Väitöskirja: Toistuvia painonpudotusyrityksiä olisi hyvä välttää

Anonyymi

92

4923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Painoaan useimmin pudottaneet pyrkivät myös enemmän rajoittamaan syömistään kontrolloidakseen painoaan ja heillä oli enemmän taipumusta hallitsemattomaan syömiseen kuin heillä, joilla ei ollut aiempia painonpudotusyrityksiä."

      Tämä lienee odotettavaa. Mitä lihavampi henkilö on ja mitä enemmän henkilöllä on taipumusta hallitsemattomaan syömiseen, sen todennäköisempää on myös se, että henkilö itse jossakin vaiheessa havaitsee asian. SIlloin hän luultavasti haluaa tai on halunnut tehdä asialle jotakin.

      "Tämän väitöstutkimuksen tulokset osoittavat, että toistuvia painonpudotus-yrityksiä tulisi välttää, koska ne voivat vaikuttaa epäedullisesti syömiskäyttäytymiseen sekä kehon painoon ja aineenvaihduntaan."

      Tämä väite on merkillinen, eikä täysin ymmärrettävä. Jos paino laskee 5 - 15 %, lähes kaikkien asiaan liittyvien sairauksien oireet lievenevät. Liekö toistuva yritys kerran tai pari vuodessa, kerran tai pari viidessä vuodessa vaiko kerran kymmenessä vuodessa. Suurin osa ylipainoisista lienee laihduttanut elämänsä aikana useammin kuin kerran.

      Onko siis parempi painaa 100 % ajasta 130 kiloa, vaiko 25 % ajasta 130 kiloa 50 % ajasta 120 kiloa 25 % ajasta 110 kiloa? Tietenkin, jos lihominen tuo negatiiviset terveysvaikutukset vahvemmin mukanaan kuin laihtuminen tuo positiiviset, laihduttaminen ei kannata lainkaan.

      "Myös hallitsemattomaan tai tunnesyömiseen liittyviä ongelmia on tärkeä tunnistaa, jotta voidaan tarjota niihin riittävää tukea."

      Suurin osa suomalaisista ylipainoisista tykännee melko varmasti alkoholista ja oluesta, makkarasta ja muista rasvaisista lihatuotteista, rasvaisesta juustosta ja kermasta sekä voin, öljyjen ja hiilihydraattien makeista ja suolaisista yhdistelmistä. Tämä on selvää, koska ne maistuvat hyvältä. Tunnesyöminen vaatii toki lanttumaakaria, koska ongelma on silloin joko lapsuudessa tai traumassa tai sekä että.

      • Anonyymi

        Olen AP. Tulin samaan tulokseen kuin sinäkin, eli että vähän diiba-daaba tutkimus tai sitten en vain osannut kaivaa jutun punaista lankaa esiin.


      • Minusta tuon tutkimuksen punainen lanka on aika yksinkertainen eli jos laihdutuskuurit johtavat lihomiseen niin laihdutuskuurit eivät kannata. Täytyy lukea tuo tutkimus huomenna.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minusta tuon tutkimuksen punainen lanka on aika yksinkertainen eli jos laihdutuskuurit johtavat lihomiseen niin laihdutuskuurit eivät kannata. Täytyy lukea tuo tutkimus huomenna.

        Kerropa meillekin lisää, kun olet tutustunut.

        Lainaus: "Tietenkin, jos lihominen tuo negatiiviset terveysvaikutukset vahvemmin mukanaan kuin laihtuminen tuo positiiviset mukanaan, laihduttaminen ei kannata lainkaan."

        Onko siis tutkimuksen mukaan niin, että on parempi pysyä jatkuvasti ja 100 % ajasta ylipainoisena kuin laihtua väliaikaisesti? Jojoilussa ei tiedetä olevan juuri mitään positiivista. Sen lisäksi, jos laihduttajan aineenvaihdunta menee sekaisin, pudotettu paino voi tulla moninkertaisena takaisin. Samoin ylipainon mukanaan tuomat sairaudet.


      • Anonyymi

        Narsistilla on kaksi tunnetta, kateus ja viha.

        Kohdistat nyt vihasi erästä kirjoittajaa kohtaan suoraan ja meitä anonyymejä kohtaan tiuskimalla ja nimittelemällä.

        Olisiko halkojen hakkaaminen mitään jossa saisit agressioitasi purettua? Terapia ja lääkitys on se oikea tapa, mutta potilaan tulisi ensin havaita vika itsessään ja se on vaikeaa, kun potilas kokee olevansa aina oikeassa.

        Myös ikä huomioiden, paraneminen on lähes mahdottomuus.

        Kaikkea hyvää kuitenkin ongelman kanssa, kaikillahan meillä joku ongelma on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa meillekin lisää, kun olet tutustunut.

        Lainaus: "Tietenkin, jos lihominen tuo negatiiviset terveysvaikutukset vahvemmin mukanaan kuin laihtuminen tuo positiiviset mukanaan, laihduttaminen ei kannata lainkaan."

        Onko siis tutkimuksen mukaan niin, että on parempi pysyä jatkuvasti ja 100 % ajasta ylipainoisena kuin laihtua väliaikaisesti? Jojoilussa ei tiedetä olevan juuri mitään positiivista. Sen lisäksi, jos laihduttajan aineenvaihdunta menee sekaisin, pudotettu paino voi tulla moninkertaisena takaisin. Samoin ylipainon mukanaan tuomat sairaudet.

        Oli oikein mielenkiintoinen. Jojoilu lisää rasvaa elimistössä ja altistaa esimerkiksi diabetekselle eli ei kannata laihduttaa jollei kykene muuttamaan elintapojaan. Mitä enemmän laihdutusyrityksia niin sitä suurempi BMI ja diabetesriski.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Narsistilla on kaksi tunnetta, kateus ja viha.

        Kohdistat nyt vihasi erästä kirjoittajaa kohtaan suoraan ja meitä anonyymejä kohtaan tiuskimalla ja nimittelemällä.

        Olisiko halkojen hakkaaminen mitään jossa saisit agressioitasi purettua? Terapia ja lääkitys on se oikea tapa, mutta potilaan tulisi ensin havaita vika itsessään ja se on vaikeaa, kun potilas kokee olevansa aina oikeassa.

        Myös ikä huomioiden, paraneminen on lähes mahdottomuus.

        Kaikkea hyvää kuitenkin ongelman kanssa, kaikillahan meillä joku ongelma on.

        Ei vekusta kannata välittää. Poistatuspyynnön coi tehdä mutta muuten hänen postauksiinsa ei kannata kiinittää huomiota saati vastata.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei vekusta kannata välittää. Poistatuspyynnön coi tehdä mutta muuten hänen postauksiinsa ei kannata kiinittää huomiota saati vastata.

        Olet oikeassa, n-alkuisen ongelman omaavan ihmisen tekemisiin ei kannattaisi sekaantua. Siitä kun ei seuraa mitään hyvää. Henkilö ei tunnista omaa ongelmaansa, ja jos hänelle kerrotaan siitä, hän kokee sen hyökkäykseksi itseään kohtaan ja se on pahin loukkaus mitä maa päällään kantaa sillä hänhän on viisain, paras ja mahtavin. Kuinka se olematon maan matonen (mopopoika) julkeaa loukata häntä.

        Tällaisessa anonyymissä viestinnässä on se hyvä puoli, että kyseistä henkilöä voi huomauttaa asiasta, että hänen ongelmansa on huomattu, oletko itse tietoinen asiasta. Ilman että hän tulee silmille ja kohdistaa vihansa suoraan kehenkään, sillä olemme anonyymejä.

        Reaalimaailmassa kannattaa pitää vaan etäisyyttä ja jättää henkilö omiin oloihinsa. Ikääntyvät n-ongelmaiset joutuvatkin usein eristyksiin ja heistä tulee yksinäisiä ja vihaisia ihmisiä.

        Surullinen kohtalo, mutta tilan korjaaminen on, etenkin vanhoilla päivillä, käytännössä mahdottomuus.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei vekusta kannata välittää. Poistatuspyynnön coi tehdä mutta muuten hänen postauksiinsa ei kannata kiinittää huomiota saati vastata.

        "Ei vekusta kannata välittää. Poistatuspyynnön coi tehdä mutta muuten hänen postauksiinsa ei kannata kiinittää huomiota saati vastata."

        Ei, sen sijaan kannattaa seurata ikuista epäonnistujaa ja hoitonsa pilannutta hoopoveetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei vekusta kannata välittää. Poistatuspyynnön coi tehdä mutta muuten hänen postauksiinsa ei kannata kiinittää huomiota saati vastata."

        Ei, sen sijaan kannattaa seurata ikuista epäonnistujaa ja hoitonsa pilannutta hoopoveetä.

        Ihan Pikkasen katkeraa tekstiä. Onko kirjoittaja 3 vuotiaan tasolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, n-alkuisen ongelman omaavan ihmisen tekemisiin ei kannattaisi sekaantua. Siitä kun ei seuraa mitään hyvää. Henkilö ei tunnista omaa ongelmaansa, ja jos hänelle kerrotaan siitä, hän kokee sen hyökkäykseksi itseään kohtaan ja se on pahin loukkaus mitä maa päällään kantaa sillä hänhän on viisain, paras ja mahtavin. Kuinka se olematon maan matonen (mopopoika) julkeaa loukata häntä.

        Tällaisessa anonyymissä viestinnässä on se hyvä puoli, että kyseistä henkilöä voi huomauttaa asiasta, että hänen ongelmansa on huomattu, oletko itse tietoinen asiasta. Ilman että hän tulee silmille ja kohdistaa vihansa suoraan kehenkään, sillä olemme anonyymejä.

        Reaalimaailmassa kannattaa pitää vaan etäisyyttä ja jättää henkilö omiin oloihinsa. Ikääntyvät n-ongelmaiset joutuvatkin usein eristyksiin ja heistä tulee yksinäisiä ja vihaisia ihmisiä.

        Surullinen kohtalo, mutta tilan korjaaminen on, etenkin vanhoilla päivillä, käytännössä mahdottomuus.

        Olet niin oikeassa. Tänään on näkyvillä otsikoissa eräs murhatapaus ja tekijän luonteen kuvaus on hyytävä: statussymbolit, ulkokuori ja kulissit tärkeitä, eri mieltä ei saa olla. Räjähtävä luonne.

        Näiden kuvailemiesi ihmisten kanssa ei ole mitään takuita siitä, kuinka pitkälle raivossaan ja muiden hyväksikäytössään ovat valmiita menemään. Väkivalta tulee kuin luonnostaan. Luonne on täysin häikeilemätön. Omassa mielessään he ovat täydellisiä, virheettömiä, kuin jumalolennot. Olen jopa kuullut kun eräs suljetussa laitoksessa ollut diagnosoitu narisistin piirteitä omaava henkilö päivittlee sitä, kun häntä ei "palvottu" riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan Pikkasen katkeraa tekstiä. Onko kirjoittaja 3 vuotiaan tasolla?

        Se on se mielenvikainen lääkäri. Eikö se pidätetty jo kerran epäiltynä osallisuudesta murhaan.
        Sillä jäi pakkomielle päälle kun se paljastettiin.


      • Anonyymi

        Ei ihan noinkaan suoraviivaisesti syöminen mene .Moneen vuoteen ei kalja eikä alkomaistunu,herkut jouluna ,ehkä lapsenlapsen synttäreillä.Ei voita ei leipää ei pastaa riisiä perunaa.Karkit kerran 2 vuoteen.Turha siis kaikkien syömistä yleistää.Yks ylipainoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, n-alkuisen ongelman omaavan ihmisen tekemisiin ei kannattaisi sekaantua. Siitä kun ei seuraa mitään hyvää. Henkilö ei tunnista omaa ongelmaansa, ja jos hänelle kerrotaan siitä, hän kokee sen hyökkäykseksi itseään kohtaan ja se on pahin loukkaus mitä maa päällään kantaa sillä hänhän on viisain, paras ja mahtavin. Kuinka se olematon maan matonen (mopopoika) julkeaa loukata häntä.

        Tällaisessa anonyymissä viestinnässä on se hyvä puoli, että kyseistä henkilöä voi huomauttaa asiasta, että hänen ongelmansa on huomattu, oletko itse tietoinen asiasta. Ilman että hän tulee silmille ja kohdistaa vihansa suoraan kehenkään, sillä olemme anonyymejä.

        Reaalimaailmassa kannattaa pitää vaan etäisyyttä ja jättää henkilö omiin oloihinsa. Ikääntyvät n-ongelmaiset joutuvatkin usein eristyksiin ja heistä tulee yksinäisiä ja vihaisia ihmisiä.

        Surullinen kohtalo, mutta tilan korjaaminen on, etenkin vanhoilla päivillä, käytännössä mahdottomuus.

        Voisit vähän laajentaa psykologista sanavarastoasi. Nykyään narsisti-sanaa tungetaan joka paikkaan, ja terapiaa suositellaan asiantuntevasti kaikille omista normeista poikkeaville.


      • Anonyymi

        Kaikenmaailman titteleitä halutaan ihan sonta jutuilla.
        Sitten on sellaisia ns viisaita, jotka uskoo moiset.
        Hevosen paska on moninverroin arvokkaampaa kun tuollaiset tutkimukset ja väitöskirjat.
        Aiheitahan riittää.
        Viisaus on ihan muuta kuin kirjanoppineisuus.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minusta tuon tutkimuksen punainen lanka on aika yksinkertainen eli jos laihdutuskuurit johtavat lihomiseen niin laihdutuskuurit eivät kannata. Täytyy lukea tuo tutkimus huomenna.

        Ihan pitää lukea...voi helvetti sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan pitää lukea...voi helvetti sentään.

        Hei sinä söpö orvokki!

        Tällainen laulu tuli mieleeni sinusta:
        aala, laala
        tyttö kampaa märkää tukkaa,
        laala, laala
        saunan jälkeen tytön iho tuoksuu orvokeille,
        sydän kaipaa taas,
        helmat heilahtaa,
        lähtee tanssimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisit vähän laajentaa psykologista sanavarastoasi. Nykyään narsisti-sanaa tungetaan joka paikkaan, ja terapiaa suositellaan asiantuntevasti kaikille omista normeista poikkeaville.

        Juu, sanaa käytetään paljon väärin. Sen vuoksi olen opiskellut asiaa paljon ja käytän sanaa vain niissä tilanteissa kun siihen on selvä oikeutus.


    • Anonyymi

      Ehkä tutkimustuloksen tarkoitus on vapauttaa ylipainoiset laihdutus vastuusta.

      • Anonyymi

        Ei todellakaan. Laihdutusvastuu on muuten yhdyssana. Sitä paitsi tutkimustuloksella ei ole tieteessä koskaan tarkoitusta, mutta tutkimustulosta voidaan tulkita tarkoitushakuisesti.


    • Anonyymi

      Selvähän tuo on. Laihduttaminen on käsitteenä älyvapaata.

      Usein se on jojo-laihduttamista. Halutaan nopeasti paljon tuloksia. Sitten paastotaan tai ollaan jollain kurkkudieetillä. Sen jälkeen seuraakin holtittoman ahmimisen vaihe.

      Lähtökohtaisesti kaikki laihdutuskuurit ovat hölmöjä. Ainoa oikea tapa laihduttaa on syödä pysyvästi terveellisesti ja järkevästi. Ruokavalion on oltava sellainen, jotta sopivan painon ylläpito onnistuu.

      Päteviltä ammattilaisilta saa järkeviä ohjeita. Lääkärit, ravitsemusterapeutit yms. Säännöllinen ateriarytmi, salliva syöminen. Kohtuullinen liikunta.

      Sitten jos haetaan joltain julkkikselta vinkkejä, niin ne on jotain tiukkoja, jätä nämä kaikki ruoka-aineet pois, juon sitruunavettä joka päivä. Enemmistö laihdutuskuureista ei toimi, koska ihmiset kuvittelevat, että he muutaman viikon kituuttavat jollain erikoisdieetillä ja itsekurilla laihduttavat.

      Kun on tarpeeksi kauan syömättä, itsekuri häviää ja mättää suuhunsa suklaata ja shipsejä.

      Sen takia pitää syödä tarpeeksi usein, jotta ei tule nälkää.

      • Anonyymi

        Itse olen ajatellut ajatusleikkinä, että kokeilee syödä puoli vuotta kuten ihannepainoinen minäni söisi. Jos siihen ei kykene, niin sitten ei kannata mitään laihdutusdieettiäkään aloittaa, koska paino nousisi vääjäämättä entisiin lukemiin.

        Esimerkki valaisee asiaa.

        Potilas: Nainen 33 vuotta, 166 cm pitkä, paino nyt 104.7 kg. Energiankulutus on laskurin mukaan 2816 kcal.

        Nainen on päättänyt, että hänen elämänsä muuttuu aivan totaalisesti, kun hän laihduttaa 62-kiloiseksi.

        62-kiloisena hänen energiankulutuksensa olisi taulukon mukaan 2134 kcal.

        Nyt hänen pitäisi kokeilla 6 kuukauden ajan 2134 kcal:n dieettiä, että onnistuuko edes se.

        Jos ei, niin sitten on turha mitään tiukempaakaan dieettiä aloittaa.

        Ja sitten mielenkiintoista: Laskurin mukaan hän laihtuisi kuitenkin 2134 kcal:n dieetillä puolessa vuodessa 10 kiloa, ja hänen tulisi lopun ikää olla samalla kalorimäärällä. Ei siis mitään laihdutusdieettiä.

        Kahdessa vuodessa hän laihtuisi 25,6 kiloa ja neljässä vuodessa 31,8 kiloa. Ja hänen pitäisi lopun ikää noudattaa tuota 2134 kcal:n ruokavaliota, muuten hän lihoisi takaisin kohti entisiä lukemia.

        https://www.niddk.nih.gov/bwp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajatellut ajatusleikkinä, että kokeilee syödä puoli vuotta kuten ihannepainoinen minäni söisi. Jos siihen ei kykene, niin sitten ei kannata mitään laihdutusdieettiäkään aloittaa, koska paino nousisi vääjäämättä entisiin lukemiin.

        Esimerkki valaisee asiaa.

        Potilas: Nainen 33 vuotta, 166 cm pitkä, paino nyt 104.7 kg. Energiankulutus on laskurin mukaan 2816 kcal.

        Nainen on päättänyt, että hänen elämänsä muuttuu aivan totaalisesti, kun hän laihduttaa 62-kiloiseksi.

        62-kiloisena hänen energiankulutuksensa olisi taulukon mukaan 2134 kcal.

        Nyt hänen pitäisi kokeilla 6 kuukauden ajan 2134 kcal:n dieettiä, että onnistuuko edes se.

        Jos ei, niin sitten on turha mitään tiukempaakaan dieettiä aloittaa.

        Ja sitten mielenkiintoista: Laskurin mukaan hän laihtuisi kuitenkin 2134 kcal:n dieetillä puolessa vuodessa 10 kiloa, ja hänen tulisi lopun ikää olla samalla kalorimäärällä. Ei siis mitään laihdutusdieettiä.

        Kahdessa vuodessa hän laihtuisi 25,6 kiloa ja neljässä vuodessa 31,8 kiloa. Ja hänen pitäisi lopun ikää noudattaa tuota 2134 kcal:n ruokavaliota, muuten hän lihoisi takaisin kohti entisiä lukemia.

        https://www.niddk.nih.gov/bwp

        Eihän se onnistukkaan näillä ruokaaineilla mitä nykyään paljon syödään.Syöty ruoka pitää olla nimenomaan vähäkalorista jotta paino pysyisi edes samassa.

        Paino nousee aina takaisin JOS palaa siihen entiseen ruokavalioon esim voileipää,juustoa,makkaraa,pitsaa,lihaa,pastaa,virvoitusjuomia,karkkia yms

        Jotta paino pysyisi edes samassa on syötävä paljon kasviksia ja juureksia KOSKA ne sisältävät vähän energiaa.(maha täyttyy pienillä kaloreilla ja se tekee sen että ei liho)

        Se MIKSI moni syö tätä lihottavaa ruokaa ON maku.Mausta tykätään ja sitä siksi syödään koska se on niin hyvän makuista.Mitä enemmän rasvaa ja sokeria sen enemmän kaloreita.
        Mitä enemmän kaloreita sitä enemmän myös myös lihoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se onnistukkaan näillä ruokaaineilla mitä nykyään paljon syödään.Syöty ruoka pitää olla nimenomaan vähäkalorista jotta paino pysyisi edes samassa.

        Paino nousee aina takaisin JOS palaa siihen entiseen ruokavalioon esim voileipää,juustoa,makkaraa,pitsaa,lihaa,pastaa,virvoitusjuomia,karkkia yms

        Jotta paino pysyisi edes samassa on syötävä paljon kasviksia ja juureksia KOSKA ne sisältävät vähän energiaa.(maha täyttyy pienillä kaloreilla ja se tekee sen että ei liho)

        Se MIKSI moni syö tätä lihottavaa ruokaa ON maku.Mausta tykätään ja sitä siksi syödään koska se on niin hyvän makuista.Mitä enemmän rasvaa ja sokeria sen enemmän kaloreita.
        Mitä enemmän kaloreita sitä enemmän myös myös lihoo.

        Minä olen itse laiha ja syön paljon ja syön normaalisti myös lihottavaa ruokaa kun en laihduta.Kalorini on silloin kun en laihduta noin 3000 päivässä ja välillä 4000-5000 kaloria.Tästä tavasta olen pyrkinyt päästä eroon koska olen siitä lihonut aina takaisin.
        Olen nyt siinä onnistunutkin tarkan ruokapäiväkirjaseurannan avulla.
        Syön hyvin ja kulutan kulutan kalorit liikunnalla pyöräilemällä paljon .Painoni on tällä hetkellä 64 kiloa ja laihdutan siitäkin pois vielä 4 kiloa.Pituus 176 cm.

        EN KÄYTÄ netin kalorilaskimia vaan pistän paperille alekkain isoon vihkoon kaikki ylimääräiset syödyt herkut sitä mukaa ja lasken ne sitten seuraavana päivänä.
        Herkkujen kalorit= ___ joka päivä syödyt ruuat ___ = yht_____
        Painoni pysyy silloin samassa jos kalorit on noin 3000 ja olen pyöräillyt 2,5 tuntia
        ja silloin lihon jos syön 3000 -5000 kal enkä liiku yhtään.Jo 3000 kaloriakin aiheuttaa lihomisen kilon lihomisen viikossa jos en liiku yhtään,ja 4000 kalorilla lihon 3 messa päivässä kilon jos en liiku yhtään.

        Kalorimäärät oppii helposti muistamaan ulkoa esim yksi pikkupulla sisältää 300 kaloria
        Vehnäsämpylä rasvalla 300 kal banani 100 kal suklaavanukas 200 kal yms

        Kirjaan ylös samaan vihkoon myös kaikki muut esille tulevat asiat asiat esim miksi en ole mennyt lenkille ja miksi olen syönyt liikaa.
        Pysäytän HETI lihomiseni kun huomaan että olen syönyt liikaa ja olen alkanut lihomaan.
        Lihomisen tai laihtumisen tarkastan tarkoilla mittauksilla mittaamalla rasakerroksen paksuus mahan alueelta 2 desta kohtaa rasvanmittaupihdeillä.
        Painosta NÄKEE vain kehon nesteisyyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen itse laiha ja syön paljon ja syön normaalisti myös lihottavaa ruokaa kun en laihduta.Kalorini on silloin kun en laihduta noin 3000 päivässä ja välillä 4000-5000 kaloria.Tästä tavasta olen pyrkinyt päästä eroon koska olen siitä lihonut aina takaisin.
        Olen nyt siinä onnistunutkin tarkan ruokapäiväkirjaseurannan avulla.
        Syön hyvin ja kulutan kulutan kalorit liikunnalla pyöräilemällä paljon .Painoni on tällä hetkellä 64 kiloa ja laihdutan siitäkin pois vielä 4 kiloa.Pituus 176 cm.

        EN KÄYTÄ netin kalorilaskimia vaan pistän paperille alekkain isoon vihkoon kaikki ylimääräiset syödyt herkut sitä mukaa ja lasken ne sitten seuraavana päivänä.
        Herkkujen kalorit= ___ joka päivä syödyt ruuat ___ = yht_____
        Painoni pysyy silloin samassa jos kalorit on noin 3000 ja olen pyöräillyt 2,5 tuntia
        ja silloin lihon jos syön 3000 -5000 kal enkä liiku yhtään.Jo 3000 kaloriakin aiheuttaa lihomisen kilon lihomisen viikossa jos en liiku yhtään,ja 4000 kalorilla lihon 3 messa päivässä kilon jos en liiku yhtään.

        Kalorimäärät oppii helposti muistamaan ulkoa esim yksi pikkupulla sisältää 300 kaloria
        Vehnäsämpylä rasvalla 300 kal banani 100 kal suklaavanukas 200 kal yms

        Kirjaan ylös samaan vihkoon myös kaikki muut esille tulevat asiat asiat esim miksi en ole mennyt lenkille ja miksi olen syönyt liikaa.
        Pysäytän HETI lihomiseni kun huomaan että olen syönyt liikaa ja olen alkanut lihomaan.
        Lihomisen tai laihtumisen tarkastan tarkoilla mittauksilla mittaamalla rasakerroksen paksuus mahan alueelta 2 desta kohtaa rasvanmittaupihdeillä.
        Painosta NÄKEE vain kehon nesteisyyden.

        Oliko edellinen kirjoittaja todellinen vaiko copycat?

        Lainaus: "Painoni on tällä hetkellä 64 kiloa ja laihdutan siitäkin pois vielä 4 kiloa.Pituus 176 cm."

        Täällä on ollut eräs henkilö, joka on kertonut tuota samaa asiaa nyt kahden vuoden ajan. Oletko se sinä, joka olet pyrkinyt pääsemään eroon neljästä kilosta nyt yli kahden vuoden ajan? Jos olet, niin jotakin on pahasti vialla. Ellei kahdessa vuodessa mitään tapahdu, menetelmä on viallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen itse laiha ja syön paljon ja syön normaalisti myös lihottavaa ruokaa kun en laihduta.Kalorini on silloin kun en laihduta noin 3000 päivässä ja välillä 4000-5000 kaloria.Tästä tavasta olen pyrkinyt päästä eroon koska olen siitä lihonut aina takaisin.
        Olen nyt siinä onnistunutkin tarkan ruokapäiväkirjaseurannan avulla.
        Syön hyvin ja kulutan kulutan kalorit liikunnalla pyöräilemällä paljon .Painoni on tällä hetkellä 64 kiloa ja laihdutan siitäkin pois vielä 4 kiloa.Pituus 176 cm.

        EN KÄYTÄ netin kalorilaskimia vaan pistän paperille alekkain isoon vihkoon kaikki ylimääräiset syödyt herkut sitä mukaa ja lasken ne sitten seuraavana päivänä.
        Herkkujen kalorit= ___ joka päivä syödyt ruuat ___ = yht_____
        Painoni pysyy silloin samassa jos kalorit on noin 3000 ja olen pyöräillyt 2,5 tuntia
        ja silloin lihon jos syön 3000 -5000 kal enkä liiku yhtään.Jo 3000 kaloriakin aiheuttaa lihomisen kilon lihomisen viikossa jos en liiku yhtään,ja 4000 kalorilla lihon 3 messa päivässä kilon jos en liiku yhtään.

        Kalorimäärät oppii helposti muistamaan ulkoa esim yksi pikkupulla sisältää 300 kaloria
        Vehnäsämpylä rasvalla 300 kal banani 100 kal suklaavanukas 200 kal yms

        Kirjaan ylös samaan vihkoon myös kaikki muut esille tulevat asiat asiat esim miksi en ole mennyt lenkille ja miksi olen syönyt liikaa.
        Pysäytän HETI lihomiseni kun huomaan että olen syönyt liikaa ja olen alkanut lihomaan.
        Lihomisen tai laihtumisen tarkastan tarkoilla mittauksilla mittaamalla rasakerroksen paksuus mahan alueelta 2 desta kohtaa rasvanmittaupihdeillä.
        Painosta NÄKEE vain kehon nesteisyyden.

        Se pitää vain käsittää se asia että lihottavaa ruokaa ei saa syödä niin paljon vaikka siitä tykkää KOSKA jos sitä syö liikaa lihoo.

        Syökää siis vähän energiaa sisältävää terveellistä ja ravitsevaa ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko edellinen kirjoittaja todellinen vaiko copycat?

        Lainaus: "Painoni on tällä hetkellä 64 kiloa ja laihdutan siitäkin pois vielä 4 kiloa.Pituus 176 cm."

        Täällä on ollut eräs henkilö, joka on kertonut tuota samaa asiaa nyt kahden vuoden ajan. Oletko se sinä, joka olet pyrkinyt pääsemään eroon neljästä kilosta nyt yli kahden vuoden ajan? Jos olet, niin jotakin on pahasti vialla. Ellei kahdessa vuodessa mitään tapahdu, menetelmä on viallinen.

        Kyllä se nykyinen tyylini toimii.Ennen lihoin kaiken takaisin syömällä liikaa lihottavaa ruokaa mutta nyt seuraan tarkemmin syömisiäni ja näin ei pääse enään käymään.

        Tarkan seurannan ansiosta en liho enään takaisin,koska huomaan nykyään tällä uudella menetelmällä heti lihomiseni ja laihtumiseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se nykyinen tyylini toimii.Ennen lihoin kaiken takaisin syömällä liikaa lihottavaa ruokaa mutta nyt seuraan tarkemmin syömisiäni ja näin ei pääse enään käymään.

        Tarkan seurannan ansiosta en liho enään takaisin,koska huomaan nykyään tällä uudella menetelmällä heti lihomiseni ja laihtumiseni.

        Mutta olet silti pyrkinyt kahden vuoden ajan pääsemään eroon neljän kilon ylipainosta - onnistumatta.

        Jos ihminen painaa 60 tai 64 kiloa, on kyllä pelkkää luuta ja nahkaa. Onko sinulla ahmimishäiriö, bulimia tai joku ulkonäköön liittyvä pakko-oire?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko edellinen kirjoittaja todellinen vaiko copycat?

        Lainaus: "Painoni on tällä hetkellä 64 kiloa ja laihdutan siitäkin pois vielä 4 kiloa.Pituus 176 cm."

        Täällä on ollut eräs henkilö, joka on kertonut tuota samaa asiaa nyt kahden vuoden ajan. Oletko se sinä, joka olet pyrkinyt pääsemään eroon neljästä kilosta nyt yli kahden vuoden ajan? Jos olet, niin jotakin on pahasti vialla. Ellei kahdessa vuodessa mitään tapahdu, menetelmä on viallinen.

        Tuokin on sanottu hänelle jo moneen kertaan, ei tarvitse enää toistaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se nykyinen tyylini toimii.Ennen lihoin kaiken takaisin syömällä liikaa lihottavaa ruokaa mutta nyt seuraan tarkemmin syömisiäni ja näin ei pääse enään käymään.

        Tarkan seurannan ansiosta en liho enään takaisin,koska huomaan nykyään tällä uudella menetelmällä heti lihomiseni ja laihtumiseni.

        "Tarkan seurannan ansiosta en liho enään takaisin,koska huomaan nykyään tällä uudella menetelmällä heti lihomiseni ja laihtumiseni."

        Kun maailmassa on varmasti miljardeja ihmisiä jotka pysyvät normaalipainoisina ilman jatkuvaa tarkkailua, ainakin minusta kuulostaa sille, että jotakin on pielessä jos tarvitaan moisia tarkkailuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajatellut ajatusleikkinä, että kokeilee syödä puoli vuotta kuten ihannepainoinen minäni söisi. Jos siihen ei kykene, niin sitten ei kannata mitään laihdutusdieettiäkään aloittaa, koska paino nousisi vääjäämättä entisiin lukemiin.

        Esimerkki valaisee asiaa.

        Potilas: Nainen 33 vuotta, 166 cm pitkä, paino nyt 104.7 kg. Energiankulutus on laskurin mukaan 2816 kcal.

        Nainen on päättänyt, että hänen elämänsä muuttuu aivan totaalisesti, kun hän laihduttaa 62-kiloiseksi.

        62-kiloisena hänen energiankulutuksensa olisi taulukon mukaan 2134 kcal.

        Nyt hänen pitäisi kokeilla 6 kuukauden ajan 2134 kcal:n dieettiä, että onnistuuko edes se.

        Jos ei, niin sitten on turha mitään tiukempaakaan dieettiä aloittaa.

        Ja sitten mielenkiintoista: Laskurin mukaan hän laihtuisi kuitenkin 2134 kcal:n dieetillä puolessa vuodessa 10 kiloa, ja hänen tulisi lopun ikää olla samalla kalorimäärällä. Ei siis mitään laihdutusdieettiä.

        Kahdessa vuodessa hän laihtuisi 25,6 kiloa ja neljässä vuodessa 31,8 kiloa. Ja hänen pitäisi lopun ikää noudattaa tuota 2134 kcal:n ruokavaliota, muuten hän lihoisi takaisin kohti entisiä lukemia.

        https://www.niddk.nih.gov/bwp

        "62-kiloisena hänen energiankulutuksensa olisi taulukon mukaan 2134 kcal."

        En tiedä mistä taulukosta tuon energiankulutuksen katsot, mutta olisko vähän yläkanttiin?

        Olen 66kg painava mies ja oma energiankulutukseni on noin 1850kcal. Jos syön enemmän kuin tuon, alkaa painoni nousemaan. Liikunnan määrä toki vaikuttaa, mutta tuo on siis ns. nollaliikunnalla mutta arjen toiminnot tuossa energiamäärässä on mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin on sanottu hänelle jo moneen kertaan, ei tarvitse enää toistaa

        Kerro lisää tuosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tarkan seurannan ansiosta en liho enään takaisin,koska huomaan nykyään tällä uudella menetelmällä heti lihomiseni ja laihtumiseni."

        Kun maailmassa on varmasti miljardeja ihmisiä jotka pysyvät normaalipainoisina ilman jatkuvaa tarkkailua, ainakin minusta kuulostaa sille, että jotakin on pielessä jos tarvitaan moisia tarkkailuja.

        Kyllä se silloin vaatii tarkkailua jos on taipumus liialliseen herkutteluun.Jos söisin aina vain kevyesti kaloreja ei tarvitsisi laskea ollenkaan.

        Tarkan seurannan tarkoitus on pysäyttää lihominen jo sen alkuvaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "62-kiloisena hänen energiankulutuksensa olisi taulukon mukaan 2134 kcal."

        En tiedä mistä taulukosta tuon energiankulutuksen katsot, mutta olisko vähän yläkanttiin?

        Olen 66kg painava mies ja oma energiankulutukseni on noin 1850kcal. Jos syön enemmän kuin tuon, alkaa painoni nousemaan. Liikunnan määrä toki vaikuttaa, mutta tuo on siis ns. nollaliikunnalla mutta arjen toiminnot tuossa energiamäärässä on mukana.

        Harrastan pitkänmatkan pyöräilyä joten saan syödä 1000 kaloria enemmän.
        Se olisi ilman liikuntaa vain 2000 kal ja kun harrastaa liikuntaa se nousee 3000 kaloriin tai enemmän riippuen liikunnan määrästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harrastan pitkänmatkan pyöräilyä joten saan syödä 1000 kaloria enemmän.
        Se olisi ilman liikuntaa vain 2000 kal ja kun harrastaa liikuntaa se nousee 3000 kaloriin tai enemmän riippuen liikunnan määrästä.

        Olemme palstalla laihdutus.

        Kuuluuko pitkänmatkanpyöräilynharrastus keinona, että saa syödä enemmän, laihduttamiseen?

        Minun mielestäni ei.


      • Anonyymi

        Syö silloin kun hallituksella on tarjota ruokaa, kohta alkaa pitkäaikainen karppaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme palstalla laihdutus.

        Kuuluuko pitkänmatkanpyöräilynharrastus keinona, että saa syödä enemmän, laihduttamiseen?

        Minun mielestäni ei.

        Hmm,kyllä kulutus sekä ,yö- ja ilta napostelut määräävät ihmisen painoindeksin ellei sen takana ole sitten jokin elimellinen sairaus taikka laiskuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm,kyllä kulutus sekä ,yö- ja ilta napostelut määräävät ihmisen painoindeksin ellei sen takana ole sitten jokin elimellinen sairaus taikka laiskuus.

        Tottakai määrää, mutta samalla lailla television katsominen sohvalla määrää painoindeksiä. Olisiko siis aiheellista keskustella televisio-ohjelmista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai määrää, mutta samalla lailla television katsominen sohvalla määrää painoindeksiä. Olisiko siis aiheellista keskustella televisio-ohjelmista?

        Kuulehan älykkö. Laihtumiseen tarvitaan energiavaje. Energiavaje voidaan toteuttaa joko energiansaantia pienentämällä tai energiankulutusta suurentamalla tai näiden kombinaatiolla (kombinaatio = yhdistelmä). Lisäämällä energiankulutusta voimme syödä laihduttavankin dieetin aikana enemmän kuin jos emme liikkuisi ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan älykkö. Laihtumiseen tarvitaan energiavaje. Energiavaje voidaan toteuttaa joko energiansaantia pienentämällä tai energiankulutusta suurentamalla tai näiden kombinaatiolla (kombinaatio = yhdistelmä). Lisäämällä energiankulutusta voimme syödä laihduttavankin dieetin aikana enemmän kuin jos emme liikkuisi ollenkaan.

        Tottakai laihduttamiseen tarvitaan energiavaje.

        Mutta tuossa aiempi kirjoittaja alkoi puolustelemaan aloittajaa joka kirjoittaa laihdutuspalstalla pyöräilystään, sekä siitä, miten sillä menetelmällä saa syödä enemmän. Omien kirjoitustensa mukaan hän ei ole vuosiin saanut painoa alemmas.

        Eikö siis samalla lailla, jos televisiota katsomalla, pystyt pitämään painosi samana, se ole aivan samantasoista painonhallintaa. Jolloin voimme puhua vaikka niistä televisio-ohjelmista, laihduttamisena.

        Kyseenalaistan siis aloittajan metodin ja sen, että onko hän ihan oikealla palstalla agendansa kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai laihduttamiseen tarvitaan energiavaje.

        Mutta tuossa aiempi kirjoittaja alkoi puolustelemaan aloittajaa joka kirjoittaa laihdutuspalstalla pyöräilystään, sekä siitä, miten sillä menetelmällä saa syödä enemmän. Omien kirjoitustensa mukaan hän ei ole vuosiin saanut painoa alemmas.

        Eikö siis samalla lailla, jos televisiota katsomalla, pystyt pitämään painosi samana, se ole aivan samantasoista painonhallintaa. Jolloin voimme puhua vaikka niistä televisio-ohjelmista, laihduttamisena.

        Kyseenalaistan siis aloittajan metodin ja sen, että onko hän ihan oikealla palstalla agendansa kanssa.

        Äh, pieni korjaus, pyöräilijä-ahmija ei ollut ketjun aloittaja, mutta osallistui jossakin vaiheessa keskusteluun.


    • Anonyymi

      TV-ohjelmien laihduttajat ovat päämäärä painonsa tai ohjelman lopussa pääsääntöisesti edelleen lihavia. 60 kg keskimittaiselle naiselle voi olla melko sopiva paino. Menneinä vuosina 60 kg tiesi lentoemmännille lomautusta työstä. Nykyiset valtaväestön painostandardit eivät ole terveellisiä. Joka extra kilo on rasite elimistölle.

    • Anonyymi

      Julkkikset pyörittää miljoonien liikevaihtoja firmoissaan kun myyvät hyväuskoisille ylipainoisille copypaste-dieettejä ja ihmiset jojoilevat niillä terveyttään huonommaksi. Miksi kukaan ei vaadi julkkiksia vastuuseen ja palauttamaan edes osan rahoistaan?

      • Anonyymi

        Miksi se et voi olla vaikka sinä, joka lähtee haastamaan "julkkiksia" oikeuteen?

        Tiedän että et tuohon touhuun lähde, mutta jos mietit että miksi et lähde, niin saat vastauksen omaan kysymykseesi.


      • Anonyymi

        "Miksi kukaan ei vaadi julkkiksia vastuuseen ja palauttamaan edes osan rahoistaan?"

        Samasta syystä kuin VitaePro saa jatkaa roskan myyntiä ilman mitään todisteita mönjän toimimisesta.


    • Anonyymi

      Ei toistuvissa laihdutuskuureissa ole mitään pahaa. Se ongelma on ne välit. Että jos se normaali syöminen on totaalista sikailua. Ja niinhän se meillä tuppaa olemaan. Itse en lähde enää millekään kuureille. En enää ota yhtään sellaista ruokavaliota jota ei voi noudattaa pysyvästi.

      • Anonyymi

        Ainakin itselleni sellaiset tilanteet että olen väsynyt, eikä nyt ole kysymys ihan parin tunnin unenpuutteesta vaan sellainen väsymys, että se kestää viikosta toiseen ja on luonteeltaan totaaliuupumusta, laukaisee sen, että alan syömään liikaa.

        Ennenkuin ymmärsin mekanismin, vedin suklaata, pizzaa, limpparia, jäätelöä ym. skeidaa aivan kaksin käsin.

        Nyt kun tiedostan ja tunnistan mikä laukaisee ahmimisen, koetan taistella sitä vastaan, syön ensin proteiinia reilusti ja tunnustelen että vieläkö oikeasti tekee mieli suklaata. Ja oikeasti suklaan olen koittanut jättää pois kokonaan, sillä saa hetkessä ison vahingon aikaiseksi. Ennemmin sitten vaikka suklaajäätelöä.

        Ei tuo aina onnistu mutta ne 5kg/kk painonnousut on nyt olleet historiaa ja muuttuneet 1kg/kk painonnousuiksi.

        Ja kun vuodessa on 10 kuukautta joiden aikana paino laskee ja vain pari jolloin se nousee, mennään keskimäärin alaspäin painossa.

        Mielen asioita, ainakin omalla kohdallani tämä painonhallinta. Väsymys laukaisee hiilihydraattien ahmimisen.


      • Anonyymi

        Pakko se on ottaa JOS kuuri jos haluaa laihtua.Siihen EI ole muuta vaihtoehtoa.Laihdutusruoka on sllaista että siinä EI ole yhtään rasvaa,sokeria,viljaa,lihaa yms

        Pitää syödä VAIN vihanneksia ja juureksia sellaisenaan.Ei saa laittaa esim kermaa ,juustoa,rasvaa kun tekee ruokaa,muuten siitä tulee niin isokalorista että sillä EI laihdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko se on ottaa JOS kuuri jos haluaa laihtua.Siihen EI ole muuta vaihtoehtoa.Laihdutusruoka on sllaista että siinä EI ole yhtään rasvaa,sokeria,viljaa,lihaa yms

        Pitää syödä VAIN vihanneksia ja juureksia sellaisenaan.Ei saa laittaa esim kermaa ,juustoa,rasvaa kun tekee ruokaa,muuten siitä tulee niin isokalorista että sillä EI laihdu.

        Olen laihtunut jo 30kg mainitsemallasi "ehdottomasti ei" tuotteilla.

        Metodisi ontuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen laihtunut jo 30kg mainitsemallasi "ehdottomasti ei" tuotteilla.

        Metodisi ontuu.

        Ei niillä laihdu lievässä ylipainossa.Sekään ei riitä että jättää ne pois pitää olla lisäksi kova reeni päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niillä laihdu lievässä ylipainossa.Sekään ei riitä että jättää ne pois pitää olla lisäksi kova reeni päällä.

        Sekotat kaksi asiaa. Laihtumisen eli rasvan poistumisen kehosta ja se mitä sinä harrastat on nesteen vatkaaminen edestakaisin.

        Hiilarilla vedät nesteet kroppaan, sitten vaahto päässä vatkaat fillaria vähemmillä hiilareilla ja paino tietysti putoaa kun ne nesteet lähtee liikkeelle.

        Päätelmä: aivan tolkuton fillarilla ajaminen on se, mikä poistaa painoa.

        Kyllä se paino laskee pienemmälläkin ylipainolla jos olet energiavajeella. Sulla on vaan niin "hehtaaritykki" noissa sun muutoksissa ettet pysty sitä havaitsemaan kun muutokset on luokkaa -50% tai -100%.

        Ja onko metodisi olleet toimivia? Ei varmaankaan, montako vuotta olet vatkannut niitä samoja nesteitä edestakaisin, ilman että paino on laskenut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen laihtunut jo 30kg mainitsemallasi "ehdottomasti ei" tuotteilla.

        Metodisi ontuu.

        Samoin. Olen mies 66v, 180 cm ja nyt painoni on 90 kg, olen eläkkeellä. Enimmillään paino kävi 122 kg:ssa.
        Paino on pudonnut viime vuoden syksystä115 kg:sta nyt 90 kg:aan. Dieetti&liikunta jatkuu vielä. Ylipainoa on. Sama linja jatkuu, kun saavutan tavoitteeni, mutta kcal määriä syönnissä nostan nykyisestä.

        Syön kaikenlaista, mutta seuraan Excel-taulukoilla syömistäni joka päivä. Olen kovasti vähentänyt wienerien, pullien ja leivonnaisten syöntiä. Pyrin syömään aina noin 100 g proteiineja/vrk aterioitteni kautta. Aamulla hyvä määrä proteiineja olisi 50 g, ja sitten myöhemmin iltapäivällä saman verran. En nyt oikein koskaan syö yli 2200 kcal/vrk, pyrin noin 1800 kcal tasoon, joka minulla olisi perusaineenvaihdunnan kuluttama taso. Sillä laihtuu varmasti, jos ei ole mikään vuodepotilas. Itse teen noin 4 kävelylenkkiä viikossa, joskus 5. Yleensä pyrin 14 km matkaan, koska käyttämäni kännykkäohjelma näyttää siinä kohdassa 1000 kcal kulutuksen tulleen täyteen. Minimilenkkinä hyväksyn 7 km. Harvemmin olen kävellyt 22-23 km. 15-17 km ei ole harvinaisuus.
        Vielä noin 10 kg ajattelin laihduttaa, vaikka tämän ikäiselle se kuulemma on jostain syystä liikaa. Painoindeksin alarajaksi on suositeltu 23 tai 24.

        Jos jatkan nykyistä liikunnan määrää, luulisin pysyväni painossani samassa jos syön 2500 kcal - 3000 kcal/vrk. Tuo isompi luku olisi sitten harvemmin, vaikka kerran viikossa!
        Tänään ajattelin lähteä 14 km kävelylenkille, koska sadekin on jo lakannut. Siihen menee varmaan noin 3 tuntia, ja enemmänkin, jos pysäytän kännykän kävelyohjelman, kun löydän panttitölkin. Niistä ei tosin paljoakaan kostu, ihan hyvä määrä /kävely on 3-4 kpl panttitölkkejä. Niiden poimimisesta on kuulemma kilpailua, mutta nykyään oleilen paljon eräässä pikkukaupungissa. Täällä nuoriso heittelee tölkit tien viereen kaupungin ulkopuolella ja asuntokaduillakin, missä ovat kaikki pientalot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niillä laihdu lievässä ylipainossa.Sekään ei riitä että jättää ne pois pitää olla lisäksi kova reeni päällä.

        Yes!
        Äsken kirjoitin tuosta, kyllä melko pitkät kävelylenkit riittävät hyvin siihen.
        mies 66 v, 180 cm, nyt 90 kg. Paino on tullut alaspäin n. 8 viime kk:n aikana 25 kg ja jo sitä aiemmin noin 7 kg, ehkä pienellä yrityksellä noin vuoden aikana.

        Viimeistään kun saavutan 80 kg painon, alan treenata myös "naruja", mutta myös jalkalihaksia ja vatsalihaksia. Vaikka paino on alentunut näinkin paljon, niin eipä vastaavasti tuolista ylösnousu tunnu keventyneen juuri ollenkaan. Käsillä (sanoisinko naruilla, heh-he, vahvat käsivarret ...) tuppaa aina auttamaan ylösnousussa.


    • Anonyymi

      Kyseessä on väitöskirja eikä mikään korkealiokkainen tutkimus

    • Anonyymi

      Vain 18kk @ 42kg @ 800 kcal/vrk -menetelmä painonpudotuksessa voi edes teoriassa toimia, ja menetelmällä tosi lihava voi laihtua 120 kiloa 1½ vuodessa. Jos menetelmää jaksaa ylläpitää edes 5 - 10 vuotta, menestys on taattu.

      Ko. menetelmän myyjä on valitettavasti kadonnut kuin tuhka tuuleen, eikä hintakaan ole tiedossa, mutta pääainesosat ovat mikrovaakalla sekä sekuntikellolla ohjastetut oikea-aikaiset ja -määräiset suojaravintoaineet. Suojaravintoaineet laihduttaja saa erityisesti kanannahoista ja kaalista.

      Ruokavaliosta on pakollista jättää pois kaikki kaupassa myytävät möhnäpohjaiset teletappipitoiset ainekset, jotka on tarkoitettu oraville ja variksille. Lisäksi pitää jättää pois kaikki ruoka, jota mainostetaan mediassa.

      Tämä menetelmä on tuomittu onnistumaan, eikä se tarvitse rinnalleen lainkaan liikuntaa. 3 - 4 tunnin hiihdot ja pyöräilyt voi korvata 5 - 10 vuoden möhnättömyydellä.

      • Anonyymi

        Selvästi olette (olemme) kaivanneet KNM:ää.

        Vastaavasti kun/jos MKH poistuu palstalta, Pilailija menettää keskeisen innoittajansa ja joutuu keskeyttämään kymppiluokan akuutin ahdistustilan vuoksi.

        Kun/jos hvp27 poistuu, veijo romahtaa henkisesti pudottuaan tyhjän päälle, kun hänen ykkösinhokkiaan ei enää ole palstalla. Hän joutuu sairaalaan ja hokee vain "hoopovee hoopovee hoopovee". Hoitajat ihmettelevät mitä se hoopovee tarkoittaa, vain me tällä palstalla tiedämme totuuden samalla iloiten että päästin vihdoinkin häiriköstä eroon.

        Veijo ei ikinä poistu vapaaehtoisesti, koska tämä on ainoa palsta, jonne hänellä ei ole vielä porttikieltoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Selvästi olette (olemme) kaivanneet KNM:ää.

        Vastaavasti kun/jos MKH poistuu palstalta, Pilailija menettää keskeisen innoittajansa ja joutuu keskeyttämään kymppiluokan akuutin ahdistustilan vuoksi.

        Kun/jos hvp27 poistuu, veijo romahtaa henkisesti pudottuaan tyhjän päälle, kun hänen ykkösinhokkiaan ei enää ole palstalla. Hän joutuu sairaalaan ja hokee vain "hoopovee hoopovee hoopovee". Hoitajat ihmettelevät mitä se hoopovee tarkoittaa, vain me tällä palstalla tiedämme totuuden samalla iloiten että päästin vihdoinkin häiriköstä eroon.

        Veijo ei ikinä poistu vapaaehtoisesti, koska tämä on ainoa palsta, jonne hänellä ei ole vielä porttikieltoa.

        Olen valitettavasti estynyt osallistumaan nettikeskusteluihin työpäivien aikana tietoturvasyistä ja päiväni ovat aika pitkiä mutta yritän korjata pahimpia palstan typeryyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästi olette (olemme) kaivanneet KNM:ää.

        Vastaavasti kun/jos MKH poistuu palstalta, Pilailija menettää keskeisen innoittajansa ja joutuu keskeyttämään kymppiluokan akuutin ahdistustilan vuoksi.

        Kun/jos hvp27 poistuu, veijo romahtaa henkisesti pudottuaan tyhjän päälle, kun hänen ykkösinhokkiaan ei enää ole palstalla. Hän joutuu sairaalaan ja hokee vain "hoopovee hoopovee hoopovee". Hoitajat ihmettelevät mitä se hoopovee tarkoittaa, vain me tällä palstalla tiedämme totuuden samalla iloiten että päästin vihdoinkin häiriköstä eroon.

