Polttoaine on edelleen halpaa

Anonyymi

Ajan vähän eikä minulla siksi ole omaa autoa joten siksi minun ei tarvitse tankata kuin noin kerran kuukaudessa. Viimeisen kuukauden olen kuitenkin joutunut ajamaan normaalia enemmän. Olen huomannut, että polttoaineen hinnan nousu ei ole vaikuttanut ihmisten ajotyyliin pätkääkään. Edelleen joka puolella näkee kovia kiihdytyksiä ja reippaita ylinopeuksia, siis polttomoottoriautoilla. Siksi olen vahvasti sitä mieltä, että polttoaineiden "pumppuhintaa" voi huoletta korottaa vielä ainakin 50 senttiä litralta.

47

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päin vastoin, nysvääminen ja vaarallinen, muka säästävä, ajotapa on lisääntynyt merkittävästi. Nykyään näkee päivittäin moottoritien ohituskaistalla henkilöautoja ajelemassa reilusti alle satasta, vaikka rajoitus on 120 km/h.

      Polttoainetta säästää parhaiten, kun suunnittelee ajoreitit ja -ajat siten, ettei seiso pahimmissa ruuhkissa. Sillä nyt ei ole juuri väliä, jos vähän kiihdyttää tai ajaa hivenen nopeammin.

      • Anonyymi

        Kaikkein eniten polttoainetta säästää, jos ajaa alinopeutta. Nopeuden nostaminen 100 km/h:sta 120 km/h:n nostaa kulutusta todella paljon. Joillain autoilla jopa noin 20%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein eniten polttoainetta säästää, jos ajaa alinopeutta. Nopeuden nostaminen 100 km/h:sta 120 km/h:n nostaa kulutusta todella paljon. Joillain autoilla jopa noin 20%.

        Lisään... Itse ajan aina moottoritiellä lievää alinopeutta, tosin vain 110 km/h.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein eniten polttoainetta säästää, jos ajaa alinopeutta. Nopeuden nostaminen 100 km/h:sta 120 km/h:n nostaa kulutusta todella paljon. Joillain autoilla jopa noin 20%.

        Saat toki ajaa niin hiljaa kuin haluat, kunhan et tarpeettomasti muita häiritse.

        Ylimääräinen hidastelu varsinkin kaupungeissa nostaa muuten kulutusta keskimäärin merkittävästi. Nämä säästelijät ovat usein aika itsekkäitä, eivätkä huomioi kokonaisuutta.


      • Anonyymi

        Rotta on erinomainen esimerkki siitä millainen ihminen ei kykene suoriutumaan edes peruskoulusta. Rotan äo on selvästi alle keskiarvon.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Saat toki ajaa niin hiljaa kuin haluat, kunhan et tarpeettomasti muita häiritse.

        Ylimääräinen hidastelu varsinkin kaupungeissa nostaa muuten kulutusta keskimäärin merkittävästi. Nämä säästelijät ovat usein aika itsekkäitä, eivätkä huomioi kokonaisuutta.

        Kaupungeissa kulutus nousee normaaleissa bensa-autoissa jarrutusten ja sen jälkeen kiihdytysten takia, EI hitaan nopeuden takia. Kiihdytykset kun kuluttavat eniten, ei tasainen nopeus. Hybrideissä ja sähköautoissa tilanne on toisin, koska niissä on jarrutusenergian talteenotto ja ne voivat kuluttaa jopa vähemmän kaupungissa.

        Tietenkin, jos on paljon kaupungissa niin kannattaa miettiä pystyykö kulkemaan julkisilla. Tai kulkisi peräti pyörällä tai kävellen. Silloin vähentäisi eniten kulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein eniten polttoainetta säästää, jos ajaa alinopeutta. Nopeuden nostaminen 100 km/h:sta 120 km/h:n nostaa kulutusta todella paljon. Joillain autoilla jopa noin 20%.

        JA sitten pitää ajaa pirun paljon, että siitä oikeasti kertyisi isompia säästöjä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Saat toki ajaa niin hiljaa kuin haluat, kunhan et tarpeettomasti muita häiritse.

        Ylimääräinen hidastelu varsinkin kaupungeissa nostaa muuten kulutusta keskimäärin merkittävästi. Nämä säästelijät ovat usein aika itsekkäitä, eivätkä huomioi kokonaisuutta.

        Ylimääräinen hidastelu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JA sitten pitää ajaa pirun paljon, että siitä oikeasti kertyisi isompia säästöjä.

        Säästö syntyy nopeasti mutta teille hurjastelijoille yksinkertaisetkin asiat ovat lähes mahdottomia ymmärtää.


      • Anonyymi

        Oma autoni kulutus nousee huomattavasti, kun nopeus ylittää 100 km/h. Noin 90 km/h kohdalla kulutus on melko optimaalinen matka-aikaan nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JA sitten pitää ajaa pirun paljon, että siitä oikeasti kertyisi isompia säästöjä.

        Ihan normaaleillakin ajomäärillä tulee mukavia säästöjä. Itse pidän muutaman euronkin säästöä riittävänä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungeissa kulutus nousee normaaleissa bensa-autoissa jarrutusten ja sen jälkeen kiihdytysten takia, EI hitaan nopeuden takia. Kiihdytykset kun kuluttavat eniten, ei tasainen nopeus. Hybrideissä ja sähköautoissa tilanne on toisin, koska niissä on jarrutusenergian talteenotto ja ne voivat kuluttaa jopa vähemmän kaupungissa.

        Tietenkin, jos on paljon kaupungissa niin kannattaa miettiä pystyykö kulkemaan julkisilla. Tai kulkisi peräti pyörällä tai kävellen. Silloin vähentäisi eniten kulutusta.

        Mutta hitaat kiihdytykset johtavat useampiin jarrutuksiin, kun esimerkiksi liikennevaloista ei ehdi yhtä moni auto kerralla.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta hitaat kiihdytykset johtavat useampiin jarrutuksiin, kun esimerkiksi liikennevaloista ei ehdi yhtä moni auto kerralla.

        Tai sitten hitaasti eteneminen ja ennakointi johtavat siihen, ettei tarvitse pysähtyä liikennevaloihin laisinkaan, tai ei tarvitsisi, mutta sinne ovat pysähtyneet ne hätäiset ja haittaavat "vihreän aallon" etenemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein eniten polttoainetta säästää, jos ajaa alinopeutta. Nopeuden nostaminen 100 km/h:sta 120 km/h:n nostaa kulutusta todella paljon. Joillain autoilla jopa noin 20%.

        Edelleenkään ei ole mitään ”alinopeus” termiä laissa olemassa. Ei siis voi ajaa lain mukaan sellaista jota ei laissa ole.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta hitaat kiihdytykset johtavat useampiin jarrutuksiin, kun esimerkiksi liikennevaloista ei ehdi yhtä moni auto kerralla.

        Sekö on sitä ylimääräistä hidastelua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten hitaasti eteneminen ja ennakointi johtavat siihen, ettei tarvitse pysähtyä liikennevaloihin laisinkaan, tai ei tarvitsisi, mutta sinne ovat pysähtyneet ne hätäiset ja haittaavat "vihreän aallon" etenemistä.

        Kyse oli ripeästä kiihdytyksestä. Hidas eteneminen on ihan hyvä, jos tunnet valosyklin niin hyvin, että tiedät hitaan etenemisen olevan paras tapa... Useimmiten ihmiset eivät tiedä ja silloin ripeä eteneminen on parmepi.

        Työmatkalle osuu yksi pätkä, jossa pitää ajaa noin 15 km/h ylinopeutta, että ensimmäisistä valoista lähtevä porukka ehtii kokonaan viimeisistä valoista samalla aallolla läpi. Ennen riitti 5 km/h (tai jopa tasan rajoituksen mukaan, jos ei kiinnostanut pääsivätkö muut), mutta sitten rajoitusta laskettiin...

        Eli jos tietää miten liikennevalot toimivat, sitten pitää ajaa niihin sopivaa nopeutta. Muutoin kannattaa mennä ripeästi. Ja aina kiihdytys toki ripeästi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkään ei ole mitään ”alinopeus” termiä laissa olemassa. Ei siis voi ajaa lain mukaan sellaista jota ei laissa ole.

        Sitten ei varmaan voi ajaa ylinopeuttakaan, kun tieliikennelaki ei termiä tunne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sekö on sitä ylimääräistä hidastelua?

        Se on yksi esimerkki ylimääräisestä hidastelusta, kyllä.

        Muitakin on. Viimeksi eilen moottoritiellä joku päätti lähteä ohittamaan kolmen rekan jonoa alle satasen nopeudella 120 alueella. Tuuppasi tietysti suoraan takaatulijoiden eteen ja aiheutti aikamoisen jarrutusaallon... Mutta kun vain oma napa kiinnostaa...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sitten ei varmaan voi ajaa ylinopeuttakaan, kun tieliikennelaki ei termiä tunne.

        "Sitten ei varmaan voi ajaa ylinopeuttakaan, kun tieliikennelaki ei termiä tunne."

        Kyllä varmaankin voi, koska KKO:n ratkaisuista tuo termi löytyy, esimerkiksi A:n ajama ylinopeus aiheutti...

        Alinopeus-termiä ei KKO:n ratkaisuista löydy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten ei varmaan voi ajaa ylinopeuttakaan, kun tieliikennelaki ei termiä tunne."

        Kyllä varmaankin voi, koska KKO:n ratkaisuista tuo termi löytyy, esimerkiksi A:n ajama ylinopeus aiheutti...

        Alinopeus-termiä ei KKO:n ratkaisuista löydy.

        Mutta alinopeus -termi löytyy Suomi24:n "Yleistä autoilusta" -foorumilta, joten sitäkin voi sitten ajaa.

        Ei kai asia ole olemassa vain, jos se löytyy laista tai KKO:n ratkaisusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungeissa kulutus nousee normaaleissa bensa-autoissa jarrutusten ja sen jälkeen kiihdytysten takia, EI hitaan nopeuden takia. Kiihdytykset kun kuluttavat eniten, ei tasainen nopeus. Hybrideissä ja sähköautoissa tilanne on toisin, koska niissä on jarrutusenergian talteenotto ja ne voivat kuluttaa jopa vähemmän kaupungissa.

        Tietenkin, jos on paljon kaupungissa niin kannattaa miettiä pystyykö kulkemaan julkisilla. Tai kulkisi peräti pyörällä tai kävellen. Silloin vähentäisi eniten kulutusta.

        Julkisten lippujen hintaa voisikin nostaa reilusti, jotta lipputuloilla saataisiin kulkemisen kulut katettua. Nyt julkisten käyttäjät loisivat muiden kustannuksella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Julkisten lippujen hintaa voisikin nostaa reilusti, jotta lipputuloilla saataisiin kulkemisen kulut katettua. Nyt julkisten käyttäjät loisivat muiden kustannuksella.

        Minun mielestäni julkisten pitäisi olla käyttäjälle maksuttomia. Tällöin todella moni siirtyisi niitä käyttämään ja meille autolla liikkuville jäisi paljon enemmän tilaa.

        Korona-aikaan oli todella mukava ajella töihin, kun ruuhka-aikaan työmatka lyheni yli puoli tuntia ja kulutus laski pari litraa satasella. Ei nytkään tilanne yhtä paha ole kuin ennen koronaa, mutta selvästi pidempään kestää jo ja nysvääjät genroivat varsin pienilläkin liikennemäärillä jonoja jopa moottoriteille...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Se on yksi esimerkki ylimääräisestä hidastelusta, kyllä.

        Muitakin on. Viimeksi eilen moottoritiellä joku päätti lähteä ohittamaan kolmen rekan jonoa alle satasen nopeudella 120 alueella. Tuuppasi tietysti suoraan takaatulijoiden eteen ja aiheutti aikamoisen jarrutusaallon... Mutta kun vain oma napa kiinnostaa...

        Kuka sen määrittelee hidasteluksi, ja mikä siitä tekee ylimääräistä?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta alinopeus -termi löytyy Suomi24:n "Yleistä autoilusta" -foorumilta, joten sitäkin voi sitten ajaa.

        Ei kai asia ole olemassa vain, jos se löytyy laista tai KKO:n ratkaisusta?

        Mitä se alinopeus tarkoittaa? Kaikki tietävät, mitä ylinopeus tarkoittaa, mutta kukaan ei tunnu osaavan selittää alinopeutta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Saat toki ajaa niin hiljaa kuin haluat, kunhan et tarpeettomasti muita häiritse.

        Ylimääräinen hidastelu varsinkin kaupungeissa nostaa muuten kulutusta keskimäärin merkittävästi. Nämä säästelijät ovat usein aika itsekkäitä, eivätkä huomioi kokonaisuutta.

        Olisihan se kiva, jos sen Toyotan lisäksi vihreillä valoilla pääsisi muitakin autoja risteyksen yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se alinopeus tarkoittaa? Kaikki tietävät, mitä ylinopeus tarkoittaa, mutta kukaan ei tunnu osaavan selittää alinopeutta.

