Jahas niinkö se sitten menee että ryyppää ja kalastaa.

Anonyymi

Oikeen järjenjättiläisen touhua ryyppäillä ja kalastaa kun toinen joka ei ryyppäile voi ihan kaupasta ostaa 0.5kg vaikka silakoita,muikkua ja välillä silliä. Toope kalastaa mutta sitten kuitenkin hyödyn pilaa sillä että suuri osa menee kaljaan. Juupa juu työttömyysrahat on pienet mutta kuitenkin aljaa varaa ostaa. Itselle sepittää kuinka kallista kala on kaupassa. Vie katiskan veteen ja käy katsomassa onko kaloja uinu. Harrastuskalastaminen ei ole mitenkään verrattavissa työhön. Päihdeongelmaisen nupissa asiat vääntyy ja kääntyy.

33

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Osta sitä kalaa 3 kertaa viikossa niin näet että alkaa lompakko kevenemään. Merestä saa kalaa enemmän kun sen kilon eikä maksa kuin aikaa. Säästöä tulee ihan varmaan jos bensakulut itsellä veneessä on pari euroa. Ja silakoita voi saada merestä 10 kg parissa tunnissa.

Kaupassa ne maksaisi 50 euroa. Helsinkin ihan keskusta tuntumassa porukka litkaa silakkaa ja sitä tulee yleensä paljon ja 10 kiloa voi saada helposti ja ilmaiseksi.

Kukas hullu maksaa kun saa ilmaiseksi. Ahventakin tulee kesällä varmasti hyvin, ahven file maksaa 30 euroa kilo. Sitä saan parissa tunnissa monta kiloo ilmaiseksi eikä tarvii ajaa venettä kun alle kilsan joten kuluja ei juurikaan ole.

• Anonyymi

Laske kalalle hinta sen mukaan mitä kaljoja menee höpö höpö kuka yksittäinen ihminen tarvii 10kg silakoita. Nyt sekoittuu päihdeongelma ja kalastaminen. Huh huh ihmisten nupin toimintoja mutta mikäs ihme tuo on kun 10 vuotta ollut työtön. Harrastukset on harrastuksia ja työ on työtä. Kuinka paljon nykyään ihmisille täytyy vääntää asioita rautalangasta.

• Anonyymi

On siinä oma hohtonsa ottaa kaljaa ja samalla kalastella raikkaassa kevätkelissä itselleen tuoretta kalaa. Huikea vapauden tunne.

• Anonyymi

Outoa ajatuksenjuoksua kun kirjoitetaan että työttömyyskorvauksesta jää niin vähän että täytyy kalastaa mutta olutta on varaa ostaa mikä perhanan hyöty tuossa on.Pokee pyörällä 10km edestakaisin sitten työttömänä vertaa tuota työntekoon. Yhtä pölhölän juttua kun henkilö melkein ryyppää kaikki rahansa ja viimeisillä punalappuisia juu hän säästää mutta mistä kun sitä rahaa ei ole.

• Anonyymi

"Yhtä pölhölän juttua kun henkilö melkein ryyppää kaikki rahansa ja viimeisillä punalappuisia juu hän säästää mutta mistä kun sitä rahaa ei ole."

Kysymyksessä ei ole säästäminen vaan valintojen teko johon jokaisella on oikeus, kitisetpä sinä mitä kitiset

• Jos kalastaa, voi laittaa rahaa juovukkeisiin. Kun juo kaljaa saa ravintoakin. Ilmainen kala on ilmasta kalaa eikä sitä mikään muuta. Ostettu kala on ostettua kalaa, se maksaa, ja paljon. Ja kyllä se 10 kiloa silakkaa tarvitaan. kun ihmisen pitää syödä joka päivä ja vuosikausia, vuosikymmeniä. Kyllä se 10 kilon silakka satsi on varmasti oikein hyvä kun pakastinkin löytyy.

• Anonyymi

No ei niitä silakoita kaikkialla suomen vesistöissä ole, vaan on setään maivaa, muikkua, siikaa, haukea, ahvenaa, nieriää, tammukkaa.. Nälkä lähtee, kunhan kalastelee.

• Anonyymi

Kalat on myrkyllisiä nykyään.Oikeen venkula tekee itse kiljua ja syö särkiä.

• Anonyymi

Kalat ovat myrkyllisiä. Siksi kannattaakin syödä särkiä.

• Anonyymi

No onhan esimerkiksi lohifile kallista tällä hetkellä, yli 30€/kg ja silakkafilekin noin kympin kilo. Vaikka silakkafile on aina ollut muuten halpaa. Eli kyllä noilla kilohinnoilla mieluummin kalastaa kuin hakee kaupan tiskiltä.
      Itse ostan kaupasta broileria pihveinä ja suikaleina, normihinnallakin max 10-12€/kg. Kalat kalastan itse järvestä/merestä.
      Niin ja muuten, en ryyppää lainkaan. En ole ikinä ryypännyt. Ei kiinnosta.
      Joten alkoholismista tai edes alkoholin normaalista kohtuukäytöstä tämä kalastukseni ei johdu.

• Anonyymi

"No onhan esimerkiksi lohifile kallista tällä hetkellä, yli 30€/kg ja silakkafilekin noin kympin kilo. Vaikka silakkafile on aina ollut muuten halpaa. Eli kyllä noilla kilohinnoilla mieluummin kalastaa kuin hakee kaupan tiskiltä.
        Itse ostan kaupasta broileria pihveinä ja suikaleina, normihinnallakin max 10-12€/kg. Kalat kalastan itse järvestä/merestä.
        Niin ja muuten, en ryyppää lainkaan. En ole ikinä ryypännyt. Ei kiinnosta.
        Joten alkoholismista tai edes alkoholin normaalista kohtuukäytöstä tämä kalastukseni ei johdu."

Lohta saa arkisin melkein ilmaiseksi (taitaa olla 7,90 €/kg) ainakin eräästä erittäin isosta K-Supermarketista täällä Helsingissä, fileonti kuuluu hintaan ja ruodot saa mukaan (niistä keittää sitten maittavan keiton). Viikonloppuisin se sama kala maksaa kylläkin 25 €/kg.

Kanan koipireidet maksavat marinoituina alle 2 €/kg ja marinoimattominakin alle 5 €/kg.

30 €/kg saa jo naudan filettä.

Eli on aloittajalla hintatietoisuus aika pahasti hukassa.

P.S. Silakka on pahaa kaikissa muissa muodoissa kun maustesäilykkeenä. Tein toki aikoinaan isoäidille ja isälleni silakkalaatikkoa tai paistettuja silakoita, mutta samalla itselleni muuta ruokaa. Kalasta toki pidän noin muuten, etenkin siiasta (tuota lohta kun on sitäkin syöty jo ihan liiankin kanssa, se kun on niin "hienoa" ruokaa).

• Anonyymi

Lohifilettä saa 12eur kg ja kuka käskee ostaa silakan fileenä ja sitten jotain tyhmää vertausta broileriin en ihmettele että olette köyhiä.

• Anonyymi

Kyllä ei tule ryypättyä taikka muutenkaan törpöteltyä taikajuomien kanssa, vaikka kalastelen.
      Minulla nyt kalastus on harrastus, kun työmatkoilla kotiin tullessa poikkean katsomaan katiskat. Paljoa ei tarvitse kaloja ostella, kun omat pyynnöt riittää pitkälle.

Voihan sitä kalaa tietty kaupasta ostella ja kyllä minäkin välistä ostelen, mutta kyllä kalastamalla säästää paljon ja kala on kuitenkin hyvää ruokaa.

Katiskat olen ostanut vuosia sitten ja ne kestää varmaan minun aikani, jää ehkä vielä perillisille kalastukseen.

Toki tulee ostettua kaupasta broileria, viimeksi ostin S-marketista broilerin koipireisiä, ei paljoa maksanut ja niistä syötiin monta päivää.

Syödään monipuolisesti ja terveellisesti, mutta turhaan ei rahaa poltella, voi sitä järkeä käyttää talouden hallinnassa!

• Anonyymi

Kunhan piruilen että vaan kaljotellaan ja syödään kalaa, köyhälle kalastus justiin hyvä harrastus ja kala on terveellistä.

• Anonyymi

Silakkaa voi myydä kaverille. Itse olen saanut yli 20 kg ja myynyt siitä 18 kg 3 eurolla kilo Ahventakin myyn paljon mutta se pitää filerata. No työttömällä on aikaa. Kesällä kyllä voi tulla aamulla jo 10 kg jos vaan löytää parven. Sitten perkaan ja fileeraan pistän pakkaseen. Myyn sitten myöhemmin ja kaikki menee kaupaksi mitä myyn.

• Anonyymi

Silakkaa myydään meidän K-supermarketissa alle 2€/kg fileinä. Ammattikalastajalta voi ostaa rehusilakkaa 0,25€/kg.

• Anonyymi

Paljonko ihminen nyt sitten sitä kalaa tarvii jos muodostaa aterian elikä keittää perunoita,porkkanaraaste,ruisleipää. Ympäristöpaskoja on joka paikassa ja harhaista edes kuvitella että merestä pyydetyt kalat eivät sisällä ympäristöpaskoja.

• Anonyymi

Sitä mäkin ihmettelen, että miten hitossa joku voi syödä aina vaan kalaa? Kala liikaa syötynä on epäterveellistä. Kerran, maksimissaan kaksi kertaa viikossa on vielä siedettävä määrä, mutta tuon yli saa kyllä jo kaiken maailman ympäristömyrkkyjä (mm. elohopea muita raskasmetalleja) liikaa kehoonsa. Jos vaikka katsoo suositeltua ateriamallia, niin kyllä melkoisen köyhäksi jää päivittäinen lautanen, jos kalaa kiskoo sisuksiinsa pääruokana monta kertaa viikossa.

Ja muutenkin jatkuvalla kalan syönnillä luulisi tulevan jo korvistakin kalaa ulos.

• Anonyymi

"Paljonko ihminen nyt sitten sitä kalaa tarvii jos muodostaa aterian elikä keittää perunoita,porkkanaraaste,ruisleipää. Ympäristöpaskoja on joka paikassa ja harhaista edes kuvitella että merestä pyydetyt kalat eivät sisällä ympäristöpaskoja."

Pelkällä porkkanaraastella, perunoilla ja leivällä sairastuu kylläkin pahasti. Ellei liha, kana tai kala uppoa, niin sitten vaikka tofua (jonka syöminen on ilmastorikos). Ei ihminen elä pelkillä hiilareilla, pitää olla myös proteiinia. Lisäksi tuolla dieetilla pitää sitten syödä ainakin 10 kiloa perunoita ja porkkanoita sekä muutaman kilon ruisleipää päivässä, ravintoa kun noissa ei juurikaan ole, verensokerit tosin huitelevat sellaisissa lukemissa, että insuliinipistokset taitavat olla tarpeen. Toisaalta alkoholia ei tarvitse juoda, kyllä tuosta sellaisen sokerihumalan saa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä mäkin ihmettelen, että miten hitossa joku voi syödä aina vaan kalaa? Kala liikaa syötynä on epäterveellistä. Kerran, maksimissaan kaksi kertaa viikossa on vielä siedettävä määrä, mutta tuon yli saa kyllä jo kaiken maailman ympäristömyrkkyjä (mm. elohopea muita raskasmetalleja) liikaa kehoonsa. Jos vaikka katsoo suositeltua ateriamallia, niin kyllä melkoisen köyhäksi jää päivittäinen lautanen, jos kalaa kiskoo sisuksiinsa pääruokana monta kertaa viikossa.

Ja muutenkin jatkuvalla kalan syönnillä luulisi tulevan jo korvistakin kalaa ulos.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä että sitä ateriamallia muodostaa eikä järsiä jotain pelkkää kalaa.Kaljaa ja kalaa huh. Jos pelkkää kalaa järsii niin alkaa tuleen liikaa suolaa. Joku kerran viikossa silakkaa,muikkua vaikka ostaakin ni ei tule kalliiksi. Isot silakat toki justiin niitä jotka kerää ympäristömyrkkyjä. Eihän silliprkkikaan mitään paljon tule kustantaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Paljonko ihminen nyt sitten sitä kalaa tarvii jos muodostaa aterian elikä keittää perunoita,porkkanaraaste,ruisleipää. Ympäristöpaskoja on joka paikassa ja harhaista edes kuvitella että merestä pyydetyt kalat eivät sisällä ympäristöpaskoja."

Pelkällä porkkanaraastella, perunoilla ja leivällä sairastuu kylläkin pahasti. Ellei liha, kana tai kala uppoa, niin sitten vaikka tofua (jonka syöminen on ilmastorikos). Ei ihminen elä pelkillä hiilareilla, pitää olla myös proteiinia. Lisäksi tuolla dieetilla pitää sitten syödä ainakin 10 kiloa perunoita ja porkkanoita sekä muutaman kilon ruisleipää päivässä, ravintoa kun noissa ei juurikaan ole, verensokerit tosin huitelevat sellaisissa lukemissa, että insuliinipistokset taitavat olla tarpeen. Toisaalta alkoholia ei tarvitse juoda, kyllä tuosta sellaisen sokerihumalan saa!

Onko ymmärtämisessä vikaa mitä ihmiset syö.Mitä sinämuuten tiedät jotain jostain verensokereista täh,onko dieetti peruna,kala,porkkana huh huh hieman parempi kuin sinun ruokavalio makaroni. Et käsitä kuinka terveellinen ruokavalio muodostetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä että sitä ateriamallia muodostaa eikä järsiä jotain pelkkää kalaa.Kaljaa ja kalaa huh. Jos pelkkää kalaa järsii niin alkaa tuleen liikaa suolaa. Joku kerran viikossa silakkaa,muikkua vaikka ostaakin ni ei tule kalliiksi. Isot silakat toki justiin niitä jotka kerää ympäristömyrkkyjä. Eihän silliprkkikaan mitään paljon tule kustantaan.

Mitä ihmeen suolaa tulee, jos itse pyydettyjä kaloja syö? Minä en juuri suolaa laita ruokiin muutenkaan. Kaksi kertaa päivässä syön kalaa, en enempää, mutta syön toki muutakin, perunaa ja porkkanaa raasteena, sekä tomaattia. Aamupuurokin kaurahiutaleista.

Isovanhempani söivät kalaa lähes jatkuvasti, mummo eli 90 vuotiaaksi ja vaari kuoli 80 vuotiaana hieman tapaturmaisesti hoitovirheen vuoksi, joten ei tiedetä, miten pitkään olisi oikeasti elänyt. Isäni eli 86 vuotiaaksi ja söi kalaa myös kaksi kertaa päivässä, mutta hän vilustui syksyllä ja sai keuhkokuumeen menehtyen siihen. Olisiko elänyt pidempään, mene tiedä, jos ei olisi silpunnut lehtiä puutarhassa kylmässä kelissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ihmeen suolaa tulee, jos itse pyydettyjä kaloja syö? Minä en juuri suolaa laita ruokiin muutenkaan. Kaksi kertaa päivässä syön kalaa, en enempää, mutta syön toki muutakin, perunaa ja porkkanaa raasteena, sekä tomaattia. Aamupuurokin kaurahiutaleista.

Isovanhempani söivät kalaa lähes jatkuvasti, mummo eli 90 vuotiaaksi ja vaari kuoli 80 vuotiaana hieman tapaturmaisesti hoitovirheen vuoksi, joten ei tiedetä, miten pitkään olisi oikeasti elänyt. Isäni eli 86 vuotiaaksi ja söi kalaa myös kaksi kertaa päivässä, mutta hän vilustui syksyllä ja sai keuhkokuumeen menehtyen siihen. Olisiko elänyt pidempään, mene tiedä, jos ei olisi silpunnut lehtiä puutarhassa kylmässä kelissä.

Ei tolleen voi verrata, että se ja se eli niin vanhaksi, kun söi kalaa parikin kertaa päivässä. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Pitää muistaa, että sata vuotta sitten ei ollut niin saastuneita vesistöjä, kuin nyt. Nykyään vesistöihin on tungettu jos jonkin moisia ympäristömyrkkyjä, että juuri siitä syystä liiallista kalan syöntiä on syytä itse kunkin rajoittaa. Laivatkin ovat saastuttaneet vesistöjä viimeisten vuosikymmenten aikana todella paljon. Tutustu vaikkapa Itämeren tilanteeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tolleen voi verrata, että se ja se eli niin vanhaksi, kun söi kalaa parikin kertaa päivässä. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Pitää muistaa, että sata vuotta sitten ei ollut niin saastuneita vesistöjä, kuin nyt. Nykyään vesistöihin on tungettu jos jonkin moisia ympäristömyrkkyjä, että juuri siitä syystä liiallista kalan syöntiä on syytä itse kunkin rajoittaa. Laivatkin ovat saastuttaneet vesistöjä viimeisten vuosikymmenten aikana todella paljon. Tutustu vaikkapa Itämeren tilanteeseen.

Niin kyllähän iso silakka imee itseensä oikeen ympäristömyrkkyjä prkl meret nykyään isoja kaatopaikkoja.Hittoja itse mitään pelkkää kalaa ala järsiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä oli melkoisen saastuneita vedet silloin minun isovanhempieni aikaan. Vesistöihin laskettiin vaikka mitä myrkkyjä välittämättä mistään mitään, meni vaikka mitä elohopeaa ja ddt:tä monella lailla. Ja oli jos jonkinlaista kyllästämöä, jotka laski liemet suoraan vesistöihin. Kyllä nykyään on vedet puhtaita!
        Sisävesillä vaari kalasti ja minäkin nykyään kalastelen samoilla vesillä.

• Meren dioksiinipitoisuuden pitäisi olla laskenut samoin lyijyn. Sisävesien metyylielohopea on kasvanut mutta ongelma on liiallisessa ja yksipuolisessa kalansyönnissä. Isoja ja iäkkäitä kaloja kannattaa välttää .Mikromuovia löytyy, ongelma nykyään sekä estrogeeni.

• Anonyymi

Kyllä kalaa mielellään syö. Sitä pitää vaan kalastaa.Kala on hyvää jos osaa kokata. Monet ei jaksa perata kaloja edes joten eivät jaksa kalastaa koska liian iso vaiva.

• Anonyymi

Tämä tosi, että monet ei osaa tehdä kalalle mitään, ei perata, ei valmistaa ruokaa. Makkaraa vaan ostetaan kaupasta, kun muuta ei osata!
        Kalaa on NIIN helppo käsitellä, fileeraa hetkessä ja on valmista ruuanlaittoon. Itse kalastettuna lähes ilmaista, kun ei ala päivätöinään käkkimään niiden kanssa. Minäkin poimin kalat katiskasta työmatkoilla kotiin tullessa ja perkailen ne kalat heti. Ei mene paljoa aikaa kalastukseen, eikä rahaa, kun pyydykset kestää vuosikymmeniä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä tosi, että monet ei osaa tehdä kalalle mitään, ei perata, ei valmistaa ruokaa. Makkaraa vaan ostetaan kaupasta, kun muuta ei osata!
        Kalaa on NIIN helppo käsitellä, fileeraa hetkessä ja on valmista ruuanlaittoon. Itse kalastettuna lähes ilmaista, kun ei ala päivätöinään käkkimään niiden kanssa. Minäkin poimin kalat katiskasta työmatkoilla kotiin tullessa ja perkailen ne kalat heti. Ei mene paljoa aikaa kalastukseen, eikä rahaa, kun pyydykset kestää vuosikymmeniä.

Katiska on ihan hyvä ja joko tulee tai ei kaloja.

• Anonyymi

Kalastuksesta yleisesti ni mikäpäs siinä jos katiskoja pitää vedessä ja sillon tällön heittelee virvelillä helvettiä harrastus mikään työhön verrattavissa ole.

• Anonyymi

Niin miksei sitten tee harrastuksesta työtä tai lähde perkaan kaloja norjaan,kalanjalostuslaitokseen töihin.Ammattina kalastaja ei ole häävi mutta Pentti linkolalla oli otetta kun kalasteli.Hitto jotain silakkaa kalastetaan ja suuri osa menee minkinrehuksi ni mitä järkeä tuossa on.

• Anonyymi

Ei ehdi ryyppäämään koska aamuisin pitää herätä neljän ja viiden aikaan. Ja sitten kuudelta pitää olla jo kalassa. Ei voi olla krapulassa.

• Anonyymi

Voin olla vaikka krapulassa kun pomppan bussiin kun on kuukausikortti ja käydä ostamassa 0.5kg silakoita tai muikkua,siinä samalla sillipurkki mukaan jep jep mitä ahkeroida kalojen kanssa. Meneekö itsellä kuukaudessa edes 20 euroa kalaan,ai niin tonnikalaa sillon tällön.Mitä helvettiä itse alan näkeen vaivaa siitä kun kalaa syön. Juu kalastaa ja kuitenkin persauki ni mihin ihmeeseen ne rahat menee-pelaa tietysti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4321
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      91
      3878
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      50
      3416
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      22
      2663
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      24
      2498
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2353
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      43
      2197
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1848
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36