OVE heti kun 61v.?

Anonyymi

Laskuri määritti, että -135€ lähtee lopullisesta eläkkeestä kun OVE:n ottaa käyttöön 3v ja 9kk ennen eläkeikää.
Toisaalta kyseisenä aikana kerää kertynyttä eläkettä käyttöön tai jemmatilille melkoisen tilin tai saan "tukirahaa" työttömömyyteen. Raha on omaa työstä saatua kertymää. Sitä ei anneta jos henkilähtee ennen eläkeikää....

62v ikäisenä OVE:n käyttöönotto olisi -103€ eli 2v.9kk ennen virallista eläkettä.

Kyllä pärjään tällähetkellä ansiosidonnaisella ihan hyvin ja putkeen pääsen, mutta mietteet säästötilin kartuttamiselle on houkutus.
"Rangaistus" tuntuu "pieneltä" kun itse pohtii elämänsä pituuden arviota joka 20-25v aikaikunassa.

Kokemuksia OVE:n käyttöön ottamisesta ja omista laskelmista!
Duunarin eläketasoista kyse.

29

1849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuo ole duunarin eläketaso. Sinä et noilla kertymillä ole käynyt kuin vierailemassa muiden työpaikoilla

    • Anonyymi

      Kannattaa tosiaan laskea tarkkaan, vaikutukset esim. asumistukeen. Ansiosidonnainenhan kerryttää myös eläkettä ja perusteena on se palkka, mistä anssi on laskettu.
      Muista myös, että jos oven ottaa alimman eläkeikäsi jälkeen, vähennystä ei enää tehdä ja samalla voi olla putkessa 65 vuoteen saakka. Esim. itselläni saan vuoden kerättyä puolikasta anssin putkessa oloeuroja. Toivon, ettei uudet ohjeet 2.5. alkaen enää meitä kiusaisi.

    • Anonyymi

      Eli varsinainen eläkeikäsi on 64 v 9 kk, näin oletan.
      2 v 9 kk x 103 = 2 163,00 euroa ja 25 vuodelta = 30 900

      Jos sinnittelet elossa 90:een, alkaa ove olla nollilla.

      Elinaikakerroinhan määritellään, kun täytät 62, on n. 5 prosentin vähennys alkuperäiseen eläkelaskelmaan.

    • Anonyymi

      No joo. Noilla summilla muuttujia ovat enemmänkin takuueläke, asumistuki ja toimeentulotuki. Voiko takuueläkkeelle pääsevän odottaa saavan OVEa? Ilmeisesti Suomessa tällainenkin on mahdollista.

      • Anonyymi

        Avaatko hieman, mitä tämä viestisi tarkoittaa? Puhuttiin työeläkkeestä aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaatko hieman, mitä tämä viestisi tarkoittaa? Puhuttiin työeläkkeestä aiemmin.

        Tuon ekan viestin laskelman mukaan työeläkelertymä on takuueläkkeen suuruusluokkaa, joten työllä ei mieltä ja kehoa ole liiemmin aiemminkaan rasitettu. Kommentilla varmasti haettiin sitä, että muihin tukiin todennäköisesti turvaudutaan jatkossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon ekan viestin laskelman mukaan työeläkelertymä on takuueläkkeen suuruusluokkaa, joten työllä ei mieltä ja kehoa ole liiemmin aiemminkaan rasitettu. Kommentilla varmasti haettiin sitä, että muihin tukiin todennäköisesti turvaudutaan jatkossakin.

        Ai. Itse olen ollut töissä 43 vuotta ja samaa kokoluokkaa on oven vähennys. Työeläkkeen suuruus n. 1800 euroa, takuueläke 855 euroa. Onhan tuossa tonnin ero eli työllä oli merkitys.

        Kun työeläke ylittää 1400, muita eläkkeitä ei enää saa.

        Kehon rasituksen määrä - mitä tekemistä tällä on eläkkeen suuruuden kanssa?
        Kyllä tein töitä aivojani käyttäen.

        Tarkistapa myös toimeentulorajat sekä asumistuen rajat.

        Miten sinä siis laskit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai. Itse olen ollut töissä 43 vuotta ja samaa kokoluokkaa on oven vähennys. Työeläkkeen suuruus n. 1800 euroa, takuueläke 855 euroa. Onhan tuossa tonnin ero eli työllä oli merkitys.

        Kun työeläke ylittää 1400, muita eläkkeitä ei enää saa.

        Kehon rasituksen määrä - mitä tekemistä tällä on eläkkeen suuruuden kanssa?
        Kyllä tein töitä aivojani käyttäen.

        Tarkistapa myös toimeentulorajat sekä asumistuen rajat.

        Miten sinä siis laskit?

        Laskin, että olen 35v. Tehnyt ”aikusikäni” varastoduunia, autonkorjausta ym ja eläkekertymä
        samaa luokkaa. 43v töitä tehneellä taitaa aika kullata muistot tai tehty korkeintaan 20v työtunnit tuossa ajassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskin, että olen 35v. Tehnyt ”aikusikäni” varastoduunia, autonkorjausta ym ja eläkekertymä
        samaa luokkaa. 43v töitä tehneellä taitaa aika kullata muistot tai tehty korkeintaan 20v työtunnit tuossa ajassa.

        Siis olet 35vuotias ja eläkekertymä 1800€.Ei kuulosta uskottavalta,varsinkaan mainitsemistasi ammateista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis olet 35vuotias ja eläkekertymä 1800€.Ei kuulosta uskottavalta,varsinkaan mainitsemistasi ammateista.

        No hieman liioittelin. 17 työvuotta. Keskimääräinen karttuma 74,45€/vuosi. No, taluueläke ylitettt kuitenkin. Noissa hommissa tienaa jo nuorena hyvin. 50 000€ vuosiansiot ylittyy että heilahtaa ja 70 mahdollisuuksien rajoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hieman liioittelin. 17 työvuotta. Keskimääräinen karttuma 74,45€/vuosi. No, taluueläke ylitettt kuitenkin. Noissa hommissa tienaa jo nuorena hyvin. 50 000€ vuosiansiot ylittyy että heilahtaa ja 70 mahdollisuuksien rajoissa.

        Ihmiset laskee näitä asioita omalla tavallaan, hyvinkin optimistisesti. Eräs kuusikymppinen perushoitaja totesi taannoin, että hänen eläkkeensä tulee olemaan 2600 euroa/kk. Jotkut oikeasti uskovat, että 40 vuotta työelämässä takaa hulppeat eläkepäivät. Osa yllättyy, kun lopullinen laskelma on kädessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset laskee näitä asioita omalla tavallaan, hyvinkin optimistisesti. Eräs kuusikymppinen perushoitaja totesi taannoin, että hänen eläkkeensä tulee olemaan 2600 euroa/kk. Jotkut oikeasti uskovat, että 40 vuotta työelämässä takaa hulppeat eläkepäivät. Osa yllättyy, kun lopullinen laskelma on kädessä.

        Aivan realistista lähihoitajan saada tuollainen eläke 40v työuralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset laskee näitä asioita omalla tavallaan, hyvinkin optimistisesti. Eräs kuusikymppinen perushoitaja totesi taannoin, että hänen eläkkeensä tulee olemaan 2600 euroa/kk. Jotkut oikeasti uskovat, että 40 vuotta työelämässä takaa hulppeat eläkepäivät. Osa yllättyy, kun lopullinen laskelma on kädessä.

        Miksi ihmeessä arvuuttelette näitä eläkemääriä, lukekaa oma työeläkeotteenne ja käyttäkää netissä olevia eläkelaskureita. Itse tein töitä 1,5 vuotta yli minulle määritellyn eläkeiän ja se kannatti, eläke nousi n. 150 eurolla. Olen nyt ollut vajaat 2 v. eläkkeellä ja nyt menisin kyllä mieluusti taas vaikka vähäksi aikaa töihin, eläkkeellä olo on tottapuhuen välillä vähän tylsääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan realistista lähihoitajan saada tuollainen eläke 40v työuralla.

        Höpö, höpö, ei näillä lähihoitsun / perushoitsun tuloilla tuollaisia eläkkeitä saa, jäin eläkkeelle marraskuussa ja eläke 1882€ brutto , ja töitä tein 38 v.
        En enää loppuajasta tehnyt yövuoroja, koska lääkärini ei niitä suositellut , on senverran tullut sairauksia , että tuskin elän edes 75 v asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö, ei näillä lähihoitsun / perushoitsun tuloilla tuollaisia eläkkeitä saa, jäin eläkkeelle marraskuussa ja eläke 1882€ brutto , ja töitä tein 38 v.
        En enää loppuajasta tehnyt yövuoroja, koska lääkärini ei niitä suositellut , on senverran tullut sairauksia , että tuskin elän edes 75 v asti.

        Itse jäin pari vuotta sitten eläkkeelle lähihoitajan työstä,työvuosia 37. Brutto eläkkeeni 2520€/kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö, ei näillä lähihoitsun / perushoitsun tuloilla tuollaisia eläkkeitä saa, jäin eläkkeelle marraskuussa ja eläke 1882€ brutto , ja töitä tein 38 v.
        En enää loppuajasta tehnyt yövuoroja, koska lääkärini ei niitä suositellut , on senverran tullut sairauksia , että tuskin elän edes 75 v asti.

        No ihan turhaan lähihoitajat palkoistaan valittavat jos siitä kertyy vajaat 1900 eur eläkettä. Minä jäin eläkkeelle vastuullisista ja vaativista työtehtävistä taloushallinnon alalta (ammattikorkeakoulutasoinen koulutus ja työvuosia takana 40 v.) ja eläkkeeni on runsaat 1800 eur ennen v. 2023 tulevaa korotusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö, ei näillä lähihoitsun / perushoitsun tuloilla tuollaisia eläkkeitä saa, jäin eläkkeelle marraskuussa ja eläke 1882€ brutto , ja töitä tein 38 v.
        En enää loppuajasta tehnyt yövuoroja, koska lääkärini ei niitä suositellut , on senverran tullut sairauksia , että tuskin elän edes 75 v asti.

        Juurikin näin ,minun eläkkeeni vielä pienempi 1715 € brutto, olin perushoitaja , mutta en tehnyt muuta, kun enimmäkseen päivävuoroja, ja olin kahdesta lapsesta hoitovapailla , joista ei kertynyt eläkettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse jäin pari vuotta sitten eläkkeelle lähihoitajan työstä,työvuosia 37. Brutto eläkkeeni 2520€/kk.

        Ilmeisesti olet lapseton , tai mies ja tehnyt paljon ilta, yö, ja viikonloppuvuoroja, sekä joulut , pääsiäiset ja muut kirkkopyhät töitä.


    • Anonyymi

      Saanet OVE a noin 1000€/kk.
      3v9kk on 45kk.
      45x1000=45 000
      Lopullisen eläkkeen vähennys 135€/kk
      45 000€ / 135 €/kk=333,3 kk
      Joten 135€ pienemmällä eläkkeellä pitää olla 27,7 vuotta ja sitten on puntit tasan, kun ei huomioida veroja eikä mahdollisia pääomantuotoja. 27,7 vuoden aikana "jemmakin" voi tuottaa jo jonkinlaisen potin.

      • Anonyymi

        Tosin, jos käy töissä/saa ansiosidonnaista samalla, niin marginaalivero on n.50%, joten ero hieman kutistuu.
        Toki silti 15-20v väliin menee


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En ihan ymmärtänyt....
        (se ei ole kuitenkaan mitään uutta)
        Linkissäsi puhutaan ansiosidonnaisen saajista. Tosin on niinkin että voit työskennellä tai saada ansiosidonnaista OVE lisäksi. Tässä ei ole mitään rajoitusta. Isommat tulot on myös isommat verot. Kuten aiemmin kirjoitin niin en ottanut laskelmassa veroja tai sijoitus tuottoja huomioon. OVE perustuu jokaisen henkilökohtaiseen ansiotasoon työuran ajalta ja sen oman ansaitun eläkkeen voi työeläkeyhtiön sivuille kirjautumalla käydä katsomassa. Siellä voi helposti tehdä vielä tulevaisuuteen laskelmia että miten ansiotason muutokset ja OVE vaikuttaa lopulliseen eläkkeeseen.
        Vakuutusyhtiöillä on paras mahdollinen liiketoiminta idea > kerätään mahdollisimman paljon vakuutusmaksuja ja pidetään ne. Huippu idea eikö totta? Eräs tuttavani pohti OVEn ottamista. Totesi että ei hän nyt olisi tarvinnut sitä rahaa elämiseen, mutta on se vaan mukavampi että se raha on hänen tilillään eikä vakuutusyhtiön tilillä. Itse olen ajatellut niin että ota OVE heti kun sen vain saan eli noin vuoden päästä. Kuka meistä tietää että pääsee lopulliselle vanhuuseläkkeelle. Jos sattuu koulumaan ennen eläke ikää niin kaikki palkastasi pidätetyt markat, eurot ja niistä sinulle kuuluva tuotto jää saamatta.......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ihan ymmärtänyt....
        (se ei ole kuitenkaan mitään uutta)
        Linkissäsi puhutaan ansiosidonnaisen saajista. Tosin on niinkin että voit työskennellä tai saada ansiosidonnaista OVE lisäksi. Tässä ei ole mitään rajoitusta. Isommat tulot on myös isommat verot. Kuten aiemmin kirjoitin niin en ottanut laskelmassa veroja tai sijoitus tuottoja huomioon. OVE perustuu jokaisen henkilökohtaiseen ansiotasoon työuran ajalta ja sen oman ansaitun eläkkeen voi työeläkeyhtiön sivuille kirjautumalla käydä katsomassa. Siellä voi helposti tehdä vielä tulevaisuuteen laskelmia että miten ansiotason muutokset ja OVE vaikuttaa lopulliseen eläkkeeseen.
        Vakuutusyhtiöillä on paras mahdollinen liiketoiminta idea > kerätään mahdollisimman paljon vakuutusmaksuja ja pidetään ne. Huippu idea eikö totta? Eräs tuttavani pohti OVEn ottamista. Totesi että ei hän nyt olisi tarvinnut sitä rahaa elämiseen, mutta on se vaan mukavampi että se raha on hänen tilillään eikä vakuutusyhtiön tilillä. Itse olen ajatellut niin että ota OVE heti kun sen vain saan eli noin vuoden päästä. Kuka meistä tietää että pääsee lopulliselle vanhuuseläkkeelle. Jos sattuu koulumaan ennen eläke ikää niin kaikki palkastasi pidätetyt markat, eurot ja niistä sinulle kuuluva tuotto jää saamatta.......

        Sorry muutama kirjoitus virhe.....


    • Anonyymi

      Voiko Ove:ssa olla noin järkky verotus, yhdessä ansiosidonnaisen kanssa, 27,5%

      • Anonyymi

        Pienet on tulot tuolla prosentilla


    • Anonyymi

      Riippuu ansiosidonnaisen ja Oven määrästä jos ovat yhteensä 3500-4000 niin hyvinkin kun ei ole samoja vähennyksiä kuin työssäkäyvillä. Suomessa on korkeet verot......

    • Anonyymi

      OVE vähentää lopullista eläkettä -0,4%/ kk eli heti 61v ikäisenä otettuna -18% lopullisessa eläkkeessä!...
      Omituinen "into" heikentää voimakkaasti tulevaisuutta? Halu viidenneksen vähennykselle on uskomatonta, koska se on todella paljon pienistä eläkkeistä?

      Nykyisen tasoisilla eläkkeillä ihmiset eivät tunnu pärjäävän, niin miten pärjäävät - 18% pienemmällä määrällä? Harva laitaa tilille niitä vaan syö, pelaa ja varsinkin juo ne ennen eläkettä!

      • Anonyymi

        Juu, mutta, kun se loppuelämä tulee olemaan niin saamarin lyhyt , kerkeis edes muutaman vuoden nauttimaan, ennen, kun laitetaan kuoppaan.
        Terv , syövän selättänyt jo kaksi kertaa, kolmannella kerralla kuolen.


      • Anonyymi

        Ei vaan pienellä eläkkeellä summa on nimenomaan pieni. Jos se 18% on vain satasen luokkaa, niin onko sillä väliä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3178
    2. 121
      1395
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      135
      1253
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1142
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      952
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      814
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      802
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      793
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    10. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      775
    Aihe