Yhdysvaltain ilmavoimien strategisen Boeing YB-52 (49-021) -pommikoneen ensilennosta on 15. huhtikuuta 2022 kulunut jo 70 vuotta. Nyt näitä kahdeksanmoottorisia pommikoneita modernisoidaan tulevien vuosikymmenten käyttöä varten ja elinkaaren on määrä jatkua 2050-luvulle saakka.
Alkuperäisen vuonna 1946 esitellyn suunnitelman mukaan Yhdysvaltain ilmavoimien uusi pommikonetyyppi XB-52 olisi ollut suorasiipinen ja varustettu kuudella potkurimoottorilla. Vuonna 1948 potkurit päätettiin unohtaa ja uudelleen suunniteltuun koneeseen tuli kahdeksan suihkumoottoria.
Ydinaseita kuljettavaksi rakennettu strateginen pommikone Boeing YB-52 nousi ensilennolleen 70 vuotta sitten eli 15. huhtikuuta 1952. Konetta lensi koelentäjä Alvin M. “Tex” Johnston perämiehenään everstiluutantti Guy M. Townsend Yhdysvaltain ilmavoimista. Ensilennon tehnyt koneyksilö oli toinen kahdesta prototyypistä. Niistä ensimmäinen XB-52 vaurioitui maakoneissa ja nousi ilmaan ensilennolle vasta 2. lokakuuta 1952.
Uuden pommikoneen oli määrä korvata Yhdysvaltain ilmavoimien Convair B-36 Peacemaker -pommikoneet ja vastata kylmän sodan aikaisesta pelotteesta. Ensimmäinen tuotantoversion B-52A nousi ilmaan 5. elokuuta 1954. Yhdysvallat otti B-52 -pommikoneet käyttöön vuonna 1955.
Tammikuussa vuonna 1957 kolme B-52B -pommikonetta suoritti ensimmäisen maailmanympärilennon suihkumoottoroidulla lentokoneella. Se kesti kaikkiaan 45 tuntia ja 19 minuuttia. Lennon aikana pommikoneet ilmatankattiin kolmesti. B-52 pudotti myös ensimmäisen vetypommin Bikinin atollilla toukokuussa 1956. Sotatoimissa B-52 -koneet olivat ensimmäistä kertaa vuonna 1964 tehtävillään Kaakkois-Aasiassa.
Nyt 70 vuotta ensilennon jälkeen käynnissä on mittavat modernisointityöt ja B-52H -pommikoneet saavat siipiensä alle uudet Rolls-Royce F130 -moottorit. Muutostyöt mahdollistavat pommikoneen lennot jopa seuraavan 30 vuoden ajan eli koko niiden jäljellä olevan elinkaaren ajan. Koneita on modernisoitu edellisen kerran ainakin vuosina 2015 ja 2013.
Boeing B-52H Stratofortressit ja kehitteillä olevat Northrop Grumman B-21 Raider -häivepommikoneet tulevat muodostamaan USAF:n tulevaisuuden pommikonelaivaston. Nykyiset B-1B Lancer ja B-2 Spirit -häivepommittajat siirretään vaiheittain pois käytöstä. Yhdysvaltain ilmavoimat aikoo lentää B-52H -koneillaan aina 2050-luvulle saakka.
Boeing on valmistanut vuosina 1952-1962 yhteensä 744 kappaletta B-52-koneita kahdeksana eri versiona. Uusimman H-version viimeinen koneyksilö 61-040 valmistui Boeingin kokoonpanolinjalta Wichitassa Kansasissa 26. lokakuuta 1962. Vuonna 2019 USAF:lla oli käytössään 58 B-52H-pommikonetta. Elinkaari siis jatkuu edelleen ja vuonna 2050 uusinkin nyt lentävä koneyksilö olisi jo noin 90-vuotias.
Yhdysvaltain ilmavoimat käyttää kovalla alisoonisella nopeudella ja jopa 50 000 jalan eli noin 15 100 metrin korkeudessa lentäviä B-52H -pommikoneitaan ydinaseiden ja täsmäaseiden kuljettamiseen ympäri maailmaa. Konetyypin uusin H-versio voi kuljettaa jopa 20 ilmasta laukaistavaa risteilyohjusta.
B-52 Stratofortressit ovat olleet merkittävässä roolissa vuosikymmenten ajan sotilastehtävissä ympäri maailmaa. Nyt vuonna 2022 niiden on nähty lentävän laajasti Euroopan yllä Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
https://www.lentoposti.fi/uutiset/boeing_b_52_stratofortressin_ensilennosta_70_vuotta_elinkaari_jatkuu_2050_luvulle_saakka
Boeing B-52 Stratofortressin ensilennosta 70 vuotta - elinkaari jatkuu 2050-luvulle saakka
7
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Muutamalla Yhdysvaltain ilmavoimien raskaalla strategisella B-52H Stratofortress pommikoneella ja niiden ydinkärkisillä AGM-86B -risteilyohjuksilla sammutetaan kaikki valot länsi-Venäjältä yhdellä iskulla. 🙂
- Anonyymi
Itse asiassa ei tarvitse kuin puolet sammuttaa koska puolet sammui jo pakotteiden takia.
Toisin sanoen lentävät ikivanhoilla romuilla. Saavat paikalliset keräillä taivaalta putoilevia ruuveja sotasaaliina.
Noi voi hellanlettas sentään.
Palstan "todellinen" ilmailun AASINTUNTIJA saapui lässyttämään lapsellisuuksia.
- Anonyymi
Aina erinomainen amerikkalainen "The War Zone" julkaisi historiallisen katsauksen B-52:n eri versioihin.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/a-look-back-at-all-the-b-52-variants-as-the-iconic-bomber-hits-70 - Anonyymi
B-52 on, kuten todettu ikoninen rauhantekijä, mutta valitettavaa, että jenkit eivät ole pystyneet luomaan samanlaista uudempaa konetta. Thaimaassa ja Filippiineillä tehtiin jopa drinkki kunnioittamaan ko. pommikonetta.
- Anonyymi
Lue nyt tuo yo. kehitys.
Kone on aivan eri mutta ikoninen nimi säilyy.
Koneen muoto ja tekniikka on muuttunut koko ajan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun203620Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa813035- 613024
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2992394- 412172
- 542131
Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211331Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo71215- 421200
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui241099