EVANKELIUMI ON LÄSNÄOLEVA YLÖSNOUSSUT JEESUS KRISTUS

-
Evankeliumi on ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta (Mark 1:1). Jeesus julisti: ”Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma” (1:15). Jeesus Kristus itse, hänen elämänsä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa ja usko siihen on evankeliumia. Näin evankeliumi on Kristuksen omistamaa ja sen aiheena Kristus. Sitä kutsutaan Kristuksen evankeliumiksi (Gal 1:7) Paavali oli saanut sen Kristuksen ilmestyessä hänelle (1:12).

Evankeliumilla on aina oltava sama, selvästi määritelty ja sanoilla ilmaistu sisältönsä (1 Kor 15:1-8). Sitä ei voida muuttaa, typistää, laajentaa tai uudistaa. Evankeliumi ei ole jokaisen sukupolven ja jokaisen kulttuurin tarkistettavissa ja muutettavissa oleva opinkappale. Siitä on pidettävä kiinni juuri sellaisena kuin se on kirjoitettu.
Mikä tahansa ihmistä ilahduttava uutinen ei ole raamatullista evankeliumia. Evankeliumi ei ole myöskään jokin käytöstapa tai toimintaidea. Se ei ole vain kertomusta historiallisista tapahtumista (neljä evankeliumia) eikä vain oppiselvittelyä siitä, mitä nämä tapahtumat voivat merkitä meille. Se ei ole pelkkä oppi monien muiden oppien rinnalla.

Evankeliumi on läsnäoleva ja ylösnoussut Jeesus Kristus. Hän vaikuttaa evankeliumin sanassa Pyhän Hengen voimalla. Siksi evankeliumi on Jumalan voima (Room 1:16). Juuri evankeliumin vaikutuksesta ihminen pelastuu. Joka kerta, kun evankeliumia julistetaan iankaikkinen elämä kohtaa tätä ajallista elämää elävän ihmisen ja tarjoutuu lahjana otettavaksi vastaan. Evankeliumi on loppuunsuoritettu ja täydellinen pelastustapahtuma Jeesuksessa Kristuksessa, joka vetää mukaansa jokaisen, joka uskoo.

Evankeliumi on Jumalan armon evankeliumi (Apt 20:24) ja on Jumalan lahja jokaiselle ihmisille. Se on ilmainen eikä kenenkään tarvitsee maksaa mitään ottaessaan sen vastaan itselleen iankaikkiseksi elämäksi (Jes 55:1-3). Evankeliumi lupaa elämän ilman mitään ehtoja. Saat tämän sellaisena kuin olet. Sinun ei tarvitse ansaita sitä. Ole hyvä, ota vastaan! Evankeliumi ei uhkaa, vaan antaa lahjaksi. Se on sanoma Jumalan rakkaudesta (Joh 3:16). Siksi evankeliumi voi synnyttää meissä pelastuksen vastaanottavan mielen, uskon.

Usein meille jo lapsuudesta asti tuttu evankeliumi kirkastuu vasta sellaisessa tilanteessa, jossa Raamatussa olevat Jumalan pyhän lain vaatimukset ovat meidät täysin uuvuttaneet. Olemme huomanneet, ettemme pysty totuudellisesti ja vilpittömästi täyttämään pienintäkään Jumalan lain meille esittämää vaatimusta. Meissä ei ole edes halua olla kuuliaisia Jumalan tahdolle. Kaikki omat yrittämiset, teot ja ansiot ovat osoittautuneet yhtä kelvottomiksi kuin saastaiset vaatteet. Sitten kuulemmekin, että saamme iankaikkisen elämän ja autuuden ilmaiseksi ja lahjaksi yksin Kristuksen tähden. Oi mikä riemu se onkaan!
-
( Otelainaus: Olavi Peltola/Galatalaiskirje 1:6-10/Ei ole toista evankeliumia)

5

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Evankeliumi realisoituu yksilötasolle vasta tekemällä kuten Jeesus on käskenyt tekemään.

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

Kristityksi kastamisessa Jumala uudestisynnyttää ihmisen vedestä ja Hengestä eli luo ihmisen uudeksi ylhäältä sanansa voimalla vedestä ja Hengestä.

Istumalla sängynlaidalla ei murhamiehen synnit vielä lähteneet pois. Synnit ei lähde pois käsidesillä eikä millään uskontunnustuksien lukemisella.

Jumalalle kelpaava uskontunnustus on syntien tunnustus.

Anna sovittaa itsesi Jumalan kanssa tarkoittaa, tarkoittaa anna kastaa itsesi, anna Jumalan pestä kasteessa pois syntisi kutsuen Jumalaa nimeltä paikalle.

Ap. t. 22:16

Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

And now why tarriest thou? arise, and be baptized, and wash away thy sins, calling on the name of the Lord. (King James)

Varför dröjer du då nu? Stå upp och låt döpa dig och avtvå dina synder, och åkalla därvid hans namn.' [Apg. 2,38]
      (Svenska Bibeln 1917)

Apt.2
      38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen

Pyhä uskon Henki vuodatetaan vasta kasteessa synneistä pestyyn sydämeen.

• Anonyymi

2. Piet. 3:5 Jumalan Henki liikkuu vetten päällä. Jumala on Henki.

Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.

Helluntailainen muuttaa tämän kohdan kuulumaan: Jumala loi maailman Hengestä ja Hengestä.

• 9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
        ( Joh. 1)

• Anonyymi

Joh.14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minusta ja minä teissä. Joh.17:20-26 Mutta en minä rukoile anoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että ninä olet minun lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä teissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, joska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä. Joh.15:9-10

• Anonyymi

1 Kor 15: 1 Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;

2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.

3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;

4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:

Tärkeä osa tätä evankeliumia on se, MITEN Jeesus kuoli: hän vuodatti verensä meidän puolestamme uhrikaritsana. Veretön evankeliumi ei pelasta.

Ollessaan maan päällä Jeesus opetti kuningaskunnan evankeliumia, mikä on eri asia kuin armon ajan evankeliumi. Hänen kansansa ei kuitenkaan ottanut häntä vastaan messiaanaan, joten hän ei perustanut tuhatvuotista valtakuntaansa vielä silloin. Tuli tämä parituhatvuotinen kirkon aika. Kuningaskunnan evankeliumin aika alkaa taas, kun kristityt on ylöstemmattu - toivottavasti jo hyvin pian. Nyt on vielä helppo pelastua. Vihan vuosina tarvitaan myös tekoja. Nyt saamme pyhän hengen uskoon tullessamme ja ikuisen elämän. Jaakobin ahdistuksen aikana pyhän hengen voi menettää, kuten vertaus kymmenestä neitsyestä kertoo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      32
      4868
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      71
      3224
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      81
      3111
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      308
      2597
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2222
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2171
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1361
    8. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      15
      1350
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      47
      1298
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1210
    Aihe