        Veijo ei ikinä poistu vapaaehtoisesti, koska tämä on ainoa palsta, jonne hänellä ei ole vielä porttikieltoa.

        "Veijo ei ikinä poistu vapaaehtoisesti, koska tämä on ainoa palsta, jonne hänellä ei ole vielä porttikieltoa."

        Asiasta kiinostuneet käyttävät emailiani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Veijo ei ikinä poistu vapaaehtoisesti, koska tämä on ainoa palsta, jonne hänellä ei ole vielä porttikieltoa."

        Asiasta kiinostuneet käyttävät emailiani

        Miksi poistumisestasi kiinnostuneet käyttäisi sähköpostiasi?

        Senhän huomaa ihan silmällä kun poistut täältä, ei siitä tarvi erikseen kysellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi poistumisestasi kiinnostuneet käyttäisi sähköpostiasi?

        Senhän huomaa ihan silmällä kun poistut täältä, ei siitä tarvi erikseen kysellä.

        Asiasta kiinostuneet käyttävät emailiani


      • Anonyymi

        Kyllä liikunta on sellaista, että siitä hyötyy lihaskunto. Proteiinin saanti kuulemma kannattaa jakaa ainakin kahteen eri vuorkausiannokseen, esim. aamuun ja alkuiltaan vaikka sinne 17-19 välille toiseen ateriaan. Itse en ole seurannut mitään 5 ateriaa/vrk hömpötystä.

        Olen m66v, 180 cm ja 90 kg nyt painoa, ja painonpudotus & liikunta jatkuu vielä tavoitepainon 75-80 kg jälkeenkin, tosin syöntiä tulee olemaan hiukan isommilla kilokaloreilla. Liikuntaa ei pidä unohtaa, mutta ehkä hieman vähentää. Tällä hetkellä se on kävelyä.


    • Anonyymi

      "3 - 4 tunnin hiihdot ja pyöräilyt voi korvata 5 - 10 vuoden möhnättömyydellä."

      Kanannahkamies vihasi liikuntaa ilmeisesti koulun liikuntatuntien takia, joissa hän ei kokenut saavansa ansaitsemaansa arvostusta. Massiivikaloriukko puolestaan on täysi hupiukko ja karikatyyri, jonka elämän tarkoitus on liikkua, jotta saa syödä. Kun liikkuu enemmän, saa syödä enemmän. Hupiukon elämä on siis rakennettu runsaan hampaiden käytön varaan, kanamiehen puolestaan Finelin, taulukoiden ja hampaiden täysin taulukoidun käytön varaan.

      Oikea-aikaisesti saaduilla ja oikeamääräisillä suojaravintoaineilla ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa, sillä vuorokautinen tai paremminkin viikottainen energiatase ratkaisee. Jos on kalorivajetta, niin laihtuu ja kääntäen. Höpöukon mukaan proteenit vaihtuvat kasviksiin hujauksessa, eikä ruokavalioiden äkillisessä vaihdoksessa ole mitään kummallista.

      Kanannahkamies ja Massiivikalorihöpöttäjä ovat siis aivan toistensa vastakohtia, jos he edes ovat todellisia henkilöitä, ja he voisivat todellisuudessa olla yksi ja sama henkilö. Kummallakin on kuitenkin se yhteinen piirre paino-ongelmien kanssa, että kaikenlainen asioiden yhdistely ja kompromissit loistavat poissa-olollaan.

      On viihdyttävää seurata todella erilaisten ihmisten toikkarointeja painoasioissa, vaikka ei olekaan tiedossa, onko kyseessä pilailu ja oikeat henkilöt. Jopa pelkkinä tarinoina nämä kaksi herraa käyvät novellien päähahmoiksi. Molemmilla henkilöillä on lisäksi sama suojelija - sankarillinen viittahahmo, entinen äidinkielen opettaja aka Välituntivalvoja - joka pitää huolta siitä, että sananavapaus toteutuu, eikä ketään kiusata. Tuo kirjoittajien pyhä kolminaisuus luo foorumille sisältöä, jossa realistisuus ei ole niin tärkeää kuin itse tarina.

      • Anonyymi

        Tytöt palataanko kirjoittajien pyhästä kolminaisuudesta takaisin ketjun aiheeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tytöt palataanko kirjoittajien pyhästä kolminaisuudesta takaisin ketjun aiheeseen?

        Miesoletettu välituntivalvoja pyrkii käyttämään ikää ja sukupuolta solvaamistarkoituksessa.: asiassaan onnistumatta, koska nuoruus voi olla hyve ja sukupuoli vuonna 2022 asiayhteydessään tarkoitukseton määritelmä.

        Ei palata.


    • Anonyymi

      Pitkänmatkan pyöräily on tehokas tapa kuluttaa energiaa. Pyörailyn avulla voi ylläpitää saavutettua ihannepainoa, joten ei tarvitse lihoa kerta toisensa jälkeen takaisin ylipainoiseksi. Pyöräily on erinomainen keino ylläpitää hyvää kuntoa. Terve sielu terveessä ruumiissa.

      • Anonyymi

        "Pyörailyn avulla voi ylläpitää saavutettua ihannepainoa, joten ei tarvitse lihoa kerta toisensa jälkeen takaisin ylipainoiseksi."

        Onhan se tietysti noinkin, mutta toinen vaihtoehto on hoitaa itsensä sellaiseen (mielen)terveydentilaan, että ei tarvitse vetää sitä makeaa päivittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyörailyn avulla voi ylläpitää saavutettua ihannepainoa, joten ei tarvitse lihoa kerta toisensa jälkeen takaisin ylipainoiseksi."

        Onhan se tietysti noinkin, mutta toinen vaihtoehto on hoitaa itsensä sellaiseen (mielen)terveydentilaan, että ei tarvitse vetää sitä makeaa päivittäin.

        MKH:n elämä on jatkuvaa taistelua ja vuoristorataa. Onneksi hän voi täällä purkaa tuntojaan ja saada vertaistukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MKH:n elämä on jatkuvaa taistelua ja vuoristorataa. Onneksi hän voi täällä purkaa tuntojaan ja saada vertaistukea.

        Vertaistukea? Mahdotonta tässä tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaistukea? Mahdotonta tässä tapauksessa.

        Vertaistuen saanti ei ole täällä mahdotonta. Paino kulkee usein käsi kädessä mielen ongelmien kanssa, ja sen huomaa keskusteluissa lähes välittömästi.


      • Anonyymi

        Pyöräilystä on haittoja kun katkarapu jöpöttää aina satulassa mutta ei silloin kun pitäis.Menee potenssi.Kun menen pyörälenkin jälkeen kertomaan pitzeriaan pulleille naisille että älkää syökö piztsaa koska se ärsyttää minua niin minun pyöräilysortzeissa jöpöttää ja piztserian omistaja soittaa poliisit.Kun pitää minua itsenipaljastajana.Tämä on ainut huono juttu ja lisäksi selkä on paskana.Muuten pyöräilen joka päivä 2 km johon minulla menee 5 sen tunnin ajan koska pysähdyn 6 desti syömään karkkia ja jäätelöä kun 100 metrin jälkeen tulee nälkä.Mutta karkin kalorit KULUU ja pihtimitta kertoo kuinka paljon.MUISTA mitata karkit pihtimitalla ja laittaa samankokoiset ja hyvänmakuiset samaan pussiin,erilaiset ja huonomman makuiset eripussiin.Karkin pitää olla hyvän makuista että se laihduttaa joten syö hyvän makuisia karkkeja pahanmakuisten kanssa niin me pahanmakuisten ei lihota YHTÄÄN.Ilman karkkia EI jaksa liikkua myöskäänYHTÄÄN.Tämän sain tietää kun gookletin.Eikö tämä mene perille?


    • Anonyymi

      Kaikki nämä kuurit, vippaskonstit sun muut ovat oikeasti ihan vihoviimeisiä. Niillä ei saada kestäviä tuloksia eikä parannetua suhdetta omaan kehoon ja ruokaan.

      Ruoka on polttoainetta, jota keho tarvitsee. Sillä ei pitäisi yrittää lääkitä tunne-elämän ongelmia, tai täyttää tyhjiötä elämässä. Myös joillain ihmisillä voimakkaat verensokerin heittelyt altistavat ahmimiskohtauksille. Olen itse tämmöinen ja sen takia pidän huolen siitä, että syön myös proteiinia, ns. hitaita hiilareita ja terveellistä rasvaa joka aterialla. Se auttaa pitämään verensokerin tasaisena ja ehkäisee ahmimista paremmin minun mielestäni kuin mikään muu olemassaoleva konsti. On toiminut moitteetta jo yli vuosikymmenen ja suosittelen lämpimästi.

    • Anonyymi

      Olen tullut siihen tulokseen että suomen pääministerillä, Sannalla on painonpudotus onnistunut viime aikoina liiankin hyvin. Sillä on anoreksia, tai se on niin ressaantunut että ruoka ei maistu, eikä pysty syömään.
      Jos on kova huoli ja ressi niin ihminen ei saa oikein mitään alas ja tulos on sannan kaltainen.

      • Anonyymi

        On epäkohteliasta kansalaisia kohtaan, jos pääministeri on pyöreä hyvinvoiva pullukka.


    • Anonyymi

      Kai se nyt riippuu vähän siitä, millä tavalla yrittää pudottaa painoaan ja myös siitä, mitä painonpudotusyrityksestä seuraa. Voihan olla, että joku ei onnistu pudottamaan yhtäkään kiloa, joku toinen pudottaa kymmenen kiloa ja joku kolmas lihoo. Ja voi olla, että pudotetut kilot tulevat takaisin 3 kuukauden kuluttua tai kuuden vuoden kuluttua.

    • Anonyymi

      Mitä useammin henkilö on yrittänyt tiputtaa painoa, sitä enemmän paino-ongelmia.
      Sen, että vanhat mummot liikkuvat nopeammin, kun heillä on kiire, oli myös mullistava havainto.

    • Anonyymi

      Voiko nyt olla syy-seuraussuhteet näin sekaisin väitöskirjatasolla vai onko ne sekaisin toimittajalla.
      Jos henkilö ensin lihoo ja sitten laihtuu, on suuri riski lihoa uuudelleen ja edelleen laihdutuskuuri ja uusi lihominen jne. Syy uuteen lihomiseen ei one laihdutuskuuri vaan se, että ne samat syyt, jotka aiheuttivat alkuperäisen painonnousun ovat edelleen olemassa.

    • Anonyymi

      Matemaattisen todennäköisyys on juuri se että mitä useammin on yrittänyt laihtua sitä todennäköisemmin on lihava. Laihat ja laihdutuksessa onnistuneet ovat harvemmin lihavia. M.O.T. tai jtkn.

      Itse suosittelen varhaiskaalia ja porkkanaraastetta ananaspaloilla sekä liikuntaa. Kumpikaan ei vahingoita vaikka laihduttaminen ei onnistusikaan. Leivästä luopuminen auttaa myös.

      • Anonyymi

        Ja kanannahat.


    • Myöskään pelkkä tupakoinnin, suonensisäisten huumausaineiden käyttämisen ja alkoholin suurkuluttamisen lopettamisen yrittäminen ei tuo terveyshyötyjä. Voin sanoa tämän ilman, että kirjoitan aiheesta väitöskirjaa.

      • Anonyymi

        Tuossa oli kai tuloksena, että epäonnistuneista laihdutuskuureista on jopa haittaa, sillä kehon rasvaprosentti kasvaa suuremmaksi kuin se oli ennen laihduttamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa oli kai tuloksena, että epäonnistuneista laihdutuskuureista on jopa haittaa, sillä kehon rasvaprosentti kasvaa suuremmaksi kuin se oli ennen laihduttamista.

        Jos ihminen ei edes yritä vähentää syömistä, lihoo hän jollekin tasolle, missä saatu energia on tasapainossa kulutetun energian kanssa. Kenties pysyminen tässä tasapainopainossa tuo jotain terveyshyötyä, ja varmasti tuokin stressittömyyden muodossa, mikäli kyse ei ole liikalihavuudesta satojen kilojen muodossa.

        On kuitenkin arveluttavaa kannustaa ihmisiä lihomaan tilaan, jossa he eivät kykene edes sängystä nousemaan.

        Seikka, että aluksi laihtuneet ihmiset lihovat vuosien kuluessa jälleen ja monesti lihavemmiksi kuin olivat ennen laihtumista, pitänee paikkansa, mutta onko lihominen takaisin haitallisempaa kuin lihavana pysyminen taikka jatkuva lihominen ilman välillä tapahtuvaa laihtumista?

        Asia voitaisiin kenties ratkaista ylipainoisten kaksosten tutkimuksella, jolloin toinen kaksonen laihdutettaisiin ajoittain joko vapaaehtoisesti taikka väkisin, ja molempien kaksosten terveyden tilaa seurattaisiin vuosikymmenet. Tämä tutkimus pitäisi tietysti tehdä useiden kaksostusinoiden kanssa, jotta tutkimuksella saavutettaisiin edes minimaalinen merkittävyys.


    • Anonyymi

      Useiden laihdutusyritysten jälkeenkin voi onnistua

      Laihtumisessa onnistujista vähemmän kuin kolmasosa saavutti pysyvän tuloksen ensi yrittämällä. Yli puolella takana oli vähintään kaksi yritystä, ja heistä suurin osa oli ollut neljän laihdutusyrityksen jojoilijoita.

      Saman suuntaisia tuloksia oli saatu USA:n onnistuneilla laihduttajilla. Heistä yhdeksän kymmenestä oli aiemmin yrittänyt pudottaa painoa huonolla tuloksella.
      Haluaisin että tämä tieto saavuttaisi kaikki laihduttamisessa epäonnistuneet suomalaiset!

      Jos laihduttamisen jälkeen olet pari kolme kertaa kokenut painon nousun takaisin, saatat ajatella, että on turha enää yrittää. Onnistuneiden laihduttajien viesti sinulle on, että ilman muuta kannattaa yrittää. Vaikka neljännenkin epäonnistumisen jälkeen.

      Ilmiö on hyvin samanlainen kuin tupakoitsijoilla. Nikotiinikoukussa pyristelevät lopettavat keskimäärin 3 – 4 kertaa, ennen kuin sauhuttelu päättyy lopullisesti.
      https://www.perttimustajoki.fi/onnistuneiden-laihduttajien-opetuksia/

      • Anonyymi

        Kyllä laihduttaminen vaatii yrityksiä paljon.KUKAAN EI LAIHDU KOSKAAN ENSIMMÄISELLÄ YRITYKSELLÄ


    • Anonyymi

      Hiilarit minimiin, pysyy paino kunnossa.

      • Anonyymi

        Miten toteutat dieettisi niin, että se on myös terveellinen? Veijon sekavaa sivustoa en halua lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten toteutat dieettisi niin, että se on myös terveellinen? Veijon sekavaa sivustoa en halua lukea.

        Hiilarit 140, proteiini 80, rasva 60.

        Broileria, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä. Tilaa on pienille "epäterveellisyyksillekin".

        Jos tuota toteutat ja käyt kävelemässä tunnin päivässä niin kuukaudessa katoaa noin 3kg rasvaa kehosta. Ilman näläntunnetta tai heikotusta.

        Ensimmäiset kolme päivää voi olla huono olo, ennnekuin suoliston bakteerit on vaihtuneet sokeria käyttävistä, terveellisemmiksi.


    • Anonyymi

      >>>> KUKAAN EI LAIHDU KOSKAAN ENSIMMÄISELLÄ YRITYKSELLÄ.

      No, nyt saapui foorumille varsinainen tietäjä-ennustaja! Kerro vielä, mistä ihmeestä olet saanut tietoosi tuon asian, joka pitää oikein HUUTAA meille muille? Vaikka olen tavis, tiedän useita ihmisiä, jotka ovat laihtuneet mukavasti ensimmäisellä yrityksellään. Osa ihmisistä ei edes koskaan liho.

    • Anonyymi

      Väitöskirjan oleellinen sanoma:

      Ei kannata välittää terveydestään. Ole rennosti irstaläski ja lähde tyylillä tukehtuen ihraasi.

      • Anonyymi

        faranah kalahnalan toinen hypäteesi

        jos olet lihoavaa tyyppiä lihot
        sitä saat mitä pelkäät


    • Anonyymi

      VAIN JOKA 10:nes LAIHDUTUSKUURI ONNISTUU eli yrityksiä PITÄÄ olla todella paljon JOS haluaa laihtua
      ELI TOISTUVAT LAIHDUTUSKUURIT KANNATTAA .Tuo otsikon väite on täysin väärä aivan niinkuin kaikki muutkin laihdutusjutut yleensä mitä netti on täynnä.

      https://www.kaleva.fi/joka-kymmenes-laihduttaja-onnistuu/2480419

      • Anonyymi

        KYLLÄ.Kun laihduttaa 58ksan vuotta niin siellä on HUOMATTAVA määrä onnistuneita laihdutuskuureja.Pitää vaan äkkiä lihoa takasin että voi taas laihduttaa.Tämä on AINUT toimiva menetelmä.Netti on TÄYNNÄ väärää tietoa mutta MINUN tieto on aina OIKEAA.


    • Anonyymi

      faranak halanalaan luotan kuin betoniseinään

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe