Kirjassaan "How Jesus Became God" Bart Ehrman kertoo että varhaiset kristityt eivät koskaan väittäneet, että Jeesus nousi fyysisesti kuolleista eli tapahtui ruumiillista ylösnousemuksesta, sillä juutalaiset eivät uskoneet sellaiseen. Ehrmanin mukaan ei ole edes mahdollista tietää, oliko hauta tyhjä ja alunperin ei luultavasti ollut edes mitään hautaa tai Joosef Arimatialaista, koska on paljon luultavampaa että Jeesusta ei haudattu ollenkaan tai tämä heitettiin joukkohautaan lojumaan avoimen kuopan pohjalle muiden roomalaisten teloittamien rikollisten kanssa.
Todennäköisesti on tapahtunut niin, että jotkut Jeesuksen opetuslapsista näkivät hänestä näkyjä ja hallusinaatioita sen jälkeen kun Jeesus oli teloitettu, ja he olivat tulleet vakuuttuneiksi siitä, että hän oli ”noussut kuolleista” ja että hänet on nyt nostettu ylös taivaaseen ja tehty Jumalaksi. Vastaavanlaisia kuolleiden läheisten ilmestymisiä omaisten hallusinaatioissa on raportoitu ympäri maailmaa vielä nykyaikanakin, mistä löytyy syy apostolien Jeesus -näyille. Ja näin myös evankeliumien ja Paavalin ylösnousemuskertomukset ovat Ehrmanin mukaan lopulta muodostuneet.
Ehrman huomauttaa kirjansa "How Jesus Became God" luvussa 4, että tyhjät hauta/ylösnousemuskertomukset eivät olleet osa alkuperäistä kristillistä sanomaa, vaan ne keksittiin myöhemmin, kun evankeliumit kirjoitettiin. Esimerkkinä Ehrman kertoo havaitsevansa ylösnousemuskertomusten asteittaisen parantelun ja laajentamisen: "Varhaisin kertomuksemme Jeesuksen ylösnousemuksesta (ts. Paavalin kirjeet) käsittelee esiintymisiä mainitsematta tyhjää hautaa, kun taas varhaisin evankeliumimme, Markus, kertoo tyhjän haudan löytämisestä kertomatta kuitenkaan mistään ilmestymisistä* (Mark. 16:1-8)”. Ja sitten, Matteuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumissa, meillä on paljon yksityiskohtaisempia väitteitä ylösnousemuksen ilmestymisestä naisille ja opetuslapsille, joista Ehrman toteaa: "Jeesuksen ylösnousemustarinoita todellakin laajennettiin, koristeltiin, muutettiin ja mahdollisesti jopa keksittiin, kun niitä kerrottiin ja kerrottiin uudelleen vuosien mittaan."
* Varhaisimmat käsikirjoitukset, joita meillä on Markuksesta, päättyvät jakeeseen 16:8, jossa naiset pakenivat haudalta sen jälkeen, kun kohtasivat siellä enkelin ja pelästyivät. Evankeliumin jatko, Mark. 16:9-20, on lisätty myöhemmissä käsikirjoituksissa jatkamaan tarinaa, mutta ei ola alkuperäistä evankeliumia.
Seuraava asia, jota Ehrman käsittelee kirjassaan, on että Jeesusta ei luultavasti edes haudattu ja että Joosef Arimatialainen oli keksitty. Mutta miten hän tulee tällaiseen johtopäätökseen?
Syy sille, että miksi Ehrman epäilee Joosef Arimatialaista koskevan kertomuksen aitoutta johtuu siitä, että Mark. 14:55-64 julistaa, että "koko sanhedrin" totesi yksimielisesti, että Jeesus ansaitsi kuoleman. Näin ollen Ehrmanin mukaan, jos näin oli, niin kuinka me voimme sitten uskoa, että Joosef muutti mielensä myöhemmin sinä päivänä ja tarjoutui hautaamaan Jeesuksen? Ehrman pitää sitä epätodennäköisenä, sillä markus tarkoitti jokaikistä sanhedrin jäsentä.
Tämän jälkeen Ehrman viittaa jälleen kerran Paavalin kirjeisiin, joissa esiintyy varhaiskirkon käyttämä uskontunnustus 1. Kor. 15:3-8 ja Ehrman toteaa: "Varhainen uskontunnustus ei tiedä mitään Joosefista. Eikä Paavali myöskään luovuta meille mitään tietoa hänestä." ja siten Ehrmanille, koska Paavali ei tee kirjeissään täydellistä, hetki hetkeltä etenevää yksityiskohtaista selontekoa, jossa hän nimeäisi jokaisen yksittäisen evankeliumien ylösnousemuskertomuksissa mainitun henkilön, se tarkoittaa, että Paavalilla ei ollut tietoa siitä ja tämä koskee erityisesti Arimatialaista.
Ehrman etenee esittämään huomion, että koska Jeesuksen myöhemmät seuraajat keksivät Matteuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumissa esitetyt ylösnousemusilmestykset, heidän täytyi sitten keksiä myös tarina Jeesuksen hautaamisesta hautaan josta kadota. Ja tätä varten heidän oli luotava tarina Joosef Arimatialaisesta hautaamassa Jeesuksen. Kuten Ehrman sanoo: "Alun perin epämääräinen lausunto, jonka mukaan nimettömät juutalaiset johtajat hautasivat Jeesuksen ryhmänä, muuttuu tarinaksi erityisesti yhdestä nimeltä mainitusta johtajasta tekemässä niin." Rikkaan miehen ja haudan evankeliumien kirjoittajat pulestaan löysivät Jesajan kirjasta: "Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa" (Jes. 53:9).
Bart Ehrman: Ei ole tyhjää hautaa eikä Joosefia Arimatialaista
15
135
Vastaukset
- Anonyymi
Ohoh, vai ei Paavali nimeä 'jokaista yksittäistä evankeliumia', tässä kohdassa tipahdin. Kuka nyt yrittää kieli keskellä suuta sanoa ja mitä?!
- Anonyymi
Heh, ihan kuin joku vakavissaan pohtisi, että onko historia kirjoitettu oikein, kun koko muu maailma tietää, ettei teksteillä ja tarinalla ole edes mitään tekemistä historian kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, ihan kuin joku vakavissaan pohtisi, että onko historia kirjoitettu oikein, kun koko muu maailma tietää, ettei teksteillä ja tarinalla ole edes mitään tekemistä historian kanssa.
Miljoonat ja taas miljoonat nyky ja menneet sukupolvet ovat käyneet omin silmin katsomassa, että hauta on tyhjä ja ollut aina kolmannesta päivästä lähtien. Yli viisisataa kohtasi ylösnousseen Jeesuksen. Epäuskoinen Tuomas laittoi kätensä Jeesuksen käsiin jääneisiin naulan reikiin. Jonka Jälkeen Jeesus kehoitti Tuomasta uskomaan vaikka ei kaikkea omin silmin näkisikään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miljoonat ja taas miljoonat nyky ja menneet sukupolvet ovat käyneet omin silmin katsomassa, että hauta on tyhjä ja ollut aina kolmannesta päivästä lähtien. Yli viisisataa kohtasi ylösnousseen Jeesuksen. Epäuskoinen Tuomas laittoi kätensä Jeesuksen käsiin jääneisiin naulan reikiin. Jonka Jälkeen Jeesus kehoitti Tuomasta uskomaan vaikka ei kaikkea omin silmin näkisikään.
Entä jos Jeesus haudattiinkin Gizan suureen pyramidiin? Kun haudanryöstäjät murtautuivat pyramidiin, he löysivät kuninkaan kammion tyhjänä eikä haudassa ollut ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, ihan kuin joku vakavissaan pohtisi, että onko historia kirjoitettu oikein, kun koko muu maailma tietää, ettei teksteillä ja tarinalla ole edes mitään tekemistä historian kanssa.
Huvittavaa on että jotkut uskovaiset käyttävät esim Evankeliumeja ja Apostolien tekoja sekä Paavalin kirjeitä todistellakseen varhaiskirkon historiaa kuten että Jeesus muka olisi joskus ollut oikea ihminen, että Paavali ja juutalaiset muka vainosi alkukirkkoa, tai että muka vuonna 50 pidettiin Jerusalemissa kirkolliskokous vaikka mitään näistä ei mainita kertaakaan Raamatun ulkopuolisissa teksteissä kuten Josephuksen kirjoissa. Mutta silti omaa kristillistä uskoaan sokeasti todistelevat ja puolustelevat fundis proffat käyttää edelleen Raamatun epähidtoriallisia kirjoja tieteen periaatteiden vastaisesti oman uskontonsa puolustukseksi, vaikka minun puolestani nämä uskovaiset valeproffat ja -dosentit saisi erottaa ja potkia ulos yliopistoista jos sekulaari ja uskonnoista riippumaton tiede ei näille kelpaa vaan sitä uskontoa pitää tunkea väkisin tieteen sekaan aina kun vain on mahdollista. Se onni sentään, että muut kuin uskovaiset historian tutkijat, kuten vaikkapa Bart Ehrman, Israel Finkelstein ja Richard Carrier, ovat jo ajat sitten luopuneet Raamatun kirjoa osana historian tutkimusta mikä on järkiteko ja tekee heistä paljon uskottavampia ja luotettavampia akateemisen yliopisto tieteen saralla, mutta uskovaiset fundis proffat jatkavat vanhalla fossiilisella linjallaan joka on sokea oikealle totuudelle ja todelliselle historialle sen lisäksi että he kieltävän virallisen historiankirjoituksen kokonaan.
Tää vie sut tähtitarhoihin, syvälle aistiharhoihin.
- Anonyymi
Bart Denton Ehrman (born 1955) is an agnostic atheist American New Testament scholar focusing on textual criticism of the New Testament..... Eli on ateisti ja agnostikko, jollainen on henkilö, joka ei väitä tietävänsä, onko jumalaa olemassa, vaan pelaa omien mutujensa varassa.
Agnostiset ateistit ovatkin parasta Ö-luokkaa arvioimaan Raamatun tapahtumia ja siksi tosi luotettavia, samaa tasoa kuin palstan ateistitrollit! - Anonyymi
ArtoTTT
Tämä aloitus taisi olla epäuskon ylistys, Näin Paavali
Kuolleiden ylösnousemus
1 kor. 15:12
Jos kerran julistetaan, että Kristus on herätetty kuolleista, kuinka jotkut teistä voivat sanoa, ettei kuolleiden ylösnousemusta ole? - Anonyymi
Meillä ei ole todisteita siitä, että roomalaiset olisivat antaneet lupaa haudata ristiinnaulitut rikolliset. Kuten Bart Ehrman on sanonut, roomalaisilla ei ollut tällaista käytäntöä, mutta ruumiit jätettiin ristille mätänemään ja pelottelemaan ihmisiä. Vaihtoehtoisesti rikolliset heitettiin joukkohautaan, joka oli avoin kuoppa täynnä haisevia ja mätäneviä ruumiita. Tämän vuoksi on epätodennäköistä, että Jeesus olisi koskaan haudattu rikkaan miehen hautaan ja jättänyt jälkeensä tyhjän haudan. Ja sitten tuo nilkkaluu, jonka sanotaan kuuluneen jollekin Johannekselle (josta edes Josephus ei ollut koskaan kuullutkaan), on joidenkin tutkijoiden mukaan kristittyjen apologeettien tekemä moderni väärennös. Mikä jättää pois viimeisenkin kristittyjen uskovaisten esittämän todisteen tällaisesta hautaus käytännöstä.
- Anonyymi
> Kirjassaan "How Jesus Became God" Bart Ehrman kertoo että varhaiset kristityt eivät koskaan väittäneet, että Jeesus nousi fyysisesti kuolleista eli tapahtui ruumiillista ylösnousemuksesta, sillä juutalaiset eivät uskoneet sellaiseen.
En usko Bart Ehrmania. Mm. alla oleva kohta osoittaa, että ainakin jotkut Juutalaiset uskoivat ruumiilliseen ylösnousemukseen.
"Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa."
Hes. 34:23- Anonyymi
Muun muassa messiaan, enkelit, saatana, helvetti ja ylösnousemus puuttuvat kokonaan juutalaisesta raamatusta ja ainakin sen perusteella juutalaisilla ei ole koskaan sellaista uskoa ollut. Tästä voidaan tulla siihen johto päätökseen että esim messias (eli jumalaillinen Jumalan agentti tai maan päälle ingarnoitunit Jumala) ja ylösnousemus (eli ihmiset palaa takaisin eloon ja nousee kuolleista uudessa henkiruumissa tai ylösnousseet muuttuvat enkeleiksi ja puetaan valkoiseen) ovat kristittyjen muista eli ympäröivistä pakanauskonnoista omaksumia uudistuksia jotka eivät alkuperäiseen juutalaisuuteen kuulu.
- Anonyymi
Ja he tulivat toiselle puolelle järveä gerasalaisten alueelle. Ja kohta kun hän lähti venheestä, tuli häntä vastaan haudoista mies, joka oli saastaisen hengen vallassa. Hän asusti haudoissa, eikä kukaan enää voinut häntä kahleillakaan sitoa; sillä hän oli monta kertaa ollut sidottuna jalkanuoriin ja kahleisiin, mutta oli särkenyt kahleet ja katkonut jalkanuorat, eikä kukaan kyennyt häntä hillitsemään. Ja hän oleskeli aina, yötä ja päivää, haudoissa ja vuorilla, huutaen ja runnellen itseään kivillä. Kun hän kaukaa näki Jeesuksen, juoksi hän ja kumartui maahan hänen eteensä ja huutaen suurella äänellä sanoi: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika? Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua." Sillä hän oli sanomaisillaan sille: "Lähde ulos miehestä, sinä saastainen henki". Ja Jeesus kysyi siltä: "Mikä on nimesi?" Niin se sanoi hänelle: "Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta". Ja se pyysi pyytämällä häntä, ettei hän lähettäisi niitä pois siitä seudusta. Niin siellä oli lähellä vuorta suuri sikalauma laitumella. Ja ne pyysivät häntä sanoen: "Lähetä meidät sikoihin, että menisimme niihin". Ja hän antoi niille luvan. Niin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin. Silloin lauma, noin kaksituhatta sikaa, syöksyi jyrkännettä alas järveen; ja ne hukkuivat järveen. Ja niiden paimentajat pakenivat ja kertoivat siitä kaupungissa ja maataloissa. Ja kansa lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut. Ja he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät riivatun, jossa legio oli ollut, istuvan puettuna ja täydessä ymmärryksessään; ja he peljästyivät. Näille kertoivat näkijät, mitä oli tapahtunut riivatulle ja kuinka sikojen oli käynyt. Ja he alkoivat pyytää häntä poistumaan heidän alueeltaan. Ja hänen astuessaan venheeseen se riivattuna ollut pyysi häneltä saada olla hänen kanssaan. Mutta hän ei sitä sallinut, vaan sanoi hänelle: "Mene kotiisi omaistesi luo ja kerro heille, kuinka suuria tekoja Herra on sinulle tehnyt ja kuinka hän on sinua armahtanut". Niin hän lähti ja rupesi Dekapolin alueella julistamaan, kuinka suuria tekoja Jeesus oli hänelle tehnyt; ja kaikki ihmettelivät. Kun Jeesus oli venheellä kulkenut takaisin toiselle puolelle, kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja hän oli järven rannalla. Niin tuli muuan synagoogan esimies, nimeltä Jairus, ja lankesi hänet nähdessään hänen jalkojensa juureen, pyysi häntä hartaasti ja sanoi: "Pieni tyttäreni on kuolemaisillaan; tule ja pane kätesi hänen päällensä, että hän tulisi terveeksi ja jäisi eloon". Niin hän lähti hänen kanssansa. Ja häntä seurasi suuri kansan paljous, ja he tunkeutuivat hänen ympärilleen. Ja siellä oli nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta ja paljon kärsinyt monen lääkärin käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua, pikemminkin käyden huonommaksi. Tämä oli kuullut Jeesuksesta ja tuli kansanjoukossa takaapäin ja koski hänen vaippaansa; sillä hän sanoi: "Kunhan vain saan koskettaa edes hänen vaatteitaan, niin tulen terveeksi". Ja heti hänen verensä lähde kuivui, ja hän tunsi ruumiissansa, että oli parantunut vaivastaan. Ja heti kun Jeesus itsessään tunsi, että voimaa oli hänestä lähtenyt, kääntyi hän väkijoukossa ja sanoi: "Kuka koski minun vaatteisiini?" Niin hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Sinä näet kansanjoukon tungeskelevan ympärilläsi ja sanot: 'Kuka minuun koski?'" Mutta hän katseli ympärilleen nähdäksensä, kuka sen oli tehnyt. Niin nainen pelkäsi ja vapisi, koska hän tiesi, mitä hänelle oli tapahtunut, ja tuli ja lankesi maahan hänen eteensä ja sanoi hänelle koko totuuden. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Tyttäreni, sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi. Mene rauhaan ja ole terve vaivastasi." Hänen vielä puhuessaan tultiin synagoogan esimiehen kotoa sanomaan: "Tyttäresi kuoli; miksi enää opettajaa vaivaat?" Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin, vaan sanoi synagoogan esimiehelle: "Älä pelkää, usko ainoastaan". Ja hän ei sallinut kenenkään muun seurata mukanansa kuin Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen, Jaakobin veljen. Ja he tulivat synagoogan esimiehen taloon; ja hän näki hälisevän joukon ja ääneensä itkeviä ja vaikeroivia. Ja käydessään sisään hän sanoi heille: "Mitä te hälisette ja itkette? Lapsi ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi. Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: "Talita kuum!" Se on käännettynä: Tyttö, minä sanon sinulle, nouse. Ja heti tyttö nousi ja käveli. Sillä hän oli kaksitoistavuotias. Ja he joutuivat suuren hämmästyksen valtaan. Ja hän kielsi ankarasti heitä antamasta kenellekään tietoa tästä ja käski antaa tytölle syötävää.
Markus 5:1-43 FB38
https://bible.com/bible/365/mrk.5.1-43.FB38 - Anonyymi
Teologi Bart Ehrman näyttää olevan samaa mieltä kuin oma piispamme Riekkinen.
Piispa Riekkinen totesi muutama vuosi sitten, että Jeesuksen neitseestäsyntymisen voi heittää romukoppaan, eli kun hänen mukaansa Jeesuksen neitseestäsyntymisen voi heittää romukoppaan, niin sehän tarkoittaa sitä, että Jeesuksen kuolleista nousemisenkin voi heittää romukoppaan.
Annettuani elämäni Jeesuksen johdettavaksi, aloin pikkuhiljaa ajatella teologien kirjoitusten pohjalta, että länsimaiden yliopistojen teologiset tiedekunnatkin tulisi heittää romukoppaan, koska lopputuloksena on, että kaikki pääsevät taivaaseenkin, mikäli sitä on edes olemassa. Helvettiä ei ainakaan ole olemassa.
Mielenkiintoani tuon teologin ajatuksissa kuitenkin herätti maininta, että Jeesuksen opetuslapset alkoivat nähdä Jeesusnäkyjä Hänen kuolemansa jälkeen.
Todisteena hän mainitsi, että vastaavanlaisia näkyjä ihmiset ovat nähneet läheisistään heidän kuoltuaan.
Tuosta tuli mieleeni mm. meedio Theresa Caputon TV-sarja, jota minäkin seurailin joitakin aikoja,.ihmetellen hänen kykyään keskustella vainajien kanssa siksi, että henkilöt, joille hän ”nostatti” edesmenneen läheisen, tunnistivat läheisensä välittömästi.
Mitä tulee teologi Ehrmaniin, niin kirjoituksensa pohjalta hän osoittaa vain tietämättömyyttään siitä, että UT:n perusta on juutalainenVT.
Kun VT:n mukaan profeetta Elia herätti kuolleen pojan, ja hänen kuolinhetkellään hänet temmattiin tulisilla vaunuilla Taivaaseen, niin toki uskonsa sisäistänyt juutalainen uskoi myös ruumiin ylösnousemukseenkin. Uskoo myös, että viimeisen sukupolven aikana profeetta Elia tulee takaisin. Uskoi myös uuteen Jumalan antamaan liittoon ihmiskunnan kanssa, jonka tuojana on Hänen poikansa, eli meidän kristittyjen Raamattu-uskovien Jeesus.
Selatessani palsta-aloituksia ihmettelen, että kun koko maailma näyttää olevan tällä hetkellä syöksymässä kaaokseen (ilmastonmuutos, koronakulkutauti, sota, energiakriisi, finanssimaailman romahdus, nälänhätä, jne. jne.), niin aloituksista päätellen aloittajat näyttävät liikkuvan vallan muissa maailmoissa kuin me tavikansalaiset, jotka olemme ym. syistä huolissamme globaalisti lastemme ja nuortemme tulevaisuudesta heidän kanssaan, koska hekin näyttävät ymmärtävän missä mennään.
Kun tämä palsta näyttää olevan melko täynnä tietoviisaita ateisteja, niin olisi kiva kuulla ratkaisujanne ym. tilanteisiin?
Raamattu-uskovana totean näin, että Taivaallinen Isämme näyttää olevan nyt jo niin pahoin vihastunut ihmisten jumalattomuuteen, että Valkeuden aikakausi lähestyy lähestymistään pikavauhtia.
-jeesusfani- - Anonyymi
Kristinusko on tullut taivaasta, siellä se on ollut valmiina alusta asti ja pysyy muuttumattomana, ikuisesti. Kristinusko Jeesuksessa kestää aikaa ikuisuuteen asti, eikä ihminen voi muuttaa sitä. Yhtä mahdotonta kuin koittaisi muutta aurinkoa jotenkin taivaalla.
Tosi, voi mennä suojaa varjoon, en tarkoittanut sitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822