Miksi eläkeläiset on niin katkeria?

Anonyymi

Eihän ne eläkkeet isoja ole mutta hämmästyttää monen katkeruus. Kuoleman läheisyyskö se pistää mielen vihaiseksi?

24

833

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma vuosikymmenten saamattomuus.
      Eläkkeen määrähän on kaikilla oikein ja laskettu samalla tavalla.

    • Anonyymi

      Olen ollut eläkkeellä 5 vuotta enkä tunne ainoatakaan katkeraa tai vihaista eläkeläistä. Kaikki kaverini lapsuudesta alkaen ovat myös jo eläkkeellä. Työkavereistanikin lähimmät, joiden kanssa lisäksi kokoonnumme aika ajoin yhteiselle lounaalle johonkin ravintolaan. Katkeruudeta tai vihamielisyydestä ei tietoakaan, päinvastoin leppoisan rentoa jutustelua koko ajan.

      Ennemminkin näyttää työelämässä olevien katkeruus ja vihamielisyys olevan huomattavan yleistä.

      Näihin somekeskusteluihin ei pidä tuudittautua uskomaan ja yleistämään niitä vallitseviksi olotiloiksi

      • Anonyymi

        Samaa mieltä olen kanssasi,eipä näy katkeruutta omassa eikä ystäväpiirissä.Itse ollut eläkkeellä reilun neljä vuotta.Kesät kuluvat paljolti mökkeillen ja talvet etelässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä olen kanssasi,eipä näy katkeruutta omassa eikä ystäväpiirissä.Itse ollut eläkkeellä reilun neljä vuotta.Kesät kuluvat paljolti mökkeillen ja talvet etelässä.

        Samoin , paitsi mökki myytiin pois ja nyt olis kiva ostaa Fugesta asunto talveksi , ollan myös just Fuengirolassa oltu osan talvesta, joulukuusta hemikuun loppuun.


    • Anonyymi

      Älä yleistä.naisen työeläke pienempi kuin miehen,en ysin asuvana ole katkera,en katelinen. olen 69v.Ilmaista on ulkoilla ja kykenen nivelrikko povilani sen.halitsen rahan käytön en juo kappi juopona viiniä,kuten useimat eläkeläis naiset kotinsa yksin.ei ihme ovat katkeria kipeitä,märhtivät ex mies ja menyt aika lapsuus ymm. Nyky hetki on ystäväni.en meärehdi menyt. elän olen ja nautin elämäni.väistän nuo ilkeät ihmiset.voin siloin hyvin.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Nauttii siitä mitä on eikä siitä mitä luulee muilla olevan. Naisen eläkkeelle saa yleensä vastineeksi pidemmän elämän ja sinun ikäluokassa yleensä myös miehen maksaman asunnon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Nauttii siitä mitä on eikä siitä mitä luulee muilla olevan. Naisen eläkkeelle saa yleensä vastineeksi pidemmän elämän ja sinun ikäluokassa yleensä myös miehen maksaman asunnon.

        Mitä! Minkä miehen maksaman asunnon, itse olen rivarini maksanut, ei ole ollut mitään miestä maksamaan, mieheni kuoli nuorena.
        Ainakin minun ikäluokkani 67v naiset ovat melkeen kaikki olleet työssä, minäkin tein töitä 41v, ikänä en ole työttömänä ollut, minulla vain yksi lapsi ja olin vuoden äitiyslomalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä! Minkä miehen maksaman asunnon, itse olen rivarini maksanut, ei ole ollut mitään miestä maksamaan, mieheni kuoli nuorena.
        Ainakin minun ikäluokkani 67v naiset ovat melkeen kaikki olleet työssä, minäkin tein töitä 41v, ikänä en ole työttömänä ollut, minulla vain yksi lapsi ja olin vuoden äitiyslomalla.

        Oliko aviomiehesi?
        Jos oli niin kyllä hän sinun asuntoa oli maksamassa lesken eläkkeen osuudessa.
        Jos et saanut leskeneläkettä niin silloin olet asuntosi itse maksanut.

        Muille vinkkinä kaikki eivät saa leskeneläkettä. itse jäin lähes 20v sitten leskeksi enkä saa leskeneläkettä kun tulot liian hyvät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko aviomiehesi?
        Jos oli niin kyllä hän sinun asuntoa oli maksamassa lesken eläkkeen osuudessa.
        Jos et saanut leskeneläkettä niin silloin olet asuntosi itse maksanut.

        Muille vinkkinä kaikki eivät saa leskeneläkettä. itse jäin lähes 20v sitten leskeksi enkä saa leskeneläkettä kun tulot liian hyvät.

        Oli, ja sillon asuimme vuokralla , minä ostin rivarini vasta vuosia mieheni kuoleman jälkeen, enkä saanut mitään leskeneläkettä, koska olin se paremmin tienaava osapuoli, ja mieheni oli sillon opiskelija.


    • Anonyymi

      Ei eläkeläiset mitään katkeria ole, mistä tuolainen tieto, päinvastoin iloisia ja vapaita tekemään mitä haluaa, useimmat matkustelevat , mökkeilevät ja harrastavat millon mitäkin, aika monet terveitä ja reippaita.

      • Anonyymi

        Eläkeläisillä on niin paljon elämänkokemusta ja osaavat olla tyytyväisiä siihen elintasoon ja asuntoon, minkä ovat saaneet hankituksi jo ennen eläkkeelle jäämistä.
        Kun on ollut eläkeläinen jo 12 vuoden ajan, niin voi todeta, että rahat riittää mainiosti
        asunnon ylläpitoon, elämiseen ja harrastuksiin sekä matkusteluun.
        Kun ei vieläkään ole juoppo, niin jää jopa säästöön rahaa sopiviin kohteisiin.
        Ei tarvitse ikinä turvautua osamaksuihin kuluineen, vaan makselee ostokset pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeläisillä on niin paljon elämänkokemusta ja osaavat olla tyytyväisiä siihen elintasoon ja asuntoon, minkä ovat saaneet hankituksi jo ennen eläkkeelle jäämistä.
        Kun on ollut eläkeläinen jo 12 vuoden ajan, niin voi todeta, että rahat riittää mainiosti
        asunnon ylläpitoon, elämiseen ja harrastuksiin sekä matkusteluun.
        Kun ei vieläkään ole juoppo, niin jää jopa säästöön rahaa sopiviin kohteisiin.
        Ei tarvitse ikinä turvautua osamaksuihin kuluineen, vaan makselee ostokset pois.

        Jep, minä olen ollut eläkkeellä melkeen 10 vuotta, ja olen onneksi vielä terve ja hyvässä kunnossa, lopetin röökin polttamisen noin viisi vuotta ennen eläkkeelle pääsyäni, se , jos joku oli hyvä päätös ,niillä säästyneillä rahoilla matkustan joka vuosi kuukaudeksi jonnekin lämpimään , yleensä loppusyksystä.


    • Anonyymi

      jään eläkkeelle ja se on minun päätös mutta monet ystäväni antavat neuvoja että tee vielä töitä. No, enpä jaksa enään tehdä ja nyt kun olen jo kahdeksan vuotta aiemmin haaveillut että se vapaus työstä koittaa ha nyt se on ihan lähellä tuo haaave.
      Eikä terveyskään mikään näin hyvä ole enään. Ovatko kateellisia vai mitä tämä on?

    • Anonyymi

      Tulevaisuus paskavoipoissa jotka ehkä kerran viikossa vaihdetaan varmaa alkaa sapettamaan jo etukäteen.

      Saman ois saanu tekemätttä yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Vaipat on kaikilla edessä, jos elinpäiviä piisaa riittävän kauan. Vielä ’keskenkasvuisille’ se taitaa olla jo nyt murehtimisen arvoista, mutta eläkeläisiilä on jo pitkän elämänkokemuksen vuoksi rauhallinen asenne moiseen mahdolliseen tulevaan vanhuuden vaivaan. Ikä tuo viisautta ja realismia tämänkin osalle...


    • Anonyymi

      Aina vaan ihmettelen, miten eläkeläiset voivat kokea elävänsä elämän parasta aikaa. Minulle tämä eläkkeellä olo on elämäni kamalinta aikaa.

      • Anonyymi

        Riippuu varmasti siitä miten asioihin suhtautuu.
        Jos eläkeläisenä vielä kaipaa esim parikymppisten menohaluja ja elämäntyyliä, niin eihän se varmasti onnistu ja jos siitä katkeroituu, niin varmasti on kamalaa.

        Jos sen sijaan kykenee elämään sitä elämänvaihetta tyytyväisenä, johon ’kuuluu’, niin helposti voi ymmärtää elävänsä elämän parasta aikaa. Onhan eläkeaika leppoisaa ja voi elää oman aikataulunsa mukaan melkoisen helposti. Toimeentulo on turvattu, ei pelkoa irtisanomisista, ei työstressiä, lapset ovat omillaan ja lastenlasten elämässä on helppo olla mukana, kun voi noukkia rusinat eli mukavat asiat lopullisen vastuun ollessa kuitenkin vanhemmilla.
        Tietysti em edellytyksenä on, että terveys ja talous eli työelämäaikana on hankittu kaikki tarpeellinen ja kohtuullinen eläke, on kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu varmasti siitä miten asioihin suhtautuu.
        Jos eläkeläisenä vielä kaipaa esim parikymppisten menohaluja ja elämäntyyliä, niin eihän se varmasti onnistu ja jos siitä katkeroituu, niin varmasti on kamalaa.

        Jos sen sijaan kykenee elämään sitä elämänvaihetta tyytyväisenä, johon ’kuuluu’, niin helposti voi ymmärtää elävänsä elämän parasta aikaa. Onhan eläkeaika leppoisaa ja voi elää oman aikataulunsa mukaan melkoisen helposti. Toimeentulo on turvattu, ei pelkoa irtisanomisista, ei työstressiä, lapset ovat omillaan ja lastenlasten elämässä on helppo olla mukana, kun voi noukkia rusinat eli mukavat asiat lopullisen vastuun ollessa kuitenkin vanhemmilla.
        Tietysti em edellytyksenä on, että terveys ja talous eli työelämäaikana on hankittu kaikki tarpeellinen ja kohtuullinen eläke, on kunnossa.

        Kun ne elämän suuret hankinnat on jo tehty ja vielä suunnitelmallisesti, niin
        eläkeläisen elämä on oikein luppoisaa ja talous on helposti hallinnassa.
        Kokemuksella voi kertoa, että eläkkeellä pystyy tekemään ihan ne samat kun
        aikanaan töissä ollessa kun ei enää ole lainoja rasitteena.
        Mutta ne jotka ovat sössineet taloutensa tai eivät ole käyneet töissä
        ovat varmaan melkoisissa vaikeuksissa ja heidät valtaa katkeruus.
        Silloin ei auta edes pikavippi vaan se jopa pahentaa tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ne elämän suuret hankinnat on jo tehty ja vielä suunnitelmallisesti, niin
        eläkeläisen elämä on oikein luppoisaa ja talous on helposti hallinnassa.
        Kokemuksella voi kertoa, että eläkkeellä pystyy tekemään ihan ne samat kun
        aikanaan töissä ollessa kun ei enää ole lainoja rasitteena.
        Mutta ne jotka ovat sössineet taloutensa tai eivät ole käyneet töissä
        ovat varmaan melkoisissa vaikeuksissa ja heidät valtaa katkeruus.
        Silloin ei auta edes pikavippi vaan se jopa pahentaa tilannetta.

        Kela auttaa takuueläkeläisiä, kunhan vaan hakee kaikki edut.


    • Anonyymi

      Saattaa olla syynä se, että tajuaa eläkkeellä ollessa että vaikka teki yli 45v työtä aamusta iltaan koko valoisan ajan elämästään, niin eläke on laskelmoitu jopa surkealle tasolle. Erittäin monen joutuvat hakemaan elämiseen tukirahoja mitä tehneet jo työssäkin ollessa?
      Eläkekertymää ei maksettu edes koko työssä olemisen ajalta vaan kertymä alkoin vasta 21v ikäisenä?

      • Anonyymi

        Väärää tietoa, työeläkettä kertyi 23 vuoden iästä lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärää tietoa, työeläkettä kertyi 23 vuoden iästä lähtien.

        Se, että eläkettä joskus muinioin alkoi kerryttää vasta 23-vuotiaana, ei varmasti ole syy pieneen eläkkeeseen. Aikaa on ollut yli 40 vuotta ennenkuin saavutti eläkeiän tuon ajan lakien mukaan. Eli tuo aikaisen täyden eläkkeen eli 60% työansioista ansaitseminen on ollut täysin mahdollista. Ja mikä kannatraa myös huomioida, että tuon ajan lakien mukaan eläkekatto oli 60%, jolloin eläkkeen kannalta yli 40 työskentelyvuoden työskentely oli turhaa, kun eläkettä leikattiin eläkekaton vuoksi. Ja sitä paitsi yleensä palkkakin oli melkoisesti pienempi työuran alussa kuin lopussa, joten kertymäkin olisi ollut pienempi, jos kertymän painopistettä olisi siirretty työuran alkupuolen aikaan.,

        Onneksi lait nyt ovat muuttuneet eikä eläkekattoa enää ole ja työeläkettä alkaa ansaitsemaan jo 18 ikävuodesta alkaen.
        Tilalle on tosin tullut elinaikakerroin, joka leikkaa hieman maksettavaa eläkettä, jos keskimääräinen elinikä nousee. Ja onhan se noussut ja elinaikakerroin leikkaakin maksettavaa eläkettä muutaman prosentin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että eläkettä joskus muinioin alkoi kerryttää vasta 23-vuotiaana, ei varmasti ole syy pieneen eläkkeeseen. Aikaa on ollut yli 40 vuotta ennenkuin saavutti eläkeiän tuon ajan lakien mukaan. Eli tuo aikaisen täyden eläkkeen eli 60% työansioista ansaitseminen on ollut täysin mahdollista. Ja mikä kannatraa myös huomioida, että tuon ajan lakien mukaan eläkekatto oli 60%, jolloin eläkkeen kannalta yli 40 työskentelyvuoden työskentely oli turhaa, kun eläkettä leikattiin eläkekaton vuoksi. Ja sitä paitsi yleensä palkkakin oli melkoisesti pienempi työuran alussa kuin lopussa, joten kertymäkin olisi ollut pienempi, jos kertymän painopistettä olisi siirretty työuran alkupuolen aikaan.,

        Onneksi lait nyt ovat muuttuneet eikä eläkekattoa enää ole ja työeläkettä alkaa ansaitsemaan jo 18 ikävuodesta alkaen.
        Tilalle on tosin tullut elinaikakerroin, joka leikkaa hieman maksettavaa eläkettä, jos keskimääräinen elinikä nousee. Ja onhan se noussut ja elinaikakerroin leikkaakin maksettavaa eläkettä muutaman prosentin.

        Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien.


      • Anonyymi

        45v työura ja pieni eläke ei vaan ole samalla ihmisellä, ellei alzheimer kultaa muistoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2762
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      93
      2069
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe