Kokemuksia hoito-hoivakodeista

Anonyymi

Läheiseni on hoitokodissa. Oltiin onnellisia hyvästä hoitopaikasta. Kaikki oli alussa hyvin , sitten alkoi kiusaaminen. Läheiseni omahoitaja kaverinsa kanssa teki pientä kiusaa, heistä se oli hauskaa, mutta minusta ei. Soitin johtajalle, kaveri joutui ilmeisesti toiselle osastolle. Omahoitajalle sanoin että hän on läheiseni omahoitaja ja en luota häneen, olisi silloin pitänyt pyytää vaihtoa. Minua vaivasi etten tuntenut hoitajia nimeltä , sanoin muutaman kerran, minua saa sanoa Leenaksi ei reagointia En tiedä vieläkään kuin muutaman nimen. Yksi hoitaja tuli juttelemaan, että siellä kohdellaan kovakouraisesti asiakkaita. Nämä ovat vain alkusoittoa. Itse en pystynyt nukkumaan kunnolla. Kaikkea muutakin on tapahtunut. Olen jutellut toisten omaisten kanssa ja eivät ole ihan tyytyväisiä.
En rupea kirjoittamaan romaania. Toivottavasti saisin joltain vinkkiä, josta saisin Voimia jatkaa.

23

2686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lopetetaan laitokset, niin vanhuksia ei enää niissä kiusata!

    • Ilmeisesti kiusaaminen oli hoitajien aikaansaamaa?
      Nimimerkki "lopetetaan hoivakodit anonyymi tuo esiin sen asian
      että kuolee ennenkuin hoivakotiin joutuu".

      Kaikki tiedämme että hoivakodeissa on hoitajapula.
      Mikäli kuitenkin hoiva henkilökunnalla on resusseja
      siis kiusata asiakkaita se ei mene juridisesti oikein!

      Yksi mahdollisuus on rikosilmoitus josta ilmenee
      hoitajien väärinkäytös?

      Et tosin ilmoittanut onko hoitopaikka kunnallinen
      vai yksityinen?

      • Anonyymi

        Yksityinen. Espoon palveluseteli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityinen. Espoon palveluseteli.

        Läheiselleni jää 164e kuukaudessa jolla pitää ostaa lääkkeet (alle 50e korvataan),
        vaatteet shamppoot ja kaikki tarvitava. Oli kunnallinen tai yksityinen hoitokoti. Hoitomaksuun ja vuokraan menee kaikki. Sitten on nämä varakkaiden hoitokodit jossa maksetaan kaikesta erikseen.


    • Anonyymi

      Muutama pointti:

      Minkälaista "kiusaamista"?
      Todellista, vaiko sellaista, jonka läheisesi kokee kiusaamiseksi?
      Kyllähän moni kokee ihan jo vaikka kuntouttavan työotteen kiusaamisena, kun ei saa maata sängyssä päivät pitkät.

      Mitä ihmettä teet kaikkien hoitajien nimillä?
      Periaatteessa hoitajan tulee kertoa nimensä, mutta jos et ole ko. asukkaan niin läheinen, että sinut on yhteyshenkilöksi nimetty (siinä tapauksessa tottakai tietäisit omahoitajan nimen jo hoitokokouksen tiimoilta), niin mitäpä ne nimet sinulle kuuluvatkaan? Työntekijöilläkin on oikeus yksityisyyteen.

      Hetkeäkään en usko, että joku hoitajista olisi tullut sinulle, asukkaan "läheiselle", kertomaan takon kovakouraisista otteista.
      Muista, että tuollaiset turhat valheet romuttavat koko tarinan uskottavuutta.

      • Anonyymi

        Hoivakodit ovat nykyään "hoivaleirejä"....niin paljon ihmiset niissä kärsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoivakodit ovat nykyään "hoivaleirejä"....niin paljon ihmiset niissä kärsivät.

        Unohdit mainita, millaisella kokemuksella tietosi esität. - Nm. Luulotauti on paha pipi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit mainita, millaisella kokemuksella tietosi esität. - Nm. Luulotauti on paha pipi

        Niinhän ne aina unohtavat.

        Kyllähän ihmiset kärsivät hoivalaitoksissakin; on sairauksia, toimintakyvyn menetystä, kipuja, suruja... ihan kuin olisi missä tahansa muualla.

        Minä hoitajana näen paljon enemmän hymyjä ja nauruja, kiitollisuutta siitä että joku pitää huolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän ne aina unohtavat.

        Kyllähän ihmiset kärsivät hoivalaitoksissakin; on sairauksia, toimintakyvyn menetystä, kipuja, suruja... ihan kuin olisi missä tahansa muualla.

        Minä hoitajana näen paljon enemmän hymyjä ja nauruja, kiitollisuutta siitä että joku pitää huolta.

        Yeap, mutta ne ovatkin asioita, joita epäkiitollinen ei näe. Tai oikeammin, ei tahdo nähdä. - Nm. Kulkevat läpyt ohimoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoivakodit ovat nykyään "hoivaleirejä"....niin paljon ihmiset niissä kärsivät.

        Kerro toki kuinka he kärsivät. Ehkä haluaisit itse hoitaa vanhempasi kotioloissa niin heidän ei tarvitsisi "kärsiä". Peset perseet ja vaihdat vaipat siivoten myös siinä sivussa kotisi vanhempasi levittämista eritteistä. Kuuntelet muistisairaan jatkuvaa marinaa ja pidät kotisi ovet myös siältä lukittuna ettei vanhus pääse karkuteille. Keittiö on myös pidettävä lukittuna siellä olevien terävien esineiden ja vesipisteen/hellan aiheuttamien riskitekijöiden vuoksi. Ja hauskaahan se on vain silloin tällöin väistellä kiukkuisen isin/äiskän nyrkin iskuja. Syötät viisi ateriaa päivässä ja muistat vahtia myös yöaikaan harhailevaa omaistasi. Saniteettitilat kotonasi ovat tietysti esteettömiä ja riittävän tilavia tarvittavan potilasnostimen käyttöön, vai ihan käsivoiminko siirtelet yli kynnysten ja nostat pytylle tai pesualustalle. Ei ongelmaa vai ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki kuinka he kärsivät. Ehkä haluaisit itse hoitaa vanhempasi kotioloissa niin heidän ei tarvitsisi "kärsiä". Peset perseet ja vaihdat vaipat siivoten myös siinä sivussa kotisi vanhempasi levittämista eritteistä. Kuuntelet muistisairaan jatkuvaa marinaa ja pidät kotisi ovet myös siältä lukittuna ettei vanhus pääse karkuteille. Keittiö on myös pidettävä lukittuna siellä olevien terävien esineiden ja vesipisteen/hellan aiheuttamien riskitekijöiden vuoksi. Ja hauskaahan se on vain silloin tällöin väistellä kiukkuisen isin/äiskän nyrkin iskuja. Syötät viisi ateriaa päivässä ja muistat vahtia myös yöaikaan harhailevaa omaistasi. Saniteettitilat kotonasi ovat tietysti esteettömiä ja riittävän tilavia tarvittavan potilasnostimen käyttöön, vai ihan käsivoiminko siirtelet yli kynnysten ja nostat pytylle tai pesualustalle. Ei ongelmaa vai ?

        Aika mukavasti juttelet muistisairaan päivän kulusta. Toivottavasti et ole hoitoalalla. Itse ole päivittäin tehnyt noi kaikki asiat ja hoitamiset, vaikka isäni asuu hoivakodissa. En todellakaan koe sitä rankaksi ja jos en olisi töissä voisin häntä hoitaa vaikka ympäri vuorokauden. Hänhän on muistisairas eikä todellakaan itse ymmärrä minkälaisella päällä sattuu olemaan. Aika halventavaa puhetta sinulta. Nyt puhut vain todella pienestä osasta muistisairaita. Jos lääkitys oikeanlainen eikä kukaan huumaa tiedottamaan tilaan. Niin suurimmaksi osaksi pärjäävät Aika monissa asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika mukavasti juttelet muistisairaan päivän kulusta. Toivottavasti et ole hoitoalalla. Itse ole päivittäin tehnyt noi kaikki asiat ja hoitamiset, vaikka isäni asuu hoivakodissa. En todellakaan koe sitä rankaksi ja jos en olisi töissä voisin häntä hoitaa vaikka ympäri vuorokauden. Hänhän on muistisairas eikä todellakaan itse ymmärrä minkälaisella päällä sattuu olemaan. Aika halventavaa puhetta sinulta. Nyt puhut vain todella pienestä osasta muistisairaita. Jos lääkitys oikeanlainen eikä kukaan huumaa tiedottamaan tilaan. Niin suurimmaksi osaksi pärjäävät Aika monissa asioissa.

        Yhden helpon muistisairaan hoitaminen on aivan eri asia kuin kymmenen vaikean hoiva- / hoitolaitoksessa. Jotta voisitko miettiä ensin, ennen kuin halveeraat ehkä ammattilaisen kokemusta raadollisesta kertomuksestaan siitä, mitä työ on oikeasti.


    • Anonyymi

      Jompi kumpi on ensin ja sitä ei voi valita. Hoiva tai hoito 😁

    • Anonyymi

      Kyllähän suomessa on jo unohdettu arvokas kuolema...sen tulee huomaamaan jokainen kohdallaan,koska jokainen kuolee,aivan varmasti.

      • Anonyymi

        Sitten pitäisi vielä tietää, mitä "arvokas kuolema" sulle meinaa. Se voi olla toiselle toista ja jollekin muulle aivan muuta. - Nm. Vuosikausia odotuttaminen ei tee siitä arvokasta


    • Anonyymi

      Olin töissä. Pumppasivat vanhukset lääkkeitä täyteen. Itse olin keittiötöissä.

      • Anonyymi

        Olen ollut hoitaja ja myös keittiössä kun kun keittiö keikkalainen on ollut kädetön tumpelo. Lääkkeitä olen annostellut ja jakanut toisin kuin sinä keittiössä. Ne pumpattavat lääkkeet ovat olleet pääasiassa verenpaine, sydän, kipu, muistisairauden hidastamiseen, parkinsonin tautiin jne. tarkoitettuja lääkkeitä. Ja joissain tapauksissa hyvin agressiivisille ja levottomille vanhuksille tarkoitettuja lääkkeitä. Mutta sinähän tiedät lääkkeistä kaiken jo keittiökokemuksesi perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut hoitaja ja myös keittiössä kun kun keittiö keikkalainen on ollut kädetön tumpelo. Lääkkeitä olen annostellut ja jakanut toisin kuin sinä keittiössä. Ne pumpattavat lääkkeet ovat olleet pääasiassa verenpaine, sydän, kipu, muistisairauden hidastamiseen, parkinsonin tautiin jne. tarkoitettuja lääkkeitä. Ja joissain tapauksissa hyvin agressiivisille ja levottomille vanhuksille tarkoitettuja lääkkeitä. Mutta sinähän tiedät lääkkeistä kaiken jo keittiökokemuksesi perusteella.

        Hei monesti se levottomuus hoivakodille tarkoittaa, että asukkaat ovat aktiivisia liikkujia. Seurannut touhua yli 2 vuotta. Ei mene kauaa, kun nukkuvat istualtaan ja liikkuminen lopahtaa siihen. Aggressiivisuus ei tarkoita kiukuttelemista jne. Ja sellaiset asukkaat myös rauhoitetaan hiljaisiksi. Sellaista minä ole 2 vuotta nähnyt ja päivittäinen kokemus. Ne tarvittavat oikeat lääkkeet lopetetaan Aika herkästi ja odotetaan voinnin puolesta alamäkeä. Keskimääräinen oleskelu aika ei edes vuotta/asukas. Monta asukasta tullut pirteinä liikkuvina...ja kohta alamäki alkanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei monesti se levottomuus hoivakodille tarkoittaa, että asukkaat ovat aktiivisia liikkujia. Seurannut touhua yli 2 vuotta. Ei mene kauaa, kun nukkuvat istualtaan ja liikkuminen lopahtaa siihen. Aggressiivisuus ei tarkoita kiukuttelemista jne. Ja sellaiset asukkaat myös rauhoitetaan hiljaisiksi. Sellaista minä ole 2 vuotta nähnyt ja päivittäinen kokemus. Ne tarvittavat oikeat lääkkeet lopetetaan Aika herkästi ja odotetaan voinnin puolesta alamäkeä. Keskimääräinen oleskelu aika ei edes vuotta/asukas. Monta asukasta tullut pirteinä liikkuvina...ja kohta alamäki alkanut.

        Yli 2 vuotta seurannut olet...ja nyt pidät itseäsi jonkin sortin asiantuntijana?
        Minä olen geriatrinen sairaanhoitaja, alalta kokemusta 25+ vuotta. Lähdetäänpä siitä liikkeelle.

        Ihminen muuttaa hoivakotiin, kun ei kotonaan yksin enää pärjää. Siinä vaiheessa harvoin ollaan "aktiivisia liikkujia", jotka hoivakodissa olevat vain viettäkseen mukavia eläkepäiviä.

        Suurin osa joutuu hoivakotiin muistisairauden myötä, ja muistisairauksien oireena usein on aggressiivisuus, joka usein on juurikin sitä kiukuttelemista - joissain tapauksissa ihan silkkaa väkivaltaisuutta. Vieläkin yleisempä on se levottomuus; vaellellaan, mennään sinne minne ei kuulu mennä, häiritään ja jopa vaarannetaan kanssaasujia ym.
        Ei ole mahdollista jokaisen liikkeitä seurata joka ikinen hetki tai vaikka olisikin nykytekniikan avulla, ei ole mahdollista olla jokaisen vierellä joka ikinen hetki puuttumassa vaaralliseen, häiritsevään käytökseen.
        Joten se kaikkien parjaama rauhoittaminen on tietyissä tapauksissa välttämätöntä ei ainoastaan asukkaan itsenäsä vaan myös muiden (jopa hoitajien) turvallisuuden kannalta, puhumattakaan ihmisen omasta turvallisuudentunteesta.

        Mainitsemasi alamäki on joka tapauksessa edessä piakkoin. Hoivakotien asukkaat eivät -kuten jo mainitsin- ole nuoria, terveitä ihmisiä, joilla on monia vuosia aktiivista elinaikaa jäljellä. Lääkkeitä ei lopeteta siksi, että "tapetaan vanhuksia", siihen on aina lääkärin perustelema lääketieteellinen syy. Hoitajien tehtävänä on myös seurata lääkkeiden vaikutuksia ja tiedottaa niistä hoitavaa lääkäriä. Et 2 vuoden "seuraamisellasi" ole pätevä tilanteita arvioimaan.


    • Anonyymi

      Johtajien tulisi olla vastuussa millaisia sadisteja palkkaavat työhön.
      Jotkut oikeasti nauttii muiden kiusaamisesta. Ehkä se on jäänyt elämän muodoksi kouluajoilta asti.
      Mutta vastuu on johtajan jos hän ylläpitää keskitysleiriä sadisteineen.

      • Anonyymi

        Ei siellä ole johtoa. Hiiret hyppii pöydillä.


    • Anonyymi

      On hoitajia joilla sydän paikallaan mutta myös niitä jotka vähät välittää tehdä töitään.
      EUTANASIAA ASIA KANSALAISALOITTEISSA , KAIKKI SINN EÄÄNESTÄMÄÄN
      että se mahdollistetaan. EI SUOMALAISISTA VANHUKSISTA KUKAAN VÄLITÄ ,mutta kun matu rajan yli, On konfferenssi vastaanottamassa jakaikki tuet heti pyörimään, asumiseeen , ei huolta sähkölaskuista, terveydenhuollot (hivit jyllää ja muut sukupuolitaudit), lapsilisät, elatusmaksut, vaunut, huonekalut, vaatteet, kengät, pyörät, henkilökuntaa heille vastaanottokeskuksissa ympärivuorokautisesti, kela-ja sossu tätit anteliaasti myöntää maksusitoumuksia kaikkeen, lomamatkat kotimaihinsa. taksikuljetukset, sun muuta ,vanhukset laiminlyötyjä, kotona yksin dementikkoja, sokeita, nälkäisiä ja janoisia litimärkänä vaipoissaan. NIIN VÄÄRIN.

    • Anonyymi

      Jatkaa se.

      Tämän tiedän, että me tulloon jatkossa vielä, ehkä kymmenenkin vuoden piästä vielä näkemäån


      Tånäänkin olen ollut 'kanssasi' jo kahdissa "muistelmissa".

      Niinkuin omissa mielissäni.

      En minäkään sitä kirjoita.

      Puhellaan kai joskus, kun minullakin on siihen riittävästi voimia.vielä ei ole..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      252
      2463
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1119
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe