Rulla/profiilipurjeeseen purjerenkaat

Anonyymi

En ole ainakaan vielä törmännyt vastaavaan ja koska äskettäin vaihdoin rullalaitteen pelkkään vanttiin, niin jäi tuo rullapurje käyttämättömäksi.

Mietin, että pystyykö rullalle/profiilille tarkoitettuun purjeen etuliikkiin lisätä purjerenkaat järkevästi ja millä hinnalla vai pitäisikö pistää vain rullapurje eteenpäin ja etsiä tilalle hakasilla varustettu purje. Kyseessä ainakin omaan makuuni hyvä genua ja pitäisi saada se jälleen käyttöön vähän kevyemmille tuulille.

36

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saahan siihen toki hakaset laitettua, eikä varmasti maksa paljon. Jos on ns. reivitäyte niin se toki kannattaa myös poistaa.

    • Anonyymi

      Ei sellainen vaihtoehto tullut mieleen, että teettäisit uuden purjeen?

      Tosin taitaa kohta rättien hinnatkin ampua katosta läpi - moni purjehtii kohta vanhoilla kalsareilla...

      • Anonyymi

        Vanha genuani oli omaan tuntumaan ainakin todella hyvä, joten turhaan sitä mennä vaihtamaan, jos vain renkaat saisi teetettyä siihen. Muutenkin en kilpapurjehdi, joten käytetyt purjeet sopii vallan mainiosti omaan käyttöön, eikä tulotasoni riitä vielä siihen, että pystyisin heittämään pari tonnia uuteen purjeeseen, minkä kyllä mielellään tekisin, jotta ei purjeompelu lopu tyystin Suomesta.


    • Anonyymi

      Ihmettelen vain, miksi poistit rullalaitteen, kun myöhemmin sanot, ettet kilpapurjehdi? Halu pärjätä kilpailussa (mikä sinänsä on typerää) kun on oikeastaan ainut mitenkään järkevä peruste olla ilman rullaa keulalla.

      • Anonyymi

        En ole aloittaja, enkä nykyisellä veneelläni kilpaile. Silti harkitsen minäkin rullalaitteen poistamista. En ehkä nyt kuitenkaan poista, kun rullaan hyväkuntoiset siihen suunnitellut fokka ja genua. Sitten ajankohtaisempaa, kun taas aika hankkia uusia purjeita.

        Poistamisen motivaattorina ihan vain se, että purjeen vaihtaminen hakasten kanssa on ihan älyttömän paljon helpompaa kuin ilman. Foilista ulos vedetyn purjeen laskostaminen yksin kannella on todella hankalaa. Hakasten kanssa sen sijaan sujuu hetkessä.

        Toki toimintavarmuuskin paranee hakasiin siirtyessä, mutta eipä omalle kohdalle ole rullankaan kanssa mitään ongelmia osunut. Lisäbonuksena vielä sekin, että paatti pysyy keulasta ankkuroituna nätimmin aloillaan, kun keulan tuulipinta pienenee merkittävästi. Nykyään tuulisemmassa paikassa joudun joko kiskomaan purjeen rullalta alas tai ankkuroimaan perästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole aloittaja, enkä nykyisellä veneelläni kilpaile. Silti harkitsen minäkin rullalaitteen poistamista. En ehkä nyt kuitenkaan poista, kun rullaan hyväkuntoiset siihen suunnitellut fokka ja genua. Sitten ajankohtaisempaa, kun taas aika hankkia uusia purjeita.

        Poistamisen motivaattorina ihan vain se, että purjeen vaihtaminen hakasten kanssa on ihan älyttömän paljon helpompaa kuin ilman. Foilista ulos vedetyn purjeen laskostaminen yksin kannella on todella hankalaa. Hakasten kanssa sen sijaan sujuu hetkessä.

        Toki toimintavarmuuskin paranee hakasiin siirtyessä, mutta eipä omalle kohdalle ole rullankaan kanssa mitään ongelmia osunut. Lisäbonuksena vielä sekin, että paatti pysyy keulasta ankkuroituna nätimmin aloillaan, kun keulan tuulipinta pienenee merkittävästi. Nykyään tuulisemmassa paikassa joudun joko kiskomaan purjeen rullalta alas tai ankkuroimaan perästä.

        Jaa. Minä päätän keväällä, laitanko genoan vai st-fokan. Kesän aikana turha vaihdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Minä päätän keväällä, laitanko genoan vai st-fokan. Kesän aikana turha vaihdella.

        Niinpä, keväällähän sen näkee miten kesällä tuulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, keväällähän sen näkee miten kesällä tuulee.

        Väliäkö sillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väliäkö sillä?

        No eipä tietenkään kun purje rullalla päristellään dieselillä menemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, keväällähän sen näkee miten kesällä tuulee.

        Tietäähän sen, mihin aikoo suunnata. Jos saaristoon, st-fokka. Jos avomerelle ja esim. Viron puolelle, genoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietäähän sen, mihin aikoo suunnata. Jos saaristoon, st-fokka. Jos avomerelle ja esim. Viron puolelle, genoa.

        Ihan vaan Turunmaan saaristossakin on tilanteesta riippuen tullut käytettyä genoaa, fokkaa, myrskyfokkaa tai joskus harvemmin spinnua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan Turunmaan saaristossakin on tilanteesta riippuen tullut käytettyä genoaa, fokkaa, myrskyfokkaa tai joskus harvemmin spinnua.

        Älä jauha skeidaa. Myrskyfokka Turunmaan saaristossa? Jos keli sellaista edellyttäisi, silloin pysytään satamassa. Kusipää pitää olla, jos silloin ulos lähtee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jauha skeidaa. Myrskyfokka Turunmaan saaristossa? Jos keli sellaista edellyttäisi, silloin pysytään satamassa. Kusipää pitää olla, jos silloin ulos lähtee.

        En jauha skeidaa. Kakkosreivi isoon ja myrskyfokka eteen ja mukavasti kulkee vähän reippaammassa kelissä. Pelkällä isolla ei oikein kulje balanssissa, eikä pelkällä fokallakaan. Miksi pitäisi jäädä satamaan kun on mitä parhain veneilykeli moottoriveneiden pysyessä satamassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jauha skeidaa. Kakkosreivi isoon ja myrskyfokka eteen ja mukavasti kulkee vähän reippaammassa kelissä. Pelkällä isolla ei oikein kulje balanssissa, eikä pelkällä fokallakaan. Miksi pitäisi jäädä satamaan kun on mitä parhain veneilykeli moottoriveneiden pysyessä satamassa?

        Siksi, että täysjärkisen ihmisen mielestä ei ole mikään "normaali veneilykeli" vaan myrsky. Mutta kiipeäväthän ne jotkut kusipäät Everestillekin. Olisi kuitenkin ihmiskunnalle ja ympäristöllekin parempi, että kaltaisesi poistettaisiin määrätietoisesti geenipoolista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, että täysjärkisen ihmisen mielestä ei ole mikään "normaali veneilykeli" vaan myrsky. Mutta kiipeäväthän ne jotkut kusipäät Everestillekin. Olisi kuitenkin ihmiskunnalle ja ympäristöllekin parempi, että kaltaisesi poistettaisiin määrätietoisesti geenipoolista.

        Jos veneessä kerran on katsastusvarusteena myrskyfokka niin toki sitä kannattaa käyttää. Katsastamattomalla taas muutenkaan ei kannata mennä merelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, että täysjärkisen ihmisen mielestä ei ole mikään "normaali veneilykeli" vaan myrsky. Mutta kiipeäväthän ne jotkut kusipäät Everestillekin. Olisi kuitenkin ihmiskunnalle ja ympäristöllekin parempi, että kaltaisesi poistettaisiin määrätietoisesti geenipoolista.

        Ei myrsky ole edellytys myrskyfokan käytölle yhtään sen enempää kuin myrskylyhdyn käytölle.


    • Anonyymi

      Kuinkahan lienee katsastuksessa, jos vene on aiemmin katsastettu rullagenoan kanssa ja sitten ihan yht'äkkiä keulassa onkin pelkkä harusvaijeri, meneeköhän enää läpi?
      Asiana tuo on sama kuin että automaattinen pilssipumppu poistetaan ja ainoastaan manuaalinen jätetään.
      En pysty ymmärtämään tätä downgreidaamista. Siinä ei ole mitään tolkkua.

      • Anonyymi

        Katsastuksessa ei todellakaan listailla mitään rullalaitteita :).

        Toinen juttu on, että se sun automaattinen pilssipumppusi pukin kullit toimi kun pitäisi.
        Manuaalinen toimii aina - jos sitä ehjässä veneessä nyt koskaan tarvitsee.

        Puuveneitä ei lasketa tähän, nehän eivät pidä vettä muuten kuin ollessaan sisällä kuivassa


      • Anonyymi

        Sulle sekin on downgreidaamista kun otat fillarista apupyörät pois.


      • Anonyymi

        Pitää olla myös kovan tuulen purje, ainakin kakkosluokassa. Rullapurje kelpaa sellaiseksi, mutta pelkkä genua ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastuksessa ei todellakaan listailla mitään rullalaitteita :).

        Toinen juttu on, että se sun automaattinen pilssipumppusi pukin kullit toimi kun pitäisi.
        Manuaalinen toimii aina - jos sitä ehjässä veneessä nyt koskaan tarvitsee.

        Puuveneitä ei lasketa tähän, nehän eivät pidä vettä muuten kuin ollessaan sisällä kuivassa

        Meillä seuran katsastuksessa tarkastetaan genoan profiilin kunto. Genoa määrätään laskettavaksi ja nostettavaksi.
        Jos seuraavana keväänä profiili puuttuisi, katsastaja epäilisi profiilin vioittuneen ja purjehtija-alamaisen pyrkivän salaamaan asian katsastuksessa.
        Veneen vikojen korjaaminen vioittuneita komponentteja poistaen ei ole sallittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä seuran katsastuksessa tarkastetaan genoan profiilin kunto. Genoa määrätään laskettavaksi ja nostettavaksi.
        Jos seuraavana keväänä profiili puuttuisi, katsastaja epäilisi profiilin vioittuneen ja purjehtija-alamaisen pyrkivän salaamaan asian katsastuksessa.
        Veneen vikojen korjaaminen vioittuneita komponentteja poistaen ei ole sallittua.

        Mit jos uusii koko tikin ja siitä tulee kokoonpanoltaan erilainen. Vaikkapa rulla jätetään pois? Pitää varmaan erota seurasta?


    • Anonyymi

      Ok, homma lähti näköjään taas laukalle, kuten käytännössä jokainen purjehdukseen liittyvä keskustelu tällä palstalla, mutta haluaisin vain tietää, että pystyykö ne purjerenkaat teetättää rullapurjeeseen tarpeeksi lähelle etuliikkiä, jotta purje olisi kuitenkin vielä käytettävissä rullalaitteessa ja että standardihakaset vielä yltäisi purjerenkaasta purjeen etuliikkiin yli.

      Ja tosiaan, vaihdoin rullalaitteen pois, koska sen vaijeri oli lähtenyt avautumaan kunnolla ja jouduin purkamaan koko rullalaitteen vaijeri ympäriltä pois, koska sitä ei saanut vetämällä pois. Lopulta, rullalaitteen kunto osoittautui heikoksi ja halusin muutenkin kokeilla perinteisillä purjeilla purjehtimista, sekä elettiin vesillelaskun aikoja, joten pelkkä vaijeri oli nopeampi ja helpompi ratkaisu purjehdusvalmiutta ajatellen. Siirtopurjehdus on nyt takana ja ei ne perinteiset purjeet sen työläämpiä ole, tietenkin vaatii nyt sen, että on kaveri siellä kannella laskostamassa sitä purjetta, kun sen laskee, mutta en muutenkaan purjehdi yksin, että on aina ainakin yksi kaveri lisäkseni mukana.

      • Anonyymi

        Pätevä perustelu purulle ja kohtalainen sillekin, ettet uutta ainakaan vielä laittanut :)

        Ylempänä oleva keskustelu vaihdon järkevyydestä heijastelee nähdäkseni lähinnä sitä, että ihmisillä on erilaisia lähestymistapoja purjehdukseen. Paljon yksinpurjehdusta harrastavalle esimerkiksi rulla on ehdoton etu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pätevä perustelu purulle ja kohtalainen sillekin, ettet uutta ainakaan vielä laittanut :)

        Ylempänä oleva keskustelu vaihdon järkevyydestä heijastelee nähdäkseni lähinnä sitä, että ihmisillä on erilaisia lähestymistapoja purjehdukseen. Paljon yksinpurjehdusta harrastavalle esimerkiksi rulla on ehdoton etu.

        "Paljon yksinpurjehdusta harrastavalle esimerkiksi rulla on ehdoton etu."

        Tavallaan joo, mutta toisaalta juuri yksinpurjehduksen takia luopuisin rullasta. Purjeen vaihtaminen rullan foiliin yksin on vaikeaa, koska se irtonaiseen purjeen laskostaminen kannella yksin on haastavaa. Hakaspurjeen laskostaminen onnistuu ihan näppärästi yksinkin.

        Riippuu toki veneestä miten kova tarve on vaihtaa purjetta. Omassani genua on aivan liian iso kovaan keliin ja toisaalta fokalla ei kevyessä tee mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paljon yksinpurjehdusta harrastavalle esimerkiksi rulla on ehdoton etu."

        Tavallaan joo, mutta toisaalta juuri yksinpurjehduksen takia luopuisin rullasta. Purjeen vaihtaminen rullan foiliin yksin on vaikeaa, koska se irtonaiseen purjeen laskostaminen kannella yksin on haastavaa. Hakaspurjeen laskostaminen onnistuu ihan näppärästi yksinkin.

        Riippuu toki veneestä miten kova tarve on vaihtaa purjetta. Omassani genua on aivan liian iso kovaan keliin ja toisaalta fokalla ei kevyessä tee mitään.

        Mulla taas on sama asenne kuin toisella (tai toisilla, hitto näistä tietää) kommentaattorilla tuolla ylempänä: en hevin viitsi vaihdella keulapurjetta kauden aikana. Sillä mennään, mitä vesillelaskun jälkeen tuli keulalle laitettua. Yleensä se on st-fokka, mutta genoan olen laittanut silloin, kun kesälomareissun suunnitelmana on ollut Suomen saaristoa kauemmas lähtö. St-fokka on luoviessa aivan lyömätön, kun ei tarvitse kuin ruoria käännellä.
        Niin kovaan keliin ei viitsi edes lähteä, että genoa olisi liian iso. Ja toisaalta, jos on niin kevyt tuuli, ettei fokalla kulje ollenkaan, niin aina voi käynnistää koneen, jos on tunne, että aika alkaa loppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla taas on sama asenne kuin toisella (tai toisilla, hitto näistä tietää) kommentaattorilla tuolla ylempänä: en hevin viitsi vaihdella keulapurjetta kauden aikana. Sillä mennään, mitä vesillelaskun jälkeen tuli keulalle laitettua. Yleensä se on st-fokka, mutta genoan olen laittanut silloin, kun kesälomareissun suunnitelmana on ollut Suomen saaristoa kauemmas lähtö. St-fokka on luoviessa aivan lyömätön, kun ei tarvitse kuin ruoria käännellä.
        Niin kovaan keliin ei viitsi edes lähteä, että genoa olisi liian iso. Ja toisaalta, jos on niin kevyt tuuli, ettei fokalla kulje ollenkaan, niin aina voi käynnistää koneen, jos on tunne, että aika alkaa loppua.

        Omilla kriteereillä täysin mahdoton yhtälö, että ST-fokka riittäisi kevyessä samassa veneessä, jossa genua ei ole koskaan (usein) liikaa hyvässä purjehduskelissä.

        ST-fokka on varsin pieni, kun kiskon pitää mahtua maston edestä. Valtava ero täyskokoiseen fokkaan.

        Omassa veneessä rullafokalla pärjää hyvin 2-12 m/s tuulet. ST-fokalla ei pärjäisi alle 5 m/s tuulissa ja genualla ei pärjäisi yli 6 m/s tuulissa.

        Jossain toisessa veneessä genualla pärjää 10 m/s tuulessakin, mutta se sama ei sitten liiku "mihinkään" ST-fokalla edes 5 m/s tuulessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omilla kriteereillä täysin mahdoton yhtälö, että ST-fokka riittäisi kevyessä samassa veneessä, jossa genua ei ole koskaan (usein) liikaa hyvässä purjehduskelissä.

        ST-fokka on varsin pieni, kun kiskon pitää mahtua maston edestä. Valtava ero täyskokoiseen fokkaan.

        Omassa veneessä rullafokalla pärjää hyvin 2-12 m/s tuulet. ST-fokalla ei pärjäisi alle 5 m/s tuulissa ja genualla ei pärjäisi yli 6 m/s tuulissa.

        Jossain toisessa veneessä genualla pärjää 10 m/s tuulessakin, mutta se sama ei sitten liiku "mihinkään" ST-fokalla edes 5 m/s tuulessa.

        2 m tuulessa ei kiinnosta edes yrittää. 3 m jos tulee aika sivulta, niin st-fokankin kanssa liikkuu jotenkuten, genoalla n. neljää solmua. Siitä eteenpäin ei sitten nopeudessa ole niin suurta eroa, että se aiheuttaisi minulle päänsärkyä, tokihan genoalla kovempaa kulkee. En toisaalta ole varsinaisesti löytänyt ylärajaa genoalle. Mukavuusero on minulle ratkaisevaa: genoa sopii kryssille, jos vendojen väli mitataan meripeninkulmissa eikä metreissä... Siksi saaristoon aina st-fokka.
        En ihan hahmottanut tuota erotteluasi rullafokka/st-fokka, kyllä minulla on st-fokka rullalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 m tuulessa ei kiinnosta edes yrittää. 3 m jos tulee aika sivulta, niin st-fokankin kanssa liikkuu jotenkuten, genoalla n. neljää solmua. Siitä eteenpäin ei sitten nopeudessa ole niin suurta eroa, että se aiheuttaisi minulle päänsärkyä, tokihan genoalla kovempaa kulkee. En toisaalta ole varsinaisesti löytänyt ylärajaa genoalle. Mukavuusero on minulle ratkaisevaa: genoa sopii kryssille, jos vendojen väli mitataan meripeninkulmissa eikä metreissä... Siksi saaristoon aina st-fokka.
        En ihan hahmottanut tuota erotteluasi rullafokka/st-fokka, kyllä minulla on st-fokka rullalla.

        Rullafokkani on yli 100% eli kulma tulee reilusti maston taakse, mikä ei ole mahdollista ST-fokalla, vaan siitä on pakko tehdä reilusti pienempi. Jos vielä on rullapurjekin, tilanne on pahempi, koska edes ylhäälle ei saa täyttä kokoa ilman kunnon lattoja. Pysty- tai rullalatoilla ahvenselkää saa varsin rajallisesti.

        Genuaa veneessä ei ole lainkaan.

        3 m/s tuulessa mennään kryssillä lähes 5 kn ja sivutuulessa lähes 6 kn. Ei tule mieleenkään käynnistää konetta. 2 m/s tuulessa tippuu tuosta vauhdista 1-2 kn ja tilanteesta riippuen purjehditaan tai ajetaan koneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rullafokkani on yli 100% eli kulma tulee reilusti maston taakse, mikä ei ole mahdollista ST-fokalla, vaan siitä on pakko tehdä reilusti pienempi. Jos vielä on rullapurjekin, tilanne on pahempi, koska edes ylhäälle ei saa täyttä kokoa ilman kunnon lattoja. Pysty- tai rullalatoilla ahvenselkää saa varsin rajallisesti.

        Genuaa veneessä ei ole lainkaan.

        3 m/s tuulessa mennään kryssillä lähes 5 kn ja sivutuulessa lähes 6 kn. Ei tule mieleenkään käynnistää konetta. 2 m/s tuulessa tippuu tuosta vauhdista 1-2 kn ja tilanteesta riippuen purjehditaan tai ajetaan koneella.

        Myönnän vähän ihmetteleväni, mikä hemmetin kilpapulkka sinulla on. Mikään tuntemani cruiseri, siis perhe-/lomailukäyttöön suunniteltu vene ei kulje tuollaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän vähän ihmetteleväni, mikä hemmetin kilpapulkka sinulla on. Mikään tuntemani cruiseri, siis perhe-/lomailukäyttöön suunniteltu vene ei kulje tuollaisia.

        Mikä tahansa reilut 30-jalkainen C/R-vene 2000-luvulta kulkee tuon verran, jos on oikeat purjeet ylhäällä ja osaa ne kohtuu hyvin trimmata. Siis vaikkapa First, Dehler, X, FG tai Arcona.


    • Anonyymi

      Olisi vintillä ylimääräinen Tuff Luff jonka avulla voit käyttää nykyistä purjetta suoraan. Jäi ylimääräiseksi kun vaihdoin rullapurjeeseen aikoinaan.

      • Anonyymi

        Jäi sanomatta että oli Inferno 28.ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi sanomatta että oli Inferno 28.ssa.

        Tuossa veneessä on syytä olla fokka tai ainakin rullareivaus genualle.

        Oliko sinulla siis jo fokka hakasilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi sanomatta että oli Inferno 28.ssa.

        Moi, jos olen oikein ymmärtänyt, niin Tuff Luff on jonkin sortin profiili, mikä asennetaan harusvaijerien ympärille? Itseltäni löytyy Fokka ja myrskyfokka hakasilla, joten tarkoitus olisi saada vielä genuakin hakasille ja sitä tässä olen miettinyt, että pystyykö ne toteuttaa rullapurjeeseen niin, että sitä voisi kuitenkin vielä mahdollisesti tulevaisuudessa rullalaitteessa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, jos olen oikein ymmärtänyt, niin Tuff Luff on jonkin sortin profiili, mikä asennetaan harusvaijerien ympärille? Itseltäni löytyy Fokka ja myrskyfokka hakasilla, joten tarkoitus olisi saada vielä genuakin hakasille ja sitä tässä olen miettinyt, että pystyykö ne toteuttaa rullapurjeeseen niin, että sitä voisi kuitenkin vielä mahdollisesti tulevaisuudessa rullalaitteessa käyttää.

        Purjeen saa etustaagiin kiinni ainakin hakasilla, hihnalukoilla, vetoketjulla ja narulenkeillä. Kaikki nuo voi lisätä jälkikäteen foiliin tarkoitettuun purjeeseen poistamatta liikkinarua.

        Hakaset tietysti pitää poistaa ennen kuin saa taas foiliin. Muutkin vaihtoehdot lienee parasta poistaa. Hihnat ja vetoketju ommellaan purjeeseen. Hakasille ja narulenkeille yleensä tehdään purjerengas.

        On myös ruuvikiinnitteisiä hakasia. Minulla olevissa ei voi purjeessa olla liikkinarua. Ehkä niitä on myös liikkinarun kanssa toimivia. Nuo mun olisi helppo itse laittaa ja poistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe