Taas ötököitä Jalostajan hernekeitossa - Nyt tuli kyllä ikiboikotti Jalostajan tuotteisiin!

Anonyymi

Taas ötököitä Jalostajan hernekeittopurkissa, joiden herneet tuotaneen jostain Itä-Euroopan nyrkkipajoista (olen ollut luulossa että raaka-aineet ovat suomalaisia).

Olen ollut aiemmin Jalostajan hernekeiton syöjä, mutta näiden yllätysten jälkeen en enää Jalostajan hernekeittoja ym. tuotteita osta. Ruokahalu katoaa pelkästä ajatuksesta. Firma ei halua edes poistaa hyönteiseriä myynnistä, hyi helvetti!

Ikuinen Jalostajaboikotti.

Taas uusi ötökkäyllätys Jalostajan hernekeitossa – miksei eriä vedetä pois myynnistä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4ac5ec6-4370-4963-9375-e244ec2a7894
"Helsinkiläinen Kirsi oli laittamassa ruokaa kotonaan perheelle viime tiistaina.

Illan menussa oli Jalostajan perinteinen hernekeitto.

Peltipurkkia avatessa Kirsiä odotti epämiellyttävä näky:

– Aloin sekoittelemaan keittoa ja sieltä löytyi useita mustan värisiä kuoriaisia ja jotain toukkia. Niitä oli aika paljon siellä. Olin ihan pöyristynyt, Kirsi sanoo.

– Laitoin kyllä keiton sitten pois. Tein Jalostajalle reklamaation ja kävin kaupassa ilmoittamassa löydöksestäni, hän jatkaa.

Lukija esitti Iltalehdelle purkin pohjasta löytyvän koodin ja parasta ennen -päivämäärän: 02.02.2026/13:51 155941.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun ötököitä on löytynyt Jalostajan hernekeitosta. Toukokuussa kolme lukijaa oli yhteydessä Iltalehteen, sillä heidän hernekeittopurkeistaan oli löytynyt koppakuoriaisia.

Iltalehden toukokuussa saamien tietojen mukaan kuoriaisia on havaittu myös purkeissa, joissa on seuraavat koodit: 04.03.2026/09:18 155978, 04012026/10:41 155941 ja 13.01.2026/09:25 155980.

Kirsi ihmettelee, miksi Jalostaja ei ole vieläkään vetänyt kyseisiä tuote-eriä pois kaupoista.

– Kuluttajat varmasti rupeaa karttamaan tuotteita. En itse ainakaan vähään aikaan tule ostamaan kyseistä hernekeittoa.

Jalostaja vastaa

Oy Lunden Ab Jalostajan toimitusjohtaja Lauri Lunden kertoi toukokuun alussa, että koppakuoriaisia on löytynyt muutamasta muualta Euroopasta tulleesta herne-erästä.

– Vastaavaa ongelmaa ei ole aiemmin ollut, ja nyt on tehty monenlaisiakin toimenpiteitä, ettei vastaava toistuisi, Lunden vakuutti.

Valmistaja kertoi, ettei se vedä hernekeittoeriä pois markkinoilta vedoten tuotantoprosessissa käytettyyn sterilointimenetelmään sekä siihen, miten paljon se aiheuttaisi ruokahävikkiä.

Takaisinvetoja ei ole tulossa nytkään, Lunden kertoo Iltalehdelle sähköpostitse.

– Saadun kuluttajapalautteen ja omien kontrolliemme perusteella kuoriaislöydöksiä on ollut hyvin pienessä määrässä hernekeittopurkkeja suhteessa valmistettuihin ja myytyihin hernekeittomääriin. Tuote ei aiheuta kuluttajalle terveydellistä vaaraa, Lunden sanoo."

42

685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Takaisinvetoja ei ole tulossa nytkään, Lunden kertoo Iltalehdelle sähköpostitse.

– Saadun kuluttajapalautteen ja omien kontrolliemme perusteella kuoriaislöydöksiä on ollut hyvin pienessä määrässä hernekeittopurkkeja suhteessa valmistettuihin ja myytyihin hernekeittomääriin. Tuote ei aiheuta kuluttajalle terveydellistä vaaraa, Lunden sanoo."

Tässä sitä kuluttajapalautetta!

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalainen herne vaihtoehtona ulkomaisille ötököille:

Kotimaista 435 g Hernekeitto
        https://www.s-kaupat.fi/tuote/kotimaista-435-g-hernekeitto/6415712600150

~0,59/kpl

Ainesosat
        Vesi, vihreät kuivatut herneet (28%, Suomi), jauhettu sianliha (3,0 %, Suomi), suola.

Valmistaja
        Kymppi-Maukkaat Oy

EAN
        6415712600150

Käyttääkö Jalostaja ulkomaisia herneitä?

• Anonyymi

Jalostaja haluaa olla edelläkävijä hyöteisruokavalion käyttöönotossa :D

Herneissä on varmasti aina pieniä silmälle lähes näkymättömiä hyönteisiä.

• Anonyymi

Uusi normaali demari-Suomessa.

• Anonyymi

Uusliberalismin ihmemaa Suomessa elinkeinoelämä on aina oikeassa joten nyt ne koppikset syödään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uusliberalismin ihmemaa Suomessa elinkeinoelämä on aina oikeassa joten nyt ne koppikset syödään.

Sitä lihaisampaa hernaria Jalostajalta!

• Anonyymi

Viisastelee porvari.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä lihaisampaa hernaria Jalostajalta!

Turusta Jalostajalta.

• Anonyymi

Demarit sulla on raappahousuissasi porvari.

• Anonyymi

No se on sitä vihreää siirtymää hyönteisravintoon.

• Anonyymi

Ruokavirastohan itse totesi että tuote on laiton koska siinä on tuoteselosteen ulkopuolisia aineksia mukana.

Mutta eihän prööt suomessa hyvää koppiskeittoa roskikseen heitetä.

Jenkeissä moni olisi tehnyt jo hyvät rahat settlement oikeudenkäynneissä.

• Anonyymi

Käytä kotimaista-hernekeitto-purkkeja älä jalostajaa.

• Anonyymi

Just näin.

• Anonyymi

Jalostajan hernekeitto tehdään Turussa. Tarkistin justiin purkista joka mulla on kaapissa.

• Anonyymi

Mutta tärkein kysymys on vielä ilmoilla. Esiintyykö jalostajan mainoksessa tummaihoinen henkilö?

• Anonyymi

Tuskin.

• Anonyymi

En osta enää Jalostajan hernekeittoa.

• Anonyymi

En kyllä ostais koska jos olis ötököitä niin jäis sopat syömättä.

• Anonyymi

Hyönteisethän ovat tulevaisuuden kaviaaria ja terveysruokaa, kun sillä torjutaan sitä olematonta ilmastokriisiä. Tällä tavalla se esitellään ihmiskarjalle.

• Anonyymi

Mitä viddua TAAS koppakuoriaisia Jalostajan hernekeitossa.

Jalostajan ötökkä­yllätykset hernekeitossa jatkuvat – toimitus­johtaja toivoo kuluttajilta ”uutta mahdollisuutta”
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6fa6d0f8-d38f-407e-b574-355f493bfdec

"Kuoriaisia on löytynyt useammista Jalostajan hernekeittopurkeista ja -eristä kevään ja kesän aikana.

Hernekeiton ystävien koettelemukset jatkuvat, kun Jalostajan purkkihernekeitoista löytyvät ötökät eivät ota loppuakseen. Iltalehden tietoon on tullut jälleen uusia tapauksia ikävistä ötökkäyllätyksistä.

Kuoriaisia on löytynyt useammista Jalostajan hernekeittopurkeista kevään ja kuluvan kesän aikana."

Itse olen lopettanut täysin purkkihernekeiton syönnin, joka on ollut yksi herkkuruoka aina välillä syötynä. Jalostaja vei halun syödä mitään purkkihernekeittoja. Pilasi niin että purkkihernekeitosta tulee nykyään mielikuvana koppakuoriaiset. En tule ikinä noita enää syömään ja kuullun mukaan en todellakaan ole ainoa, joka on jättänyt hernekeittosäilykkeet. Kannattiko?

• Anonyymi

Siihen loppuihin oikeastaan kaikki prosessoidun ruoan ostaminen. Back to basics, ostan vain raaka-aineita jatkossa. Prosessoidun ruoan valmistajat voivat kiittää tätä ötötkkä pakotusta.

Jossakin muualla noi purkit olisi kaikki kerätty ja hävitetty sekä laitettu yritys toimintakieltoon mutta suomessa keskustapuolue istuu hallituksessa ja toiminta saa jatkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siihen loppuihin oikeastaan kaikki prosessoidun ruoan ostaminen. Back to basics, ostan vain raaka-aineita jatkossa. Prosessoidun ruoan valmistajat voivat kiittää tätä ötötkkä pakotusta.

Jossakin muualla noi purkit olisi kaikki kerätty ja hävitetty sekä laitettu yritys toimintakieltoon mutta suomessa keskustapuolue istuu hallituksessa ja toiminta saa jatkua.

Ostan kotimaisia pussiherneitä, keittolihaa ja sipulia ja keitän hernekeiton.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ostan kotimaisia pussiherneitä, keittolihaa ja sipulia ja keitän hernekeiton.

Kuka muka viitsii tehdä itse hernekeittoa alusta alkaen? Oletko ikinä kokeillut oikeasti? On turhan aikaa vievää hommaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka muka viitsii tehdä itse hernekeittoa alusta alkaen? Oletko ikinä kokeillut oikeasti? On turhan aikaa vievää hommaa.

Viime viikolla keitin hernekeittoa eikä siihen mene paljon aikaa. Edellisenä iltana pistin herneet likoon ja seuraavana aamuna huudoin ne ja pistin kiehumaan veteen, pilkoin kaupasta ostamani keittolihan, sipulin,lisäsin suolan ja jauhettua valkopippuria ja annoin keiton muhia miedolla lämmöllä noin tunnin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viime viikolla keitin hernekeittoa eikä siihen mene paljon aikaa. Edellisenä iltana pistin herneet likoon ja seuraavana aamuna huudoin ne ja pistin kiehumaan veteen, pilkoin kaupasta ostamani keittolihan, sipulin,lisäsin suolan ja jauhettua valkopippuria ja annoin keiton muhia miedolla lämmöllä noin tunnin.

huuhdoin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei ole, herneet likoon yön yli ja loppuun ei mene kovin kauan.

• Anonyymi

Mix ne laittaa niitä ötököitä niiden herneiden sekaan?

• Anonyymi

Ne on ulkomaisia herneitä joissa voi olla koppiksia.

• Anonyymi

Eikös se ole vain hyvä, ylimääräistä proteiinia ilman lisämaksua :-D

• Anonyymi

VIHREIDEN RUOKAVALIOON KUULUVAT PIENELIÖT
      Vihreät syö toukkia, matoja, hyönteisiä ja linnunkakkaa.
      Vihreät syövät myös ötököisen syömiä kasviksia, joissa on oltava monipuolista eläimistöä, proteenipitoista.

• Anonyymi

Paskaa noi purkki keitot...en ikinä osta...uusavuttomuutta jos ei osaa hernekeittoa itse keittää alusta alkaen...

• Anonyymi

Ei vedä tuotteita pois hmm no kuluttajat vetää tuotteet pois kolmas kerta jo eli mitään ei tehty asian eteen

• Anonyymi

Jaahas, siihen loppui jalostajan keittojen osto kuten myös muiden tuotteiden.

• Anonyymi

Ne voi antaa Ukrainan pakolaisille niin ei tarvi syödä suomen köyhien ruoka-apuja.

Mistä lähtien pakolaiset on ohjattu ruokajonoihin, siellä on ihan tarpeeksi jengiä jo ennestään.

• Anonyymi

Joo, 5500€ tukiaisia vaan kaikille kuten muillekkin pakolaisille lopun elämää niin saavat mennä assan kulmalle myymään metaa bemareilla...

• Anonyymi
    • Anonyymi

Hernekeitto kannatta tehdä itse, aikaa siihen menee mutta 100 kertaa parempaa tulee.

• Anonyymi

Valmistettu Suomessa kun avainlippu vaan mistä herneet peräisin? Kotimaisuus kunniaan nyt ja heti Mr. Lunden!

• Anonyymi

Eikös se ole WEF:n agenda että ihmiset opetetaan vähitellen syömään ötököitä? Niitä olisi tarkoitus lisätä vähitellen ruoka-aineisiin jotta ihmiset tottuisivat. Tämä on juuri sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3168
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2142
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1369
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1369
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1334
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1307
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      25
      1249
    Aihe