        "Mitä se alinopeus tarkoittaa? Kaikki tietävät, mitä ylinopeus tarkoittaa, mutta kukaan ei tunnu osaavan selittää alinopeutta."
        Selitä nyt tuota. Ajelen tiellä, jolla on nopeusrajoitus 100 km/h, kuorma-auton perässä 89 km/h. Ajan samalla kertaa sekä alinopeutta, että ylinopeutta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta hitaat kiihdytykset johtavat useampiin jarrutuksiin, kun esimerkiksi liikennevaloista ei ehdi yhtä moni auto kerralla.

        Nysväys lisää kulutusta reilusti.

        Nysväri kiihdyttää niin hitaasti, ettei pysy liikennevalojen vihreässä aallossa mukana. Sitten jää 10 autoa 2 minuutiksi punaisiin valoihin seisomaan. Kulutus tyyliin 0,5 l/h tyhjäkäynnillä = hidastelija oli säästävinään 0,02 l bensaa, mutta koko valoihin jämähtäneen lössin yhteenlaskettu kulutus kasvoikin 0,3 l.

        Em. suoritusta näkee päivittäin Vihdinitiellä, missä valoja 0,5 km välein ja rajoitus 60, mutta nysvärit kiihdyttää vain 40-50 lukemiin, kun on jo tuosta 2 km päästä tarkoitus kääntyä....

        Sama juttu valtaväylille liityttäessä. Nysväri kiihdyttää vain 60 km/h vauhtiin ennen kuin poukkaa (väistämisvelvollisuudesta piittaamatta) valtaväylällä 70-100 km etenevän liikennevirran joukkoon. Moni auto joutuu jaruttamaan, vaihtamaan kastaa ja kiihdyttämään uudelleen. Liki satkun nopeuksissa pienikin hidastus ja uudelleen kiihdytys syö paljon energiaa. Koska liike-energia on verrannollinen nopeuden 2 potenssiin.

        100->80 jarrutuksessa auton liike-energia muuttuu yhtä paljon kuin 60-0 km/h jarrutuksessa. Sama pätee myös toisinpäin eli nopeuden nosto nysvärin ohituksen jälkeen syö yhtä paljon bensaa kuin 0-60 km/h kiihdytys.

        Nysväri säästää 0,05 l ja 5 muun auton kulutus kasvaa yhteensä 0,5 l.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se alinopeus tarkoittaa? Kaikki tietävät, mitä ylinopeus tarkoittaa, mutta kukaan ei tunnu osaavan selittää alinopeutta.

        Suurimman sallitun nopeuden alittaminen. Täysin analoginen ylinopeuden kanssa.

        Kumpikaan ei ole rangaistavaa pienissä määrin tehtynä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Suurimman sallitun nopeuden alittaminen. Täysin analoginen ylinopeuden kanssa.

        Kumpikaan ei ole rangaistavaa pienissä määrin tehtynä.

        Voisitko kommentoida puheeksi ottamaasi ylimääräistä hidastelua? Sinulta jäi harmi kyllä sitä koskevat kysymykset huomaamatta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Suurimman sallitun nopeuden alittaminen. Täysin analoginen ylinopeuden kanssa.

        Kumpikaan ei ole rangaistavaa pienissä määrin tehtynä.

        "Kumpikaan ei ole rangaistavaa pienissä määrin tehtynä."

        Kerrotko nyt, minkä verran pitää alittaa suurin sallittu ajonopeus, jotta siitä saa rangaistuksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kumpikaan ei ole rangaistavaa pienissä määrin tehtynä."

        Kerrotko nyt, minkä verran pitää alittaa suurin sallittu ajonopeus, jotta siitä saa rangaistuksen?

        Poliisiraukoille ja kansalaisille ei ole tähän annettuna tarkkaa ohjetta. Häiritsevä ajotapa on kielletty ja voisi ajatella, että poliisisedät ja tädit alkavat vähintään avaamaan keskustelua hitaasti ajavan kanssa kun 100 alueella ajaa alle 60, aneuvolla jonka nopeutta ei ole rajattu traktori tai mopotasoon. Mutta varmaan keskusteluun joutuu jo ajamalla 80 satasen alueella, jos siihen lisää ohitusten vaikeuttamista.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Suurimman sallitun nopeuden alittaminen. Täysin analoginen ylinopeuden kanssa.

        Kumpikaan ei ole rangaistavaa pienissä määrin tehtynä.

        Eli siis ylinopeus on sitten alimman sallitun nopeuden ylittämistä?

        Ei tuossa selityksessäsi ole mitään järkeä.


    • Anonyymi

      Pääpää. Elämä on joillain kovin vaikeaa.
      Ajan jatkossakin 5L v8 ja käyn tankkaamassa teboililla.

      • Anonyymi

        Vain märissä unissasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain märissä unissasi.

        Itse ajelen 1.4L skodalla, jossa v8 äänigeneraattori. Pääsee paljon halvemmalla kun ei mene 30L/100


    • Anonyymi

      On se bensa kallista, mutta ei siinä tuhnuttelemalla ja hidastelemalla mitään oikeasti säästä.

      • Anonyymi

        "Saat toki ajaa niin hiljaa kuin haluat, kunhan et tarpeettomasti muita häiritse."
        Liikenteen häirinnästä ei liene määrätty rangaistusta, joten mitä se oikein on?


      • Anonyymi

        Kyllä säästää mutta ethän sinä voi sitä tietää koska poikaystäväsi maksaa kuitenkin kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Saat toki ajaa niin hiljaa kuin haluat, kunhan et tarpeettomasti muita häiritse."
        Liikenteen häirinnästä ei liene määrätty rangaistusta, joten mitä se oikein on?

        Kyllä liikenteen häirinnästä voi saada rapsut. Sääntö esim. tieliikennelaki 19 § 2.

        "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

        Se, mihin poliisi ehtii ja viitsii puuttua, on sitten ihan oma juttunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä liikenteen häirinnästä voi saada rapsut. Sääntö esim. tieliikennelaki 19 § 2.

        "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

        Se, mihin poliisi ehtii ja viitsii puuttua, on sitten ihan oma juttunsa.

        Tuo ei suoranaisesti liity mitenkään yli- tai alinopeuteen. Jopa normaalinopeudella pitäisi pysyä oikealla kaistalla, jos tarvetta pysyä vasemmalla ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä liikenteen häirinnästä voi saada rapsut. Sääntö esim. tieliikennelaki 19 § 2.

        "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

        Se, mihin poliisi ehtii ja viitsii puuttua, on sitten ihan oma juttunsa.

        "Kyllä liikenteen häirinnästä voi saada rapsut. Sääntö esim. tieliikennelaki 19 § 2.

        "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa.""

        En tuossa kylläkään näe liikenteen häirinnästä mitään mainintaa.


    • Anonyymi

      Alottajalla ei ole omaa autoa ja siksi tarvii tankata vain vähän. No jos omistaisit auton olisiko polttoaine kallinpaa.

    • Anonyymi

      Taidat olla avohoidossa?Pistä kosla seisomaan niin ei tunnu missään.

    • Anonyymi

      Muutama havainto polttoaineen kulutuksesta ja suomalaisten ajotavoista.
      Omassa autossani moottoritiekulutus on noin 6,5 litraa sadalla (mittarinäytöllä 125-130 kmh) ja maantieajossa, jossa yleisin nopeus on 80 km/h, kulutus tippuu aika tasan 5 litraan sadalla. Fiat Punto 2007. Eli kyllä nopeudella on melko suuri merkitys kulutukseen ainakin bensiinikäyttöistä pikkukotteroa ajaessa.
      Yleensä minua ei juuri häiritse jos joku vaikka bensiinin säästämiseksi ajaa alle sallitun nopeuden. Motarin kupeessa asuvana on suurin osa käyttämistäni ajoreiteistä kuitenkin 4-kaistaisia, joten bensapihit voivat surutta ajella rekan imussa jos ei ole mihinkäään kiire, itsekin saatan niin joskus tehdä. Ei se ketään häiritse, niin kauan kuin rekkakuskien nopeustasosta pidetään kiinni. Kaikki eivät toki sitäkään ymmärrä ja siinä sitä sitten saadaan seurata kun rekka ohittaa hidastelevia henkilöautoja parin kilometrin mittaisella ohituksella.
      Mutta sitten kun bensapiheys siirtyy 2 kaistaiselle mutkatielle, alkaa homma mennä ikäväksi ja vaaralliseksi. satasen alueella 85, 80 alueella 75. Sen minkä yksi säästää valuessaan tientukkona, niin takana tulevat kuluttavat moninkertaisesti nykivässä ajossa ja ohituskiihdytyksissä. Pinnaa palaa, kenen syy?

    • Anonyymi

      Minä ajan moottoritiellä aina 80km/h koska en voi/saa ajaa kovempaa. Sellaisia rajoituksia on olemassa eikä mikään kiellä ajamasta moottoritiellä. Se vauhti riittää minulle ja pitää riittää myös muille. Pitäkää huoli vain omista vauhdeistanne.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe