En usko pyhään kolmiyhteyteen kuten se opetetaan EvLut. piireissä. Uskon sen sijaan että Jeesus toimi vain ja ainoastaan pyhän hengen välityksellä suhteessa Jumalaan, niin ettei hänellä ollut kuitenkaan suoraa yhteyttä Jumalaan kuten EvLut. opetuksen pyhästä kolmiyhteydestä opettavat.
Pyhä kolmiyhteys
51
723
Vastaukset
- Anonyymi
Minä uskon, että Jeesus oli tavallinen ihminen, joka päätyi hengellisten hörhoilyidensä kautta ottamaan messiaan roolin, johon llimattiin kaikenlaista aiempaa mystiikkaa.
- Anonyymi
Jumala ei ole koskaan tallustellut maan päällä eikä tule tallustelemaankaan.
- Anonyymi
Jeesus on Jumala ja palaa vielä takaisin maan päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on Jumala ja palaa vielä takaisin maan päälle.
Jeesus on Jumalan Poika. Jumala itse ei ole koskaan ollut ihminen.
- Anonyymi
Kolminaisuusoppi taitaa olla ihan muuta kuin ajatus suorasta yhteydestä. Mutta, suora yhteys Raamatun mukaan hellä kuitenkin on.
"Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. ...."
Joh. 14:10-14
"Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."
Joh. 12:49-50Kyllä aikoinaan ovat lukeneet näitä tarkkaan, joskaan Raamattu ei ole kovin johdonmukainen tuon opin kanssa.
- Anonyymi
Heillä ei ole mitään helluntailais-areiolaista "suoraa yhteyttä" toisiinsa, vaan ovat Yksi Jumala, Hänen kolme eri persoonaansa.
Mm. helluntailaisten "vitsikäs" "Pohojalaane usukon tunnustus" matki Nkean tunnustusta, mutta ei ole kuitenkaan sama. Siinä mm. nimenomaan kielletään kristillinen kolminaisuusoppi ja opetetaan: "ne kolome yhytä ovaat." Eivät ole "yhtä". Vaan Yksi.
- Anonyymi
Pyhä kolminaisuus: räyhis <-> lettas <-> uuvee
:D :D :D - Anonyymi
Sen verran sekopäältä Jeesus tarinoiden mukaan vaikuttaa että varmaan toimi "pyhän hengen" alaisuudessa pienestä pitäen.
Hyvä vaan että Suomessa kannabis on kielletty.- Anonyymi
Päätit sitten pilkata Pyhää Henkeä.
- Anonyymi
Jeesus veti jumalan narsismin kautta. Minä, minusta, minuun.
Nykyihminen pystyy parempaan. ”En usko pyhään kolmiyhteyteen kuten se opetetaan EvLut. piireissä.”
Niin, koska se on perusta kristinuskossa, eli kolmiyhteinen Jumala. Eikä luterilainen kirkko poikkea tässä muista kristityistä kirkoista. Ne, joilla on eriävä näkemys, ei lueta kristinuskoon vaan kristinuskon kaltaisiin uskontoihin.
”Uskon sen sijaan että Jeesus toimi vain ja ainoastaan pyhän hengen välityksellä suhteessa Jumalaan, niin ettei hänellä ollut kuitenkaan suoraa yhteyttä Jumalaan…”
Eli tässä väitteessä tulee esille eräs näkemys. Tuossa Jeesus ei ole Jumala eikä Jumalan poika, vaan täysi ihminen, jolla oli PH:n vaikutus. En muuten ole aiemmin tällaista vielä kuullutkaan, voi olla että alkukristillisyydessä oli myös näitä näkemyksiä.- Anonyymi
"Ne, joilla on eriävä näkemys, ei lueta kristinuskoon vaan kristinuskon kaltaisiin uskontoihin."
Onko sinulla mitään lähdeviitettä? Kuka noin on väittänyt, ja onko kyseessä sellainen auktoriteetti joka olisi syytä ottaa vakavasti?
Wikipedian mukaan kristinuskossa on kolme pääsuuntausta: juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys. Roomalais-katolinen kirkko on syntynyt hellenistikristillisyyden piiristä, ja on 300-luvulla jaa kehittänyt kolminaisuusopin ja lisännyt sen oppikokoelmaansa. - Anonyymi
Totta kyllä että kolminaisuusoppia pidetään kristillisen opin merkkinä mutta silti unitarismi on nykyään laajalle levinnyt kristillinen suuntaus
https://unitaari.wordpress.com/
https://unitaari.wordpress.com/suomalaisesta-unitarismista/
Oma lukunsa ovat vielä esimerkiksi unitaariuniversalistit joiden perustajiin ja jäseniin Suomessa kuuluu keskeisesti kveekareita. Anonyymi kirjoitti:
"Ne, joilla on eriävä näkemys, ei lueta kristinuskoon vaan kristinuskon kaltaisiin uskontoihin."
Onko sinulla mitään lähdeviitettä? Kuka noin on väittänyt, ja onko kyseessä sellainen auktoriteetti joka olisi syytä ottaa vakavasti?
Wikipedian mukaan kristinuskossa on kolme pääsuuntausta: juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys. Roomalais-katolinen kirkko on syntynyt hellenistikristillisyyden piiristä, ja on 300-luvulla jaa kehittänyt kolminaisuusopin ja lisännyt sen oppikokoelmaansa.”Wikipedian mukaan kristinuskossa on kolme pääsuuntausta: juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys.”
Mistä sinä tuollaiset tiedon löysit.
Wikipedian mukaan kristinuskon suutaukset ovat nämä:
Idän assyrialainen kirkko
Katolinen kirkko
Idän katoliset kirkot (mukaan lukien ns. unioidut kirkot)
Lännen katolinen eli latinalainen tai roomalaiskatolinen kirkko
Orientaaliortodoksiset kirkot
Ortodoksinen kirkko
Protestantismi: Adventistit, Anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit). Anglikaanit, Baptistit, Helluntailaiset, Luterilaiset, Metodistit, Presbyteerit
Reformoidut (kalvinismi)
Vanhakatolisuus
Kristinuskon keskeisimmät dogmit muotoiltiin vuosien 325 ja 787 välisenä aikana. Tässä niistä tiivistelmä:
”Keskeisimmät kirkon dogmit ovat dogmi kolmiyhteisestä Jumalasta sekä dogmi Kristuksesta Jumalan Poikana, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen ja joka on inkarnoitunut eli syntynyt ihmiseksi sovittaakseen ihmiskunnan synnit.”
evl.fi ”Dogma, Dogmi”
Sitä käytetään edelleen, kun rajataan uskonnot kristillisiksi tai ei kristillisiksi. Mutta mm. Jehovan todistajat pitävät itseään kristittyinä, heidän oppinsa on muutoin samanlainen kuin kristityillä, erotuksena tuo kolminaisuusoppi.Anonyymi kirjoitti:
Totta kyllä että kolminaisuusoppia pidetään kristillisen opin merkkinä mutta silti unitarismi on nykyään laajalle levinnyt kristillinen suuntaus
https://unitaari.wordpress.com/
https://unitaari.wordpress.com/suomalaisesta-unitarismista/
Oma lukunsa ovat vielä esimerkiksi unitaariuniversalistit joiden perustajiin ja jäseniin Suomessa kuuluu keskeisesti kveekareita.”…pidetään kristillisen opin merkkinä mutta silti unitarismi on nykyään laajalle levinnyt kristillinen suuntaus…”
Mielenkiintoista. Tämä on eräs niistä kristinuskoa lähellä olevista liikkeistä, joita ei oikeastaan suoraan katsota uskonnoksi.
Se on jotenkin määritelty niin, että sillä ole minkäänlaisia uskontunnustuksia ja se koostuu kaikenlaisista maailmankatsomuksia edustavista tahoista. Ei vaadita uskoa minkään näköiseen jumalaan. Siihen kuuluu kristittyjä, humanisteja, ateisteja ja pakanoita. Samoin on eri painotuksia, eli on unitaareja ja unitaariuniversalisteja.
Suomalaisten unitaarien sivustolla jumalanvaltakuntablog.wordpress.com muun muassa seuraavaa:
”Me olemme niitä harvoja unitaareja Suomessa, jotka eivät kuulu unitaarien universalistien joukkoon…”
”Unitaareilla on monia erilaisia näkemyksiä opillisista asioista: käytännössä melkein kaikki samat opin versiot löytyvät unitaareilta kuin mitä on trinitaareilla, pois lukien jumaluusoppi ja oppi ikuisesta piinahelvetistä, johon yksikään unitaarien yhteisö ei tietääksemme nykyään enää usko, niin kuin ei ihmisen sielun kuolemattomuuteenkaan.”
”Me olemme sitä mieltä, että seurakuntia ei perusteta: maailmassa on yksi ainoa Jumalan seurakunta, johon kaikki pyhästä hengestä osalliset Jumalan lapset kuuluvat ja ne, jotka Jeesus tunnustaa omikseen isänsä edessä tulemuksessaan.”
”Raamatun kirjoittajien moraalin ja oikeustajun me tuomitsemme paljon huonommaksi kuin mikä on oma moraalimme ja oikeustajumme.”
”Kukaan meistä ei suostuisi noudattamaan Jahven mielivaltaisia, epäoikeudenmukaisia, sadistisia, raakoja ja väärämielisiä käskyjä. Niitä ei ole ollut hyvä noudattaa missään vaiheessa ihmiskunnan historiaa.”
”Jos olet hyvä ihminen, niin et voi hyväksyä Jahven pahoja tekoja ja huonoja käskyjä Raamatussa. Voit silti pitää kiinni rakkauden käskystä: rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Sellaista vastaan ei ole mikään laki.”
Eli oikeastaan aika kaukana varsinaisesta kristinuskosta.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kyllä että kolminaisuusoppia pidetään kristillisen opin merkkinä mutta silti unitarismi on nykyään laajalle levinnyt kristillinen suuntaus
https://unitaari.wordpress.com/
https://unitaari.wordpress.com/suomalaisesta-unitarismista/
Oma lukunsa ovat vielä esimerkiksi unitaariuniversalistit joiden perustajiin ja jäseniin Suomessa kuuluu keskeisesti kveekareita.Kristinuskossa ei ole itsevalittavia "suuntauksia". Ihminen / kirkko joko on kristinuskoinen, tai ei ole.
(Katolisen) alkukirkon kirkolliskokoukset määrittelivät tuolloin kristinopin, mitä tulee tunnustaa ja mitkä taas ovat harhaoppeja. Kristinusko on nimitys Katoliselle kirkolle sekä siitä erkaantuneille kirkkokunnille, jotka samoin tunnustavat tietyt opinkohdat. Ihminen / kirkko, joka kieltää niistä yhdenkin, ei ole kristinuskoinen. - Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Wikipedian mukaan kristinuskossa on kolme pääsuuntausta: juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys.”
Mistä sinä tuollaiset tiedon löysit.
Wikipedian mukaan kristinuskon suutaukset ovat nämä:
Idän assyrialainen kirkko
Katolinen kirkko
Idän katoliset kirkot (mukaan lukien ns. unioidut kirkot)
Lännen katolinen eli latinalainen tai roomalaiskatolinen kirkko
Orientaaliortodoksiset kirkot
Ortodoksinen kirkko
Protestantismi: Adventistit, Anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit). Anglikaanit, Baptistit, Helluntailaiset, Luterilaiset, Metodistit, Presbyteerit
Reformoidut (kalvinismi)
Vanhakatolisuus
Kristinuskon keskeisimmät dogmit muotoiltiin vuosien 325 ja 787 välisenä aikana. Tässä niistä tiivistelmä:
”Keskeisimmät kirkon dogmit ovat dogmi kolmiyhteisestä Jumalasta sekä dogmi Kristuksesta Jumalan Poikana, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen ja joka on inkarnoitunut eli syntynyt ihmiseksi sovittaakseen ihmiskunnan synnit.”
evl.fi ”Dogma, Dogmi”
Sitä käytetään edelleen, kun rajataan uskonnot kristillisiksi tai ei kristillisiksi. Mutta mm. Jehovan todistajat pitävät itseään kristittyinä, heidän oppinsa on muutoin samanlainen kuin kristityillä, erotuksena tuo kolminaisuusoppi.Kukahan tuon luettelon on laatinut? Joku, jolla ei ole sisua sanoa totuutta suoraan.
Esim. adventistit, eivätkä anabaptistit, helluntailaiset ole kristittyjä, vaan jopa aggressiivisesti kristinuskon vastaisia!
Adventistit eivät juhli Kristuksen ylösnousemusta, vaan muidenkin Kristuksen vastaisten, kuten juutalaisten, noitien ja okkultistien tapaan päivää jolloin Kristus oli "kuollut", haudassa = "Jumala ei tehnyt työtä, toiminut"!
Anabaptistit, uudelleenkastajat = mm. helluntailaiset. Koko näiden toimintahan on ollut kristinuskon oppeja kieltävää, herjaavat, kristittyjen pilkkaaminen, meitä vastaan hyökkääminen, valheen kaikin keinoin! - Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Wikipedian mukaan kristinuskossa on kolme pääsuuntausta: juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys.”
Mistä sinä tuollaiset tiedon löysit.
Wikipedian mukaan kristinuskon suutaukset ovat nämä:
Idän assyrialainen kirkko
Katolinen kirkko
Idän katoliset kirkot (mukaan lukien ns. unioidut kirkot)
Lännen katolinen eli latinalainen tai roomalaiskatolinen kirkko
Orientaaliortodoksiset kirkot
Ortodoksinen kirkko
Protestantismi: Adventistit, Anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit). Anglikaanit, Baptistit, Helluntailaiset, Luterilaiset, Metodistit, Presbyteerit
Reformoidut (kalvinismi)
Vanhakatolisuus
Kristinuskon keskeisimmät dogmit muotoiltiin vuosien 325 ja 787 välisenä aikana. Tässä niistä tiivistelmä:
”Keskeisimmät kirkon dogmit ovat dogmi kolmiyhteisestä Jumalasta sekä dogmi Kristuksesta Jumalan Poikana, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen ja joka on inkarnoitunut eli syntynyt ihmiseksi sovittaakseen ihmiskunnan synnit.”
evl.fi ”Dogma, Dogmi”
Sitä käytetään edelleen, kun rajataan uskonnot kristillisiksi tai ei kristillisiksi. Mutta mm. Jehovan todistajat pitävät itseään kristittyinä, heidän oppinsa on muutoin samanlainen kuin kristityillä, erotuksena tuo kolminaisuusoppi.' Kristinuskon keskeisimmät dogmit muotoiltiin vuosien 325 ja 787 välisenä aikana. Tässä niistä tiivistelmä:
”Keskeisimmät kirkon dogmit ovat dogmi kolmiyhteisestä Jumalasta sekä dogmi Kristuksesta... '
Lainauksessasi puhutaankin kirkon dogmeista, tarkemmin sanoen Roomalais-katolisen kirkon dogmeista. Ne eivät ole yhteisiä kaikille kristinuskon suuntauksille. Et voi väittää että ne olisivat yleisesti kristinuskoon kuuluvia dogmeja.
Wikipedian mukaan sana "kristitty" otettiin ensimmäisenä käyttöön Antiokian seurakunnassa. He olivat hyvin alkuperäisiä kristittyjä, mutta eivät tunnustaneet tiedettävästi yhtään sellaista dogmia, jota katolinen kirkko on muotoillut. - Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Wikipedian mukaan kristinuskossa on kolme pääsuuntausta: juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys.”
Mistä sinä tuollaiset tiedon löysit.
Wikipedian mukaan kristinuskon suutaukset ovat nämä:
Idän assyrialainen kirkko
Katolinen kirkko
Idän katoliset kirkot (mukaan lukien ns. unioidut kirkot)
Lännen katolinen eli latinalainen tai roomalaiskatolinen kirkko
Orientaaliortodoksiset kirkot
Ortodoksinen kirkko
Protestantismi: Adventistit, Anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit). Anglikaanit, Baptistit, Helluntailaiset, Luterilaiset, Metodistit, Presbyteerit
Reformoidut (kalvinismi)
Vanhakatolisuus
Kristinuskon keskeisimmät dogmit muotoiltiin vuosien 325 ja 787 välisenä aikana. Tässä niistä tiivistelmä:
”Keskeisimmät kirkon dogmit ovat dogmi kolmiyhteisestä Jumalasta sekä dogmi Kristuksesta Jumalan Poikana, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen ja joka on inkarnoitunut eli syntynyt ihmiseksi sovittaakseen ihmiskunnan synnit.”
evl.fi ”Dogma, Dogmi”
Sitä käytetään edelleen, kun rajataan uskonnot kristillisiksi tai ei kristillisiksi. Mutta mm. Jehovan todistajat pitävät itseään kristittyinä, heidän oppinsa on muutoin samanlainen kuin kristityillä, erotuksena tuo kolminaisuusoppi."Mistä sinä tuollaiset tiedon löysit."
Lue wikipediasta kappale "Varhaisen kristinuskon pääsuuntaukset". Siinä selitetään mitä juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys ovat.
Kannattaa huomioida, että kyseiset uskonnot kuuluvat nimenomaan kristinuskoon, mutta ne eivät ole mitä tahansa kristinuskon kaltaista uskoa, vaan aitoa kristinuskoa.
Roomalais-katolinen kirkko eroaa kristinuskon muista suuntauksista siten, että on ottanut käyttöön dogmeja joita muut kristityt eivät ole tunteneet tai tunnustaneet. - Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Wikipedian mukaan kristinuskossa on kolme pääsuuntausta: juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristillisyys.”
Mistä sinä tuollaiset tiedon löysit.
Wikipedian mukaan kristinuskon suutaukset ovat nämä:
Idän assyrialainen kirkko
Katolinen kirkko
Idän katoliset kirkot (mukaan lukien ns. unioidut kirkot)
Lännen katolinen eli latinalainen tai roomalaiskatolinen kirkko
Orientaaliortodoksiset kirkot
Ortodoksinen kirkko
Protestantismi: Adventistit, Anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit). Anglikaanit, Baptistit, Helluntailaiset, Luterilaiset, Metodistit, Presbyteerit
Reformoidut (kalvinismi)
Vanhakatolisuus
Kristinuskon keskeisimmät dogmit muotoiltiin vuosien 325 ja 787 välisenä aikana. Tässä niistä tiivistelmä:
”Keskeisimmät kirkon dogmit ovat dogmi kolmiyhteisestä Jumalasta sekä dogmi Kristuksesta Jumalan Poikana, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen ja joka on inkarnoitunut eli syntynyt ihmiseksi sovittaakseen ihmiskunnan synnit.”
evl.fi ”Dogma, Dogmi”
Sitä käytetään edelleen, kun rajataan uskonnot kristillisiksi tai ei kristillisiksi. Mutta mm. Jehovan todistajat pitävät itseään kristittyinä, heidän oppinsa on muutoin samanlainen kuin kristityillä, erotuksena tuo kolminaisuusoppi."Sitä käytetään edelleen, kun rajataan uskonnot kristillisiksi tai ei kristillisiksi."
Lähdeviite edelleenkin puuttuu.
"Mutta mm. Jehovan todistajat pitävät itseään kristittyinä, heidän oppinsa on muutoin samanlainen kuin kristityillä, erotuksena tuo kolminaisuusoppi."
Englanninkielisen Wiki-artikkelin mukaan Jehovan todistajat on kristillinen kirkkokunta. Suomenkielisessä wiki-artikkelissa sen sijaan on virhe.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses
- Anonyymi
Tiituksen kirje: 1:15 jos Jeesuksessa olisi ollut niitä demoneita ja Iskä olisi sokea niin sitten.
- Anonyymi
Pyhää kolmiyhteyttä voisi verrata toukkaan, joka koteloituu ja josta lopulta kuoriutuu perhonen. Kyseessä on yksi ja sama olento, jolla on kolme hyvin erinäköistä elämänvaihetta.
Viimeisessä elämänvaiheessa Jeesus on jo niin vahva ja kyvykäs, että pystyy matkustamaan aikojen alkuun ja luomaan maailman, vaikka syntyvaiheessa Jeesus on lähes tavallinen ihminen, ja alkaa kehittyä hengessä mahtavammaksi vasta Tuonelasta noustuaan."Pyhää kolmiyhteyttä voisi verrata toukkaan, joka koteloituu ja josta lopulta kuoriutuu perhonen. Kyseessä on yksi ja sama olento..."
Ei oikeastaan voi, koska ne eivät ole olemassa yhtäaikaa.- Anonyymi
Et ole kristitty, vaan peräti pilkkaat Jumalaamme.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"Pyhää kolmiyhteyttä voisi verrata toukkaan, joka koteloituu ja josta lopulta kuoriutuu perhonen. Kyseessä on yksi ja sama olento..."
Ei oikeastaan voi, koska ne eivät ole olemassa yhtäaikaa."Ei oikeastaan voi, koska ne eivät ole olemassa yhtäaikaa."
Jeesuksen syntymästä lähtien kaikki kolme ovat olemassa samanaikaisesti. Vaikka kyseessä on yksi ja sama tietoisuuden jatkumo, se ilmenee aikajanalla kolminkertaisena.
Jeesuksesta tulee Luoja siinä vaiheessa kun matkustaa aikojen alkuun. Luoja ei katoa mihinkään siinä vaiheessa kun ihmis-Jeesus syntyy. Myös Pyhä Henki on olemassa samanaikaisesti kuin Luoja ja ihmis-Jeesus.
Ilmeisesti aikojen lopussa ja luojantyön käytyä tarpeettomaksi Luoja matkustaa uudelleen ajassa taaksepäin älyllisen sivilisaation alkuun ja ryhtyy Pyhäksi Hengeksi joka avartaa uskonnollista tajuntaa.
Profeetta Hesekielin sauva-vertaus kuvaa mielestäni hyvin kolminaisuutta.
Israelin kansa yhdistyi eksiilin jälkeen taas yhdeksi, ei ollut enää kahta valtiota sitten kun valtiot syntyivät (hasmonivaltio ja nyk. Israel) eikä Juudaa ja pohjoisen heimoja erillään.
Kristinuskon jumalkäsitykseen ei tämä asia liity, kansa oli yksi kansa alunperinkin vaikka pitkään poliitisesti kahtia jakaantunut. Hesekiel oli heimojen yhdistymisestä oikeassa, davidilaisen kuninkuuden palauttamista yritettiin Persian vallan aikaan, mutta kansakaan ei ajatukselle lämminnyt eikä Hesekielin näkemää temppeliäkään koskaan tullut. Kuolleet luut kuitenkin heräsivät eloon eli kansa palasi pakkosiirrosta.dikduk kirjoitti:
Israelin kansa yhdistyi eksiilin jälkeen taas yhdeksi, ei ollut enää kahta valtiota sitten kun valtiot syntyivät (hasmonivaltio ja nyk. Israel) eikä Juudaa ja pohjoisen heimoja erillään.
Kristinuskon jumalkäsitykseen ei tämä asia liity, kansa oli yksi kansa alunperinkin vaikka pitkään poliitisesti kahtia jakaantunut. Hesekiel oli heimojen yhdistymisestä oikeassa, davidilaisen kuninkuuden palauttamista yritettiin Persian vallan aikaan, mutta kansakaan ei ajatukselle lämminnyt eikä Hesekielin näkemää temppeliäkään koskaan tullut. Kuolleet luut kuitenkin heräsivät eloon eli kansa palasi pakkosiirrosta."Kristinuskon jumalkäsitykseen ei tämä asia liity..."
Tarkoittanet tuota Hesekielin osuutta?mummomuori kirjoitti:
"Kristinuskon jumalkäsitykseen ei tämä asia liity..."
Tarkoittanet tuota Hesekielin osuutta?Kyllä, siinä Hesekiel käsittelee pakkosiirron loppua ja se että hän uskoi Israelin kansan taas muuttuvan yhdeksi, ei liity juutalaisuudenkaan jumalkäsitykseen joka selkeästi on että Jumala on yksi, ei kolmiyhteinen. Kristinuskon oma oppi on toinen, eikä se sille voi hakea tukea mistään muualta kuin UT:sta ja kristinuskon omasta myöhemmästä ajattelusta.
dikduk kirjoitti:
Israelin kansa yhdistyi eksiilin jälkeen taas yhdeksi, ei ollut enää kahta valtiota sitten kun valtiot syntyivät (hasmonivaltio ja nyk. Israel) eikä Juudaa ja pohjoisen heimoja erillään.
Kristinuskon jumalkäsitykseen ei tämä asia liity, kansa oli yksi kansa alunperinkin vaikka pitkään poliitisesti kahtia jakaantunut. Hesekiel oli heimojen yhdistymisestä oikeassa, davidilaisen kuninkuuden palauttamista yritettiin Persian vallan aikaan, mutta kansakaan ei ajatukselle lämminnyt eikä Hesekielin näkemää temppeliäkään koskaan tullut. Kuolleet luut kuitenkin heräsivät eloon eli kansa palasi pakkosiirrosta.Tuo on erinomainen vertaus siitä kuinka monesta tulee yksi. Aikaisemmin pidin janaa kolminaisuuden symbolina ennen kuin huomasin Hesekielin jo maininneen vastaavan periaatteen.
- Anonyymi
inti kirjoitti:
Tuo on erinomainen vertaus siitä kuinka monesta tulee yksi. Aikaisemmin pidin janaa kolminaisuuden symbolina ennen kuin huomasin Hesekielin jo maininneen vastaavan periaatteen.
Ja jälleen anabaptistien, kristinuskon Jmalan olemuksen, eli kolminaisuusopin kieltävää, areiolaista opetusta.
Kolmesta ei "tule yhtä", kuten mahd. jotkut areiolaiset opettavat. Areiolaiset kun opettavat milloin mitäkin.
Vaan: Yksi = Yksi Pyhä Kolminaisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jälleen anabaptistien, kristinuskon Jmalan olemuksen, eli kolminaisuusopin kieltävää, areiolaista opetusta.
Kolmesta ei "tule yhtä", kuten mahd. jotkut areiolaiset opettavat. Areiolaiset kun opettavat milloin mitäkin.
Vaan: Yksi = Yksi Pyhä Kolminaisuus.Athanasioksen tunnustus areiolaisuutta vastaan:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
* inti kirjoitti:
Tuo on erinomainen vertaus siitä kuinka monesta tulee yksi. Aikaisemmin pidin janaa kolminaisuuden symbolina ennen kuin huomasin Hesekielin jo maininneen vastaavan periaatteen.
Hekielissä ei ole mitään periaatetta kansa joka on aiemminkin ollut yksi mutta jakaantunut osiin mm kahteen eri valtioon ja erilaisiin heimoriitoihin palautuu yhdeksi jälleen.
Anonyymi kirjoitti:
Ja jälleen anabaptistien, kristinuskon Jmalan olemuksen, eli kolminaisuusopin kieltävää, areiolaista opetusta.
Kolmesta ei "tule yhtä", kuten mahd. jotkut areiolaiset opettavat. Areiolaiset kun opettavat milloin mitäkin.
Vaan: Yksi = Yksi Pyhä Kolminaisuus.Ei tuo ole areiolaisuutta. Kuten perikoreesi-keskustelun avauksessa kirjoitin
“Minä olen Isässä, ja että Isä on minussa”, Joh. 14:11.
”Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä”, Joh. 14:20.
“me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen.” Joh. 14:23
Ero Jumalan ja ihmisen välillä on se, että kolminaisuuden perusjäsenet eivät koskaan ole olleet erillään, mutta Israelin kansa on ollut hajallaan. Kolminaisuus on yhteys, josta ihmisenkin on toivo päästä osalliseksi. Kolminaisuus on se Hesekielin sauva.
- Anonyymi
Kolme täysin samaa, vai kolme täysin erilaista?
Isä ainoastaan hyvä. Poika ainoastaan paha. Pyhä Henki sekä hyvä että paha.
Isä puhuu miehuullisesti miehen äänellä. Jeesus kuin naisen äänellä. Mutta pyhä Henki on sukupuoleton ja puhuu siltä väliltä olevalla äänellä.
Kolme kvarkkia kukin tarvitsee eri teorian. Koska ovat niin erilaisia.
Singulariteetissa kaikki keskittyy yhteen, mutta antisingulariteetti onkin luomakunta, jossa kaikki on päinvastoin täysin hajallaan eikä keskitetty.
Onko kolminaisuus tunnustus vain sielullinen tai hengellinen todellisuus. Rakkauden osoitus. Mutta aineellinen todellisuus kolmiyhteinen perustuu erilaisuuteen ja vastakohtiin?
Onko tarkoitus vain tunteen ja mielen tasolla kertoa kolminaisuudesta. Eikö älyn tasolla sekä egon tasolla mitään? - Anonyymi
Siinä tapauksessa olet eksyksissä uskossasi, mikäli kutsut itseäsi kristityksi. Sen sijaan jos et kutsu, olet toisen uskontokunnan edustaja.
-DeadManWalks- Anonyymi
mee hautaas takasin heti, älä täällä kukkoile ja komentele viattomia ihmisiä.
- Anonyymi
"Siinä tapauksessa olet eksyksissä uskossasi, mikäli kutsut itseäsi kristityksi. Sen sijaan jos et kutsu, olet toisen uskontokunnan edustaja."
https://en.wikipedia.org/wiki/Nontrinitarianism
Wikipedian mukaan kolminaisuusopin kieltävät uskonnot kuuluvat myös kristinuskoon. Esim. jehovan todistajat, mormonit, jne. Ne ovat kristillisiä kirkkokuntia. Kolminaisuusoppia kannatetaan valtavirran kristillisyydessä, mutta ei kaikissa kristillisissä kirkkokunnissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antitrinitianismi
Saman artikkelin suomenkielinen versio väittää että nämä olisivat eronneet kristinuskosta, mikä ei pidä paikkaansa. Kristinuskoon ei edes kuulu mitään keskusauktoriteettia, jonne eroanomuksen voisi lähettää, vaan uskonnolliset johtajat vastaavat ainoastaan oman kirkkokuntansa asioista, esim. Paavi katolisen kirkon. Myös suomenkielisessä artikkelissa ei ole mitään lähdeviitteitä ja sitä ei ole tarkistettu eikä korjattu. Joku tuntematon henkilö on sen omasta päästään kirjoittanut.
- Anonyymi
Aloittaja on anabaptisti, tod. näk. helluntailainen. Voi olla j.todistaja tai adventistikin, nämä opettavat areiolaista harhaoppia, kieltäen kristinuskon ensimmäisen, opillisen pääkohdan: Pyhän Jumalan olemuksen.
Heillä on eri jumala kuin kristityillä. Jeesuksella ja Pyhällä Hengellä, Jumalan alaisuudessa vain jonkinlainen, epämääräinen virka.
Areiolaiset kieltävät Jeesuksen ja Pyhän Hengen jumaluuden. Helluntailaiset kieltävät Pyhän Hengen olevan persoona, opettavat Hänen olevan vain jonkinlainen "Jumalasta lähtevä voimavaikutus".- Anonyymi
Areio oli harhaoppeja vastaan, uskoessaan Jeesuksen tavoin Jumalaan. Kolminaisuusoppineet pakanat myrkyttivät Areioksen kun eivät kärsineet kuunnella tämän oikeaa, Jeesuksen julistamaa oppia. Polttivat Areion kaikki kirjoitukset ryökäleet. Sinä olet pakana, tod. näk. olet sitä, tätä tai tuota , kieltäessäsi Jeesuksen&meidän Pyhän Jumalan olemuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Areio oli harhaoppeja vastaan, uskoessaan Jeesuksen tavoin Jumalaan. Kolminaisuusoppineet pakanat myrkyttivät Areioksen kun eivät kärsineet kuunnella tämän oikeaa, Jeesuksen julistamaa oppia. Polttivat Areion kaikki kirjoitukset ryökäleet. Sinä olet pakana, tod. näk. olet sitä, tätä tai tuota , kieltäessäsi Jeesuksen&meidän Pyhän Jumalan olemuksen.
Tässäpä nyt areiolaisen omaa, suoraa puhetta kristittyjä vastaan. Itsepä tuon kaiken kirjoitti.
- Anonyymi
Tätä olen ihmetellyt; jos kolminaisuusoppi keksittiin vasta 300-luvulla, niin miten kristityt ennen sitä uskoivat? Jos se olisi selkeä oppi, niin miksi apostolit eivät puhuneet siitä mitään?
- Anonyymi
Aiemmin Jeesusta pidettiin pelkkänä Messiaana, mutta Nikolain kirkolliskokouksessa 300-luvulla Jeesus ylennettiin jumalolennoksi. Myöhemmin kirkolliskokouksissa myös pyhä henki ylennettiin jumalolennoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aiemmin Jeesusta pidettiin pelkkänä Messiaana, mutta Nikolain kirkolliskokouksessa 300-luvulla Jeesus ylennettiin jumalolennoksi. Myöhemmin kirkolliskokouksissa myös pyhä henki ylennettiin jumalolennoksi.
Kolminaisuusoppi alkoi kai siitä kun Jeesukselle haluttiin antaa samanlainen kunnia kuin Jumalallekin, joten keksittiin että he ovatkin yksi ja sama Jumala. Raamattu tosin ei tue tätä oppia, mutta kirkko onkin viekotellut monia jo 300-luvulta lähtien. Viettelijäthän tulevat kristinuskon sisältä ja eksyttävät jos mahdollista, valitutkin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolminaisuusoppi alkoi kai siitä kun Jeesukselle haluttiin antaa samanlainen kunnia kuin Jumalallekin, joten keksittiin että he ovatkin yksi ja sama Jumala. Raamattu tosin ei tue tätä oppia, mutta kirkko onkin viekotellut monia jo 300-luvulta lähtien. Viettelijäthän tulevat kristinuskon sisältä ja eksyttävät jos mahdollista, valitutkin...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tertullianus
Kolminaisuusopin kehitti kirkkoisä Tertullianus (155-230), joka oli montanolainen. Montanolaiset uskoivat että Montanus oli uudelleensyntynyt Jeesus.
Kolminaisuus oli montanolaisuudessa peräkkäistä: Isän aikaa seurasi Pojan aika, ja Montanuksen kuoltua seurasi Pyhän Hengen aika. ”Tätä olen ihmetellyt; jos kolminaisuusoppi keksittiin vasta 300-luvulla, niin miten kristityt ennen sitä uskoivat?”
Ei oppia ”keksitty” tuolloin.
Alusta saakka oli useammanlaisia oppeja ja kovasti riideltiin siitä, kenen on se ”oikein”. Eri koulukunnat olivat Areiolaiset, makedoniolaiset, sabbatiolaiset, novatiolaiset, itseään kathareiksi ja aristeiksi kutsuvat, kvartodesimaanit tai tetradiitit, apollonariaanit. ”unomiaanit, jotka on kastettu yhdellä upotuksella, montanistit (joita tässä kutsutaan fryygialaisiksi), sabelliaanit,” jne.
Esimerkkejä näistä eri opeista:
Areiolaisuus, missä Jeesuksen katsottiin olevan Jumalan ensimmäinen luomus. Tämä suuntaus levisi muuten aina 400-luvulle asti. Kannattajia oli piispoissa mm. Konstantinopolissa sekä keisareissa. Sitten oli donatismi, joka sai nimen sitä ajaneelta Karthagon piispalta Donatukselta. Hän vastusti lujasti yleistä pyhyyttä kirkossa, sillä kirkossa oli syntisiä ihmisiä. Hän vaati ehdotonta puhtautta ja pitivät yhteisöään ainoana oikeana ja pyhänä – ei muita. Sitten eräs piispa Makedonios opetti, että Pyhä Henki ei ollut Jumalan persoona, vaan ainoastaan Jumalan voima. Ja monia muita.
Tertullianus eli noin VV. 155–230 ja toi uusia termejä kuten kolminaisuus, trinitas, Persona, prosopon, hypostasis, Olemus, ousia, Yksi olemus, kolme persoonaa jne.
Näiden oppiriitojen ratkaisemiseksi kutsutiin 140 vuotta myöhemmin eli v. 325 koolle kokous, jossa yhdessä määriteltiin kristinuskon keskeiset opit.Anonyymi kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tertullianus
Kolminaisuusopin kehitti kirkkoisä Tertullianus (155-230), joka oli montanolainen. Montanolaiset uskoivat että Montanus oli uudelleensyntynyt Jeesus.
Kolminaisuus oli montanolaisuudessa peräkkäistä: Isän aikaa seurasi Pojan aika, ja Montanuksen kuoltua seurasi Pyhän Hengen aika.Jos luet oikein, niin sielä sanotaan: "Toisaalta hän kuitenkin jätti katolisen kirkon myöhemmässä iässä ja liittyi montanolaisuuteen." Kirjoitushetkellä hän ei ollut montanolainen.
Montanolaisuudessa oli keskeisenä ajatus Jeesuksen pikaisesta paluusta. Montanus oli karismaattinen henkilö, joka näki näkyjä ja ilmestyksiä, joiden hän kertoi tulevan suoraan Jumalalta. Hänellä oli myös kaksi naisprofeettaa.
Tämä suuntaus kritisoi kirkkoa sen heikosta moraalista. Nämä eivät esim. hyväksyneet leskien uudelleen avioitumista, sitä pidettiin suurena syntinä. Samoin eri armolahjojen lupaus oli Montanuksen seuraajille, profetoiminen ja ekstaattisuus olivatkin montanolaisuuden tunnistettavimpia piirteitä.
Oppi oli tiukkaa: kasteen jälkeen kuolemansynnin tehnyt ei voinut enää tehdä parannusta.
Tertullianus riitautui lopulta myös montanalaisten kanssa.
- Anonyymi
Kolminaisuusoppi ei peräisin Raamatusta, joka ei sitä tunne, vaan pesiytynyt kristinuskoon muista uskonnoista, esim. Egyptistä
- Anonyymi
VT:n mukaan juutalaisuus kokonaisuudessaan ja siten myös kristinusko on peräisin Egyptistä, ja tärkeimmät perinteet kuten pääsiäinen alkoivat kun kansa vaelsi pois Egyptistä kohti luvattua maata.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733305
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681889Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311881Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja251296Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631197Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.53945