Masennuksen takia eläkkeelle joutuneet

Anonyymi

Miten olette saaneet elämänne haltuun eläkkeellä? Onko elämä helpottunut? Miten eläkkeenne riittää elämiseen?

15

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö kukaan halua vastata… 😔

    • Hei,

      Onko Tukinet sinulle tuttu paikka? Siellä on monenlaisia palveluita, joista voi saada myös vertaistukea.

      - Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

      Esimerkiksi Aikuisen elämää ryhmäkeskustelusta voisit löytää muita vastaavassa tilanteessa olevia. https://tukinet.net/teemat/aikuisen-elamaa/forum/

      Tukinetistä saa itselleen myös tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa elämän ongelmatilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja muita keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Eläkkelle pääsy on helpottanut elämää.Isommat ne tulot on eläkkeellä kuin työttömänä.Olin työtön ennen työkyvyttömyyseläkettä.Ei se eläkkeelle pääsy ole kaikille huono asia.

      • Anonyymi

        Millä tavalla elämäsi on helpottunut? Minkä ikäinen olet? Mistä olet löytänyt sisältöä elämääsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla elämäsi on helpottunut? Minkä ikäinen olet? Mistä olet löytänyt sisältöä elämääsi?

        Ei tartte joka päivä itkeä.45 vuotias olen. Ei mun elämä siitä työttömyydestä eroa kuin ettei tartte käydä kursseilla.Ei eläkkeellä olo eroa työttömyydestä kuin ettei tartte hakea töitä tai opiskelee.Ei se kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu viimesinä työttömyys vuosina ollut mitään herkkua.Kun joka päivä itkee ja siihen ei kiinnitetty huomiota muuten kuin kehottamalla poistumaan tilasta jossa oli muita ihmisiä.Samat ystävät mulla on edelleen kuin silloinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tartte joka päivä itkeä.45 vuotias olen. Ei mun elämä siitä työttömyydestä eroa kuin ettei tartte käydä kursseilla.Ei eläkkeellä olo eroa työttömyydestä kuin ettei tartte hakea töitä tai opiskelee.Ei se kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu viimesinä työttömyys vuosina ollut mitään herkkua.Kun joka päivä itkee ja siihen ei kiinnitetty huomiota muuten kuin kehottamalla poistumaan tilasta jossa oli muita ihmisiä.Samat ystävät mulla on edelleen kuin silloinkin.

        Minä olen 55-vuotias. Elämässäni ei ole oikein mitään muuta sisältöä kuin maksaa laskuja, käydä kerran viikossa kaupassa ja huolehtia, että rahat riittää 😔

        Kaipaisin kovasti kokemuksia sellaisilta ihmisiltä, jotka eläkkeelle jäätyään ovat löytäneet mielekkään elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen 55-vuotias. Elämässäni ei ole oikein mitään muuta sisältöä kuin maksaa laskuja, käydä kerran viikossa kaupassa ja huolehtia, että rahat riittää 😔

        Kaipaisin kovasti kokemuksia sellaisilta ihmisiltä, jotka eläkkeelle jäätyään ovat löytäneet mielekkään elämän.

        Riippuu mitä on ennen eläkkeelle pääsyä. Jos on ollut töissä ja siellä viihtynyt niin sitten voi olla hankalampaa löytää mielekkyyttä elämästä. Itkeminen joka päivä oli mulle aika raskasta kun päivät alkoi itkemisellä koska oli niin paha olo.Mulla meni 7 vuotta ennen kuin pääsin eläkkeelle.Eli sitten kun ei ollut enää mitään toimenpidettä mitä en olis käynyt läpi.Tulivat siihen päätökseen että päästetään tää ihminen eläkkeelle kun ei ole kuntoutunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen 55-vuotias. Elämässäni ei ole oikein mitään muuta sisältöä kuin maksaa laskuja, käydä kerran viikossa kaupassa ja huolehtia, että rahat riittää 😔

        Kaipaisin kovasti kokemuksia sellaisilta ihmisiltä, jotka eläkkeelle jäätyään ovat löytäneet mielekkään elämän.

        Sulle sellasta asiaa, että onko se työ ainoo ilon aihe elämässä. Tottakai rahaa tarvitaan, mutta vähällä tulee myös toimeen. Vanha sanonta kuuluu " raha ei tuo onnea".


    • Anonyymi

      Opiskelin uuden ammatin ja aloitin siis työt uudelleen. Nykyinen ammattini on mielenkiintoinen ja sopii juuri minulle, joten masennuskin häipyi uuden mielenkiintoisen ammatin myötä.

      Ei kannata jäädä sellaiseen työhön, joka ei ole mieleinen. Ammatteja on vaikka kuinka, mistä valita.

    • Anonyymi

      Minä pidän eläkkeellä olosta. Toimeentulosta ei tarvitse huolehtia, kun eläke on melko hyvä. Ja sisältöä päiviin saa heittämällä työkeikkaa sen verran kuin huvittaa tehdä.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti siis et pohjimmiltasi ole täysin kykenemätön ansaitsemaan työllä toimeentuloa 😉
        Täällä kirjoitellaan, että kuka harrastaa autoilua kuka matkailua, jotka molemmat kallista puuhaa ja mikäs siinä jos eläke niin hyvä tai muuta rahaa sekä muu terveys antaa täyden vapauden! Tuo on vaan työkyvyttömyyden kannalta aika arveluttavaa ja epäreilua, ja kun huomioi miten paljon masentuneita tai merkittävästi neurologisesti sairaita on työelämässä tai että mikä on toimintakyky oikeesti - eikä silloin kysytä mitä tai mikä huvittaa😠

        Noh mäkin oon eläkkeellä ja mäkin pystyisin kyllä täyttä työtä tekeen ja vieläpä laadukkaammin ja tuottavammin kuin moni terveempi, mutta on vain semmonen pikku pulma etten käytännössä saa tai ole saanut semmosta työtä tai yritystäkään pyöritettäväksi.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Tällaista tasaista kituuttamistahan tämä on. Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa.

      Pientä piristystä elämään tuo, se keikkailu, niin taloudellisesti, kuin mielen virkistykseksikin.

    • Anonyymi

      Saako ne masennuspaperit helposti, jos ruksii sen testilomakkeen sopivasti, osaan kyllä? Sen vuoksi kyselen, kun mun fyysiset rajotteet ei ole riittäneet vaan lääkäri piti työkykyisenä, vaikka en kyllä ole. Periaatteessa on kuitenkin ihan samantekevää olenko työtön vai eläkkeellä, elleivät ala sieltä kuntakokeilusta ahdistelemaan jonnekin hakemaan.

      • Anonyymi

        Saitko masennuslääkkeet koska sait täydet pisteet kyselystä?


    • Anonyymi

      Masennusta oli silloin tällöin, mutta vanhuuseläkeikään asti sinnittelin. Eläkkeelle pääsy helpotti joka tavalla. Tekemistä riittää ihan kotitöissä ja harrastuksissa niin paljon kuin jaksan.

      Kolme kissaa tuossa hyörii. Niistä on paljon huvia ja iloa. Siinä tuntee itsensä tarpeelliseksi, kun niitä ruokkii, pitää paikat siistinä ja rapsuttelee kehrääjiä.

      Ihmisiä tapaan, käyn kampaajalla, kutsun ystäviä kylään ja kyläilen itse. Kansalaisopiston kursseilla tapaa samanhenkistä porukkaa. Mitä vielä pitäisi? Retkiä ja ulkoilua. Mahdollisuuksia olisi valtavasti.

      Mulla eläke onneksi riittää hyvin kaikkeen tarpeelliseen ja hiukan tarpeettomaankin. En polta enkä juo, autoa ei ole. Lääkkeisiin menee noin 50 €/kk, paljon sairauksia. Asun väljästi ja aika kalliisti, ei asumistukea. Kissojen tarpeisiin menee satanen kuussa, lisäksi ajoittaiset eläinlääkärikulut, tämä ehkä on kallein "harrastukseni".

      Kirjastosta saa lainata kirjoja ilmaiseksi. Kirjasto on mulla lähellä ja siellä on monenlaista ohjelmaa ja tapahtumaa. Sillä silmällä olen valinnut tämän vanhuuden asuinpaikkani, että kaikki on lähellä. Leski olen, siitä leskeneläkettä, joka ansioeläkkeen lisänä turvaa ihan hyvän elämän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe