Ahdistuksen aiheuttama fyysinen pahoinvointi

Anonyymi

En ole näillä Suomi24-sivuilla juurikaan liikkunut saati kysellyt mitään, mutta nyt alkaa olo olla niin huono, että kokeilen tätäkin.

Olen käyttänyt mielialalääkkeitä, pääasiassa sitalopraamia - muitakin on kokeiltu - vuosia. Lääkitys vaihdettiin uuteen (Brintellix), josta ei ole mitään apua, päinvastoin ahdistus vain pahenee, varsinkin aamuisin. Masennus on jotenkin muuttunut tähän ahdistukseen ja huolestuneisuuteen. Tämä v.m. lääke on sitäpaitsi kallista - mutta huomautan, että hinnalla ei todellakaan ole väliä jos lääkitys tepsii!

Aion nyt vaihtaa "lennossa" entiseen sitalopraamiin ilman että kysyn lääkäriltä mitään ja pärjätä sen kanssa siihen saakka, kunnes ehkä syksymmällä varaan ajan toiselta psykiatrilta; tällä sama on seurannut oireitani n. 18 vuotta, ei ihan vuosittain mutta melkein. Josko joku muu lääkäri (second opinion) näkisi ratkaisun, en kohta kestä tätä fyysistä oloa, joku ikäänkuin jäytää sisuksissa ja jokainen sydämenlyönti tuntuu kaiken aikaa. Aamut ovat pahimpia. Kroppa on ikäänkuin hälytystilassa, tätä olen psykiatrille yrittänyt kuvailla, ilman tulosta.

Saakohan tältä palstalta asiallisia vastauksia, en liiku sosiaalisessa mediassa mutta olen kuullut ja ymmärtänyt että kaikkea soopaa tulee niskaan. - Mitä kokemuksia teillä, jotka tunnette asian tutuksi, olisi? Tällä palstalla ei ehkä voi suositella ketään tiettyä lääkäriä.

2

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuosia käyttänyt mielialalääkkeitä, tämä on mielestäni normaalia lääkkeiden aiheuttamaa fyysistä haittavaikutusta. Lääkkeet joita syödään jatkuvasti masennukseen vuosikausia eikä se silti parane on yksi psykiatrian kummajainen. Todellisuudessa lääkkeet kroonistavat ja ylläpitävät tuota masennukseksi kutsuttua olotilaa joka muuttuu nopeasti fyysiseksi olotilaksi. Lääkkeiden vaihto, lisäämien tai vähentäminen tekevät oireita joita lääkärit sanovat sairauden pahenemiseksi vaikka ovat vieroitusoireita.

      Brintellix lääkkeestä on läheiseni kokemus. Hoitoon kuuluu että sitä aina. nostetaan jonkin ajan kuluttua. Silloin se lamaannutti melko nopeasti kehon toiminnan jo sairaalassa ollessaan. Ei jaksanut aamuisin nousta sängystä, hoitajien täytyi patistella monta kertaa aamupalalle, samaten muihin ruokailuihin,kaikki fyysinen toiminta muuttui liian raskaaksi, ei jaksanut vaatteita pukea, suihkussa käyminen oli ylivoimaista. Tällainen äkillinen lamaantuminen pelästytti ja se näkyi henkisestikin, mikä on ihan normaali reaktio kehon äkilliseen muutokseen.

      Osastolla ei ymmärretty brintellixin aiheuttavan tällaista vaan alettiin keskustella käytöksen aktivoinnista ja sanottiin että mieliala ei kohene ellei ole mitään yritystä normaaliin osaston päivätoimintaan. Lääkettä lisättiin risperonilla, mikä sai kehon muuttumaan tikku-ukkomaiseksi jäykäksi ja ajatukset alkoivat muuttumaan oudoiksi. Elimistön toiminta lamaantui ja pissat ja kakat tulivat tahattomasti housuihin ja laitettiin vaippapotilaaksi.
      Kuvitelkaa miten tietämättömiä sairaalan työntekijät voi olla omista lääkkeidensä vaikutuksista! Mutta tämä on normaalia satojen muidenkin ihmisten kokemaa "hoitoa".

      Nyt vain sanottiin että masennus on muuttunut psykoottiseksi masennukseksi ja alettiin kiireesti pakottaa sähköhoitoon.

      Tällainen omakohtainen kokemus vierestä seuranneena rakkaan läheisen hoitokärsimystä. Kun brintellix ja risperion lopetettiin toisen lääkärin toimesta kehon toiminta alkoi pikkuhiljaa piristyä vieroitusoireiden kärsimisen jälkeen.

    • Anonyymi

      Hei aloittaja! Samaistuin sinuun, oloni samanlainen. Aamusta aina pahin ahdistus ja mielessä jäytää 'mitähän se tämäkin päivä' ja päivien tyhjyys ja näköalattomuus jäytää. Minulla tässä mukana masennustakin.
      En myöskään tiedä, mikä auttaisi. Eivät varmaankaan lääkkeet sen kummemmin. Itselläni vähän käytössä masislääke pienesti aamulla ja murunen rauhoittavaa illalla. Aikoinaan ollut muitakin, mutta ratkaisua ei niistä varsinaisesti saa. Oireisto lyö läpi. Olen jo vanhempi nainen, koko ikäni taipumus ahdistus-masis-oireistoon, välillä voimakkaana, välillä poissa. Myös fyysisesti ahdistus tuntuu, esim ihon ja hiusten kunnossa, ja rinnan kohdilla jotakin korvennusta.

      Auttaa, kun pyrkii siirtämään ajatuksia johonkin järkevään, mielenkiintoiseen tai haastavaan tekemiseen. Mieluummin ihmisen tapaamiseen, mikä ei hokkuspokkus ole mahdollista kuitenkaan. Jotenkin pitäisi osata siirtää olonsa vain tähän hetkeen. Itselleni hoen, että ei ole mitään hätää. Nyt on hyvin ja sitten vaikka puhun itselleni, että teen nyt tämän ja tämän kotiaskareissani. Liikuskelu ja liikunta helpottaa tunnetusti. Joskus vaan on vaikea tilannetta hallita. Tiedät varmaan rentoutumisenkin hyvän vaikutuksen. Mutta. Ei jaksais ponnistella tämmöisiä temppujakaan. Minäkin kyllä mietin, että mikä lääke auttaisi. Olen hyvin huolestunut, maailmantilanteesta sekä muualla asuvista lähisukulaisistani. Miksi ihmeessä en osaisi elää vain omaa elämääni. Miksi en löydä nauttimisen lähteitä. Kiitollisuuttakin kyllä yritän. - Miten sinulla nyt menee?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe