On yksi poikkeus: https://www.is.fi/autot/art-2000008825205.html
Kerokaa, mistä sekajätettä kertyy tuon saastuttamisen oikeuttavasti.
Elintarvikepakkaukset muovikierrätykseen, paperit keräyslaatikoihin.
Lasillekin on keräyspaikat.
Pientaloihin posti pitää hakea kadunkulman laatikkoryhmästä.
Miksi vähä jäte haettava kaahaavilla jätepuristinautoilla?
Jäteautot saastuttavat
14
122
Vastaukset
- Anonyymi
> ... mistä sekajätettä kertyy tuon saastuttamisen oikeuttavasti.
Rahankeruu on se ainoa oikeutus. Noin kymppi kuukaudessa.- Anonyymi
Kymppi kuukaudessa ?
Täällä "kirjanpitomaksu" 2,60e/kk ja 5,10e/tyhjennyskerta.
Kuukaudenssa keskimäärin 4,3 viikottaista tyhjennystä.
Noin 24 euroa kertyy maksettavaa kuukaudessa.
- Anonyymi
Yksi sekajäteauto tarvitaan jo siihen, kun ihmiset roskaavat ympäristönsä, ja ne eivät enää sitten kelpaa mihinkään kierrätykseen, kun lojuvat ulkona muutaman kuukauden. Sekajätettä on yllättävän paljon, kun ei jätteitä ole järkevää puhdistaa siten, että ne kelpaisi kierrätykseen. Kaikki posliini ja tavallinen ikkunalasi kotitalouksista menee myös sekajätteeseen, koska niille ei ole erillisiä keräysastioita.
Ja keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille.- Anonyymi
>> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<
Jäteasemalle vietävä ?
Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?
Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset. Anonyymi kirjoitti:
>> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<
Jäteasemalle vietävä ?
Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?
Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.Aivan!! juuri tuota minkin olen kysynyt! Niitä keräyspisteitä voisi olla lähellä ja ne tyhjennettäisiin riittävän usein , ei löyhkiä ym. haittoja.
"Ja keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille"
-Ja heti on kommenttina tällainen" jämähtänyt brezhneviläinen, joka ei osaa ajatella asioita kuin yhdellä tavalla - mitään kehitystä ja uutta ajattelua ei tapahdu!
Ja tuo vakiomaksuilla aiheutettu passivointi on todella huono juttu; ihmisiä "rohkaistaan" tuottamaan jätteitä, sen sijaan että kannustettaisiin vähentämään. Kaikkien etu.
Jotain tolkkua tähän jäteautoralliin pitäisi tosiaan saada!- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> keräysautojen on pakko kiertää, sillä se tuli liian kalliiksi, jos jokainen yksitellen lähtisi viemään ne jäteasemille. <<
Jäteasemalle vietävä ?
Miksei kaupunginosan keräyspisteeseen kuten jätepaperi ?
Tai torikauppiaille asetettuihin 600 litran jäteastioihin ?
Kotitalousjätteestä suuri valtaosa olisi kierrätettävää, mutta pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset.Ostoskeskuksissa voisi olla kierrätettäville jätelajeille keräys
- Anonyymi
Nato ja sotavälineet saastuttavat täysin turhaan.
- Anonyymi
venäjän ryöstöraiskausreissu Ukrainassa vielä turhempaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
venäjän ryöstöraiskausreissu Ukrainassa vielä turhempaan.
Juu molemmat on yhtä turhia.
- Anonyymi
Seuraavaksi tuplataan ruorma-autoralli pakottamalla pientalotkin maksamaan viikottaisesta jätepaperin noutamisesta portilta.
- Anonyymi
pöyristyttävän korkeilla jätteenkeräysmaksuilla passivoidaan ihmiset?
Taaitaapi olla toisinpäin, korkeat jätteenkeräysmaksut päin vastoin suuntaa kierrättämään enemmän. Asumis muoto ratkaisee paljon käytätkö julkisia kierrätyspisteitä vaiko kiinteistön omia lajitteluastioita.
Suomessa on ajoneuvoja n.5 milj joista vajaa 100000 kuorma-autoja, jotenka jäteautojen osuus päästöihin ei ole kovin suuri. Esim. n.1 milj asukkaan Helsingin seudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa) HSY:llä on 140 jäteautoa.
Tilastokeskus: Yhdyskuntajätteet Suomessa käsittelytavoittain 1997-2018
https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ymp__jate/statfin_jate_pxt_001.px/table/tableViewLayout1/- Anonyymi
Jäteastian tyjennysmaksuun ei vaikuta, onko kierrätetty.
Täysi maksu siitakin että käyvät kurkkaamassa tyhjää astiaa. - Anonyymi
Valtaosa pientaloalueeni kuorma-autoliikenteestä on kaahaavia jäteautoja.
Ilman niitä täällä ilman saastuminen vähenisi rajusti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664