Mikä seurakunta?

Anonyymi

Siis mikä seurakunta on kyseessä?
Me kaikki uskossa Jeesukseen olevat ihmiset olemme Hänen seurakuntansa. Siksi me kaikki Jyväskylässä asuvat ja uskossa Jeesukseen olevat ihmiset olemme Hänen seurakuntansa Jyväskylässä.
Sama pätee kaikissa kaupungeissa. Näin on ollut seurakunnan alusta asti. Raamatun kirjoittamisen aikana oli mm. sellaisten kaupunkien kuin Jerusalemin (Apt. 8:1, 11:22), Antiokian (Apt. 13:1), Kenkrean (Room. 16:1), Filippin (Fil. 4:15), Korintton (1 Kor. 1:2), Tessalonikan (1. Tessal. 1:1), Babylonin (1. Piet. 5:13), Efeson, Smyrnan, Pergamonin, Tyatiran, Sardeen, Filadelfian ja Laodikean (Ilm. 1:11) seurakunta.
Jeesus itse perusti seurakunnan kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta Jerusalemissa 2000 vuotta sitten. Sieltä se lähti leviämään kaikkialle maailmaan (Matt. 28:19). Tämä sama seurakunta on levinnyt myös Jyväskylään. Niin kauan kuin kristittyjä on asunut Jyväskylässä, ovat he olleet Jyväskylän seurakunta.

Emme ajattele yhdenkään uskossa Jeesukseen olevan ja Hänen nimeensä kastetun ihmisen kuuluvan eri seurakuntaan kuin me (Gal. 5:20). Raamattu todistaa selkeästi, ettei yhdessä kaupungissa voi olla saman aikaisesti eri seurakuntia (1 Kor. 1:2 & 2 Kor. 1:1, Ilm. 1:11, 1. Kor 1:11-13, 3:4-11).

Voimme kyllä kokoontua monissa eri paikoissa, mutta nämä paikat eivät ole seurakuntia, vaan seurakunta olemme me (Apt 1:12, 12:12, 19:9, 1. Kor. 16:19, Kol. 4:15, Filem. 1:2). Jumala näkee Jyväskylässä vain kaksi ihmisryhmää: oman seurakuntansa jäsenet ja jumalattomat ihmiset. Siksi emme rajaa yhtäkään uskossa Jeesukseen olevaa ihmistä tämän seurakunnan jäsenyyden ulkopuolelle.

Seurakunta johon kuulumme on Jumalan. Siksi sitä on oikein kutsua Jumalan seurakunnaksi (1 Kor. 1:2, 10:32, 11:16, 11:22, 15:9, 2 Kor. 1:1, Gal. 1:13, 1 Tessal. 2:14, 1. Tim. 3:15). Jumalalla on yksinoikeus seurakuntansa nimeen ja jäsenkirjaan (Kol. 3:17, Luuk. 10:20, 2. Sam 24:1-10). Emme jaa Jumalan seurakuntaa kutsumalla sen jäseniä jonkun keksityn nimen alla olevaan yhteyteen tai pitämällä sen jäsenistä omaa kirjaa (1. Kor 1:11-13, 3:4-11).

Jumala itse liittää ihmiset seurakuntaansa, niin kuin Hän on tehnyt alusta asti: "Niin Pietari sanoi heille: 'Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan' [...] Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi [...] Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. [...] Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen." (Apt. 2:41, 42, 47).

Me kaikki olemme tulleet kristityiksi ja Jumalan lisäämiksi seurakunnan jäsenyyteen tämän Raamatussa ilmoitetun alkuperäisen evankeliumin mukaisesti, eli tehtyämme parannuksen JA uskoon tulleina otettuamme kasteen Jeesuksen nimeen.

Paavali kirjoitti "Korinttossa olevalle Jumalan seurakunnalle" (1 Kor. 1:2), eli Korintton kaupungissa asuville Jeesukseen uskoville ja Hänen nimeensä kastetuille ihmisille: "te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne Hänen jäseniänsä" (1 Kor. 12:27). On siis Raamatullista sanoa Jyväskylässä asuville Jeesukseen uskoville ja Hänen nimeensä kastetuille ihmisille, että te olette Jyväskylässä oleva Jumalan seurakunta, Kristuksen ruumis, ja kukin osaltanne Hänen jäseniänsä. Tämä on Raamatun mukaista seurakunnan jäsenyyttä.

Jos siis olet kristitty siinä merkityksessä, jonka Raamattu kyseiselle nimitykselle antaa, silloin sinä olet jo tämän seurakunnan jäsen. Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi tämän oman seurakuntasi yhteyteen (Hepr. 10:25). Tehtävämme on auttaa muitakin tulemaan kristityiksi tällä Raamatun opettamalla tavalla ja näin pääsemään seurakunnan jäseniksi (lue: Kasteelle).

Jeesus rukoilee oman seurakuntansa puolesta "että he olisivat täydellisesti yhtä" (Joh. 17:23). Jumalan tahto on, että Hänen seurakuntansa ennallistetaan kussakin kaupungissa alkuperäisen ja Raamatussa ilmoitetun järjestyksen mukaiseksi.

Raamatussa ei ole opetusta, että tulisi perustaa eri uskonsuuntia ja kirkkokuntia. Vaikka niissä onkin Jumalan seurakunnan jäseniä, yksikään niistä ei ole Jumalan seurakunta. Jumala ei ole perustanut niistä yhtäkään. Niihin soveltuu Jeesuksen opetus: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois" (Matt. 15:13). Jeesuksen rukoilema täydellinen yhteys ei kuitenkaan toteudu siten, että yritämme kitkeä uskonsuuntia ja kirkkokuntia pois maailmasta. Ne tulevat aina olemaan keskuudessamme tässä maailmassa. Todellinen yhteys tulee näkyväksi ainoastaan silloin, kun kitkemme ne pois itsestämme.

Siksi emme rakenna yhteyttä ylitse uskonsuunta- ja kirkkokuntarajojen, vaan ilman niitä. Meidän ei siis tule olla enää luterilaisia, katolilaisia, ortodokseja, adventisteja, metodisteja, baptisteja, helluntailaisia tai muitakaan "laisia" tai "istejä". Mitään edellä mainituista ei ollut olemassa silloin kun seurakunta perustettiin.

9

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jumalan tahto on, että olemme vain kristittyjä, samalla tavoin kuin hekin, jotka Hän alusta saakka oli liittänyt seurakuntaansa.

      Rakennamme Jyväskylässä seurakuntayhteyttä tällä edellä kerrotun mukaisella Jumalan tavalla, emme ihmisten tavoilla. Näin alkaa seurakunnassa vallita näkyvällä tavalla oikea Raamatullinen järjestys (Kol. 2:5). Seurakuntayhteyden rakentamiseksi Jumala asettaa keskuuteemme palvelustehtäviä (Tit. 1:5, Efes. 4:11-15). Jumala siunaa kristittyjen tehtävät, varustaa heidät työhönsä ja antaa heille hengellisen kasvun seurakunnan kautta (Apt. 13:1-4, 2 Kor. 8:23, Filip. 2:25, 1. Kor 3:6-11). On siis oltava seurakuntayhteydessä, jotta tämä kaikki voisi tapahtua Jumalan tavalla. Tämä seurakunta pysyy koossa, keskinäisessä yhteydessä ja apostolisessa opetuksessa (Apt. 2:42, Kol. 2:19).

      https://www.srkjkl.com/?fbclid=IwAR05_-f9fm3_7FPiXrNPNu6RulgruWAifgKVAZQmNrapv_WrL0bopZ6F4lo

    • Anonyymi

      Yksi ihan perus virhe, vaikka muuten onkin asiaa.

      Eli tässä paha virhe:

      " Tehtävämme on auttaa muitakin tulemaan kristityiksi tällä Raamatun opettamalla tavalla ja näin pääsemään seurakunnan jäseniksi (lue: Kasteelle). "

      Vesi kaste ei liitä uudessa liitossa ketään mihinkään, vaan korkeintaan puolueeseen / lahkoon / eriseuraan.

      Vesikastetta ei uudessa liitossa tarvita ollenkaan, se kuului lakiliiton järjestykseen ja lakiliiton jäsenet siirtyivät vanhasta liitosta uuteen vesikasteen kautta / avulla, eli he siinä tunnustautuivat uskomaan Jeesukseen henk koht Vapahtajanaan !

      Vai miten sinä / te selitätte nämä Paavalin selvät sanat:

      1. Korinttolaiskirje 1

      14 Minä KIITÄN Jumalaa, ETTEN OLE KASTANUT teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
      15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
      16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
      17 Sillä KRISTUS EI LÄHETTÄNYT MINUA KASTAMAAN, VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN !

      Eli Paavali oli siis kastanut vain pari juutalaista, ei muita !

      Jos siis vesi kaste olisi tarpeellinen tai jopa pelastuksen ehto, kuten moni väittää, niin silloin ei Paavali olisi ikipäivänä olisi kirjoittanut "Minä KIITÄN Jumalaa, ETTEN OLE KASTANUT", vaan hän olisi silmät päästään hävennyt sitä, ettei ollut heti kastanut ihan kaikkia uskoontulleita !

      Paavali lisäksi on itse sanonut, kuten tässäkin sanoo, että hän oli Jeesukselta saanut opetuksensa ja ohjeet toimintaansa varten !

      Joten miksi Paavali siis sanoisi näin: " KRISTUS EI LÄHETTÄNYT MINUA KASTAMAAN, VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN ! "

      Tätä teidän todella kannattaisi kunnolla tutkia, eikä vain uskoa sokeasti ns. vanhinten perinnäis sääntöjä !

      Minä todella ihmettelen sitä, että kuinka uskovat ovat näille Paavalin selville sanoille, niin sokeita, eivätkä ole asiaa kunnolla tutkineet ?

      • Anonyymi

        Valelukaste pikkulapsille liittää heidät luterilaiseen kirkkoon. Yhtä tyhjän kanssa.


      • Anonyymi

        Mitä siinä räpätät. Jos kerran ei vesikastetta tarvita, niin miksi sitten luterilainen kirkko kastaa sylivauvoja? Kirkkoon liittämisen edellytyksenäkö? Ja jos se on kirkkoon liittämisen edellytys ja kirkon ulkopuoliset seurakunnat seuraavat kirkon esimerkkiä, kun liittävät upotuskasteen saaneet seurakuntaansa, niin turhaa on alkaa asiaa saivartelemaan.


      • Anonyymi

        Ei Jumala tietenkään lähetä kaikkia kastamaan tai johtamaan tai .. Mutta nekin jotka tulivat Paavalin julistamisen kautta uskoon, kastoi toinen, esim. kyseisen paikkakunnan seurakunnan kaitsija ( 1 Tim 3)..
        Toinen juttu, joka ei tähän kasteasiaan liity, on seurakunnan kaitsijanvirkaan sopivan vaatimusluettelo. Siinähän yhtenä edellytyksenä on " hänen tulee olla yhden vaimon mies." Paavali ei itse olisi siihen tehtävään poikamiehenä kelvannutkaan.


    • Anonyymi

      Siis on paikallissrk. Raamatussa esim. Efeson srk. Sinne liitytään itse tietoisesti uskoon tulon ja kasteen jälkeen. Sitten on universaalinen Jumalan srk, ekkseesia. Så här.

      • Anonyymi

        Ihminen ei liity, eikä liitä itse itseään Seurakuntaan !

        Vain Jumala liittää Seurakuntaan !

        Se tapahtuu uudestisyntymässä, jossa Jumala antaa Pyhän Hengen ja se Pyhä Henki liittää uudestisyntyneen paikallisten uskovien joukkoon !

        Se on sitten kokonaan toinen asia, että missä ja miten kukin kokoontuu.

        Mutta Jumala / Pyhä Henki siis yhdistää uudestisyntyvän paikalliseen Seurakuntaan eli pyhien yhteyteen !

        Vesikaste ei yhdistä ketään oikeasti, vaan se pikemmin erottaa !

        Så här.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei liity, eikä liitä itse itseään Seurakuntaan !

        Vain Jumala liittää Seurakuntaan !

        Se tapahtuu uudestisyntymässä, jossa Jumala antaa Pyhän Hengen ja se Pyhä Henki liittää uudestisyntyneen paikallisten uskovien joukkoon !

        Se on sitten kokonaan toinen asia, että missä ja miten kukin kokoontuu.

        Mutta Jumala / Pyhä Henki siis yhdistää uudestisyntyvän paikalliseen Seurakuntaan eli pyhien yhteyteen !

        Vesikaste ei yhdistä ketään oikeasti, vaan se pikemmin erottaa !

        Så här.

        Luterilainen kirkko liittää sylivauvan kasteen jälkeen kirkkoon. Samoin helluntaiseurakunta liittää upotuskastetun kasteen jälkeen seurakuntaan. Asiassa ei ole eri jakoa näiden kahden kanssa, vaan molemmat käyttävät kastetta liittämiseen.


    • Anonyymi

      Kovat on ehdot. Pitääkö ja millä tavoin oikean aikuis- aivo ja sydämenuskossa kastetun kristityn elämässä näkyä elävä usko? Sopiiko sotia, erota, puhua pahaa. Pitääkö antaa kymmenykset ja muut uhrit Jumalan seurakunnalle? Luterilaisessa kirkossa opetetaan samaan tapaan. "Kaste liittää meidät maailmanlaajan Kristuksen kirkkoon". Se tarkoittaa kaikkia kastettuja kaikissa kirkossa ja tunnustuskunnissa. Tosin siellä kaste toimitetaan Jeesuksen antaman kaste- lähetys - opetustehtävän ( Matt 28) mukaan: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.." Luterilaiset uskovat kasteen ja opetuksen kuuluvan yhteen. Järjestyksen ei sinänsä ole niin väljä.. Opetus/ Jeesuksen seuraaminenhan jatkuu läpi elämän..MUTTA itse pointti on sama kuin kirjoittajalle. Siksi esim. helluntailaisessa kirkossa/yhteisössä kastettua ei kasteta uudelleen, koska hän on jo kastettu - kristitty. Sama koskee ortodokseja, katolisia, adventistikirkosta tulevia jne.. Sitten on kristittyjä/ kirkkoja / yhteisöjä jotka voivat kastaa useaankin kertaan. Minulla on helluntailaissävytteinen ( anteeksi ihmeellinen sana, jolla kuvaan, mutta hän viihtyy kokouksissa jossa on kova meno, hurmosta, kielilläpuhumista jne ) uskova ystävä, joka on kastettu moneen kertaan. Nykytilanteesta en tiedä, mutta ainakin välillä hänellä oli kausi, jolloin hän ei ollut minkään muun määriteltävän seurakunnan kuin Jumalan seurakunnan jäsen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe