Perunamuusi on vallan erinomainen ruoka. Perunamuusia varten ihminen tarvitsee kattilan, perunan muussaamislaitteiston, sähköliittymän ja lieden tai puuhellan ja halkoja, seinät, lattian ja katon. Lisäksi tarvitaan peruna, voita, kunnon rasvamaitoa tai kermaa, suolaa jne.
On myös monia muita asioita, joiden pitää olla kunnossa, että unelma perunamuusista itsetehtynä voi toteutua.
Mitä mieltä palstalla ollaan perunamuusista? Onko se parasta klassisella suolavoisilmällä vai mikä lisukkeisto tuo parhaiten perunamuusin raikkautta esille? Onko joku integroinut raakasipulimurskaa, valkosipulia, rapsakkapekonia tai chilejä perunamuusiin? Tai kokeillut kasvisilottelua esim. porkkanaraasteen, lantturaasteen, herneiden tai muiden sellaisten muodossa? Nyt palsta on vapaana jokaisen kertoa omia perunamuusikokemuksia. Ja niistä seikoista, miksi se on niin kallista.
Perunamuusi
11
204
Vastaukset
- Anonyymi
Erittäin harvoin teen enää perunamuusia perunoista. Pienessä taloudessa asuessa ostelen perunamuusijauhetta ja maustan keitinveden joko pienellä kasviskuutiolla,kalaliemikuutiolla tai lihaliemikuutiolla sekä pippurilla riippuen mitä syö muusin kanssa.
Kiva mauste muusissa on raastettu sitruunankuori silloin kun lisukkeena on kalaa. - Anonyymi
Mun perunamuussiin tulee usein myös jotain juureksia jotka pilkon ja keitän samalla kuin perunatkin ja lisään VAIN Oivariinia. Joskus saatan ripauttaa myös jotain maustetta, riippuu fiiliksestä. Koskaan en kuitenkaan laita maitoa tai muutakaan nestettä kun keitinveden olen kaatanut pois. Usein sen keitinveden otan talteen ja käytän rieskasten leivontaan nesteenä, lisään vain hiukan suolaa, öljyä ja jauhot ja kuivahiivaa ja leivon pieniksi rieskasiksi.
- Anonyymi
Pottumuussi on hyvää ja etenkin lasten suosikki. Ja ennen kaikkea helppo ja nopea tehdä.
Laitta kattilaan vettä ja suolaa. Kuori ja leikkaa potut suunnilleen samankokoisiksi kuutioiksi. Keitä kuutiot kypsäksi. Kuumenna maitoa ja vähän voita mikrossa. Kaada vesi pois potuista ja kaada pottukuutiot muoviastiaan. Kaada joukkoon lämmin maito-voi - seos. Vatkaa vatkaimella niin, että joukossa ei ole enää isompia paloja. Ihan pieniä voi olla, eli ei sen tartte olla mitään sitkeää vaahtoa.
Pottumuussi sopii monen ruuan kanssa. Meillä suosikkiruokaa. Ja halpaa!- Anonyymi
Sen muusin voi vatkata ihan siinä kattilassakin kun käyttää tavallista teräskattilaa. Ei ole mitään järkeä käyttää muovikippoja moiseen hommaan. Itse olen aina tehnyt kattilassa, ei tule turhaa tiskiäkään ja kun en käytä maitoakaan vaan pelkkää voita niin se voi kyllä sulaa ilman mikroakin kun pieninä paloina laittaa kuumien perunakuutioiden sekaan ja antaa hetken olla kannen alla ennen vatkaamista.
- Anonyymi
Muusiin laitan erittäin paljon voita ja suolaa niin tulee suussasulavan herkullista.
perunat jauhoisia.
nami nami - Anonyymi
Jos siihen pyöräyttää lihapullat ja kermasienisoosin kylkeen niin on parempaa kun seurahuoneella.
- Anonyymi
En minä pilaamuusia voita sinne laittamalla. Peruna, maito ja suola. Sitten muusataan. Kalaa saa merestä jota syödään muusin kanssa. Yksinkertainen ja halpa ateria.
Potut kaupasta mahdollisimman jauhosta, voita, maitoa, ehkä persiljaa vähäsen. Jos haluaa hifistellä niiin voi tehdä lanttu tai porkkananista jonkinnäkönen sohjon myös ja sekottaa mukaan. Pottumuusinjämistä voi tehdä myös shepherdspien. Jauhista sipulia,kastiketta,hernehiä kahden muussikerroksen väliin. päälle juustoa ja uuniin. Tai lihaperuunasoselaatikon.
- Anonyymi
Itse kasvattelen perunat, joten kellarista perunoita hakien ja kuorin ne. Keitän perunat höyrykeittimellä (ostin v. 1988 30mk) ja muussaan ne keitetyt perunat sähkövatkaimella (maksoi 10€), sekaan rasvatonta maitoa ja hieman suolaa, sekä voita tai ruokaöljyä salaattijuustokuutioiden purkista.
Perunamuusia teen aina isomman satsin ja osasta teen jonkun perunasoselaatikon uunissa paistaen, usein soijarouheella, jauhelihalla tai harvemmin tonnikalalla. - Anonyymi
Perunamuusijauheesta teen huomenna ja paistan jauhelihaa sekaan. Ehkäpä punajuurisalaattia ostan kylkeen.
- Anonyymi
Minä olen raastanut porkkanaa kaupan punajuuri salaatin sekaan,riittää pidemmälle se salaatti rasia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683