Millainen on Raamatullinen hyvä vaimo ?

Anonyymi

Heippa! Hauskaa kuin se joistakin voi olla, on olemassa raamatullinen hyvä vaimo. Ei kaikki tietenkään ole sellaisia eikä välttämättä haluakaan olla, mutta tässä on rehellinen tutkimus Raamatun läpi siitä, millainen on hyvä vaimo. Tämä on juuri sinulle, olit kristitty tai et, vaimo tai sinkku, parisuhteessa tai vain kihlattu, vanha tai nuori, ehkäpä mieskin! :)
Kirjoitan myös miehestä sekä koko avioliitosta lähiaikoina!

Oletko valmiina? Aloitetaan!

Sananlaskut 31:10-31 [Tämä kertoo ns. suoran tarinan siitä, millainen hyvä vaimo on]

"Jos hyvän vaimon löydät, löydät aarteen, kalliimman kuin meren helmet.
Häneen voit aina luottaa, hän pitää puutteen loitolla sinusta.
Hän toimii miehensä parhaaksi, ei vahingoksi, kaikkina elämänsä päivinä.
Hän huolehtii villasta ja pellavasta, hänen kätensä ahkeroivat iloisesti.
Hän on kuin laiva, hän hankkii ravintoa etäältäkin.
Kun vielä on yö, hän nousee, valmistaa ruoan talonsa väelle ja jakaa ravinnon palvelustytöilleen.
Hän löytää hyvän pellon ja ostaa sen, omin varoin hän perustaa viinitarhan.
Hän vyöttää itsensä tarmolla ja tarttuu työhön riuskoin ottein.
Hän näkee työnsä tulokset, hän ei sammuta lamppua yölläkään.
Hänen sormensa kulkevat kehräpuulla, hän ei päästä kädestään värttinää.
Hän avaa kätensä onnettomalle ja antaa apuaan köyhälle.
Pakkanen ja lumi eivät häntä säikytä, sillä hän on varannut perheelleen talvivaatteet.
Omin käsin hän valmistaa peitteet, hänen pukunsa ovat pellaavaa ja purppuraa.
Hänen miehensä saa osakseen kunnioitusta istuessaan vanhinten kokouksessa.
Hän tekee pellavapaitoja myytäväksi ja toimittaa vöitä kauppiaalle.
Häntä seuraa menestys ja kunnia, hän katsoo hymyillen tuleviin päiviin.
Kun hän puhuu, hän puhuu viisaasti, antaa neuvoja ystävällisin sanoin.
Hän valvoo kaikkea, mitä talossa tehdään, eikä laiskana leipäänsä syö.
Hänen poikansa kiittävät häntä, hänen miehensä puhkeaa ylistämään:
“Monet naiset ovat uutteria ja taitavia, mutta sinä olet ylitse muiden.”
Kauneus katoaa, viehätys haihtuu,
ylivertainen se vaimo, joka pelkää Herraa!
Kiittäkää häntä hänen hyvistä töistään, ylistäkää häntä kaikkien kuullen!

[Selvennyksiä: ennen vanhaan kehräpuulla valmistettiin pellavasta ja villasta lankoja, mihin värttinää käytettiin apuvälineenä. Tässä korostetaan, että vaimo tekee ahkerasti töitä perheensä hyväksi ja tekee kaikkensa. Herraa pelkäävä tekee Jumalan tahdon -> Jeesuksen mukaan Jumalan tahdon tekeminen on taivaaseen pääsyn edellytys.]

Kirje efesolaisille 5:21
"Alistukaa toistenne tahtoon, Kristusta totellen. Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa, pelastaja. Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon."

[Selvennyksiä: tätä kirjoitusta seuraavissa jakeissa kerrotaan taas, miten miehen pitää toimia vaimoaan kohtaan, rakastaen niin kuin Jeesus rakasti seurakuntaa ja kuoli tämän puolesta, mutta siitä myöhemmin. Vaimon kuuluu totella miestään, sillä se kaikki työ tehdään kaikki niin kuin Herralle, ei miehelle. Jumala rankaisee kaikki tekojensa mukaan, ellei heidän syntejään ole annettu anteeksi ja se onnistuu vain Jeesuksen kautta :)]

1. Pietarin kirje 3:1-6
"Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää. Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset – Saarakin oli kuuliainen Abrahamille ja kutsui häntä herraksi. Ja Saaran tyttäriä tekin olette, kun teette hyvää ettekä anna minkään uhkailun pelottaa itseänne."

[Selvennyksiä: Korostus jälleen, kuinka ulkoinen kaunistus ei ole tärkeää vaan sisäinen, vaikka muut eivät sitä näkisikään. Sellainen on Jumalan silmissä kallisarvoista! Kristityt ovat Aabrahamin ja Saaran lapsia (galatalaiskirje 3:7-8 "Tietäkää siis, että todellisia Abrahamin jälkeläisiä ovat ne, joilla on usko. Pyhät kirjoitukset tiesivät jo edeltäpäin, että Jumala tekee vanhurskaiksi kansat, kun ne uskovat. Jumala näet ilmoitti edeltäpäin Abrahamille hyvän sanoman: sinun kanssasi saavat kaikki kansat siunauksen.")]

Jatkuu...

19

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamatullinen mies puolestaan:

      Efesolaiskirje 5:25-29
      "Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä. Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään. Eihän kukaan vihaa omaa ruumistaan, vaan jokainen ravitsee ja vaalii sitä. Juuri niin hoitaa Kristuskin seurakuntaansa, omaa ruumistaan, jonka jäseniä me olemme."

      1. Pietarin kirje 3:7
      Samoin te, miehet, eläkää vaimonne kanssa ymmärtäväisesti, muistaen, että hän on heikompi osapuoli. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, sillä hän on yhtä lailla armon ja elämän perillinen. Näin ei mikään tule esteeksi rukouksillenne.

      [Selvennyksiä: kehoitukset eivät mene vain yhteen suuntaan. Avioliittoa ei olisi ilman miestä eikä ilman naista, molempien osapuoli on tärkeä ja ratkaiseva. Herran tahto on, että lapsille olisi turvallinen koti, ei riitaisa, molemmat vanhemmat kotona, eivätkä eronneet. Jumala palauttaa oikeuden kaikille, ellei syntejä ole sovitettu: Job 34:12 "Totisesti, Jumala ei tee vääryyttä, Kaikkivaltias ei vääristä oikeutta"]

      Siunattua päivää kaikille lukijoille, vaikka ette uskoisikaan. :)

      • Anonyymi

        Kirje kolossalaisille 3:25:
        "Väärintekijä saa maksaa tekemänsä vääryyden, sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä."

        Tämäkin on yksi todiste siitä, kuinka meidän kaikkien tulisi suoriutua meidän asemassamme tekien hyviä tekoja. Jumala ei tule sanomaan: 'Tässäpä on aatelinen Liisa, hän pääsee helpommin tuomiopäivänä kuin talonpoika Jussi, koska satuin asettamaan hänet aateliseksi'.
        Ei, Jumala ei tee eroa ihmisten välillä.

        Jobin kirja 34:13-19
        "Kuka on antanut maan hänen hallintaansa?
        Kuka on uskonut hänen hoitoonsa maanpiirin?
        Jos hän ajattelisi vain itseään ja vetäisi pois henkensä, elämän henkäyksen, koko luomakunta menehtyisi hetkessä ja ihminen palaisi takaisin maan tomuun.
        Jos sinulla on järkeä, kuuntele nyt, mitä minä sanon.
        Voisiko joku, joka halveksii oikeutta, pidellä kaikkeuden suitsia?
        Sanotko sinä vanhurskasta Jumalaa väärintekijäksi, häntä, joka sanoo kuninkaalle: "Sinä kelvoton!" ja mahtimiehelle: "Sinä roisto!".
        Ei hän pidä ruhtinaiden puolta, hän ei aseta ylhäistä köyhän edelle – kaikkihan he ovat hänen kättensä tekoa."

        Ja siksi saamme luottaa siihen, että kaikki pahantekijät saavat tekojensa mukaisen rangaistuksen, ellei syntejä ole sovitettu. Meille kaikille on annettu mahdollisuus syntien sovittamiseen, sillä Jumala rakasti maailmaa niin, että antoi ilmaisen lahjan meille. Ja hän arvostaa meitä, että me saamme itse päättää tiemme. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirje kolossalaisille 3:25:
        "Väärintekijä saa maksaa tekemänsä vääryyden, sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä."

        Tämäkin on yksi todiste siitä, kuinka meidän kaikkien tulisi suoriutua meidän asemassamme tekien hyviä tekoja. Jumala ei tule sanomaan: 'Tässäpä on aatelinen Liisa, hän pääsee helpommin tuomiopäivänä kuin talonpoika Jussi, koska satuin asettamaan hänet aateliseksi'.
        Ei, Jumala ei tee eroa ihmisten välillä.

        Jobin kirja 34:13-19
        "Kuka on antanut maan hänen hallintaansa?
        Kuka on uskonut hänen hoitoonsa maanpiirin?
        Jos hän ajattelisi vain itseään ja vetäisi pois henkensä, elämän henkäyksen, koko luomakunta menehtyisi hetkessä ja ihminen palaisi takaisin maan tomuun.
        Jos sinulla on järkeä, kuuntele nyt, mitä minä sanon.
        Voisiko joku, joka halveksii oikeutta, pidellä kaikkeuden suitsia?
        Sanotko sinä vanhurskasta Jumalaa väärintekijäksi, häntä, joka sanoo kuninkaalle: "Sinä kelvoton!" ja mahtimiehelle: "Sinä roisto!".
        Ei hän pidä ruhtinaiden puolta, hän ei aseta ylhäistä köyhän edelle – kaikkihan he ovat hänen kättensä tekoa."

        Ja siksi saamme luottaa siihen, että kaikki pahantekijät saavat tekojensa mukaisen rangaistuksen, ellei syntejä ole sovitettu. Meille kaikille on annettu mahdollisuus syntien sovittamiseen, sillä Jumala rakasti maailmaa niin, että antoi ilmaisen lahjan meille. Ja hän arvostaa meitä, että me saamme itse päättää tiemme. :)

        Parasta kun et vedä mitään tuhansia vuosia vanhaa ukkojen JOB KIRJAA TÄHÄN NYKYAIKAAN YHTÄÄN VALLANKIN KUN TÄMÄN JÄLKEEN JEESUS JO TULI MAAN PÄÄLLE IHMISENÄ JEESUS SENTÄÄN. ✝️


    • Anonyymi

      Noi on sitten miesten sen ajan kirjoituksia tuhannet vuodet sitten että ehkä voit jo siirtyä tähän hetkeen !

      • Harmi, että ajattelet noin.
        Tässä hetkessä ei ole erilaista, ihmiset tekevät luonnostaan väärin. Jos miehet ja naiset, kaikki ihmiset, olisivat täynnä rakkautta, ei lakia tarvittaisikaan. :)

        Galatalaiskirje 5:14: Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".


    • Anonyymi

      Mielestäni tuo kohta sananlakuista kuvaa hyvin kauniisti vaimon osuutta. ❤

    • Anonyymi

      Mielestäni tuo voisi jopa todistaa, että naisetkin saivat tehdä töitä talon ulkopuolella! Yritän aina sanoa näille feministeille, että kyllä silloin kauan sitten naiset saivat ostaa ja myydä tavaraa, maata ja niin edelleen. Mutta "En usko". Ei sitten, jos kieltäydyt tästä todisteesta!

    • Anonyymi

      Hyvä vaimo on sellainen, että kun sen heittää seinään, se jää siihen kynsitään kiinni roikkumaan.

    • Anonyymi

      Kun meillä ei ole mitään lakiliittoa enää, niin ei ole mitään sääntöjä tai vaatimuksia naiselle eikä miehelle. He ovat sellaisia kuin Pyhä Henki heidät luo. Kuten Raamattu sanoo että tuuli puhaltaa sieltä mistä tahtoo, sellainen on hengen ihminen. Jumala vie häntä eikä hän itse pyri farisealaisesti olemaan jotain.

      • Saatat olla hyvinkin oikeassa. Raamattu, Jumalan sana, on kuitenkin meille kuin oiva elämänohje, lähde uskollemme sekä totuus. Jumala ei käänny omaa sanaansa vastaan kuitenkaan, se on muistettava, eli saamme vapauden Jumalan pyhyydessä. :)

        [Jeesus rukoili] Johanneksen evankeliumi 17:17:
        "Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus."

        2. Timoteus 3:16-17
        "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut."

        Jumalan sanaa ei saa vääristellä! Se koituu vaaralliseksi, kaikella rakkaudella kaikille. :)

        Galatalaiskirje 1:8-9
        "Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu."


    • Anonyymi

      Ei UT:sta löydä lakiliittoa eikä Paavali missään lue lakia seurakunnille vaikka heidän tekemissään onkin sanomista. Hän syyttää heitä aina siitä, että eivät vaella Hengen mukaan kun ilmenee vääryyksiä ja syntiä. Juuri siksi, koska ei lain mukaan voi saavuttaa vanhurskautta pyri sitä noudattamaan miten tahansa. Hyvät teot tulevat vasta Hengen kautta. Kaikki muu on teeskenneltyä uskonnollisuutta, joka ei johda yhtään mihinkään.

      Lakihenkinen uskonnollisuus on saatanan vääristelemää uskoa joka johtaa vain saivarteluun, sanakiistoihin eikä ole miksikään hyödyksi. Niin saatana tekee uskon naurettavaksi ja vastentahtoiseksi kun uskovaiset keskenään kinaavat siitä mitä muka mikin laki sanoo. Kuten täällä. Ja siinä saatana onnistuu varsin mainioisti kuten voimme nähdä.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Me pelastumme Hengen kautta uskomalla vapautukseemme Jeesuksessa Kristuksessa, joka maailman syntien tähden kuoli ristillä.

        Kun on Pyhä Henki on meissä, Hän ohjaa meitä ja muistuttaa kaikesta, mitä meille on kerrottu.


    • Anonyymi

      Eikös Jeesus luvannut opetuslapsilleen juuri Pyhästä Hengestä, että se tulee muistuttamaan teitä kaikesta siitä mitä minä olen teille opettanut.

      Siinä meilläkin on opettaja. Tietenkin sillä edellytyksellä että uskomme siihen mahdollisuuteen, jotta Jeesuksen Henki voi meitä johdattaa ja tulla avuksemme silloin kun omat voimat ja viisaus ei riitä.

      • Kyllä. Aion tässä vain siteerata Raamattua. :)

        [Jeesus kertoo nämä asiat]
        Johanneksen evankeliumi 14:15-21
        "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
        En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."

        Johanneksen evankeliumi 14:25-28
        "Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.
        Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi."


    • Anonyymi

      Kun lukee Sananlaskujen kirjan kohdan tuolla edellä (Sananlaskut 31:10-31), en yhtään ihmettele enää miksi patriarkkojen vaimot kaiken tuon puuhastelun ja raadannan jälkeen kuolivat paljon miehiään nuorempina. Nykyäänhän on toisinpäin. Miehillä näytti olleen kunniakas tehtävä: (jae 23) "Hänen miehensä on tunnettu porteissa, maanvanhinten seassa istuessansa." Tuntuu siltä, että naisten tehtävä oli synnytystuskien lisäksi otsa hiessä hankkia perheelle leipää ja kantaa päävastuu perheen elättämisestä. Toki tuolloin naisia kuoli paljon myös synnytyksissä, mutta muistaakseni kantaisien vaimoista Raamattu kertoo vain Raaakelin kuolleen Benjaminin syntyessä.
      Olivatko muinaiset Raamatun miehet unohtaneet Adamille syntiinlankeemuksen jälkeen lausutut sanat : "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä."? (1 Moos 3:17-19)

      • Toki, mutta varmastikin monikin mies ahkeroi töissä. Tämä kuvailtu talous oli ilmeisesti varakas, sillä siellä eli palvelusväkeäkin. Eikä tietenkään yksin kukaan pystynyt suurehkolla pellolla raatamaan. Siellä auttoivat perhe, palvelusväki jne. Kaikki raatoivat ahkerasti hommissa.

        Mitä ne vaimot muuten olisivat tehneet kuin vain olleet kotona synnytystuskissaan? Juuri laiskottelusta tässä tekstissä on varmasti pyritty eroon, vaikka olikin palvelusväkeä. Nimittäin ihan aina on ollut laiskoja ihmisiä. Raamattu puhuu laiskuutta vastaan.
        "Hän vyöttää itsensä tarmolla ja tarttuu työhön riuskoin ottein.
        Hän näkee työnsä tulokset, hän ei sammuta lamppua yölläkään." (Sananl. 31:17-18)

        Miehillä, jotka olivat Jumalasta tietoisia ja viisaita, oli silloin kauan sitten tapana istuskella kaupunkien porteilla ja kertoa ohikulkijoille viisautta. Voisin sanoa, että viisauden jakaminen voi olla henkisesti raskasta.

        Mutta en lähtisi sanomaan tuohon niin, että naisilla olisi isompi työ kuin miehillä. Heillä oli vain tuohon aikaan isompaa vastuuta perheestä, niin saattaa olla.


    • Anonyymi

      Kyllä...

    • Anonyymi

      Kiitos hyvistä raamatun kohdista!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe