Kun yhä suurempi osa hinnan muodostuksesta ei näytä liittyvän enää millään tavoin reaalitalouteen (teollisuus, rakentaminen, kaivostoiminta, maa- ja metsätalous, kalastus, sekä näitä tukeva kuljetus ja palvelut) on vaikea enää kuvitella että korrelaatio elintason ja bkt:n välillä olisi yhtä voimakas kuin vaikkapa 1970-luvun alussa. Lisäksi bkt:n kasvu näytetään nyt rahoitettavan täysin velalla.
Uskotko vielä että Suomen bruttokansantuotteesta edes puolet on reaalitaloutta?
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kun huligaani rikkoo 10 000 euroa maksavan näyteikkunan ja vakuutuksen kautta liikkeenomistaja korjauttaa lasin näkyy se bruttokansantuotteen 10 000 euron kasvuna. Todellisuudessa kuitenkin kyseessä on elintason lisääntymisen huijaus. Vakuutusmaksujen kautta ihmisiltä peritään tuo 10 000 euron vahinko. Kansantalouden kirjanpidossa on paljon täälaista huijauksen makua. Suuri huijaus on myös asuntojen arvonnousu. Asuntokaupan arvon tuplaantuminen näkyy myös bkt-tilastoissa vaikka sinänsä asunnot olivat niitä samoja ennen ja jälkeen arvonnousun.
On yleisesti jo tunnustettu tosiasia että bkt:n kasvun ja elintason kasvun välinen korrelaatio heikkeni huomattavasti 1980-luvulta lähtien ja yhä suurempi osa bkt:sta ei enää liity reaalitalouteen. Emme ole siten vaurastuneet niin paljon viimeisen 40 vuoden aikana mitä bkt väittää. - Anonyymi
Omaisuudella ei ole rahallista arvoa, jos omaisuus ei mene kaupaksi. Raha on vain vaihdon väline.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937838
- 403752
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021886- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321053Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281003Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10750Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749