Jäteautot saastuttavat

Anonyymi

On yksi poikkeus: https://www.is.fi/autot/art-2000008825205.html

Kerokaa, mistä sekajätettä kertyy tuon saastuttamisen oikeuttavasti.

Elintarvikepakkaukset muovikierrätykseen, paperit keräyslaatikoihin.
Lasillekin on keräyspaikat.

Pientaloihin posti pitää hakea kadunkulman laatikkoryhmästä.
Miksi vähä jäte haettava kaahaavilla jätepuristinautoilla?

14

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > ... mistä sekajätettä kertyy tuon saastuttamisen oikeuttavasti.

      Rahankeruu on se ainoa oikeutus. Noin kymppi kuukaudessa.

      • Anonyymi

        Kymppi kuukaudessa ?

        Täällä "kirjanpitomaksu" 2,60e/kk ja 5,10e/tyhjennyskerta.
        Kuukaudenssa keskimäärin 4,3 viikottaista tyhjennystä.
        Noin 24 euroa kertyy maksettavaa kuukaudessa.


    • Anonyymi

      Yksi sekajäteauto tarvitaan jo siihen, kun ihmiset roskaavat ympäristönsä, ja ne eivät enää sitten kelpaa mihinkään kierrätykseen, kun lojuvat ulkona muutaman kuukauden. Sekajätettä on yllättävän paljon, kun ei jätteitä ole järkevää puhdistaa siten, että ne kelpaisi kierrätykseen. Kaikki posliini ja tavallinen ikkunalasi kotitalouksista menee myös sekajätteeseen, koska niille ei ole erillisiä keräysastioita.

      Ja keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille.

      • Anonyymi

        >> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<

        Jäteasemalle vietävä ?
        Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
        Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?

        Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<

        Jäteasemalle vietävä ?
        Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
        Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?

        Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.

        Aivan!! juuri tuota minkin olen kysynyt! Niitä keräyspisteitä voisi olla lähellä ja ne tyhjennettäisiin riittävän usein , ei löyhkiä ym. haittoja.

        "Ja keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille"
        -Ja heti on kommenttina tällainen" jämähtänyt brezhneviläinen, joka ei osaa ajatella asioita kuin yhdellä tavalla - mitään kehitystä ja uutta ajattelua ei tapahdu!

        Ja tuo vakiomaksuilla aiheutettu passivointi on todella huono juttu; ihmisiä "rohkaistaan" tuottamaan jätteitä, sen sijaan että kannustettaisiin vähentämään. Kaikkien etu.

        Jotain tolkkua tähän jäteautoralliin pitäisi tosiaan saada!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<

        Jäteasemalle vietävä ?
        Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
        Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?

        Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.

        Ostoskeskuksissa voisi olla kierrätettäville jätelajeille keräys


    • Anonyymi

      Nato ja sotavälineet saastuttavat täysin turhaan.

      • Anonyymi

        venäjän ryöstöraiskausreissu Ukrainassa vielä turhempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        venäjän ryöstöraiskausreissu Ukrainassa vielä turhempaan.

        Juu molemmat on yhtä turhia.


    • Anonyymi

      Seuraavaksi tuplataan ruorma-autoralli pakottamalla pientalotkin maksamaan viikottaisesta jätepaperin noutamisesta portilta.

    • Anonyymi

      pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset?
      Taaitaapi olla toisinpäin, korkeat jätteenkeräysmaksut päin vastoin suuntaa kierrättämään enemmän. Asumis muoto ratkaisee paljon käytätkö julkisia kierrätyspisteitä vaiko kiinteistön omia lajitteluastioita.

      Suomessa on ajoneuvoja n.5 milj joista vajaa 100000 kuorma-autoja, jotenka jäteautojen osuus päästöihin ei ole kovin suuri. Esim. n.1 milj asukkaan Helsingin seudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa) HSY:llä on 140 jäteautoa.

      Tilastokeskus: Yhdyskuntajätteet Suomessa käsittelytavoittain 1997-2018
      https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ymp__jate/statfin_jate_pxt_001.px/table/tableViewLayout1/

      • Anonyymi

        Jäteastian tyjennysmaksuun ei vaikuta, onko kierrätetty.
        Täysi maksu siitakin että käyvät kurkkaamassa tyhjää astiaa.


      • Anonyymi

        Valtaosa pientaloalueeni kuorma-autoliikenteestä on kaahaavia jäteautoja.
        Ilman niitä täällä ilman saastuminen vähenisi rajusti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      85
      741
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      675
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      29
      555
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe