Liiketoiminta kutistunut muutamassa vuodessa voimakkaasti. Tilitoimistolta muhkeita laskuja alvin laskennasta joka kuukausi, nytkin melkein tonni tilinpäätöksestä ja veroilmoituksesta.
Voiko osakeyhtiön laittaa esim. vuodeksi "hyllylle"?
Miten lopettaa osakeyhtiö kokonaan?
Yritys ollut vakavarainen ja toimiva ns. sivutoiminen yritys.
yhden miehen pienen osakeyhtiön lopettaminen
15
993
Vastaukset
- Anonyymi
Löytyyhän tuohon PRH:n sivuilta ohjeita. Tonni tilinpäätöksestä on aika iso ja hölmö korvaus, mutta ei se raha "vakavaraista" firmaa silti vielä kaada.
- Anonyymi
Sano nyt ensimmäiseksi sopimus kirjanpitäjän kanssa irti ja hoida kirjanpito, veroilmoitukset ja tilinpäätökset itse.
- Anonyymi
Kyllä firman saa lepäämään niin osakeyhtiön kuin toiminimenkin. Käytännössä laskut lakkaavat kirjanpitäjä tekee vain kk-ilmoituksen ei tuloa/menoja.
- Anonyymi
En oikein ymmärrä miksi kirjanpitäjä tekee nuo ilmoitukset.
Olen itse tehnyt kyseiset ilmoitukset jo 30 vuotta, eikä mene tosiaankaan montaa minuuttia.
Samaa ihmettelen kun yrittäjille myydään helppoja tapoja käsitellä käteiskuitit, ota kuva ja lähetä pilveen. Kirjanpitäjä käsittelee sitten kuitit, tiliöi ne ja laittaa kirjanpitoon.
Itse teen muutaman kerran vuodessa käteiskuittilaskun jossa itse tiliöin ne oikeisiin tileihin, kirjanpidossa käsitellään kuin mikä tahansa ostolasku.
Eli nykyyrittäjälle muudään helppouden nimissä kalliita palveluja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi kirjanpitäjä tekee nuo ilmoitukset.
Olen itse tehnyt kyseiset ilmoitukset jo 30 vuotta, eikä mene tosiaankaan montaa minuuttia.
Samaa ihmettelen kun yrittäjille myydään helppoja tapoja käsitellä käteiskuitit, ota kuva ja lähetä pilveen. Kirjanpitäjä käsittelee sitten kuitit, tiliöi ne ja laittaa kirjanpitoon.
Itse teen muutaman kerran vuodessa käteiskuittilaskun jossa itse tiliöin ne oikeisiin tileihin, kirjanpidossa käsitellään kuin mikä tahansa ostolasku.
Eli nykyyrittäjälle muudään helppouden nimissä kalliita palveluja.Muutaman minuutin juttu johon käytät 2 vko kaikki illat maksaa 300€, samassa ajassa saisit laskutettavaa työtä 2000€ ja tarvikemyynnit
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutaman minuutin juttu johon käytät 2 vko kaikki illat maksaa 300€, samassa ajassa saisit laskutettavaa työtä 2000€ ja tarvikemyynnit
Ihan oikeasta elämästä kokemus.
Kaveri perusti firman 3 vuotta sitten.
Töitä ei ole läheskään joka päivälle, vuosi sitten tuumasi että jos hommia ei löydy joutuu lopettamaan.
No ajatellaampa sitten tuota kommnettia että samaan aikaan tienaa tuttavassa työssä, siis missä tuottavassa jos ei ole hommia.
Juu kannattaahan se maksaa kirjanpitäjälle kaikesta mahdollisesta jos ihan oikeasti on aikaa itse tehdä ne hommat.
Lisäksi tuo että käyttää kaikki illat noiden muutaman hassun jutun tekemiseen on kirjanpitäjien myyntipuheita.
Vai kuvitteletko että kirjanpitäjä tekee hommat ilmaiseksi?
300€ kirjanpitäjän veloituksella tehdään tasan 4,35 tuntia (69€/h alv 0%).
Miten sinä saat samaan hommaan kulumaan 2 viikkoa kaikki illat (40 tuntia?)
Lisäksi kun laskee että oma tuntiveloitus on 52€/h niin vaikka tekisin pikkuisen hitaammin niin kyllä se voittaa raskaan ruumiillisen työn, on kuin lepoa ja saa korvauksen.
Toinen asia on kirjanpidon ja talouden ymmärtäminen.
Jos ei osallistu mitenkään taloushallinnan toimenpiteisiin niin ei ole mitään hajua missä mennään.
Minä poraudun kirjanpitoon aika syvällekkin useita kertoja kuukaudessa ihan vain tietääkseni tasan tarkkaan missä mennään.
Vai onko näin että nykyyrittäjät eivät osaa pitää oman firman langoista kiinni? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan oikeasta elämästä kokemus.
Kaveri perusti firman 3 vuotta sitten.
Töitä ei ole läheskään joka päivälle, vuosi sitten tuumasi että jos hommia ei löydy joutuu lopettamaan.
No ajatellaampa sitten tuota kommnettia että samaan aikaan tienaa tuttavassa työssä, siis missä tuottavassa jos ei ole hommia.
Juu kannattaahan se maksaa kirjanpitäjälle kaikesta mahdollisesta jos ihan oikeasti on aikaa itse tehdä ne hommat.
Lisäksi tuo että käyttää kaikki illat noiden muutaman hassun jutun tekemiseen on kirjanpitäjien myyntipuheita.
Vai kuvitteletko että kirjanpitäjä tekee hommat ilmaiseksi?
300€ kirjanpitäjän veloituksella tehdään tasan 4,35 tuntia (69€/h alv 0%).
Miten sinä saat samaan hommaan kulumaan 2 viikkoa kaikki illat (40 tuntia?)
Lisäksi kun laskee että oma tuntiveloitus on 52€/h niin vaikka tekisin pikkuisen hitaammin niin kyllä se voittaa raskaan ruumiillisen työn, on kuin lepoa ja saa korvauksen.
Toinen asia on kirjanpidon ja talouden ymmärtäminen.
Jos ei osallistu mitenkään taloushallinnan toimenpiteisiin niin ei ole mitään hajua missä mennään.
Minä poraudun kirjanpitoon aika syvällekkin useita kertoja kuukaudessa ihan vain tietääkseni tasan tarkkaan missä mennään.
Vai onko näin että nykyyrittäjät eivät osaa pitää oman firman langoista kiinni?Niin, eli sinulla ei ole hommia. Aika monella muulla on se tilanne, että töitä on joka päivälle niin pitkään kuin jaksaa ja päälle myydään ei oota.
Yleisesti ajan ostaminen on huono määre. Yleensä halutaan ostaa työsuoritus, oli se ilmalämpöpumpun asennus, öljyn vaihto, hanan vaihto tai tilinpäätös. Sillä ei loppupeleissä ole väliä kauanko alan ammattilainen siihen käyttää aikaa, jos hinta ja lopputulos on sovittu.
Aika moni asia vaatii opiskelua ja perehtymistä ennen kuin hommaa vain tehdään. Ensimmäisen vedeneristyksen kohdalla pyörit rautakaupassa aika kauan lukemassa paketteja, miettimässä määriä ja sekotussuhteita. Sadannen kohdalla ostoskori täyttyy ulkomuistista juostessa ja sekotussuhteet osataan ulkoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eli sinulla ei ole hommia. Aika monella muulla on se tilanne, että töitä on joka päivälle niin pitkään kuin jaksaa ja päälle myydään ei oota.
Yleisesti ajan ostaminen on huono määre. Yleensä halutaan ostaa työsuoritus, oli se ilmalämpöpumpun asennus, öljyn vaihto, hanan vaihto tai tilinpäätös. Sillä ei loppupeleissä ole väliä kauanko alan ammattilainen siihen käyttää aikaa, jos hinta ja lopputulos on sovittu.
Aika moni asia vaatii opiskelua ja perehtymistä ennen kuin hommaa vain tehdään. Ensimmäisen vedeneristyksen kohdalla pyörit rautakaupassa aika kauan lukemassa paketteja, miettimässä määriä ja sekotussuhteita. Sadannen kohdalla ostoskori täyttyy ulkomuistista juostessa ja sekotussuhteet osataan ulkoa.Jos töitä on joka päivälle ja vielä joutuu tekemään pitkää päivää niin hinta on väärä.
Minä olen paikkakuntamme kallein tekijä.
Päättyneen tilikauden tulos 98k€ 400k€ myynnillä.
En lähde tekemään kaikkia hommia.
Mutta nuo höpöt väiteet että kirjanpitäjän tekemänä 300€ ja jos itse teet menetät 2000€ työtulot ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Se on eriasia jos ei kerkeä tehdä, mutta nyt oli puhe aloittajan yrityksestä jossa ei toimintaa, eli miksi maksaa kirjanpitäjälle jos on aikaa tehdä itse?
Ja vinkkinä esim. alv ilmoituksen teko vie oikeasti aikaa 3-5 min. isoin homma omaveroon kirjautuminen.
Sama juttu palkanlaskennassa, esim meillä 95% urakkatöitä.
Miten kirjanpitäjä laskee urakat? eli joudut itse ilmoittamaan urakat kirjanpitäjälle joka sitten syöttää ne palkanlaskentaohjelmaan.
No mikset itse syötä palkanlaskentaan suoraan, menee sama aika kuin kirjanpitäjälle ilmoittamisessa.
- Anonyymi
Taitaa tuohon tonniin kuulua jo puolen vuoden kk-maksut tai jotai isotöisempää muuta hommaa.
No nostelee tilin tyhjäksi ja tekee lopettamisilmoituksen kaupparekisteriin- Anonyymi
"No nostelee tilin tyhjäksi ja tekee lopettamisilmoituksen kaupparekisteriin"
No ei nyt sentään aivan noin helposti mene... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei nyt sentään aivan noin helposti mene...No menee. Veroja tietty voi vähän maksella. Tietty jos ei ole rahaa, vain velkaa, niin konkurssimenettelyä voi myös kokeilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei nyt sentään aivan noin helposti mene...Kyllä lopetettavan firman tilin voi tosiaan nostella tyhjäksi.
Jos on jotakin tavaraa ostettavaa, joka liittyy firman toimintaan, sellaisia voi ostella. Se yleisin nostotapa kuitenkin on että maksaa itselleen palkkaa, ja palkasta menee verot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No menee. Veroja tietty voi vähän maksella. Tietty jos ei ole rahaa, vain velkaa, niin konkurssimenettelyä voi myös kokeilla
No ei mene kun on kysymys osakeyhtiöstä….
PRH:n ohje :
Osakeyhtiön lopettaminen
Osakeyhtiötä ei voi lain mukaan vapaamuotoisesti lopettaa, vaan sen voi purkaa selvitys- tai konkurssimenettelyllä tai sulautumisen tai jakautumisen kautta.
Joissakin tilanteissa PRH voi määrätä osakeyhtiön selvitystilaan tai poistettavaksi kaupparekisteristä. Lue lisää PRH-aloitteisesta rekisteristä poistamisesta tai selvitystilaan määräämisestä.
Tutustu tarkemmin:
selvitystilaan yhtiökokouksen päätöksellä
konkurssiin kaupparekisterin näkökulmasta
sulautumiseen
jakautumiseen
rekisteristä poistamiseen tai viranomaisen määräämään selvitystilaan.
Jos vielä mietit, voisiko osakeyhtiön toimintaa sittenkin jatkaa tai haluat lisätietoja toiminnan hallitusta alasajamisesta, tutustu Yritys-Suomen maksuttomaan Talousapu-neuvontapalveluun.Aukeaa uuteen ikkunaan
Toiminnan keskeyttämistä ei merkitä kaupparekisteriin
Kaupparekisteriin ei tehdä merkintää osakeyhtiön elinkeinotoiminnan keskeyttämisestä toistaiseksi tai määräajaksi.
Toiminnan keskeyttämisestä ilmoitetaan Verohallinnolle Y-lomakkeilla, ja tieto kirjataan PRH:n ja Verohallinnon yhteiseen yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ).
Jos osakeyhtiön toimintaa myöhemmin jatketaan, on aloittamisesta ilmoitettava viipymättä muutosilmoituksella Verohallinnolle.
- Anonyymi
>>Toiminnan keskeyttämisestä ilmoitetaan Verohallinnolle Y-lomakkeilla, ja tieto kirjataan PRH:n ja Verohallinnon yhteiseen yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ).>>
Veikkaisin että puolet lopetetuista Oy:istä katoaa lopulta tuon menettelyn kautta.
Toimintaa ei vaan ole, tilit ovat tyhjinä, eikä omaisuutta firmalla ole, ja siitä ilmoitetaan vuosittain verottajalle, vaikka 5 vuden ajan. Lopulta PRH poistaa Oy-yrityksen rekistereistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167220- 1992607
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1102241En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761628Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911129- 441029
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va461009- 99961
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6763- 46763