Ortodoksiristi kaulassa vaikkei ole ortodoksi

Anonyymi

HEI
Tulin miettineeksi, voiko luterilaiseen kirkkoon kuuluva pitää kaulassaan ortodoksista ristiä? Onko se epäkunnioittavaa vai ihan sallittua?
En nopean googlailun tuloksena mitään ohjetta tai sääntöä löytänyt, niin tietysti toiseksi paras vaihtoehto on kysyä asiasta keskustelupalstalla.
Olisikohan paikalla joku ortodoksi joka voisi tähän mielipiteensä antaa?

2

716

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Korun tarkoitus olisi siis vain kunnioittaa myös ortodoksista uskoa. En käy koskaan kirkossa enkä ole kovin uskovainen, vaikka kirkkoon kuulunkin. Mutta mietin onko tämä ortodoksien mielestä väärin, että kantaisin heidän ristiä mukanani vaikken kuulu ortodoksiseen kirkkoon.

• Anonyymi

Ortodoksista ritstiä ei itseasiassa ole olemassakaan, vaan tämä termi on täällä Suomessa protestanttien käyttämä. Viittaat varmaan slaavilaiseen ristiin poikkipuineen. Tätä ristityyppiä käytetään pääosin slaavilaisessa kulttuuripiirissä, mutta esimerkiksi Kreikassa sitä ei juuri näy. Mitään estettä sen käytölle ei ole koska kaikki ristit ovat ortodoksisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1582
    2. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      83
      1062
    3. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      393
      996
    4. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      68
      985
    5. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      177
      934
    6. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      94
      851
    7. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      64
      633
    8. Olen pahoillani mies ihan kaikesta

Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on
      Ikävä
      60
      622
    9. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      170
      603
    10. Hei sinä rakas mies.

Milloinkaan kohdataan? Toivottavasti pian....❤️
      Ikävä
      37
      598
    Aihe