Usko aiheuttaa psykooseja?

Anonyymi

Espan kaaharista IL:

"Musiikissa näkyy myös epäillyn uskonnollinen tausta. Yhdessä somevideossaan mies soittaa kirkossa uruilla Hoosianna-kappaletta. Somejulkaisuissaan mies siteeraa myös satunnaisesti Raamattua."

Pelkkä humala ei selitä toilailuja vaan mielenterveys saattoi romahtaa. Artisti Jippu on kertonut julkisuudessa uskonnollisen kokouksen laukaisseen hänessä psykoosin , jolloin hän oli sekaisin kuin seinäkello.

55

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saatanan käskeminen väistämään, nuo Jeesuksen ja aamenen huutelu viittavat uskonnolliseen taustaan ja pään sekoamiseen. Käytös videoilla oli psykoottista.

    • Anonyymi

      Jipusta ajettiin Saatanaa ulos. Kirjassaan hän kertoo:

      Jippu kaatui kokolattiamatolle ja alkoi kouristellen puhumaan kielillä. Hän itki ja nauroi vuoron perään, kieriskeli kannella ja kuuli suunsa puhuvan kielillä, joista hän ei ymmärtänyt mitään. Jippu oli vaipunut maniaan. Kohtausta kesti monta tuntia.

      > Kouristusten ja kielillä puhumisen loputtua nousin lattialta ja ryntäsin juoksujalkaa ulos herätyskabinetista. Jatkoin juoksuani pitkin laivan kansia kiljuen risteilykansalle ”Jeesus elää” -huutoja.

      Mania jatkui koko Ruotsin matkan ajan ja sen jälkeen. Palattuaan Suomeen Jippu päätyi manian valtaamana jonkin uskonnollisen piirin kokoukseen. Jippu oli tuntenut jo aiemmin itsessään homoseksuaalisia piirteitä ja tunsi, että hänen sisällään asuu saatana. Uskonnolliset ihmiset yrittivät saada Jippua oksentamaan ryyppäämistä, seksisuhteita ja maallista syntistä elämää ulos. Se ei kuitenkaan toiminut.

      > Ympärilläni käytävä kummallinen kokous jatkui jatkumistaan. Naiset huusivat ja möykkäsivät. Oksentelin yhä uudelleen eteeni asetettuun sankoon. Vatsa- ja selkälihakseni huusivat kivusta yritettyäni yökätä paholaista ulos itsestäni tunnista toiseen. Kasvoistani katkesi verisuonia. Paineistetut silmäni punoittivat. Tunsin suussani sappinesteen pistävän maun. Itkin ja huusin. Pelkäsin ja vapisin.

      • Anonyymi

        Ei pitäisi ihmisten joilla viiraa päässä mennä lähellekään laitalahoja. Mutta eihän ne ymmärrä ja sitten kun nämä laitauskovat alkavat leikkiä lääkäriä on jälki rumaa pahimmillaan. Kin nekään eivät ymmärrä olla leikkimättä.


      • Anonyymi

        Oliko tuo kokolattiamatto oleellinen, kun ei kaatunut vain lattialle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pitäisi ihmisten joilla viiraa päässä mennä lähellekään laitalahoja. Mutta eihän ne ymmärrä ja sitten kun nämä laitauskovat alkavat leikkiä lääkäriä on jälki rumaa pahimmillaan. Kin nekään eivät ymmärrä olla leikkimättä.

        No näitä laitalahkolaisia tällä palstalla on ihan riittämiin. Tai itse asiassa ei täällä tuossa uskiporukassa muita olekkaan. Siksi tämä palsta on samalla myös koko netin ehdottomasti paras tahattoman komiikan keittämö...


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No näitä laitalahkolaisia tällä palstalla on ihan riittämiin. Tai itse asiassa ei täällä tuossa uskiporukassa muita olekkaan. Siksi tämä palsta on samalla myös koko netin ehdottomasti paras tahattoman komiikan keittämö...

        Niissä jaetaan pieniä valkoisia sinisiä ja vihreitä pillereitä mistä menee sekaisin. Budha kaataa ja naurattaa Intiassa nähtyä.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No näitä laitalahkolaisia tällä palstalla on ihan riittämiin. Tai itse asiassa ei täällä tuossa uskiporukassa muita olekkaan. Siksi tämä palsta on samalla myös koko netin ehdottomasti paras tahattoman komiikan keittämö...

        Katso ja ihastu uuveen nimimerkki kollaasia ajalta vielä kun nimimerkin rekisteröinti ei ollut pakollista

        h t t p s://ibb.co/zryw9wL

        posita välilyönnit urlista....


      • Anonyymi

        perus sunnuntai viidesläisillä


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No näitä laitalahkolaisia tällä palstalla on ihan riittämiin. Tai itse asiassa ei täällä tuossa uskiporukassa muita olekkaan. Siksi tämä palsta on samalla myös koko netin ehdottomasti paras tahattoman komiikan keittämö...

        ja valitettavasti antaa aivan väärän kuvan oikeasta kristinuskosta. Niin kuin tuo espan ajajakin on saletisti joutunut niitten uhriksi. terrorisoivat suomen kristillistä kenttää. Katso vaikka tv7 jos et usko, välillä aivan sairasta touhua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso ja ihastu uuveen nimimerkki kollaasia ajalta vielä kun nimimerkin rekisteröinti ei ollut pakollista

        h t t p s://ibb.co/zryw9wL

        posita välilyönnit urlista....

        Okei.
        Ole hyvä:
        https://ibb.co/zryw9wL


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No näitä laitalahkolaisia tällä palstalla on ihan riittämiin. Tai itse asiassa ei täällä tuossa uskiporukassa muita olekkaan. Siksi tämä palsta on samalla myös koko netin ehdottomasti paras tahattoman komiikan keittämö...

        Jeesuksen opetuslapsia on aina pilkattu lahkoiksi.

        Apt. 24:
        13. . Eivät he myöskään voi näyttää sinulle toteen sitä, mistä he nyt minua syyttävät.
        14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.
        Ap. t. 26:22
        15. Minä pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskaiden että väärintekijöiden.
        Dan. 12:2; Joh. 5:28-29
        16. Siksi ahkeroinkin, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.


    • Anonyymi

      Niin mutta eihän tuo kaahari ollut aitouskova. Ei ainakaan palstan aitouskovien mielestä 😁

      • Anonyymi

        Ei ollut, mutta aloittaja oli aito-trolli!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut, mutta aloittaja oli aito-trolli!

        Mikä ihme hänestä trollin tekee? Hän lainaa suoraa mainittua lähdettä. Jokainen voi itse tarkistaa pitääkö tieto paikkansa. On ihme kun täällä porukka ei usko sitä mitä jokainen voi tarkistaa omin silmin, mutta sen sijaan uskotaan semmoiseen jota kukaan ei ole koskaan nähnyt....


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Mikä ihme hänestä trollin tekee? Hän lainaa suoraa mainittua lähdettä. Jokainen voi itse tarkistaa pitääkö tieto paikkansa. On ihme kun täällä porukka ei usko sitä mitä jokainen voi tarkistaa omin silmin, mutta sen sijaan uskotaan semmoiseen jota kukaan ei ole koskaan nähnyt....

        No he paholaisen riivaamina uskovaisina näkevät vain niitä trolleja. Se kuuluu uskontoon.


    • Anonyymi

      Valehdellessa usein unohtuu seisominen. Yhdellä järki ja toisella mieli. Loiset on syöjättärien ja maahinkaisten seurassa lopuksi.

    • Anonyymi

      Kabbalabudha se on henki.

    • Anonyymi

      Intiassa ja Arabiassa on tota fanaattisuutta yksi new age mies tuijotti huumeissa silmät seisoi päässä ja sanoi minä olen Jumala. Juu.

    • Anonyymi

      Yksi nainen ja varma demoni puinen kävelykeppi tai sauva kädessä seisoi arabiasta tullut kadulla ovelan näköisenä ja huuteli ohimeneville ; kohta saatte nähdä kuka on Jumala. 🤪🤪🤪

    • Anonyymi

      Tämä ei yllätä ollenkaan. Uskonnot ovat ensiaskel psykooseihin ja seuraavaksi he piikittävät katuojassa. Tässä tapauksessa ajanut ihmismassaan uskonnon huumassa. Ihan samaa porukkaa kuin World Trade Centerin tapauksessa.

      • Anonyymi

        Juttusi on täyttä valhetta.


    • Anonyymi

      Sitten vain rukoilemaan Jeesusta ja on synneistään vapaa tekemään asian uusiksi. Niinhän kristinusko toimii.

      • Anonyymi

        pilkaat sitä, mitä et itse ymmärrä.


    • Usko aiheuttaa psykooseja?”

      Ei aiheuta. Psykoosien syyt ovat moninaisia, mutta tässä yleisimmät.

      Perintötekijät lisäävät alttiutta, eli heille psykoosi tulee ehkä helpommin kuin muille.
      Traumat. Lapsuudessa koetut voimakkaat traumat tai aikuisiässä koetut, kuten synnytys, väkivaltaiset kokemukset, läheisen menettäminen jne.
      Sitten tulevat alkoholin runsaasta käytöstä johtuvat, amfetamiinin tai kannabiksen käytöstä johtuvat.

      Asia on päinvastoin, eli psykoosi voi voimistaa uskonnollisia kokemuksia. Tällöin on vaarana ettei henkilö hakeudu hoitoon riittävän ajoissa.

      ”Uskomus "persoonallisen Saatanan" osuudesta mielenterveyden häiriöihin elää edelleen, jopa eräissä hoidollisinakin pidetyissä kristillisissä yhteisöissä. Mm. skitsofreniaan, psykoottiseen depressioon, dissosiaatiohäiriöihin, ohimolohkoepilepsiaan, aivohalvaukseen ja lääkkeiden sivuvaikutuksiin liitetään joskus muitakin uskonnollisia selitysmalleja, jotka voivat olla vakavasti haitaksi sairauden ymmärtämiselle ja asianmukaiselle hoidolle.”

      ”Vuoropuhelua erityisesti psykiatrian ja uskontoja edustavien tahojen välillä tulisi edistää, koska uskonto on monille keino hakea tukea tai ymmärrystä myös psykiatrisen sairauden kohdatessa.”
      Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim ”Uskonnollinen kokemus vai psykiatrinen oire?”

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Usko aiheuttaa psykooseja?"

      Ei aiheuta. Palstalla tulee kylläkin törmäämään jatkuvasti kirjoituksiin, jotka väittävät niin.

      Kristinuskon sanoma Jumalasta, joka Kristuksen sovitustyön kautta vetää syntiset puoleensa on monelle ollut suuri helpotus ja vapautus omasta ahdistuksesta. Tämä on minunkin kokemukseni.

      Jippun elämä on ollut aikamoisen hurjaa, huumeet mukaanlukien, joten hänen mielenterveytensä järkyttäjiä taitaa riittää. En kyllä kenellekkään suosittele sellaista seurakuntaa, josta hän kertoo kirjassaan. Hän taisi löytää myöhemmin rauhallisemman seurakunnan?

      TErv.serious

      • Anonyymi

        viidesläisissä taitaa käydä vieläkin


    • Anonyymi

      Hurmoksiin ei voi viiniä juodakaan.

    • Anonyymi

      Ehkä psykoosi johtui maahanmuuttajavastaisuudesta ja oikeistopolitiikasta. No ei kai niistä kukaan psykoosiin joudu, joten uskosta sen täytyy johtua.

      • Anonyymi

        Venäjän Putini on kommonismin psykoosissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän Putini on kommonismin psykoosissa.

        Kommonismi on saatanan uskonto.


    • Anonyymi

      Paitsi ei aito usko Jeesukseen ja tässä Jeesuksessa eläminen!!

    • Anonyymi

      fb:ssä väitettiin että häneen iski demoni kesken matkan.

    • Anonyymi

      Pe.kuilu on mennyt nyt jo sairaiden ihmisten pilkkaamiseksi. Kyllä on vihavasemmisto vajonnut alas taistelussaan kristinuskoa vastaan.

      • Anonyymi

        Pe-kuilu on syvempi kuin Mariaanien hautavajoama.


    • Anonyymi

      Tässä hullussa ja opitussa maailmassa on joskus hyvä jos oma käsitys todellisuudesta muuttuu. Kaikki ihmiset eivät muuttuneessa todellisuudessakaan aiheuta toisille vahinkoa. Jotkut uskovaiset tuomitsevat kaikki pahuudeksi, koska eivät mitään ymmärrä. Paha on paha, riippumatta puhuuko uskontoa tai ei. Ihmisestä välittävä persoona olisi psykoosissakin painanut vaaratilanteessa jarrua eikä kaasua. Se on opittu reaktio jonka syrjäyttäminen vastakkaisella käyttäytymisellä vaatii motiivin.

      Mitä tulee mielentilan muutoksiin ja vaikka psykooseihin, niiden suhteen auttaisi perusturvan tekijät kuten turvallinen asunto, perustulo ja halutessa terveydenhoidon tuki. Muuten muuttuminen on sallittua ja jopa hyväksi. Antaa ihmisten olla mitä ovat tai haluvat kunhan eivät vahingoita muita.

      • Anonyymi

        Viisasta puhetta. Terveen mielen kriteeri onkin vain siinä, ettei ole vahingoksi itselle tai muille.


      • "Ihmisestä välittävä persoona olisi psykoosissakin painanut vaaratilanteessa jarrua eikä kaasua."

        Oikeastaan ei olisi. Psykoosi on tila, joka voi tulla siitä huolimatta. Huolimatta jopa siitäkin millaiset elämänolosuhteet ovat.


      • Anonyymi

        "Ihmisestä välittävä persoona olisi psykoosissakin painanut vaaratilanteessa jarrua eikä kaasua"

        "Antaa ihmisten olla mitä ovat tai haluvat kunhan eivät vahingoita muita."

        Psykoosiin joutunut henkilö asetetaan tahdonvastaiseen hoitoon, koska kukaan ei voi olla varma mitä harhaisessa mielessä voi tapahtua. Henkilö voi vahingoittaa "hyvää tarkoittaen" paitsi muita ihmisiä, myös itseään, luulla osaavansa lentää tai lähtee yöpuvussa talvipakkaseen.

        Terv.serious


    • Anonyymi

      Entä jos uskonto onkin itse se psykoosi?!

    • Anonyymi

      Se, että psykoosipotilaiden joukossa on suhteessa enemmän uskovaisia kuin kansassa, ei tarkoita että psykoosi auheuttaisi uskomista tai usko aiheuttaisi psykoosia.

      Tilanne voi hyvin selittyä siten, että tietyllä tapaa mieleltään herkät ihmiset ovat alttiinpia tulemaan uskoon ja sairastumaan psykooseihin.

      • Ehkä, en ihan noin suoraan kyllä päättelisi. Se on kyllä totta, että herkät ihmiset kokevat enemmän viehtymystä sellaisiin yhteisöihin, missä liikutaan välillä varsin arveluttivilla alueilla.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Ehkä, en ihan noin suoraan kyllä päättelisi. Se on kyllä totta, että herkät ihmiset kokevat enemmän viehtymystä sellaisiin yhteisöihin, missä liikutaan välillä varsin arveluttivilla alueilla.

        Herkät haluavat uskosta vain kokemuksia. Raamattu lentää romukoppaan kun joku karismaattinen puhuja aloittaa lavashownsa. Harmi etteivät itse tajua olevansa paholaisen vallassa.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Ehkä, en ihan noin suoraan kyllä päättelisi. Se on kyllä totta, että herkät ihmiset kokevat enemmän viehtymystä sellaisiin yhteisöihin, missä liikutaan välillä varsin arveluttivilla alueilla.

        "Se on kyllä totta, että herkät ihmiset kokevat enemmän viehtymystä sellaisiin yhteisöihin, missä liikutaan välillä varsin arveluttivilla alueilla."

        Onhan tuo nyt selvä asia, että herkät ja sairaat tarvitsevat parantajaa enemmän kuin sairaat!

        Maallisessakin viitekehyksessä sairaat käyvät lääkärillä enemmän kuin sairaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se on kyllä totta, että herkät ihmiset kokevat enemmän viehtymystä sellaisiin yhteisöihin, missä liikutaan välillä varsin arveluttivilla alueilla."

        Onhan tuo nyt selvä asia, että herkät ja sairaat tarvitsevat parantajaa enemmän kuin sairaat!

        Maallisessakin viitekehyksessä sairaat käyvät lääkärillä enemmän kuin sairaat.

        Maallisessa viitekehyksessä sairaat käyvät enemmän lääkäreillä kuin terveet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Se on kyllä totta, että herkät ihmiset kokevat enemmän viehtymystä sellaisiin yhteisöihin, missä liikutaan välillä varsin arveluttivilla alueilla."

        Onhan tuo nyt selvä asia, että herkät ja sairaat tarvitsevat parantajaa enemmän kuin sairaat!

        Maallisessakin viitekehyksessä sairaat käyvät lääkärillä enemmän kuin sairaat.

        Niin, on yhteisöjä joissa väitetään "parannettavan", mutta lopputulemana onkin aivan päinvastaista.

        Ei hekrtää ihminen ole sairas. Hän vain voi olla alttiimipi mielen manipulointiin kuin muut.


      • Anonyymi

        Todellisissa kristinuskoissa ei ole psykoosin vaaraa. Psykoosit aiheutuvat muualta.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, on yhteisöjä joissa väitetään "parannettavan", mutta lopputulemana onkin aivan päinvastaista.

        Ei hekrtää ihminen ole sairas. Hän vain voi olla alttiimipi mielen manipulointiin kuin muut.

        On myös niitä yheisöjä, joissa Jumalan Henki konkreetisesti parantaa. Minä voin todistaa sellaisia tapahtuneen paljon.


    • Anonyymi

      Miksi niin monet mielenterveytensä reunalla tasapainoilevat keskustaoikeistolaiset ihmiset sitten joutuvat vielä ojasta allikkoon eli menevät näihin mielenpuoskarointilahkoihin mukaan ?
      Ja horjahtavat jopa mielensairauden puolelle.

      • Anonyymi

        Uskoon tullaan parantumaan ja eheytymään, sillä Jeesus on luvannut eheyttää. Ei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat!!


    • Anonyymi

      Eipä ollut espan kaahari humalapsykoosissa vaan Jumalapsykoosissa


      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008808712.html
      Rikoksesta epäillylle suoritetun humalatilatutkimuksen tulokset ovat valmistuneet, eikä henkilöä enää epäillä törkeästä rattijuopumuksesta. Hän ei ollut tapahtumahetkellä päihtynyt.

    • Anonyymi

      aloitus on hölynpölyä

      • Anonyymi

        suurin osa teksteistä on vain vihapuheita uskovia kohtaan.

        Lue Joh. luku 15.


    • Anonyymi

      Maailma vihaa opetuslapsia
      Jeesus sanoo..
      Joh.15:....
      18."Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä.
      19. Jos te olisitte maailmasta, se rakastaisi omaansa. Mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sen tähden maailma vihaa teitä.
      20. Muistakaa, mitä sanoin teille: ei palvelija ole herraansa suurempi. Jos ihmiset ovat vainonneet minua, he vainoavat teitäkin. Jos he ovat noudattaneet minun sanaani, he noudattavat myös teidän sanaanne.
      21. Tämän kaiken he tekevät teille minun nimeni tähden, koska eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.

    • Anonyymi

      Jeesus sanoo opetuslapsilleen.
      1.Joh.3:13. Älkää ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe