Uutisointi kertoi, etteivät nuoret, erityisesti suuremmissa kaupungeissa kaipaa ajokorttia (ainakaan heti laillisuusiässä) – ovat myöskin ryhmänä lisääntymään päin. Ollaan totuttu käyttämään julkisia liikennevälineitä – joko maksamalla tai pummilla. Julkinen joukkoliikenne kustantaa Helsingissäkin joitain satoja miljoonia euroja kaupungin budjetista – eli kaikki kunnallisveronmaksajat ottavat osaa ”yhteiseen hyvään”.
Joissain ulkomaan kaupungeissa on kokeiltu ja käytetäänkin käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä. Tämä harjoitus kannattaisi käydä myös Suomessa, alkaen pääkaupunkiseudulta, vaikka ensikokeiluna metrolla ja joillain raitiovaunulinjoilla. Olisi hyväksi hakea käyttökokemuksia liputtomuudesta *], ennen varsinaista päätöstä siirtymisestä mahdolliseen veloituksettomaan joukkoliikenteeseen.
”Ilmaisuus” kulkemisessa ei soveltune samoin kaavoin kaikkialle Suomeen – olemmehan etäisyyksien osalta erinomaisen eriarvoisessa asemassa. Joukkoliikenne tukee hyvin asumista suurissa keskittymissä – pohdittavaksi jää kuinka ”hyvitämme” veloituksettomuuden syrjäseuduille – en tiedä vielä vastausta tähän …
Nykynuoriso on herkkä ymmärtämään ympäristön ”hädän”,
sen rasittumisen ja kyvyn elättää meidät – tosiasiallisesti. Vanhempi sukupolvi tykkäsi, että ravinto maitoineen tulee 'valintataloista ja alepoista'. Biosfääri on ainoa alusta, josta elo lähtee – sitä olisi siis syytä kunnioittaa ja vaalia.
Yksi keino arvostaa elämää tuovaa ympäristöä ja luontoa,
[ … joukkoliikenne on vastuullista huomista ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/10/joukkoliikenne-on-vastuullista.html --- ]
on vähentää siihen kohdistuvaa rasitetta ja epänormaaliutta ohi luontaisen evoluution – yksityisautoilu tuottaa ”pilvin pimein” saasteita (kaikkinensa – kun otetaan sen koko elinkaari huomioon) ja ilmastomuuttujia sulattamaan jäätiköitä alavien alueiden asujaimistojen hukuttamiseksi.
Vakava kehotus kaupunkien isille tutkia, analysoida ja testata mitä veloitukseton joukkoliikenne kaikkinensa tuottaisi niin taloutena, ympäristötekijöinä, mielenterveytenä, katusaasteina ja elintilana sekä väljyytenä – testataan ja tehdään sitten päätökset!
.
~ https://yle.fi/uutiset/3-12413220 -
YLE-otsikko: "Lissabon tarjoaa maksuttoman bussikyydin eläkeläisille ja nuorille asukkailleen – joukkoliikenne on jo maksutonta Tallinnassa ja Luxembourgissa"
...
65763
Ilmainen joukkoliikenne - nuoret siirtävät ajokorttia
14
54
Vastaukset
- Anonyymi
Sosiaalituettu liikkuminen ei ole järkevää.
- Anonyymi
Aiheesta päätellen: lähtikö kortti kuivumaan?
- Anonyymi
Kortittomuuden kääntöpuolella ovat ne lukuisat pyöräilijät, joilla ei ole minkäänlaista todellista tietoa liikennesäännöistä. Ajetaan kuvitelluin säännöin ja tuohdutaan heti kun kuvitelkaan "oikeuksiaan" loukatun.
- Anonyymi
Olet oikeassa. On vain ja ainoastaan autoilijoiden valppauden ansiota, että niinkin harva pyöräilijä, tai pyörään verrattavalla kulkuneuvolla liikkuva, jää auton alle. Vain ani harva pyöräilijä osaa liikennesäännöt tarpeeksi hyvin voidakseen liikkua pyörällä, mutta siitä huolimatta niitä osaamattomia pyöräilijöitä liikkuu liikenteessä pilvin pimein.
- Anonyymi
[ 2007] [ … kipristelemme päästöjen, rankkasateiden, lumettoman talven ja kulutusähkymme parissa. Ajamme yksityisautoillamme yhä enemmän, yhä lyhempiä matkoja ja aina vaan useammin. Samalla emme huomanneet kasvaneemme maailman lihavimmaksi kansaksi, omaehtoinen liike on pysähtynyt ... ]
Ruuhkat tiivistyvät sekä arkipäivistyvät,
katupöly lisääntyy, melusaaste kasvaa ja ainoastaan kesto-/sietokymme vähentyy. Henkilöauto on kaupungeissa vaivalloisen vaivattomuuden väline, jolla myös näytämme kulutus- ja ostovoimakykyämme. Henkilöautot ovat todellinnen ruuhkien ja niukan rakennusmaan aiheuttaja numero 1. Vähentääksemme ruuhkia, melua ja päästöjä on julkista liikennettä kehitettävä käyttöaktiiviseen suuntaan.
Yhteiskunta voisi laskea energia-,
käyttö- ja kulkemisen taseen sekä liikkumisen tehokkuusasteen vertailussa julkinen liikenne vs. yksityisautoilu. Saattaisi olla, että yhteiskunta ja ympäristö säästäisivät rahaa, ihmistä, luontoa ja hermojamme runsaasti, jos julkinen liikenne muodostaisi merkittävimmän osan ihmisvirrallisesta kokonaisliikenteestämme.
Yksityisautoilua ei voi estää, sitä voidaan vain verottaa juuri siinä suhteessa, mikä on sen osuus ruuhkista, melusta, päästöistä ja energiankäytöstä kuljetettua henkilökilometriä kohden.
Tietullit ovat osa säätelevää verotusta liikenteen osalta
Emme kiellä henkilöautolla tuloa keskustoihin, vaan säädämme julkisen vaihtoehdon niin houkuttelevaksi, että ihmiset siirtyvät käyttämään jalkojaan ja julkista liikennettä enemmän kuin omia autojaan.
Pysäköintikustannukset keskustoissa pitää säätää sellaisiksi, että todella mietitään kannattaako ajaa henkilöautolla yksin muutamien kilometrien matkan pysäköidäkseen uudelleen.
Julkinen liikenne voidaan asettaa ilmaiseksi käyttäjilleen -
käytä niin paljon kuin haluat ja tarvitset, milloin tahansa. Julkisen liikenteen käyttöasteen lisääntyessä pitää vuoroja tihentää, mutta silloin se puree ja yksityisautoilu vähentyy keskustoissa ja kaupungeissa.
Vastavuoroisesti saamme paremman kaupunki-ilman, meluttomamman kaupunkikuvan, vähemmän päästöjä sekä enemmän kulkutilaa jakeluautoille, polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille kuten hälytysajoneuvoille. Liikenneturvallisuus parantuu myös merkittävästi ruuhkien ja kiristyneen "kiire jo on" - mentaliteetin vähentymisen vuoksi.
Julkiset kulkuneuvot ja -välineet käyttävät kaasua,
ydinvoimalasähköä ja (ehkä!) biopolttoaineita. Vähentynyt yksityisautoilu kaupungeissa vähentää myös henkilöautojen kulutusta, koska lyhyet paljon kuluttavat kaupunkiajot jäävät minimiin - jää enemmän polttoainetta pitkiin kesämökki- ja mummolareissuihin - maanteillähän auto kuluttaa vähemmän kuin kaupungeissa.
Kaupungeissa on tunnetusti pula tonttimaasta
Vähentyvä yksityisautoilu ja lopulta sen kokonaan kieltäminen vapauttaa runsaasti uutta rakennus-, puisto- ja ympäristömaata muuhun käyttöön ihmisten omaehtoisen liikkumisen ehdoilla. On laskettu, että mm. Saksan länsiosassa asfaltti- ja kestopäällysteet ottavat koko alueen pinta-alasta jo kuusi prosenttia - kaikki tuo on poissa luonnon omasta kiertokulusta ja vihertuotannosta.
Jokainen kunta ja kaupunki lähtee luonnollisesti omista tarpeistaan ja vastuistaan - kaikki eivät ehkä tarvitse näin radikaaleja toimia pelastaakseen omaa mikroympäristöänsä ja kansalaistensa mielenrauhaa.
Säädetään julkinen liikenne ilmaiseksi,
asetetaan tietullit ja nostetaan kuntien veroäyriä yhdellä prosentilla ja vastineeksi kuntalaiset saavat tiheät ja riittävästi kaikkialle ulottuvat julkisen liikenteen vuorot ja aikataulut. Samalla nostetaan käytön lisääntymisen vuoksi julkisen liikenteen kulkuvälineiden tuotekehitys sille tasolle, että niiden ympäristökuormitus puolittuu uusien innovaatioiden myötä.
...Parhaaksi lahjaksi ihmiset saavat enemmän osallistumista ja vuorovaikutusta toisistansa, koska vieruspenkille voi istahtaa juuri se oikea kauan etsitty ja odotettu kumppani - joka tuo uutta elämänintoa käyttämään myös omia jalkojaan ja kohentamaan kuntoa.- Anonyymi
Jos julkinen liikenne olisi ilmaista, voisin käydä paljon useammin Lapissa. Jos ei junalla ja bussilla pääse perille, niin onhan taksitkin julkista liikennettä.
Vai tarkoitatko, että vain sinun käyttämäsi julkinen liikenne olisi muiden maksamaa, eli sinulle ilmaista?
- Anonyymi
Moninkertainen rattijuoppo tietysti kannattaa joukkoliikennettä
- Anonyymi
Ei tietenkään. Jos kannattaisi, niin eihän hän rattijuoppo olisi.
Sinällään mitään ilmaista ei ole, tarkennetaan veloitukseton käyttäjälleen.
- Anonyymi
Siis verovaroista kustannetaan. Solidaarisuus kollektivismia.
- Anonyymi
Joukkoliikenne ei välttämättä ole lopulta kuitenkaan "ilmainen" vaikka se verovaroista kustannettaisiin. Kasvaa vastaavasti terveydenhuollon kustannukset.
"Ensimmäisenä ilmaisvuonna matkojen määrä ylitti reilusti 200 000:n, ja viime vuosina matkoja on ajettu 270 000-290 000 vuosittain.
Paikallispoliitikot ovat kiistelleet joukkoliikenteen maksuttomuudesta vuosikausia. Nyt vaikuttaa todennäköiseltä, että maksut otetaan lähiaikoina uudelleen käyttöön. Asiakkaat eivät kuitenkaan saa maksullisuuden myötä parempaa palvelua, sillä bussivuoroja on samalla tarkoitus vähentää reilusti.
Jotkut ahvenanmaalaispoliitikot ovat väittäneet ilmaisen bussiliikenteen heikentävän kansanterveyttä. He uskovat, että maksullisuus kannustaa ihmisiä kävelemään ja pyöräilemään.
Maksullisuuteen siirtyminen ei välttämättä kuitenkaan tuo kaupungille tuloja ainakaan kovin nopeasti, sillä maksujärjestelmän hankkiminen voi tulla kalliiksi."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000534470.html - Anonyymi
On mietitty aihetta jo aikaisemminkin eikä ihan helppo ongelma ratkaistavaksi.
https://yle.fi/uutiset/3-11146955 - Anonyymi
Auto sopii huonosti city elämään . Siellähän kaikki mihin on totuttu on nurkan takana . Kaupungissa kasvanut ei edes kaipaa pois kaupungista esim loma aikaan .
- Anonyymi
Rohkenen olla hieman eri mieltä kanssasi.
Vaikka keskikokoisessa pers´ läveksi luokiteltavassa kaupungissa asun, niin ei täällä oikeasti mikään ole ns. nurkan takana.
Kunnolliseen ruoka markettiin, jossa valikoima on R- kioskitasoa laajempi, matkaa kertyy kymmenkunta kilometriä. Joukkoliikenteellä matka kolmine vaihtoineen kestää kaksi ja puoli tuntia toiseen suuntaan ja toiseen yli kolme ja puoli tuntia.
Ikääntyneenä ja jo hieman huonokuntoisena matka kävellen, varsinkin tulomatkalla viikon tai parin eväät repussa painaen on liikaa hupeneville voimille.
Sitten sama matka fillarilla.
Jos tasapainovaikeudet edes matkan silloin tällöin sallisi, niin matkan ollessa varsin sokkeloinen ja mäkinen ei ikääntynyt kroppa, ainakaan talvisissa olosuhteissa, mitenkään kestä moisen matkan rasituksia. Syödä toki tarvitsee talvellakin.
Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää joko taxi, joka sekin mielipiteesi mukaan varmasti sopii huonosti city elämään, tai sitten se oma auto joka on suoranainen punainen vaate viherpiiperöille.
Siinä siten huonovan kunnon kanssa kamppaileva, ikääntynyt pienen eläkkeensä varassa toimeen tulonsa kanssa sinnittelevä ihminen on asetettu varsin tukalaan asemaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492879Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja352671- 572551
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971955- 981872
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241826Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501361Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091227- 281211