Jäteautot saastuttavat

Anonyymi

On yksi poikkeus: https://www.is.fi/autot/art-2000008825205.html

Kerokaa, mistä sekajätettä kertyy tuon saastuttamisen oikeuttavasti.

Elintarvikepakkaukset muovikierrätykseen, paperit keräyslaatikoihin.
Lasillekin on keräyspaikat.

Pientaloihin posti pitää hakea kadunkulman laatikkoryhmästä.
Miksi vähä jäte haettava kaahaavilla jätepuristinautoilla?

14

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > ... mistä sekajätettä kertyy tuon saastuttamisen oikeuttavasti.

      Rahankeruu on se ainoa oikeutus. Noin kymppi kuukaudessa.

      • Anonyymi

        Kymppi kuukaudessa ?

        Täällä "kirjanpitomaksu" 2,60e/kk ja 5,10e/tyhjennyskerta.
        Kuukaudenssa keskimäärin 4,3 viikottaista tyhjennystä.
        Noin 24 euroa kertyy maksettavaa kuukaudessa.


    • Anonyymi

      Yksi sekajäteauto tarvitaan jo siihen, kun ihmiset roskaavat ympäristönsä, ja ne eivät enää sitten kelpaa mihinkään kierrätykseen, kun lojuvat ulkona muutaman kuukauden. Sekajätettä on yllättävän paljon, kun ei jätteitä ole järkevää puhdistaa siten, että ne kelpaisi kierrätykseen. Kaikki posliini ja tavallinen ikkunalasi kotitalouksista menee myös sekajätteeseen, koska niille ei ole erillisiä keräysastioita.

      Ja keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille.

      • Anonyymi

        >> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<

        Jäteasemalle vietävä ?
        Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
        Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?

        Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<

        Jäteasemalle vietävä ?
        Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
        Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?

        Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.

        Aivan!! juuri tuota minkin olen kysynyt! Niitä keräyspisteitä voisi olla lähellä ja ne tyhjennettäisiin riittävän usein , ei löyhkiä ym. haittoja.

        "Ja keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille"
        -Ja heti on kommenttina tällainen" jämähtänyt brezhneviläinen, joka ei osaa ajatella asioita kuin yhdellä tavalla - mitään kehitystä ja uutta ajattelua ei tapahdu!

        Ja tuo vakiomaksuilla aiheutettu passivointi on todella huono juttu; ihmisiä "rohkaistaan" tuottamaan jätteitä, sen sijaan että kannustettaisiin vähentämään. Kaikkien etu.

        Jotain tolkkua tähän jäteautoralliin pitäisi tosiaan saada!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<

        Jäteasemalle vietävä ?
        Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
        Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?

        Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.

        Ostoskeskuksissa voisi olla kierrätettäville jätelajeille keräys


    • Anonyymi

      Nato ja sotavälineet saastuttavat täysin turhaan.

      • Anonyymi

        venäjän ryöstöraiskausreissu Ukrainassa vielä turhempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        venäjän ryöstöraiskausreissu Ukrainassa vielä turhempaan.

        Juu molemmat on yhtä turhia.


    • Anonyymi

      Seuraavaksi tuplataan ruorma-autoralli pakottamalla pientalotkin maksamaan viikottaisesta jätepaperin noutamisesta portilta.

    • Anonyymi

      pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset?
      Taaitaapi olla toisinpäin, korkeat jätteenkeräysmaksut päin vastoin suuntaa kierrättämään enemmän. Asumis muoto ratkaisee paljon käytätkö julkisia kierrätyspisteitä vaiko kiinteistön omia lajitteluastioita.

      Suomessa on ajoneuvoja n.5 milj joista vajaa 100000 kuorma-autoja, jotenka jäteautojen osuus päästöihin ei ole kovin suuri. Esim. n.1 milj asukkaan Helsingin seudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa) HSY:llä on 140 jäteautoa.

      Tilastokeskus: Yhdyskuntajätteet Suomessa käsittelytavoittain 1997-2018
      https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ymp__jate/statfin_jate_pxt_001.px/table/tableViewLayout1/

      • Anonyymi

        Jäteastian tyjennysmaksuun ei vaikuta, onko kierrätetty.
        Täysi maksu siitakin että käyvät kurkkaamassa tyhjää astiaa.


      • Anonyymi

        Valtaosa pientaloalueeni kuorma-autoliikenteestä on kaahaavia jäteautoja.
        Ilman niitä täällä ilman saastuminen vähenisi rajusti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe