Rauhan tervehdys.
Suomeen on rantaunut uusi harhaoppi, joka aikaisemmin on täällä kielletty jo vuonna 1539 harhaoppina, joka ei ole saanut juurikaan kannatusta ja sillä on ollut vain satunnaisia kannattajia. Kyseessä on kalvinismi, tarkemmin nyt kuitenkin uuskalvisnimi, joka on anti-karismaattista, militanttia teologiaa ja tiukkaan kuriin alistavaa.
Itse tutustuin näihin oppeihin Arthur Custancen kautta sekä amerikkalaisten julistajien, joiden kautta se nytkin on ujuttautunut tänne. Uskoin aikanani noihin harhaoppeihin erikoisesti samoihin aikoihin, kun eksyin menestysteologiaan. Kun vapauduin menestysteologiasta, minua yritettin kotiovelta asti lähteä viemään kalvinismiin sisälle, mutta olin jo sen kokenut vääräksi.
Myös monia fiksuja nuoria miehiä helluntaiseurakunnista viedään nyt tähän oppiin. Heille jaetaan kirjallisuutta, mm. John MacArthuria, ystävät suosittelevat heille videoita ja pidetään "reformaatio päiviä", joissa esitellään tätä uutta liikettä kuin viimeisintä Teslan sähköautoa. Ja niinkuin Teslassa ei ole voimanlähteenä öljyllä palava polttomoottori, niin ei kalvinismi tunnusta Pyhän Hengen armolahjoja, ei hyväksy Pyhän Hengen kastetta ja pyrkii sammuttamaan Pyhän Hengen toiminnan kuten kielillä puhumisen ja profetoinnin.
"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen." - Kolossalaiskirje 2:8
Niinpä koin tarpeelliseksi palata tähän aiheeseen vielä ja tässä pitkä opetus, jossa lähden avamaan kalvinismin pakanallisia juuria 300-luvulta ennen Kristusta, uskonpuhdistuksen ajalta aina nyky-Suomeen v. 2022.
Kalvinismin kirous - "Kovat, kuivat ja kylmät"
https://www.youtube.com/watch?v=_b_nA5660XY
Siunauksin, MM.
Uusi Harhaoppi Joka Vie Helluntailaisuudesta Ulos
133
3683
Vastaukset
- Anonyymi
Jer.32:17-18 Oi Herra, Herra! Katso, sinä olet tehnyt taivaan ja maan suurella voimallasi ja ojennetulla käsivarrellasi: ei mikään ole sinulle mahdotonta; sinä, joka teet laupeuden tuhansille, mutta kostat isäin pahat teot heidän jälkeensä heidän lastensa helmaan; sinä suuri, voimallinen Jumala, jonka nimi on Herra Sebaot. Jer.32:27
- Anonyymi
Jahve Jehova eksyttää taas .
- Anonyymi
2Moos.20:3-6 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Äläkä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä siistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
- Anonyymi
4Moos.14:18 Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen.
- Anonyymi
Kannatatko sinä Mauno helluntailaisuutta ?
Sinä, joka esiinnyt opettajana !
Siis etkö sinä vielä sen vertaa käsitä, että Raamatun mukaan ihan kaikki -laisuus ja -läisyys on eriseuraisuutta / lahkolaisuutta / puolue touhua, joka jakaa Kristuksen, eli Kristuksen srk ruumiin eri puolueisiin !
Lue ja tutki Mauno edes vähän enemmän sitä sinun Raamattuasi ja mitä Paavali selvästi siellä sanoo !
1. Korinttolaiskirje 3
1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
5 Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
8 Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
1. Korinttolaiskirje 1
10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
!!!
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin (helluntailaisten) puolta", toinen: "Minä Apolloksen (vapaakirkollisten)", joku taas: "Minä Keefaan (Lutherin)", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu?
!!!
Tässä ajassa siis ON Kristus jaettu !
Ja sinä olet mukana sitä jakamassa Mauno !
Mitä Raamattu sanookaan tästä eriseuraisuudesta / lahkolaisuudesta / puoluetouhusta Mauno ?
Galatalaiskirje 5
19 Mutta LIHAN TEOT ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet,
ERISEURAT, LAHKOT,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset,
joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Eli Mauno !
Mitä sinä oikein touhuat ?
Etkö ole vieläkään tämän vertaa lukenut sitä sinun Raamattuasi ???- Anonyymi
Lopeta riidanhaastaminen!
- Anonyymi
Unohdit Suomen suurimman lahkon. Luterilaiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdit Suomen suurimman lahkon. Luterilaiset.
Lue kunnolla !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopeta riidanhaastaminen!
Kehoituksen sana ei ole riidan haastamista !
Kehoitin Maunoa lukemaan ja tutkimaan kunnolla Raamattuaan.
On todella heikkoa se, että jos ja kun Mauno esiintyy opettajana, mutta ei ole tuon vertaa perehtynyt edes siihen perus asiaan, että mikä on Raamatun eli Jumalan tahdon mukainen Seurakunta ja mikä taas sitä ei todellakaan ole, vaan vain puolue / eriseura / lahko.
Eli ei pitäisi itse korottaa itseään opettajaksi, jos ja kun yhä perustakin on epäselvänä, eli ei yhäkään tiedä sitä edes, että mikä on Raamatun mukainen Seurakunta ja ketkä sen muodostavat !
Mutta minä odotan Maunon nyt kunnolla tutkivan asiaa ja palaavan sitten kun hän viimein on asiaan kunnolla perehtynyt.
Sinulle arvostelija sanon vain enää, että väärän todistuksen antaminen lähimmäisestä on syntiä !
Siihen sinä itse nyt syyllistyit, eli tavallaan syyllistyit juuri itse siihen, mistä minua syytit, vaikka minää en siihen syyllistynyt kuitenkaan !
Joten tässä Sanaa sinulle juuri:
Luuk. 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä. - Anonyymi
Asioista voi ja pitää puhua.Sekä mikä on Jumalasta kestää kyllä puheen ja toisen ja kolmannenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On todella heikkoa se, että jos ja kun Mauno esiintyy opettajana, mutta ei ole tuon vertaa perehtynyt edes siihen perus asiaan, että mikä on Raamatun eli Jumalan tahdon mukainen Seurakunta ja mikä taas sitä ei todellakaan ole, vaan vain puolue / eriseura / lahko.
Eli ei pitäisi itse korottaa itseään opettajaksi, jos ja kun yhä perustakin on epäselvänä, eli ei yhäkään tiedä sitä edes, että mikä on Raamatun mukainen Seurakunta ja ketkä sen muodostavat !
Mutta minä odotan Maunon nyt kunnolla tutkivan asiaa ja palaavan sitten kun hän viimein on asiaan kunnolla perehtynyt.
Sinulle arvostelija sanon vain enää, että väärän todistuksen antaminen lähimmäisestä on syntiä !
Siihen sinä itse nyt syyllistyit, eli tavallaan syyllistyit juuri itse siihen, mistä minua syytit, vaikka minää en siihen syyllistynyt kuitenkaan !
Luuk. 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.Sen, mitä olen Mauno Mattilaa kuunnellut jo muutaman vuoden, niin hän jos kuka todella lukee Raamattua. Joten en ymmärrä pointtiasi.
Rohkaisen Maunoa edelleen jatkamaan siinä tehtävässä, johon uskoo Jeesuksen hänen asettaneen.
PS. Kalvinismia en ole koskaan voinut ymmärtää Jumalasta lähtöisin olevaksi. - Anonyymi
mauno on evlut portto seurakunnan eksyttäjiä joka ekyttää ihmiset evlut lahkoon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuk. 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.Eihän siitä nyt ollut kysymys, vaan nimenomaan siitä että Jumalan seurakuntaan tulee susia lammasten vaatteissa, tästähän se on kysymys, kalvinistit ovat raatelevaisia susia ja veli Mattila varoitti heistä eikä siinä ole mitään moitittavaa. Ethän sinäkään sano veljiksi jehovia tai mormoneja?
- Anonyymi
Val.5:7 Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa. 5Moos.24:16 Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaitakoon kuolemalla oman syntinsä tähden. 2Kun.14:6 Mutta murhaahan lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin oli kirjoitettu Mooseksen lain kirjassa, jossa Herra on käskenyt: Älköön isiä rangsistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden, kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden. 2Aikak.25:4 Mutta heidän lapsensa hän jätti surmaamatta: hän teki, niinkuin on kirjoitettu laissa, Mooseksen kirjassa, jossa Herra on käskenyt sanoen: Älkööt isät kuolko lasten isien tähden; kukin kuolkoon oman syntinsä tähden.
- Anonyymi
Ei helluntailaisuudessa enää välitetä mitä kukakin opettaa. Se on omaksunut luterilaisen linjan, että jokainen saa uskoa mitä tahtoo, kunhan pysyy maksavana asiakkaana.
- Anonyymi
Minulle ei aloittajan videosta selvinnyt, mitä on kalvinismi, muuta kuin, että kalvisnismi on väärää oppia.
- Anonyymi
Kalvinismi on Reformoitua teologiaa.
Sehän jo riittääkin että tietää sen eksytykseksi.
Lissee:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi
Selef Urge - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalvinismi on Reformoitua teologiaa.
Sehän jo riittääkin että tietää sen eksytykseksi.
Lissee:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi
Selef UrgeEihän riitä. Ei kukaan eksytystä opeta eksytyksen nimellä.
Ei kalvinisti esimerkiksi sano, että alanpa nyt opettamaan kalvinismia. Tai menestysteologi, että alanpa nyt opettamaan menestysteologiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän riitä. Ei kukaan eksytystä opeta eksytyksen nimellä.
Ei kalvinisti esimerkiksi sano, että alanpa nyt opettamaan kalvinismia. Tai menestysteologi, että alanpa nyt opettamaan menestysteologiaa.Tuosta eksyneiden eksyttäjien toiminnasta ja miten se menee, on hyvänä esimerkkinä täällä kirjoittava nikki "Savis" !
Savis itse varoittaa eksyttäjistä ja haukkuu äärikarsmaattisia ja menestysteologiaan hurahtaneita !
Vaikka hän itse on äärikarismaattinen vouhottaja, joka uskoo menestysteologian oppeihin ja jopa levittää itse niitä täälläkin !
Samoin hän syyttää muita synneissä elämisestä ja pyhittymättömyydestä, vaikka itse elää synneissä eikä ole mihinkään pyhittynyt, vaan pikemmin pahentunut.
Savis itse kuitenkin kiivaasti kiistää kaiken !
Tästä toimintamallista ja ihmisen tilasta kertoo hyvin Sana:
Matt. 6:23 Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
Siis eksytetty eksyttäjä luulee valkeutta pimeydeksi ja pimeyttä valkeudeksi !
Saviskin siis on niin pahasti eksytetty, että hänkin luulee niitä menestysteologian oppeja valkeudeksi.
Miettikää hetki, että millaisessa tilassa tuollainen ihminen oikeasti on ?
Miten häntä kukaan voisi auttaa, kun on tuossa tilassa, että luulee sitä pimeyttä valkeudeksi ja siis valhetta totuudeksi ?
Sääliksi käy, mutta ei häntä voine kukaan ihminen auttaa ?
Ei ainakaan kymmeniin vuosiin ole kukaan kyennyt Savista auttamaan hänen eksymyksissään, ikävä kyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän riitä. Ei kukaan eksytystä opeta eksytyksen nimellä.
Ei kalvinisti esimerkiksi sano, että alanpa nyt opettamaan kalvinismia. Tai menestysteologi, että alanpa nyt opettamaan menestysteologiaa.Kalvinismi on yksi protestanttisen uskonpuhdistuksen suunnista. Suomessa on muutamia kalvinistis-baptistisia seurakuntia. Jotkut niistä edustavat kalvinismin ääri-ilmiöitä. Kalvinistisia ajatuksia esiintyy myös eri suuntauksissa. Eikä ihme, sillä kalvinistien opin perusta on raamatussa. Ihan perusevankeliumia he saarnaavat. Raamatun opetus on tasokkaampaa kuin monissa karismaattisissa ympyröissä.
En toisaalta ihmettele, että jotkut helluntailaisuudessa kasvaneet tuntevat vetoa kalvinismiin. Helluntailaisuudessa on ollut myös epäterveitä ilmiöitä. Jos on kasvanut karismaattisessa hurmahenkisyydessä, niin kalvinismi voi tarjota kaivattua järjestystä elämään. Ajattelevat ihmiset eivät toki omaksu minkään kirkkokunnan oppeja sellaisenaan. Jean Calvin ei varsinaisesti kieltänyt Pyhän Hengen ilmenemismuotoja ja lahjoja. Hän vain suhtautui varovaisesti hurmahenkisyyteen. Näin tekevät monet muutkin protestanttiset kirkot.
Luterilaiset määrittelivät kalvinismin 1500-luvulla harhaopiksi Lutherin ja Calvinin teologisten kiistojen vuoksi. Kalvinismi ei ole minusta sen kummempi harhaoppi kuin muutkaan protestanttiset kirkkokunnat. Kaikesta ei voi olla samaa mieltä, mutta perusta on silti yhteinen.
- Anonyymi
Minäkin sain aikonaan Leo Melleriltä posti. Jos et maksa kymmenyksiä, niin pikku hiljaa liujut armosta pois.
- Anonyymi
Laita Mellerille valokuva antamistasi mintuista tai tilleistä. Sillä vanhan liiton juutalaisetkin antoivat muutakin kuin rahaa kymmenyksinä.
"te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista" Matt. 23:23
Saman jakeen loppuosan mukaan oikeus, laupeus ja uskollisuus on tärkeämpää, Jeesuksen mielestä. Vaikka kymmenyksiäkään ei sovi unohtaa. Mutta kymmenykset eivät välttämättä tarkoita tietyn rahasumman antamista. Eikä varsinkaan väkisin antamista, tai jonkun lain noudattamisen takia.
- Anonyymi
Hyvä että tämä asia on tuotu esille, en ole paljoa kuullutkaan keskustelua uuskalvinismista. Hieman jotain tiedän tästä ja en tiedä kuinka paljon tämä on levinnyt suomessa, usassa uuskalvinisteja taitaa olla eniten. Oma kokemus on että uuskalvinismi tuntuu jotenkin minusta lakihenkiseltä ja jopa ahdistavaltakin , voin olla väärässäkin, Jeesus tietää totuuden Hän on totuus, Hän johdattakoon meidät kaikkeen totuuteen.
- Anonyymi
Lakia väärässä asiassa ja armoa väärässä asiassaa.
Sellaisen kuvan minä sain.
Ja vähän muutenkin oppi vinossa. Rauhan tervehdys.
Uuskalvinismi poikkeaa vanhasta kalvinismista ja tämä painostus, legalismi ja alistus ovat siinä nyt mukana, ylpeyden ja ylemmyyden tunteen lisäksi.
Käytän termiä uuskalvinismi, johon kalvinistit vastaavat ettei sellaista ole, mutta tämä on myös Amerikassa tunnustettu terminologia kuvaamaan John Piperin, John MacArthurin ja edesmennyt R.C. Sproulin opetuslapsia.
"Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen." - 2. Timoteuskirje 3:13
Eksymys ei tule tuulesta temmattuna, vaan on jatkumoa, se kehittyy ja pahenee vanhetessaan. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
Alkuperäinen kalvinismi muotoiltiin t.u.l.i.p. lyhenteellä viideksi pää-opiksi, kuten "kerran pelastettu aina pelastettu" oppi. Nyt näiden rinnalle on tullut toiset viisi oppia.
1. Epä-pelastava Usko: Jumalan läsnäoloon pääsee uskolla, mutta taivaaseen vaaditaan tekoja.
2. Herraus Pelastus: Tosi pelastus vaatii Jeesuksen herraudelle alistumisen kaikessa ja pelastus tulee vain tottelevaisille.
3. Suvereenius Kaikessa: Usko ja kuuliaisuus eivät tule vapaasta tahdosta vaan ovat Jumalan säätämiä.
4. Seurakunnan Auktoriteetti: Todistus siitä että menemme taivaaseen, on alistuminen seurakunnan auktoriteetin alle.
5. Uudelleen Pelastus: Evankeliointi on seurakunnassa uskovien uudelleen pelastamista kalvinismilla.
Lista ei mielestäni ole tyhjentävä, sillä nämä uuskalvinistit ovat myös säännönmukaisesti anti-karismaattisia, ylpeilevät kalvinismilla sinällään oikeaoppisina ja käyttävät militanttia lähetysnäkyä seurakuntia vastaan eikä seurakuntien rinnalla. Mutta tällaisia piirteitä amerikkalaiset kristityt ovat tunnistaneet uuskalvinisteilta.
https://relationalconcepts.org/wp-content/uploads/2017/12/New-Calvinism.pdf
Siunauksin, MM.- Anonyymi
Uuskalvinismi onkin kalvinismin legalistinen ääri-ilmiö. Eivät kaikki kalvinistit ole sellaisia. Etenkin nuorilla miehillä on taipumusta musta-valkoisuuteen, joten se vetää heitä puoleensa.
- Anonyymi
Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Uuskalvinismi poikkeaa vanhasta kalvinismista ja tämä painostus, legalismi ja alistus ovat siinä nyt mukana, ylpeyden ja ylemmyyden tunteen lisäksi.
Käytän termiä uuskalvinismi, johon kalvinistit vastaavat ettei sellaista ole, mutta tämä on myös Amerikassa tunnustettu terminologia kuvaamaan John Piperin, John MacArthurin ja edesmennyt R.C. Sproulin opetuslapsia.
"Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen." - 2. Timoteuskirje 3:13
Eksymys ei tule tuulesta temmattuna, vaan on jatkumoa, se kehittyy ja pahenee vanhetessaan. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
Alkuperäinen kalvinismi muotoiltiin t.u.l.i.p. lyhenteellä viideksi pää-opiksi, kuten "kerran pelastettu aina pelastettu" oppi. Nyt näiden rinnalle on tullut toiset viisi oppia.
1. Epä-pelastava Usko: Jumalan läsnäoloon pääsee uskolla, mutta taivaaseen vaaditaan tekoja.
2. Herraus Pelastus: Tosi pelastus vaatii Jeesuksen herraudelle alistumisen kaikessa ja pelastus tulee vain tottelevaisille.
3. Suvereenius Kaikessa: Usko ja kuuliaisuus eivät tule vapaasta tahdosta vaan ovat Jumalan säätämiä.
4. Seurakunnan Auktoriteetti: Todistus siitä että menemme taivaaseen, on alistuminen seurakunnan auktoriteetin alle.
5. Uudelleen Pelastus: Evankeliointi on seurakunnassa uskovien uudelleen pelastamista kalvinismilla.
Lista ei mielestäni ole tyhjentävä, sillä nämä uuskalvinistit ovat myös säännönmukaisesti anti-karismaattisia, ylpeilevät kalvinismilla sinällään oikeaoppisina ja käyttävät militanttia lähetysnäkyä seurakuntia vastaan eikä seurakuntien rinnalla. Mutta tällaisia piirteitä amerikkalaiset kristityt ovat tunnistaneet uuskalvinisteilta.
Siunauksin, MM.Maunolla on hieman outo käännös kalvinistien TULIP-periaatteesta. Tässä on kalvinisteilta itseltään saatu:
T = Total depravity (täydellinen turmelus). Synnin turmelema ihminen ei kykene aitoon parannukseen tai pelastavaan uskoon ilman Jumalan uudestisynnyttävää voimaa. Ihminen ei voi mitenkään parantaa hengellistä tilaansa tai valmistaa itseänsä armon vastaanottamiseen.
U = Unconditional election (ehdoton armonvalinta). Jumala armossansa valitsi ennalta oman tahtonsa mukaan jotkut ihmiset pelastukseen. Tämä valinta ei perustu mihinkään tekijään ihmisessä itsessään.
L = Limited atonement (rajoitettu sovitus). Kristus kärsi synnin rangaistuksen kaikkien Jumalan valittujen puolesta. Hänen ristikuolemansa on tehokas sovitus, joka todella pelastaa kaikki ne, joiden puolesta Hän antoi itsensä alttiiksi. Kristuksen sovitus ”rajoittuu” VAIN seurakuntaan. Aidot uskovat on sovitettu Jumalan kanssa.
I = Irresistible grace (vastustamaton armo). Ennalta valitut kääntyvät Pyhän Hengen vastustamattoman sisäisen kutsun ansiosta Jumalan puoleen, kun muut kovettavat sydämensä ja paatuvat edelleen.
P = Perseverance of the saints (ehdoton pelastusvarmuus). Isän valitsemat, Pojan sovittamat ja Pyhän Hengen uudestisynnyttämät ovat kolmiyhteisen Jumalan ikuisen rakkauden ja huolenpidon kohteita. Uskovat kuuluvat Jumalan perheväkeen ja heidän ikuinen kohtalonsa on Jumalan varmoissa käsissä. He voivat luottaa, ettei Jumala jätä työtään kesken.
-------
Kalvinistit tunnetaan ennaltamääräämisopistaan (Room. 8:30), vaikka käsitykset siitäkin vaihtelevat. Äärimmillään kalvinistit ajattelevat, että Jumala on jo ennen syntymää määrännyt, kuka pelastuu ja kuka ei. Tässä on kalvinismin kompastuskivi minulle. Todennäköisimmin Paavali tarkoitti, että Jumala määräsi ennalta miten ihminen voi pelastua ja kaikentietävänä Hän tietää ennalta kuka kutsun ottaa vastaan. Jotkut kalvinistitkin tulkitsevat predestinaation näin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maunolla on hieman outo käännös kalvinistien TULIP-periaatteesta. Tässä on kalvinisteilta itseltään saatu:
T = Total depravity (täydellinen turmelus). Synnin turmelema ihminen ei kykene aitoon parannukseen tai pelastavaan uskoon ilman Jumalan uudestisynnyttävää voimaa. Ihminen ei voi mitenkään parantaa hengellistä tilaansa tai valmistaa itseänsä armon vastaanottamiseen.
U = Unconditional election (ehdoton armonvalinta). Jumala armossansa valitsi ennalta oman tahtonsa mukaan jotkut ihmiset pelastukseen. Tämä valinta ei perustu mihinkään tekijään ihmisessä itsessään.
L = Limited atonement (rajoitettu sovitus). Kristus kärsi synnin rangaistuksen kaikkien Jumalan valittujen puolesta. Hänen ristikuolemansa on tehokas sovitus, joka todella pelastaa kaikki ne, joiden puolesta Hän antoi itsensä alttiiksi. Kristuksen sovitus ”rajoittuu” VAIN seurakuntaan. Aidot uskovat on sovitettu Jumalan kanssa.
I = Irresistible grace (vastustamaton armo). Ennalta valitut kääntyvät Pyhän Hengen vastustamattoman sisäisen kutsun ansiosta Jumalan puoleen, kun muut kovettavat sydämensä ja paatuvat edelleen.
P = Perseverance of the saints (ehdoton pelastusvarmuus). Isän valitsemat, Pojan sovittamat ja Pyhän Hengen uudestisynnyttämät ovat kolmiyhteisen Jumalan ikuisen rakkauden ja huolenpidon kohteita. Uskovat kuuluvat Jumalan perheväkeen ja heidän ikuinen kohtalonsa on Jumalan varmoissa käsissä. He voivat luottaa, ettei Jumala jätä työtään kesken.
-------
Kalvinistit tunnetaan ennaltamääräämisopistaan (Room. 8:30), vaikka käsitykset siitäkin vaihtelevat. Äärimmillään kalvinistit ajattelevat, että Jumala on jo ennen syntymää määrännyt, kuka pelastuu ja kuka ei. Tässä on kalvinismin kompastuskivi minulle. Todennäköisimmin Paavali tarkoitti, että Jumala määräsi ennalta miten ihminen voi pelastua ja kaikentietävänä Hän tietää ennalta kuka kutsun ottaa vastaan. Jotkut kalvinistitkin tulkitsevat predestinaation näin.Raamatun mukaan pelastuneiden nimi on Karitsan elämänkirjassa jo ennen maailman perustamista.
Saattaa tuo Karitsa olla itsekin kalvinisti. 😀 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun mukaan pelastuneiden nimi on Karitsan elämänkirjassa jo ennen maailman perustamista.
Saattaa tuo Karitsa olla itsekin kalvinisti. 😀Onko Jumala siis myös päättänyt jo ennalta kaikki tulevaisuuden tapahtumat? Hänhän on tiennyt kaikki tulevat tapahtumat jo ennalta, mistä yksistään kertoo Ilmestyskirja, joka puhuu tulevista.
Päättikö Jumala siis myös sen, että saatana nousee kapinaan häntä vastaan, ihminen lankeaa syntiin, antikristuksen tulon jne...? Jumalan päätöksestäkö kaikki historian kärsimys johtuu? Kyllä tosiassa kyseessä on niin, että: "Ihmisen oma hulluus turmelee hänen tiensä, mutta Herralle hän sydämessään vihoittelee" (San 19:3). - Anonyymi
Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Siunauksin, MM.Minulla on henkilöauton peräkärryssä tätä uutta galvinismia, ei tarvii maalata, suojaa jopa itteään, jos naarmua tulee, eikä ruostu.
Eli Galvinismi ; ) on hyvä. Sitä ei koi syö, eikä ruoste raiskaa.
Eikös Jumalan valtakunnassa ole perustuslaki? Kun on laki, niin lain kautta opin tuntemaan sen, mitä synti on! Synnin kautta tulee tietoisuus tarpeesta parannukseen, eli mielenmuutokseen, samanmieliseksi - kuin Jumala Sanassaan opettaa.
Eli Valtaistuimella istuvan opettajan mukaan, jotta voi olla opetuslapsi.
Valtaistuimella istuva, Hän on suunnitellut pelastuksen aikaan, siksi on Poika, joka kirkastaa Isän ja Isän tahdon, sekä on meille mallina elänyt tuon Valtakunnan lain mukaan.
Tarjoaa anteeksiantoa langenneelle ja Pyhän Hengen voiman, että tämä Henki johtaa kaikkeen totuuteen. Onko se ongelmaa?
Eli kaikki toimii yhteen, että kun kerran mennään tuonne Valtakuntaan, Valtaistuimella istuvan eteen, näemme siellä kirjoitusten mukaan todistuksen majan, jossa tämän Kirkkauden loistossa - näemme arkin, jossa on Valtakunnan perustuslaki.
Sekö on ongelma?`Kun tuomio lähtee Jumalan huoneesta ja vielä evästetään täällä, että jokaisesta sanasta teemme tilin, niin vesitämmekö me sanoillamme sitten sen tulevan Valtakunnan Pyhyyden idean, Eli Jumalan Valtaisuuden mitan, kirkkauden, jota ei kukaan langenneessa tilassa voi kohdalta.
Eli lakia rikkova, omassa lihassa - on lain alla, eikä armon alla. Tästähän on kyse, eli ei ole vapauden laki, vapauttamassa lihan mielessä elävää, vaan kadotuksen tuomio käy yli.
Halutaanko tässä puhua kuinka tästä "vapauden" määrittelystä, määrittelemmekö ME, vain määritteleekö asian Jumala.
Kyllä Perkele halusi sen "vapauden" osoittaa Jumalan valtaistuimelta käsin, olisi halunnut, että häntä kumarretaan, mutta olisiko taivas ollut enää taivas?
Taisi olla oikein, että lensi pihalle, langenneitten enkeleitten kanssa, Onko Jumala sanonut mielentilassa. Ja voi meitä, kun se pusaa täällä pimeyden kentällä, etsien kenet saisi niellä ja vanhuskaskin voi langeta "hyväntiedon" puullakin, kun alkaa päsmätä pikkujumalana omaa laintaulua, sekä kultaista vasikkaa, jonka henki ulottuu Egyptin monijumalaiselle kentälle, l-- kullakin on oma jumalansa.. Sitähän se nämä kirkkokunnat ovat.
Apostolisen seurakunnan hajottaminen ihmiskäskyin rikkoi pyhyyden.
Tavallaan aletaan puhua kaikkein pyhimmästä Jumalan valtaistuimen YLÄPUOLELTA omia puheita ja se on sikamainen homma. Saastutetaan tämä PYHÄ, tai kaikkein PYHIN, jossa ei olekaan tämä Valtaistuin sillä paikalla, että' heittäisimme kruunumme tuolle Valtaistuimelle.
Nyt on sen ja sen kirkon valtajakkara ja harhaiset elämänkirjat synnin merkkinä on kirkkojen jäsenrekisterit - joitten kautta on kautta aikain tapettu kristittyinä toinen toisiamme.
Eli, Valtaistuimesta on kyse - Valtakunnasta on kyse- Perustuslaista on kyse, kuka on JUMALA - minkä kuvan teemme, vai kumarretaanko - kuin on kirjoitettu?
Niin Galvinismista on kyse. Vai pitikö olla Lutherista kyse? Tai Paavista jne. jne. jne.
Kuka heistä on välimies, kuka heistä vallan kautta on lunastaja? Kuka heistä tekee sijaa ja mihin? Kenen vallan alueella on rakkauden laki? Vai onko se kiistelyjen laki, sekä sakramentit, että minä teen teistä uskovien uskovia - olen teidän välimies kun hyppäätte tätä ja tämän ringin naruhyppelyä.
Nämä on monen näköisiä kysymyksiä, joita kannatta mietiskellä, kun alkaa puhua jotain. Onko Jumala sanonut ja kenen Valtakunnasta, vallasta ja voimasta puhutaan.
Meillä on puheissa katseet ja suunnat väärissä kohdissa alkujaankin. Me ikään kuin etsitään voittovoimaa näistä eksyneistä uskonnon suunnista, että näytetään voimaamme, sieltä käsin.
Pelkään aiheellisesti, että itse eksytämme itsemme tällä asenteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maunolla on hieman outo käännös kalvinistien TULIP-periaatteesta. Tässä on kalvinisteilta itseltään saatu:
-------
Kalvinistit tunnetaan ennaltamääräämisopistaan (Room. 8:30), vaikka käsitykset siitäkin vaihtelevat. Äärimmillään kalvinistit ajattelevat, että Jumala on jo ennen syntymää määrännyt, kuka pelastuu ja kuka ei. Tässä on kalvinismin kompastuskivi minulle. Todennäköisimmin Paavali tarkoitti, että Jumala määräsi ennalta miten ihminen voi pelastua ja kaikentietävänä Hän tietää ennalta kuka kutsun ottaa vastaan. Jotkut kalvinistitkin tulkitsevat predestinaation näin.Sinun pitää oppia käsittämään, mistä kirjoitat ja mitä viestit.
nyt olet pihalla, kuin lumiukko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko Jumala siis myös päättänyt jo ennalta kaikki tulevaisuuden tapahtumat? Hänhän on tiennyt kaikki tulevat tapahtumat jo ennalta, mistä yksistään kertoo Ilmestyskirja, joka puhuu tulevista.
Päättikö Jumala siis myös sen, että saatana nousee kapinaan häntä vastaan, ihminen lankeaa syntiin, antikristuksen tulon jne...? Jumalan päätöksestäkö kaikki historian kärsimys johtuu? Kyllä tosiassa kyseessä on niin, että: "Ihmisen oma hulluus turmelee hänen tiensä, mutta Herralle hän sydämessään vihoittelee" (San 19:3).Sinulla on kovasti pohtimista. Juutalaisilla on joku vuosituhat pohdittuja näköaloja, löydät jopa sieltä vastaukset valmiina.
- Anonyymi
On ikävää, ettei Suomessa ole ketään raamatunmukaista opettajaa, joka olisi opiskellut raaamtunmukaisesti opettavassa koulussa ja olisi uudestisyntynyt, viisas, Raamatun läpikotaisin tunteva kristitty. Jos tiedätte edes yhden, kertokaa.
Mauno, sinä puhut 'kielilläpuhumisesta'. Minulla on usein ollut aie kirjoittaa ylös sinun tankerokieltäsi, eli itse vääntämiäsi muutamia omatekemiä sanoja, ja laittaa niitä tänne, jotta voit itse lukea sitä siansaksaa ja miettiä, tuleeko se solkotus Maunosta vai muualta. Minusta se ei vaikuta väärän hengen tuotokselta niin, että jokin puhuisi sinun kauttasi, vaan se on ihan silkkaa kotitekoista mölinää. Sinulla on suuri tarve esittää jotain, mitä et ole. Nettiin kuitenkin jää kaikkien naurettavaksi nuo yritelmäsi. Se ei ole kielilläpuhumista. Apostolit saivat kyvyn puhua heille vierailla kielillä, jotta paikalla olevat muunmaalaiset ymmärsivät heitä. Se oli Pyhän Hengen lahja.
Mieluummin kertoisin näistä sinulle itsellesi. Olen kirjoittanut sinulle pari kertaa. Et ole vastannut. Ehkä pian blokkaat osoitteeni, kuten Paavola teki. Te kaksi olette pönkittämässä uskonnollista egoanne leikkimällä opettajaa netissä. Kummankin tietämys on hatara. Kumpikaan ei ole opiskellut Raamattua. Kumpikin on omaksunut Raamatun vastaisia oppeja. En tiedä, onko kumpikaan teistä uudestisyntynyt. Oletan, että on. Silti olette vääriä opettajia. Raamattu kehottaa olemaan varovainen toisten opettamisessa, koska opettajat tuomitaan ankarammin. Eikö se teitä lainkaan pelota?- Anonyymi
Kalvinismi kyllä on harhaoppi samalla tavalla kuin Maunon ja Petrin opit.
Rauhan tervehdys.
Sessationalistilla kalvinisteilla on väärä käsitys, että kielillä puhuminen oli ainoastaan evankeliointia varten ja vain apostoleille tarkoitettu. Näin ei Paavali opeta.
"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä." - 1. Korinttolaiskirje 14:2
Raamattutunti kielillä puhumisesta:
https://youtu.be/dpiBhKfnkR0
Siunauksin, MM.
- Anonyymi
>> raamatunmukaista opettajaa, joka olisi opiskellut raaamtunmukaisesti opettavassa koulussa <<
Missä sellainen raamatunmukainen koulu on? Raamatussa ei ollut raamattukouluja.
Opiskelut jossain kouluissa on nimenomaan yksi iso syy siihen, miksi on niin paljon harhoja, koska kaikki kuppikunnat opettavat oman kuppikuntansa mukaisesti. Opittuja oppeja ja omia perinteitä siis vain siirretään sukupolvelta toiselle ja toisin ajattelevat potkitaan ulos ja käsketään vaihtamaan koulukuntaa, jos kyseenalaistaa tulkinnat ja opetukset. Sillä tavalla ei mikään koskaan muutu. Asioita pitäisii tutkia yhdessä, eikä niin, että joku kuppikuntamaisteri sanelee asiat. - Anonyymi
Uusi Harhaoppi Joka Vie Helluntailaisuudesta Ulos
Ingenjör_81
21.04.2022 15:12
Rauhan tervehdys.
Suomeen on rantaunut uusi harhaoppi, joka aikaisemmin on täällä kielletty jo vuonna 1539 harhaoppina, joka ei ole saanut juurikaan kannatusta ja sillä on ollut vain satunnaisia kannattajia. Kyseessä on kalvinismi, tarkemmin nyt kuitenkin uuskalvisnimi, joka on anti-karismaattista, militanttia teologiaa ja tiukkaan kuriin alistavaa
//
Kuules Ingenjöööri.
Jos Apostolisen opin Henki ei ole sydämessä, vaan yleisuskonnon hurma - niin silläpohjalla pitää malkaa silmässään, ja ottaa tikkua naapurinsilmästä.
Suomeksi, aivan tyhjänpäivänpäiväistä jargonia. Eli mantra - opi tuntemaan herra - minun kultaisen vasikan olemus. Kultainen vasikkahan Siinailla valettiin, kun peräänkuulutettiin Egyptin monijumalaisuuden perään.
Abrahamin usko - ja taivaan tähdet. Tavallaan Abrahamin kotikonnuilla Uurin valtakaduilla oli juuri tuhansia eri jumalten alttareita. Aivankuin tänään meidän yleisuskonnossa on vallalla. On Abrahamin tavoin jätettävä tämä turha vouhotus, ja kukin lähtee seuraamaan Herraa sydämessään, eli Apostolisen uskon Hengen vallassa. Siihen Jumala laski tulen, Hengellisen huoneen alttarille.
Yleisuskonnot ovat Jerusalemin hävityksen jälkeen Perkeleen tuoma seurakunnan sisälle hajotusmalli, kirkkokunnat, ruumiskristilliset kasat, missä kristityt tappoi toisiaan, kirkkoisien hekumassa. Kirkot, jäsenkirjat, hapatepappeus, on häpeätahra Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalan edessä. MINÄ olen, se - mikä OLEN.
Me palvomme tuota yleisuskonnon, tuon kirkkokunnan lihallisen pappien oppeja kumarretaan niitä kärsällään ja tapellaan, että tämä ja tämä uskonto on oikea - opetan tuntemaan jumala. Eli kristityt edelleen tappelevat verissäpäin hapatteittensa edesssä.
Taikaina on hapan. Kirkkoporukat pitäisi panna johonkin yhteiseen aitaukseen ja puukot käteen. Tapelkaahan, ja kuka tulee viimeisenä ulos, se on voittanut.
Tämä on yleisuskonnon kohta ja tapa elää lihanuskontoaan.
Rauhan tervehdystä on turha manata tuomion alla olevalle yleisuskonnolle. Rauhaa siellä ei ole. Rauha ikäänkuin nähdään vain määrätyn raamin sisällä oleville.
Keskenään ei tapella, mutta auta armias, kun koira pääsee pihalle, se alkaa haukkua ja murista jokaiselle, joka liikkuu.
Eli loppujenlopuksi - seurakunta on Elämänkirjallinen. Usko Luojaan, Usko Jumalan valtakuntaan, Jumala tekee kaiken ja usko seurata itse henkilökohtaisesti Abrahamin uskossa- lähtien ulos Luciferin rakentamasta uskonnosta.
Herran omat opetuslapset kyllä tuntevat toisensa - kun kentällä tapaavat toisensa.- Anonyymi
>> Herran omat opetuslapset kyllä tuntevat toisensa - kun kentällä tapaavat toisensa. <<
Kyllä niitä Herran opetuslapsia on niissä seurakuntarakennuksissakin. Jopa kirkon tötteröhattujen alla. Ei luopumus sentään ihan niin pitkällä ole, että kaikki muut kuin ne ns. kentällä olevat olisivat harhautuneet. Oliskohan ihan alkuun harhaopettajille ,että laitetaan oma nimimerkki .Sitten alkaa keskustella mikä on mitäkin.
Anonyyminä....huihai..
- Anonyymi
Pääseehän siitä lahkosta toki muutenkin ulos, mutta jos joku oppi vielä helpottaa eroamista, sehän on vain hieno asia.
- Anonyymi
Mauno Mattila kuuluu itse luterilaiseen kirkkoon, joka opettaa sellaista harhaoppia, että ihminen uudestisyntyy lapsikasteessa, eli lapsikasteen armo oppia, eli halko on omassa silmässään, mutta siitä huolimatta pyrkii käymään käsiksi muiden silmiin.
Tunnetuimmat suomalaiset kalvinistit lienevät Melleri ja Ahvio, kumpikin Mauno Mattilan kanssa saman luterilaisen kirkon jäseniä, joka kertoo siitä, että Mattila syyttää muita sellaisesta, mikä on vallalla omassa kirkkokunnassaan..Rauhan tervehdys.
Kirkossa varmasti tunnetuin uskovainen on Päivi Räsänen. Meitä on kirkon jäsenissä moneen lähtöön.
Jos pitää valita, että menetkö sellaiseen yhteisöön jossa on vanhat, helposti tunnistettavat harhat jotka tunnet? Vai menetkö sellaiseen, jossa on uusia, vaikeasti tunnistettavia sinulle tuntemattomia harhoja? Niin mielestäni otan mieluummin ne, jossa on helppo ne tunnistaa.
Kaikki tyyni, uuskalvinismi on nyt uutta Suomessa, Suomessa ei ole ollut kalvinismia virallisesti, ei kirkkokuntaa tai oikeastaan seurakuntiakaan, vaan ainoastaan Patmoksen sisällä on ollut kalvinisteja. Nyt uuskalvinismi kuitenkin tulee tänne anti-karismaattisena (ei koettelevana vaan sammuttavana), militanttina oikeaoppisena teologisena järjestelmänä ja lähestyy sumppukalastus mallina, niin että he sanovat evankelistan viran olevan seurakunnan sisällä uudelleen pelastaa ihmiset kalvinismin opeilla.
PS. Usein suunnaton viha luterilaisuutta vastaan tule lain alle jäämisestä, toivon ettei näin ole kohdallasi.
Siunauksin, MM.
- Anonyymi
Isäni ja veljeni ovat paåpeja eikä taatusti opeta kasteen pelastavan.
- Anonyymi
Jumalan sana on Hengen miekka Efesolaiskirjeen mukaan. Raamattu siis ilman Jumalan Henkeä on pelkää kuollutta kirjainta. Onkohan kalvinisteilla sitä ongelmaa? Heillä kyllä tulee raamatunkohtia, mutta onko se kuivaa kuin Helsingin Synagoogassa?
- Anonyymi
Ei kai siinä ole mitään pahaa, jos joku ohjaa helluntailaisuudesta pois. Onhan niitä muitakin kirkkokuntia.
- Anonyymi
Helluntailailaisille kelpaa Parhamin suunnittelemat opit ihan hyvin. Ei siihen mitään raamattuja tarvita sotkemaan niitä oppeja.
Pääasia että kansaa tulee paljon paikalle ja kassa kilisee.
Mitä enemmän pulitat rahaa lahkon johtajille, niin pääset vaikka istumaan aika eteen sielllä salissa.
Köyhät ja kitsaat laitetaan istumaan takapenkkeihin. - Anonyymi
>"uusi harhaoppi joka vie pois helluntailaisuudesta"<
helluntailaisuushan on jo itsessään harhaoppi.
- menee vaan sitten toisesta eksytyksestä toiseen, mitä sitten.- Anonyymi
Maailmaan lähetetty eksytys !
- Anonyymi
Onko mielestäsi muualla kuin helluntailaisuudessa Jumalanlapsia
- Anonyymi
Raamatun mukaan on:
"KAIKKI te, jotka olette Kristukseen KASTETUT, olette KRISTUKSEN päällenne pukeneet"
Gal: 3: 27
paitsi, että helluntailaiset ei usko Sanaan, helluntailaiset katsoo IHMISIIN , vieläpä toisiin
ihmisiin, ei Jumalan Sanaan.
- Anonyymi
Pääsit Mauno tällä suorituksella KKK:n Hall of Fameen:
https://kovat-kuivat-kylmat.fi/? - Anonyymi
Kalvinismissä on kyse siitä että Jumala on maailman perustamisesta valinnut omansa. Hän on valinnut ne jotka saavat pelastuksen. Se opettaa että armo on armoa eli että kukaan meistä ei omilla valinnoillaan tai teoillaan ansaitse pelastusta, vaan että Jumala on armollinen ja pelastaa. Ja toisaalta että ne joita Jumala ei ole valinnut, ovat edeltämäärättyjä kadotukseen. Näin olen itse tuon opin ymmärtänyt. Mutta katsotaan Raamattua.
Psalmi 139:16
"Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."
Sananlaskut 16:4
"Kaiken on Herra tehnyt määrätarkoitukseen, niinpä jumalattomankin onnettomuuden päivän varalle."
Sananlaskut 16:9
"Ihmisen sydän aivoittelee hänen tiensä, mutta Herra ohjaa hänen askeleensa."
Saarnaaja 1:15
"Väärä ei voi suoristua, eikä vajaata voi täydeksi laskea."
Saarnaaja 6:10
"Mitä olemassa on, sille on pantu nimi jo ammoin; ja edeltä tunnetua on ollut, mitä ihmisestä on tuleva. Ei voi hän riidellä väkevämpänsä kanssa."
Saarnaaja 7:14
"Katso Jumalan tekoja; sillä kuka voi sen suoristaa, minkä hän on vääräksi tehnyt?"
Apostolien teot 4:27-28
"Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa, tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi."
1 Pietarin kirje 2:8
"Teille siis, jotka uskotte, se on kallis mutta nille, jotka eivät usko, "on se kivi jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi" ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin."
Mitä näistä pitäisi ajatella? Ehkä vapaus ja Jumalan kaikkivaltius eivät poissulje toisiaan niinkuin kalvinistit olettavat. Helvettiin ei joudu kukaan joka olisi nöyrä ja välittäisi turvautua Jeesukseen eikä taivaaseen pääse kukaan joka ei sinne halua. Mutta kuka meistä uskaltaa lukea nöyryytensä omaksi ansiokseen? Kuka uskaltaa valita itsensä?
Johanneksen evankeliumi 6:44
"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Efesolaiskirje 1:5-6
"edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan..."
Johanneksen evankeliumi 15:16
"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät ... "
Nämä puhuvat Jumalan valinnan puolesta. Että me olemme kaikki ansiottomia ja kelvottomia, ja ainoastaan Jumalan armosta kelvollisiksi tehtyjä.
Kiinnostaisi kuulla miten vastaat näihin? Olin itse puhtaasti kalvinismin kannalla vielä vuosi sitten. Nyt ajattelen tästä asiasta niin, että vapaus ja Jumalan kaikkivaltius voivat molemmat olla samanaikaisesti voimassa.- Anonyymi
....
Ehkä meidän kaikkien kannattaa antaa tilaa sille, että olemme monissa kohdin erehtyneitä. Kalvinisti voi hiljentää omantuntonsa sillä, että itse itsensä valitsee. Mutta Matteuksen evankeliumin luvusta 25, viimeisestä tuomiosta käy ilmi, että pelastuneet ovat omaltatunnoltaan arkoja. He eivät säntää Herran Jeesuksen luokse huutaen:"Meidät sinä valitsit". He eivät huuda:"Me valitsimme sinut!" He eivät huuda:"Me uskoimme ja meidät kastettiin" vaan he sanovat:"Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?" Herran pelko on alituinen arka omatunto hänen edessään. Ymmärrys siitä ettei ole muuta turvaa tuomionpäivänä kuin Jeesus. Ei siellä auta vaikka olisi kuinka kalvinisti tai helluntailainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
....
Ehkä meidän kaikkien kannattaa antaa tilaa sille, että olemme monissa kohdin erehtyneitä. Kalvinisti voi hiljentää omantuntonsa sillä, että itse itsensä valitsee. Mutta Matteuksen evankeliumin luvusta 25, viimeisestä tuomiosta käy ilmi, että pelastuneet ovat omaltatunnoltaan arkoja. He eivät säntää Herran Jeesuksen luokse huutaen:"Meidät sinä valitsit". He eivät huuda:"Me valitsimme sinut!" He eivät huuda:"Me uskoimme ja meidät kastettiin" vaan he sanovat:"Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?" Herran pelko on alituinen arka omatunto hänen edessään. Ymmärrys siitä ettei ole muuta turvaa tuomionpäivänä kuin Jeesus. Ei siellä auta vaikka olisi kuinka kalvinisti tai helluntailainen."Kalvinisti voi hiljentää omantuntonsa sillä, että itse itsensä valitsee."
Mitä häh? Kalvinismi opettaa juuri päinvastaista - ansaitsematonta armoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kalvinisti voi hiljentää omantuntonsa sillä, että itse itsensä valitsee."
Mitä häh? Kalvinismi opettaa juuri päinvastaista - ansaitsematonta armoa.Rauhan tervehdys.
"Uskova ei voi ikinä olla varma valinnasta/pelastuksesta, koska ei ole mitään varmaa perustaa, mikä tämän osoittaisi. Uskovalla on riski elää lainalaisena, jotta itselleen ja muille todistaisi, että hän kuuluu valittuihin. Monet, jotka uskovat ennaltamääräämiseen (predestinaatioon), näkevät täydellisen moraalisen elämän todistuksena siitä, että on valittu – mutta missä raja kulkee!? Jeesuksen sovitustyö ja usko tähän menettää merkityksensä, koska pohjimmiltaan Jumalan valinta on perustus, joka ratkaisee, pelastuuko ihminen vai ei, ja sen valinnan Jumala suoritti kauan ennen Jeesuksen ristinkuolemaa."
https://bibelfokus.se/fi/kalvinismi
Kalvinismi ei tutki Kristusta ja sovitustyötä, koska sieltä ei ratkaisua löydy, vaan hän joutuu tutkimaan itseänsä ja etsimään itsestään varmuutta valinnalle, joka on uskoa edeltävä ja tärkeämpi asia heille.
Tämä todetaan korkeaksi salaisuudekdi (Kristuksen salaisuudesta ei puhuta mitään) kalvinistisessa Westminsterin uskontunnustuksessa:
"Tätä ennaltamäärämisen korkean salaisuuden oppia on tarkasteltava erityisellä varovaisuudella ja huolella. Kun ihmiset noudattavat sanassa ilmoitettua Jumalan tahtoa ja ovat sille kuuliaisia, niin he voivat olla varmoja vaikuttavasta kutsumuksestaan ja siksi vakuuttuneita iankaikkisesta valinnasta."
https://www.reformoituseurakunta.fi/about/our-mission/
Kalvinistista tulee uskoton tekopyhä, jos hän ottaa teologiansa ja uskontunnustuksensa tosissaan. Jos hän taas lukee Raamattua ja sitä vastoin uskoo evankeliumin, etsii Jumalan vanhurskautta ja turvaa Kristuksen ristintyöhö, hän voi pelastuakin uskon kautta.
"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." - Efesolaiskirje 2:8-9
Siunauksin, MM.
- Anonyymi
Joonas Laajanen on julkaissut YouTubessa kritiikin Mauno Mattilan videosta.
https://www.youtube.com/watch?v=i2yK0N_bqeg - Anonyymi
Helluntalainen on ulkokultainen narsisti tyyliin:"eikö tuo olekkin minun?" Koska hänen mielestään saa haluta jotain toisen, koska tämä on alempiarvoinen hänen "uskonsa" rinnalla! Jos et tule "uskoon" sinut tuhotaan ja hylätään! Paska-sakkia, nimimerkillä: Kerran helluntaiporukkaan nainut!!!
- Anonyymi
Kalvinismi
Kohteesta Ortodoksi.net
Kalvinismi on perustajansa Jean Calvinin mukaan nimensä saanut yksi protestantismin oppisuunta.
Nimitystä käytetään usein laajemmassa merkityksessä tarkoittamaan synonyyminä reformoitua kirkkoa, joka perustuu pitkälti Ulrich Zwinglin ja Calvinin oppeihin. Reformoitu kirkko on syntynyt protestantismin toiseksi haaraksi luterilaisuuden rinnalle Saksaa uskonpuhdistusta tehneen Martin Lutherin ja Sveitsissä samaa työtä tehneen Ulrich Zwinglin kanssakäymisen ja yhteistyön kariuduttua. Oppisuunnan kannattajista käytetään riippuen maasta ja sen käytännöstä erilaisia nimiä, kuten reformoidut, kalvinistit tai presbyteerit.
Hieman yleistäen voidaan sanoa, että Lutherin ja Calvinin oppien eräänä erona on se, että Martin Luther säästi roomalaiskatolisen kirkon opista ja asioista suurimman osan eli sen, mitä Raamattu ei suoranaisesti kieltänyt. Calvin ja Zwingli taas poistivat omista kirkoistaan kaiken, jota ollut Raamatussa määrätty.
Kalvinismi korostaa Raamatun Jumalan kaikkivaltiutta, joita ei ihminen voi eikä saa asettaa kyseenalaiseksi eikä millään tavalla yrittää muuttaa. Kalvinismin ja Suomen luterilaisen kirkon parissa syntyneiden sekä sen sisällä olevien herätysliikkeiden yhdistävä tekijä lienee mm. ”uskoon tuleminen”.
Nykyisistä uskonsuunnista etenkin helluntailaisuus, vapaakirkko, baptismi ja anglikaanisen kirkon alkuaate, metodismi, perustuvat ja pohjautuvat merkittävällä tavalla kalvinismiin ja sen perintöön erikoisesti joissain tietyissä asioissa kuten esimerkiksi seurakuntamuodossa ja opissa armovälineistä.- Anonyymi
Rauhan tervehdys.
Olipas väitteitä, jotka ei pidä paikkaansa.
Esimerkiksi.
Metodismin isä oli John Wesley, joka tunnettiin kovana kalvinismin vastustajana. Luther taas totesi Swinglin (kalvinismin isoisän) olevan lumottu uskomasta totuutta. Vapaakirkko taas on lähtenyt luterilaisuudesta.
Siunauksin, MM.
- Anonyymi
Onko siinä jotakin ongelmaa, jos jokin vie pois helluntailaisuudesta? Eikö se olekin vain ihan hyvä asia, että mennään takaisin Jumalan sanan luo?
- Anonyymi
Rauhan tervehdys.
Kalvinismi ei perustu Jumalan sanalle vaan alunperin gnostilaiselle ajatukselle kohtalosta. Tätä kutsutaan stoalaisuudeksi. Siinä kun Raamattu opettaa, että Jeesus kuoli kaikkien edestä, otti pois maailman synnin ja maksoi kaikkien syntivelan, kalvinismi kieltää tämän ja sanoo, että Jeesus kuoli vain vähemmistön edestä.
On vakavaa erehtyä karismaattisuudessa, mutta on katsottava erehtyä evankeliumissa. Silloinkin kun se alkuun näyttää hyvältä tieltä.
"Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie." - Sananlaskut 14:12
Siunauksin, MM.
- Anonyymi
Juutalaiset iskee päälle kieltää pojan Jeesuksen ja muslimit myös. Meillä on oikeus puolustautua tätä vihaa eksytystä vastaan mitä tulvii kirkkoihin.
- Anonyymi
Kaikki uskonnot ovat harhaoppeja.
Rauhan tervehdys.
Uskonto tappaa ja usko pelastaa!
Ateisti on ehkä kaikista uskonnollisin, väkivaltaisin ja turmiollisin uskonnollinen, mitä olemme koskaan nähneet, kun katsoo kuinka verinen uskonto se on ollut kaiken sivistyksen keskellä 1900-luvulla kouluampumisineen, abortteineen, kommunistisine järjestelmineen ja itsemurhineen.
"Hullu sanoo sydämessänsä: 'Ei ole Jumalaa'. Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on." - Psalmi 14:1
Ateistia Ei Ole Olemassa:
https://www.youtube.com/watch?v=hmxufgTYM4M
Siunauksin, MM.
- Anonyymi
Murhamies kun saarnaa ja kehuu niitä tappohommiaan levittelee käsiään ja hyppii ilmaan, niin saadaan pelkoa aikaiseksi.
Karskin näköinen ympäritatuoitu linnakorsto laitetaan kiertämään T-paita päällä muovisanko kädessä keräämään kolehtia ja rahaa, niin mummojen kädet vaan vapisee kun käsilaukkujaan avaavat. Kukaan ei uskalla laittaa kolikoita sankoon, vaan suuria seteleitä suhisee sankoon ja useampia useampia.
Se on sitä menestysteologiaa parhaimmillaan!- Anonyymi
Olikohan Luther menestysteologi. kun kehoitti tappamaan toisuskoisia:
" Luther puhuu aina tappamisesta:
"": ”Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi." - Anonyymi
koita yrittää kasvaa aikuiseksi !
josp a kysyisit äitiltäsi mitä sellainen tarkoittaa!
- Anonyymi
Oikeassa uskossa ei ole niinkään kysymys menneiden tapahtumiin uskominen, vaan tulevaisuuteen katsominen ja Jumalan lupauksiin tarttuminen kiinni ja käskyjen noudattaminen. Laintaulut on tallessa, ei niitä ole toista kertaa hajoitettu eikä mitättömiksi julistettu, muut kuin helluntailaiset.
Ihminen ei pelastu pelkästään uskomalla Jeesukseen. Riivaajatkin uskoo Jeesukseen ja tunnustaa hänet Korkeimman Jumalan Pojaksi.
Pelkän uskon markkinointi pelastuksen porttina on sitä väkevää eksytystä, jonka keulahahmoksi Paavali tuli valituksi siihen väkeväksi aseeksi julman taustansa ansiosta. Ihminen ottaa kunnian pelastuksesta puhumalla omasta uskonratkaisustaan ja hänet laitetaan vielä kertomaan ja julistamaan ja pitämään kaavan mukaisen puheen kuinka teki sen uskosratkaisun ja kääntyi helluntailaiseksi.
Helluntailaisuus on kamalaa eksytystä ja antikristillistä harhaoppia. Kaukana terveestä Kristillisyydestä.- Anonyymi
Kristillisessä kasteessa saadaan Jeesuksen Totuuden Henki eli Jeesus otetaan vastaan kasteessa ja Jumalan kymmenen käskyn ja muiden ikuisten hengellisten määräysten totteleminen tuo kerran sen ikuisen elämän taivaassa. Hurmoslahkojen kaatobileet kannattaa kiertää kaukaa.
Ilm. 14:12
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristillisessä kasteessa saadaan Jeesuksen Totuuden Henki eli Jeesus otetaan vastaan kasteessa ja Jumalan kymmenen käskyn ja muiden ikuisten hengellisten määräysten totteleminen tuo kerran sen ikuisen elämän taivaassa. Hurmoslahkojen kaatobileet kannattaa kiertää kaukaa.
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.Jeesuksen usko meissä on eri asia kuin meidän usko Jeesukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.Sinä kastekäkättäjä, olet ottanut saatanan sydämeesi. ET PYSTY KIELTÄMÄÄN!
- Anonyymi
Mauno on oikeassa kun kritisoi uuskalvinismia. Ovat todella kovia kylmiä partoineen. Mistä tietävät itsensä valituiksi.
- Anonyymi
Ai nää hajottajat täällä on nyt kalvinisteja?
Olenkin ihmetellyt, että mikä kumman kuppikunta on nyt ilmaantunut tänne pilkkaamaan meitä, jotka emme elä laista vaan armosta sekä esim. Pyhän Hengen armolahjoja.
Pimeetä porukkaa. Perkeleellä tuntuu pitävän kiirettä.
Eikös se Mooses Laukkanenkin edusta juuri kalvinisteja? - Anonyymi
1500-luvun alussa alkoi viimeistään uusi Aioni. Siitä mainitsee Paavali Roomalaiskirjeessä : Armovälineet ovat ILMAISTA lahjaa kun ennen sitä niistä piti maksaa kova hinta aneina yms.
Olen aina ihmetellyt pelastukseen pyrkimistä ja taivaaseen kaipausta ja muuta menestysteologiaa. Sillä Jeesus sanoi JOKA TAHTOO PELASTAA ELÄMÄNSÄ KADOTTAA SEN. JA Jeesuksen tähden häntä tottelemalla sen kadottaa varmasti.
Mutta katsoin eilen TV 7 ja aloin ymmärtää että kyse on Armon hengestä ja Armo nimisestä jumaluudesta. Grace on selvästi ymmärrettävissä vain englanninkielisissä käännöksissä ja sen erot Mercy sanaan verraten.
Armon Henki antaa lahjoja myös kuten piirtämislahjan tms. Pyhä Henki ei ole ainoa eikä sitä tavoitella vaan tavoitellaan Armon henkeä ja Armoa.
Ihme juttu että suomenkielinen raamatunkäännös ei kykene lainkaan selventämään mitään teologista ongelmaa vaan johtaa harhaan. - Anonyymi
1Tim.2:5-7 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisen välillä, ihminen Kristus Jeesus, joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
- Anonyymi
MM- harhaoppi!
Kun esiintyy opettajana, minkä harhaopin peruste on oma perustan kivijalka, joka on ikäänkuin vaakakupin mittana? Tuskin se on raamattu - jos lähdettäisiin punnitsemaan sitä, mistä puhut, mitä puhut ja miksi puhut!
Eli?
Oletko itse - sillä kielletyn puun juurella ja kaverina on käärme- onko Jumala sanonut?
Siinä sitten on tuomarina!" Oletkohan luvallisesti liikkeellä, sillä Jumalan alttariin koskemalla omin kivityökaluin, siinä se oma lampun valon tuojat aikoinaan syöstiin maan pimeyteen, syvyyksiin.
Onko se opetus tuomaripöytäsi - pöydällä osoittamassa omaa paikkaasi.
Tavallaan kun olet MM- se morsian, yljäksi sinua ei voi kukaan sanoa, minä en ainakaan sinun kanssasi mene naimisiin. Niin, kerropa mistä tulee sana "lepakko"?
Se morsiamena pitäisi tietää!- Anonyymi
Ymmärrätkö edes mitä harhaopilla tarkoitetaan?
Jokainen erilainen mielipide ei ole harhaoppi.
Ja harhaoppi mihin nähden?
Mikä on sen harhaopin nimi?
Opeilla, myös harhoilla, on aina määritelmänsä.
Te hellarit kovasti mesoatte ja esiinnytte kuin parhainakin Raamatun tietäjinä. Pidätte itseänne vapaina toimimaan vastoin kaikkea totuutta sekä myös esim. Suomen lakeja.
Olette lähinnä noloja. Aidot kristityt eivät ole itseasiassa koskaan ottaneet teitä todesta ja miksi pitäisikään ottaa?
MM:n kirjoitukset edustavat käsittääkseni ja lähinnä alkuperäistä helluntailaisuutta Suomessa, eli nk. Helluntaikansaa. Mutta te ette tunnista edes itseänne: omia, alati vaihtuvia oppejanne (huijaustarkoituksessa).
Helluntaikirkkohan ei todellisuudessa ole helluntailaisuutta lainkaan. Se on talousrikollisten saarnaajien perustama huijaus, jonka he Jumalaa kunnioittamatta perustivat Helluntaiherätyksen sisälle, samalla herraansa saatanaa seuraten: tuhoten sisältäpäin valtavan herätysliikkeen, jossa aito Pyhä Henki muinoin toimi.
Tehän ette voi enää pelastua, joten tehkää nyt hartaudella saatanantyönne loppuun asti: voitte Helvetissä saada vaikka istumapaikan herranne viereltä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Te hellarit kovasti mesoatte ja esiinnytte kuin parhainakin Raamatun tietäjinä. Pidätte itseänne vapaina toimimaan vastoin kaikkea totuutta sekä myös esim. Suomen lakeja.
Olette lähinnä noloja. Aidot kristityt eivät ole itseasiassa koskaan ottaneet teitä todesta ja miksi pitäisikään ottaa?
MM:n kirjoitukset edustavat käsittääkseni ja lähinnä alkuperäistä helluntailaisuutta Suomessa, eli nk. Helluntaikansaa. Mutta te ette tunnista edes itseänne: omia, alati vaihtuvia oppejanne (huijaustarkoituksessa).
Helluntaikirkkohan ei todellisuudessa ole helluntailaisuutta lainkaan. Se on talousrikollisten saarnaajien perustama huijaus, jonka he Jumalaa kunnioittamatta perustivat Helluntaiherätyksen sisälle, samalla herraansa saatanaa seuraten: tuhoten sisältäpäin valtavan herätysliikkeen, jossa aito Pyhä Henki muinoin toimi.
Tehän ette voi enää pelastua, joten tehkää nyt hartaudella saatanantyönne loppuun asti: voitte Helvetissä saada vaikka istumapaikan herranne viereltä!yritä rauhottua ja keskity piparien paistamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehän ette voi enää pelastua, joten tehkää nyt hartaudella saatanantyönne loppuun asti: voitte Helvetissä saada vaikka istumapaikan herranne viereltä!luuletko ihan oikeasti ettet joudu joka sanasta tilille joita olet syytänyt foorumillekkin vuositolkulla!
- Anonyymi
1Moos.17:9-14 Ja Jumala sanoi Aabahamille: Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen. Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ypäileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudestanne. Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja olkoon se liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikslapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi. Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni.
Kerran pelastettu aina pelastettu on pahimpia eksytyksiä valhe judaismin kanssa.
Siinä myrkkyä.- Anonyymi
Kovat kylmät nuoret uuskalvinisti on monilla videoilla hyökkänneet Maunon fiksujen kalvinistien oppikritiikkeja vastaan. Joonas Laajasrn juttu oli paksua.
- Anonyymi
Ovatkohan he itse valittujen sijasta valittajia ja kohtaloonsa nurkujia? En tiedä enkä väitä siksi. Mutta juutalaiset ovat valittu kansa. Kuitenkin heidänkin tila on surullinen. Esim. tämä ei tee ainakaan iloiseksi:
https://www.nhl.com/news/rabbi-areyah-kaltman-helps-blue-jackets-celebrate-hanukkah/c-338987640?tid=281396148 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovatkohan he itse valittujen sijasta valittajia ja kohtaloonsa nurkujia? En tiedä enkä väitä siksi. Mutta juutalaiset ovat valittu kansa. Kuitenkin heidänkin tila on surullinen. Esim. tämä ei tee ainakaan iloiseksi:
https://www.nhl.com/news/rabbi-areyah-kaltman-helps-blue-jackets-celebrate-hanukkah/c-338987640?tid=281396148Laajanen kuvaa uusimmalla videollaan missä kommentoi Maunon kalvinismikommentteja aika omituisesti uuskalvinismia.
Vain tietyt joilla on neokalvinistisia näkemyksiä tai vast. On Herra valinut pelastukseen. Tämä joukkio säilyttää pyhyytensä ja pelastuu Jumalan kunniaksi. Muu hylätty joukko joutuu kadotukseen. Laajanen/Jumala pitää viimeisellä tuomiolla minuutin hiljaisuuden näille kadotukseen ennalta määrätyille ja Laajasen mukaan voi pirauttaa kyyneleen tutuille helvetttiin menijöille. Tämä pitää vain hyväksyä. Jumala ei muuta mitään.
Mistä tietävät että on pelastunut ja naapurin Miina ei?
Laajasen mukaan Jumalan kunnia tulee juuri siinä että osa pelastuu. Kuten neokalvit.
Kuuntele video.
Kumma kun samasta raamatusta saadaan sata eri tulkintaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laajanen kuvaa uusimmalla videollaan missä kommentoi Maunon kalvinismikommentteja aika omituisesti uuskalvinismia.
Vain tietyt joilla on neokalvinistisia näkemyksiä tai vast. On Herra valinut pelastukseen. Tämä joukkio säilyttää pyhyytensä ja pelastuu Jumalan kunniaksi. Muu hylätty joukko joutuu kadotukseen. Laajanen/Jumala pitää viimeisellä tuomiolla minuutin hiljaisuuden näille kadotukseen ennalta määrätyille ja Laajasen mukaan voi pirauttaa kyyneleen tutuille helvetttiin menijöille. Tämä pitää vain hyväksyä. Jumala ei muuta mitään.
Mistä tietävät että on pelastunut ja naapurin Miina ei?
Laajasen mukaan Jumalan kunnia tulee juuri siinä että osa pelastuu. Kuten neokalvit.
Kuuntele video.
Kumma kun samasta raamatusta saadaan sata eri tulkintaa.Mauno on erittäin hyvin ihmetellyt kalvinisteja. Ilkkuuko nämä kun kaveri on tuomittu ennalta?
- Anonyymi
Olet varmaan lähtenyt helluntaisrk sta ovet paukkuen. Taikka sinut on potkiastu ulos.
- Anonyymi
Mauno, koska sinut on korotettu kaiken maan tuomariksi ja syyttäksi?
- Anonyymi
Näissä kalvinisteissa on erilaista tempperamenttia. Mikko Sivonen on suht siisti ja vanhana rauhallinen, painottaa Jumalan kunniaa armahtamalla joukon. Ei juuri puhu helvettisakista. Raamatunkääntämystaidot ja akateeminen koulutus näkyy.
Parikympinen Joonas Laajanen pitää tiukkoja ankaria saarnoja painottaen tuomioita ja lakia. Hänen taustansa näkyy. Hän on presbyteeri erona Mikosta ja Miska Wilhelmssonista jotka ovat baptisteja. Miska on puheissaan Joonaksen kaltainen tiukka.
Nuorten pastorin käsitykset avioliitosta ja naisten sitomisesta miehiin on VT sta.
Maunolla on työmaata.
- Anonyymi
Kalvinistien opettama kaksinkertainen predestinaatio ja rajoitettu sovitsu ovat vääriä raamatun tulkintoja. Timo Eskola selittää Roomalaiskirjeen kommetaarissaan hyvin Room.8:28-30 jakeet.
https://sti.fi/wp-content/uploads/2022/12/Eskola-Roomalaiskirje-PDF.pdf
Jakson 8:28-30 analyysi osoittaa, että jakeet eivät anna tukea perinteisen kaksinkertaisen predestinaation opetukselle. Kalvinistisen tulkinnan mukaan nimittäin Jumalan sanotaan jo aikojen alussa jakaneen ihmiskunnan kahtia ja määränneen toiset ihmiset pelastukseen ja toiset kadotukseen. Eräät selittäjät väittävät, että Kristus on kuollut vain pelastuvien puolesta, ei kaikkien ihmisten puolesta. Paavali ei kuitenkaan vielä pohtinut myöhempinä vuosisatoina suosituksi tullutta kysymystä siitä, tunsiko Jumala edeltä myös ne yksilöt, jotka tulisivat ottamaan pelastuksen evankeliumin vastaan. Tätä problematiikkaa hän ei käsittele edes Israelin kansan paatumusta arvioidessaan (Room. 9-11). Myös Israelin kansan paatumus samastuu sen syntiin. Sydämen kovuus oli Israelin ongelma kaikkina vuosisatoina ennen Messiaan tuloa ja ymmärrettävä syy Messiaan hylkäämiseen. Edes heiltä Paavali ei sulkenut mahdollisuutta kääntyä Jumalan puoleen. Kristus on kuollut kaikkien syntisten puolesta.- Anonyymi
kirjoitusvirhe: rajoitettu sovitus
- Anonyymi
Opeista toiseen. Mauno kertoo HSn mukaan newageäitejä on siirtynyt ortodoksisuuteen tai tiukkaan konservatiiviuskoon. Maria Aronson ent juurimamma toisella videolla kertoo siirtyneensä patriotismiin. Miehen täytyy elättää ja kuolla vaimon takia tarvittaessa. Tätä sanoi 2 kertaa. Hän voi heittäytyä rennosti kotonaoloon ja nauttia naiseudesta jonka puolesta mies huhkii. Aronson eli ennen kannustamalla newagekotisynnytyksiin. Näissä oli höpömenoja ja loitsuja. En tiedä aikooko vielä jatkaa kotisynnytyksillä. Ihan hyvä kun jättävät newagen mutta äärisuunnasta toiseen. Mitä siten?
- Anonyymi
"Rauhan tervehdys." Niinpä, mutta mitä Sana sanoo Maunon tervehdyksestä? Hänen suunsa on voita sulavampi, mutta hänellä on sota mielessä; hänen sanansa ovat öljyä lauhkeammat, mutta ovat kuin paljastetut miekat.
Toisin sanoenMauno on ulkokullattu ja rauha, millä Mauno aloitti on valhetta ja vain huulten löpinää. Mauno on valehtelija ja kieroilija. - Anonyymi
Luterilaisuus palstalla ihmetellään Laajasen vastausta ja opetusta kun olit kritisoinut hänen oppiaan. Kuinka Jumalan joitakin koskeva täystuomio helvettiin ilman pelastusmahdollisuutta voi olla Jumalan kunniaa.??????
Sairasta on. - Anonyymi
Helluntalaiset ja lestadiolaiset muistuttavat toisiaan bisnesmaailmassa. Tukevat toisiaan. Tosin lestat ovat vielä härskimpää porukkaa, joka sumeilematta huijaa esim. vanhusväestöä kiinteistöhankkeissa. Myydään esim. aurinkoenergiaa tuplahinnoilla.
- Anonyymi
>> Harhaoppi Joka Vie Helluntailaisuudesta Ulos <<
Voi hyvää päivää kirvesvartta!
Helluntailaisuus niin kuin muutkin kristinuskon eri suuntaukset ovat syntyneet ihmisten eripuraisuudesta. Jumalan on ollut pakko sallia ne, koska emme suostu tulemaan toimeen keskenämme niin, että suvaitsisimme kokoontua kenen uskovan kanssa tahansa.
Jos nyt joku jostain suuntauksesta sitten irtisanoutuu, niin se ei todellakaan ole mikään "harhaoppi". 😂
Vasta jos uskova lähtee kokonaan muiden uskovien yhteydestä, eikä kokoonnu kenenkään kanssa, eikä ole muiden uskovien kanssa tekemisissä, on harhassa.- Anonyymi
Varmasti moni äärikarismaattisuuteen pettynyt voi lähteä helluntailaisuudesta pois. Osa voi mennä reformoituihin seurakuntiin, mutta suurin osa menee luterilaisiin seurakuntiin ja Oneway missioniin. Ongelma on kuitenkin helluntailaisuudessa, koska se vaan ei kaikkia kiinnosta kun ikää tulee enemmän uskovainen ihminen kasavaa Raamatun tuntemisessa.
Helluntailainen opetus painottaa paljon ihmeitä ja parantumisia ja sitten kun niitä ei oikeassa elämässa tapahdu niin onhan siinä selvä ristiriita. Tämä voi häiritä joitakin ja siksi lähtevät pois. Karismaattiset ylilyönnit ja ylistysmusiikki on sitten oma asiansa.
- Anonyymi
Mauno on kaikkien opintuulien vietävä..välillä on menestysteologiasss, välillä kalvinismissa, välillä helluntalainen, välillä lutterin helmassa ja nyt omassa paisuvassa hengellisyydessä. Raamatun tunteminen on pinnallista..jae sieltä ja täältä ja siihen hiukan omia tulkintoja. Näiden perusteella jo voi sanoa Maunon olevan eksyttäjä, pilalle leikattu ja väärä profwetta esim "traktoriprofetia". Hän on hupiukko kristillisellä kentällä. Ei varteen otettava opettaja, ei jatkoon.
- Anonyymi
Kalvinistien Jumala on Kaikkivaltias mutta rakkaudeton mielipuoli, joka ei HALUA pelastaa kaikkia, arminiolaisten Jumala on rakastava mutta surkuhupaisa tohelo, joka ei mahda ihmisen "vapaalle tahdolle" (josta ei Raamatun yli 30 000 jakeessa ole mainittu halaistua sanaa) yhtikäs mitään.
Paavalin Jumala haluaa KAIKKI ihmiset pelastukseen ja totuuden tuntoon, ja tämän eikä minkään vähemmän vuoksi antoi välimies Jeesus Kristus henkensä KAIKKIEN lunnaiksi ja ainoastaan tätä eikä mitään vähempää varten asetettiin Paavali saarnaajaksi ja apostoliksi.
Jumala määräsi KAIKKI tottelemattomuuteen, jotta voisi armahtaa KAIKKIA.
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti KOKO maailman itsensä kanssa.
Infernalistien keskinäiset väännöt ovat suurin piirtein turhinta, mitä tässä maailmassa voi olla. - Anonyymi
Itselleni on kalvinismi ollut vieras oppi, ei ole ollut siitä tietoa, eikä mielipidettä.
Luin lapsena kirjan "Pikku kristityn vaellus", en tuolloin tiennyt, että se edusti kalvinismia. Minuun se teki "hyvän vaikutuksen", luulin sen edustavan ehkä lähinnä "helluntailaisuutta". Näin ehkä myös olikin. Olin tuolloin ollut pakotettu kasvamaan helluntailaisessa kodissa ja sen väkivaltaisessa kurinpidossa ja "uskoin" heidän oppiensa mukaisesti, kunnes aikuisena heistä erosin.
Mutta tällä foorumilla on kalvinismi tullut tutuksi. En ole oikein tiennyt mistä omituisesta joukosta on ollut kysymys, mutta nyt on jo alkanut valjeta. Ovat kalvinisteja.
Jos ihminen ei tunne ja tunnista Jumalan Pyhää Henkeä tekoineen, no tälle asiallehan hän ei voi mitään. Kukaan jumalaton ei tunnista.
Mutta avoin hyökkäys Häntä ja Hänen armolahjojaan vastaan, leimaten esim. kaiken itselle vieraan, kuten kielilläpuhumisen armolahjan ja näitä omaavat kristityt, kuten myös rasistisesti leimaten esim. "kaikkien luterilaisten" olevan Saatanasta... tällainen ei enää ole uudestisyntymättömältä vahinko, vaan hänessä vaikuttavan riivaajahengen harkittu teko.
Näiden ihmisten puolesta ei kannata edes (eikä saakaan) rukoilla. He elävät yksin Jumalan tuomion alla. Pyhän Hengen pilkkaa ei voi saada anteeksi, siksi Itse Jumalakaan ei enää heitä kutsu. Raamatun mukaan myös kristittyjen tulee hylätä heidät Saatanan haltuun, eikä olla heidän kanssaan missään tekemisissä, ettei myös itse eksyisi.
Ei vastata heidän saatanallisiin säkeisiinhän. Kävellä vain ohi. Ei edes lukea heidän pilkkakirjoituksiaan.
Raamattu = Jeesus = Isä, Pyhä Henki sanoo: "Valvokaa!"
Tätä sanaa ei olisi, ellei myös "valittujen" uhka eksyä olisi todellinen.
Elämä on. Ja kunkin meidän iankaikkisuus.
Jumalamme, Herramme ja uskomme.
Jos joku on Jeesuksen oma, seuratkoon Häntä. ✨👑🔥 - Anonyymi
Tässä on John Wesleyn 6 kohdan lista vastineena kalvinismin 5 pisteeseen:
https://veliloponen.com/?p=164
1. Täydellinen turmelus on Wesleyn mukaan totta. Ihminen on täysin synnin orjuudessa, mutta Jumala vapauttaa ihmisen tahdon kutsuessaan tätä.
2. Sovitus on luonteeltaan universaalia. Jeesuksen sovitustyö koskee koko maailmaa ja se myös kykenee sovittamaan koko maailman synnit, ei vain niiden, jotka pelastuvat.
3. Ennaltakäyvä armo on kaikkialla kaikille. Se mahdollistaa vapauden valita tai hylätä Jumalan kutsu.
4. Armoa voi vastustaa ja hylätä. Jumala jatkuvasti ja aktiivisesti kutsuu kaikkia ihmisiä luokseen, mutta hänen armonsa ei pakota ketään.
5. Predestinaatio perustuu Jumalan edeltätietämiseen eikä hänen tahtoonsa. Jumala on siis jo ennen luomista nähnyt, mitä kukin tulee valitsemaan ja on päättänyt, että ne, jotka ottavat vastaan hänen armonsa tulevat pelastumaan. Tämä edeltätietäminen ei vaikuta ihmisten valintaan.
6. Pelastuksen varmuus saadaan Pyhältä Hengeltä, joka todistaa meille siitä, että olemme Jumalan lapsia. Se myös tulee ilmi epäsuorasti Hengen hedelmien kautta, kun Pyhä Henki vaikuttaa meissä Jumalan tahdon mukaista toimintaa.- Anonyymi
Kohta 4. on paitsi idioottimainen myös saatanallinen, kun siinä kuvitellaan, ettei Jumala muka pysty pakottamatta houkuttelemaan ja taivuttelemaan jokaista ihmistä vastaanottamaam armon.
- Anonyymi
Tuo oppi on jotakuinkin sama kuin Lutherillakin.
Rauhan tervehdys.
Kalvinistit mielellään siteraavat Spurgeonia, jopa tehden Spurgeonista enemmän kalvinistia kuin mitä hän olikaan, mutta tässä on yli 100 vuotta Spurgeonia aikaisemmin herätyssaarnaajana toimineen John Wesleyn kommentti kalvinistien mielettömistä järkeilyistä.
"Kalvinistit, jotka kieltävät että pelastusta voisi koskaan menettää, perustelevat aihetta verrattomalla tavalla. He kertovat meille, ettei yhdenkään neitsyen lamppu voi sammua; ettei lupaavaa satoa voi ohdakkeet tukehduttaa; ettei oksaa Kristuksessa voida koskaan leikata pois hedelmättömänä; ettei anteeksiantamusta koskaan voi menettää; ja ettei yhtään nimeä pyyhitä pois Jumalan kirjasta!
He inttävät ettei suola koskaan voi menettää makuansa; ettei kukaan voi koskaan 'ottaa vastaan Jumalan armoa turhaan'; 'piilottaa leiviskäänsä'; olla 'välittämästä tuosta niin suuresta pelastuksesta'; väheksyä 'armon päivää'; 'katsoa taakse' tartuttuaan evankeliumin ikeeseen. Kukaan ei voi 'murehduttaa Henkeä' kunnes Hän on 'sammutettu', ja lakata kilvoittelemasta, eikä 'kieltää että Herra on ostanut heidät'; eikä 'tuottaa itsellensä äkillistä perikatoa'. Ei kukaan, tai uskovien yhteisö, voi koskaan tulla niin penseäksi että Jeesus oksentaa heidät ulos suustansa.
He käyttävät paperinippuja väitelläkseensä että jos kukaan katosi hän ei koskaan ollut löytynytkään (Joh. 17:12); että jos joku lankeaa, hän ei koskaan seissyt (Room. 11:16-22); jos kukaan koskaan 'hakataan pois', hän ei koskaan ollutkaan kiinni, ja jos kukaan koskaan 'kuihtuu' hän ei koskaan viheriöinyt (Joh. 15:1-6); ja että 'jos hän vetäytyy pois', se todistaa ettei hän koskaan ollut missään mistä vetäytyä pois (Hepr. 10:38-39); että jos kukaan 'lankeaa hengelliseen pimeyteen', hän ei koskaan ollutkaan valistettu (Hepr. 6:4-6); että jos 'he jälleen kietoutuvat maailman saastutuksiin', se näyttää sen etteivät he koskaan niitä päässeetkään pakoon (2.Piet. 2:20); että jos 'luovut pelastuksen pois' sinulla ei koskaan ollutkaan pelastusta josta luopua, ja jos joudut haaksirikkoon uskossa, ei koskaan ollutkaan mitään uskon laivaa!!
Tiivistetysti he sanovat: jos sait sen, et voi menettää sitä; ja jos menetät sen, sinulla ei koskaan ollutkaan sitä. Jumala pelastakoon meidät hyväksymästä oppia, jota täytyy puolustaa niin virheellisellä päättelyllä!" -- John Wesley, metodismin perustaja
Tää on aika surkuhupaisaa jollei olisi niin surullista: yhden harhan edustaja moittii toista harhaa.
Kalvinistien jumala on kaikkivaltias mielipuoli ja arminiolaisten jumala siinä määrin rakastava kuin hän on kädetön tohelo (mitä rakastavampi tämä jumala on, sitä tohelompi hän on ja päinvastoin).
Kaikki tämä sekasotku on käynnistynyt, kun on hylätty ja turmeltu Paavalin sovituksen sana, jonka hän esittää kirjeissään kohdissa 2 Kor. 5:19, Room. 5:10 ja Kol. 1: 16-20.
Erityisen surkuhupaisaa on se, että nämä kaksi harhaa unohtavat riitansa ja yhdistävät voimansa ainoastaan silloin kun julistetaan totuutta eli kristillistä universalismia, jonka mukaan Jeesuksen Kristuksen Isä on SEKÄ rakkaus että Kaikkivaltias ja tahtoo kaikki ihmiset totuuden tuntoon ja pelastukseen. Siksi on kerran jokainen polvi notkistuva ja jokainen kieli RIEMUMIELIN tunnustava (sanan alkukielinen merkitys) Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus on Herra..
Mutta riidelkää te keskenänne vaikka hamaan maailman tappiin, koska muuta ei ole näköpiirissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää on aika surkuhupaisaa jollei olisi niin surullista: yhden harhan edustaja moittii toista harhaa.
Kalvinistien jumala on kaikkivaltias mielipuoli ja arminiolaisten jumala siinä määrin rakastava kuin hän on kädetön tohelo (mitä rakastavampi tämä jumala on, sitä tohelompi hän on ja päinvastoin).
Kaikki tämä sekasotku on käynnistynyt, kun on hylätty ja turmeltu Paavalin sovituksen sana, jonka hän esittää kirjeissään kohdissa 2 Kor. 5:19, Room. 5:10 ja Kol. 1: 16-20.
Erityisen surkuhupaisaa on se, että nämä kaksi harhaa unohtavat riitansa ja yhdistävät voimansa ainoastaan silloin kun julistetaan totuutta eli kristillistä universalismia, jonka mukaan Jeesuksen Kristuksen Isä on SEKÄ rakkaus että Kaikkivaltias ja tahtoo kaikki ihmiset totuuden tuntoon ja pelastukseen. Siksi on kerran jokainen polvi notkistuva ja jokainen kieli RIEMUMIELIN tunnustava (sanan alkukielinen merkitys) Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus on Herra..
Mutta riidelkää te keskenänne vaikka hamaan maailman tappiin, koska muuta ei ole näköpiirissä.Insinööri kirjoittaa:
"Uskoin aikanani noihin harhaoppeihin erikoisesti samoihin aikoihin, kun eksyin menestysteologiaan."
Herkkäuskoisia on helppoa huijata erilaisiin "uusiin" oppeihin, mutta miksihän nuo samat
harhaanmenneet koettavat esiintyä taas uuden "löytönsä" kanssa samalla intensiteetillä?
Eikö entiset huonot kokemukset ole opettaneet mitään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta riidelkää te keskenänne vaikka hamaan maailman tappiin, koska muuta ei ole näköpiirissä.Universalismi oikeasti sanoo niin, että Kristus kuoli ihan turhaan, eikä Häneen tarvitse uskoa.
Siis koska sen sanoma on: Jumala pelastaa ihan kaikki !
Ei tarvita uskoa Kristukseen, kun Jumala kuitenkin pelastaa ihan kaikki !
Tuollainen ei ole mitään Kristinuskoa !
Säälittävää kaikin puolin ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Universalismi oikeasti sanoo niin, että Kristus kuoli ihan turhaan, eikä Häneen tarvitse uskoa.
Tuollainen ei ole mitään Kristinuskoa !
Säälittävää kaikin puolin !Oletko jo lakannut pieksämästä lapsiasi ja aviopuolisoasi?
Tuo kysymys on yhtä järkevä kuin tuo sinun aivoistasi pursunnut ripulipaskatulkintasi universalismista.
On muuten hämmästyttävää, että sinunlaisesi helvettiä palvovat ihmiset voivat vajota noin patologiseen typeryyteen arvioidessaan Paavalin evankeliumia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko jo lakannut pieksämästä lapsiasi ja aviopuolisoasi?
Tuo kysymys on yhtä järkevä kuin tuo sinun aivoistasi pursunnut ripulipaskatulkintasi universalismista.
On muuten hämmästyttävää, että sinunlaisesi helvettiä palvovat ihmiset voivat vajota noin patologiseen typeryyteen arvioidessaan Paavalin evankeliumia.Yhä vain jatkat näitä "ripulipaska" juttujasi, joita olet moneen kertaan jo katunut ja anteeksi pyytänyt.
Voi voi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhä vain jatkat näitä "ripulipaska" juttujasi, joita olet moneen kertaan jo katunut ja anteeksi pyytänyt.
Voi voi...Eli et ole lakannut pieksämästä lapsiasia ja avipuolisoasi? Eikun sori, unohdin, että eihän vanhallapiialla ole aviopuolisoa eikä lapsia...
Anonyymi kirjoitti:
Insinööri kirjoittaa:
"Uskoin aikanani noihin harhaoppeihin erikoisesti samoihin aikoihin, kun eksyin menestysteologiaan."
Herkkäuskoisia on helppoa huijata erilaisiin "uusiin" oppeihin, mutta miksihän nuo samat
harhaanmenneet koettavat esiintyä taas uuden "löytönsä" kanssa samalla intensiteetillä?
Eikö entiset huonot kokemukset ole opettaneet mitään?Rauhan tervehdys.
Ihminen herää aluksi siihen, että oli mennyt itse pieleen, sitten että maailma on mennyt pieleen, mutta lopulta sitä herää myös siihen, että paljon "feikkejä ihmisiä" myös uskonnollisissa piireissä, jotka ovat läpensä epärehellisiä, puhuvat valheita ja rakastavat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.
Syy, miksi eksyin kalvinismin joitakin opinkohtia omaksumaan, johtui siitä että ensiksi en tuntenut Raamattua vielä kovin hyvin, toiseksi että vilpittömästi uskoin että nuo opettavat oikein ja kolmanneksi ettei kukaan saattaisi käyttää paljon Raamattua ja silti puhuvansa valhetta, mutta kyllähän niin saatanakin toimi Herraamme vastaan erämaassa.
Monelle se on sitten järkyttävää, kun paljastuu valheenopettaja ja he eivät saata uskoa kuinka pielessä hän olikaan, niinkuin Markku Koivisto ja Nokia Mission kaatuminen, joka tuotti paljon ihmisiä jotka eivät ole käyneet vuosikymmeneen seurakunnassa ja ovat katkeroituneet.
"Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet." - Roomalaiskirje 16:17-18
Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Ihminen herää aluksi siihen, että oli mennyt itse pieleen, sitten että maailma on mennyt pieleen, mutta lopulta sitä herää myös siihen, että paljon "feikkejä ihmisiä" myös uskonnollisissa piireissä, jotka ovat läpensä epärehellisiä, puhuvat valheita ja rakastavat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.
Syy, miksi eksyin kalvinismin joitakin opinkohtia omaksumaan, johtui siitä että ensiksi en tuntenut Raamattua vielä kovin hyvin, toiseksi että vilpittömästi uskoin että nuo opettavat oikein ja kolmanneksi ettei kukaan saattaisi käyttää paljon Raamattua ja silti puhuvansa valhetta, mutta kyllähän niin saatanakin toimi Herraamme vastaan erämaassa.
Monelle se on sitten järkyttävää, kun paljastuu valheenopettaja ja he eivät saata uskoa kuinka pielessä hän olikaan, niinkuin Markku Koivisto ja Nokia Mission kaatuminen, joka tuotti paljon ihmisiä jotka eivät ole käyneet vuosikymmeneen seurakunnassa ja ovat katkeroituneet.
"Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet." - Roomalaiskirje 16:17-18
Siunauksin, MM.Nimimerkki M.M ei siis ole oppinut mitään harhailuistaan.
"Kuinka sokea voi sokeaa taluttaa?"!
- Anonyymi
Tulin käymään täällä 10 vuoden tauon jälkeen. Hyvä huomata, että täällä on vielä joitakin harvoja tervehenkisiä uskovaisia jäljellä. Paljon näyttävät jutut menneen huonompaan suuntaan vuosista 2000-2013. Syönpä mustan ranskalaistyyppisen taiteilijapäähineeni, jos palsta ei vielä huonone nykyisestään.
- Anonyymi
Kaikkien besserwisservanhapiikojen esiäiti Nellie Oleson kirjoittaa tuolla ylempänä:
"Universalismi oikeasti sanoo niin, että Kristus kuoli ihan turhaan, eikä Häneen tarvitse uskoa.
Tuollainen ei ole mitään Kristinuskoa !"
Tosiasiassa kristillisen universalismin mukaan Paavali oli oikeassa kirjoittaessaan, että koko maailma on luotu Kristuksessa, Kristuksen kautta ja Kristukseen ja pysyy ainoastaan Kristuksessa voimassa ja että kaikki niin maan päällä kuin taivaassa on JO sovitettu Kristuksessa.
Jeesuksen Kristuksen kuolema ei universalismin mukaan ollut turha vaan koko universumin tärkein tapahtuma. Jeesuksen Kristuksen kuolema on EDELLYTYS KAIKKIEN PELASTUMISELLE: Lisäksi universalismin mukaan Paavali tiesi mistä puhui kirjoittaessaan, että Jumala HALUAA KAIKKI IHMISET PELASTUKSEEN JA TOTUUDEN TUNTOON eli tulemaan uskoon.
Ja sanottakoon, että universalismi oli kristillisen kirkon johtava oppi ensimmäiset neljä vuosisataa.
Joten jos joku joskus on tuottanut tällä palstalla yhdessä kommentissa tonnikaupalla potaskaa, tuo joku on Nellie Oleson. Tuolla potaskan määrällä lannoittaisi koko Arabian niemimaan.- Anonyymi
Pelkään pahoin, että sinä itse et edes ole matkalla taivaaseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkään pahoin, että sinä itse et edes ole matkalla taivaaseen.
Pelkään pahoin, että sinä Nellie olet hieman herkkähipiäinen sen lisäksi, että olet kova valehtelemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkään pahoin, että sinä Nellie olet hieman herkkähipiäinen sen lisäksi, että olet kova valehtelemaan.
En ole Nellie enkä ole aiemmin kommentoinut. Mutta kannattaa tosissaan Raamatun äärellä miettiä ja rukoilla, olotko edes itse matkalla taivaaseen, koska Jeesus saattaa sanoa näin:
"Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' M u t t a h ä n j ä i s a n a t t o m a k s i. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." (Matteus 22:11-14)
Moni, joka täällä ajassa on suulas suupaltti jää sanattomaksi kerran, kuten tuossa vertauksessa käy ilmi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole Nellie enkä ole aiemmin kommentoinut. Mutta kannattaa tosissaan Raamatun äärellä miettiä ja rukoilla, olotko edes itse matkalla taivaaseen, koska Jeesus saattaa sanoa näin:
"Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' M u t t a h ä n j ä i s a n a t t o m a k s i. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." (Matteus 22:11-14)
Moni, joka täällä ajassa on suulas suupaltti jää sanattomaksi kerran, kuten tuossa vertauksessa käy ilmi.No jospa sinä suupaltti tukkisit sitten sen turpasi, jottei taivaspaikkasi vaarannu.
Vai universalismiako sinä inhoat? Sitä, että Jeesus Kristus antoi itsensä uhriksi KAIKKIEN edestä? Ainoastaan syvästi farisealaisuuteen haksahtanut ihminen voi kokea ajatuksen kaikkien pelastumisesta vastenmieliseksi. Farisealaisuus on kuin salakavala syöpä, joka leviää olemuksessa tekemättä itsestään numeroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni, joka täällä ajassa on suulas suupaltti jää sanattomaksi kerran, kuten tuossa vertauksessa käy ilmi.No jospa sinä suupaltti tukkisit sitten sen turpasi, jottei taivaspaikkasi vaarannu.
Vai universalismiako sinä inhoat? Sitä, että Jeesus Kristus antoi itsensä uhriksi KAIKKIEN edestä? Ainoastaan syvästi farisealaisuuteen haksahtanut ihminen voi kokea ajatuksen kaikkien pelastumisesta vastenmieliseksi. Farisealaisuus on kuin salakavala syöpä, joka leviää olemuksessa tekemättä itsestään numeroa.
- Anonyymi
STOALAINEN filosofia josta tuo on lähtöisin on ollut mukana AA-liikkeessä ja siitä lähteneessä NA-liikkeessä, siellä alistutaan kohtaloon ja rukoillaan "TYYNÄRIÄ" jonka Stoalaiset ovat kekanneet
- Anonyymi
Kalvinismia on myös luterilaisuudessa. Sitä sanotaan siellä sidotuksi ratkaisuvallaksi.
Rauhan tervehdys.
Martti Luther toteaa Galatalaiskirjeen selityksessään, että kalvinistit ovat lumottuja ja keskusteltuaan heidän kanssaan opillisista asioista, heissä on toinen henki. Lisäksi luterilaiset tuomitsivat kalvinismin harhaopiksi ja se oli kiellettyä Pohjoismaissa sen seurauksena pitkän aikaan.
On mahdotonta sovittaa yhteen luterilaisuutta, joka perustuu uskoon, ja kalvinismia, joka perustuu valintaan.
Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Martti Luther toteaa Galatalaiskirjeen selityksessään, että kalvinistit ovat lumottuja ja keskusteltuaan heidän kanssaan opillisista asioista, heissä on toinen henki. Lisäksi luterilaiset tuomitsivat kalvinismin harhaopiksi ja se oli kiellettyä Pohjoismaissa sen seurauksena pitkän aikaan.
On mahdotonta sovittaa yhteen luterilaisuutta, joka perustuu uskoon, ja kalvinismia, joka perustuu valintaan.
Siunauksin, MM.Mauno Mattila, sinä olet itse väärä profeetta, jossa on laittomuuden ihmisen väärä henki. Eksytätä seurakuntaasi elämään luterilaisessa laittomuudessa.
Sinä kannat jatkuvasti huonoa laittomuuden hedelmää. Olet antanut väärän profeetan merkin laittomuuksillasi.
Luuletko, että Jeesus puhuu sinulle? Ei puhu! - Anonyymi
Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Siunauksin, MM.Luther oli itse harhaoppinen, kuten olivat myös kalvinistit.
- Anonyymi
Varokaa, reformoitujen baptistien seurakunnassa on esiintynyt maailmanlaajuisesti mm. pedofiliaa. Siellä alistetaan naisia ja lapsia ja on käytetty heitä hyväksi. On paljon ahdistuneita jäseniä tullut julkisesti puhumaan näistä luurangoista kaapissa.
Erittäin harhaoppinen ja sairas liike, joka vastustaa ja halveksii virkavaltaa julkisesti ja haastaa riitaa kaikkien kanssa. Kannattaa pysyä kaukana näistä "wilhelmssonilaisista" - Anonyymi
Onko aloittaja miettinyt, että tämä Pyhä Henki, on ihmismitoin mitattavissa?
Sitten selitellään ja selitellään. Kuis Lutherilaisuudessa nämä armolahjat kirkossa toimii?
Myös muut srk. Mitataanko ME ja syödään hyväntiedonpuusta ja aletaan jumalana puumaan.
Entä jos tämä mitattu srk. on tämän paratiisin puihin verrattu- mitä on lupa syödä.
Entä jos luterilaisuus on hedelmäpuuna- lupa syödä.
Myös vapaat suunnat- hedelmät, helluntalaisuus, baptismi- Vapaakirkko jne.
syökää - mutta älkää ruvetko jumaloimaan, eli se hyvän ja pahantiedonpuu.
SE ON JUMALAN aluetta.
Missä se meidän Elämänpuu sijaitsee- eikös sieltä käsin se OMA- elämä pidä kummuta niin, että kun olemme sen Valkean tuomioistuimen edessä - ja sanotaan, että tupaan vaan. Mutta, emme edes käsittäneet, että avain olikin siinä, mitä täällä tehtiin.
Piipahdettiin vanhuksia, sairaita- vangittuja, jne katsomassa.
Ehkä joku pukkasi sen vanhuksen pihan lumista, että hän saa elää kotona loppuun asti.
Eli tämä "puun synti- se kantsii mietiskellä"!- Anonyymi
Vielä lisään tähän puun- syntiin jotain.
Moni on mittaillut ja arvottanut moittien Jumalaa. Miksi toi sen puun tänne ja toi ongelman.
Olisi hyvä miettiä sitäkin, että sopimus ja toteutus on molemminpuolinen asia.
Jumalan lain päämäärä oli tämä rakkaus, sitähän ne käskyt nostavat esiin elämänmerkitystä.
Eikös se sama sopimus ollut MYÖS- taivaissa? Enkelit, eli henkivallat. Sielläkin oli arvovallat, eli oli Enkeliruhtinas. Lucifer- oli tuon Valtaistuimen edessä - sanat opettavat meitä käsityksiin, eli varjelemassa sitä. Tässä ei kannata selitellä sitä ”hauki on kala” puheisiin, vaan sisäistää se Hengellisesti- kuinka meitä halutaan opettaa, eli se Valkeus tulisi lukemaamme kirjoituksiin mukaan.
Lucifer- ja lankeemus, joka havainnoitiin meille. Sen koski sen valtaistuimen määräysvaltaan.
Eli olisiko Taivas - Taivas, jos siinä istuisi tämä Lucifer?
Syntyi sota taivaissa ja ilmeisesti tämä kolmasosa- enkeleistä. Silläkin on varmasti syvempi oppi juutalaisuudessa, kuin savolais- pakanoilla kauppatorilla.
Juutalaisuudessa on luvuillakin sanoma. Tavallaan sen käyttämä kielikin luvuilla kertoo maapallon, kuun ja auringon väliset suhteet ilmaistu. mutta ei mennä siihen.
Savolais- murteissa ei noihin kertomuksiin riitä sanojemme poweri. Siksi meidän uskonnollisuutemme pakanuudessa on niin suuresti pimeyttä, ettei kannata tietoamme uskosta kovin kehuskella, me emme kanna uskonpuun runkoa.
Mutta, tuo taivaan sota- se avaa käsitystä siitä, missä se PYHÄ ja PYHYYS on tosi ja mikä on Valtakunta, Valtakunnalla on laki, Valtakunta hallitsee perustuslain luoman sanoman kautta ja sekin tulee meille asemaan, että käskyt ovat- ikäänkuin kiveen kirjoitettu Jumalan sormella. Valtaistuimella on istuja, kun menemme todistuksen majaan. Ilmestyskirjan mukaan.
Tätäkin me yritämme hallita, eli Valtaistuinta himoitsemme uskonnossamme. Noustaan omin käskyin, neuvoin, ohjein jne. Tuonpuoleisuutta vastaan. Runoilemme valtaamme ja sepustamme ikään kuin jakeita todistamaan valtaa- sanoissamme.
Tavallaan siksi pitäisi heittää ne kruunumme ”jo nyt” - tuolle Pyhän Valtaistuimen Istujan jalkojen juureen ja sanoa. Että, Jeesus Kristus on Herra!
Tästä näkökulmasta mietiskellen tämä taistelu- ”Onko Jumala sanonut”, on avainpohdinnan kohde.
Olemmeko alastomia, vaan olemmeko puettu Kristuksen sovitustyöhön, eli uhrikaritsan "nahkaan". Se nahka kärsi meidän tähtemme hirvittävän kuoleman, meidän kuolemamme, jotka uskovat, saavat nousta kasteen haudasta - Jumalan arkkiin. Se on Jumalantyötä se.
Siksi on mietittävää siinä, että käsitämmekö me sitä, että emme näe ja ymmärrä teoistamme sitä väärää, kun tekomme riisuu meidät alastomaksi.
Siksi kannattaa mietiskellä Sanan lukemisessa, että sillä on sanoma tähän luomakuntaan, joka on Jumalan luoma. -ketä katselemme. Mikä on tämä valtaistuinmerkitys.
- Anonyymi
Tässä sinulle Mauno "harhaoppi" joka vie helluntailaisuudesta ulos vapauteen:
Kari Kangasharju, Yksi seurakunta.
https://archive.org/details/YksiSeurakunta1997
Kristuksen ruumis on yksi seurakunta. Siihen kuuluvat kaikki ne, joissa on Pyhä Henki, riippumatta siitä, mihin kirkkokuntaan, suuntaukseen tai lahkoon he kuuluvat.Rauhan tervehdys.
Tässäpä vastaus tuohon pamflettiin opetuksessani nimeltä "Universaali lahkolainen", jossa sitä siteraankin.
https://www.youtube.com/watch?v=Umun3RlRM-E
Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Tässäpä vastaus tuohon pamflettiin opetuksessani nimeltä "Universaali lahkolainen", jossa sitä siteraankin.
https://www.youtube.com/watch?v=Umun3RlRM-E
Siunauksin, MM.Sinun jaarituksiasi pitäisi kuunnella yli tunnin ajan.
Tämä tälläinen ei ole mitään keskustelua, siis tämä on keskustelu palsta ! Anonyymi kirjoitti:
Sinun jaarituksiasi pitäisi kuunnella yli tunnin ajan.
Tämä tälläinen ei ole mitään keskustelua, siis tämä on keskustelu palsta !Rauhan tervehdys.
Miksi jakamaasi absurdia roskaa pitäisi lukea yli 30 sivun verran? Minä olen lukenut tuon pamfletin, mutta sinä et saata kuunnella vastaustani siihen ja silti pitäisi kuunnella sinua.
"Käräjissä on kukin ensiksi oikeassa, mutta sitten tulee hänen riitapuolensa ja ottaa hänestä selvän." - 18:17
Siunauksin, MM.
- Anonyymi
En tunne sitä oppia mikä aloituksessa on, mutta tunnen Jeesuksen. "te eksytte, kun ette tunne Jumalan Sanaa"
Jumalan Sana on Jeesus, Jumalan ainoa Poika, joka ei kumonnut lakia, vaan täytti sen puolestamme ja siksi me pysymme Jumalan rakkaudessa ja käskyissä. Ilman Jeesuksen uhrityötä, emme edes käsittäisi, että käskyt ovat voimassa ja pitävät meidät kaidalla tiellä.- Anonyymi
Suurin harha on opettaa niin, että laki ei ole enää voimassa ja lakia rakastavat ja kunnioittavat olisivat lain alla. Tuollaista opetusta Suomessa on ollut paljon aivan viime aikoihin saakka.
Ei kukaan ole laina alla, jos pitää lain. He ovat lain alla, jotka eivät sitä pidä. Lain rikkojat joutuvat vastuuseen ja näin ollen ovat lain kovan vaatimuksen alla.
Jeesuksessa ihminen elää täytetyssä laissa.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449191
- 785702
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14800Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon414216- 583724
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543462Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293337- 452540
- 342132
- 391885