Avoin kysymys nimim. Savikselle

Anonyymi

Kertoisitko ystävällisesti yhdenkin kirkkokunnan, joka opettaa tuollaista täydelliseen synnittömyyteen omin keinoin pääsemistä, mitä sinä opetat, niin käyn kysymässä heiltä sille oikeat ja todelliset teologiset perustelut, kun sinä et kykene niitä uskottavasti antamaan.

Ai niin, jos sellaista kirkkokuntaa et pysty nimeämään, niin on sanomattakin selvää, että olet oman tiesi kulkija itse keksittyinesi oppeinesi.

Kiitos!

27

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin Adventtikirkosta voin kertoa, ettei kirkon viralliset opetukset opeta mitään tuollaista mutta kirkkoomme kuuluu joitakin fundamentalistisia adventtiseurakuntia, jotka luulevat, että ihminen pystyisi olemaan täysin synnitön uskoontulonsa jälkeen. Onneksi ne ovat hyvin hyvin pieni vähemmistö.

      Sitten on asia erikseen tämä Ellen G. White, (joidenkin mielestä muka profeetta), joka joskus 1800-luvun loppupuolella kirjoitti jotakinnsen suuntaista, että ihmisen on itse muutettava itsensä Kristuksenkaltaiseksi, ennen kuin armo riittää pelastamaan. Mutta hän sanoi, että tuo muutos vie koko elämän ajan ja jatkuu vieläpä taivaassa. Adventtikirkko on kuitenkin hylännyt moisen opetuksen.

    • Anonyymi

      Saviksen opit ovat etenkin vanhempaa, helluntailaista oppia, eli opetusta, sillä tarkoin määriteltyä "oppia" ei helluntailaisilla ole, he vastustavat tällaista. He "opettavat", että rehellisesti määritelty oppi olisi "ihmistekoa" ja "Pyhän Hengen toiminnan rajoittamista". Savis siis opettaa "väkevässä voitelussa, sitä mitä Herra hänen kauttaan tahtoo sanoa." Kyllä vaan. Asiasta voisi kiistellä, mutta kannattaako, sillä kiistoja he juuri tällaisen kautta tietoisesti rakentelevat. Kun kerran kunnolla vastaa totuudella ja Jumalan sanalla, pidemmät neuvottelut ovat tarpeettomia.

      Luther kirjoitti, että Käärme eksytti Eevan, koska Eeva suostui keskusteluun tämän kanssa, alkoi kuunnella, hylkäsi Jumalan ehdottoman sanan ja jatkoi keskustelua Saatanan kanssa. Tämä johti eksymykseen. Tämän jatkeeksi Eeva eksytti myös Aatamin sekä koko tulevan jälkikasvunsa.

      Helluntailaiset eivät sellaisenaan tunnusta kristillisen kirkon kolmea nk. uskontunnustusta (vaqikka jotkut näin väittävät): heillä on näihin uskontunnustuksiin ihan omat ja toiset, "Herralta saadut" selityksensä. Esim. hellarin luoma ("vitsikäs", hellareiden pitää aina saada nauraa), nk. "Pohjalainen uskontunnustus", ei ole sama kuin kristityillä, vaan on areiolainen, opillinen muunnos siitä, etenkin Kolminaisuusopin kohdalla. Nuo "pohojalaaset" tunnustavat areiolaisuutta. Jos ei tarkoin tunne kristinuskoa ja siitä erkaantuneita, kadottavia harhaoppeja, tuo pilkkaväännös Nikean tunnustuksesta eksyttää.

      Helluntailaiset herra ja henki puhuu milloin mitäkin ja opetukset vaihtuvat "kulloisenkin maailman ajan mukaan", mikä kulloinkin on helluntailaisuus-toiminnalle hyödyllisintä.

      Savis ylläpitää tätä helluntailaisuuden syvintä opetusta, eikä (toisin kuin monet hellarit) edes teeskentele hyväksyvänsä kristinuskoa ja väitä että "Voiii! Meillä on aivan sama usko! Ei mitään eroa! Paitsi kaste, paitsi..., paitsi..., paitsi... Tulkaa mukaan meidän tilaisuuksiimme niin kuulette ELÄVÄÄ Jumalan sanaa!" (= "Kristittyjen usko ei perustu elävään Jumalan sanaan, vaan on kuollutta tekopyhyyttä".) Eli hänen kohdallaan perushelluntailainen valehtelu on varsin näyttävää. Yleensä tuollaisia hellareiden itsekeksimiä valheita ja pilkkanauruja on saanut kuulla lähinnä heidän vanhoissa, nk. herätyskokouksissaan. "Jumalanpalvelus" heillä on ihan uutta, eksyttävää sanastoa, jotta ulkopuoliset luulisivat heidän "palvelevan" Jumalaa samoin kuin kristityt. "Kokouksia" ne ovat. Olen omin korvin saanut opetusta mm. Helsingin Saalemissa, jossa sanaa "Jumalanpalvelus" pilkattiin ja sanottiin, että "Paavalin aikainen alkuseurakunta "kokoontui kokouksiinsa" ja että "Jumalanpalvelus"-sana on eksyttävien pappien keksimä, epäraamatullinen nimitys". Jumalanpalvelus-sanaa ei saa käyttää, "koska Raamattu ei käske niin." Olkaa hyvät, tässä sitä itteään.

      No, muutoin kristityt puhuvat totta ainakin siinä kohdin, että kerromme suoraan, mihin uskomme, emmekä teeskentele olevamme jotain muuta, kuin olemme.

      • Anonyymi

        Toisin kuin hellarit ovat väittäneet, Raamattu puhuu "jumalanpalveluksesta":

        Room. 12: 1-3
        1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.

        2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
        3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
        🔥 🕊 ✨


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin kuin hellarit ovat väittäneet, Raamattu puhuu "jumalanpalveluksesta":

        Room. 12: 1-3
        1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.

        2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
        3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
        🔥 🕊 ✨

        Luterilaisen kirkon messut eivät ole jumalanpalvelusta!


      • Anonyymi

        Uskovan, Jeesuksen seuraajan vaellus ei ole synnissä kieriskelyä eikä kaiken aikaa synnin tuntoa, niin kuin luterilaisilla muka kristityillä elämä on, jotka ovat muka pelastuneet vesitippojen kautta ja jotka muka saaneet pyhän hengen vesikiposta.
        Luterlaiset ovat niitä, jotka sanovat: "emmekö me"...'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin kuin hellarit ovat väittäneet, Raamattu puhuu "jumalanpalveluksesta":

        Room. 12: 1-3
        1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.

        2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
        3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
        🔥 🕊 ✨

        Kerro nyt, tässä puhutaan jumalanpalveluksesta, MUTTA MITEN TÄMÄ KOHTA SANASTA LIITTYY LUTERILAISEN KIRKON MESSUUN??? Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.


      • Anonyymi

        Jos siis on olemassa jokin oppi, ja se oppi on Jumalasta, niin se oppi on teologiaa. Mistähän löytyisi tuon vanhan ajan helluntailaisten opin teologiset perusteet tälle Saviksen esittämälle opille? Savis kun ei osaa niitä opin peruseita tuoda uskottavasti ja vakuuttavasti esille. Sillä mitä jos Savis onkin oikeassa?

        Mutta se, että Jumala Savis opettaisi "väkevässä voitelussa, sitä mitä Herra hänen kauttaan tahtoo sanoa", niin se ei tunnu uskottavalta. Miten Pyhä henki voisi olla itseään vastaan ja opettaa samaan aikaan yksille yhtä ja toisille toista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Vaikene ja ole hiljaa luterilainen käkättäjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on puhetta tai kirjoitusta, jonka tarkoitus on halventaa tai pelotella kansanryhmää tai lietsoa väkivaltaista tai syrjivää toimintaa kansanryhmää kohtaan. Yleensä kansanryhmällä tässä yhteydessä tarkoitetaan rodun, etnisen taustan, kansallisuuden, uskonnon, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden määrittämää kansanryhmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Messu tarkoittaa manaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siis on olemassa jokin oppi, ja se oppi on Jumalasta, niin se oppi on teologiaa. Mistähän löytyisi tuon vanhan ajan helluntailaisten opin teologiset perusteet tälle Saviksen esittämälle opille? Savis kun ei osaa niitä opin peruseita tuoda uskottavasti ja vakuuttavasti esille. Sillä mitä jos Savis onkin oikeassa?

        Mutta se, että Jumala Savis opettaisi "väkevässä voitelussa, sitä mitä Herra hänen kauttaan tahtoo sanoa", niin se ei tunnu uskottavalta. Miten Pyhä henki voisi olla itseään vastaan ja opettaa samaan aikaan yksille yhtä ja toisille toista?

        minkähänlainen tällainenkin "seurakunta" mahtais olla, kun kaikki puhuisivat vaan "hengessä" ilman minkäänlaista järjestystä !!!

        Jumala on järjestyksen Jumala,

        "KAIKELLA on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.

        Aika on syntyä ja aika kuolla.

        Aika on istuttaa ja aika repiä istutus
        .
        Aika on surmata ja aika parantaa.

        Aika on purkaa ja aika rakentaa.

        Aika on valittaa ja aika hypellä.

        Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet
        .
        Aika on syleillä ja aika olla syleilemättä.

        Aika on etsiä ja aika kadottaa.

        Aika on säilyttää ja aika viskata pois.

        Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen.

        Aika olla vaiti ja aika puhua.

        Aika on rakastaa ja aika vihata.

        Aika on sodalla ja aika rauhalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minkähänlainen tällainenkin "seurakunta" mahtais olla, kun kaikki puhuisivat vaan "hengessä" ilman minkäänlaista järjestystä !!!

        Jumala on järjestyksen Jumala,

        "KAIKELLA on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.

        Aika on syntyä ja aika kuolla.

        Aika on istuttaa ja aika repiä istutus
        .
        Aika on surmata ja aika parantaa.

        Aika on purkaa ja aika rakentaa.

        Aika on valittaa ja aika hypellä.

        Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet
        .
        Aika on syleillä ja aika olla syleilemättä.

        Aika on etsiä ja aika kadottaa.

        Aika on säilyttää ja aika viskata pois.

        Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen.

        Aika olla vaiti ja aika puhua.

        Aika on rakastaa ja aika vihata.

        Aika on sodalla ja aika rauhalla.

        "Jumala on järjestyksen Jumala"-hokemaa ei löydy Sanasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jumala on järjestyksen Jumala"-hokemaa ei löydy Sanasta!

        "Sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen , vaan rauhan Jumala"
        1 Kor: 14: 33


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovan, Jeesuksen seuraajan vaellus ei ole synnissä kieriskelyä eikä kaiken aikaa synnin tuntoa, niin kuin luterilaisilla muka kristityillä elämä on, jotka ovat muka pelastuneet vesitippojen kautta ja jotka muka saaneet pyhän hengen vesikiposta.
        Luterlaiset ovat niitä, jotka sanovat: "emmekö me"...'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.

        Montako luterilaista uskovaa tunnet henkilökohtaisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen , vaan rauhan Jumala"
        1 Kor: 14: 33

        Jumala on rauhan Jumala. Se, mitä kirkot ja monet ns. vapaat seurakunnat nimittävät järjestykseksi, on usein lihallisuutta ja uskosta osattomien ihmisten vaatimuksia.


    • Anonyymi

      Gojimi soffiina satuilee taas pitkät pätkät helluntailaisesta ”uskontunnustuksesta”, muistipa vetää mukaan jälleen Ukrainan ja sen presidentin jne. joka asiaan millään muotoa kuulu. Ensinmäkin se ”pohjalainen uskontunnustus” kuuluu Lasse Heikkilän Suomalainen messu-teokseen, ja tietääkseni Lasse Heikkilä ei ole helluntailainen. Toki aivan kristillinen uskontunnustus. Myöskään Volodymyr Oleksandrovytš Zelenskyi ei ole helluntailainen, eikä Ukraina liityy tähän savis-ketjuun millään muotoa.

    • Anonyymi

      Saviksen oppi on kummallinen sekamelska armoa ja lakia, ja armotonta uskoa itseensä, siinä mielessä että rakas ihminen voisi kovasti uskomalla tulla synnittömäksi ja näin ollen Jeesuksen sovitustyöstä riippumattomaksi.

      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi

        Luterilaisen kirkon 'kaste' ei pese pois syntejä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisen kirkon 'kaste' ei pese pois syntejä!!!

        Minkään kirkon kaste ei pese pois syntejä.

        Kasteen merkitys ei koskaan ollut pelastus tai syntien anteeksi saaminen.

        Paavali rinnasta tässä kasteen ja ympärileikkauksen:
        Kolossalaiskirje 2:11-12
        "11. Hänessä teidät on myös ympärileikattu, ei käsin tehdyllä ympärileikkauksella vaan lihan ruumiin riisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella. 12. Teidät on haudattu hänen kanssaan kasteessa, ja siinä teidät on myös herätetty hänen kanssaan uskon kautta. Tämän uskon vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

        Paavali rinnastaa ne mutta ei kerro mikä niiden välinen suhde on. Rinnastus tarkoittaa kuitenkin aina sitä, että rinnastettujen asioiden välillä on yhtäläisyyksiä. Se, mikä pätee ensimmäiseen, pätee myös toiseen.

        Ympärileikkaus ei poista ihmisen syntejä. Näin ollen kastekaan ei voi sitä tehdä. Kaste ei siis ole syntien anteeksisaamisen tekijä. Ensinnä, esinahan ympärileikkaus ei vanhassa testamentissa ollut merkki syntien anteeksi saamisesta. Se ei koskenut naisia. Ja myös pakanoita ympärileikattiin. VT:n ympärileikkaus oli merkkinä Jumalan kansaan kuulumisesta. Myös VT tuntee sydämen ympärileikkauksen, useammassakin kohtaa, mm Mooseksen kirjoissa. Siellä se tarkoittaa uskollisuutta Jumalaa ja hänen tahtoaan kohtaan. Näin ei myöskään Uudessa testamentissa sydämen ympärileikkaus ole merkkinä syntien anteeksi saamisesta. Se ei liity mitenkään syntien anteeksi saamiseen. Kuten VT ympärileikkaus, myös UT ympärileikkaus on merkki Jumalalle kuuliaisesta uskosta ja siten Jumalan kansaan kuulumisesta, kuten yllä olevasta raamatunpaikasta voi helposti päätellä.

        Siten myöskään kaste, johon Paavali ympärileikkauksen rinnastaa, ei voi toimia syntien anteeksiantajana.

        Sitten apostolien tekojen kohdasta.
        Apostolien teot 2:38
        "Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. "

        Tässä ei sanota, että kaste pelkästään antaisi synnit anteeksi vaan ensin mainitaan kääntyminen, joka tietenkin tarkoittaa syntisyytensä tunnistamista, syntiensä katumista sekä uudestisyntymistä. Tämän seurauksena synnit saadaan anteeksi ja sitä seuraa kaste.

        Yksittäistä raamatunpaikkaa ei voi ottaa irralleen koko Apostolien tekojen teologiasta. Kaikki ne Apostolien tekojen paikat, joissa katuminen ja kaste mainitaan samassa yhteydessä eli Apt 2:38, 3:19 ja 26:20 katuminen mainitaan pelastuksen ehtona ensin. Muualla Apostolien teoissa pelastus on aina Jumalan lahja eikä vedellä kastamista edes mainita näissä kohtaa (esim. Apt.10:43,47, 13:38-40, 15:11, 16:30,31, 20:21 ja 26:18). Uusi testamentti selvästi painottaa katumista ennen kastetta, pelastuksen ehtona.

        Sana kaste, kreikaksi baptizo tarkoittaa aina veteen upottamista. Tätä sanaa ei käytetä Pyhän hengen kasteesta puhuttaessa. Mutta tämä asia ei näy suomenkielessä. Pietari kertoo asian hyvin selvästi. Hän kertoo ihan suoraan myös mitä kaste tarkoittaa. Se ei tarkoita pelastumista eikä syntien anteeksisaamista.

        1. Pietarin kirje 3:18-22
        "18. Kärsihän Kristuskin kerran syntien tähden, vanhurskas väärintekijöiden puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Lihassa ollessaan hänet tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. 19. Hengessä hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20. jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumala pitkämielisesti odotti Nooan päivinä, jolloin rakennettiin arkkia. Siinä pelastui VEDEN KAUTTA vain muutamia, yhteensä kahdeksan ihmistä. 21. Tämän VERTAUSKUVAN mukaan VESI nyt teidätkin pelastaa, KASTEENA. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, 22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen valtaansa on alistettu enkelit, vallat ja voimat. "

        Niin, kaste on vain symboli, jossa vesi vertauskuvallisesti pelastaa mutta itse kaste ei pelasta ketään. Kaste ei myöskään ole lihan saastan eli synnin poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.

        Vesikaste on merkkinä uskollisuudesta Jumalaa kohtaan, hyvän omantunnon pyytämistä, paremmin käännettynä, Kristuksen ylösnousemuksen kautta saadun Jumalan mielen mukaisen mielenlaadun pyytämistä. Kaste on seurausta kääntymisestä ja on ulkoinen tunnustus siitä, että on vastaanottanut Jeesuksen, aivan samoin kuin suun tunnustuskin on.

        Lisäksi jokainen kaste todistaa langenneille enkeleille Jeesuksen ylösnousemuksen mukanaan tuomasta armosta, jota Jeesuskin meni heille tuonelaan saarnaamaan, ja josta he eivät sitä ennen olleet kuulleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkään kirkon kaste ei pese pois syntejä.

        Kasteen merkitys ei koskaan ollut pelastus tai syntien anteeksi saaminen.

        Paavali rinnasta tässä kasteen ja ympärileikkauksen:
        Kolossalaiskirje 2:11-12
        "11. Hänessä teidät on myös ympärileikattu, ei käsin tehdyllä ympärileikkauksella vaan lihan ruumiin riisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella. 12. Teidät on haudattu hänen kanssaan kasteessa, ja siinä teidät on myös herätetty hänen kanssaan uskon kautta. Tämän uskon vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

        Paavali rinnastaa ne mutta ei kerro mikä niiden välinen suhde on. Rinnastus tarkoittaa kuitenkin aina sitä, että rinnastettujen asioiden välillä on yhtäläisyyksiä. Se, mikä pätee ensimmäiseen, pätee myös toiseen.

        Ympärileikkaus ei poista ihmisen syntejä. Näin ollen kastekaan ei voi sitä tehdä. Kaste ei siis ole syntien anteeksisaamisen tekijä. Ensinnä, esinahan ympärileikkaus ei vanhassa testamentissa ollut merkki syntien anteeksi saamisesta. Se ei koskenut naisia. Ja myös pakanoita ympärileikattiin. VT:n ympärileikkaus oli merkkinä Jumalan kansaan kuulumisesta. Myös VT tuntee sydämen ympärileikkauksen, useammassakin kohtaa, mm Mooseksen kirjoissa. Siellä se tarkoittaa uskollisuutta Jumalaa ja hänen tahtoaan kohtaan. Näin ei myöskään Uudessa testamentissa sydämen ympärileikkaus ole merkkinä syntien anteeksi saamisesta. Se ei liity mitenkään syntien anteeksi saamiseen. Kuten VT ympärileikkaus, myös UT ympärileikkaus on merkki Jumalalle kuuliaisesta uskosta ja siten Jumalan kansaan kuulumisesta, kuten yllä olevasta raamatunpaikasta voi helposti päätellä.

        Siten myöskään kaste, johon Paavali ympärileikkauksen rinnastaa, ei voi toimia syntien anteeksiantajana.

        Sitten apostolien tekojen kohdasta.
        Apostolien teot 2:38
        "Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. "

        Tässä ei sanota, että kaste pelkästään antaisi synnit anteeksi vaan ensin mainitaan kääntyminen, joka tietenkin tarkoittaa syntisyytensä tunnistamista, syntiensä katumista sekä uudestisyntymistä. Tämän seurauksena synnit saadaan anteeksi ja sitä seuraa kaste.

        Yksittäistä raamatunpaikkaa ei voi ottaa irralleen koko Apostolien tekojen teologiasta. Kaikki ne Apostolien tekojen paikat, joissa katuminen ja kaste mainitaan samassa yhteydessä eli Apt 2:38, 3:19 ja 26:20 katuminen mainitaan pelastuksen ehtona ensin. Muualla Apostolien teoissa pelastus on aina Jumalan lahja eikä vedellä kastamista edes mainita näissä kohtaa (esim. Apt.10:43,47, 13:38-40, 15:11, 16:30,31, 20:21 ja 26:18). Uusi testamentti selvästi painottaa katumista ennen kastetta, pelastuksen ehtona.

        Sana kaste, kreikaksi baptizo tarkoittaa aina veteen upottamista. Tätä sanaa ei käytetä Pyhän hengen kasteesta puhuttaessa. Mutta tämä asia ei näy suomenkielessä. Pietari kertoo asian hyvin selvästi. Hän kertoo ihan suoraan myös mitä kaste tarkoittaa. Se ei tarkoita pelastumista eikä syntien anteeksisaamista.

        1. Pietarin kirje 3:18-22
        "18. Kärsihän Kristuskin kerran syntien tähden, vanhurskas väärintekijöiden puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Lihassa ollessaan hänet tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. 19. Hengessä hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20. jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumala pitkämielisesti odotti Nooan päivinä, jolloin rakennettiin arkkia. Siinä pelastui VEDEN KAUTTA vain muutamia, yhteensä kahdeksan ihmistä. 21. Tämän VERTAUSKUVAN mukaan VESI nyt teidätkin pelastaa, KASTEENA. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, 22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen valtaansa on alistettu enkelit, vallat ja voimat. "

        Niin, kaste on vain symboli, jossa vesi vertauskuvallisesti pelastaa mutta itse kaste ei pelasta ketään. Kaste ei myöskään ole lihan saastan eli synnin poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.

        Vesikaste on merkkinä uskollisuudesta Jumalaa kohtaan, hyvän omantunnon pyytämistä, paremmin käännettynä, Kristuksen ylösnousemuksen kautta saadun Jumalan mielen mukaisen mielenlaadun pyytämistä. Kaste on seurausta kääntymisestä ja on ulkoinen tunnustus siitä, että on vastaanottanut Jeesuksen, aivan samoin kuin suun tunnustuskin on.

        Lisäksi jokainen kaste todistaa langenneille enkeleille Jeesuksen ylösnousemuksen mukanaan tuomasta armosta, jota Jeesuskin meni heille tuonelaan saarnaamaan, ja josta he eivät sitä ennen olleet kuulleet.

        Sanassa pelastuminen tarkoittaa muutakin kuin vain ja ainoataan pelastumista Taivaaseen. Paavali kirjoitti: että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.
        Nooasta on todistettu: Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; Nooa uskoi Jumalan ilmoituksen vedepaisumuksessa. Muut eivät uskoneet ja Sana todistaa: Eikä hän säästänyt muinaista maailmaa, vaikka varjelikin Nooan, vanhurskauden saarnaajan, ynnä seitsemän muuta, vaan antoi vedenpaisumuksen tulla jumalattomain maailman päälle.
        Nooa saarnasi kääntymystä Jumalan puoleen ja vedenpaisumusta. Hän joutui mitä ilmeisemmin pilkatavaksi. Kuukaan ei ollut edes nähnyt sadetta.
        Vesi pelasti Nooan jumalattomilta ihmisiltä: aivan kuten Paavalikin kirjoitti ja pyysi rukousta: että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka
        miehen.
        Samoin Loot pelastui Sodomasta: pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi; sillä asuessaan heidän keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla. Loot pelastui sodoman pahoilta ihmistä ja heidän tekojensä näkemisestä.
        Esikuva uskoon tulosta on israelilaisen lähtö Egyptistä Karitsa veren suojissa ja pelastuminen tuhoojalta. Israelaisten piti kulkea poikki Punaisen Meren kohti luvattua maata. Uskon kautta he kulkivat poikki Punaisen meren ikäänkuin kuivalla maalla; jota yrittäessään egyptiläiset hukkuivat.
        Kaste upottamalla vedessä on uskon ja valitsemisen vahvistus. Erottautumista tästä maailmansa. Pietari kehoitti: Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
        Kaste vahvistaa uskoon tulon, vanhan elämän taakse jättämisen ja lujittaa Kristukseen.
        Yksi kaste, josta Sana puhuu, on kaste Jeesuksen kuolemaan eli uudesti syntyminen uskoon tulo: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        Kaste vedessä on tämän kasteen kuva ja vahvistus.
        Jeesus kysyi: "Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"


    • On täysin turha pyytää Saviksen kaltaiselta natzilta mitään vastauksia. Savin on alimpaan kastiin kuuluva eläin, joka juo öisin verta, ylistää verenvuodatusta ja kiihottuu kansanmurhasta.

      • Anonyymi

        Katolilaisetkin luulevat juovansa verta.


    • Anonyymi

      Asia kävi selväksi. Saviksen oppi on siis vanha ja hylätty oppi. Niin se aika menee eteenpäin ja Raamatusta opitaan uutta koko ajan. Raamattu käskeekin etsimään tietoa Jumalan tuntemiseksi. Moni vanhentunut opetus on saanut painua unholaan. Ja niin painuu tämä Saviksen oppikin aikanaan hänen mukanaan multien alle. Hänkään ei pystynyt esittämään opilleen uskottavaa teologista selitystä eikä ohjaamaan yhdenkään kirkon luo, joka pystyisi sen antamaan.

      Sillä välin, me muut saamme nauttia Jumalan armosta sellaisena kuin Raamattu sen nykyään tuntee.

    • Anonyymi

      Tämä Saviksen teologia on siitä vekkuli, että se laittaa Jumalan tappamaan miljoonia sellaisia uskovaisia, joilla on sairaus, jonka johdosta he eivät kykene rakkauden töihin näin rikkoen Rakkauden lakia. Tekevät siis syntiä. Myöskin mielenterveyspotilaisiin kuuluu ihmisiä, jotka eivät kykene sairautensa takia olemaan synnittömiä. Saviksen opin perusteella Jumala on siis säätänyt, ettei vaikeasti masentuneet ja vaikeaa ahdistusta sairastavat ole pelastuksen arvoisia, koska suuri osa heistä ei kykene synnittömyyteen.

      Savishan ei voi käsittää näitä asioita omassa erinomaisuudessaan. Yksikään sellainen ihminen ei voi eikä kykene, joka ei ole itse joutunut sairastamaan tällaisia sairauksia. Mutta ehkä Jumala voi, jos vaan Savis antaa hänelle siihen luvan.

    • Anonyymi

      Ei pysty vastaamaan Savis, ei.

      • Anonyymi

        ei nää Saviksen kaltaiset, kun eivät usko Jeesukseen, vaan koittavat omilla töillään ja teoillaan ANSAITA pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa.

        "Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat ITSEENSÄ, ja ylenkatsoivat muita"
        Luuk: 18: 9

        "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen FARISEUS ja toinen publikaani"

        "FARISEUS sanoi ja rukoili itsekseen näin: "Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin
        MUUT IHMISET, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo
        publikaani"
        "MINÄ paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani"

        "Mutta publikaani seisoi taaempana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan
        löi rintaansa ja sanoi: "Jumala ole minulle syntiselle armollinen."
        "Minä sanon teille: TÄMÄ meni kotiinsa vanhurskaampana, kuin se toinen; sillä joka
        ITSENSÄ YLENTÄÄ, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään"
        Luuk: 10: 14

        siinä Jeesuksen sanat, niitä voi itsekukin muistaa kerrata vaikka joka päivä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lopullinen varmistus. Suomi ja Ruotsi eivät liity Natoon

      Suomen ja Ruotsin liittyminen Natoon on estetty Erdoganin toimesta: https://www.is.fi/politiikka/art-2000008826412.html Tämä on pieni askel Erdogani
      Maailman menoa
      540
      3285
    2. Uskallatko laittaa tuntomerkkejä

      Samaan kommenttiin sekä itsestäsi, että kaivatustasi?
      Ikävä
      126
      2506
    3. Mitä tapahtui? Bachelor-Timo paljastaa, miksi suhde Sonjaan ajoi karille: "Ehkä ei kuitenkaan..."

      Rovaniemeltä kotoisin oleva Timo Harvey, 32, halusi sitoutua, löytää rakkauden ja asettua aloilleen. Kauden viimeisessä jaksossa Bachelor-Timo valitsi
      Bachelor
      20
      2122
    4. Stefulla taas korkki auki?

      Tästä taitaa tulla hieno päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1323
    5. Martiinan "Ikuinen rakkaus", hah hah haaa

      Onko tämä lippisressukka nyt sitten taas se ikuinen rakkaus ? ? miksi ikiteini mara on niinkin tyhmä ja nolo ?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      1219
    6. Maisa Torppa miehensä kanssa lomalla

      Espanjan Alicantessa. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Vauva-jai-kotiin-Maisa-Torppa-karkasi-rakkaansa-kanssa-aikuisten-lomalle-Espanjaan-kuva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      991
    7. Zaharova yllättäisi sotilaallisesti

      Venäjän ulkoministeriön tiedottaja Maria Zaharova sanoi keskiviikkona, että Venäjän vastaus Suomen Nato-jäsenyyteen tulee olemaan luonteeltaan sotilaa
      Maailman menoa
      194
      941
    8. Mies olet kaunis sisältä ja ulkoa

      Haluan sut omakseni. Sinä jos kuka kelpaat :)
      Ikävä
      94
      936
    9. Naton vastustajat pääosin kouluja käymätöntä, ja vähemmän älykästä porukkaa

      monet myös työttömiä. Paljolti samaa jengiä joka myös vastustaa koronarokotuksia, ja puolustaa venäjää. Uutiset luetaan mm. MV-lehdestä. Veikkaan ett
      Maailman menoa
      278
      843
    Aihe