretaan jotta vientiä harjoittava saha saisi hänestä halpaa työvoimaa.

      Teemme ajatuskokeen: Aluksi otamme köyhän ja annamme hänelle euron ja kehoitamme häntä että rikastu, ja otamme rikkaan jolla on 1 000 001 euron alkupääoma ja hänellekin sama kehoitus kumpi rikastuu vuodessa enempi? Ja jos niin miksi?

      Rikas kävelee pankkiin ja sanoo pankaa sijoitus ammattilaisenne hommiin näillä rahoillani ,odotan vähintään 5% tuottoa.

      Köyhäkin menee sinne pankkiin sen euronsa kanssa ja antaa saman kehoituksen ja hänet heivataan sieltä pankista niska-perze otteella mäelle.

      Niinpä köyhä menee veikkausasiamiehen tykö ja osallistuu pitkään vetoon.

      Rikas saa pankin avulla kasvatettua pottia 5 - 10% ja kaikki ovat ihastuneita hänen osaamisestaan. Köyhä sensijaan ehkä hiukka onnekkaasti sai alkupääoman 4,5 kertaistettua, mutta häntä halveksitaan silti.

    • Anonyymi

      Olin työtön ja sen vuoksi siis köyhä viime vuosituhannella eli 1977 .
      Hain kuitenkin tarkokkaasti töitä ja sainkin niitä hanttihommia pitkäksi aikaa,
      Mutta halusin paremmille ansioille ja välillä kouluttauduin ja sitten pääsin
      vakituiseen työsuhteeseen, missä sai kerkivertopalkkaa. Olin tyytyväinen.
      Uurastin ryhdikkäästi eläkeikään asti ja hankin asunnon sekä kulkuneuvon, millä halusin mm. matkustella pitkiäkin reissuja . Mitä muuta ihminen oikeastaan
      tarvitsee kuin nämä on jo elämän perustarpeet.
      Nyt voi vain viettää vapaa-aikaa ja viihtyä riittävän eläkkeen turvin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2394
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2141
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1961
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe