Vanhurskautuminen

Anonyymi

Miten ymmärrätte vanhurskautumisen. Raamattu kertoo siitä että ihminen voi vanhurskautua elämänsä aikana. Käsitättekö erakkoelämän kallioluolissa ainoanana keinona tulla vanhurskaaksi? Jos olette erimieltä, kertokaa miten ihminen voi tulla vanhurskaaksi elämällä ihmisten keskuudessa.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielestäni vanhurskautuneita ihmisiä elää keskuudessamme. Mistä heidät tunnistaa? Ei mistään. Eivät kerro kenellekään siitä mitä kokevat vuorovaikutuksesta Kristuksen ja itsensä välillä. Nuo salaisuuksiensa kanssa elävät eivät ole loistaneet parrasvaloissa,, eivät ole vallanneet etusijoja kirkossa.

    • Anonyymi

      > Jos olette erimieltä, kertokaa miten ihminen voi tulla vanhurskaaksi elämällä ihmisten keskuudessa.

      tällä periaatteella:

      "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

      "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."
      Joh. 1:12-13

      "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
      Joh. 6:63

      "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa". Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä."
      Joh. 3:3-7

      Eli, niiden sanojen kautta, jotka Jeesus julisti, ihmisessä voi tapahtua muutos vanhurskaaksi.

    • Anonyymi

      Mitä järkeä on käyttää sanaa, jota kukaan ei käytä arkikielessä? Jos Kristus oli ihminen ja nousi kuolleista, silloin Hänen synnyttämäänsä todellisuutta pitää voida kuvailla täysin tavallisin, arkisin tai vähintäänkin ymmärrettävin sanoin.

      Vanhurskautuminen tarkoittaa syyllisyydestä vapautumista.

      Me vapaudumme itse kukin syyllisyydestä, kun tajuamme, että Jumala sovitti jo koko maailman itsensä kanssa Kristuksessa antamalla kaikkien synnit anteeksi.

    • Anonyymi

      Vanhurskaaksi voi tulla elämällä Jumalan tahdon mukaista elämää, ja sehän on mahdollista maailmassa asuville yhtä lailla kuin luostarikilvoittelijoille ja erakoillekin. Ortodoksisen kirkon kielenkäytössä vanhurskaaksi nimitetään pyhittyneitä maallikkoja, esimerkkeinä vaikkapa Vanhan Testamentin vanhurskas Job ja Herran esivanhemmat vanhurskas Joakim ja Anna ja monet muut, jotka eivät siis olleet luostarikilvoittelijoita eli pyhittäjiä, profeettoja, marttyyreja tms.

      • Anonyymi

        Toki on muitakin, - ihan nykyajassa!
        Keksikää ajankohtaisempia esimerkkejä.

        Voi olla naapurin Miina, vaikka ei sitä huutelekkan muille.


    • Anonyymi

      Ja toisinperin: onko jonkun toisen erakkoelämä jollekin ongelma? Mitä se ketään haittaa, vaikka joku viihtyisi erakkona, vaikka ei olisi edes uskova. Usein kaupungeissa elävät aiheuttavat muille enemmän haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      252
      2463
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1119
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe