Jostain syystä tämä on haluttu jättää pois Raamatusta. Onko sen pois jätön taustalla ollut sitten Paavali Tarsolainen ja paulistit vaiko joku muu kristittyjen ryhmittymistä. Vaan kukapa sitä on enää tietämään. Se jää ja pysyy mysteerinä. Mutta näin tuo Jeesus siis opetti:
Ja nyt, heidän matkallaan, hän tuli yhteen kylään, ja eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa. Ja hänellä oli sisar nimeltä Maria, joka myös istui Jeesuksen jalkojen juuressa ja kuuli hänen opetustaan. Mutta Martalla oli vaikeuksia palvella kaikkia, ja hän tuli hänen luokseen ja sanoi: "Herra, etkö välitä siitä, että sisareni on jättänyt minut yksin palvelemaan? Pyydä häntä siis auttamaan minua."
Ja Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Marta, Martta, sinä olet varovainen ja huolissasi monista asioista. Mutta yksi asia on tarpeen, ja Maria on valinnut sen hyvän osan, jota ei oteta häneltä pois."
Simon Pietari sanoi heille, "Päästä Maria pois keskuudestamme, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia (tai; Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ansaitse elämää)."
Mutta Jeesus sanoi, "Katso, minä itse johdan hänet puoleeni, jotta teen hänestä miehen ja sillon hänestä itsestään tulee myös elävä henki, jolloin hän voi muistuttaa teitä, miehiä. Sillä jokainen nainen, joka tekee itsestään miehen, on menevä sisään (tai; pääsee sisälle) taivasten valtakuntaan (ja jokainen mies, joka tekee itsensä naiseksi, näkee Isän*)."
*Jotkut tutkijat lisäävät nämä sanat
Maria sanoi Jeesukselle, "Sinun opetuslapsesi, millaisia he ovat?"
Hän sanoi, "He ovat kuin pienet lapset, jotka oleskelevat pellolla, joka ei ole heidän. Ja kun ne tulevat, jotka ovat pellon omistajia, he sanovat, 'Antakaa peltomme takaisin meille!' He riisuvat itsensä alasti heidän edessään antaakseen ne takaisin heille ja he palauttavat pellon omistajilleen.
Sen tähden minä sanon, että jos isäntä on tietoinen, että varas on tulossa, hän on valppaana, ennen kuin tämä saapuu, eikä omistaja anna tämän murtautua taloonsa ja viedä omaisuuttaan. Sinun tulee olla valppaana! Mitä tulee maailman alkuperään, vyötä kupeesi suurella voimalla, jotta rosvot eivät löydä tapaa tavoittaa sinua, sillä he löytävät odottamasi edun. Siksi, olkoon keskuudessanne tietoinen henkilö, sillä kun hedelmät kypsyvät, hän tulee nopeasti sirppi kädessään ja niittää ne. Se jolla on korvat, se kuulkoon!"
Heidän joukossaan Jeesus näki pieniä lapsia, jotka saivat maitoa. Niin hän sanoi opetuslapsilleen, "Nämä lapset, jotka saavat maitoa, ovat verrattavissa niihin, jotka menevät valtakuntaan."
He sanoivat hänelle, "Jos siis meistä tulee pieniä lapsia, me menemme valtakuntaan?"
Jeesus sanoi heille, "Kun teet kaksi yhdeksi ja teet sisäpuolen ulkopuolen tapaan ja ulkopuolen sisäpuolen tapaan ja yläpuolen alapuolen tapaan, ja jos teet miehen ja naisen yhdeksi, jotta mies ei toimisi kuin mies ja nainen ei käyttäytyisi kuin nainen, ja kun laitat silmän silmän paikalle ja käden käden paikalle ja jalan jalan paikalle, kuvan kuvan paikalle, silloin te pääset valtakuntaan."
Tämäkin on Jeesuksen opetusta
16
50
Vastaukset
- Anonyymi
Hieman erilaisia käännöksiä Tuomaan evankeliumista, mutta siitä kai ovat? Mutta eihän näiden poisjättämisellä ole merkitystä yhtään sen enempää kuin Tuomaan evankeliumin alulla - päinvastoin. Alkuhan on kaiken perusta, johon myös nämä lauseet liittyvät.
<<1. Ja hän sanoi, ”Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.”
2. Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”
3. Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”<<
Ja tämä tekstisi jälkimmäinen kohta on tässä käännöksessä selvempi. Se kuvaa ihmisen läpikotaisin itsensä tuntemista ja sellaista yhteyttä, jossa määräävänä tekijänä ei ole sukupuolisuus - joka itsetuntemus on Jeesuksen koko opetuksen perusta pelastuksena.
<<Jeesus sanoi heille, ”Kun teette kahdesta yhden, ja kun teette ulkopuolen sisäpuoleksi ja sisäpuolen ulkopuoleksi, ja yläpuolen kuin alapuoli, ja kun teette miehen ja naisen yhdeksi, niin ettei mies ole mies eikä nainen nainen, kun laitatte silmänne, kätenne ja jalkanne niille paikoille, mihin ne kuuluvat, kuvan kuvalle varattuun paikkaan, silloin te astutte sisälle [valtakuntaan].”<<
Tämä taas liittyy ihmeidentekemiseen, ja on nyt sitä täällä ihmetelty kvanttifysiikkaa, jonka olen tieteenä liittänyt Jeesuksen opetuksiin.
<<19. Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”<<
Tämä sisältää ajan käsitteen - ikuisuus. Atomeissa, joiden toiminta nyt liitty nimenomaan ihmeisiin, voi olla jopa syy ennen seurausta 'tulee olemaan ennen olemaan tulemista', kivet kuuluvat myös tietoisuuden suureen yhtenäiskenttään, koska muodostuvat atomeista, ja kun puut eivät muutu kesällä eivätkä talvella, niin niihin ei vaikuta entropia, jolla me mittaamme aikaa. Todellista aikaa ei ole olemassakaan.
Ei Tuomaankaan evankeliumissa ole kaikki 100 prosenttia Jeesuksen sanomaa, mutta on kuitenkin enemmän kuin Raamatussa olevissa evankeliumeissa. Ja mitä tulee Raamatusta poisjättämiseen, niin eiväthän nämä sovi mitenkään Paavalin tekemään uhrikulttiin Jeesuksesta tosi Jumalana, joten totta kai se poisjättäminen on jo siellä Paavalin kohdalla. Paavalihan opetuksillaan ja opilla on nimenomaan halunnut sabotoida Jeesuksen opetuksen taivasten valtakunnasta. Tuomaan evankeliumihan on tehty jo ennen Paavalin kirjeitä. On poimittu tietysti valikoiden Raamattuun sitä, joka sopii Paavalin syntioppiin.- Anonyymi
Mutta vaikka on jätetty pois jo Raamatusta, niin tämän Tuomaan evankeliumin kirkko on määrännyt hävitettäväksi vasta 300-luvulla, kun tehtiin kolminaisuusoppi kristinuskoon. Ja se löytyi vuonna 1945 sinetöidystä saviruukusta Egyptin autiomaasta Nag Hammadista. Läheisen luostarin munkkien arvellaan piilottaneen tekstejä, eivätkä totelleetkaan hävitysmääräystä. Tuota löytöä kutsutaan Nag Hammadin kirjastoksi. Sisältää siis paljon erilaista aineistoa.
- Anonyymi
Tässä on linkki tähän kappaleeseen Tuomaan evankeliumin käännöstä - onhan nämä Jeesuksen sanomaksi laitetut ajatukset sellaisia aforismeja ja aivovoimistelua pohtia, että mitä hän on tarkoittanut. Ne tarinat ovat sitten siellä Raamatussa saarnaajien sävellyksiä ja tarinan iskentää tällaisten pelkkien toteamusten sidostarinaksi, eivät historiankirjoitusia, eikä niillä ole tarinoina totuuden kanssa mitään tekemistä - suullista perimätietoa sotkettuna Paavalin syntiopilla.
http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm - Anonyymi
<<19. Jeesus sanoi, ”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”<<
Ja tämä nyt sitten liittyy luomiskertomuksen paratiisitarinan ikuisen elämän suojaamiseen, kun ihminen tuli tiedolla jumalien kaltaiseksi (1.Moos.3:22) - Paavalin tarina luomiskertomuksesta ja petollisesta Luojajumalasta, joka olisi päästänyt paholaisen paratiisiin viettelemään viattoman ihmisen syntiin, ei pidä paikkaansa.
Ja kyse Jeesuksen opetuksissa on nimenomaan 'paluusta paratiisiin', jolloin voittaja saa syödä ikuisen elämän puun hedelmää, kuten Ilmestyskirjassa lukee. Kyseinen paratiisi on 'meissä', koska Jeesuksen opetuksen mukaan myös se taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme Jumalan valtakunnan ollessa sisäisesti meissä. Tämän edellytyksenä nyt on juuri tämä Jeesuksen opetus:
<<Jeesus sanoi heille, ”Kun teette kahdesta yhden, ja kun teette ulkopuolen sisäpuoleksi ja sisäpuolen ulkopuoleksi, ja yläpuolen kuin alapuoli, ja kun teette miehen ja naisen yhdeksi, niin ettei mies ole mies eikä nainen nainen, kun laitatte silmänne, kätenne ja jalkanne niille paikoille, mihin ne kuuluvat, kuvan kuvalle varattuun paikkaan, silloin te astutte sisälle [valtakuntaan].”<<
Tämä on nyt hieman vaikeampaa filosofointia kuin Paavalin pelkkä 'uskokaa, kun minä sanon' -oppi. Viisi puuta mainitaan Pistis Sofiassa, joka kertoo niiden tarkoittavan maailmaa, jossa edelliset viisi kantarotua ja nykyinen kehittyivät.
Liikkeellä on ollut uskomus, että ihmiset ovat yltäneet jo viiteen kertaan yhtä pitkälle kuin nykyinen homo sapiens, mutta liiallinen materialismi tuhosi rodun toisensa jälkeen.
Jeesus uskoi siis tuon mukaan kuuluvansa oppilaineen kuudenteen rotuun, jonka jälkeen piti tulla muistaakseni vielä yksi.Verum_an_falsum kirjoitti:
Viisi puuta mainitaan Pistis Sofiassa, joka kertoo niiden tarkoittavan maailmaa, jossa edelliset viisi kantarotua ja nykyinen kehittyivät.
Liikkeellä on ollut uskomus, että ihmiset ovat yltäneet jo viiteen kertaan yhtä pitkälle kuin nykyinen homo sapiens, mutta liiallinen materialismi tuhosi rodun toisensa jälkeen.
Jeesus uskoi siis tuon mukaan kuuluvansa oppilaineen kuudenteen rotuun, jonka jälkeen piti tulla muistaakseni vielä yksi.Kaikkein helpoiten "kahdesta tehdään yksi" joogaamalla.
- Anonyymi
<<Heidän joukossaan Jeesus näki pieniä lapsia, jotka saivat maitoa. Niin hän sanoi opetuslapsilleen, "Nämä lapset, jotka saavat maitoa, ovat verrattavissa niihin, jotka menevät valtakuntaan."<<
Tämä on yksi kohta Tuomaan evankeliumista, josta tietää myös Paavalin tunteneen tämän evankeliumin, näin väitän. Ja olisikin erikoista, että ellei olisi tuntenut.
Paavali kirjoittaa kirjeessään:
1.Korinttolaiskirje:
1.Korinttolaiskirje:
<<3:1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;<<
Mutta onhan tämä Paavalilta enemmän piikittelyä oppilaidensa naiiviudesta, joka tulee monelta kohdin esille, ja tietysti myös Jeesuksen. - Anonyymi
Ateistien keksimää puppua on tämä aloitus.
- Anonyymi
Tämä ei ole puppua, vaan Jumalan sanan väärentämätöntä maitoa.
Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?" Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää". Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?" Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi. Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse. Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse. Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä. Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?" Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin". Ja heidän vaeltaessaan hän meni muutamaan kylään. Niin eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa. Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa. Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: "Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi." Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."
Luukas 10:25-42 FB38
https://bible.com/bible/365/luk.10.25-42.FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ei ole puppua, vaan Jumalan sanan väärentämätöntä maitoa.
Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?" Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää". Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?" Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi. Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse. Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse. Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä. Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?" Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin". Ja heidän vaeltaessaan hän meni muutamaan kylään. Niin eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa. Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa. Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: "Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi." Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."
Luukas 10:25-42 FB38
https://bible.com/bible/365/luk.10.25-42.FB38Tota noin, kun tuo Tuomaan evankeliumi on nyt ihan eri juttu kuin otat Raamatusta näitä Paavalin syntioppiin liki sata vuotta myöhemmin soviteltuja evankeliumeita Jahven kulttiin Paavalin syntioppilla - ne eivät ole yhtään sen enempää samasta universumista kuin nämä joogajutut ties mistä kultista tässä tyttösellä edellä. Mutta jälleen ryhdytään pistämään ne puurot ja vellit sekaisin, kuten uskovaisille kuuluukin lahkoon katsomatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ei ole puppua, vaan Jumalan sanan väärentämätöntä maitoa.
Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?" Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää". Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?" Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi. Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse. Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse. Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä. Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?" Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin". Ja heidän vaeltaessaan hän meni muutamaan kylään. Niin eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa. Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa. Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: "Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi." Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."
Luukas 10:25-42 FB38
https://bible.com/bible/365/luk.10.25-42.FB38"Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Jehovaa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Jehovaa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi".
Jehova on sama kuin Jahve, en tiedä kehen viittaat, mutta Jeesus vastusti Jahvea, Jahven uhrikulttia temppeliä, rituaalia ja Mooseksen lakia. Löytyy edelleenkin täältä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos
Ymmärrän, että uhrikultista luopuminen - varsinkin kun voi käyttää tosi Jumalaa teurastettuna pääsiäisen lampaana ja kirota ristille - on tosi vaikeaa, mutta se tulee nyt joka tapauksessa loppumaan, ja siirrymme Jeesuksen opettamaan taivasten valtakuntaan. Te voitte sen jälkeen sitten vaikka hakata itsenne ristille, jos sadismimasokismi vain vetää niin kovasti puoleensa. Anonyymi kirjoitti:
Tota noin, kun tuo Tuomaan evankeliumi on nyt ihan eri juttu kuin otat Raamatusta näitä Paavalin syntioppiin liki sata vuotta myöhemmin soviteltuja evankeliumeita Jahven kulttiin Paavalin syntioppilla - ne eivät ole yhtään sen enempää samasta universumista kuin nämä joogajutut ties mistä kultista tässä tyttösellä edellä. Mutta jälleen ryhdytään pistämään ne puurot ja vellit sekaisin, kuten uskovaisille kuuluukin lahkoon katsomatta.
Inannan temppelissä miehestä tehtiin nainen ja naisesta mies. Nämä vajosivat transsiin ja lauloivat tai huusivat jotakin Inannan lepyttämiseksi.
Ovatkohan "jumalan valtakunnan tähden kuohitut" näitä, joista Jeesus sanoo, että naisesta on tultava mies ja miehestä nainen?
Jätit tällä kertaa pois kaiken, jonka minä kyseenalaistin listassani.
Päätitkö, että sinun Jeesuksesi ei sellaisia sitten sanonutkaan?
Varhaiskristityt kirjoittivat paljon erilaisia kirjoituksia. Kun kristinuskon keskeisiä oppeja laadittiin, aika moni niistä jätettiin pois.
Yksi on Tuomaan evankeliumi. Se ajoitetaan kirjoitetun kreikan kielisenä v 200 paikkeilla ja koptinkielisenä n. 340 vuoteen.
Totta on että siitä löydettiin ns. harhaoppeja, eikä sitä taidettu edes pitää apostolin kirjoittamana, ehkä se oli täysin tuntematon UT:n kokoajille?
Toki näitä on mielenkiintoista lukea. Kertovathan ne aika monipuolisesta alkukristittyjen maailmasta.- Anonyymi
Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä"; ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita. Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta, ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen; ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa". Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin. Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset, kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla. Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy. Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on. Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen". Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
Heprealaiskirje 10:14, 16-39 FB38
https://bible.com/bible/365/heb.10.14-39.FB38 Anonyymi kirjoitti:
Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä"; ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita. Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta, ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen; ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa". Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin. Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset, kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla. Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy. Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on. Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen". Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
Heprealaiskirje 10:14, 16-39 FB38
https://bible.com/bible/365/heb.10.14-39.FB38Niin ja miten tuo liittyy aiheeseen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3023908BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62495Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2772404- 692200
- 771834
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4001566MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/321351Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2001218Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku221166"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341162