Helluntailasten opista (kritiikkiä)

alkup.raimo

Helluntailaisen Toivo Haapalan esitelmän, jonka hän piti helluntailaisten ja luterilaisen kirkon oppineuvotteluissa talvella 1998, voitaneen katsoa edustavan Suomen helluntailiikkeen oppia, koska hän oli ko. liikkeen valtuuttamana edustajana ko. neuvotteluissa.

Haapala sanoi mm. "Uskon kautta Jeesukseen Kristukseen syntinsä anteeksi saanut, uudestisyntynyt ja vanhurkautettu ihminen on kokenut pelastuksen ensimmäisen vaiheen - armosta - ja on heti kelvollinen ottamaan vastaan kasteen".

Matti Väisänen on kirjassaan Pyhä Kaste Kirkossa, kirjoittanut em. tekstin johdosta: "Sikäli kun Haapala tarkoittaa tässä kasteella "pelastuksen toista vaihetta", kärryt on valjastettu täydellisesti hevosten eteen ." Perusteluksi Väisänen kirjoittaa, että juuri syntien anteeksisaaminen, vanhurskauttaminen ja uudestisyntyminen ovat kasteen lahja, joka omistetaan uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.

Haapalan mukaan "kaste todistaa, että kastettava on jo saanut syntinsä anteeksi - mutta kasteessa ei anneta syntejä anteeksi,"

Tällainen opetus on selvästi Raamatun ilmoituksen vastaista ja osoittaa, ettei Haapala ymmärrä, että kaste juuri on syntien anteeksisaamiseksi ja pois pesemiseksi ja Hengen lahjan saamiseksi ja pelastukseksi (Apt. 2: 38-40 , 22:16) ja uudestisyntymisen peso jonka kautta Jumala yhdessä Pyhän Hengen uudistuksen kautta "..pelasti.. meidät" ( Tiit. 3: 5), "...että me vanhurkautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi..." ( j.7)

Ei kasteen ehdoksi voi täten asettaa sitä, minkä kaste tarjoaa. Omaa tektiäni: Väite, että ihmisen pitäisi olla saanut synnit anteeksi, uudestisyntynyt ja pelastettu ennenkuin on kelvollinen kasteelle on täysin Raamatun vastaista opetusta. Se olisi yhtä hullunkurista, jos lukioon pääsisisi vain ylioppilaita ja ylioppilaskirjoituksiin saisi osallistua vain yo-tutkinnon suorittaneita. Jeesus ei ole milloinkaa asettanut niin erikoista ehtoa kasteelle, että ihmisen tulisi olla vanhurskautettu eli uudestisyntynyt eli
uskon kautta pelastunut mennessään kasteelle.

Haapala opetti: "Kun ihminen on uudestisyntymisessä sisäisesti antautunut Jeesukselle, hän kasteessa antaa Jeesukselle itsensä kaikkinensa, koko ihmisen"

Tällaisia asioita ei Raamatussa kuitenkaan mainita ja itsensä antaminen sisäisesti uudestisyntymisessä Jumalalle tai kasteessa, joka on armoa (Tiit. 3:7)kokonaan ulkonaisesti korottavat täydellisesti langenneen ihmisen ja turmelevat Jumalan armon!!

Haapala viittaa alkuseurakuntaan sanoen, että " uudestisyntynyt, joka ei ollut kastettu, katsottiin alastomaksi. Kastettu oli vasta kristitty. Niinkuin peseytyneelle kuuluu pukeutuminen, niin kuuluu uudestisyntyneelle kaste, pukeutuminen Kristukseen."

Raamatun mukaan kyllä Kristukseen kastettu on kristuksen päällensä pukenut, mutta kuten Väisänen huomauttaa : ".. tässä Haapala sekoittaa Raamatun symbolikielen, koska syntiinlankeemuksen jälkeen alastomuus ei kuvaa Raamatussa uudestisyntynyttä, vaan häpeän alaista, pelastumatonta ihmistä (Ilm. 3:18, 16:15)."

Haapala opettaa edelleen" ...syntyessään syntiseen aadamilaiseen sukuun, ihminen syntyy samalla sovitettuun sukuun...pieni lapsi on autuas Kristuksen lunastusarmon tähden...lapsi syntyy Kristuksen lunastamaan ihmissukuun, jonka vuoksi hän ei tarvitse kastetta ennen kuin hänelle vartuttuaan on herännyt vastuu Jumalan edessä ja tietoisuus synnistä ja hän on tullut uskoon..." Edelleen Haapala vetoaa Juhani Kuosmasen kirjoitukseen, jonka mukaan "Lapset ovat osallisia perisynnin turmeluksesta, mutta eivät enää perisynnin syyllisyydestä...Näin sekä pakanakodin että kristityn perheen lapsi pelastuu Jeesuksen sovitustyön tähden luonnostaan siihen ikään asti kun hän tekee tietoisesti syntiä ja on vastuussa teoistaan..."

Tällaiseen ei voi sanoa muuta kuin, että jolla on väärä ja epäraamatullinen syntikäsitys, sillä on myös väärä ja epäraamatullinen pelastuskäsitys, koska missään Raamatussa ei sanota, että pienetkin lapset olisivat autuaita ilman omakohtaista uskoa, vaan piemminkin päinvastoin Raamatun mukaan kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Missään Raamatussa ei luvata pelastusta ilman Kristuksen vanhurkauden vastaanottamista, uudestisyntymistä, Pyhän Hengen lahjaa ja uskoa.

Omaa tektiäni: Jos pienet sylilapset olisivat autuaita, miksi heitäkin kuolee? Synnin palkkahan on kuolema? Jos pienet lapset ovat autuaita, miksi Koorahin Daatanin ja Abiramin pienetkin lapset tuhoutuivat kun Jumala suisti perheet tuonelaan?

Haapalakin myöntää, että jokaisella Kristuksen omalla on Pyhä Henki ja kasteen yhteydessähän Pyhä henki useimmiten Apt:ssa annettiin, siis olisi todella ristiriitaista jättää lapset vaille Hengen nimeen kastamista,,,kastehan on isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi ja pelastukseksi. ( Apt. 2: 40, 1. Piet. 3:21)

Omaa tekstiäni: Haapala edustaa tyypillistä ensin usko sitten kaste-järjestys-oppia eikä ymmärrä "uskon" luonnetta ennen kastetta, mistä mainitaan Apt:ssa helluntaina ja mikä sai kyselemään :Mitä pitää tehdä...ja kun mainitaan, että he ottivat sanan vastaan..Se on tosin Pyhän Hengen vaikuttamaa...sekin on "uskoa"...kuten myös samarilaistenkin Filippuksen sanasta vaarin ottaminen...ja sekin, että Simon "itsekin uskoi",,,ja se, että Jumala avasi Lyydian ja tämän perheenjäsenten sydämet ymmärtämään...jne...kaikki tämä on uskoa, jonka Pyhä Henki vaikuttaa...se on pelastusta etsivää ja vanhurskautta janoavaa,,,synnin unesta heräämistä..synnintunnossa parannusta tekevää ...Jumalan armoa anovaa...Jumalan puoleen kääntyvää uskoa...mutta Pyhä Henki ei siinä vielä kirkasta Jeesuksen veren sovitusta syntien anteeksiantamiseksi vaan vasta vaikuttaa lain kuulemisen kauta synnintuntoa ja vetää Jeesuksen puoleen..pelastukseen, mutta ei vielä asetu ihmisen sydämeen asumaan, mikä puolestaan on Jeesuksen alkamista elää ihmisen sydämessä, uudestisyntymistä, pelastavasta uskosta osalliseksi tulemista, mikä tapahtuu useinmiten kasteessa, kasteen yhteydessä..Korneliuksen kodissa se tapahtui ennen kastetta ja Samarian herätyksessä kasteen jälkeen...Simon noidasta ei kerrota lainkaan saiko hän Pyhää Henkeä...todellinen parannus jäi tekemättä...uudestisyntyminen ja syntien anteeksisaaminen ei toteutunut Simonin sydämessä Raamatun mukaan. Ensin uskoon tulo eli uudestisyntyminen- sitten kaste - järjestys-oppi ainoana oikeana järjestyksenä pelastukseen on harhaoppia! Helluntailaisten oppi on tältä osin vääryyttä!

14

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      lopulta kaikessa on vain kyseessä homous ja se että hyväksytäänkö homous

      • alkup.raimo

        " New Yorkin" vain "nytkin"


        ja mitä homouteen tulee, se ei ole geneettiistä vaan se on Jumalasta luopuneen kansan syntiä...Korinttolaisissa oli joitakuita "miehimyksiä", mutta he vapautuivat..peson (kasteen) vanhurkauden (uskon kauta Jeesuksen vereen) ja Hengen (uudestisyntymisen) kautta.Jeesus armahti,,, 1.kor 6: 9-11 huomaa siis järjestys: kaste ja usko eli uudestisyntyminen..ja saivat homoudenkin anteeksi..Roomassa taas Jumala hylkäsi heidät heidän häpeällisiin himoihinsa Rm 1:26, eikä Paavali kerro, kirkastiko Henki heille koskaan enää armoa!


      • tunnistin
        alkup.raimo kirjoitti:

        " New Yorkin" vain "nytkin"


        ja mitä homouteen tulee, se ei ole geneettiistä vaan se on Jumalasta luopuneen kansan syntiä...Korinttolaisissa oli joitakuita "miehimyksiä", mutta he vapautuivat..peson (kasteen) vanhurkauden (uskon kauta Jeesuksen vereen) ja Hengen (uudestisyntymisen) kautta.Jeesus armahti,,, 1.kor 6: 9-11 huomaa siis järjestys: kaste ja usko eli uudestisyntyminen..ja saivat homoudenkin anteeksi..Roomassa taas Jumala hylkäsi heidät heidän häpeällisiin himoihinsa Rm 1:26, eikä Paavali kerro, kirkastiko Henki heille koskaan enää armoa!

        Raimo se ilkkuu heti toisten kirjoitusvirheistä, itse tekee niitä roppakaupalla "kun sormet lipsuvat". Olet vieläkin samanlainen, aina kiinni toisten virheissä.


      • alkup.raimo
        tunnistin kirjoitti:

        Raimo se ilkkuu heti toisten kirjoitusvirheistä, itse tekee niitä roppakaupalla "kun sormet lipsuvat". Olet vieläkin samanlainen, aina kiinni toisten virheissä.

        muista tarkistaa kirjoitusta ennen lähettämistä ja niin jää usein kirjoitusvirheitä....jopa Jeesus ja Pyhä Henki pienellä alkukirjaimella...tämä "nykin" oli malttihuumoria,,,mitä nyt alkaa homoasioita yhdistelemään mielettömästi asiaankuulumattomiin yhteyksiin! Pitääpä skarpata jatkossa!


        Virheissä...vai väärissä opeissa! Kyllä kasteasian suhteen Jumala on varmistanut armon ja niin kirkkaasti, että siitä voi muillekin todistaa!

        On täysin selvä merkki, ettei Pyhä Henki ole henkilössä..joka ei voi Jeesuksen nimessä snoa, että Paavalin synnit pestiin pois kasteessa!

        Se on totta! Voitsko itse sanoa niin!


    • Ritari009

      Ei totuus muutu snaisella vuodatuksellasi!

      "JOKA USKOO JA KASTETAAN SE PELASTUU "!

      Tämä totuus ei muutu ,vaikka kirjoittaisit sivukaupalla tyhjiä sanoja,joilla ei ole mitään merkitystä Jeesuksen sanojen rinnalla !

      Tuota ylläolevaa järjestystä et voi muuttaa selittelemällä täysin omafilosofista teologiaasi !

      • näin,

        Suomenkielen sana "ja" ei tarkoita asioiden järjestystä, vaan asioiden rinnastusta. (Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.) Kyse ei ole asioiden järjestyksestä, vaan molemmat annetaan lahjaksi. se on Jumalan teko, että te uskotte)

        "vesi nyt teidätkin pelastaa - kasteena" (1.Pt.3:21)


      • näin, kirjoitti:

        Suomenkielen sana "ja" ei tarkoita asioiden järjestystä, vaan asioiden rinnastusta. (Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.) Kyse ei ole asioiden järjestyksestä, vaan molemmat annetaan lahjaksi. se on Jumalan teko, että te uskotte)

        "vesi nyt teidätkin pelastaa - kasteena" (1.Pt.3:21)

        Lue TaistoRa,n kirjoitus "uudestisyntymisen peso"!

        Kirjoitus liittyy kommenttiisi->
        "vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena"!

        Siunattua sanan tutkiskelua! ;)


      • alkup.raimo

        ..kyllä olet surkuhupaisa selittäjä...ei .."joka uskoo ja kastetaan" tarkoita järjestystä...sinua on petetty...sehän jatkuu: mutta joka ei usko, tuomitaan kadotukseen...Simonille saattoi käydä juuri niin...silti kastettiin, vaikka ei syntynyt Hengestä...ei tainnut saada Henkeä lainkaan


    • ei helluntalaisena

      En jakasanut lukea kokonaan, mutta asia tuli riittävästi selväksi mitä alk.Raimo kirjoitti.

      ts. ymmärsin sen, että kaste on teko, joka rituaalina suorittaa pelastusteon ja näinollen kumoaa Golgatan täytetyn työn.
      Lestadiolaisuudessakin on ymmärretty, että lapsi on jo Golgatan työn takia pelastettu ja näin minäkin sen uskon. Jokainen sitten tekee valintansa elämässään, kun ymmärtää suunnan tai toisen ja valitsee mihin menee.
      Tietämätön ei ole vastuussa, mutta tieten tekevä vastaa tekemisistään. Kun tietää syntisyytensä, ja kääntyy, tarkoittaa sitä, että ymmärtää olevansa syntinen ihminen ja on tehtävä valinnat.
      Siksi on julistettava evankeliumia, ts. kaste ei tekona pelasta, sen tekee Golgatan työ. Näin ollen julistettu sanoma lapsi "pitää" kastaa pelastuakseen lapsena tietämättömyyden tilassa on harha. Luterilainen kirkkokin kastaa uskoon tulleita aikuisia, jos ei ole aikaisemmin kastettu.

      • alkup.raimo

        muutkin asiat vinossa...vain yhteisö,,,vain sisäänlämpiävä Jumalan valtakunta pelastaa...lestadioölaisilla onkin vinoutunut..luterilaisiesta kasteopista reformoitu muotokaste...sekin on pielessä


    • hyvän omantunnon pyytämistä

      t 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

      • alkup.raimo

        ,,,kaikki muutkin kasteesta kirjoitetut Raamatun kohdat ovat totta....onko muuten 1 kor 6: 11
        käsitettävä järjestykseksi:.....vastaanottaneet peson, pyhitetyt, vanhurkautetut Jeesuksen nimessä ja Jumalamme Hengessä


      • augustinus
        alkup.raimo kirjoitti:

        ,,,kaikki muutkin kasteesta kirjoitetut Raamatun kohdat ovat totta....onko muuten 1 kor 6: 11
        käsitettävä järjestykseksi:.....vastaanottaneet peson, pyhitetyt, vanhurkautetut Jeesuksen nimessä ja Jumalamme Hengessä

        Jos avaajan kaste ja pelastusasia on näin vaikeakäsitteinen,niin tarkoittikohan Herramme asian olevan todella näin sekava.Kyllä keskustelu on jo selvää farisealaista viisastelua.Kuinka yksinkertaiset oppiakäymättömät ihmiset saattoivat tulla uskoon ja saada varmuuden Herransa luokse pääsystä leijonien raatelua odottaessa. Niilo Ylivainio ei viisastellut vaan julisti yksinkertaista evankeliumia, ja herätys jylläsi. Teologinen viisastelu ei täytä Hengen puutosta saarnaajilla,julistajilla eikä uskovilla yleensäkään. Rukous ja paasto on ainoa tie ja polvirukouksetkin on täysin kadonneet, koska uskovat ovat niin hienoja.....hienompia kuin itse Golgatan ristin Voittaja. Onkohan Haapalan teksti alkuperäisenä saatavilla, että voisi ottaa lähemmin kantaa siihen?


      • alkup.raimo
        augustinus kirjoitti:

        Jos avaajan kaste ja pelastusasia on näin vaikeakäsitteinen,niin tarkoittikohan Herramme asian olevan todella näin sekava.Kyllä keskustelu on jo selvää farisealaista viisastelua.Kuinka yksinkertaiset oppiakäymättömät ihmiset saattoivat tulla uskoon ja saada varmuuden Herransa luokse pääsystä leijonien raatelua odottaessa. Niilo Ylivainio ei viisastellut vaan julisti yksinkertaista evankeliumia, ja herätys jylläsi. Teologinen viisastelu ei täytä Hengen puutosta saarnaajilla,julistajilla eikä uskovilla yleensäkään. Rukous ja paasto on ainoa tie ja polvirukouksetkin on täysin kadonneet, koska uskovat ovat niin hienoja.....hienompia kuin itse Golgatan ristin Voittaja. Onkohan Haapalan teksti alkuperäisenä saatavilla, että voisi ottaa lähemmin kantaa siihen?

        kirjasta löytyy...Itse luin Matti Väisäsen Pyhä Kaste kirkossa-kirjan, josta nuo katkelmat ovat...kirjan lopussa on lueteltu ne kirjat, joista tekstit ovat lainatut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3434
    2. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2642
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      382
      2588
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1767
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1415
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      1005
    8. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      965
    9. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      799
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

      Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      744
    Aihe