Kohti kesää mennään elämän 154. jaksossa.

Anonyymi

Alkoi edellinen ketju jo hidastaa isompaakin konetta. Tai sitten se oli kuvittelua.
amummu

163

1350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos amummu uudesta, huomasin vasta nyt kun olen nukkumaan menossa.

Calvados

• Huomenta uuteen aamuun ja uuteen Elämä-ketjuun!

Kiitos "täydestä" Elämä-ketjusta ja nyt tästä uuden avaamisesta kiitos amummulle! Sää täällä on kylmä, nollaa näyttää, joten villatakki vain sisälläkin päälle koska patteritkin vain hiukkasen haaleat.

Aamiaisen olen jo syönyt ja Hesarin (paperisen) olen lukenut. Entisiä, sotaisia uutisaiheita ja ukrainalaisten ihmisten ahdinkoa nuo uutiset kertovat. Putinin terveysongelmista myös, mutta pitävätkö ne paikkansa, en tiedä mitä uskoa?

No, jatketaan nyt taas "puhtaalta" alustalta kirjoittelua!

Hyvää keskiviikkoa!

• Anonyymi

Ihme, kun aloittaja ei numeroinut ketjua 153.

myllynkivi

• Anonyymi

Nyt on taas uutta silitettävää kuivumassa koneellisen verran. Vielä ei tullut seuraava konellinen pestävää pyykkiä täyteen. Hyvä niin, että voi vähän henkäistä välillä.

Nyt ei ole mitään ihmeempää jäänyt rästiin, eikä ole mitään luettavaakaan, kun ei nyt oikein houkuta ruveta katselemaan omia kirjahyllyjäkään "sillä silmällä!" Kirjastot ovat kiinni käsittääkseni. Tuleekohan vierotusoireita kun ei ole luettavaa? Täytyy vaan mennä nukkumaan aikaisemmin ja ruveta katselemaan "unten elokuvia!" Niitähän minä olen kova näkemään.

• Anonyymi

Huomasin juuri, että aamuinen kirjautuminen on pois, joten allekirjoitan tuon edellisen kirjoitukseni.

Se olen minä

Rapu

• Olen hiukan ihmetellyt, miten saat noin paljon pyykkiä aikaan, olethan yksineläjä. Ja jaksat vielä silittää kaiken, lakanatkin. Olet kertonut, että on ihanaa nukkua sileissä lakanoissa, kyllä minäkin nukkuisin mielelläni, mutta silittää en jaksa ja sähkömankelille ei ole tilaa asunnossani.

Luen välillä juttuja netistä, että kuinka usein peset esim päälläsi olleet legginsit taikka gollegehousut. En todellakaan joka toinen päivä niin kuin jopa kehotetaan. Sen ymmärrän, että alkkarit ja sukat vaihdetaan joka päivä, mutta että päällyshousutkin melkein joka toinen päivä?

Kauheata vaatteiden kulutusta. Enhän tosin urheilekaan mitään sorttia, sen ymmärrän, että lenkkivaatteet pestään joka käytön jälkeen.

Kirjahyllyssäni olisi paljonkin luettavaa, jos viitsisin. Esim U:n saamia kirjoja.

Viime yönä näin unta jossa olin apen ja anopin kanssa heidän Malmin aikaisessa asunnossaan. Anoppi oli tehnyt jotain hedelmäsalaattia, joka oli laitettu johonkin liemeen ns maustumaan. Sitten otimme kukin sieltä maljasta kaikenlaista lautasellemme, kunnes huomasin, että jäiköhän U:n siskolle ja anopille kuin jämät mutta sitten huomasin, että anoppi teki jo uutta satsia.

Tänään aion katsoa töllöstä Marko Björsin rakkauden etsintää ja Pitääkö olla huolissaan, jossa Kari Hotakainen on kuulemma viimeistä kertaa. Harmi. Olen huomannut, että hän on mainio niissä vastauksissaan, jossa panelistit ovat saaneet kysymykset jo etukäteen ja valmistelleet ne ihan paperista lukien. Tuskin sellaisia vastauksia lyhyessä ohjelmassa saisimmekaan kertalaakista kuultuina.

• Calvados kirjoitti:

Olen hiukan ihmetellyt, miten saat noin paljon pyykkiä aikaan, olethan yksineläjä. Ja jaksat vielä silittää kaiken, lakanatkin. Olet kertonut, että on ihanaa nukkua sileissä lakanoissa, kyllä minäkin nukkuisin mielelläni, mutta silittää en jaksa ja sähkömankelille ei ole tilaa asunnossani.

Luen välillä juttuja netistä, että kuinka usein peset esim päälläsi olleet legginsit taikka gollegehousut. En todellakaan joka toinen päivä niin kuin jopa kehotetaan. Sen ymmärrän, että alkkarit ja sukat vaihdetaan joka päivä, mutta että päällyshousutkin melkein joka toinen päivä?

Kauheata vaatteiden kulutusta. Enhän tosin urheilekaan mitään sorttia, sen ymmärrän, että lenkkivaatteet pestään joka käytön jälkeen.

Kirjahyllyssäni olisi paljonkin luettavaa, jos viitsisin. Esim U:n saamia kirjoja.

Viime yönä näin unta jossa olin apen ja anopin kanssa heidän Malmin aikaisessa asunnossaan. Anoppi oli tehnyt jotain hedelmäsalaattia, joka oli laitettu johonkin liemeen ns maustumaan. Sitten otimme kukin sieltä maljasta kaikenlaista lautasellemme, kunnes huomasin, että jäiköhän U:n siskolle ja anopille kuin jämät mutta sitten huomasin, että anoppi teki jo uutta satsia.

Tänään aion katsoa töllöstä Marko Björsin rakkauden etsintää ja Pitääkö olla huolissaan, jossa Kari Hotakainen on kuulemma viimeistä kertaa. Harmi. Olen huomannut, että hän on mainio niissä vastauksissaan, jossa panelistit ovat saaneet kysymykset jo etukäteen ja valmistelleet ne ihan paperista lukien. Tuskin sellaisia vastauksia lyhyessä ohjelmassa saisimmekaan kertalaakista kuultuina.

Kyllä minä itsekin välillä ihmettelen tuota pyykkieni määrää? Siinä on lakanoita ja tyynyliinoja, alusvaatteita, t-paitoja joitan käytän myös yöasuina ja tietysti kaikenlaisia muita t-paitoja, pyyheliinoja, pöytäliinoja ym. En minäkään päivällä pidettäviä housujani pese joka käytön jälkeen. Silti tuota pyykkiä vaan kertyy.

Minä en ole katsonut koskaan yhtään noista mainitsemistasi tv-ohjelmista. Katson aika vähän tv:stä mitään. Uutiset kyllä katson ykköskanavalta illalla ja nuo A-studiot ym. vastaavanlaiset ajankohtaisohjelmat. Jotain ykkösen sarjoja olen myös katsellut.

Minunkin uneni ovat kyllä hyvin mielikuvituksellisia ja niitä minä kyllä näen, olen nähnyt aina.

• Anonyymi
        Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Kyllä minä itsekin välillä ihmettelen tuota pyykkieni määrää? Siinä on lakanoita ja tyynyliinoja, alusvaatteita, t-paitoja joitan käytän myös yöasuina ja tietysti kaikenlaisia muita t-paitoja, pyyheliinoja, pöytäliinoja ym. En minäkään päivällä pidettäviä housujani pese joka käytön jälkeen. Silti tuota pyykkiä vaan kertyy.

Minä en ole katsonut koskaan yhtään noista mainitsemistasi tv-ohjelmista. Katson aika vähän tv:stä mitään. Uutiset kyllä katson ykköskanavalta illalla ja nuo A-studiot ym. vastaavanlaiset ajankohtaisohjelmat. Jotain ykkösen sarjoja olen myös katsellut.

Minunkin uneni ovat kyllä hyvin mielikuvituksellisia ja niitä minä kyllä näen, olen nähnyt aina.

Kiva, että taas on tilaa kirjailla!

Tänään HS:ssa (kuvasta päätellen) nuori nainen oli onnessaan, kun joku hänen lempitelkkarisarjansa on saanut yhden jakson mahtumaan seitsemään minuuttiin ja jonkun toisen 20min:iin. En ymmärrä tuollaista hosumista. Toisaalta, sehän on tyypillistä tämän päivän (nuoremmalle) ihmiselle, että pitkäjänteisyyttä ei ole. Twitter on siitä yksi esimerkki: parilla rivillä pitää asiansa saada esitettyä. Enempää lukija ei jaksa omaksua kerrallaan??

Kun ajattelen esim, kirjaa, elokuvaa, tv-sarjan jaksoa, niin sellaisen typistäminen vain juonen kertomiseen ei ole mistään kotoisin. Kukin esitys muodostuu monista muistakin asioista, ja parhaimmillaan semmoisesta saa nauttia kaikin aistein. Joskus takavuosina julkaisiin kirjoja, joissa yhteen kirjaan oli ympätty lyhennettynä versiona kolme tunnettua teosta. Minäkin sain jostain kirjakerhosta mainoksena näytekappaleen. Ihan karmeaa. Vain juonen pääosat oli otettu mukaan. Kaikki muu, mikä tekee kirjasta lukemisen arvoisen oli jätetty pois. Sama, niin luulen, on noissa po. toimittajan ihastelemissa tv-sarjoissa: juoni esille ja siinä se. Voi, tätä lyhytpinnaisuuden määrää! Kaikki pitäisi voida esittää 160 merkissä.

On keskiviikko ja kylypäev, kuten siippa sanoo; hänen äitinsä tuli Karjalasta. Meillä tosiaan yksi rutiini, jota yritämme viimeiseen saakka ylläpitää on sauna keskiviikkoisin ja lauantaisin. Vielä se on onnistunut, mutta jatko tietysti riippuu siipan kunnosta. Verenpaine - alhaisen sellaisen - on ollut ongelma muutamana päivänä.

Mutta nyt kuului kutsu saunaan, joten sinne!
        Hyvää iltaa!
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Kiva, että taas on tilaa kirjailla!

Tänään HS:ssa (kuvasta päätellen) nuori nainen oli onnessaan, kun joku hänen lempitelkkarisarjansa on saanut yhden jakson mahtumaan seitsemään minuuttiin ja jonkun toisen 20min:iin. En ymmärrä tuollaista hosumista. Toisaalta, sehän on tyypillistä tämän päivän (nuoremmalle) ihmiselle, että pitkäjänteisyyttä ei ole. Twitter on siitä yksi esimerkki: parilla rivillä pitää asiansa saada esitettyä. Enempää lukija ei jaksa omaksua kerrallaan??

Kun ajattelen esim, kirjaa, elokuvaa, tv-sarjan jaksoa, niin sellaisen typistäminen vain juonen kertomiseen ei ole mistään kotoisin. Kukin esitys muodostuu monista muistakin asioista, ja parhaimmillaan semmoisesta saa nauttia kaikin aistein. Joskus takavuosina julkaisiin kirjoja, joissa yhteen kirjaan oli ympätty lyhennettynä versiona kolme tunnettua teosta. Minäkin sain jostain kirjakerhosta mainoksena näytekappaleen. Ihan karmeaa. Vain juonen pääosat oli otettu mukaan. Kaikki muu, mikä tekee kirjasta lukemisen arvoisen oli jätetty pois. Sama, niin luulen, on noissa po. toimittajan ihastelemissa tv-sarjoissa: juoni esille ja siinä se. Voi, tätä lyhytpinnaisuuden määrää! Kaikki pitäisi voida esittää 160 merkissä.

On keskiviikko ja kylypäev, kuten siippa sanoo; hänen äitinsä tuli Karjalasta. Meillä tosiaan yksi rutiini, jota yritämme viimeiseen saakka ylläpitää on sauna keskiviikkoisin ja lauantaisin. Vielä se on onnistunut, mutta jatko tietysti riippuu siipan kunnosta. Verenpaine - alhaisen sellaisen - on ollut ongelma muutamana päivänä.

Mutta nyt kuului kutsu saunaan, joten sinne!
        Hyvää iltaa!
        am

Huomenta taas!

Heräsin tänään jo vaille kuusi ja luulin, että kello oli vaille seitsemän? Sitä se tekee, kun unihiekat silmissä kelloa tiirailee. No, onpahan nyt hieman enemmän päivää käytettäväksi.

Minäkin ihmettelin noita mini,mini-ohjelmia, joista kolumnisti oli niin innostunut. Minulle ei ole mikään ongelma, vaan päinvastoin ilonaihe, jos esimerkiksi mielenkiintoisessa kirjassa on yli 900:kin sivua, ei ole ollut koskaan. Ainoa hankaluus sitä lukiessa on se, että se painaa. Minulla ei ole "kirjatelinettä", missä sitä voisi pitää.

En ole vielä kunnolla miettinyt, mitä tänään aion tehdä? Voisin tietysti heti silittää nuo eilen pesemäni pyykit, niin niitä silitettäviä ei heti kertyisi, kun entiset sain kaikki silitettyä.

Menen nyt kuitenkin ensin lukemaan tuon HS.fi-lehden ja katson sitten päivän työt!

Torstaita toivotellen

Rapu

• Anonyymi

Hyvää aurinkoista aamua.Ainakin itäHelsinki aurinko paistaa 6.5.22. ja on plus 8,1.Kuin toki äitienpäivää äideille ja mumoille, Jonkunhan lapsi sinäkin olet.Olet mies tai nainen.Voit omaa äitiä ajatella vaikka ei olisi elossa.Naispuolisena vaikka ei lapsia,tai lapset aikuisena ei vältä.Ostaa itselle kukan ja sanoa hyvää äitien päivää!Olet ne ansainut. Itse kuin tuo oman kodin kirjat,ovat pölyntymässä koskematta nihin vissin 25 vuoteen.Ja pikku hiljaa niitä viemässä kierrätys.Lukijallehan vanhakin kirja on aina uusi.Siltys on minulla yksin asuvalla tullut pisteesen.Käärin rullalle lakanat ja tyynilinat ,siellä ne rullassa suoristuu.Pyhkeitä myöten!Käsien kulumat,kipeäksi tulee silitys. Kaiken materialin mut pyrin hankiman ettei silitysrautaa tarvita. Verhoihin on se höyrynen pieni laite,joka silitää.Kunverhot laitaa ja on jo verhotangossa.Sopii nille joilla käsivammat. Sama koske naisten paidat hengarin ja esille vaan:se halpa laite höyryllä siltys. eipä muta voikaa hyvin.kitos luitte, se on tuo huono kirjotus taito virheinen ,Luki häiriö.Kun sihen ei kansa ja kansalisi koulu orpo lapsi saanut tukea.Itä-Helsinki 6.5.22

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvää aurinkoista aamua.Ainakin itäHelsinki aurinko paistaa 6.5.22. ja on plus 8,1.Kuin toki äitienpäivää äideille ja mumoille, Jonkunhan lapsi sinäkin olet.Olet mies tai nainen.Voit omaa äitiä ajatella vaikka ei olisi elossa.Naispuolisena vaikka ei lapsia,tai lapset aikuisena ei vältä.Ostaa itselle kukan ja sanoa hyvää äitien päivää!Olet ne ansainut. Itse kuin tuo oman kodin kirjat,ovat pölyntymässä koskematta nihin vissin 25 vuoteen.Ja pikku hiljaa niitä viemässä kierrätys.Lukijallehan vanhakin kirja on aina uusi.Siltys on minulla yksin asuvalla tullut pisteesen.Käärin rullalle lakanat ja tyynilinat ,siellä ne rullassa suoristuu.Pyhkeitä myöten!Käsien kulumat,kipeäksi tulee silitys. Kaiken materialin mut pyrin hankiman ettei silitysrautaa tarvita. Verhoihin on se höyrynen pieni laite,joka silitää.Kunverhot laitaa ja on jo verhotangossa.Sopii nille joilla käsivammat. Sama koske naisten paidat hengarin ja esille vaan:se halpa laite höyryllä siltys. eipä muta voikaa hyvin.kitos luitte, se on tuo huono kirjotus taito virheinen ,Luki häiriö.Kun sihen ei kansa ja kansalisi koulu orpo lapsi saanut tukea.Itä-Helsinki 6.5.22

Minäkin olen harrastanut tuota, että lakanat vain rullalle, niin siliävät aivan tarpeeksi. Puserot ostan sellaista materiaalia, etteivä silitystä kaipaa.

Äitini haudalle sisareni vie aina kukat äitienpäivänä, koska itse asun täällä Itä-Helsingissä ja sisareni Mikkelissä. Itselläni on maljakossa kimppu minineilikoita, jotka ovat hyvin kestäviä, sain ne yli viikko sitten ja vieläkin ovat kauniita.

Aurinko paistaa kuten jo totesit, hyvää perjantaipäivän jatkoa sinulle anonyymi 8:28 kirjoitukseesi samoin kuin kaikille elämäläisille.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Minäkin olen harrastanut tuota, että lakanat vain rullalle, niin siliävät aivan tarpeeksi. Puserot ostan sellaista materiaalia, etteivä silitystä kaipaa.

Äitini haudalle sisareni vie aina kukat äitienpäivänä, koska itse asun täällä Itä-Helsingissä ja sisareni Mikkelissä. Itselläni on maljakossa kimppu minineilikoita, jotka ovat hyvin kestäviä, sain ne yli viikko sitten ja vieläkin ovat kauniita.

Aurinko paistaa kuten jo totesit, hyvää perjantaipäivän jatkoa sinulle anonyymi 8:28 kirjoitukseesi samoin kuin kaikille elämäläisille.

Kukista tuli mieleen, että keksin oivan kikan, millä laakeassakin maljakossa saa leikkokukat hyvin pysymään pystyssä; kukissa täytyy kyllä olla aika tanakat varret. Pistän maljakon pohjalle paksuksi kerrokseksi kukkaruukkuun, mullan pinnalle koristeeksi (tai kosteuden haihtumisen estämiseksi) tarkoitettuja kiviä. Niiden keskeen kun tökkää esim. ruusun, niin hyvin pysyy pystyssä. Noita kiviähän on saatavana vaikka minkä värisiä, joten esim. lasimaljakossa saa halutessaan kukkien "kasvu"alustan sopimaan niiden väriin. Nytkin minulla on maljakossa valkoisia kiviä ja niiden sekaan pystyyn tuikattuja valkoisia ruusuja.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Kukista tuli mieleen, että keksin oivan kikan, millä laakeassakin maljakossa saa leikkokukat hyvin pysymään pystyssä; kukissa täytyy kyllä olla aika tanakat varret. Pistän maljakon pohjalle paksuksi kerrokseksi kukkaruukkuun, mullan pinnalle koristeeksi (tai kosteuden haihtumisen estämiseksi) tarkoitettuja kiviä. Niiden keskeen kun tökkää esim. ruusun, niin hyvin pysyy pystyssä. Noita kiviähän on saatavana vaikka minkä värisiä, joten esim. lasimaljakossa saa halutessaan kukkien "kasvu"alustan sopimaan niiden väriin. Nytkin minulla on maljakossa valkoisia kiviä ja niiden sekaan pystyyn tuikattuja valkoisia ruusuja.
        am

Tuo onkin mainio keino. Ja samalla koristeellinen. Aikoinaan myytiin sellaisia lasisia reiällisiä laattoja, jotka laitettiin maljakon pohjalle ja reikiin sitten laitettiin ne kukat. Toinen hyvä on se kukkasieni maljakon pohjalle. Sen avulla saa tehtyä kauniita ikebanoja laakeisiin maljoihin.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Tuo onkin mainio keino. Ja samalla koristeellinen. Aikoinaan myytiin sellaisia lasisia reiällisiä laattoja, jotka laitettiin maljakon pohjalle ja reikiin sitten laitettiin ne kukat. Toinen hyvä on se kukkasieni maljakon pohjalle. Sen avulla saa tehtyä kauniita ikebanoja laakeisiin maljoihin.

Joku aika sitten ostin kukkakaupasta vähän paksummasta metallilangasta taivutellun ja käärityn, tippaleivän näköisen häkkyrän, kukkakaupan myyjän nimitti sitä hässäkäksi. Sen moniin silmukoihin ja lenkkeihin saa myös tökättyä kukkia ja hyvin pysyvät pystyssä. Häkkyrä ei maksanutkaan kuin kaksi euroa, joka oli metallilangan metrihinta.

Minullakin noita kukkasieniä on joskus ollut, samoin kukkasiili, joka jossain vaiheessa hajosi, enkä uutta ole ostanut, en tiedä onko niitä enää edes saatavilla. Koristekiviä minulla on monen värisiä, jostain syystä tullut hankittua, mutta nyt niillä vihdoin on käyttöä.
        am

• Nyt vähän rasva-asiaa. Osui silmiini artikkeli, mitä ruokia käsketään välttämään jos sairastat tulehdussairautta. Minullahan on se reuma, joka on tulehdussairaus. Olen jo vuosia tiennyt, mitä aineita tulee välttää reuman takia, mutta tässä jutussa nousi esiin rypsiöljyt ja omega-rasvahapot, joita olen vuosia käyttänyt. Ovat muka tulehdusta lisääviä, mitä taas esim oliiviöljy ei ole, mukamas.

Koska minun on vältettävä huonon kolesterolin saamista, siksi käytän leivälläkin Alentaja-levitettä, jossa on runsaasti omega 3 -rasvahappoja, vaikka se ei makunautintoa anna.

Koska minulla on myös verenpainetauti ja ahtautuneet valtimot, pitää rasvoja välttää, mutta verenohennukseenkin minulla on lääke, jota vielä saattaa ohentaa nämä omegat. Ilmankos aina kun olen ollut leikkausoperaatioissa on verenvuotoni ollut mahtavaa luokkaa ja jo jatkuvan tulehdustilani takia hemoglobiini on alle naisten arvojen jatkuvasti eli en ole moneen vuoteen saanut HB arvoksi 117.

Lähetin äsken myös onnittelut kummitytölleni hänen syntymäpäivänään, joka on tänään. Onneksi vilkaisin seinäkalenteriani, jonne olin sen merkinnyt.

• Anonyymi

Tämän ketjun otsakkeeni väittää, että kohti kesää mennään. Ei oikein siltä tunnu. Koleus puistattaa. Aamulla, kun läksimme viemään siipan autoa huoltoon, niin piti laittaa auton penkin lämmitin päälle, kun oli niin kylmä. Tosin en siinä vaiheessa oikein vielä ollut herännyt, ja unisenahan helposti tulee kylmä vaikka ei edes kylmä olisikaan.

Tämä päivä on taas mennyt melkein kansanterveydelle. En ole muuta tehnyt kuin kaksi keittoa: makkara ja kala. Eikä siinäkään hommaa ole kuin aineksien pilkkominen ja ennen makkaran ja kalan lisäämistä liemen kahteen osaan jako. Niin, ja tietysi sitten syöminen on oma, mukava puuhansa. Minun piti kyllä tänään käydä systerin luona, mutta peruuttiin kun hän oli ollut seurassa, missä oli ollut koronatautinen.

Meillä oli siskon kanssa tarkoitus tutkailla jotain matkaa. Sisko on päättänyt, että yhden matkan hän vielä haluaisi tehdä ennen nk. vanhuuden lepoon heittäytymistä. Hän täytti jo 81v, mutta on todella hyväkuntoinen - vetää vielä melkein joka päivä 8km:n sauvalenkinkin. Italiaan hän haluaisi tuon matkansa tehdä, enkä minä hanttiin pistä, vaikka Ranskakin houkuttelisi. No, katsotaan lähdemmekö mihinkään. Euroopan tilanne on aika lailla veitsen terällä tuon naapurin terroristin takia, joten voi olla, ettei kukaan kohta lähde yhtään mihinkään.

Mutta nyt hakemaan siipan autoa huollosta.

Leppoisaa iltaa.
      am

• Kyllä tuo korona vielä pitää ihmisiä kovassa pihdissään, melkein 30000 uutta tartuntaa viikossa ja uusia kuolintapauksia koronasta nelisensataa kahdessa viikossa, lukee tämän päivän tiedoissa.

Raippaassa kunnossa tuo siskosi vielä.

Ulkomaille ei mieli tee näillä näkymin. Ei edes kotimaa kiinnosta matkustella. U:n kanssa kävimme Mikkelissä ja Seinäjoella edes kerran kesässä, nyt ei tulisi mieleenkään lähteä sinne junalla taikka bussilla.

• Anonyymi

Tänään piti oleman viikon lämpimin päivä, ja olin jo suunnitellut lenkkeileväni hoitokoiran kanssa. Se kuitenkin peruuntui. Koira sairastui, joutui lääkäriin eikä nyt voi matkustaa autossa. Senhän piti tulla meille hoitoon vappunakin, mutta silloin sitä tarvittiinkin perheen diabeetikkolapsen "yöhoitajaksi", kun lasten isän työohjelmat mättivät.

Nyt olisi sitten aikaa tehdä vaikka mitä - vaikka siivota!!😂 - mutta kun yllättäen tuleekin "allakkaan aukko", niin en tiedä, mistä aloittaisin. Toisaalta olisi kyllä kiva vihdoin katsoa muutamat telkkariohjelmien tallennuksetkin, mutta jotenkin tulee syyllinen olo, jos sellaista tekee keskellä päivää.

Tänään olisi myös hyvä sää käsitellä kesäkuntoon pihakalusteet , jotka ovat talven viettäneet ulkona, suojaamattomina. Syksyllä oli niin paljon muita asioita mielessä, että se homma jäi tekemättä. Siippa sen yleensä hoitaa, mutta sairastuminen muutti hänellä, meillä, kaikki kuviot.

Ei meillä kyllä kovin kova käyttö pihakalusteille ole. Mieluummin syömme sisällä kuin roudaan kaikki tarvikkeet ulos ja sitten taas takaisin sisälle. Grilliruokien kanssa on vähän eri juttu, kun ruoat ovat silloin vieressä. Kahvit kyllä hyvällä kelillä juon ulkona, joskus talvellakin, mutta se tapahtuu terassilla olevan pikkupöydän ääressä. Tai itse asiassa ääressä on väärä sana: istahdan muki kädessä sen vieressä olevalle tuolille ja niin olen ulkona kahvilla. Mökinkään isolla terassilla aika harvoin syömme. Kaiken tavaran roudaaminen eessuntaas ja ruoan nopea jäähtyminen, jos vähänkin tuulee, ei houkuta. Isolla porukalla, sään suosiessa terde on kuitenkin oiva paikka herkuttelulle ja seurustelulle. Mutta silloin onkin monta paria käsiä apuna.

Mutt nyt pitää lähteä hankkimaan äitienpäiväkakun aineksia, ettei jää huomiseen, jolloin jäljellä saattaa enää olla raakoja mansikoita. Eihän nuo ulkomaiset mansikat mansikalle kypsinäkään maistu, mutta tuunaamalla - kermalla ja suklaalla - niistä saa aika hyviä.

Mukavaa viikonlopun alkua!
      am
      PS Taaskaan ei kirjautuminen kestänyt edes sitä aikaa, kun tätä viestiä väsäsin

• Ulkona oli ihmeen lämmin, vaikka oli kova tuuli, kun kävin äsken bussilla terkkarin labrassa. Siellä olikin lappu luukulla, että A-kokeita ei oteta tänään kuin ajan varanneille. Minullahan ei aikaa ollut kun viime perjantaina kävin turhaan niin ei sinne viikon sisällä aikaa saa, joten en edes yrittänyt.

Otin sitten B-lapun ja kun vuoroni tuli selitin asian hoitajalle ja hän otti kokeet napisematta. Siellä tuntui olevan vain yksi hoitaja töissä mistä tämä mahdollisesti johtui. En kyllä kysynyt.

Kävin myös apteekissa ja ostamassa pari uutta ristikkolehteä äitienpäivän kuluksi marketista. Aikoinaan minkin tein aina äitienpäiväkakun, kun lapsenlapset kävivät korttejaan tuomassa. Pojan takia ei kakkua tarvitse tehdä, hän kun ei syö mitään makeaa. Lapsena kyllä hänkin söi. Poika on hoikka kuin pajunvitsa että ainakaan lihavuus ei ole syy makean syömättömyyteensä. Naisystävänsä taas karttaa makeaa juuri siksi.

• Auringotonta lauantaipäivää toivottelen. Vielä ei ainakaan mitään sada. Systeri soitti, että heillä on tavattoman lämmintä, mutta tuulee rajusti. Oli vienyt pyykit ulos kuivumaan, sanoi, että pitää vahtia, etteivät lähde lentoon.

Saa nähdä järjestääkö suomalainen Putin-myönteinen porukka huomenna automarssin Helsingissä Venäjän voitonpäivän kunniaksi. Elokapinan asettuminen heille esteeksi olisi tervetullut mielenosoitus.

• Anonyymi

Tänään on minulla ollut silmänilopäivä. Tai, no, ei ehkä niin voi nimitellä, mutta laitoin aamulla pöydälle kukkaliinan, missä vaaleanpuna-valkoisia kukkia vaihtelevasävyisen vihreän seassa. Liinan hankin pari kesää sitten p-tytön ripparijuhlien kahvipöytään. Pöydälle isoon, valkoiseen maljakkoon pistin 20 valkoista ruusua (ne olivat tänään kaupassa tarjouksessa), vierellään valkoinen kynttilä (eihän nyt oikein enää kynttiläaika ole, mutta onpahan väreihin sopivana rekvisiittana). Pöydälle pistän huomenna kakun, missä on mansikka-juustotäyte - siis vaaleanpunainen - kakkuun tulee vain päälle vaaleanpunainen voikreemikuorrutus ja mansikoita, joten vaaleanpunainen täyte näkyy raitana kakun kyljissä:)). Leipomani korvapuustit eivät oikein sovi väreihin, mutta maku saa korvata sen puutteen.

Juu, en ole ihan pähkähulluksi tullut, kun tämmöisiä puuhaan. Tahattomasti nuo värit tulivat määrääviksi, kun aloin huomisia äitienpäiväkahveja suunnitella. Ei meillä ole mitään ihmetarjottavia: korvareita, kakkua, jätskiä, kahvia ja p-pojalle limua, p-tyttö juo jo kahvia. En laita lounasta, kun porukat pääsevät tänne eri aikoihin ja syövät muualla. Siipan kanssa syömme päivällä kahdestaan parsaa ja broileria.

Silmänilo on pieni metsikökkin, joka alkaa heti piha-aitamme takana: valkovuokkomeri ympärillään hiirenkorvaiset koivut. Pihamme sireeneissäkin on jo lehdet, samoin käynnöshortensiassa pihamännyssämme. Tämä aika on kesän tulossa parasta. Herkkä vihreä ja uuden elämän alku saavat aina liikuttumaan, keväästä toiseen. Siippakin on aika totinen. Ehkä pohtii, onko tämä hänen viimeinen keväänsä. Niinhän voi käydä. Mökillekin pitäisi päästä katsomaan kevään puhkeamista. Emme ole käyneet siellä koko talvena. Syyskuun alussa sieltä palattuamme siippa meni hengitysvaivojensa takia päivystykseen ja sieltä suoraan sairaalaan, ja sillä tiellä ollaan.

Vaan nyt sen vaaleanpunaisen kakun tekoon😁

Hyvää äitienpäivää🌹
      am

• Sieluni silmillä näin amummu, tuon sinun pöytäsi kauneuden ja siihen huomenna katettavat herkut! Kyllä kelpaa nauttia. Kauneuskin on jo puoliruokaa, eikä noin sanota turhaan.

Minä menen nuorimmaiseni kotiin ja sinne tulee myös vanhin tytär miehineen ja lapsineen. Hakevat minut mukaansa täältä. Pojan tytär (17 vuotta) ja hänen kolme samanikäistä ystävätärtään ovat lähteneet Amsterdamiin ja poikani sanoi, että hän ja miniäni päättivät, etteivät halua päästää tyttöjä keskenään sinne, joten he lähtivät mukaan viikonloppua viettämään siellä.

Nuo puiden silmut ilmestyy yht'äkkiä. Silmät ja mieli eivät meinaa pysyä mukana siinä vauhdissa. Ihminen on vielä "jäässä" talven ja pimeyden jälkeen.

Hyvää äitienpäivää toivottelen minäkin!

• Voi miten ihanan äitienpäivän kahvipöydän amummu luo. Näen sen mielessäni millainen on hyvän kuvauksen kera. Ja aistin sen pienen surun siinä ohessa.

Minulla ei ole U:ta huomenna äitienpäiväpöydässä, ensimmäistä kertaa. Muutama isompi juhla on jo tässä mennyt ilman häntä.

Lapselapsien kanssa olin skypeyhteydessä äsken, jonka pojanpoika järjesti oman äitinsä luota. Olivat siellä tänään äitienpäivälounaalla kun huomenna ovat pp:n vaimon äidin ja isän luona vastaavassa tilanteessa.

Hyvää huomista äitienpäivää kaikille äideille!

• Anonyymi

Kiitos, "tytöt"! Todellakin, minulla on jostain syystä juuri tänään ollut hieman surullinen mieli. Mutta voin vain kuvitella sen murheen, mikä sinulla, Cee, on tänään, huomenna, ylihuomenna... Aikahan siinä asiassa tekee tehtävänsä, helpottaa, mutta ei poista surua eikä kaipausta; nehän eivät häviä koskaan. Tekin saitte niin monta kymmentä hienoa yhteistä vuotta, monta yhteistä juhlapäivää ja muita tapahtumia. Yhteistä suruakin. Ja sitten sitä ihan tavallista jokapäiväistä elämää, mikä kuitenkin elämässä parasta, vaikka välillä raskastakin.

Kiva, Rapunen kun pääset läheistesi kanssa yhteiseen pöytään. Se on juhlaa parhaimmillaan. Sinullakin niitä vaikeuksia on elämässäsi ollut yllin kyllin, joten juhla, kaikki kiva on täysin ansaittua, mistä ihan varmasti osaat nauttia.

Leppoisaa iltaa, minä lähden saunaan.
      am

• Anonyymi

Äitienpäivää on taasjuhlittu. Sääkin suosi, ainakin aurinko paistoi, mutta tuuli oli hieman kolea.

Meillä oli mukavaa. Eipä muuta "ohjelmaa" tarvittu kuin tuon meidän nuorimmaisen touhujen seurailu. Hänellä virtaa riitti ja hyväntuulisuutta. Ihmetyttää kun ihmisiä on paljon koolla ja jokaiseen piti yrittää tutustua. Kyllä hän tutustuikin ja oli jopa lähdössä mukaan, kun poistuimme kaikki yhtäaikaa. Vanhemmille tuli jo "hätä" kun poikakin on menossa ulos joukon mukana.

Minun poikani soitti Amsterdamista ja oli hyvin tyytyväinen heidän matkaansa. Hän kehui kovasti kuinka mielenkiintoinen Amsterdam onkaan. Hän on matkustanut paljon, mutta ei ole käynyt Amsterdamissa, kuin kauan sitten lapsena, kun olimme siellä joskus koko perhe. Nyt kuulema Amsterdam tulee toistekin matkustuslistalle.

Päivä oli mukava ja herkkuja oli vaikka mitä. Oli erittäin mukava nähdä myös lapsenlapsia. Kaikkia heitä en tosin nyt kyllä tavannut.

Hyvää päivänjatkoa kaikille äideille! Isille myös! Olkaa onnellisia perheistänne.

• Anonyymi

Kirjautuminen unohtui, mutta allekirjoitan

Rapu

• Anonyymi

Meilläkin on nyt talo tyhjennyt , pöytä raivattu, tiskit koneessa ja kakun loppu pakattu kylmään. Hyvin riittivät syömiset, mukaankin sain niitä laittaa. Oli ihanaa nähdä taas tauon - ei onneksi kovin pitkä - jälkeen molemmat pojan lapset. Poikaa näemme usein, mutta tytöllä on niin paljon kouluhommia, että ei oikein kerkiä käydä missään. Ja omiakin menoja tietysti on 17-vuotiaalla, kun aikaa koululta jää. Koirillakin oli kivaa, kun oli niin monta rapsuttajaa.

Nyt istun katsomassa Elämäni biisin uusintaa, kylmän valkkarin säestämänä.

Rauhaisaa pyhäillan lopettelua!
      am

• Hyvää äitienpäivän jälkeistä elämää. Minä olen taistellut kirjallisesti Avastin kanssa, ne kun eivät tajua millään, että en käytä sitä ohjelmaa enää ja he vain väittävät että se on voimassa ensi vuoden toukokuun kolmanteen päivään asti, jota en ole ladannut koneelleni vaan poistanut entisenkin. Silti 69,99 e on otettu luottotililtäni varauksena, jota ei ole vielä laskutettu.

Olen moneen kertaan lähettänyt sinne viestiä, pääkonttori on jossain Tsekeissä ja joku John lähettelee minulle viestiä, tarvitsenko apua sen asentamiseen. Lähettivät jo latauskoodinkin uudelleen. Sieltä saa vastauksia vaikka millä kielellä, mutta ei suomeksi. Olen valinnut englannin, mutta eivät kai ymmärrä sitäkään. Sen sain ainakin heidät uskomaan, että ensi vuonna eivät ota suoraan varausta luotoltani. Tänään jo arveli, että haluanko palauttaa sen suoravarauksen ensi vuonna? No en todellakaan. Ei koneella voi olla kahta turvaohjelmaa yhtä aikaa.

• Sain jo taas Avastilta viestin, onko minulla perheenjäsen jonka koneelle ostamani Avast voitaisiin siirtää. Vastasin, ettei ole.

• Anonyymi

Nyt sain lopultakin sieltä Avastilta viestin, että käsittelevät luottotilini Avast-varauksen, voi viedä 5- 7 päivää. Eihän se tarvitse muuta kuin että peruuttavat sen varauksensa koska rahaa en ole vielä maksanut, vaan se on odottanut pankkini luottokortin käyttölaskutusta.

Eräs ihminen kertoi, että hän joutui vaihtamaan tilinumeronsa ennen kuin avast saatiin lopettamaan hänen laskuttamisensa.

Cee

• Melko miedot voitonpäivän juhlat näkyy Venäjällä olleen. Hyvä niin. Ei ole paljon pulisteltavaa, kun on mennyt aika ukrainalaisia taloja ja siviilejä pommittaessa ja kansalaisilta evätty tieto mitä siellä on tehty itse asiassa. Kyllä venäläisäidit repeävät kun kuulevat, että poikansa ovat kuolleet pelkässä sotaharjoituksessa, jonka piti olla vain joku erikoisoperaatio.

• Sain U:n siskolta eilen Ausseista viestin, että hän on potenut huimausta nimeltään vertigo jonkin aikaa ja oli jo käynyt lääkärilläkin jolta oli saanut jotain lääkettä, joka ei ole juuri auttanut. Lähetin hänelle äsken artikkelin suomalaisesta lääkärilehdestä, jossa sanotaan, että kyse on hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta, joka johtuu korvasta. Korvasakka on väärässä asennossa ja se saadaan oikeaan asentoon roikottamalla päätä sängyn laidan yli tietyllä tavalla. Artikkelissa on havainnekuvat siitä. Sisareni miehen siskolle on tehty tuo toimenpiden sairaalassa. Se uusii kyllä ajoittain, mutta hän on tottunut siihen.

Sain tänään Avastilta jopa puhtaalla suomen kielellä ilmoituksen että rahani palautetaan sieltä luottotililtä. Kyllä kannatti lähettää heille viestejä moneen kertaan.

• Tervehdys täältä tuuliselta SU-SI alueelta! Männynoksat heiluu välillä aivan vimmatusti tuossa ikkunantakana. Sitten taas tyyntyy hetkeksi.

Meillä on taloyhtiössä ollut jo monena päivänä katonpesijät töissä. Kai ne sitten täytyy katotkin pestä, en vain ole tuosta hommasta ennen kuullutkaan. Eikä näitäkään kattoja ole ennen pesty muuten kuin mitä sade on pessyt. Seuraavaksi alkaa ovi- ja ikkunaremontit ja sitten se on jo liikaa minun kukkarolleni. Yksin kun kaikista kuluista vastaan ja korjauksia, remontteja, on ollut yhtenään.

Minulla ei ole ollut koskaan mitään maksavaa "suojaa" tässä tietokoneessani. Jotkut sanoo, että kympissä on jo hyvä suoja olemassa, eikä muuta tarvita.. Liinuxs-ohjelmisto (en muista edes miten tuo Liinux kirjoitetaan, mutta olkoon) ei tarvinnut myöskään mitään ylimääräistä suojaa. Hankalalta tuntui tuo Ceen yritys päästä eroon tuosta Avanti-ohjelmasta? Minä "kammoan" noita joista ei edes eroon pääse millään.

• Avasti, eikä Avanti! Väärin meni tuokin! Sitä se tekee kun hosuu.

• Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Avasti, eikä Avanti! Väärin meni tuokin! Sitä se tekee kun hosuu.

Kaipa niitä kattojakin on pestävä, koska sinne kertyy kaikkea likaa vuosien saatossa ja alkavat kasvaa sammalta. Sen myötä sitten reikiintyvät ja alkavat vuotaa. Siskoni mies uusi muutama vuosi sitten heidän talonsa katon.
        Kälyni ja miehensä ovat uusineet omakotitaloonsa jo lähes kaiken. Tänä vuonna ovat vaihdattaneet ikkunat ja sukittaneet putkensa. Katto uusittiin muutama vuosi stten. Nyt on myös ilmalämpöpumppu korjattavana. Kyllä niissä on aina hommaa, joka maksaa.

• Meittin kattoremppa maksoi niin paljon, että jouduttiin ottamaan laina, minkä korko tosin on "olematon" mutta joudutaan sitä vielä maksamaan viitisen vuotta. Minulle sanottiin, että aina kauemmin katto kestää, mitä paremmin sitä huoltaa. Veikkaan, että harva itse sinne katolle menee kattoa pesemään ja taas maksaa. Tosin enpä ole nähnyt kenenkään pesevän ainakaan peltikattoa tai huopakattoa. En myös tiilikattoa, missä sitä sammalta helpommin kait esiintyy

Oma asunto on kullan kallis, mutta minkäs teet. On sitten vuokra tai oma, niin valtavan määrän koti pitää työntekijöitä leivissä ja pankkeja kans

• Nämä meidän taloyhtiön katot ovat tiilikattoja. Ainakin ne näyttävät minun mielestä tiilikatoilta. Aaltoilevia, tummanpunaruskeita ovat väriltään, eivät siis mitään tasaisia tiilejä. Ei ole tullut mieleen aiemmin miettiä kattojen materiaalia sen kummemmin, mutta nyt kun noita "kattokassisia" on katoilla näkynyt ja tulihan noista pesuista ilmoituskin postilaatikkoon. Ei niitä kattoja ole aiemmin pesty.

Kallista alkaa olla tämä oman osakkeen pitäminenkin yhden tuloilla Helsingissä.

Nämä meidän taloyhtiön katot ovat tiilikattoja. Ainakin ne näyttävät minun mielestä tiilikatoilta. Aaltoilevia, tummanpunaruskeita ovat väriltään, eivät siis mitään tasaisia tiilejä. Ei ole tullut mieleen aiemmin miettiä kattojen materiaalia sen kummemmin, mutta nyt kun noita "kattokassisia" on katoilla näkynyt ja tulihan noista pesuista ilmoituskin postilaatikkoon. Ei niitä kattoja ole aiemmin pesty.

Kallista alkaa olla tämä oman osakkeen pitäminenkin yhden tuloilla Helsingissä.

Nykyisiä peltikattoja on vaikea erottaa tiilikatosta. Sisareni miehen asentama uusi katto heidän taloonsa näyttää ihan suklaanruskealta tiilikatolta mutta se on peltiä. Katto koottiin samannäköisistä aaltoilevista paloista kuin vastaava tiilimateriaali. Ennen vanhaanhan peltikatto oli sellaista ihan suoraa ja sileätä. Näin muistelen.

• Calvados kirjoitti:

Nykyisiä peltikattoja on vaikea erottaa tiilikatosta. Sisareni miehen asentama uusi katto heidän taloonsa näyttää ihan suklaanruskealta tiilikatolta mutta se on peltiä. Katto koottiin samannäköisistä aaltoilevista paloista kuin vastaava tiilimateriaali. Ennen vanhaanhan peltikatto oli sellaista ihan suoraa ja sileätä. Näin muistelen.

Niin, voi nämä katot olla peltiäkin? Siksi rupesinkin jo itsekin sitä miettimään tuossa edellisessä kommentissan, kun tuli "uskonpuute!"

Minä keitin nakkikeittoa ja sitä on moneksi päiväksi. Voisikohan sitä pakastaa? Lyhensin yhdet tyttäreltäni saadut valkoiset housu ja huomasin tuon homman hankalaksi, kun sen käsin tein, eikä sormet oikein totelleet ja neulansilmä oli niin pieni ja lanka luiskahteli yhtenään pois neulansilmästä. Oli kyllä työtä saada se sinne takaisin, kun ei paljo reikää näkynyt neulassa. Toista lahjetta lyhentäessä se lähti yhtenään pois, kun lanka oli jo melko lyhyt siinä neulassa. Sitkeä kun olen, niin periksi en antanut ja nyt se homma on tehty.

Täällä paistaa aurinko, mutta ei ole kuin 8 astetta ulkona lämmintä. Minulla on komea riippupelargonia-amppeli tuossa etuoven vieressä. Sain sen tyttäreltä äitienpäivänä. Toivottavasti se ei palellu enää. En saa sitä nostettua sisälle yöksikään, kun se on niin suuri ja painava.

Niin, voi nämä katot olla peltiäkin? Siksi rupesinkin jo itsekin sitä miettimään tuossa edellisessä kommentissan, kun tuli "uskonpuute!"

Minä keitin nakkikeittoa ja sitä on moneksi päiväksi. Voisikohan sitä pakastaa? Lyhensin yhdet tyttäreltäni saadut valkoiset housu ja huomasin tuon homman hankalaksi, kun sen käsin tein, eikä sormet oikein totelleet ja neulansilmä oli niin pieni ja lanka luiskahteli yhtenään pois neulansilmästä. Oli kyllä työtä saada se sinne takaisin, kun ei paljo reikää näkynyt neulassa. Toista lahjetta lyhentäessä se lähti yhtenään pois, kun lanka oli jo melko lyhyt siinä neulassa. Sitkeä kun olen, niin periksi en antanut ja nyt se homma on tehty.

Täällä paistaa aurinko, mutta ei ole kuin 8 astetta ulkona lämmintä. Minulla on komea riippupelargonia-amppeli tuossa etuoven vieressä. Sain sen tyttäreltä äitienpäivänä. Toivottavasti se ei palellu enää. En saa sitä nostettua sisälle yöksikään, kun se on niin suuri ja painava.

Onkohan amummu orvokkeja istuttamassa kun ei ole näkynyt pariin päivään.

Sukulaisporukka on tänään olleet sydneyläisessä ravintolassa syömässä perheen isän 60-v lounasta taikka illallista tyttärensä kanssa, menevät viikonlopuksi sukuloimaan U:n siskon luokse, eli perheen äidin tätilään.

• Ilokseni huomasin äsken, että Avast on jo palauttanut sen 69,99 e, mikä oli luottotililläni varauksessa, että sitä ei sitten laskuteta minulta. Kannatti käydä hankalaa e-mail-keskustelua firman kanssa, jossa ei ymmärretä suomenkieltä.

• Anonyymi

Talon kunnossapito taitaa olla loppumaton projekti. Aina on jotain hommaa. Poika ja miniä hankkivat kolme vuotta sitten silloin vielä lähes uuden talon, ja kaiken aikaa siinäkin on jo jotain tekemistä. Ei - vielä - mitään kovin isoa, mutta kaikenlaista pientä korjattavaa ja huollettavaa ja kesällä piha- ´ja puutarhatöitä. Toisaalta "puuhamaa" sopii sille, joka tykkää busata kaikenlaista, ja poika ja miniä ovat juuri sellaisia ihmisiä

Siipasta ja minusta ei olisi omakotiasujiksi. Näissä asoy-muotoisissakin rivarinpätkissä on välillä ollut ihan liiaksikin (meille) hommia, kun yhtiössä aina on yritetty säästää menoissa tekemällä itse, mitä voi. Esim. kattojen pesu ja puhdistus on tehty keväisin ja syksyisin. Enää ei meistä kumpikaan katolle kiipeä, mutta onneksi reipas, nuorempi sukupolvi tekee sen.

Tänään oli minulla kettisten hoitopäivä. Poika, siippa ja remonttimies kävivät mökillä tutkailemassa terassiremontin tarpeita. Siippa lähti kyllä vain tahdin lyöjäksi. Hänen veriarvonsa ovat juuri nyt aika huonot syöpähoitojen takia, joten ei jaksa juuri muuta kuin oleilla. Mökille hänen kaiken aikaa kuitenkin tekee mieli, ja nyt sitten pääsi siellä käymään vaivatta, kun ei edes tarvinnut ajaa itse. Kaksin emme meilellämme sinne lähde. Jos jotain sattuu, niin siellä lääkäri on pitkän matkan, vuorokauden ajasta riippuen vielä pidemmän matkan päässä. Ja jos vaikka taas verenpaineiden häviämisen takia kaatuu, niin en yksin jaksa häntä nostella tai siirrellä. Eli kotosalla enimmäkseen pysytään. Se on vain niin sääli siipan takia, kun mökki on se paikka, missä hän lataa akkujaan ja missä hän rakastaa olla. Mutta faktojen kanssa pitää elää.

Mukavaa keskiviikkoiltaa. Minä lähden kohta "mukavoimaan" itseäni saunaan.
      am

• Huomasin vasta, että Cee oli uumoillut minun olleen orvokkien istutuksessa. Tavallaan olinkin, vaikka itse istuttaminen vei hommasta muutaman kymmenen sekuntia.Neljään isoon piharuukkuun, joissa jo valmiina talven jäljiltä hyvin voiva pallotuija, pistin puutarhalta hakemani orvokit ruukkuineen päivineen. Helppo homma.

Muuten on tässä lievästi huolestunut olo. Siippa sai eilen labrakokeistaan jobinpostia: tietyt veriarvot ovat niin huonot, että huomista infuusiota joudutaan siirtämään, vielä ei ole tiedossa kuinka pitkälle. Tietysti ensimmäisenä huolettaa syövän reaktio lääkityksen hidastumiseen, intoutuuko se leviämään vai pysyykö ennallaan. Kasvainhan ei parane, mutta sen eteneminen voidaan onnistuneella hoidolla pysäyttää. No, muutahan tässä ei voi kuin elää lääkärin neuvojen mukaan ja odotella veriarvojen parantumista.

Kohta lähden käymään sisareni luona päiväkaffeilla. Sinne piti minun mennä jo viime viikolla, mutta tuli kaikenlaista niin hänelle kuin minullekin. Vaikka eläkeläisiä kumpikin olemme, ja voi mennä viikkoja, ettei tapahdu mitään, niin monesti juuri kun jotain pientä toimintaa on suunnitellut, tuleekin muuta yllättävää ja ne vähäisetkin suunnitelmat sitten menevät uusiksi.

Sisarestani tuli mieleen yksi hänen ikätoverinsa, joka vähän väliä soittaa sairaalast, mihin on joutunut kaatumisen seurauksena. Hän on monta kertaa kadulla kävellessään yksinkertaisesti vai kompastunut, ja siitä naamalleen katuun ja sairaalaan. Hän sanoo syyksi: "kun tämä askel on niin matala". Ja se todellakin on niin. Minäkin olen monet kerrat kotona meinannut kompastua mattoon😣. Pitäisi enemmän nostella jalkojaan kävellessä🤣, tai siirtyä takaisin paljain jaloin oleiluun. Tossut ovat turmioksi!

Hyvää kevättorstaita!

• Mukavaa, että sinulla, amummu, sisar asuu niin lähellä että voitte joskus piipahtaa toistenne luokse kahvittelemaan. Sekin piristää, koska siskon/siskojen kanssa on ollut se yhteinen koti ja lapsuus joskus ja vain sisarusten kanssa voi puhua "samaa kieltä" noista lapsuuden asioista.

Toivottavasti siippasi veriarvot pian kohenevat ja hoidot voivat jatkua. Ei kai hän rasita jotenkin liikaa itseään? Ravinnon suhteen sinä pidät huolen siitä, että kaikki on kohdallaan.

Tuosta kaatuilusta. Minullakin on yksi tuttu, joka on kaatunut monta kertaa ja telonut molemmat kätensäkin, mutta muuten on kyllä hyvinvoiva, jalka vain saisi nousta hieman korkeammalle liikkuessaan. Näkökykykin hänellä on kyllä heikohko ja ikääkin on jo aika paljon.

Päivänjatkoja!

Mukavaa, että sinulla, amummu, sisar asuu niin lähellä että voitte joskus piipahtaa toistenne luokse kahvittelemaan. Sekin piristää, koska siskon/siskojen kanssa on ollut se yhteinen koti ja lapsuus joskus ja vain sisarusten kanssa voi puhua "samaa kieltä" noista lapsuuden asioista.

Toivottavasti siippasi veriarvot pian kohenevat ja hoidot voivat jatkua. Ei kai hän rasita jotenkin liikaa itseään? Ravinnon suhteen sinä pidät huolen siitä, että kaikki on kohdallaan.

Tuosta kaatuilusta. Minullakin on yksi tuttu, joka on kaatunut monta kertaa ja telonut molemmat kätensäkin, mutta muuten on kyllä hyvinvoiva, jalka vain saisi nousta hieman korkeammalle liikkuessaan. Näkökykykin hänellä on kyllä heikohko ja ikääkin on jo aika paljon.

Päivänjatkoja!

Rapunen, se onkin siipalle ehkä piinallisinta, että ei jaksa tehdä juuri mitään. On aina tottunut hoitelemaan fysiikkaa vaativia tekemisiä, kotonakin, mutta nyt ei jaksa juuri mitään. Eilen kuori perunat seisaaltaan tiskipöydän ääressä, ja joutui sen jälkeen pitkään ottamaan lukua, kun voimat hävisivät. Hemoglobiini oli hänellä eilen 107, mitä lukemaa ei tähän mennessä aiemmin ole näkynyt. Valkosolujen arvo oli myös paljon alle alarajan. Johtuu sytostaateista.

Minua nyt tietysti askarruttaa, miten hoidon jatko sujuu, jos veriarvot ovat jatkuvasti huonoja. Se jää nähtäväksi, mutta uusia unettomuutta esistäviä asioita en nyt kaipaisi. Vaan otettava on mitä annetaan.

Meidän vuosilla kaatumisen riski taitaa vain kasvaa. ilman erikoisia sairauksiakin. Tarkkana saa askelissaan olla etenkin jos liikkuu muualla kuin suoralla, sileällä - kesäkelillä - tiellä. Meidän kettikset ovat aika kovia kiskomaan remmissä kulkiessaan. Siinä todellakin pitää tarkasti katsoa, mihin esim. metsäpolulla astuu. Jos ei ole, niin pian voi olla maankamara naaman kanssa kosketuksissa ja menee nenä ja neljä hammasta.

• amummu kirjoitti:

Rapunen, se onkin siipalle ehkä piinallisinta, että ei jaksa tehdä juuri mitään. On aina tottunut hoitelemaan fysiikkaa vaativia tekemisiä, kotonakin, mutta nyt ei jaksa juuri mitään. Eilen kuori perunat seisaaltaan tiskipöydän ääressä, ja joutui sen jälkeen pitkään ottamaan lukua, kun voimat hävisivät. Hemoglobiini oli hänellä eilen 107, mitä lukemaa ei tähän mennessä aiemmin ole näkynyt. Valkosolujen arvo oli myös paljon alle alarajan. Johtuu sytostaateista.

Minua nyt tietysti askarruttaa, miten hoidon jatko sujuu, jos veriarvot ovat jatkuvasti huonoja. Se jää nähtäväksi, mutta uusia unettomuutta esistäviä asioita en nyt kaipaisi. Vaan otettava on mitä annetaan.

Meidän vuosilla kaatumisen riski taitaa vain kasvaa. ilman erikoisia sairauksiakin. Tarkkana saa askelissaan olla etenkin jos liikkuu muualla kuin suoralla, sileällä - kesäkelillä - tiellä. Meidän kettikset ovat aika kovia kiskomaan remmissä kulkiessaan. Siinä todellakin pitää tarkasti katsoa, mihin esim. metsäpolulla astuu. Jos ei ole, niin pian voi olla maankamara naaman kanssa kosketuksissa ja menee nenä ja neljä hammasta.

Tuo on juuri hankalaa, kun ihmiselle keksitään sopiva hoitomuoto, niin sitten elimistö ei kestäkään sitä, vaan joudutaan tekemään kompromissejä. Muistan kun U:kin tunsi viime vuonna olonsa huonoksi ja väsyneeksi jo alkuvuodesta ja kävi lääkärillä saaden lääkitystä niin se ei suinkaan parantanut hänen olotilaansa, vaan tunsi itsensä jatkuvasti väsyneeksi ja päässä oli kuulemma olo kuin sumuisten vuorten gorillalla, eli jotenkin sekava ja sumuinen ja näkökykykin huononi. Ei jaksanut käydä kävelylenkeillään kun oli aina niin jaksanut tehdä vaikka työpäivän päälle. Eikä hän ollut tottunut lääkkeisiin koskaan. Lopputulos sitten tiedetään.

Toivottavasti siippasi kunto paranee nopeasti, niin että hoitoja voidaan jatkaa.

Mukavaa, että sinulla, amummu, sisar asuu niin lähellä että voitte joskus piipahtaa toistenne luokse kahvittelemaan. Sekin piristää, koska siskon/siskojen kanssa on ollut se yhteinen koti ja lapsuus joskus ja vain sisarusten kanssa voi puhua "samaa kieltä" noista lapsuuden asioista.

Päivänjatkoja!

Minäkin olen kaatunut elämässni monta kertaa, mutta vain kerran niin, että jalka oli kipsissä peräti 9 viikkoa. Polvi meni pirstaleiksi kun jalkani lipesi kuoppaan jonka pohjalla oli vettä joka oli jäätynyt ja päällä oli lunta. Jalkani otti lipat sen hiekkaisen kuopan reunaan josta polvilumpio otti vauhtia päätyen toiseen reunaan. Olin alle 5-kymppinen tuolloin.

Mattoon kompastuminen on yleistä jos matossa on yllättäen kupru esim tuolin siirtämisen takia. Muistan kun aikoinaan haimme aina lapsenlapset meille perjantaisin niin kerrankin lensin heidän tarvikekassinsa ylitse kuin leppäkeihäs mennessäni eteisessä olevaan vessaamme ja unohdin että laukku on siinä oven lähellä ja eteisessä ei ollut valoja. Minulle ei käynyt kuinkaan vaikka huomasin olevani kyljelläni eteisen ulko-oven edessä lattialla.

• Täytyypä kirjoittaa, että samaa täälläkin koetaan mattoon kompuroidessa ja läheltä piti lennoissa. Tuntuu vaan niin hölmöltä nostella turhan ylös jalkojaan. Metsissä ja poluilla täytyy kyllä olla kans tarkkana, on juurakkoa jos minkälaista. Kaupungissa lienee ne rotvallin reunat ansakohtia kans.

Ceen kirjoitus polvilumpionsa matkasta herätti kummallisen mielikuvan ja pienen naurahduksen, vaikka en naurahtanutkaan siis onnettomuudelle, vaan mielikuvan luomalle tilanteelle

Tänään tosi kaunis aamu ja edelleen tulee päivästäni vapaapäivä. Vien asuntoauton kesärenkaitten vaihtoon ja jarrujen tarkistukseen ja monttööri sitten katsastaa pientä korvausta vastaan ja ilmoittaa, kun auto on taas virallisesti ajokelpoinen

• Päälle seitsenkymppisenä olen kaatunut railakkaasti kaksi kertaa. Toinen kerta Hesassa ja juuri rotvalli oli este, mistä lähdin lentoon, toinen kerta kiukuissani ja huonot kengät jalassani kotopihalla, mikä johti tikittämisiin ja molempien silmänympärysten mustumisiin. Olin monta päivää tosi hirveän näköinen ja onnekseni en taittanut kumpaakaan kättäni hapuillessani lentojeni loppuvaiheissa käsilläni jotain turvaa, refleksinomaisesti siis.

• Kieltämättä kertomukseni antaa aika erikoisen kuvan polvilumpioni matkasta, aivankuin se olisi ensin luiskahtanut kuopan toiseen reunaan ja päätyen sitten kuopan toiseen reunaan;-)) Kyllä se lumpio pysyi koko ajan kiinni jalassani.

• Anonyymi

Tänään lähdettiin jo kukonlaulun aikaan ajelemaan sairaalalle, missä siipalla röntgen ja lääkärin vastaanotto. Kuvissa ei onneksi näkynyt kylkiluun murtumaa. Luultavasti luiden väliset pehmytkudokset ottaneet kaatumisen tällin vastaan. Lääkäriltä saimme toisenkin rauhoittavan uutisen: syöpäkasvain on pysynyt kurissa. Veren puna- ja valkosolut sen sijaan todella huonot. Ensi viikolla uudet labrat ja sen mukaan sytotiputuksia joko jatketaan suunnitelman mukaan tai pidennetään vielä taukoa, mikä taas ei ole hyvä taudin kehityksen kannalta. Mutta muutakaan ei voi.

Meidän piti ensi viikonloppuna lähteä mökille. Poika ja kaverinsa ryhtyvät terassiremonttiin. Siippahan ei kykene muuhun kuin tahtia lyömään ja minun piti lähteä kokiksi. Jos kuitenkin seuraava infuusio on perjantaina, niin työmiehet saavat mennä kahdestaan. Minä teen mukaan kassillisen sapuskoita, ja toisen kassillisen lisukkeita ja välipaloja. Kyllä niillä viikonlopun pärjäävät. Pääasia, että saisivat vihdoin terassin kuntoon. No, toivossa eletään.

Tänään on perjantai ja kolmastoista päivä. Vielä ei ole tapahtunut kummia, tai en ainakaan ole sellaisista kuullut. Ei edes putleri ole vielä alkanut uhoaan. Ehkä kerää kaikki nöyryytyksensä nippuun ja sitten "antaa palaa". Jonkun pitäisi hälle sanoa, että kansansa on ok, mutta äijä itse iso mätämuna, joka pilannut kaiken. Oma pressamme kyllä latasi kohdalleen sen peiliin katsomisen. Putleri itse sitä ilmaisua on myös käyttänyt. Sai omaa lääkettään.

Mukavaa viikonlopun aloittelua!
      am

• Onko siippasi hiljattain kaatunut, vai oliko tuo jonkun ihan uuden kaatumisen seuraus. Muistan kun taannoin kerroit hänen liukastuneen kävelylenkillänne, minkä jälkeen vasta hankki ne piikkikengät.

Perjantai ja 13 päivä ei ole koskaan tuonut minulle epäonnea, sen sijaan 14 pvä on sattunut olemaan kaksi elämäni epäonnisinta päivää. Eka oli 14.10. jolloin nuorempi poikamme kuoli ja toinen oli 14.12. jolloin polveni murtui. Tapahtumien välillä oli kyllä runsaasti vuosia.

Tuo Putlerin toiminta on kyllä alle kaiken ihmisyyden, kun on kuullut lisää venäläissotilaiden tekemistä raakuuksista Ukrainassa. Mm se autoliikkeen omistajan ja vartijan ampuminen takaapäin ilman mitään syytä. Onneksi siitä jäi liikkeen videokamerakuvat jäljelle hyviksi todisteiksi tekemisistään ja heidät on jo tunnistettu.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Onko siippasi hiljattain kaatunut, vai oliko tuo jonkun ihan uuden kaatumisen seuraus. Muistan kun taannoin kerroit hänen liukastuneen kävelylenkillänne, minkä jälkeen vasta hankki ne piikkikengät.

Perjantai ja 13 päivä ei ole koskaan tuonut minulle epäonnea, sen sijaan 14 pvä on sattunut olemaan kaksi elämäni epäonnisinta päivää. Eka oli 14.10. jolloin nuorempi poikamme kuoli ja toinen oli 14.12. jolloin polveni murtui. Tapahtumien välillä oli kyllä runsaasti vuosia.

Tuo Putlerin toiminta on kyllä alle kaiken ihmisyyden, kun on kuullut lisää venäläissotilaiden tekemistä raakuuksista Ukrainassa. Mm se autoliikkeen omistajan ja vartijan ampuminen takaapäin ilman mitään syytä. Onneksi siitä jäi liikkeen videokamerakuvat jäljelle hyviksi todisteiksi tekemisistään ja heidät on jo tunnistettu.

Juu, talvinen kaatuminen tosiaan oli liukastumisen syytä. Mutta viime viikolla siippa kaatui yöllä vessareissullaan, kun verenpaineet valahtivat 96/58:aan. Loukkasi siinä kylkensä, mutta onneksi ei ole murtumaa. Kipeähän se kuitenkin on, joten yöksi lääkäri määräsi nyt ibuprofeiiniä vahvempaa myrkkyä, että saa nukuttua. Sen lääkkeen kanssa ei kylläkään vessareissuille passaa lähteä ihan huolettomasti, sekin saattaa kaataa, ei verenpaineen takia mutta kolmiolääkkeen tapaan tekee hömelöksi.

Minä en koskaan ole noteeraanut itselleni mitään epäonnen lukua, tavaraa tai vaikkapa mustaa kissaa. Mutta tapanani kyllä on uumoilla epäonnea aina, kun se vain on vähänkin mahdollista. Ainut, missä tuo epäonni ehkä kummittelee on se, että en koskaan tapa hämähäkkiä. Imuriin kyllä niitä olen kiskonut:(. Olen kyllä muuten pahimman sortin pessimisti. Kun pojan lasten kanssa juttelen asioista niin minulla on kova työ muistaa, etten manaile missään asiassa nk. piruja seinille tai herätä heissä huolta tai pelkoja omilla peloillani tai huolillani. Pyrin aina rohkaisemaan ja vahvistamaan heidän uskoaan hyvään. am

• Keskipäivän tervehdys!

En ole saanut mitään aikaiseksi vaikka suunnitelmissa oli yhtä sun toistakin! Olisi saatava tämä laiskuus jo loppumaan, etteivät kaikki hommat kasaudu.

Pihatöitäkin pitäisi tehdä, mutta kädet ja selkä eivät nyt tykkää niistä(kään) hommista. Tulee aika turhautunut olo, kun mieli kyllä tekisi tehdä kaikenlaista, mutta voimat eivät enää oikein taivu mukaan! Kateeksi aivan käy, kun amummu tekee mitä vaan, vaikka hänelläkin on näitä käsiongelmia. Minulla on kyllä myös näitä sydän- ja hengitysongelmia, yritän puolustella itseäni.

Onneksi ei nyt ole kuitenkaan mitään niin tärkeää tekemistä, että sen tekemättä jättäminen haittaisi kohtuuttomasti.

Hyvää lauantainjatkoa!

• Minä en saa yleensä juuri mitään aikaiseksi nykyään, mutta nyt laitoin uuniin ohrarieskan, joka on peremminkin ohrapannari, koska rieska on leipä jossain päin suomea. Tämä on ruokaisa pannari, johon tulee ohrasuurimoita, riisi- ja neljänviljanhiutaleita piimään ja kermaan sekoitettuina parin munan, suolan ja ruokasoodan kera ja syödään voin kera. Ajattelin tehdä munavoita sillä helpolla tavalla, jonka kerran tänne laitoin.

Ihastuin tähän ohrarieskaan jo lapsena, kun isäpuoli toi markkinoilta sitä kotiin ja samalla hän toi Viipurinrinkeliä, joka oli kuin kädet ristissä rinnanpäällä -pulla. Se oli itse asiassa aika mautonta, mutta silloin lapsena saimme niin harvoin herkkuja että Viipurinrinkelikin oli taivaallista syötävää ruislimpun ja ranskanleivän ohella.

• Calvados kirjoitti:

Minä en saa yleensä juuri mitään aikaiseksi nykyään, mutta nyt laitoin uuniin ohrarieskan, joka on peremminkin ohrapannari, koska rieska on leipä jossain päin suomea. Tämä on ruokaisa pannari, johon tulee ohrasuurimoita, riisi- ja neljänviljanhiutaleita piimään ja kermaan sekoitettuina parin munan, suolan ja ruokasoodan kera ja syödään voin kera. Ajattelin tehdä munavoita sillä helpolla tavalla, jonka kerran tänne laitoin.

Ihastuin tähän ohrarieskaan jo lapsena, kun isäpuoli toi markkinoilta sitä kotiin ja samalla hän toi Viipurinrinkeliä, joka oli kuin kädet ristissä rinnanpäällä -pulla. Se oli itse asiassa aika mautonta, mutta silloin lapsena saimme niin harvoin herkkuja että Viipurinrinkelikin oli taivaallista syötävää ruislimpun ja ranskanleivän ohella.

Minäkin tein munavoita täällä kirjoittamasi ohjeen mukaan. Helppo homma. Enää en aio sitä tehdä vanhaan tapaan. Kiitos vinkistä.

• Tuo voimattomuus tehdä pakollisia töitä on tuttua minulle, mutta paljon siihen vaikuttaa myös mielialani. Helposti siirrän huomiseen, mutta nuo helkutin keuhkot ja se pitkä tupakointiaika oli kyllä suuri virhe. Jos joku sanoo, että huumeista on helppo päästä, niin harvoille se käy helposti, niin riippuvaiseksi tekee nikotiinikin. Tosi p***a huume.

Nyt juodun peruuttamaan oman jääräpäisen käsitykseni pres. Niinistöstä. Meillä on hyvä pressa enkä pidä pahana ollenkaan, että hän se sitten edustaa Suomea pääsääntöisesti Natonkin kokouksissa. Tosin varmaan puolustusministerilläkin siellä on oma roolinsa, mutta pääministerillä on niin iso kenttä hoidettavana EU:ta myöten, että turhaa hänen on vielä tunkea Naton kokouksiinkin, saa kuitenkin kaiken tiedon siellä käsiteltävistä asioista

• Kerron nyt, mitkä toimet teen, siis todella teen, ensi syksyyn mennessä. Ei paljon, mutta riittävästi minulle. No ne helekutin polttopuut, perunan ja muutaman muun kasviksen teettämät työt ja kaiken sen sotkun siivoan, mitä katoksen sortuminen aiheutti. Näistä en voi luistaa ja kesän ns. matkustaminenkin jää minimiin, muutaman kerran varmaan Hesaan, se riittää. Loppuremontit jäävät tältä vuodelta jo pelkästään raaka-aineiden kallistumisen myötä

Tämä asuminen täällä maalla on kivaa jo sinänsä, siitä joutaa ottaa lekotellessakin iloa itselleen. Meillä on hieno maa ja sen kauneus itselleni esittäytyy aina keväisin. Syksystä on tullut vanhetessa hieman ettenkö sanoisi . . . no ei sentään suurempi rasite, Talvi on mitä on, mutta olkoot. Nyt jo koivut hiirenkorvalla, herkkä hetki, jäät pois järvestä ja kiva katsella ja kuunnella lintujakin

• Kyllä Niinistö on osoittanut olevansa erittäin selkärankainen hyvä presidentti.

• Rapunen tuossa ylempänä ihmetteli tekemisiäni kipeillä käsillä. No, enhän minä niin kummia niillä tee, lähes tavallisia kotihommia, mutta täytyy myöntää, että aina kun teen niin rassaa. Kädet eivät toimi kunnolla. Ihottuman takia joudun pitämään hanskoja, ja tarttuminen tavaroihin on heppoista kivun takia ja tavara putoaa sitten lattialle. No, ainakin selkä saa liikuntaa🤣

Polven pirstoutuminen on aikamoinen vamma. Pojalta hajosi kymmenisen vuotta sitten jalkapallovalkkuna ollessaan polvi. Hoidon piti menemän vakuutuksen piikkiin. Leikkausaika oli jo sovittu, kahden ortopedin lausunnolla. Kunnes vakuutuslääkäri - korva-nenä-kurkku-specialisti!!! - keksi, että kyse ei ole tapaturmasta, vaan sairaudesta, eikä yhtiö siis korvaa hoitoa. Selvitystä siitä, mikä sairaus oli kyseessä ei poika koskaan saanut.

Onneksi fudisjoukkueen yhden pelaajapojan isä, ortopedi pisti kiireellisen lähetteen ja leikkaus voitiin tehdä vain hieman yksityiselle suunnitellusta leikkauspäivästä myöhästyen. Jos hoito olisi tehty normaalissa hoitojonossa terkkarin kautta, niin viikkojen odottelusta olisi voinut syntyä loppuiän vamma. Vakuutuslääkäreillä on käsittämätön valta.

Tänään taas mietin pitkään, mitä iltasyömistä teen, ja muistin yhtäkkiä, että en ole paistanut lettuja kuin viimeksi viime kesänä. Niinpä kohta meinaan ruveta käryttämään. Ensin käymme kuitenkin siipan kanssa lyhyellä lenkillä. Se on hänelle eka kerta kaatumisen jälkeen. Saa nähdä, miten hengitys sujuu. Mutta pakko on taas hänenkin liikkumisensa aloittaa - kettiksetkin jo ihmettelevät, missä vanhat taluttajat luuraa;). Näillä vuosilla pidempi liikkumattomuus voi johtaa siihen, että ihminen mukavuudenhalussaan naulautuu sohvan pohjalle, takapuolen nahkasta tulee yhtä sohvan nahkan kanssa, ja siinä sitä sitten ollaan "vasta pestyn kaulan kanssa".

Leppoisaa lauantai-iltaa!

• Ihmeellinen näkemys sillä vakuutuslääkärillä että poikanne polven vamma olisi johtunut sairaudesta. Millähän verukkeella vakuutusyhtiö sai tuon läpi.

Itse harrastan liikkumista aivan liian vähän. Olen siis varsinainen sohvaperuna, vaikka en istu sohvalla juuri koskaan vaan tietokonetuolissa taikka keittiön tuoleilla.

• U:kin rakasti lettuja. Kun paistoin niitä, niin hän söi ekan yleensä voin kanssa ja seuraavat mansikkahillolla, jonka lisäksi laittoi vielä puolukkasurvosta.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Ihmeellinen näkemys sillä vakuutuslääkärillä että poikanne polven vamma olisi johtunut sairaudesta. Millähän verukkeella vakuutusyhtiö sai tuon läpi.

Itse harrastan liikkumista aivan liian vähän. Olen siis varsinainen sohvaperuna, vaikka en istu sohvalla juuri koskaan vaan tietokonetuolissa taikka keittiön tuoleilla.

Telkkarissakin on ollut ohjelmia, jotka puineet juuri vak.yhtiölääkäreiden valtaa. Joskus on asiakas jaksanut valittaa ja jopa voittanut. Mutta voimaa se vaatii. Yhden tutun omainen on vak.yhtiöiden lakimiehenä, joka sanoo että sen laulujq laulat kenen leipää syöt. En ite pystyis moista hommaa tekemään. Mut jotkut pystyy.
        am

• Uusi aamu on taas koittanut ja "suvisunnuntai!"

Ei paljo lämpö helli, vaikka luonto muuten on vehreä ja vihreä! Täällä tuulee taas aika kovasti, koska männynoksat viuhtovat vimmatusti tuulenpuuskissa.

Minulla on kurkku hieman kipeä. Toivottavasti ei ole kuitenkaan mitään koronaa? En kyllä aio testaillakaan, kun täällä yksin oleilen. Nyt on sitten "syy" olla tekemättä mitään, kun lepoa suositellaan sairauden voittamiseksi.

Hyvää sunnuntaita kaikille!

Rapu

• Kerron valvoneeni yöllä kahteen. Ja uni sitten odotti vielä silloinkin tuloaan. Ite tykkäsin Liettuan ja Serbian kappaleista. Hakemalla sai hakea jotain laulua, missä olisi melodiaa, siis kaunista melodiaa, mikä hetkeksi jäisi mieleenkin.

• Kuuntelin viisuista 5 ensimmäistä kappaletta ja käänsin kanavan muualle. Sitten käänsin taas sinne, kun alkoi ääntenlaskenta, sillä se kuitenkin kiinnosti miten pisteet jaetaan. Suomi jäi taas lähelle häntäpäätä kuten aina, Mistähän alkaen ammattiraadin mukaan annetaan myös yleisöääniä. Niiden avulla sitten Ukraina pääsi ykköseksi. Kun sitten esittivät sen lopuksi, kuulin sen ekaa kertaa. Oli sellainen kansanlaulun ja räpin sekoitus jossa lähinnä toistettiin paria lausetta. Lavashowt ovat yhtä räiskettä ja valojen vilkuntaa pyrotekniikalla höystettynä ettei itse laulusta saa juuri mitään käsitystä.

Nyt kiinnostaa katsoa tuubista Brittien, Ruotsin ja Espanjan biisit kun saivat niin hyvin pisteitä.

• Anonyymi

Myllynkivi :

Makuasioista on aina kiva vähän vääntää. Noista kolmesta eli Ruotsi, Espanja ja Britannia, niiden kappaleista en kummemmin tykännyt tai välittänyt. Espanjalaisen naisen ja kahden tanssijanaisen persvako toi varmaan muutaman pisteen tai no, saivat niitä raatiääniäkin kaikki kolme maata

Ny kaalilootaa syömään ja saunan jälkihikeä kuivaamaan

• Anonyymi kirjoitti:

Myllynkivi :

Makuasioista on aina kiva vähän vääntää. Noista kolmesta eli Ruotsi, Espanja ja Britannia, niiden kappaleista en kummemmin tykännyt tai välittänyt. Espanjalaisen naisen ja kahden tanssijanaisen persvako toi varmaan muutaman pisteen tai no, saivat niitä raatiääniäkin kaikki kolme maata

Ny kaalilootaa syömään ja saunan jälkihikeä kuivaamaan

Minä kuuntelin nuo jo Tuubista, eivätkä säväyttäneet mitenkään. Espanjan porukkakin todella sai varmaan pisteitä vain siksi että esiintyjät olivat hyvännäköisiä ja naisilla pitkät sääret ja pyllyt paljaina kuin parhaassakin yökerhon diskossa esiintymässä mitättömällä jumputuksellaan. Menee näköjään nuorisoon kuin häkä.

• Hyvä, Rapunen, että päätit kurkkukivun ottaa levon kannalta. Se on näillä vuosilla paras konsti varjella itseään pidemmältä taudilta, oli se sitten koronaa - toivottavasti ei kuitenkaan - tai mikä muu pöpö tahansa. Jotenkin on ihmisten puheista tullut tunne, että virusten aiheuttamat taudit, muutkin kuin korona, ovat viime vuosina tulleet hankalammiksi ja helposti pitkittyviksi. Jälkimmäinen taas helposti seuraa, jos ei kipeänä malta levätä vaan painaa edelleen kuin "hartin hurja".

Minä en katsonut edes alkusoittoa euroviisuista, vaan painelin kohta saunan jälkeen punkkaan lukemaan uusinta SK:ta. Monena vuonna olen jälkeenpäin radiosta kuunnellut kisan voittajakappaleen ja joidenkin muidenkin, alkupäähän päässeiden esityksiä, eivätkä ne ole minua kovasti heilauttaneet. Tai ehkä sentään vähän tympäisseet. Viimeisin mieleen jäänyt voittaja on Abban Waterloo - olikohan v-70 vai -72🤣. Sen jälkeen kaikki on minun korvissani ollut samaa tuubaa, paitsi joku vuosi sitten Portugalin kipale. Jota täälläkin kirjoituksessani veikkasin voittajaksi, ja voittihan se- tietysti🙄😬

Äsken juuri, kun olin melkein vaipumassa päikkäreille, soi radiossa eilinen voittaja. Ei sano sekään minulle yhtään mitään. Räppiä en ymmärrä lainkaan, ei edes ole musiikkia, mutta ei se muukaan osa kipaleesta käynyt mitenkään korvani nautinnoksi. Muista kisan kappaleista en tiedä mitään, paitsi Suomen kappaleen olen kuullut pari kertaa. Sekin meni korvasta sisään, toisesta ulos. No, eipähän euroviisut vanhoille olekaan. Minä uutta kuullesssani aina jaksan toivoa, että tulisipa joku kipale, joka uppoaisi, mutta harvoin enää sellaista tulee. Vaatimukseni eivät sovi nykyaikaiseen musiikkiin.

Luojan kiitos, että meillä on pressana Niinistö. En voisi kuvitella tässä tilanteessa sille paikalle ketään muuta nykypoliitikoista. Saa nähdä, millaisia ehdokkaita seuraavaan valintaan saadaan. Vaikea on löytää Niinistön veroista. Toisaalta, jos naapuri päättää iskeä, niin ei siinä enää kaksikaan Niinistöä auta. Hullun toimiin ei pysty kukaan vastaamaan. Ainakaan siten, että maailmanrauha säilyisi. Mutta kaikki jää nähtäväksi tästä eteenpäin.

Hyvää pyhäpäivän lopettelua.

• Minäkään en katsonut edes vilaukselta noita Euroviisuja. Suljin myös radion, vaikka tavallisesti se on aina auki taustalla. En ole ollut moniin vuosiin enää kiinnostunut noista Euroviisuista. Yhtä sekaista rääkynää tuo musiikki mielestäni on.

Tänään kävin katsomassa Saimaan Sääksenpesää. Siellä emo/tai molemmat, hautovat nyt kolmea munaa. Viimekesänä emo sai aikaan vain yhden munan, mikä sekään ei kuoriutunut, vaikka eivät nuo linnut helpolla luovuttaneet.

Lopulta uskoivat, ettei poikasta tule ja tekivät surutyötä. Rakensivat kehyksiä sille munalle ja toivat kukkia. Pitkälle syksyyn kävivät pesällä ja toivat aina jonkun risun tai kukan sille munalle viereen. Myös erilaisia "kehyksiä" rakensivat sen ympärille. Toivottavasti nyt onnistuu paremmin tuo hautominen.

Osoite tuonne Saimaan pesälle on: WWF:n Luontolive-sääksi
        Tuosta samasta osoitteesta saa esiin myös Norppaliven, sekä myös Saaristomeren Norppaliven. Niitä on hauska käydä aina vilkaisemassa. Nyt siellä on käynnissä arvaus, koska norppa näyttäytyy ensimmäisen kerran kivellä. Olen ottanut siihen taas osaa. Vaikeaa sitä on arvata, mutta yritän silti. Olen ottanut osaa siihenkin jo monena vuonna.

• Niinistöstä olen sitä mieltä, että todella hyvin on hoitanut asiansa tässä Natoon liittymisessä ja nopeassa tahdissa, minkä aiheutti Putinin älytön hyökkäys omaa veljeskansaansa vastaan. Siksi onkin hyvä, että saamme hiukan kättä pidempää mikäli hänen suuruudenhullut ajatuksensa saavat vielä enemmän kannatusta Ukrainan jälkeen, jossa ovat jo melkein hävinneet. Onneksi. Mutta kamalaa tuhoa ovat saaneet aikaan joka tapauksessa ja tehneet sotarikoksia oikein urakalla. Valtava määrä siviileitä kuollut aivan turhaan mielivaltaisten nuorien venäläisten sotilaiden hosuessa päämäärättä kaupungeissa ja lähiöissä.

Katsoin eilen areenasta sen ukrainalaisen elokuvaohjaajan elokuvan Mariupolis, joka oli kuvattu siellä Krimin valtauksen jälkeen. Nyt kuvaaja oli mennyt uudelleen Mariupoliin aikomuksenaan kuvata taas elämää siellä helmikuun sodan alun jälkeen, mutta sai surmansa siellä melkein heti. Se dokumentti jäi sitten tekemättä. Elokuva oli paremminkin dokumentti siellä olevien elämästä sodan keskellä, miten ihmiset yrittivät elää normaalia arkea käymällä kalastamassa, opettelemassa jotain teatteriesitystä, perheen suutari-isä korjasi kenkiä jossain kellarissa jne. Minusta kuvaus oli häilyvää lähikuvausta ihmisistä ja asioista etten saanut oikein käsitystä asiakokonaisuuksista, koska siellä elettiin lähinnä kellareissa ja pimennetyissä taloissa. Nyt näistäkin Mariupolin taloista ei ole varmaan mitään jäljellä.

• Anonyymi
        Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Minäkään en katsonut edes vilaukselta noita Euroviisuja. Suljin myös radion, vaikka tavallisesti se on aina auki taustalla. En ole ollut moniin vuosiin enää kiinnostunut noista Euroviisuista. Yhtä sekaista rääkynää tuo musiikki mielestäni on.

Tänään kävin katsomassa Saimaan Sääksenpesää. Siellä emo/tai molemmat, hautovat nyt kolmea munaa. Viimekesänä emo sai aikaan vain yhden munan, mikä sekään ei kuoriutunut, vaikka eivät nuo linnut helpolla luovuttaneet.

Lopulta uskoivat, ettei poikasta tule ja tekivät surutyötä. Rakensivat kehyksiä sille munalle ja toivat kukkia. Pitkälle syksyyn kävivät pesällä ja toivat aina jonkun risun tai kukan sille munalle viereen. Myös erilaisia "kehyksiä" rakensivat sen ympärille. Toivottavasti nyt onnistuu paremmin tuo hautominen.

Osoite tuonne Saimaan pesälle on: WWF:n Luontolive-sääksi
        Tuosta samasta osoitteesta saa esiin myös Norppaliven, sekä myös Saaristomeren Norppaliven. Niitä on hauska käydä aina vilkaisemassa. Nyt siellä on käynnissä arvaus, koska norppa näyttäytyy ensimmäisen kerran kivellä. Olen ottanut siihen taas osaa. Vaikeaa sitä on arvata, mutta yritän silti. Olen ottanut osaa siihenkin jo monena vuonna.

Minäkin jo pari noita live-sivuja olen suosikeiksi laittanut, mutta sääksipesällä en sen jälkeen ole käynyt. Viime keväänä jollain pesistä, taisi olla juuri tuo saimaalainen, tuli niin surullinen mieli, että lopetin katselun. Julma luonnon näytelmä, jos sellainen toistuisi ei oikein nyt houkuta. Norppalive kuitenkin ainakin viime vuonna oli ihan hauska; ei murhenäytelmiä. Sääksiäkin voi vielä nyt katsoa, kun ei ole poikasia.

Kummallista kun eläkkeelläkin ollessa maanantai erottuu muista päivistä, jotka taas vilahtelevat niin nopeasti, etten perässä meinaa pysyä. MGIMM! (My God It's Monday Morning) sanoi maanantaiaamuisin eräs sveitsiläinen kollegani - vastaukseksi niille, jotka perjantaisin sanoivat TGIF (Thank God It's Friday).

Taas tosiaan tuntuu maanantailta. Kaiken päivää olen vain äppänöinyt, lehdet lukenut, mutta siinä kaikki. Ruoankin sain aikaan vain lämmittämällä eilistä. Siippa tosin grillasi itselleen makkaran, kun eilen omatekemistäni kanapullista ei oikein tykännyt. Kuulemma niissä ei muuta vikaa ollut kuin se, että lihapullat eivät voi olla kanaa 😯. Ja höh, sanon minä. No, riittipä minulle sitten useampi pulla - ja niitä jäi vieläkin. Siippa on aina ollut tosi tarkka, mitä suuhunsa pistää, mutta nyt sairauden hoidon myötä makuaistinsa on tullut vielä ronkelimmaksi. En valita, mutta välillä lievästi kismittää.

Vaan nyt oikein hyvää alkanut viikkoa! Jokohan sen loppupuolella lämpöäkin jo saataisiin. Tai sitten ei.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Minäkin jo pari noita live-sivuja olen suosikeiksi laittanut, mutta sääksipesällä en sen jälkeen ole käynyt. Viime keväänä jollain pesistä, taisi olla juuri tuo saimaalainen, tuli niin surullinen mieli, että lopetin katselun. Julma luonnon näytelmä, jos sellainen toistuisi ei oikein nyt houkuta. Norppalive kuitenkin ainakin viime vuonna oli ihan hauska; ei murhenäytelmiä. Sääksiäkin voi vielä nyt katsoa, kun ei ole poikasia.

Kummallista kun eläkkeelläkin ollessa maanantai erottuu muista päivistä, jotka taas vilahtelevat niin nopeasti, etten perässä meinaa pysyä. MGIMM! (My God It's Monday Morning) sanoi maanantaiaamuisin eräs sveitsiläinen kollegani - vastaukseksi niille, jotka perjantaisin sanoivat TGIF (Thank God It's Friday).

Taas tosiaan tuntuu maanantailta. Kaiken päivää olen vain äppänöinyt, lehdet lukenut, mutta siinä kaikki. Ruoankin sain aikaan vain lämmittämällä eilistä. Siippa tosin grillasi itselleen makkaran, kun eilen omatekemistäni kanapullista ei oikein tykännyt. Kuulemma niissä ei muuta vikaa ollut kuin se, että lihapullat eivät voi olla kanaa 😯. Ja höh, sanon minä. No, riittipä minulle sitten useampi pulla - ja niitä jäi vieläkin. Siippa on aina ollut tosi tarkka, mitä suuhunsa pistää, mutta nyt sairauden hoidon myötä makuaistinsa on tullut vielä ronkelimmaksi. En valita, mutta välillä lievästi kismittää.

Vaan nyt oikein hyvää alkanut viikkoa! Jokohan sen loppupuolella lämpöäkin jo saataisiin. Tai sitten ei.
        am

U:kin aina tuppasi kommentoimaan ruuistani. Useimmiten tykkäsi, mutta kerran nuoruudessaan soimasi tekemääni vatkulia jotenkin, että oli mitätöntä litkua. Sen jälkeen en sitä ikinä tehnytkään. Nyt vanhempana monesti pyysi, että tee nyt sitä vatkulia, että saa pyytää anteeksi, mutta en ikinä tehnyt. Hänen makutottumuksensa myös muuttuivat vanhemmiten. Nuorena ei voinut sietää sipulia ja paprikaa, opetin syömään ja niin ihastui niihin, että halusi jopa hernekeittoon raakaa sipulia höysteeksi ja leivän päälle raakaa paprikaa. Ja pannupihveihin piti olla tummanruskeaksi paahdettua sipulia, ei halunnut pelkkää kuullotettua.

Sisareni mies taas ei ikinä ole sanonut sisarelleni pitikö ruuasta vai ei. Hän on aina syönyt kaiken mitä oli ruokana. Ei ole kehunut, ei myöskään haukkunut. U kyllä useimmiten kehui ruokiani. Aina kiitimme toisiamme ruokapöydässä ruuan jälkeen, oli se sitten mitä oli.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

U:kin aina tuppasi kommentoimaan ruuistani. Useimmiten tykkäsi, mutta kerran nuoruudessaan soimasi tekemääni vatkulia jotenkin, että oli mitätöntä litkua. Sen jälkeen en sitä ikinä tehnytkään. Nyt vanhempana monesti pyysi, että tee nyt sitä vatkulia, että saa pyytää anteeksi, mutta en ikinä tehnyt. Hänen makutottumuksensa myös muuttuivat vanhemmiten. Nuorena ei voinut sietää sipulia ja paprikaa, opetin syömään ja niin ihastui niihin, että halusi jopa hernekeittoon raakaa sipulia höysteeksi ja leivän päälle raakaa paprikaa. Ja pannupihveihin piti olla tummanruskeaksi paahdettua sipulia, ei halunnut pelkkää kuullotettua.

Sisareni mies taas ei ikinä ole sanonut sisarelleni pitikö ruuasta vai ei. Hän on aina syönyt kaiken mitä oli ruokana. Ei ole kehunut, ei myöskään haukkunut. U kyllä useimmiten kehui ruokiani. Aina kiitimme toisiamme ruokapöydässä ruuan jälkeen, oli se sitten mitä oli.

Meillä oli avioliittomme alussa monta ruokaongelmaa, koska siippa oli nuorena todella hankala syömämies. Mikään ei ollut niin hyvää kuin äitinsä laittama ja "kiellettyjen" aineksien lista oli kilometrin pituinen - isältään otti mallia. Mutta kun tein hänen sipuli-inhonsa takia lihapullia ilman sipulia, niin ne eivät maistuneetkaan äidin tekemille. Salaisuuskin selvisi: äitinsä, joka varmaan oli pohjoisen pallonpuoliskon paras kokki, laittoi sipulia - tietysti. Ja niin sai sipuli luvan kuulua ruokiin, muihinkin kuin vain lihapulliin.

Mutta vähin erin miehen makumaailma muuttui. Ei tosin minun vaikutuksestani, vaan työelämän. Hän läksi työelämään nk. pitkien lounaiden aikakaudella. Ja siellä enimmältään sivistyneiden ja oppineiden asiakkaidensa kanssa joutui tutustumaan kaikenlaisiin ruokiin, kun ei kehdannut heidän läsnä ollessaan kronata. Ja niin alkoivat hänelle maistua sipulit, paprikat, vihannekset, yrttimausteet, ym. ja erikoisesti valkosipuli, joka aluksi oli hänelle lähes myrkyn veroinen kauhistus. Joidenkin vuosien päästä pistin sitä melkein jo täytekakkuunkin. Nykyäänkin valkosipuli kuuluu lähes kaikkiin ruokiimme.

"Mätiä maitotuotteita" ( hänen ilmaisunsa jugurtille, rahkalle, jne) ei syö vieläkään eikä kalaa. Pääsääntöisesti siippa kuitenkin tykkää ruuistani, ja kehuu. Nyt on välillä jopa nolo, kun sytostaatit ovat saaneet makuhermonsa sekaisin, ja joutuu sanomaan, että jotkut ruoat ja maut etovat. Se on kurjaa, ennen kaikkea hänelle itselleen.

Mekin aina kiitämme toisiamme ruoasta, vaikka se olisi suoraan kaupan hyllystä. Kiittäminen kuuluu asiaan. Armeijassakin kuulemma kiitettin: "ruokaa oli riittävästi ja maito oli hyvää"🤣
        am

• Totta on minunkin osaltani ettei euroviisut sykäytä penninkään vertaa. Ei enää moneen vuoteen. Silti aina luen lehdistä ja katson kuka voitti ja kuuntelen sen jälkeen voittajakappaleet, jotka eivät saa aikaan ihastusta mihinkään suuntaan.

Täytyypä taas alkaa seuraamaan sääksenpesiä. Siinäkin on se surkupuoli, että aina ne ekana kuoriutuneet nokkivat nuorempiaan ja estävät niiltä ruuansaannin. Monena vuonna se nuorin on kuollut pesään. Luonnossa vahvin voittaa.

• No en ihan sentään jumalia vetäisi Niinistön rinnalle ja kiittäisi luojaa. Suomesta löytyy aivan taatusti hyviä diplomaatteja seuraavaksi pressaksi ja onneksi emme enää myöskään elä pressavetoisessa maassa.

"Nykymusiikki" on niin moneen lajiin jakautunut ja omat fanit kullakin. https://www.youtube.com/watch?v=ZGTLu8q8ydg Itellä on vitosen lauluäänellä moneenkin suuntaan tykkäämistä. Ainoa laji, mitä en välitä kuunnella, on se kun kieku ja kaiku kaiuttavat oopperoiden lavoilla.

• Anonyymi

Voihan pakanan pakana. Kirjoitin äsken taas pitkän stoorin tänne, ja jotenkin sitten hosasin hanskakäsilläni jotain nappulaa, ja sinne se stoori hävisi.

Kirjoitin ainakin siitä, mitä kaikkea meidän sukupolvi on elämänsä aikana kerinnyt nähdä Suomessa ja maailmalla: historiallisia tapahtumia, suuria muutoksia ja kehitystä niin hyvässä kun pahassakin. Tämä NATO on nyt yksi historiamme vaihe.

Edellinen sukupolvi eli pitkälti sotien varjossa ja toipuessaan niistä. Vanha kansa pruukasi sanoa, että jokainen sukupolvi kokee sodan. Me emme vielä ole, mutta ei paljon puutu. Eikä NATOsta huolimatta mikään ole varmaa edelleenkään, kun naapurin ukosta on kyse. Sitäpaitsi pessimistinä kauhistelen, että tuolla hirviöllä olisi suuri halu - etenkin nyt, kun sotansa on mennyt päin peetä - painaa peukalonjälkensä historian kirjoihin tuhoamalla koko maailman noilla pröystäilemillään tuhoaseilla. Ongelma vain on siinä, että sen jälkeen ketään ei ole tuota historiaa kirjoittamassa. Eikä sen lukijoita.

Niinistö kertoi, että putleri oli puhelimessa hyvin rauhallinen. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mikä raivo oli ja on mielessään tuon puhelun aikana. Minä uskon, että se ukko osaa valehdella ja teeskennellä. Kertoihan hän kirkkain otsin ennen hyökkäämistään Ukrainaan, että sotaharjoituksiahan he vain käyvät, ei hätää. Mutta jää nähtäväksi mitä tapahtuu.

Koleaa on taas ulkonakin. Eilisen tapaan jäi lenkki väliin. Siipan on edelleen hankala liikkua kipeän kylkensä kanssa ja minä olen liian laiska lähteäkseni liikeelle itsekseni. Olen tuuminut, että hankkisin kuntopyörän. Sen selästä telkkarinkin töllääminen olisi paljon hyväksyttävämpää kuin sohvan uumenissa löhöten. Voisin sen pyörän virittää kesäksi vaikka terassillemme, kääntää telkkarin ruudun näkymään ikkunan läpi ja avata ikkunan ääntä kuullakseni. No, suunnitellahan aina voi. Toteutus onkin sitten ihan jo toinen juttu.

Radiossa on ollut ohjelmaa Ruotsista, pressan vierailusta. NATO-puheissa ainakin minusta on liian luottavainen sävy ja ruusuinen näkymä siitä, mitä tuleman pitää. Veikkaan, että isoja vaikeuksia vielä tulee ennen kuin uudet jäsenet NATOon hyväksytään. Pessimistinä uskon, esim. että putleri on jollain lupauksella ostanut Turkin "mestaritontun" estämään sen, ainakin yrittämään.

Nyt pitää vielä lähteä kauppaan. Päivällä paistoin jo jättisatsin kinkkukiusausta, jota söimme lounaaksi ja josta loppu menee pakastimeen odottamaan kuljetusta mökille, jonne poika ja kaverinsa viikonloppuna lähtevät tekemään vihdoin terassiremonttia. Lisääkin ruokaa meinaan mukaansa laittaa, ettei heidän tarvitse hellan vieressä aikaa viettää, vaan ruokailu hoituu vain lämmittämällä valmista.

Leppoisaa tiistai-iltaa!
      am

• Putinin päätä on riivannut Neuvostoliiton hajoaminen jo kauan. Se, mitkä tuntemukset siinä päässä pyörivät, sitä vain voi arvailla. Kun maailma pääsi eroon Hitleristä, Stalinin sopimuskumppanista, niin Stalin jäi kuitenkin elämään. Täysin käsittämätön juttu. Siellä, missä vannotaan kommunismin nimeen, siellä on vain johtoklikillä pullat uunissa. Toisaalta Kiinan "ihme" eli elintason leviäminen miljardin ihmisten kesken on myös jonkin sortin "ihme"

Käsittämätön juttu, ainakin minulle, on myös USAn valtava määrä tukikohtia maailmalla. Toisaalta, jos nämä ovat vain rauhan takeina, niin . . . mutta sitä en usko. Taistelua talouden mahdista ja raaka-aineista mieluummin.

Näen pohjoismaat Natossa uuden tien alkuna, olkoonkin, että näky lienee sinisilmäistäkin.

Putinin sota pitäisi saada loppumaan, mutta ennusteet eivät sitä lupaa.

• Aamupäiväni on "pilalla"

Kuuntelin vattenfallin myyjää tunnin. Kertoi, että nyt saan sähköä halvemmalla kuin keneltäkään muulta, jos teen sopimuksen ennen 20.6. Hirveää puhetta, ovat kuulemma hätää kärsimässä. Hätää kärsii se pientuloinen omakotiasukas, jolla ei ole puunpolttoon mahdollisuutta.

Jos vuosikulutus on 15 000 kWh, niin uusin sähköhinnoin homma maksaa . . . ookoo just ja just mummelikin saattaa pärjätä, sillä sitten on tukena se sosiaaliturva. Pörssihinnoiteltu sähkö maksaa aina sen kalleimman mukaan, näin olen homman käsittänyt (ilmaisuni ei ole aivan oikein, sillä niin kiemuraista tuntuu sähkön hinnoittelu olevan) ja sillä ei todella ole merkitystä, vaikka Suomi olisi omavarainen sähkön tuotannossaan.

Tuota kolminkertaistunutta sähkön hinnan korotusta en enää pysty edes puilla korvaamaan. Pitäisi kulutus laskea vuositasolle 2 500m kWh mikä on mahdottomuus. Nyt ei kantsi niiden kirjoitella, joille sähkö merkitsee sähköhellan käyttöä ja valojen ledittämisiä. Kaikki, jotka ovat siirtyneet vaikkapa maalämpöön, tulevat sen tuntemaan nahoissaan. Kylmyys hiipii silloin sisälle, mutta kaikkeni teen, jotta ei jäädytä.

Tähän soppaan kun lisätään inflaation kiivaus, ollaan ns. kusessa ja kaikki nostavat hintojaan, palkkavaatimukset kasvavat jne.

• Ihme ukko tuo Erdogan kun asettaa Suomelle ja Ruotsille omia sisäpoliittisia vaatimuksiaan hyväksyäkseen meidät Natoon. Ovatkohan kaikki 30 Natomaata esittäneet toisilleen vastaavia vaatimuksia?

• Kyllä minua sitten raivostuttaa tuo minun puhelimeni. Äsken yritin soittaa siskolleni ja hän ei vastannut, joten lopetin. Sitten aloin selata muita numeroita ja huomasin roskan kuvaruudulla, jota sipaisin puhelinkynälläni niin eikös tämä rakkine alkanut soittamaan siihen numeroon joka oli siinä kynäni kohdalla. Se oli ex-miniäni eli lastenlasteni uuden miehen numero. Keskeytin soiton heti ja lähetin tekstarin että oli vika soitto. Sitten puhelimeni soi ja hän oli siellä kysyen mikä hätänä. Minulla on erittäin hyvät välit häneen, mutta en sentään ihan huvikseni hänelle soittele vaan paremminkin vaimolleen. Ei ollut edes ehtinyt lukea sitä viestiäni.

Miten puhelimen numeroita voi selailla ilman että alkaa soitella sinne tänne. Olen nimittäin huomannut, että kun selailen numeroita, jotka ovat aakkosjärjestyksessä niin se hyppii aina numeroiden yli, eli se numero johon olisin halunnut pysähtyä, menikin ohitse. Kun sitten palauttelen takaisin päin niin menee taas ohitse. Eli se puhelimeni vierityspalkki on ihan holtiton. Omia sormiani puhelin ei tottele , siksi minulla on se vartavasten kännykkää varten hankittu kynä.

• Anonyymi

Minulla tämä tietsikka tekee usein omiaan. Kuten juuri eilen, kun hävitti kirjoitukseni. Tai itse asiassa ei se sitä hävittänyt, vaan sormeni sohivat välillä minne sattuu, etenkin kun kirjoitan hanskat kädessä. Hanskoista on kyllä leikattu pois kolme keskimmäistä sormea, mutta peukalot ja pikkurillit ovat tallella. Sen verran kankeata on kuitenkin kirjoittaminen, että hutinäppäilyjä tulee tosi usein. Jos malttaisin hidastaa kirjoittamista, niin ei ehkä niin paljon niitä tulisi, mutta olen tottunut kirjoittamaan nopeasti, enkä noin vain osaa tahtia hidastaa.

Puhelimessani on kosketusnäyttö - tai on kyllä tietsikassakin, mutta en sitä siinä käytä - ja siinä toimet sujuvat. Ainoastaan kirjoittaminen tökkii, kun näppäimet ovat niin pienet. No, sekin korjaantuisi, jos kääntäisin laitteen vaakatasoon, jolloin tilaa näppäinten välissä kasvaa. Mutta olen näytön pystyasentoon juuttunut, enkä osaa vaakatasossa sitä katsoa.

Kohta syttyy saunamme kiuas; se on keskiviikko taas. Sen jälkeen pitää vielä tutkia muutamia dokumentteja. Meillä on huomenna asoy:n yhtiökokous, ja on tarkisteltava erinäisiä faktoja mm. asoy-laista ja joistakin muistakin säännöksistä, etten siellä ihan läpiä päähäni puhu.

Mukavaa iltaa!
      am

• Erdogan kuulemma turkkilaisten mieleen, kova kovistelemaan ja vedättelemään. Toinen jalka vahvasti oman valtansa pönkkänä, toisella potkitaan suuntaan jos toiseenkin. Ja hyökkää kuin Venäjä ja puolustautuu kuin Unkari. Että sellaisia nato kumppaneita ja eivät nämä näihin maihin jää, jokaisella on omat lehmät. Mutta auta armias, jos Väyrynen olisi meitä johdattanut, missä olisimmekaan

Näppäimet

En enää muista edes sitä, miten silloin aikoinaan soitettiin näppäinpuhelimella. Pakko vaan totutella näihin yrityksen ja erehdyksen kautta. Itellä sanan kirjoitus hiettää joskus noin, kun haluan kirjoittaa heittää. Näin ei käy koskaan kynällä kirjoittaessa. Toisaalta kynällä en enää osaa kaunoa, pelkkiä tikkuja tulee ja hitaasti niitäkin.

Luulenpa vaan, että jos alkaa opetella uusilla puhelimilla soittamaan niin, että sanoo ääneen puhelimeen sen nimen, jolle haluaa soittaa, niin ainakin lapsille soitettaessa tulee sekaannuksia, sillä puheessakin menee omat lapset "sekaisin". Vastaaminen taas lienee helpompaa, jos sanoo luurille, että vastaa. Jotenkin kuitenkin on nähtävä, kenelle vastaa

Luulenpa vaan, että näistä päivistä eteenpäin itselleni tulee paljon lisää "yllätyksiä". Joitakin aikoja sitten sanoin parille kaverille, että älkää hitossa pysäyttäkö minua tulevaisuudessa, jos kävelen aamutossuissa kirkonkylän raittia, olen menossa vain kotiin. Aika hiton huono käsitys oli vielä silloin minulla vanhenemisesta, ikään kuin hallitsisin tilannetta

• Jos oisin poikamies

Asuisin puoli vuotta nelipyöräasunnossa lämpimässä, kesän taas sähköttömässä mökissä kotoSuomessa

Jonkun verranhan maksaa tietty asuntoauton täysvakuutus, mutta se olisi voimassa vain silloin, kun liikun. Soitto vaan hinaajalle, niin saa ilmaista kyytiä seuraavalle merkkikorjaamolle eli . . . huh huh, mitä suunnitelmia

Toisaalta onko kallista ? 5000 km suuntaansa. Kymmenen litraa satasella. Eli kilometrillä 0,1 litraa. 0,1 x 5000 x 2,3 euroa = 1150 ekua koko matka lämpöön ja sen olen siis säästänyt kepeästi kesäkuukausina.

No ei tää oo ku mielen kuvitusta, mutta hyvä kuvitella niin kauan kuin on ajokortti ja pieni pisara seikkailun halua

• Kun katsoin Erdoganin naamaa eilen monesta uutisesta niin tuli mieleeni, että mitenköhän kauhean vanha hän jo on kun on niin ryppyinen ja moninkertaiset pussit silmien alla. Ällistyin kun katsoin vikistä niin hän on vuonna 1954 syntynyt! Koska hän on muslimi ja vaatii naisia käyttämään huivia ja olemaan kotona lapsia hoitamassa, niin taitaa olla itse melko rietasta elämää viettävä siellä palatsissaan. Tiedä millaista haaremia pitää ja huumeita vetää vesipiipullaan.

Katsoin hiljattain matkailuohjelmaa Turkista niin ainakin paikalliset nuoret kammoksuivat Erdogania.

• Eipä tee yhtään mieli matkustaa turkkiin! Ei nyt kyllä ole juuri haluja matkustaa minnekään.

Minulle iski joku tauti äitienpäivää seuranneella viikolla. Nyt on ajoittain kurkku kipeä, yskittää niin että kyljet on kipeinä. Kuivaa yskää. Voimat poissa ja kyllä minulla on ollut kuumettakin, vaikka en ole mittaillut, mutta vilunväristyksiä on ja kyllä sen kuumeisen olon tuntee muutenkin.

En ole meistä tuolloin tavanneista ainoa, jolla on noita samanlaisia oireita, joten nyt on vain sairastettava tauti pois!

Ei ole oikein kirjoittelukaan huvittanut. Olen vain lepäillyt ja lukenut.
      Hyvää viikonlopun aloittelua jo torstaina!

• Anonyymi

Vaikka ei Hesan asiat enää niin kovasti kiinnosta, niin välillä niitä kuitenkin seuraan. Onhan se minunkin pääkaupunkini. Tänään huomasin lehdestä ilouutisen: KHO oli hylännyt Hernesaaren kaavan. Se olikin aivan järkyttävä suunnitelma, sitä Sinnemäen edustamaa ajatusta, että rakennetaan tiiviisti ja paljon, viheralueitakin hyödyntäen. Sinne suunniteltiin 7000 asukkaan ja 3000 työpaikan slummia, mihin/mistä johtaa vain yksi väylä liikenteelle, joka olisi ratikoita, pyöriä ja jalankulkua. Havainnekuva alueesta kauhistutti. Onneksi meni syteen. Nyt sitten kaupunki ryhtyy tekemään suunnittelua uusiksi, ja rakentaminen siirtyy vuosilla. Hyvä, hyvä.

Tänään tuli taas jännitettävää, kun poika ilmoitti, että taitaa olla korona. Hän oli ollut jossain ihmisten seurassa, missä sitä oli ollut ja nyt on itse kurkukivussa, nuhassa ja vilun väristyksissä. Saa nähdä, miten meidän käy, jos on koronaa. Eka testi hänelle kyllä antoi miinusta. Etelä-Afrikan muunnostakin on jo löytynyt Suomessa ja uutta aaltoa siis saadaan ruveta odottelemaan.

Kohta pitää lähteä yhtiökokoukseen. Pojan piti tulla mukaan, mutta ei nyt sitten pääsekään. Olisi kyllä ollut hyvä, kun tietää niistä asioista melkoisesti. Pitää siis nyt tulla itsekseni toimeen. Onhan hän kuitenkin puhelimen ulottuvilla, jos jotain kysymistä tulee.

Mukavaa iltaa!
      am

• Eipä olla tuosta koronasta vielä päästy ja uutta versiota siitä taas lykkää. Ravulla taitaa joku versio yrittää, samoin amummun pojalla. Onhan noita flunssiakin taas liikkeellä jos jonkinlaisia.

Kamala slummi tuosta Sinnemäen suunnitelmasta olisikin tullut, jos olisi läpi mennyt. Onneksi ei mennyt. Malmin lentokenttääkin suunnittelevat suureksi asuinalueeksi, jossa rakentaminen tulee tosi kalliiksi kun pitää se suomaasto niin ankarasti paaluttaa. Muistan kun U;n lapsuudenkoti oli siinä kentän lähellä, niin heidän omakotitalonsa hytkyi ja notkui, kun junat ajoivat ohitse, rata oli nimittäin vielä lähempänä heitä kuin kenttä. Heillä ei ikkunat ja ovet menneet kiinni kun talo eli niin paljon. Se on purettukin jo 80-luvulla ja talonsa tilalle ei ole rakennettu mitään.

• Anonyymi

Ei pitäisi missään kokouksissa avata suutaan. Minä eilen avasin ja niin olen taas asoy:n hallituksessa. En kuitenkaan ensimmäistä kertaa. Näiden 36v aikana, mitkä tässä olemme asuneet olen hallituksessa ollut jo kymmeneen otteeseen. Tungostahan ei sellaisiin elimiin yleensä ole. Nytkin jäsenien saanti oli kovan työn takana.

Meillä viimeiset viisi vuotta on ollut hallitukseen halukkaita, kun pieni osakasporukka ajoi valtavaa peruskorjausta ja halusivat siitä tuupata hallituksesta käsin. Jo ajatuksen syntyhetkellä se oli tuomittu epäonnistumaan: 50v vanha yhtiö, osakkaina puolet eläkeläisiä, kustannukset yli 160k/kämppä, niin suurta lainaa eivät pankit luvanneet. Suunnitelman vastustajat esittivätkin, että osakkaat ottaisivat henkilökohtaisen lainan, mikä taas vaatisi yhtiökokouksen yksimielisen päätöksen, mitä ei koskaan saataisi. Moni osakas, entisen isännöitsijän harhaan johtamana uskoi, että rempan jälkeen asunnon noussut myyntihinta korvaisi remontin kustannukset. Sekin selvitettiin ja välittäjät kertoivat ihan muuta: hyvällä onnella myyntihinta maksimissaan20k€ korkeampi kuin remppamattoman myyntihinta. Eilen sitten nuo remontin ajajat joutuivat luovuttamaan, kun koko remonttisuunnitelma haudattiin. 50k€:n kustannukset suunnittelusta meni siis hukkaan.

Melkoinen tuuli taas ulkona. Terassiltamme on jo tavaraa sinkoillut pitkin pihaa Äsken lensi korituoli ja sitä ennen pöydältä yksi kukkaruukku. Mikähän vielä lentää. Tänä keväänä on tuullut minun mielestäni kaiken aikaa. Eilen illalla kuitenkin oli jopa melkein tyyntä, kun paarustin yhdeksän jälkeen kokouksesta kotiin.

Tänään minun täytyy vissiinkin jossain välissä ruveta kiskomaan pölynimuria perässäni. En ole koko viikolla tehnyt yhtään mitään siivouksen eteen, vaikka koiratkin ovat käyneet täällä kaksi kertaa; karvojahan niistä aina lähtee jonkin verran. Aika on mennyt isosti asioiden selvittelyyn eilisen asoy-kokousta varten. Kyllä huomaan iän karsineen paljon nk. multitaskaamiskykyä. Ennen saatoin hoidella montakin asiaa samanaikaisesti, mutta en enää. Yksi asia kerrallaan, ja joskus tuntuu että siinäkin on yksi liikaa.

Hyvää viikonlopun alkua!
      am

• Mikä on tuo luku 160k/kämppä, mitä siis korjauksia olisi teetetty ja . . .

Onkos teillä amummu ja rapu yhtiövastikkeet nousseet, ja ceellä vuokra? Ei tartte kertoo, mutta itseäni sieppasi pari päivää niin paljon, että tuolla toisaalla jo kerroin, mitä teen

Nyt kaikki vetoavat sotaan ja nostavat hintoja, senkun kerkiävät. Vastaan jokaiseen tuntemattomaan kotimaan puheluun ja katkaisen kohteliaasti heti, jos kyseessä ei ole sähköyhtiön tarjoussoitto. Tänään Oomi yhtiön mies soitti ja sanoi, että Suomi on siirtynyt uuteen normaaliin ja sähkön hinta ei kuulemma tule laskemaan. Eilen taas Vattenfall tarjosi energiaa 12,32 senttiä ja tänään siis Oomi 12,29 senttiä. Alkaa tuntua siltä, että sähköyhtiöt keskenään pelleilevät 0,3 sentin eroavaisuuksilla. Kaksi vuotta sitten solmin sopimuksen hintaan 4,13 sentti / kWh

Kerroin Oomimiehelle, että kulutukseni tulee lämmityssähkön osalta laskemaan ensi talvena nollaan kilowattiin että repikää siitä.

• Anonyymi
        myllynkivi kirjoitti:

Mikä on tuo luku 160k/kämppä, mitä siis korjauksia olisi teetetty ja . . .

Onkos teillä amummu ja rapu yhtiövastikkeet nousseet, ja ceellä vuokra? Ei tartte kertoo, mutta itseäni sieppasi pari päivää niin paljon, että tuolla toisaalla jo kerroin, mitä teen

Nyt kaikki vetoavat sotaan ja nostavat hintoja, senkun kerkiävät. Vastaan jokaiseen tuntemattomaan kotimaan puheluun ja katkaisen kohteliaasti heti, jos kyseessä ei ole sähköyhtiön tarjoussoitto. Tänään Oomi yhtiön mies soitti ja sanoi, että Suomi on siirtynyt uuteen normaaliin ja sähkön hinta ei kuulemma tule laskemaan. Eilen taas Vattenfall tarjosi energiaa 12,32 senttiä ja tänään siis Oomi 12,29 senttiä. Alkaa tuntua siltä, että sähköyhtiöt keskenään pelleilevät 0,3 sentin eroavaisuuksilla. Kaksi vuotta sitten solmin sopimuksen hintaan 4,13 sentti / kWh

Kerroin Oomimiehelle, että kulutukseni tulee lämmityssähkön osalta laskemaan ensi talvena nollaan kilowattiin että repikää siitä.

160k=160 000€. Sillä hinnalla olisi uusittu yhden asunnon alapohja, väliseinät, yläpohja, putket ja sähköt ynnä osakkaiden vastuulla olevat sisäpinnat yhtiön standarditasoon. Kaikki isoksi osaksi turhaan. Vain joissakin kämpissä onvanhojen kosteusvaurioiden jälkiltä mikrobeja, parissa kämpässä vanhan kylmiön paikassa hometta. Ja näiden takia kaikki 14 kämppää olisi pitänyt saneerata: "kun yksi saa niin kaikkien pitää saada". Ko. hintaan tulisi lisäksi osakkaan asuminen muuaalla remontin ajan, tavaroiden mahd. Varastointi, kiinteiden kalusteiden irrottaminen ja takaisin laitto ja sisämateriaalien tason nosto jos yhtiön kustantama perustaso ei riittäisi. Eli äkkiseltään n. 200 000€: n pieti/kämppä. Onneksi ei saada lainaa,joten nyt sitten suunnitellaan korjaamista siellä, missä on joku paikka vialla ja rikki. Niin kuin järkikin sanoo, on sanonut koko ajan niillä jotka po. saneerausta vastustivat.
        am

• Yhtiövastikkeideni hintaa samankokoisessa asunnossa kuin missä asun en tiedä, mutta viime vuonna maksoin vuokraa 1160,05/kk ja vesimaksua 17 e/kk/per hlö.

Sitten vuokrani nousi tammikuun alusta ollen 1205,51 e/kk ja vesimaksu 19 e /kk/per hlö.
      Eli vuokra nousi 45,46 e/kk ja vesimaksu 2 e per henkilö.

On täällä jotain remppojakin tehty, mutta ei mitään asuntokohtaisia ainakaan meidän/nykyään minun asuntooni. 16 asumisvuotta tuli täyteen helmikuun lopussa. Talo on rakennettu 1994. On siis 28 v vanha,

Kälyni vei minut hautausmaalle Malmille tänään ja löysin että U:n nimi oli jo siinä graniittipaadessa, joita oli jo viisi valmiina pystytettyinä ja joista tämän ekan paaden etusivu oli jo täynnä v 2021 kuolleiden nimiä ja toisella puolella oli muutanma rivi, joista muutama 2022 puolella kuolleita. Mennessämme sinne sen toisen sylinterin kohdalla oltiin juuri kaatamassa jonkun tuhkia. Ihmiset ovat näköjään ottaneet hyvin vastaan tuon tuhkankaatosysteemin, ettei enää tarvita isoa tilaa hautausmaalta.

• Kyllä meidän taloyhtiössämme ovat yhtiövastikkeet nousseet jatkuvasti aikamoisella vauhdilla. Remontteja on tehty koko ajan. Nyt oli yhtiökokous, mutta en mennyt sinne, koska kyllä ne nyt suunnitellut remontitkin tulee, vaikka joku "vikisisi!" Kaikki ikkunat ja ovet uusitaan. Jospahan joku osaisi nyt suunnitella helpommin avattavat ikkunat, kuin nämä nyt ovat?

Tämä alkaa kyllä mennä nyt jo yli minun varallisuuteni, kun yksin kaiken maksan. Alkuun maksoin kerralla pois ne korjauskulut, mutta enää en pysty, enkä edes ole varma, että haluanko edes maksaa kerralla, vaan maksan sitten todella kovasti noussutta korkeaa yhtiövastiketta. Muuten tässä olisikin todella halpa yhtiövastike, jos ei olisi noita remonttilainoja. Meillä on myös oma tontti, joten sitä ei ole kaupunki, eikä kirkko korottelemassa joka vuosi.

Hyvää ja nyt jo aurinkoista perjantai-iltaa kaikille!

• Anonyymi

Kiitos vastauksista

Palaan huomenissa. Mutta kyllä on rankkaa tänä päivänä monella ja hinnat vaan nousevat. Vanhin poika on seurannut Katajanokalla korjausrakentamista ja jatkuvasti tulee esiin huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä.

myllynkivi

• Jatkan hieman

160 000 - 200 000 on hirveä hinta.

Oikeastaan etsin sitä, mitä yhtiökokouksissa puhutaan sähkön hinnan vaikutuksista yhtiövastikkeisiin. Luulisi jopa kaukolämpötaloissa tuon sähkön hinnan kolminkertaistuminen vaikuttavan vastikkeisiin. Tosin kaukolämpöä jakavilla lienee ihan omat suhteet sähköyhtiöihin ja suurempi vaikutus on tietty sillä, mitä kaukolämpölaitos polttaa tuottaakseen lämpöä. En nyt siis tarkoita taloussähköjä, jotka tietysti ovat jokaisen oman sopimuksen mukaiset.

Ja hitto noiden raaka-aineidenkin nousseita hintoja.

Kyllä ihminen on puun ja kuoren välissä. Itselleni on muodostunut suorastaan piintymäksi sähkön korkea hinta, vaikka nousseet kustannukset ovatkin aivan minimaalisia amummun tilanteeseen enkä vähättele kylläkään ceen ja ravunkaan tilanteita.

Nyt puun kaatoon

• myllynkivi kirjoitti:

Jatkan hieman

Oikeastaan etsin sitä, mitä yhtiökokouksissa puhutaan sähkön hinnan vaikutuksista yhtiövastikkeisiin. Luulisi jopa kaukolämpötaloissa tuon sähkön hinnan kolminkertaistuminen vaikuttavan vastikkeisiin. Tosin kaukolämpöä jakavilla lienee ihan omat suhteet sähköyhtiöihin ja suurempi vaikutus on tietty sillä, mitä kaukolämpölaitos polttaa tuottaakseen lämpöä. En nyt siis tarkoita taloussähköjä, jotka tietysti ovat jokaisen oman sopimuksen mukaiset.

Kyllä ihminen on puun ja kuoren välissä. Itselleni on muodostunut suorastaan piintymäksi sähkön korkea hinta, vaikka nousseet kustannukset ovatkin aivan minimaalisia amummun tilanteeseen enkä vähättele kylläkään ceen ja ravunkaan tilanteita.

Nyt puun kaatoon

No vielä pikku juttu. Kuinkahan tarpeellisia ovat nuo ikkunoidenkin uusimiset? Tuskin missään enää on yksinkertaisia lasejakaan, vaan ovat kolmikertaisia ja pokat ja karmit hyvässä kunnossa

• Anonyymi
        myllynkivi kirjoitti:

Jatkan hieman

Nyt puun kaatoon

Meillä asoy:ssä ainakin tällä erää on sähköstä vuoden sopimus. Osakkailla ei ole omaa sopimusta taloussähköstäänkään, vaan sopimus on tehty koko asoy:lle. Itse en kyllä jaksa uskoa, että sopimus pitää, jos sähkön hinnan nousu jatkaa samaa rataa. Kaiketi kuitenkin aika poikkeuksellista täytyy tapahtua ennen kuin sopimus puretaan kesken sopimuskauden. Sellainen ei kai ole kovin tavallista ja maksaahan sekin - ainakin sopimuksen purkajalle. Toisaalta näinä aikoina pitää olla varautunu lähes mihin vain.

Kyllä tosiaan, onneksi nyt kaatunut remppasuunnitelma vei osalta osakkaista yöunet. Tuli vaikutelma, että moni remonttia kannattava ajatteli innoissaan, että yhtiöhän sen maksaa, mutta ei kyennyt jatkoajattelemaan: mutta yhtiöhän olemme me. No muitakin talouden ongelmia meillä on, joita nyt sitten uusi hallitus ratkomaan. Eivät lopu eläkeläiseltäkään pikkupuuhat.
        am

• Anonyymi

Varmaan Rapusen yhtiössä on ovien ja ikkunoiden uusimistarve selvitetty hyvin, ettei tehdä turhaa työtä. Nykyään kiinteistöhuollon apuna käytetään usein mm. KH-kortistoa, mistä löytyy tietoa esim. kiinteistöjen ja rakennusten eri osien eliniästä, suositelluista huoltoväleistä, uusimiskriteereistä, jne.

Olen em. tiedostoon nyt tutustunut, tosin hyvin pieneltä osin, ja kokemus tässä yhtiössä osoittaa, että sitä voidaan käyttää (jonkun tahon) hyödyksi myös negatiivisessa merkityksessä, esim. remontteihin omistajia painostettaessa. Kyseinen ohjeisto sisältää todella arvokasta tietoa ja ohjeita, ja on varmaan oiva apu yleensä kiinteistön hoidossa. Täällä meillä on vain käynyt esille, että sen avulla voidaan perustella (vilpillisesti) niitäkin toimia, jotka eivät ole välttämättömiä. Tuskin Rapusen yhtiössä kuitenkaan sellaiseen on langettu, vaan uusimistyö on tarpeellinen. Osakkaidenhan pitää voida luottaa yhtiön hallintoon ja sen mahdollisesti palkkaamiin asiantuntijoihin

Meilläkin uusittiin 80-luvun puolivälissä kaikkien asuntojen ikkunat ja hyvin ovat kestäneet ja pitäneet lämpöä. Yhdessäkään 110:ssä, lähes seinän kokoisessa hermeettisessä ikkunaruudussa ei ole ilmaantunut pienintäkään vuotoa; nyt siis jo 36v vanhoissa. Ikkunapuitteet sen sijaan kaipaavat jo korjaamista.

Laadukasta lauantaita toivotellen
      am

• Maksaessani eilen pari laskua, huomasin että se Avastin lasku 69,99 e kummittelee edelleen erääntyvissä laskuissani odottaen vahvistusta maksulle eräpäivä 31.5. Nyt se on siis pankin vika. Avastin kanssahan olin jo päässyt sopuun, että poistavat sen laskun luottotilini varauksesta ja näin myös että se summa oli jo poistettu saldostani, että kaytettävissä oli taas se täysi summa ilman yhtään varausta. Lähetin viestin pankille, että missä vika.

• Tässä sitä ollaan, vasta pestyn kaulan kanssa. Ihan konkreettisesti. Tulin saunasta tunti sitten, ja nyt sitten vain (taas!!) velttoilen. Siippa läksi käymään miniälle kaupassa. Hän on kuumeessa eikä pääse lähtemään. Poikamme, läksi aamulla mökille terassiremppaa tekemään, eikä ole kauppa-asioita nyt toimittamassa. Miniäkin oli aamulla ihan kunnossa ja kävi vielä teatteriharkoissaankin, mutta iltapäivällä nousi kuume. Pojallan oli vähän samaa sorttia oireita, mutta kaksi tekemäänsä koronatestiä nayttivät miinusta. Ehkä se on tätä kevätinfluenssaa, mitä on kuulemma paljon liikkeellä.

Kyllä meitä vanhoja koetellaan. Juuri viime viikolla kuulin eräästä ystävästämme, että oli äkkiseltään joutunut johonkin leikkaukseen, vielä en tiedä, mikä oli syy. Tänä aamuna taas eräs toinen ystävämme oli joutunut sairaalaan pikakyydillä ja heti tiputukseen, ja luultavasti myös leikkaukseen. Kumpikin miehiä ja puolessa välissä 80:ä. Onneksi täällä sentään sairaalassa on päivystys, tervaristamme saa apua nykyään ihan säkällä, mutta sekin vain arkena 8-16.

Sanotaan, että vanhuus ei tule yksin. Eikä totisesti tulekaan!

• Vanhuus ei todellakaan tule yksin. On iloinen asia, että jonain päivänä ei pakota mistään, eikä ole muutenkaan hutera olotila. Ne päivät ovat nimittäin melko harvassa.

• Nettiä selatessani huomasin yhden vinkin millä saa hepeaesineen kirkkaaksi ilman hinkkausta ja myrkkyjä. Meillä on kaksi noin 20 cm korkeata chippendale hopeista kynttilänjalkaa, jotka ovat aivan mustia. Nyt toinen niistä lilluu teräskattilassa, jonka pohjalle laitoin foliovuorausta ja runsaasti ruokasuolaa. Päälle keitin vedenkeittimellä vettä niin että peittyy ja nyt se lilluu tuolla ja alkoi heti kirkastua. Kun on aikansa lionnut kattilassa huuhtelen ja kuivaan. Meillä aina U hinkkasi ne puhtaaksi kerran vuodessa jollain tahnalla ja siihen en ryhdy. Tämä suolavesiohje on kuulemma joku vanha isoäitien ohje. Tähän käy kuulemma ruokasoodakin.

En pidä hopeasta juuri niiden vaikeahoitoisuuden takia ja annoin jo hopeiset lusikkanikin pojantyttärelle. Nuoret niitä jaksavat varmaan hinkata. Apen peruja olevat hopeaesineet aion viedä joku päivä ja myydä ne ja samoin kultani romukullaksi pl yhden U:n ostaman Cordellin kaulaketjun 6 vuotta sitten.

• Anonyymi

Nyt se kynttilänjalka on käsitelty, huuhdottu ja kuivattu, tulihan se vaaleaksi mutta ei ole niin upean hohtava kuin U:n käsittelyn jälkeen. Se on niin koristeellinen muodoiltaan, ettei kaikkien urien ja kohoumien kohdalta ole kaikki tummuus lähtenyt mutta onhan se siedettävän näköinen nyt.

Cee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt se kynttilänjalka on käsitelty, huuhdottu ja kuivattu, tulihan se vaaleaksi mutta ei ole niin upean hohtava kuin U:n käsittelyn jälkeen. Se on niin koristeellinen muodoiltaan, ettei kaikkien urien ja kohoumien kohdalta ole kaikki tummuus lähtenyt mutta onhan se siedettävän näköinen nyt.

Cee

Toimiikohan tuo kokeilemasi keino myös kupariin. Meillä on mökillä liuta kupariesineitä, kaikenlaisia kippoja ja kappoja. Niitä olemme miniän kanssa välillä yrittäneet kiillotella, mutta pinta tummuu uudestaan, kun siellä pankon päällä lojuvat vuodesta toiseen. Ja putsaaminen on aika mälsää hommaa. Puhdistusainekin haisee phyytonille. Taidan tuota suolavesi-foliokikkaa kokeilla ainakin yhteen kippoon ja jatkaa, jos toimii kuparissakin.
        am

• Anonyymi

Alkaa luonto jo lähestyä kesää. Se liikuttavan herkkä hiirenkorvavihreä on nyt nopeasti tummumassa kohti loppusävyään, odottamaan syksyistä kellastumistaan. Juu, vähän olen pessimisti;)

Mutta kaunista ulkona on, kun aurinkokin osallistuu nyt ainakin täällä värien sävyttämiseen. Eilen ajellessamme syvemmällä Uudenmaan maaseudulla katseltiin valtavia valkovuokkomeriä, jotka nyt ovat valkoisimmillaan, vaikka äitienpäivä on jo takana. Eli siitäkin päätellen kolea on ollut kevät, vaikka ei nokkaansa ulos olisi pistänyt sitä haistelemaan.

Kävimme eilen piiiitkästä aikaa perhejuhlissa. Pojan naisystävän luona juhlittiin hänen jatko-opintojensa päätöstä ja yhden lapsensa rippipäivää. Hieno ja lämmin sää oli mukana juhlaa tekemässä ja salli vieraiden olla ulkosalla, joten maskejakaan ei tarvittu. Vastaavissa juhlissa olemme viimeksi käyneet kesällä 2019! Tänä kesänä siippa täyttää vuosia, ja olemme jo vähän tuumineet asiaa: juhliako vai ei. Siinäpä pulma. Luultavasti vain perhepiirissä jotain järjestämme.

Mekin kohta pääsemme tutustumaan aurinkopaneelien toimintaan. Toinen poika on tilannut semmoiset, ja asennus on parin viikon päästä. Siitä saatamme saada vihjettä mökin paneeleihin, kunhan nyt ensin kuulemme pojan kokemuksia, kun niiden käyttöön siirtyvät.

Kohta pistämme itsemme ulkoruokintaan. Emme ole aikoihin käyneet valmiilla lounaalla, ja tänään otan vapaata hellan edessä seisomisesta. Kylällä on yksi ravintola, jossa on aivan mahtava salaattipöytä ja ihan kohtuulliset lämpimätkin ruoat. Itse usein fuskaan salaattien pilkkomisessa: tomaatti ja kurkun pätkä lautaselle ja siinä se. Loput kasvikset löytyvät yleensä itse ruoasta, pääruoka-aineen jatkeena, ja niille riittää grouvimpi pilkkominen. Laatikot, keitot ja kastikkeet ovat oivallisia kasvisten piilotussapuskoita. Niihin uppoavat jo vähän nääntyneetkin juurekset, tomaatit, paprikat, sienet, jne. Nyt alkoikin jo nälkä kurnia mahassa.

Hyvää päivää!
      am (eipä taas kirjautuminen kauan kestänyt)

• Meillä ei taida olla mitään sellaisia esineitä, että vaatisivat kiillotusta. Tai no auto kylläkin. Siihen käykin sellainen pesuaine, mikä sekoitetaan veteen ja näin saa auto hetkellisen kiiltävyyden eli suojan

Nuo aurinkopanelit

Pistää miettimään. Jos tarvitsee ihan mökkiä lämmittämäänkin ja pakastimelle ja jääkaapille ja lämpimälle vedelle aurinkosähköä, niin kalliiksi tulee. Jos taas ladatakseen vaikka puhelimen ja tietsikan, niin sitten selviää kohtuudella. Näin uskon

• Anonyymi

Minä en osaa sanoa, mikä on kallis tai halpa, mitä aurinkosähköön tulee. Enkä muutenkaan ko. järjestelmistä paljonkaan tiedä. Pojalla on aika suuri omakotitalo ja autotalli verstaineen. Sähköllä käyviä vempleitäkin tuhottomasti. Lämmitys talossa toimii poistoilmasysteemillä ja saunassa on puukiuas. Ovat laskeneet, että nykyisellä kulutuksellaan paneelien tuottamsta sähköstä jää vielä myytävääkin. Pojan ostama paketti maksoi n. 7000€. Hinnoissa kuulemma ihan hirveä vaihtelu. Eräs tarjoaja olisi saman kokoisesta systeemistä rahastanut n. 15000€!!

Mökillämme taas aurinkosähkö vaatisi puiden kaatamista, eikä siihen löydy halukkaita, ainakaan vielä. Aurinkoa siellä kyllä piisaisi noususta laskuun. Paras paikka paneeleille siellä nyt olisi laituri:). Tai kelluva paneelisto:)??
        am
        am

• Tervehdys!

Päivä karkaa taas vauhdilla, vaikka olen herännyt jo klo kuusi aamulla.

Vastasin äsken yhteen Hesarin kyselyyn, minkä he olivat lähettäneet sähköpostiini. Taidan olla hidas, kun siihen vastaamiseen sanottiin menevän noin kymmenen minuuttia, mutta minulta meni 45 minuuttia. Periksi en kuitenkaan antanut, se ei kuulu tapoihini kun jotakin aloitan, niin loppuun vien, vaikka "itkien!"

Nyt vain odottamaan (senkin minä osaan, vaikka turhaksi tiedän), että "voitan", saan palkkioksi 50:n euron lahjakortin. Sitten vaan ostoksille ja tuon rahan tuhlaamiseen ei kyllä mene sitä kymmentä minuuttiakaan.

Nyt taidan lähteä lämmittämään ruokaa. Onneksi on valmista, kun on jo nälkä.

Tiistaita ja lämmintä sellaista toivottelen kaikille. Kyllä nyt kelpaa, eikä tarvitse villatakkiakaan päälle vetää vaikka ovet ovat auki.

• Tuolla 7 000 saa varmaan jo toimivan systeemin - kesäajaksi siis ja yhtiöt eivät vallan kauheita ylimäärästä hyvitä. Jospa hyvittäisikin enemmän, niin silloin voisi talvikuukausiksi siitä "kassasta" maksaa. En tiedä kylläkään, josko jo jotkut yhtiöt tuon sallisivatkin, mutta epäilen. Mutta onhan sekin jo jos kesän pärjää ilman ostosähköä ja siis myös siirtomaksuja. Hankalin hommahan paneelisysteemissä on sen sähkön varastointi, jos haluaisi siitä kaiken hyödyn ottaa

Jos ammatti-ihminen laskisi panelisijoituksen takaisinmaksuajan, niin pitkä veikkaan olisi, mutta eihän sen tarvitse olla sen paneelihankintojen este. Ei kaikkea voi laskea takaisinmaksuajan mukaan. Puuhella oli kyllä meillä se, mikä maksoi itsensä takaisin vajaassa kolmessa talvessa ja varmaan näin tulee tapahtumaan myös valurautakaminankin suhteen.

Naapurin kaverin työmaa on iso ja sen työhallin katto on täynnä paneeleita. Firman johtaja sanoi, että kaikki huurukin tai lumi talvella on lakaistava pinnoilta, että jotainkin tuottoa tulisi. Oli kertonut, että isossa järjestelmässä on joskus isoja vikojakin ja korjaus kuulemma maksaa jne.

• Anonyymi

Sähköyhtiö ostaa pojan systeemistä ylimääräisen sähkön ja kun aurinko ei paista, niin sähköä taloon virtaa sähköyhtiöltä. Automatiikka hoitaa tuon vaihtamisen. Pojan ostaman systeemin laskennallinen tuotto/v on (Suomen säteilyoloissa) n. 5400kWh, joten aika paljon silläkin jo tietsikkaa ja autoakin lataa. Ja hyvän sään aikana jää vielä vähän myytävääkin. Ymmärsin, että paneeleilla suositellaan tuotettavaksi 25-35% vuoden sähkön kulutuksesta, jotta hankinta vielä kannattaa.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Sähköyhtiö ostaa pojan systeemistä ylimääräisen sähkön ja kun aurinko ei paista, niin sähköä taloon virtaa sähköyhtiöltä. Automatiikka hoitaa tuon vaihtamisen. Pojan ostaman systeemin laskennallinen tuotto/v on (Suomen säteilyoloissa) n. 5400kWh, joten aika paljon silläkin jo tietsikkaa ja autoakin lataa. Ja hyvän sään aikana jää vielä vähän myytävääkin. Ymmärsin, että paneeleilla suositellaan tuotettavaksi 25-35% vuoden sähkön kulutuksesta, jotta hankinta vielä kannattaa.
        am

Tuo automatiikka on mainio juttu. Ja kyllä itseäni kiinnostaa aihe, mutta . . . Laskennallinen tuotto on suuntaa antava ja kyllä myös tuo kannattavuusprosenttikin. En halua kinata vaan . . .

Kuvitellaanpa tilanne niinä kesän aurinkoisina päivinä, jolloin paneelit kattavat ehkä reilustikin kulutuksen. Silloin hyöty on kait se, ettei tarvitse maksaa yhtiölle siirrosta mitään ja sähkön näillä hinnoilla ei tarvitse maksaa myöskään tietysti sähköstäkään, mutta se yhtiön maksama verkkoon paneeleista tuleva ylimäärän hinta ei kyllä liene mikään "tulonlähde"

En epäilisi hetkeäkään paneeleiden hankintaa, jos . . . Kun meillä kesän kulutus pyörii 300 kWh / kk ne aurinkoisimmat kuukaudet, jolloin paneelit saattavat syöttää kaksin kolminkertaisesti tuon määrän eli 4 kk x ehkä 600-700 kWh = ehkä noin 2500-2600 kWh takaisin verkkoon ja tämä määrä vähennettäisiin talviajan kulutuksesta siirtomaksuineen, niin se tietäisi esim. meillä tammi-maaliskuun sähkönkulutusmäärää. Hankkisin paneelit heti ja sen määrän siis paneeleita, että tuo laskuesimerkkini toteutuisi todellisuudessa.

Tarkoitan tällä sitä, että kaikki se ns. yhtiölle menevä ylimäärä korvattaisiin - ei minään pienenä kWh hintana vaan kilowatteina sitten talvella, niin ainakin tuntuisi parempana diilinä

• Anonyymi
        myllynkivi kirjoitti:

Tuo automatiikka on mainio juttu. Ja kyllä itseäni kiinnostaa aihe, mutta . . . Laskennallinen tuotto on suuntaa antava ja kyllä myös tuo kannattavuusprosenttikin. En halua kinata vaan . . .

Kuvitellaanpa tilanne niinä kesän aurinkoisina päivinä, jolloin paneelit kattavat ehkä reilustikin kulutuksen. Silloin hyöty on kait se, ettei tarvitse maksaa yhtiölle siirrosta mitään ja sähkön näillä hinnoilla ei tarvitse maksaa myöskään tietysti sähköstäkään, mutta se yhtiön maksama verkkoon paneeleista tuleva ylimäärän hinta ei kyllä liene mikään "tulonlähde"

En epäilisi hetkeäkään paneeleiden hankintaa, jos . . . Kun meillä kesän kulutus pyörii 300 kWh / kk ne aurinkoisimmat kuukaudet, jolloin paneelit saattavat syöttää kaksin kolminkertaisesti tuon määrän eli 4 kk x ehkä 600-700 kWh = ehkä noin 2500-2600 kWh takaisin verkkoon ja tämä määrä vähennettäisiin talviajan kulutuksesta siirtomaksuineen, niin se tietäisi esim. meillä tammi-maaliskuun sähkönkulutusmäärää. Hankkisin paneelit heti ja sen määrän siis paneeleita, että tuo laskuesimerkkini toteutuisi todellisuudessa.

Tarkoitan tällä sitä, että kaikki se ns. yhtiölle menevä ylimäärä korvattaisiin - ei minään pienenä kWh hintana vaan kilowatteina sitten talvella, niin ainakin tuntuisi parempana diilinä

En kovin yksityiskohtaisesti ole pojan systeemistä selvillä. Tuo ylimääräisen sähkön "myynti" ei todellakaan ole mikään tienauskonsti, vaan vain pienentää sähkön hintaa vastaavasti silloin, kun sähköyhtiön sähköä käyttävät. Poika on kova laskemaan kaikenlaisia laskuja, joten luulenpa, että on aurinkosähkönsäkin laskenut niin, ettei ainakaan takkiin tule,
        am

• Tänä päivänä lähden kohta hakemaan viime vuoden naapurin aukkohakkuusta vielä yhden kuupallisen.

Nyt, kun katos on sortunut, niin kaikki puut on peitettävä aina sateen tullessa ja se on tietty harmi. Mutta sade tulee naapurille hyvään aikaan, niin kuivaa on jo metsässä, että viime vuonna istutetut kuuset siitä tykkäävät ja minun pienet peittojen laitot ovat pientä siihen verrattuna, mitä voi tapahtua näille metsänomistajille.

• Anonyymi

On taas niin ihana kesäpäivä, että ei paremmasta väliä. Paitsi, että tuulee kovasti. Vaikka on kesä, niin minun ulkoiluni ovat jääneet vähiin. Siippa on edelleen kovin väsynyt, eikä jaksa kettislenkillekään lähteä. Minä tuumaan kotona tunnista toiseen lähteäkseni itsekseni lenkille. Meinaamiseksi on jäänyt, mutta eilen sentään oli jo sillä hilkulla. Sitten soitti eräs ystävämme ja kysyi apua telkkarinsa kanssa, Niinpä hilpaisimme heidän luokseen minun iltakävelyni sijaan.

Kun näillä vuosilla pitkään on paikoillaan, niin kyllä sellaiseksi kankikukkoseksi muuttuu, että melkein jo pelottaa lähteä roskiksellekin. Tuntuu, että koivetkin on yhtä puuta, eikä jalka nouse. Askel on matala niin kuin eräs sisareni ystävä totesi, kun oli Hesassa kaatunut kadulla naamalleen rotvallin reunaan kompastuttuaan. . VAnhan ihmisen kaatuminen voi olla kohtalokas: lonkka murtuu, potilas hoitoon kotiin tai sairaalaan, sitten iskee keuhkokuume ja se on siinä.

Mutta nyt kankeuttani uhmaamaan ja kauppaan. Pitää hakea vähän vierasmuonaa, kun iltapäivällä poikkeaa ystäväpariskunta Kanadassa jo kuusi vuotta asuneen tyttärensä kanssa. Hän on tullut lomaa viettämään Suomeen ja käy entisiä naapureitakin moikkaamassa. Mukava nähdä hmisiä tässä muuten "olemisen sietämättömän keveyden" keskellä.

Mukavaa keskiviikkoa!
      am

• Unohdin kokonaan, että huomenna on pyhä, enkä tilannut kauppatavaroita eilen, joita ei pyhänä kuljeteta. Pärjään kyllä ruokien puolesta, saan ne sitten perjantaina.

Ulkona on tosi kesäinen ilma, tuuli kyllä heiluttelee puiden oksia aika lailla. Lehdet alkavat olla jo aika isoja joissain puissa.

• Tervehdys tännekkin. Pitkästä aikaa silmäilin palstaa, näyttäisi anonyymi muiden herjaamiseen keskittyvä "keskustelu" jääneen jostain syystä vähemmälle? Hyvä niin. Tosin hiljaista muutenkin näyttää olevan.

Miullekkaan ei kuulu ihmeempiä, töitä edelleen enemmän kuin lääkäri määrää. Alkaa kyllä ikä purra jopa meikäläiseen, sattuneesta syystä jouduin verikokeisiin jossa todettiin koholla oleva sokeri. Tossa juuri eilen olin sokerirasitustestissä ynnä muissa testeissä. Pitäähän sitä varhaisvanhusta silloin tällöin syynätä vähän tarkemmin. Verenpainekin heittelee tilanteen mukaan. On vähän sellaista "valkotakki" kauhua, eli paineet ovat mitä sattuu lääkärin mittaamina. Omissa oloissa kotona sitten lukemat huomattavasti alhaisemmat, liki normaalia tasoa.

Niin, ja sattui sitten tossa pari kuukautta sitten pieni tapaturmakin. (kuten amummokin tossa yläpuolella profetoi) Mie kävelin kroksit jalassa peilikirkkaalla jäällä laittamaan autoon lämmityskaapelia. Siitä sitten selälleni takaraivo edellä jäähän. Pieni aivoverenvuotohan siitä oli seurauksena. Yksi yö Tyksissä jne. Oikeastaan mitään oireita ei tuosta ole jäänyt, neurologikin myöhemmässä tarkastuksessa totesi että kaikki normaalia.

• No mukavahan on nähdä Whoonkin kirjoittavan täällä. Itse koitan välttää riitoja ja jos sapettaa joku asia niin 153.Elämä on alttarini

Sataa ja kyllä on hyvä juttu, niin kuivaa on ollut. Taivaallamme lentää joka päivä pienkone ja etsii joko savuja tai omakyhäelmiä rakenteita.

• Helatorstaita toivottelen!

Sää on harmaa ja sadetta taitaa olla tulossa. Yöllä on kyllä satanutkin kun pihalaatat ovat aivan märät.

Mukavaa, kun DrWhoo on taas voinnissaan joidenkin takaiskujen jälkeen ja kirjoittaa tänne meidän muutaman kirjoittajan joukossa kuulumisiaan. Hiljaista täällä on ollut, mutta niin on ollut ennenkin kesän korvilla. Vertaistukikin on jokaiselle tarpeen ja sitä meistä jokainen tarvitsee aina silloin tällöin.

Minä ryhdyn nyt vaihtamaan lakanoita. Se on homma, mikä käy työstä, mutta ei auta valittaa, tehtävä se vaan on! On se sitten ihanaa käydä illalla nukkumaan puhtaisiin ja sileisiin lakanoihin verhottuun vuoteeseensa.

Mukavaa Helatorstaita kaikille!

Toivottelee Rapu

• Korona se vaan elää. Hyvä, että tottui jo kasvosuojiin ja hygieniaan ja sitäpä sitä on kaupassakin käydessä jatkettava. Jotenkin kumman hiljaa on oltu nousseista kuolintapauksista.

Eilisestä astudiosta sain sellaisen käsityksen, että riskiryhmäläisille saatetaan antaa 4. rokotus ja syksyllä olisi tiedossa joku covid lääkekin

Paineet palkkasovunkin löytymiselle kasvavat. Suomi nähtävästi "tähtää" ulkomaan apuun, aivan kuten rakennuksillakin. Pitäähän nämä palkat joustaa alaspäin, jotta puolustukseen ja aseisiin ja Natolle riittää rahaa ja MTK:lle tukia. Palkat siis kuriin ja kiinteistöverot ylös

• Ihmettelen k-kauppiaan toimia täällä. Toisaalta en tunne k-kauppiaan tulon muodostusta eli siis vain ihmettelen ja saatan olla väärässä

Tuotteet, jotka uhkaavat helposti vanhentuakin, niitä tilataan niin vähän, ettei tarvitse myydä miinus 30% ja tämä johtaa siihen, että hyllyt ovat tyhjät eli pakko ostaa kauppiaan määrittämällä hinnalla.

Ei auta kuin siis vertailla. Lähden ajamaan tänään 70 km autolla, jonka bensakulut ovat tuolle matkalle 8 euroa. Saanko Lidlistä joitain tuotteita siis halvemmalla ja käväisen myös isommassa Kcity-marketissa ja lisäksi pakko ajaakin Jämsään, jotta saa hiilihappopullot my soda laitteeseen. Yksi vaihtopullo on 5 ekuu Tokmannilla ja sillä tekee todellisuudessa noin 30 litraa kuplajuomaa. Lupaavat jopa 60 litraa, mutta se ei enää sitten kyllä ole mitään kuplajuomaa

Jo pelkästään neljällä paketilla kahvia voin "säästää" 4€. Nyt oisi kyllä mainiot ajat lopetella kahvin juontiakin.

• Peruutan matkani, sillä kaikista paras säästö syntyy sillä, että ei osta. Kuplavettä juon sitten joskus, nyt vettä. Katsoin meinaan netistä tarjoushintoja ja en nyt sentään suklaapatukan takia tee elettäkään. Kalafilettä saisi 17 ekuu kilo, ja on siis halvempaa kuin meittin puotissa, mutta liian kallista edelleen.

Nyt on oltava tarkka ja vielä tarkempikin. Kylämme s-market myy iltaisin viime tunnilla jotain halpuutettuja, tänä iltana tsekkaan, sillä bensakin maksaa kyläreissun tekoon vain 1,3 ekuu

• Kaffe on terveys ynnä nautintojuoma. Vaikka hinta on noussut ja nousee yhä, siitä en luopuisi. Papuina vielä kalliimpaa. Kofeiinin takia olen kyllä hieman vähentänyt, siitähän pumppu joskus innostuu liikaa.

• Kiva nähdä DrWhoo pitkästä aikaa täällä. Onneksi sinulle ei käynyt pahemmin tuon liukastumisen kanssa. Kyllä crocksit on sellaiset muovipopot, etteivät todellakaan sovi jään päällä kävelyyn.

Meillä tihuuttaa vettä, asvaltti on ainakin märkä ja meren yllä paksuhko sumu. Auringosta ei tietoakaan.

Pussilakanan täkin päälle saanti on minullekin melkoisen tuskainen suoritus, kun ei olkapäiden kipeyden takia käsiä saa nostettua korkealle, on lakanan ujutus melkoista hommaa pussin sisään sängyn ympäri kiertäessä milloin mistäkin kohtaa nykien ja oikoen.

• Kohta puoliin voi nukkua jo pelkällä lakanalla ilman täkkiä. Toisaalta tuntuu omituiselta jos peitto on liian "kevyt".

Mutta on kyllä hankala kapistus koko pussilakana. Miulla täkki aina valuu lakanan jalkopäähän. Siinähän ei ole mitään "lukitusta" millä saisi täkin pysymään paikoillaan. Olen ajatellut käyttää nitojaa tähänkin tarkoitukseen.

• Anonyymi

Jossain näin videon, missä lakana pistettiin pussin päälle niin, että käsiä ei tarvinnut yhtään nostella, homma hoitui sängyn päällä. Toimi oli kyllä sen verran mutkainen, että ainakin minun pitäisi video katsoa pariinkin kertaan ennen kuin ymmärtäisin kaikki kommervenkit. Itsekin, yksin peittoa pussittaessani, hoidan homman sängyllä; en tykkää siitä, että puhtaan lakanan helmat pyyhkivät lattiaa, kun systeemiä roikotan käsissäni. Sillä konstilla lakana hieman fuskaa yläpäästä, mutta nyin sitä sitten tarpeen mukaan alemmas. Ja aamullahan
        se on kuitenkin taas vinksallaan.
        am

• Täälläkin on sadellut pitkin yötä, ja se näkyy heti luonnossakin; virkeyttä on tullut vihreyden sekaan. Kolealta kyllä näyttää täältä sisältä katsellen. Mittaria en ole katsonut.

Mutta onpas tosiaan mukavaa, että DrW:kin taas ilmaantui "langoille". Ehkä vähän kolhiintuneempana kuin täältä kadotessaan, mutta kokeneempana. Pahalta kuulostaa ainakin tuo pään kajahtaminen jäähän, mutta onneksi ei pahempaa siitä koitunut. Omasta nuoruudestani muistan monet samanlaiset selälleni kaatumiset luistelujäällä ilman minkäänlaista päähinettä, suojaavasta puhumattakaan - kypäriähän ei silloin tietenkään ollut.

Terveys/sairaus on aihe, joka on ollut kautta historian ja on edelleen tämän iäkkäämmän pään "must" - mistähän mahtaa johtua. Nuo kaatumiset ovat kyllä sattuneesta syystä ainakin itselleni lähes kauhun paikka. Vaikka meille kahdelle kääkälle, siipalle ja minulle, ei ihan kamalia niiden yhteydessä ole sattunut, niin sen verran kolhiintuneet niissä olemme, että minulle jo sateinen kesäkelikin tuottaa pienen jännityksen ulkona kulkiessani. No, onneksi kohta on elokuu ja minulle alkaa untuvatakin ja piikkikenkien aika🤣

Sokerihomma on myös nykyään aika yleinen. Minäkin kävin labrassa viime vuoden alussa. Silloin kuulemma lääkärin mukaa sokeriarvo jo "liputti". Tämän vuoden puolella piti tuleman kutsu kontrolliin, mutta eipä tuota vielä ole kuulunut. Tervarin sivuilla valitetaan vastaanottoaikojen puutetta, ja käsketään yrittämään myöhemmin uudelleen. No, en niin kauhuissani sokerista ole, joten odottelen rauhassa aikoja parempia, ja yritän omin toimin sokerin kertymistä varoa.

Nyt lounasta tekemään. Syömme tänään sieni(!)risottoa, parsaa ja kanaa.

Rauhaisaa pyhäpäivää kaikille!

• Kaatuminen on meillä nyt jonkinlainen hobby. Uskokoon ken tahtoo, mutta noin viikko meikäläisen kuperkeikan jälkeen rouva W teki samoin. Hänellä murtui ranne, sairauslomaa 6 viikkoa. Hän kaatui etupihalla, mie takapihalla autokatoksen luona. Mutta yhtä kaikki, umpijäässä oli koko piha silloin. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa, mutta tästä voi ihan konkreettisesti sanoa ainakin että tyhmyydestä saa kärsiä koko ruumis. Miten voi olla kaksi niin umpitolloa (kokenutta) omakotiasujaa, että eivät saa aikaiseksi edes pihan hiokoittamista.

Meillä syötiin jo thaimaalaista kalakeittoa. Tässä pitää vähän opetella rajoittamaan suolankäyttöä. Sehän se on eka toimenpide jos verenpaine on vähänkään koholla.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Kaatuminen on meillä nyt jonkinlainen hobby. Uskokoon ken tahtoo, mutta noin viikko meikäläisen kuperkeikan jälkeen rouva W teki samoin. Hänellä murtui ranne, sairauslomaa 6 viikkoa. Hän kaatui etupihalla, mie takapihalla autokatoksen luona. Mutta yhtä kaikki, umpijäässä oli koko piha silloin. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa, mutta tästä voi ihan konkreettisesti sanoa ainakin että tyhmyydestä saa kärsiä koko ruumis. Miten voi olla kaksi niin umpitolloa (kokenutta) omakotiasujaa, että eivät saa aikaiseksi edes pihan hiokoittamista.

Meillä syötiin jo thaimaalaista kalakeittoa. Tässä pitää vähän opetella rajoittamaan suolankäyttöä. Sehän se on eka toimenpide jos verenpaine on vähänkään koholla.

Kuulut varmaan nuorisoon, joka uskoo, että "eihän minulle koskaan semmoista tapahdu";) Pojan ja miniän piha oli myös karseassa kunnossa koko talven. Me vanhat kettislenkillä käydessämme emme kuitenkaan siitä kärsineet, kun jalassamme oli aina "piikkarit" (sen jälkeen kun siippakin sellaiset joutui hankkimaan). Ei kyllä nuorillekaan sattunut mitään, kuulemma osaavat omassa pihassaan kulkea😅 Toinen koira sen sijaan ilmeisesti reväytti nivusensa jäsellä pihalla liukastuessaan, leikin lomassa.
        am

• DrWhoo kirjoitti:

Kaatuminen on meillä nyt jonkinlainen hobby. Uskokoon ken tahtoo, mutta noin viikko meikäläisen kuperkeikan jälkeen rouva W teki samoin. Hänellä murtui ranne, sairauslomaa 6 viikkoa. Hän kaatui etupihalla, mie takapihalla autokatoksen luona. Mutta yhtä kaikki, umpijäässä oli koko piha silloin. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa, mutta tästä voi ihan konkreettisesti sanoa ainakin että tyhmyydestä saa kärsiä koko ruumis. Miten voi olla kaksi niin umpitolloa (kokenutta) omakotiasujaa, että eivät saa aikaiseksi edes pihan hiokoittamista.

Minäkin kävin talvella viemässä roskat ulos niin harvoin kuin vain pystyin niitä kotona pitämään, kun kammosin meidän hiekottamatonta pihaamme ovelta roskakatokselle. Katsoin kuinka ihmiset siinä välillä hiihtivät kengillään kieli keskellä suuta ja osa harppoi lumikinosten yli mieluummin kuin käveli sillä jäisellä osuudella.

Rannehan siinä yleensä murtuu kun otetaan kaatumista käsillä vastaan. Vanhemmilta murtuu yleensä lonkka ja se on vielä pahempi juttu.

• Nythän toi kaatuilu jo naurattaa, ei kyllä tapahtumahetkellä naurattanut. Meikä mahdollisesti oli kaatumisen jälkeen hetken tajuton, se kaatumishetki on ainut kohta josta ei ole varmaa muistikuvaa. Oli onni onnettomuudessa että pääsin kuitenkin jotenkin laahautumaan sisälle ja rouva onneksi oli kotona. Puhuin kuulemma hetken sekavia. Eli tilanne ei ollut ihan vaaraton. Myös Tyksissä asiaan suhtauduttiin siten, että olisin ollut menossa leikkauspöydälle suoraan ensimmäisen aivokuvan jälkeen jos oireet tai vuoto olisi ollut vähänkään suurempia. Olin sitten osastolla tipan kanssa yön yli. Seuraavana päivänä uuden kuvan ja neurologin arvion ja fysioterapeutin liikkumistestien jälkeen pääsin kotiin. Meikän toinen crocsi muuten löytyi myöhemmin noin viiden metrin päästä kaatumispaikalta.

• On ollut huima ilmalento sinulla. U:llehan aivoverenvuoto koitui kohtaloksi ja hän sai sen ihan kaatumatta. Leikkauskaan ei auttanut.

Täällä aiemmin olen kertonut että olen saanut kerran pirstaleisen polvimurtuman kaatumisen seurauksena talvella, siitä on aikaa ja hoito kesti 3 ja ½ kk. Olen minä muutaman kerran lipat ottanut muulloinkin, mutta en niin isoin seurauksin.

• Calvados kirjoitti:

On ollut huima ilmalento sinulla. U:llehan aivoverenvuoto koitui kohtaloksi ja hän sai sen ihan kaatumatta. Leikkauskaan ei auttanut.

Täällä aiemmin olen kertonut että olen saanut kerran pirstaleisen polvimurtuman kaatumisen seurauksena talvella, siitä on aikaa ja hoito kesti 3 ja ½ kk. Olen minä muutaman kerran lipat ottanut muulloinkin, mutta en niin isoin seurauksin.

Juu, raajojen vauriot vievät aina rutkasti aikaa. Kaatumishistoriaa meikälläkin on enemmänkin. Joku saattaa vielä muistaa kuperkeikkani 2013, jolloin teloin olkapääni. Jännettä poikki ja kiertäjäkalvosin tuhannen päreinä. Silloin olin pitkään sairaslomilla. Useita kuukausia sain jotain korvauksia vakuutusyhtiöltä ja kai myös kelalta. Että on tässä kaatuiltu.

Selailin tuossa näitä keskusteluja taaksepäin, näyttää herra Puosukin olleen pitkään poissa täältä. Ilmeisesti joku muukin, ei nyt tule nimeä mieleen...

• Ja taas on viikonloppu; juurihan se oli. Sään puolesta aika konua on tiedossa, mutta kaikki, mikä sataa ennen juhannusta menee laariin, sanoo vanha agraarikansa. Minä kyllä toivon, että sananparsi toimisi uuden teknologiakansankin aikana.

Minuun iski eilen telkkarinkatselubuumi. Huomasin kauhukseni, että Areenasta häipyy lauantaina monta brittisarjan, Lewis'in jaksoa. Se on ehdoton lempparini. Eilen katselin siitä putkeen kolme jaksoa. Sarjassa minua erikoisesti viehättävät sen hidas kulku, äänien hiljainen taso, tapahtumaympäristö, sivistyksen ilmapiiri, musiikki, mutta ennen kaikkea kaksi pääosan esittäjää ja heidän välinen sanailunsa; kertoo käsikirjoittajan taidoista. Siinä ei ole nykysarjojen veren roiskuttelua - no, joskus joku tuikkaa kaveria kylkiluiden väliin - pyssyjen pauketta, ei räimettä, ei joka sekunti vaihtuvaa kuvakulmaa.

Kaikenkarvainen levottomuus niin näkökentässä kuin korvissakin rasittaa minua ihan tolkuttomasti. Vastustan mm. jo pelkkää sanaa "rieha". Täällä meidänkin kylällä on vuoden mittaan pääsiäisriehaa, vappuriehaa, eloriehaa, jouluriehaa, ja mitä ties muuta riehaa. Ja kansa osallistuu. No, minä olenkin vanha. Ei minun nuoruudessani sellaista menoa edes tunnettu, ei oikein vielä poikiemmekaan lapsuuden aikana. Lasten synttäritkin olivat - ainakin meillä - melko rauhallisia tapahtumia.

Nonni, tulipahan taas vanhan ihmisen UGH erään elämänmuodon osalta.

Ja nyt seuraava Lewis tulemaan. Mukavaa viikonloppua.
      am

• Arvaapa amummu, mitä minä olen katsonut viime päivinä Areenasta? Brittiläisiä sarjoja RuPaul-showta ja Persaukisia. Eka kertoo homomiehistä jotka pukeutuvat naisiksi ja kilpailevat kuka on paras leidi ja pääsee jenkkeihin johonkin vastaavaan ohjelmaan brittien parhaana siitä sakista, joita on alunperin 12 yrittäjää kerrallaan. Aina yksi tippuu pois , kuten kaikissa sarjoissa on tapana.

Sitten tämä Persaukiset kertoo brittiläisestä kuudesta kaveruksesta. jotka tekevät ryöstokeikkoja milloin minkäkin asian takia ja aina selviävät. On vähän niin kuin sarkastista komediaa, Kaverukset viljelevät kannabista ja saavat siitä rahaa. Tässä sarjassa yläluokka ja alaluokka kohtaavat toisensa hupaisalla tavalla. Ketään ei oikeasti tapeta, mutta kuolemia sattuu kuten sen isoäidin tukehtuminen matkailuauton vuodevaatelaatikkoon, jotta hänet saatiin ilman passia Ranskan rajan yli ja unohdettiin sinne vahingossa. Brittihuumoria. Olihan mummi jo siraskin.

Kävin tänään bussilla Columbuksessa ja selvisin yhdellä 2, 80 euron matkalla kun ehdin takaisin alle tunnissa. Kävin apteekissa ja ostin mm kortisonilääkettäni, jota farmaseutti aikoi antaa 100 kpl:n purkin, jossa on lapsilukkokorkki. Sanoin hänelle, etten saa tuota auki, joten saanko niitä läpipainopakkauksia. Sopihan se, mutta hän tarvitsi toisen farmaseutin avuksi, miten se vaihdetaan, kun hän oli jo tulostanut ne lääkepakkauksiin tulevat tarratkin. Oli siis harjoittelijafarmaseutti, koska se avuksi tullut sanoi myös, ettei minulle 100 kpl pakkausta saisi antaakaan, koska annokseni on niin pieni päivää kohden. Olen minä joskus sen 100 kpl pakkauksen saanutkin, joka on lapsilukkopullo, jonka U aina avasi minulle. Nauroin vielä farmaseutille, että minulla ei ole lastakaan, joka sen avaisi minulle. Lapsethan kaiken saavat auki ja osaavat neuvoa netti ja kännykkäasioissa isovanhempiaan.

• Tuota amummun Lewis-sarjaa en ole seurannut, mutta vaikuttaa sellaiselta, josta minäkin voisin pitää. Eli en pidä kovasta räiskeestä ja paukuttelusta, enkä varsinkaan ihmisten kiduttamisesta ja tappamisesta, enkä mistään psykologisista jännäreistä taikka kauhuleffoista. En pidä myöskään täysin lällysarjoista ja leffoista.

Tuleehan töllöstä vaikka mitä, mutta vähän sellaista mitä jaksan katsoa. Areenassa on se hyvä puoli, että voi loikkia ohjelmassa tiettyjen kohtausten yli, jos ei satu kiinnostamaan.

• Telkkariohjelmista mie en tiiä mittään, mutta radion puolella olen melko tyytyväinen Yle-puheen uudistumiseen. Sieltähän tulee nyt pääsääntöisesti podcasteja. Osa niistä erinomaista kuunneltavaa. Nuo kaikki tulevat toki myös Areenaan. Yle puhehan oli jo yhdessä vaiheessa täysin kuuntelukelvoton kanava. Sieltä tuli jopa "musiikkia".

Sannan hallitus medialiiton (kaupalliset mediat) painostuksesta on ajamassa rajoituksia Ylen toiminnalle. Ylen julkaisemien tekstisisältöjen täytyy kuulemma pääsääntöisesti liittyä liikkuvaa kuvaa tai ääntä sisältävään julkaisuun. Eli Yle uutissivustoakaan ei saisi nykyisenkaltaisena verkossa olla. En ole varma missä vaiheessa tuo laki tällä hetkellä on. Vielä ainakaan en ole suuria muutoksia Ylen palveluissa havainnut.

Toki kaupalliset mediat ovat sitä mieltä että Yle on eriarvoisessa asemassa muihin nähden. Rahoitushan tulee suoraan veroista. Mie olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että Ylen kaltaista kaupallisesta rahoituksesta riippumatonta tiedonvälittäjää tarvitahan.

• "...tiettyjen kohtausten yli jos ei satu kiinnostamaan". Juuri tuo ajattelutapa johti meidät, kaksi vanhaa itsepäistä katsomaan eri televisiota/eri ohjelmaa vieläpä eri huoneisiin.

Siippa on niin tarkka noista kiinnostuksistaan, että aiemmin kun välillä samojakin ohjelmia katseltiin, hän (minulta kyselemättä) aina alkoi selata kanavia siksi aikaa, kun alkuperäisestä ohjelmasta tuli jotain epäkiinnostavaa. Sama tapahtui mainosten aikana, Ja se se oli raivostuttavaa. Minä olen sen verrran pöljä, että ohjelma on kokonaisuus loppumusiikkia myöten. Paluu surffailun tai mainosten jälkeen lähes aina osui kohtaan, missä varsinaninen ohjelma oli jo hyvässä menossa. Itselleni olen kehittänyt kyvyn nonshaleerata mainokset. Aina en edes huomaa, että mainoskatko on menossa.

Mainokset menevät minussa täysin hukkaan. Olin jossain vaiheessa mukana jossain paneelissa, missä vastailtiin kaikenlaisiin kysymyksiin koskien mainontaa ja markkinointia. Lopetin, kun ainakin suurin osa mainontaa koskevista kysymyksistä koski mainoksia, joita en ollut koskaan nähnyt tai kuullut.

• amummu kirjoitti:

"...tiettyjen kohtausten yli jos ei satu kiinnostamaan". Juuri tuo ajattelutapa johti meidät, kaksi vanhaa itsepäistä katsomaan eri televisiota/eri ohjelmaa vieläpä eri huoneisiin.

Siippa on niin tarkka noista kiinnostuksistaan, että aiemmin kun välillä samojakin ohjelmia katseltiin, hän (minulta kyselemättä) aina alkoi selata kanavia siksi aikaa, kun alkuperäisestä ohjelmasta tuli jotain epäkiinnostavaa. Sama tapahtui mainosten aikana, Ja se se oli raivostuttavaa. Minä olen sen verrran pöljä, että ohjelma on kokonaisuus loppumusiikkia myöten. Paluu surffailun tai mainosten jälkeen lähes aina osui kohtaan, missä varsinaninen ohjelma oli jo hyvässä menossa. Itselleni olen kehittänyt kyvyn nonshaleerata mainokset. Aina en edes huomaa, että mainoskatko on menossa.

Mainokset menevät minussa täysin hukkaan. Olin jossain vaiheessa mukana jossain paneelissa, missä vastailtiin kaikenlaisiin kysymyksiin koskien mainontaa ja markkinointia. Lopetin, kun ainakin suurin osa mainontaa koskevista kysymyksistä koski mainoksia, joita en ollut koskaan nähnyt tai kuullut.

Sen verran kuin toisella silmällä joskus telkkua katson, juuri muuta sieltä ei taida tulla kuin mainoksia. Siis kaupallisilta kanavilta. Jopa lätkässä vähän väliä pitää mainoksia näyttää. Ymmärrän kyllä että toiminnan rahoitus tulee kokonaan mainoksista, mutta kyllä tekis välillä mieli päästää haulikolla ruudun läpi, sen verran imbesillejä mainokset ovat. Ja kaiken lisäksi äänivolyymi nostetaan mainoksien ajaksi huomattavasti korkeammaksi. Ei sellaista tällainen herkkäkorvainen kestä.

• Yle herättää tunteita

Tällä hetkellä ihmetellään sitä, miksi Soini on valittu Ylen aamuun perjantain jälkiviisaisiin. Niin ihmettelen minäkin. Yle valitsi siis yhden puolueen ent. puheenjohtajan ohjelmaan jälkiviisastelemaan ja siis näinkö Yle hoitaa riippumattomuuttaan? "Missä EU, siellä ongelma" tai "pulinat pois" kun britit äänestivät lähdöstään EU:sta ja Puolaan ja USA:an valittiin johtoa. Ja varsinkin tälle nakkimukille oli mieluisaa Trumpin valinta

Maryan Abdulkarim, toimittaja, lähti, koska ei pysty istumaan saman pöydän ääreen Soinin kanssa. Jos nyt kokoonpano säilyy, niin odotan Anu Partaselta teräviä kommentteja Soinia vastaan

Yle mielestäni aivan liian usein kutsuu astudioon Purraa tai Hallaa. Esim. Halla seurasi puolustusvaliokunnan johtoon sieltä poisheitettyä oman puolueen vehkeilijää, ja huom. molemmat jo syytteenkin tuomioistuimessa saaneet. Näitä Yle suosii.

• No jaa, T. Sonni ei enää herätä kovin kummoisia ajatuksia suuntaan tai toiseen kun on jo väistynyt politiikasta. Ainakin toistaiseksi siis. Eihän tuokaan mikään tyhmä heppu ole, lisäksi kokemusta poitiikasta löytyy, sikäli kiinnostavaa mitä ukko höpisee.

Jälkiviisaat on muuten ihan Ylen ohjelmiston parhaimmistoa. Samoin Aalto-Setälän Pyöreä pöytä. Myös politiikkaradio on hyvä. Vaikka et muistaakseni Pajusesta tykännytkään. Mie kyl tykkään. Sitten noista aiemmin mainitsemistani podcasteista löytyy vaikka kuinka paljon todella loistavia tiede aiheisia juttuja.

• DrWhoo kirjoitti:

No jaa, T. Sonni ei enää herätä kovin kummoisia ajatuksia suuntaan tai toiseen kun on jo väistynyt politiikasta. Ainakin toistaiseksi siis. Eihän tuokaan mikään tyhmä heppu ole, lisäksi kokemusta poitiikasta löytyy, sikäli kiinnostavaa mitä ukko höpisee.

Jälkiviisaat on muuten ihan Ylen ohjelmiston parhaimmistoa. Samoin Aalto-Setälän Pyöreä pöytä. Myös politiikkaradio on hyvä. Vaikka et muistaakseni Pajusesta tykännytkään. Mie kyl tykkään. Sitten noista aiemmin mainitsemistani podcasteista löytyy vaikka kuinka paljon todella loistavia tiede aiheisia juttuja.

Minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa Pajusesta , ei neg eikä pos. Aalto-Setälää varmaan kuulee radiosta enemmän tai pääsääntöisesti siellä, mutta neutraali ollut aina minulle.

Pöllöraatia katson myös ja siellä usein hyvää puntarointia, mutta jos paikalla on Timo Haapala huhhuh. . . ja mitkä avut ovat kikattavalla Rosa Meriläisellä, en tajua

Populistien poliittisista kokemuksista tai Soinin viisaudesta en muuta osaa miettiä kuin sen, että helppoa mielestäni miettiä kaikkea sitä, mikä menee kansaan. Ei Halmettakaan Soini olisi muuten haalinut "kehäänsä" tai helppoheikki Urpo Leppästä vierelleen. Nyt takapiruna Purrallekin toimii lepakonsuojelija, "työmies" Matti Putkonen. Nyt menee kansaan Purran joka asiaan ratkaisuksi tyrkkäämä rajat kiinni ja bensan hinta alas. Tuo on suunnitelmallista touhua ja olen samaa mieltä kuin Ylen viimeisessä sanassa esiintynyt Stiller sanoi, kun kysyttiin, ovatko suomalaiset tyhmiä : kyllä ovat ja sen osoittaa jo se, että perussuomalaisia äänestäjiä yleensäkin on. "Jytkyt" ovat ainakin minulle vain vastenmielistä seurattavaa, aivan kuin Ranskassa Le Penin touhut

• DrWhoo kirjoitti:

No jaa, T. Sonni ei enää herätä kovin kummoisia ajatuksia suuntaan tai toiseen kun on jo väistynyt politiikasta. Ainakin toistaiseksi siis. Eihän tuokaan mikään tyhmä heppu ole, lisäksi kokemusta poitiikasta löytyy, sikäli kiinnostavaa mitä ukko höpisee.

Nythän Soini jo taas havittelee että pyrkii mahdollisesti EU-parlamenttiin. Taitaa olla innostunut sen takia kun se yksi persunainen aikoo jättää parlamentin ja pyrkiä taas meitin eduskuntaan.

• Teeveen sarjat

Joku tykkäsi Midsomerin murhistakin. Veri ei roiskunut, ei sarjatuliaseet räpättäneet, mutta joskus ihmettelin, koska ihmiset loppuvat Midsomerista, kun joka jaksossa tapettiin keskimäärin kolme. Vähän samaa meininkiä on "sivistyneessä" Lewisissä. Mutta brittisarjat kyllä ylittävät saksalaiset vastaavat mennen tulleen ja varsinkin HBO tuotannosta harvoin huonoa tulee

Ite oon tykännyt nyt menevistä Varjojen maasta, Gentlystä, Hyvityksen ajasta, True Detective, joista ensimmäinen tuotantokausi oli paras ja onhan noita sarjoja, myös pohjoismaisia Mustaa hiekkaa jne.

• Hyvä Suami, koht saadaan kiakossa jenkeiltä turpahan? Ei maar, mestaruutta pukkaa huomenna finaalissa.

Ja vormuloissa Valtsu näyttää miten Alfa kulkee.
      Tais jo jotain muuta puoltaan näyttää..

• Tänään vielä kerkiän katsoa muutaman vanhan Lewis'in kunhan ensin olen osallistunut yhtiön talkoisiin, siivonnut omalta pihalta leikattujen pensaiden roippeet roskalavalle, hoitanut talkoiden tarjoomukset "pöytään", pistänyt omaan uuniin lihamurekkeen paistumaan, vaihtanut lakanat punkkaan ja kerännyt sen jälkeen makkarista kerännyt pölyt talteenm eilen siivoilin jo muuta huushollia.

Eilen kuulin taas eräästä meikän ikäisestä ihmisestä, jota sairaala pallottelee. Vaivojensa takia hän on jo muutaman kerran joutunut menemään sairaalaan, ollut siellä yön, aamulla kotiin mukanaan kehotus tulla heti takaisin jos se ja se oire ilmaantuu. Tutkimuksiin hän on jonossa, mutta aikoja ei ole, onnella voi tulla joku peruutusaika. Vaivansa on kuitenkin aika vakava; punasolujakin on jo pariin kertaan häneen siirretty. Tuota siirtoa kaipaisi siippakin, joka ei meinaa pystyssä pysyä alhaisen hemoglobiininsa takia. Muita ongelmia ei sairautensa kanssa nyt ole, ja voisi siten hyvin jotain puuhaillakin, mutta useinkaan niitä ei voi makuultaan tehdä. Sairaalalla käskettiin vain makoilemaan ja odottamaan aikoja parempia.

Aiemmin jo Ceen kanssa todettiin, että vanhuus ei tule yksin. MOT.

Mukavaa lauantaipäivää!

• Voihan jee, miten ahkera taas tänään olet. Oikea duracell-pupu vauhdissa!

• Sorry, että jaakaan tästä asiasta. Vuosikymmeniä on minua jo oksettanut smp:n ja jälkeläisten populismi.

HS : "JOS osa yleisöstä ei näe itseään Ylen peilistä, nämä ihmiset voivat vaihtaa kanavaa. Tällä hetkellä Ylessä pidetään silmällä varsinkin konservatiivishenkistä Alfa-tv:tä. Jokainen kohu, jossa päästään sanomaan, ettei Ylessä hyväksytä konservatiivisia mielipiteitä, toimii Alfa-tv:n ja muiden haastajien hyväksi."

Onneksi Yle ei ole toistaiseksi nostanut Alfa teeveestä ainakaan takaisin Ukkolaa. Ylellä Sannikka koittaa yhä astudion vetovuoroissaan muistella Ukkolaakin lämmöllä ja aina kutsuu vieraakseen persuja. Ja Soininkin paikka olisi juuri Alfa teeveessä, ei Ylellä. Katsokoot ne Alfaa, jotka näitä kaipaavat

• Minäkin olen havainnut, millaisia ohjelmia Alfalta etupäässä tulee. Eikös se ole näitä Harkimon omistuksia ainakin osittain. Sieltä tulee myös lavatansseja ym. Taitaa tulla Seinäjoen tangomarkkinatkin vain sieltä. Pariin koronavuoteenhan niitä ei järjestettykään. Eipä ole kiinnostaneetkaan enää. Siskoani harmittaa kun heillä ei näy Alfa-Tv. En tiedä miksi, eihän se mikään erillismaksullinen kanava ole.

• UUSI

Tulin koneelle ja kun kävin lukemaan mitä on kirjoiteltu, niin huomasin kuinka amummu on ahkeroinut. Minä en parhaimmillanikaan pystyisi tuohon tarmokkuuteen. Jos ei muu iskisi työtehooni ja tarmokkuuteeni, niin laiskuus sen tekisi melkovarmasti.

Minä sain tuomenoksia ja kieloja (nuppuisia), sekä jotain muita valkoisia kukkia, sekä rapaberejä (heidän pihalta) ja kaksi orvokkiamppelia (kaupasta ostettuja), kun tytär miehineen poikkesi täällä luonani matkalla lentokentälle. He menivät viikoksi patikoimaan Irlantiin. Ovat olleet siellä monena vuotena ystäviensä kanssa patikkamatkalla.

Kun tekee vaativaa ja raskasta työtä, on saatava myös palautua.

Minä lähden nyt lämmittämään ruokaa. Aloitin tämän kirjoittamisen jo tunti sitten, mutta tässä välissä soitti sisareni ja puhuin hänen kanssaan pitkähkön puhelun, joten nyt on nälkä.

Mukavaa lauantaita!

• UUSI

Irlannissa on varmaan vähän samanlaista patikoida kuin Suomen Lapissa. On aakeeta laakeeta, kukkuloita ja soita vuoron perään. U oli hyvä suunnistaja ja kerrankin kolmen kaverinsa kanssa siellä jollain kukkulalla seistessään ja karttaa tutkiessaan sanoi kavereilleen: Jos kartta ja maasto pitävät paikkansa olemme nyt tuolla kukkulalla ja osoitti kädellään jonnekin kaukaisuuteen.

U:n veljentytär miehineen palaa tämän viikonlopun aikana Ausseista. Olivat siellä tytärtään ja tätiään (U:n sisko) tapaamassa. En ole käynyt siellä kertaakaan enkä mene. U:n sisko on asunut siellä jo vuodesta 1976. Hänkään ei ole käynyt Suomessa isänsä kuoleman jälkeen v 2015. Ei tullut veljensäkään hautajaisiin, kun sanoin, etten järjestä sen kummempaa tilaisuutta, en kutsu ketään serkkujaan, en edes veljensä lapsia lapsineen, en edes omaa siskoanikaan perheineen. Aussisiskon mieskin on niin sairaalloinen, ettei voinut jättää häntä yksin kotiin. Kyllä on meikän ulkomaan matkat tehty.

Kyllä on serkkuporukan Venäjän-Karjalan matkatkin tehty. Ensin tuli korona ja nyt Putinin tolkuton hyökkäys Ukrainaan.

• Anonyymi
        UUSI

Nyt on juuri paras, alkukesän ihanien kukkien aika. Minusta on hyvä, että on ollut viileää, että kukkaloisto puhkeaa hitaasti, ikäänkuin säästellen. Nyt näyttävät omenapuut kukkivan, niitä on naapurien pihoilla, mutta hyvin näkyvät niistä meille , ja tuoksuvatkin. Omassa pihassamme on tänä keväänä paljon kieloja. Aiemmin niitä on kasvanut piha-aidan takana, naapuriyhtiön pienessä metsälämpäreessä - poikamme pieninä kutsuivat sitä pikkumetsäksi - mutta nyt ne ovat levinneet pihaamme saakka; aitahan ei niitä estä. Nupullaan ovat vielä, mutta ei kauan kestä, kun aukeavat. Kielot ja sireeni - nimenomaan maatiais- sellainen - antavat parhaan tuoksun alkukesälle. Ja näkymän silmille.

Minullakin on ollut unelma päästä vielä joskus Irlantiin. Ja Skotlantiin. Olen kerran käynyt Dublinissa, mutta työreissulla ei paljonkaan ollut mahdollista muuta nähdä kuin vähän kaupunkia. Telkkarissa on erilaisissa ohjelmissa ollut paljon Irlannin kuten Sktolanninkin näkymiä, ja nuo maisemat kiehtovat. No, luultavasti jää menemättä tässä elämässä, mutta jospa jo seuraavassa.
        am
        am
        am

• UUSI

Rapunen ja Cee, eivät nämä minun tekemiseni niin merkillisiä ole. Luettelo näyttää pitkältä, mutta itse asioiden tekemiseen ei kovin kauan mene. Toisaalta, ei kai niitä pitäisi luetellakaan, mutta kun joskus jotain saan aikaan, niin semmoiseenkin haksahdan. Kai se on vakuuttelua itselleni, että johonkin vielä pystyn.

Talkoissamme ei paljon huonohenkisille ollut tekemistä, miesten töitä pääasiassa, itse enimmäkseen kyysäilin pensaiden leikkuujätteitä, myös omalta pihaltamme, ja siimaajalla siistin pensaiden alustoja. Talkootarjoomukset olivat tarjolla heti, kun ne paketeistaan olin purkanut, porukat hoitivat lopun, siis söivät ja joivat . Lakanat veivät ehkä parikymmentä minuuttia, pölyjen imurointi ei sitäkään. Kyllä te, Cee ja Rapunen huushollerskoina tiedätte, että huushollihommissa ei kauan nokka tuhise. Yleensähän ne ovat olleet ainakin meidän sukupolvemme äiti-ihmisten tekemisiä, joten rutiinia piisaa.

Minulle noissa tekemisissä on nykyään kyse lähinnä ryhtymisestä. Ja rauta täytyy takoa, kun se on kuumaa. Viikolla en saa aikaan juuri mitään, ja kun tulee päivä jolloin tekeminen maittaa niin se pitää hyödyntää 100-prosenttisesti. Siipalta on ollut monta päivää veto poissa ja on ollut ankealla mielelläkin. Se vaikuttaa minuunkin; en todellakaan saa silloin mitään tehdyksi. Tänään on pitkästä aikaa hyvä päivä. Nyt jo tässä jäähdyttelen.

Kohta mureketta ja pari ruotsalaista uutta pottua naamaan, sen jälkeen saunaan, Tuplapukki janoon, ja vielä illalla Lewis'iä. Se maistuu elämältä. Minulle. Monelle muulle ei riittäisi.

• UUSI

Älä yritä vähätellä itseäsi. Kyllä sinä olet aina ollut aikaansaava tyyppi, enkä minä muuta kuin ihailen tarmokkuuttasi. Jatka samaan malliin jos vain jaksat. Kyllä minunkin kämppäni suht siisti on mutta tämän päivän töistäsikin minulle olisi riittänyt lakanoiden vaihto. Valmisaterian äsken lämmitin, ihan mukiinmenevä anguspihvi tikkuperoilla ja pavuilla sekä jotain maukasta kastikkettakin siinä oli, mutta annos hiukan liian iso minulle.

Olen pelaillut tänään cresent solitairea netissä enkä ole sitä vielä kertaakaan eläessäni läpi saanut. Lähelle päässyt muutamia kertoja. Siinä jaetaan ensin kaksi pakkaa pelipöydälle, niin että ylärivissä on pelkät kunkut ja alarivissä pelkät ässät. Muut kortit ovat säteettäin kuudessa alekkain olevassa kaaressa ja yläriviin olisi saatava kaikki ässät ja alariviin kunkut numerojärjestyksessä.

• UUSI

Joskus vielä viime vuonnakin tuli katsottua kolmosen lyhennelmä formuloista, nyt kisaa voi seurata vain maksua vastaan. Mutta ei kiitos

Sama tilanne olisi lätkässä, jos maksulliseksi menisi.

Se oli eilen viittä vaille tappio, koska kolmannessa erässä alettiin vain roiskia pois kiekkoa omalta alueelta. Miten sitten tänään? Jos pelaajamme pelaavat, voitto on varma. Niin hyvin ja vahvasti ovat joka ketjut pelanneet ja Kanadalla on tekemisensä. Ihme pelaajat kuitenkin, vaikka maalla ei läheskään parhaat mukana, niin aina vaan ovat huipulla.

• UUSI

No jaa, näkee noi vormulat ilmaiseks netistä striimattuna kun osaa temput. Vaan ei niistä sen enempää.

Tietotekniikan tempuista sen verran, että yllättävän moneen sovellukseen (kuten virtuaalisiin pankkikortteihin) pitää päivittää Visan tiedot kun uus semmoinen tulee. Periaatteessa äärettömän simppeliä, mutta joidenkin sovellusten kohdalla jotenkin turhan kankeaa. Kokemattomilta palais käämit. Kuten rva W:ltä näissä asioissa. Onnek mie olen olemassa..

Lätkässä mestaruus melkein todennäköinen...

• UUSI

Tämä kirjoitus kaipaisi kyllä hieman kommenttia ihmisen kaipaamien huvitusten määrättömälle määrälle. Urheilu on yksi valtava kokonaisuus, mikä aiheuttaa valtavia kuluja ja luonnonvarojen tuhlailua ja miksi ja mihin? Pelkkään viihteeseen, mihin sekoittuu myös kansallisuushypetystä.

• UUSI
        DrWhoo kirjoitti:

No jaa, näkee noi vormulat ilmaiseks netistä striimattuna kun osaa temput. Vaan ei niistä sen enempää.

Tietotekniikan tempuista sen verran, että yllättävän moneen sovellukseen (kuten virtuaalisiin pankkikortteihin) pitää päivittää Visan tiedot kun uus semmoinen tulee. Periaatteessa äärettömän simppeliä, mutta joidenkin sovellusten kohdalla jotenkin turhan kankeaa. Kokemattomilta palais käämit. Kuten rva W:ltä näissä asioissa. Onnek mie olen olemassa..

Lätkässä mestaruus melkein todennäköinen...

Whoo, valaisepa meitä näistä Visa tietojen päivityksistä ja sovelluksista. Mitä nykyään pitäisi osata näillä virtuaalimarkkinoilla? Jotta siis oma elämä helpottuisi.

Oma toimintani rajoittuu vain laskujen helppoon maksamiseen joko hyväksymällä laskut kännyllä tai tietokoneella tuplavarmistuksella ja kortin käyttöön ruokakaupoissa ja tankatessa ja tietysti muissakin kivijalkaliikkeissä ostamisiin

• UUSI
        myllynkivi kirjoitti:

Whoo, valaisepa meitä näistä Visa tietojen päivityksistä ja sovelluksista. Mitä nykyään pitäisi osata näillä virtuaalimarkkinoilla? Jotta siis oma elämä helpottuisi.

Oma toimintani rajoittuu vain laskujen helppoon maksamiseen joko hyväksymällä laskut kännyllä tai tietokoneella tuplavarmistuksella ja kortin käyttöön ruokakaupoissa ja tankatessa ja tietysti muissakin kivijalkaliikkeissä ostamisiin

En nyt tarkoittanut että alkaisin "weepelöimään" näissä sovellus asioissa. Sen verran vain että useat jo käyttää erilaisia maksusovelluksia kuten MobilePaytä tai GooglePaytä tai Pivoa tai Paypallia ym ym. Näihin kaikkiin tarvitaan pankkikortti jonka tiedot näihin syötetään ja pankkivarmenteella varmennetaan. Sen jälkeen kyseessä on virtuaalinen maksuväline. Nämä korttien tiedot pitää päivittää silloin kun edellisen voimassaolo päättyy. Siis uusi voimassaoloaika, sekä kortin uusi kolminumeroinen turvakoodi (CVC). Dedit ja credit puolilla on tietysti omat korttinumerot sekä turvakoodinsa.

Mainittakoon että itse en ole käyttänyt muovikorttia lähes kymmeneen vuoteen. Vain virtuaalista.

Terveisiä höyrystä.

• UUSI
        DrWhoo kirjoitti:

En nyt tarkoittanut että alkaisin "weepelöimään" näissä sovellus asioissa. Sen verran vain että useat jo käyttää erilaisia maksusovelluksia kuten MobilePaytä tai GooglePaytä tai Pivoa tai Paypallia ym ym. Näihin kaikkiin tarvitaan pankkikortti jonka tiedot näihin syötetään ja pankkivarmenteella varmennetaan. Sen jälkeen kyseessä on virtuaalinen maksuväline. Nämä korttien tiedot pitää päivittää silloin kun edellisen voimassaolo päättyy. Siis uusi voimassaoloaika, sekä kortin uusi kolminumeroinen turvakoodi (CVC). Dedit ja credit puolilla on tietysti omat korttinumerot sekä turvakoodinsa.

Mainittakoon että itse en ole käyttänyt muovikorttia lähes kymmeneen vuoteen. Vain virtuaalista.

Terveisiä höyrystä.

Täytyypäs tutustua, mutta luulen, että oma käyttöni on jo niin "vakiintunut", että uuden maksutavan opettelu vie harmaat solut äärirajoilleni

Vieroksun sitäkin, että "pankkikorttini tiedot" joutuisin antamaan . . . vaikka sitten pankkivarmenteellakin. Myönnän. Vieroksumiseni pohjautuu vain tunteisiin

• UUSI
        myllynkivi kirjoitti:

Täytyypäs tutustua, mutta luulen, että oma käyttöni on jo niin "vakiintunut", että uuden maksutavan opettelu vie harmaat solut äärirajoilleni

Vieroksun sitäkin, että "pankkikorttini tiedot" joutuisin antamaan . . . vaikka sitten pankkivarmenteellakin. Myönnän. Vieroksumiseni pohjautuu vain tunteisiin

Esim GooglePay jota nykyisin käytän pääasiallisena "pankkikorttina", toimii siten että kaupan kassalla vain vilauteaan luuria tai älykelloa siihen samaan kohtaan kuin lähiluettava pankkikortti. Pankkikortissa on NFC -siru, luurissa NFC lähetin. Tämän yhteyden kautta maksutapahtuma rekisteröityy. Luurisovelluksessa ei ole maksurajoituksia kuten kortin lähimaksussa nykyään 50€. Lisäksi luurisovellus on turvallisempi, koska NFC ei reagoi ellei luurin näyttöä ole avattu. Tämä toki asetuksista riippuen

No tämä tästä aiheesta, ei kiinnosta ketään paitsi kaltaisiani digitalisaatio friikkejä.

• UUSI

Mä nyt kirjoitan vielä tänne, että olipa mukava kuunnella "ministeri" Jaakko Iloniemeä. Hän muistutti ensimmäisen maailmansodan huonosta rauhansopimuksesta, mikä johti toiseen maailmansotaan.

Iloniemi monen muun ohella on surullinen siitä, että Venäjä on astunut kaikkien sopimusten rikkojaksi. Iloniemi eroaa kuitenkin joidenkin tavasta lietsoa esim. koston henkeä ja siksi mainitsi tuon huonon rauhankin

Täällä koittaa ukkonen paukkua. Monta tuntia olikin aamusta ihan "työilmaakin"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Seiska: Sofia Belorf haki terapeutilta apua - Avautuu Stefan Thermanista: "Räjähdysherkkä ilotulite"

Sofia Belórf avautuu miesystäviensä Stefan Thermanin ja Niko Ranta-ahon yhteisistä piirteistä Seiskalle. Therman heitti Sofian tavarat ulos ikkunasta
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      5958
    2. Raju tilitys Stefan T, nyt aloitti Sofia haukkumiset ja käy terapiassa.

Siitä nähtiin taas, Sofia alkoi heti syyttelyt ja kaikki kertonut Seiskassa,ei osannut tätäkään nainen pitää suutaan kiinni erosta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      397
      3737
    3. Rane lähettää terveisiä Sofialle ja Stefulle instassa

Case: 2020-luvun Matti ja Mervi Näiden kahden sankarin elämään en ole liittynyt enää pariin vuoteen. Olen vankilaan asti kuullut mitä hurjimpia tarino
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      1730
    4. Ukrainalaiset varastivat kaikki ruoat

Olimme leipäjonossa, kuten ennen eläkepäivää muutenkin. Oli jo hyvissä ajoin Ukrainan pojat tulleet. Kun ovet aukesivat, niin kaksin käsin kantoivat
      Maailman menoa
      233
      1617
    5. Millä vitun mandaatilla Sanna Marin

Menee Ukrainaan heilumaan, sehän antaa Venäjälle, lisäsyyn operoida Suomeenkin?! :x
      Maailman menoa
      329
      1235
    6. Sofian piti taas matkia Martina ja ostaa samanlainen nahkatakki.

Miksi seuraa Martina ja pukeutuu ja ostaa samoja vaatteita, on kuin kiusan tekoa .?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1027
    7. Vanhemmalle södelle naiselle

Olithan ihan mukava, ei siinä mitään mutta pysy jo kauempana minusta. Sydämeni kuuluu nyt naiselle joka voisi ikänsä puolesta olla sinun oma tyttäresi
      Tunteet
      70
      978
    8. Mä haluisin niin paljon nähdä

Sinut.. voi tätä haluamisen määrää.. :(
      Ikävä
      34
      870
    9. Et sä kehtaisi kumminkään

Et kehtaisi seistä vierelläni! Vai kehtaisitko? naiselle mieheltä
      Ikävä
      59