Eihän ne eläkkeet isoja ole mutta hämmästyttää monen katkeruus. Kuoleman läheisyyskö se pistää mielen vihaiseksi?
Miksi eläkeläiset on niin katkeria?
40
1297
Vastaukset
- Anonyymi
Oma vuosikymmenten saamattomuus.
Eläkkeen määrähän on kaikilla oikein ja laskettu samalla tavalla. - Anonyymi
Olen ollut eläkkeellä 5 vuotta enkä tunne ainoatakaan katkeraa tai vihaista eläkeläistä. Kaikki kaverini lapsuudesta alkaen ovat myös jo eläkkeellä. Työkavereistanikin lähimmät, joiden kanssa lisäksi kokoonnumme aika ajoin yhteiselle lounaalle johonkin ravintolaan. Katkeruudeta tai vihamielisyydestä ei tietoakaan, päinvastoin leppoisan rentoa jutustelua koko ajan.
Ennemminkin näyttää työelämässä olevien katkeruus ja vihamielisyys olevan huomattavan yleistä.
Näihin somekeskusteluihin ei pidä tuudittautua uskomaan ja yleistämään niitä vallitseviksi olotiloiksi- Anonyymi
Samaa mieltä olen kanssasi,eipä näy katkeruutta omassa eikä ystäväpiirissä.Itse ollut eläkkeellä reilun neljä vuotta.Kesät kuluvat paljolti mökkeillen ja talvet etelässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä olen kanssasi,eipä näy katkeruutta omassa eikä ystäväpiirissä.Itse ollut eläkkeellä reilun neljä vuotta.Kesät kuluvat paljolti mökkeillen ja talvet etelässä.
Samoin , paitsi mökki myytiin pois ja nyt olis kiva ostaa Fugesta asunto talveksi , ollan myös just Fuengirolassa oltu osan talvesta, joulukuusta hemikuun loppuun.
- Anonyymi
Älä yleistä.naisen työeläke pienempi kuin miehen,en ysin asuvana ole katkera,en katelinen. olen 69v.Ilmaista on ulkoilla ja kykenen nivelrikko povilani sen.halitsen rahan käytön en juo kappi juopona viiniä,kuten useimat eläkeläis naiset kotinsa yksin.ei ihme ovat katkeria kipeitä,märhtivät ex mies ja menyt aika lapsuus ymm. Nyky hetki on ystäväni.en meärehdi menyt. elän olen ja nautin elämäni.väistän nuo ilkeät ihmiset.voin siloin hyvin.
- Anonyymi
Juuri näin. Nauttii siitä mitä on eikä siitä mitä luulee muilla olevan. Naisen eläkkeelle saa yleensä vastineeksi pidemmän elämän ja sinun ikäluokassa yleensä myös miehen maksaman asunnon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Nauttii siitä mitä on eikä siitä mitä luulee muilla olevan. Naisen eläkkeelle saa yleensä vastineeksi pidemmän elämän ja sinun ikäluokassa yleensä myös miehen maksaman asunnon.
Mitä! Minkä miehen maksaman asunnon, itse olen rivarini maksanut, ei ole ollut mitään miestä maksamaan, mieheni kuoli nuorena.
Ainakin minun ikäluokkani 67v naiset ovat melkeen kaikki olleet työssä, minäkin tein töitä 41v, ikänä en ole työttömänä ollut, minulla vain yksi lapsi ja olin vuoden äitiyslomalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä! Minkä miehen maksaman asunnon, itse olen rivarini maksanut, ei ole ollut mitään miestä maksamaan, mieheni kuoli nuorena.
Ainakin minun ikäluokkani 67v naiset ovat melkeen kaikki olleet työssä, minäkin tein töitä 41v, ikänä en ole työttömänä ollut, minulla vain yksi lapsi ja olin vuoden äitiyslomalla.Oliko aviomiehesi?
Jos oli niin kyllä hän sinun asuntoa oli maksamassa lesken eläkkeen osuudessa.
Jos et saanut leskeneläkettä niin silloin olet asuntosi itse maksanut.
Muille vinkkinä kaikki eivät saa leskeneläkettä. itse jäin lähes 20v sitten leskeksi enkä saa leskeneläkettä kun tulot liian hyvät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko aviomiehesi?
Jos oli niin kyllä hän sinun asuntoa oli maksamassa lesken eläkkeen osuudessa.
Jos et saanut leskeneläkettä niin silloin olet asuntosi itse maksanut.
Muille vinkkinä kaikki eivät saa leskeneläkettä. itse jäin lähes 20v sitten leskeksi enkä saa leskeneläkettä kun tulot liian hyvät.Oli, ja sillon asuimme vuokralla , minä ostin rivarini vasta vuosia mieheni kuoleman jälkeen, enkä saanut mitään leskeneläkettä, koska olin se paremmin tienaava osapuoli, ja mieheni oli sillon opiskelija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, naiset ovat noissakin ikäluokissa käyneet työssä, ja yhdessä se kämppä on maksettu.
- Anonyymi
Ei eläkeläiset mitään katkeria ole, mistä tuolainen tieto, päinvastoin iloisia ja vapaita tekemään mitä haluaa, useimmat matkustelevat , mökkeilevät ja harrastavat millon mitäkin, aika monet terveitä ja reippaita.
- Anonyymi
Eläkeläisillä on niin paljon elämänkokemusta ja osaavat olla tyytyväisiä siihen elintasoon ja asuntoon, minkä ovat saaneet hankituksi jo ennen eläkkeelle jäämistä.
Kun on ollut eläkeläinen jo 12 vuoden ajan, niin voi todeta, että rahat riittää mainiosti
asunnon ylläpitoon, elämiseen ja harrastuksiin sekä matkusteluun.
Kun ei vieläkään ole juoppo, niin jää jopa säästöön rahaa sopiviin kohteisiin.
Ei tarvitse ikinä turvautua osamaksuihin kuluineen, vaan makselee ostokset pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkeläisillä on niin paljon elämänkokemusta ja osaavat olla tyytyväisiä siihen elintasoon ja asuntoon, minkä ovat saaneet hankituksi jo ennen eläkkeelle jäämistä.
Kun on ollut eläkeläinen jo 12 vuoden ajan, niin voi todeta, että rahat riittää mainiosti
asunnon ylläpitoon, elämiseen ja harrastuksiin sekä matkusteluun.
Kun ei vieläkään ole juoppo, niin jää jopa säästöön rahaa sopiviin kohteisiin.
Ei tarvitse ikinä turvautua osamaksuihin kuluineen, vaan makselee ostokset pois.Jep, minä olen ollut eläkkeellä melkeen 10 vuotta, ja olen onneksi vielä terve ja hyvässä kunnossa, lopetin röökin polttamisen noin viisi vuotta ennen eläkkeelle pääsyäni, se , jos joku oli hyvä päätös ,niillä säästyneillä rahoilla matkustan joka vuosi kuukaudeksi jonnekin lämpimään , yleensä loppusyksystä.
- Anonyymi
jään eläkkeelle ja se on minun päätös mutta monet ystäväni antavat neuvoja että tee vielä töitä. No, enpä jaksa enään tehdä ja nyt kun olen jo kahdeksan vuotta aiemmin haaveillut että se vapaus työstä koittaa ha nyt se on ihan lähellä tuo haaave.
Eikä terveyskään mikään näin hyvä ole enään. Ovatko kateellisia vai mitä tämä on?- Anonyymi
Enää!
- Anonyymi
Tulevaisuus paskavoipoissa jotka ehkä kerran viikossa vaihdetaan varmaa alkaa sapettamaan jo etukäteen.
Saman ois saanu tekemätttä yhtään mitään.- Anonyymi
Vaipat on kaikilla edessä, jos elinpäiviä piisaa riittävän kauan. Vielä ’keskenkasvuisille’ se taitaa olla jo nyt murehtimisen arvoista, mutta eläkeläisiilä on jo pitkän elämänkokemuksen vuoksi rauhallinen asenne moiseen mahdolliseen tulevaan vanhuuden vaivaan. Ikä tuo viisautta ja realismia tämänkin osalle...
- Anonyymi
No siinäpä katkeran kirjoitus. Ja vahvasti epäilen, että kirjoittaja ei ole eläkeläinen, vaan tuleva eläkeläinen.
- Anonyymi
Aina vaan ihmettelen, miten eläkeläiset voivat kokea elävänsä elämän parasta aikaa. Minulle tämä eläkkeellä olo on elämäni kamalinta aikaa.
- Anonyymi
Riippuu varmasti siitä miten asioihin suhtautuu.
Jos eläkeläisenä vielä kaipaa esim parikymppisten menohaluja ja elämäntyyliä, niin eihän se varmasti onnistu ja jos siitä katkeroituu, niin varmasti on kamalaa.
Jos sen sijaan kykenee elämään sitä elämänvaihetta tyytyväisenä, johon ’kuuluu’, niin helposti voi ymmärtää elävänsä elämän parasta aikaa. Onhan eläkeaika leppoisaa ja voi elää oman aikataulunsa mukaan melkoisen helposti. Toimeentulo on turvattu, ei pelkoa irtisanomisista, ei työstressiä, lapset ovat omillaan ja lastenlasten elämässä on helppo olla mukana, kun voi noukkia rusinat eli mukavat asiat lopullisen vastuun ollessa kuitenkin vanhemmilla.
Tietysti em edellytyksenä on, että terveys ja talous eli työelämäaikana on hankittu kaikki tarpeellinen ja kohtuullinen eläke, on kunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu varmasti siitä miten asioihin suhtautuu.
Jos eläkeläisenä vielä kaipaa esim parikymppisten menohaluja ja elämäntyyliä, niin eihän se varmasti onnistu ja jos siitä katkeroituu, niin varmasti on kamalaa.
Jos sen sijaan kykenee elämään sitä elämänvaihetta tyytyväisenä, johon ’kuuluu’, niin helposti voi ymmärtää elävänsä elämän parasta aikaa. Onhan eläkeaika leppoisaa ja voi elää oman aikataulunsa mukaan melkoisen helposti. Toimeentulo on turvattu, ei pelkoa irtisanomisista, ei työstressiä, lapset ovat omillaan ja lastenlasten elämässä on helppo olla mukana, kun voi noukkia rusinat eli mukavat asiat lopullisen vastuun ollessa kuitenkin vanhemmilla.
Tietysti em edellytyksenä on, että terveys ja talous eli työelämäaikana on hankittu kaikki tarpeellinen ja kohtuullinen eläke, on kunnossa.Kun ne elämän suuret hankinnat on jo tehty ja vielä suunnitelmallisesti, niin
eläkeläisen elämä on oikein luppoisaa ja talous on helposti hallinnassa.
Kokemuksella voi kertoa, että eläkkeellä pystyy tekemään ihan ne samat kun
aikanaan töissä ollessa kun ei enää ole lainoja rasitteena.
Mutta ne jotka ovat sössineet taloutensa tai eivät ole käyneet töissä
ovat varmaan melkoisissa vaikeuksissa ja heidät valtaa katkeruus.
Silloin ei auta edes pikavippi vaan se jopa pahentaa tilannetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ne elämän suuret hankinnat on jo tehty ja vielä suunnitelmallisesti, niin
eläkeläisen elämä on oikein luppoisaa ja talous on helposti hallinnassa.
Kokemuksella voi kertoa, että eläkkeellä pystyy tekemään ihan ne samat kun
aikanaan töissä ollessa kun ei enää ole lainoja rasitteena.
Mutta ne jotka ovat sössineet taloutensa tai eivät ole käyneet töissä
ovat varmaan melkoisissa vaikeuksissa ja heidät valtaa katkeruus.
Silloin ei auta edes pikavippi vaan se jopa pahentaa tilannetta.Kela auttaa takuueläkeläisiä, kunhan vaan hakee kaikki edut.
- Anonyymi
Saattaa olla syynä se, että tajuaa eläkkeellä ollessa että vaikka teki yli 45v työtä aamusta iltaan koko valoisan ajan elämästään, niin eläke on laskelmoitu jopa surkealle tasolle. Erittäin monen joutuvat hakemaan elämiseen tukirahoja mitä tehneet jo työssäkin ollessa?
Eläkekertymää ei maksettu edes koko työssä olemisen ajalta vaan kertymä alkoin vasta 21v ikäisenä?- Anonyymi
Väärää tietoa, työeläkettä kertyi 23 vuoden iästä lähtien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärää tietoa, työeläkettä kertyi 23 vuoden iästä lähtien.
Se, että eläkettä joskus muinioin alkoi kerryttää vasta 23-vuotiaana, ei varmasti ole syy pieneen eläkkeeseen. Aikaa on ollut yli 40 vuotta ennenkuin saavutti eläkeiän tuon ajan lakien mukaan. Eli tuo aikaisen täyden eläkkeen eli 60% työansioista ansaitseminen on ollut täysin mahdollista. Ja mikä kannatraa myös huomioida, että tuon ajan lakien mukaan eläkekatto oli 60%, jolloin eläkkeen kannalta yli 40 työskentelyvuoden työskentely oli turhaa, kun eläkettä leikattiin eläkekaton vuoksi. Ja sitä paitsi yleensä palkkakin oli melkoisesti pienempi työuran alussa kuin lopussa, joten kertymäkin olisi ollut pienempi, jos kertymän painopistettä olisi siirretty työuran alkupuolen aikaan.,
Onneksi lait nyt ovat muuttuneet eikä eläkekattoa enää ole ja työeläkettä alkaa ansaitsemaan jo 18 ikävuodesta alkaen.
Tilalle on tosin tullut elinaikakerroin, joka leikkaa hieman maksettavaa eläkettä, jos keskimääräinen elinikä nousee. Ja onhan se noussut ja elinaikakerroin leikkaakin maksettavaa eläkettä muutaman prosentin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että eläkettä joskus muinioin alkoi kerryttää vasta 23-vuotiaana, ei varmasti ole syy pieneen eläkkeeseen. Aikaa on ollut yli 40 vuotta ennenkuin saavutti eläkeiän tuon ajan lakien mukaan. Eli tuo aikaisen täyden eläkkeen eli 60% työansioista ansaitseminen on ollut täysin mahdollista. Ja mikä kannatraa myös huomioida, että tuon ajan lakien mukaan eläkekatto oli 60%, jolloin eläkkeen kannalta yli 40 työskentelyvuoden työskentely oli turhaa, kun eläkettä leikattiin eläkekaton vuoksi. Ja sitä paitsi yleensä palkkakin oli melkoisesti pienempi työuran alussa kuin lopussa, joten kertymäkin olisi ollut pienempi, jos kertymän painopistettä olisi siirretty työuran alkupuolen aikaan.,
Onneksi lait nyt ovat muuttuneet eikä eläkekattoa enää ole ja työeläkettä alkaa ansaitsemaan jo 18 ikävuodesta alkaen.
Tilalle on tosin tullut elinaikakerroin, joka leikkaa hieman maksettavaa eläkettä, jos keskimääräinen elinikä nousee. Ja onhan se noussut ja elinaikakerroin leikkaakin maksettavaa eläkettä muutaman prosentin.Vuodesta 2017 alkaen eläkettä on kertynyt työntekijöille 17 ikävuodesta ja yrittäjille 18 ikävuodesta lähtien.
- Anonyymi
45v työura ja pieni eläke ei vaan ole samalla ihmisellä, ellei alzheimer kultaa muistoja.
- Anonyymi
Tällä palstalla vierailee yksi kehitysmaassa asuva vanhus, hän, jos joku on katkera , kaunainen ja kiukkuinen, siinä hyvä esimerkki katkerasta eläkeläisestä.
- Anonyymi
Onneksi tuo asuu siellä jossain eikä ole Suomessa myrkyttämässä ilmapiiriä. Tuosta yhdestä höppänästä nyt ei onneksi voi päätellä yhtikäs mitään tavallisen eläkeläisen asenteista tai tyytyväisyydestä/katkeruudesta. Ei, vaikka kovasti ahkera kirjoittelija onkin….
- Anonyymi
Ei se raha niin paljon merkitse. Mutta se, että yhtenä päivänä ymmärtää oman aikansa rajallisuuden ja sen että aikaa on enää vähän jäljellä. Elämä vaan meni niin nopeasti ettei sitä huomannutkaan ....
- Anonyymi
Ei kai tuon huomaaminen nyt katkeraksi tee? Miksi tekisi?
- Anonyymi
Yleistystä.
- Anonyymi
Kun on tehty töitä vuosikymmeniä palkalla jolla hikisesti tulee toimeen, niin eläke ikä kun koittaa, koittaa köyhyys kaiken päälle eikä eläkkeellä yksinomaan tule toimeen. Niin käy valtaosalle palkansaajista nyky palkoilla ja menneiden lama vuosien varjossa työtä tehneille, jossa palkat oli aina se jossa ensisijassa säästettiin. Voi olla että se pistää katkeraksi.
- Anonyymi
Se on totta niin, että työeläkkeelle siirtyminen ei nosta elintasoa eikä paranna omaa taloudellista tilaa. Köyhästä pienituloisesta tulee köyhä työeläkeläinen. Jos työelämähistoriaa ei ole tai on hyvin vähän, niin se takaa köyhän eläkeajan, jos työeläke on ainoa tulonlähde eikä muuta varallisuutta ole.
Nimensä mukaisesti työeläke karttuu työnteosta ja siitä saatuihin ansioihin, joista työeläkevakuutusmaksu maksetaan ja työeläke karttuu, ei muusta.
Katkeruutta se tietysti voi herättää, jos työelämään ei juuri ole osallistuttu ja vasta eläkkeelle siirryttäessä työnteon ja työeläkkeen yhteys paljastuu ja tulee ymmärretyksi. Hyvä kysymys onkin missä ja kuka on sen katkeruuden syypää….
- Anonyymi
Jos joku on katkera niin keskustelun aloittaja.
- Anonyymi
Eikä hän ole edes eläkeläinen…
- Anonyymi
Tää eläkkeellä olo on kuin, ruusuilla tanssimista, joka päivä on onnen päivä. Ei huolia, ei murheita. Annetaan vain ajatusten juosta.
- Anonyymi
Niin on myös täällä Turun saaristossa omalla mökillä, linnut laulaa ja meren äänet rauhottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on myös täällä Turun saaristossa omalla mökillä, linnut laulaa ja meren äänet rauhottaa.
Niin täällä mökillä järvenrannalla Pirkanmaallakin. Hiljaisuus käsin kosketeltavaa juuri nyt. Äsken joutsenpatinkunta vähän ’keskusteli’ ja kuikkakin silloin tällöin kajauttaa komeasti.
Uimavesi reippaat 20 astetta ja on puhdasta eikä mitään petoja tai ikäviä loisia vedessä…
Eläkeläiselle Suomi on paratiisi… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin täällä mökillä järvenrannalla Pirkanmaallakin. Hiljaisuus käsin kosketeltavaa juuri nyt. Äsken joutsenpatinkunta vähän ’keskusteli’ ja kuikkakin silloin tällöin kajauttaa komeasti.
Uimavesi reippaat 20 astetta ja on puhdasta eikä mitään petoja tai ikäviä loisia vedessä…
Eläkeläiselle Suomi on paratiisi…👍👍👍
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426