Ex-vaparipomo: ET on turha aine

Anonyymi

Vapariliiton ylimpään johtoon takavuosina kuulunut henkilö oli keväällä kirjoittanut vaparien säpolistalla, että elämänkatsomustieto on turha aine. Joko nyt vaparitkin sen ovat älynneet? Muuthan sen ovat tienneet aina. Osa rivivapareista todennäköisesti älyää, mutta liiton virallinen ja epävirallinen johto eivät. Joten tuollainen keskustelu oli tietenkin lopetettu heti alkuunsa. Sehän on vastoin vaparien virallista mantraa, jonka mukaan kaikki pitäisi saada opiskelemaan tuota täysin turhaa ainetta. Sen jälkeen kun ET-hörhöt rupesivat huseeraamaan liitossa, on ET:n avaaminen kaikille ollut varmaan liiton äänekkäimmän rummutuksen aihe. Jos ette muista, niin sitä aikaisemmin juuri vaparit kivenkovaa vastustivat avaamista. Se oli merkittävä linja ero vaparien ja Humanistiliiton välillä. Mutta sitten Humanistiliitto Esa Ylikosken hahmossa valtasi vapariliiton ja seurasi vapareiden kaikkien aikojen takinkääntö. Mielenkiintoista että turhaksi aineeksi ET:n nimennyt henkilö ei ole enää vapariliiton johdossa. Voisiko tässä olla selitystä, miksi hänet savustettiin ulos? Oliko väärä mielipide jo valmiiksi tiettyjen tahojen tiedossa? Onhan sieltä savustettu aika monta muutakin, kun ovat olleet eri mieltä jostain asiasta.

77

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin vapaa-ajattelijana koulunkäynti ei vois vähempää kiinnostaa.

    • Anonyymi

      Höspistä jälleen. Marko Lakkalaa ei ole savustettu ulos, ja hän toi esiin liiton säännöissäkin kirjatun linjan uskonnonopetuksen lopettamisesta koulussa ja sen, että tämän muutoksen myötä myös ET uskonnon vaihtoehtoaineena jäisi pois. Uskontoja ja katsomuksia käsiteltäisiin muiden oppiaineiden yhteydessä. Kannatatko sinä nykyiten aineiden, uskonnon/ETn lopettamista?

      Jos ja kun uskonto kuitenkin jatkaa oppiaineena, ET ei tietenkään ole turha vaihtoehto sille. Senhän sanoo järki, tunne ja YKn ihmisoikeuskomiteakin.

      • Anonyymi

        Kirkon jäsenyyden aiheuttama kielto opiskella elämänkatsomustietoa rikkoo yhdenvertaisuutta jacon vastoin lapsen oikeuksien sopimuksen 2. artiklaa.


      • Anonyymi

        Höpsis on tämän palstan pääasiallinen sisältö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkon jäsenyyden aiheuttama kielto opiskella elämänkatsomustietoa rikkoo yhdenvertaisuutta jacon vastoin lapsen oikeuksien sopimuksen 2. artiklaa.

        Mutta miksi kukaan haluaisi mitään tuollaista höpöhöpöainetta opiskella?


    • Anonyymi

      Vai että ihan ylimpään johtoon kuulunut henkilö. Nimeä sillä henkilöllä ei tietenkään ole. Kukin tehköön omat johtopäätöksensä jutun uskottavuudesta.

      • Anonyymi

        Nimi kerrottiinkin jo tuossa aiemmin. Savustaminen kiistettiin, mikä ei tietenkään yllätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimi kerrottiinkin jo tuossa aiemmin. Savustaminen kiistettiin, mikä ei tietenkään yllätä.

        Savustaminen on olennainen osa liiton toimintakulttuuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimi kerrottiinkin jo tuossa aiemmin. Savustaminen kiistettiin, mikä ei tietenkään yllätä.

        Kuinkahan mones henkilö hän jo on, jota liitosta "ei ole savustettu"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimi kerrottiinkin jo tuossa aiemmin. Savustaminen kiistettiin, mikä ei tietenkään yllätä.

        Lakkala on ollut poikkeuksellisen pitkään liittohallituksen jäsen, ja hän perusteli hyvin kokouksessakin vielä, miksi nyt jättää tilaa muille. Siis kaikki pahantahtoiset spekuloinnit ovat perusteettomia, valheellista ppuhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakkala on ollut poikkeuksellisen pitkään liittohallituksen jäsen, ja hän perusteli hyvin kokouksessakin vielä, miksi nyt jättää tilaa muille. Siis kaikki pahantahtoiset spekuloinnit ovat perusteettomia, valheellista ppuhetta.

        Siis liittokokouksessa syksyllä 2020 ja sen edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakkala on ollut poikkeuksellisen pitkään liittohallituksen jäsen, ja hän perusteli hyvin kokouksessakin vielä, miksi nyt jättää tilaa muille. Siis kaikki pahantahtoiset spekuloinnit ovat perusteettomia, valheellista ppuhetta.

        Ylikosken kanssa eri mieltä olevilla on tapana jättää tilaa muille.


    • Anonyymi

      ET:n turhuus vs hyödyllisyys on tietenkin kiinni pelkästään aineen sisällöstä. Ei ole oikein näkynyt missään keskustelua että mitä siinä oikeastaan opetetaan taii mitä siinä pitäisi opettaa. Onko siitä opetuksesta oppilaalle jotain hyötyä vai onko se vain ajankuluttamista kirkkoon kuulumattomille oppilaille uskontotuntien sijaan?

      • Anonyymi

        Jos ET ei ole turha, kritiikkiin olisi helppo vastata: ET ei ole turha, koska oppilas oppii tunneilla (jatka kertomalla mitä siellä oppii). Kun sen sijaan vedotaan vain johonkin oikeuteen opiskella, tulee helposti mielikuva, että sitä sisällöllistä hyötyä ei ole. Jos olisi, eikö olisi järkevämpää vedota siihen myös vaadittaessa ET:n avaamista: myös kirkkoon kuuluvat kannattaisi päästää opiskelemaan ET, koska silloin hekin oppisivat (jatka taas mitä oppisivat).


    • Anonyymi

      Pitkäjänteinen työ ei sovi kaikille https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5852c6b1-12c8-430a-a3a9-0cc7cdb2bbb2
      Ei se käy.

      • Anonyymi

        M>iten tuo IL- linkki nyt tähän asiaan liittyy?


    • Anonyymi

      Uskonnossa on edes joku opiskeltava sisältö, kuten bilsassa tai matikassa. Eeteessä ei ole mitään. Siinä mielessä ihan turha aine.

      • Anonyymi

        Mitä siellä et-tunnilla sitten tehdään?


      • Anonyymi

        Katso ETn opwtussuunnitelma. Paljon runsaampi ja monipuolisempi zisältä kuin missään "omassa uskonnossa". Lisäksi ET on taitoaine, tiedon hankintaa, pohdintaa ja keskustelua..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä siellä et-tunnilla sitten tehdään?

        Lätistään joutavia. Tarkoitus on olla uskonnoton vaihtoehto, negaatio. Eli mikä tahansa käy, kunhan ei ole uskontoa. Siis asiallisesti ottaen sisällyksetön vaihtoehto, jossa sisältö on satunnaista potaskaa. Ussassa oppii edes jostain jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lätistään joutavia. Tarkoitus on olla uskonnoton vaihtoehto, negaatio. Eli mikä tahansa käy, kunhan ei ole uskontoa. Siis asiallisesti ottaen sisällyksetön vaihtoehto, jossa sisältö on satunnaista potaskaa. Ussassa oppii edes jostain jotain.

        Kärki Lakkalan kirjoituksessa, johon ketjun aloituksessa viitataan, oli nimenomaan se, että juuri uskonnon opetus pitäisi lopettaa. ET sitten poistuisi siinä samalla. Koska ET on vain vaihtoehto uskonnon opetukselle, joka on turha, myös ET on turha. Näin minä ainakin sen kirjoituksen lukeneena sen logiikan käsitin.

        Siksi Lakkala ei pidä siitä, että liitto keskittyy edistämään ET:tä. Kirjoitus kritisoi ensisijaisesti sitä, että liitto ei aktiivisemmin aja suoraa uskonnon opetuksen lopettamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kärki Lakkalan kirjoituksessa, johon ketjun aloituksessa viitataan, oli nimenomaan se, että juuri uskonnon opetus pitäisi lopettaa. ET sitten poistuisi siinä samalla. Koska ET on vain vaihtoehto uskonnon opetukselle, joka on turha, myös ET on turha. Näin minä ainakin sen kirjoituksen lukeneena sen logiikan käsitin.

        Siksi Lakkala ei pidä siitä, että liitto keskittyy edistämään ET:tä. Kirjoitus kritisoi ensisijaisesti sitä, että liitto ei aktiivisemmin aja suoraa uskonnon opetuksen lopettamista.

        Liitto esitti lausunnossaan OKMn katsomusainetyöryhmälle uskonnonopetuksen lopettamista, mutta työryhmä tyrmäsi sen. Siksi on järkevä ajaa ja edistää välitavoitteita. Senhän sanoo järkikin.
        Yhtä hyvin voisi vain toistella kirkko irti valtiosta il.an viittausta osatavoitteisiin. Kukin voi tehdä mitä haluaa. Liitto edistää myös välitavoitteita, kuten elämänkatsomustiedon aseman parantamista.
        Hyvä että nostat asia tarkasteluun.


      • Anonyymi

        Marko ei ehkä käyttäisi juuri tuota ilmausta mutta on selvästi olemassa linjaerimielisyys heidän välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marko ei ehkä käyttäisi juuri tuota ilmausta mutta on selvästi olemassa linjaerimielisyys heidän välillä.

        Enemmänkin ehkä painotusero. Uskonnon opetuksen lopettaminen on liiton säännöissä mainittu perustavoite eikä siitä ole erimielisyyksiä. Näkemysero ehkä sinä, että Marko haluaisi perustavoitteelle enemmän julkisuutta liiton toimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmänkin ehkä painotusero. Uskonnon opetuksen lopettaminen on liiton säännöissä mainittu perustavoite eikä siitä ole erimielisyyksiä. Näkemysero ehkä sinä, että Marko haluaisi perustavoitteelle enemmän julkisuutta liiton toimesta.

        Miksi liitto ei tuo julki oikeaa tavoitettaan? Kyse on siis valehtelusta.


    • Anonyymi

      Onko niin että ETn ja Protu-leirityksen avulla vaparit yrittävät kasvattaa uskonnottoman, hyvää elämää elävän vapari-ihmisen (Homo libertas).

      Eihän se tietenkään onnistu.
      Neuvostoliitto yritti kasvattaa ihmisistä neuvostoihmisiä (Homo sovieticus)
      Mutta missä on nyt bolshevismi?
      Missä on Neuvostoliitto?
      Missä on DDR?

      Wikipedia:
      Homo sovieticus (pseudo-latinaa: ”neuvostoihminen”) on sarkastinen ja kriittinen termi. Se viittaa mieleltään tietynlaiseen ihmistyyppiin, joksi itäblokin bolševistiset ja sittemmin sosialistiset hallitukset pyrkivät ihmisen muokkaamaan. Termi syntyi 1970- ja 1980-luvuilla neuvostoihmisestä.

      Uusi neuvostoihminen (ven. новый советский человек, novyi sovetski tšelovek) oli kommunistipuolueen ideologien hahmotelma ihanneihmisestä. Lev Trotski kuvaili vuonna 1924, miten neuvostoihminen "kohottaa itsensä uudelle tasolle ja syntyy uusi korkeampi sosiaalis-biologinen laji, tai jos sallitte, yli-ihminen". Neuvostoihminen oli pyyteetön kollektivisti.[1]

    • Anonyymi

      Uskonnonopetuksen poistaminen kouluista on Vapaa-sjattelijsin tavoitteena, ihan uusissa säännöissäkin. Aika selvää siis. Mutta mitä tehdä, kun sitä ei ole saatu poistettua. ET kyllä.

    • Anonyymi

      Kansalaisjärjestönä Vapareissa ei ole pomoja. Eikä renkiäkään. Liki kaikki tehdään vapaaehtoistyönä.

      • Anonyymi

        Ylikosken renkejä ja vähäisemmässä määrin piikoja koko porukka. Joku vain muodollisesti nimetään esimerkiksi puheenjohtajaksi. Sitten kun ei enää viitsi olla mukana näennäishallinnossa, voi aina jättää tilaa muille.


      • Anonyymi

        Kaikki muut ovat Ylikosken alaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki muut ovat Ylikosken alaisia.

        Muuten alkaa savustus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten alkaa savustus.

        Ylikoski ottanee tämänkin ilkeämielisenä panetteluna. Ei, Esa on asiat paaluttava pamppu, jonka linjauksia muiden on noudatettava. Tympeä kerho tuo vapariliitto.


    • Anonyymi

      Boris stasi-kgb on Putinin kollega kgb-stasi
      Samoissa järjestöissä, samaan aikaan, melko vähäpätöisinä nappuloina
      Putin oli kgb mutta hänellä on ollut myös stasin jäsenyys
      Boris on stasi mutta hän tunnusti myöhemmin että hän teki työtä myös kgb:lle

      "Jo­ki­sa­lo ra­por­toi myös KGB:lle
      Itä-Saksan turvallisuuspalvelulle vakoillut Oulun yliopiston lehtori Jouko Jokisalo, peitenimeltään Boris, vakoili opiskeluaikanaan myös Neuvostoliiton t
      Kaleva 28.04.2002 13:16

      tämä siis 2002 täysin tiedossa
      myöhemmin
      Brotheruksen olleessa vapariehden päätoimittaja 2008 Lakkala kertoo
      ""opettajana Pudasjärvellä toimiva
      varapuheenjohtaja Marko Lakkala.
      Oulun yhdistys on järjestänyt seminaareja ja
      luentotilaisuuksia, joissa on ollut alustajina esi- merkiksi naistutkimuksen professori ... Juha Manninen, ... dosentit Jouko Jokisalo ja ... ""

      Onko Oulussa vielä va-liitto?
      Onko Lakkala paennut va- liitosta, koska kaveerasi Boriksen ja Mannisen kanssa eli vähemmistökom - piireissä Oulussa?

      • Anonyymi

        Suomessa on va-liitto. Oulussa on sen jäsenyhdistys. En tiedä vaikuttaako Lakkala siinä vielä. Valtakunnallisessa liitossa ei vaikuta. Syyn tietäisit jos olisit edes tämän ketjun viestit lukenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on va-liitto. Oulussa on sen jäsenyhdistys. En tiedä vaikuttaako Lakkala siinä vielä. Valtakunnallisessa liitossa ei vaikuta. Syyn tietäisit jos olisit edes tämän ketjun viestit lukenut.

        Onko Boris Lakkalan perhetuttu ja samaa maata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Boris Lakkalan perhetuttu ja samaa maata?

        Kukapa noista tuttavuuksista tietää? Kai ne suomalaisia on molemmat eli ovat samaa maata. L-kalalla on poliittisesti profiloitunut lähinnä puoluevastaiseksi. Jonkinlaisena anarkistintapaisena häntä yleisesti pidetään vaikkei ole sitäkään itse tiettävästi myöntänyt


    • Anonyymi

      Yksinkertaista: Vapariliitto alkaa vaatia eeteen lopetusta. Oppilaat saavat valita jonkun uskonnon opetuksen sen sijaan. Ok?

      • Anonyymi

        Kouluaikaa ei pidä tuhlata et- pskan opettamiseen
        En halua Ylikosken elämäntapaa tai Lakkalan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kouluaikaa ei pidä tuhlata et- pskan opettamiseen
        En halua Ylikosken elämäntapaa tai Lakkalan

        Täysin samaa mieltä!


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi opiskella jotain huuhaata? Jos uskonto-huuhaata on pakko koulussa opettaa, uskonnottomat tulee vain vapauttaa siitä, eikä mitään pseudo-ainetta tilalle. Tietenkin paras vaihtoehto olisi juurikin se että uskontoa ei edes opeteta. Opetettakoon koulussa vain tosiasioita. Sittenpä ei tarvitsisi myöskään vaihtoehtoja miettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi opiskella jotain huuhaata? Jos uskonto-huuhaata on pakko koulussa opettaa, uskonnottomat tulee vain vapauttaa siitä, eikä mitään pseudo-ainetta tilalle. Tietenkin paras vaihtoehto olisi juurikin se että uskontoa ei edes opeteta. Opetettakoon koulussa vain tosiasioita. Sittenpä ei tarvitsisi myöskään vaihtoehtoja miettiä.

        totta. mutta siis tosiasia ei ole aivan hyvin määritelty

        venäjän kieli ja pakkoruotsi ovat täysin turhia tosiasioita joita kukaan ei tarvitse, toinen diktatuurin ja toinen pikkuvaltion kieli, opiskelemalla saksan hyvin oppii ruotsin puolessa vuodessa hyvin jos menee asumaan Ahneenmaalle kalastajaksi joka myy kalaa Saksaan

        Sen sijaan suomen ja englannin lisäksi saksa, ranska ... ovat tosiasioita
        tuskin muuta opiskelussa tarvitsee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi opiskella jotain huuhaata? Jos uskonto-huuhaata on pakko koulussa opettaa, uskonnottomat tulee vain vapauttaa siitä, eikä mitään pseudo-ainetta tilalle. Tietenkin paras vaihtoehto olisi juurikin se että uskontoa ei edes opeteta. Opetettakoon koulussa vain tosiasioita. Sittenpä ei tarvitsisi myöskään vaihtoehtoja miettiä.

        "Opetettakoon koulussa vain tosiasioita."

        Uskonnothan ovat tosiasioita vai väitätkö, ettei niitä ole? Onko vapari jo niin harhainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Opetettakoon koulussa vain tosiasioita."

        Uskonnothan ovat tosiasioita vai väitätkö, ettei niitä ole? Onko vapari jo niin harhainen?

        Uskonnot ovat satuja. Tuolla jossain ylempänä jo sanottiinkin että niitä voi käsitellä muiden aineiden yhteydessä. Ei tarvitse olla erikseen satutunteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnot ovat satuja. Tuolla jossain ylempänä jo sanottiinkin että niitä voi käsitellä muiden aineiden yhteydessä. Ei tarvitse olla erikseen satutunteja.

        Uskonnot ovat totta siinä missä sadutkin. Myös vapaa-ajattelu on totta, mutta se on niin merkityksetöntä, ettei siitä kannata opettaa mitään missään.


    • Anonyymi

      Ihan fiksua olisi luopua eeteestä. Ufoiluaine, ussa järjellisempi. Kokemusta on.

      • Anonyymi

        Ussa nyt on jo lähtökohdaltaan järjenvastaisin aine, mitä koululaitoksen historiassa on keksitty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ussa nyt on jo lähtökohdaltaan järjenvastaisin aine, mitä koululaitoksen historiassa on keksitty

        Höpöhöpö, ussassa oppii faktoja, esim. mikä on kolminaisuusoppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, ussassa oppii faktoja, esim. mikä on kolminaisuusoppi.

        Kolminaisuusoppi on satua eikä faktaa. Ei sitä pidä koulussa opettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi on satua eikä faktaa. Ei sitä pidä koulussa opettaa.

        Siis kyllä kolminaisuusoppi on faktaa. Sellainen oppi on olemassa ja vaikuttaa laajasti. Miksi asiasta ei saisi puhua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kyllä kolminaisuusoppi on faktaa. Sellainen oppi on olemassa ja vaikuttaa laajasti. Miksi asiasta ei saisi puhua?

        Satua se on. Toki on fakta, että sellainen satu on olemassa. Mutta kolminaisuusoppi itsessään ei ole faktaa. Kuinka monesti se on jo tässä ketjussa kerrottu, että uskonnoista voidaan kertoa muiden aineiden yhteydessä. Nopeaan katsottuna tämä on kolmas kerta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satua se on. Toki on fakta, että sellainen satu on olemassa. Mutta kolminaisuusoppi itsessään ei ole faktaa. Kuinka monesti se on jo tässä ketjussa kerrottu, että uskonnoista voidaan kertoa muiden aineiden yhteydessä. Nopeaan katsottuna tämä on kolmas kerta.

        Niinpä. Lumikki ja 7 kääpiötä on myös "olemassa". Kukaan ei tiettävästi ole kuitenkaan ollut vaatimassa erillistä kouluainetta sen ympärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Lumikki ja 7 kääpiötä on myös "olemassa". Kukaan ei tiettävästi ole kuitenkaan ollut vaatimassa erillistä kouluainetta sen ympärille.

        Hoituu äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoituu äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa.

        Jep. Samoin Raamattu sisältöineen, ml. kolminaisuusoppi. Kirja se on Raamattukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Samoin Raamattu sisältöineen, ml. kolminaisuusoppi. Kirja se on Raamattukin.

        Eli vaparit haluavat uskonnonopetuksen sisällöt äidinkieleen ja kaikille pakollisiksi. Jepjep.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vaparit haluavat uskonnonopetuksen sisällöt äidinkieleen ja kaikille pakollisiksi. Jepjep.

        Mikäpä siinä, että Raamattua käsiteltäisiin muiden fiktiivisten kirjojen kanssa samassa paketissa. Luonnollisesti pitäisi sitten tehdä selväksi, että kyseessä on nimenomaan fiktio, eikä siinä mielessä olennnaista eroa ole vaikkapa juuri siihen Lumikkiin verrattuna. Ei sitä Lumikkiakaan varmaan kaikille opeteta, niin ei tarvitse opettaa Raamattuakaan. Molemmat kuitenkin kuuluvat samaan satukirjakategoriaan, joten kumpaa tahansa voisi käyttää kirjallisuuden opetuksessa siitä yhtenä esimerkkinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäpä siinä, että Raamattua käsiteltäisiin muiden fiktiivisten kirjojen kanssa samassa paketissa. Luonnollisesti pitäisi sitten tehdä selväksi, että kyseessä on nimenomaan fiktio, eikä siinä mielessä olennnaista eroa ole vaikkapa juuri siihen Lumikkiin verrattuna. Ei sitä Lumikkiakaan varmaan kaikille opeteta, niin ei tarvitse opettaa Raamattuakaan. Molemmat kuitenkin kuuluvat samaan satukirjakategoriaan, joten kumpaa tahansa voisi käyttää kirjallisuuden opetuksessa siitä yhtenä esimerkkinä.

        Mutta Raamattu on paljon merkittävämpi eli tarvitaan kunnolla tunteja siihen. Ja lukiossa useita kursseja. Vaparit varmaan nyt ajavat uskonnonopetuksen sisällön siirtämistä äidinkieleen ja kaikille pakolliseksi. Eiku…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Raamattu on paljon merkittävämpi eli tarvitaan kunnolla tunteja siihen. Ja lukiossa useita kursseja. Vaparit varmaan nyt ajavat uskonnonopetuksen sisällön siirtämistä äidinkieleen ja kaikille pakolliseksi. Eiku…

        Eikö tuossa juuri sanottu, että Raamattua EI tarvitse opettaa kaikille, vaan se on vain yksi mahdollinen esimerkkiteos? Fiktiokirjallisuutta käsiteltäessä voi senkin mainita, tai olla mainitsematta. Ihan niin kuin vaikka Tuntemattoman sotilaan tai Rikoksen ja rangaistuksen tai Hamletin. Kirja kirjojen joukossa. Klassikkohan se Raamattukin toki on. Ei kaikkia maailman klassikkokirjoja voida käsitellä kuitenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuossa juuri sanottu, että Raamattua EI tarvitse opettaa kaikille, vaan se on vain yksi mahdollinen esimerkkiteos? Fiktiokirjallisuutta käsiteltäessä voi senkin mainita, tai olla mainitsematta. Ihan niin kuin vaikka Tuntemattoman sotilaan tai Rikoksen ja rangaistuksen tai Hamletin. Kirja kirjojen joukossa. Klassikkohan se Raamattukin toki on. Ei kaikkia maailman klassikkokirjoja voida käsitellä kuitenkaan.

        Miksi länsimaisen historian merkkiteos voitaisiin ohittaa? Mitä muuta tietoa haluat pimittää? Ainakin vaparien jäsenmäärän. 🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi länsimaisen historian merkkiteos voitaisiin ohittaa? Mitä muuta tietoa haluat pimittää? Ainakin vaparien jäsenmäärän. 🤭

        Onko sinulla luetunymmärtämisongelma, kun kysyt asiaa, johon vastaus löytyy juuri siitä viestistä, johon kommentoit? Maailmankirjallisuus on pullollaan kirjoja, jotka ovat jonkun mielestä ns. merkkiteoksia. Pakko niistä on osa ohittaa, kun aika ei millään voi riittää kaikkeen . Onko se sinun mielestäsi pimittämistä, jos Sinuhe Egyptiläistä ei jonkin äidinkielen ryhmän tunneilla käsitelläkään? Monien mielestä se on merkkiteos.

        Ai, pitäisikö sinun mielestäsi koulussa opettaa vaparien jäsenmäärä? Kouluopetuksen sisällöstähän tässä keskustellaan. Tuo taisikin olla uusi idea. Mihin aineeseen se kuuluisi? Minkä muiden järjestöjen jäsenmäärä pitäisi käsitellä, että ei ole pimittämistä? Siinä törmätään näet siihen samaan ongelmaan, että aika ei mitenkään voi riittää kaikkien järjestöjen käsittelemiseen. Sinusta tietenkin vaparit on niin merkittävä, että se ehdottomasti, mutta kun taas niitä jonkun mielestä merkittäviä on valtavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla luetunymmärtämisongelma, kun kysyt asiaa, johon vastaus löytyy juuri siitä viestistä, johon kommentoit? Maailmankirjallisuus on pullollaan kirjoja, jotka ovat jonkun mielestä ns. merkkiteoksia. Pakko niistä on osa ohittaa, kun aika ei millään voi riittää kaikkeen . Onko se sinun mielestäsi pimittämistä, jos Sinuhe Egyptiläistä ei jonkin äidinkielen ryhmän tunneilla käsitelläkään? Monien mielestä se on merkkiteos.

        Ai, pitäisikö sinun mielestäsi koulussa opettaa vaparien jäsenmäärä? Kouluopetuksen sisällöstähän tässä keskustellaan. Tuo taisikin olla uusi idea. Mihin aineeseen se kuuluisi? Minkä muiden järjestöjen jäsenmäärä pitäisi käsitellä, että ei ole pimittämistä? Siinä törmätään näet siihen samaan ongelmaan, että aika ei mitenkään voi riittää kaikkien järjestöjen käsittelemiseen. Sinusta tietenkin vaparit on niin merkittävä, että se ehdottomasti, mutta kun taas niitä jonkun mielestä merkittäviä on valtavasti.

        Raamattu on objektiivisesti tarkastellen huomattavasti vaikuttavampi kirja kuin Sinuhe. Siksi olisi ideologinen päätös, jos Raamattu sivuutetaan.

        Jos lukisit kommenttini huolellisemmin, huomaisit, etten halua käsitellä vaparien jäsenmäärää koulussa. Kysymys oli siitä, mitä tietoa haluat pimittää. Ehdotin, että haluat pimittää vaparien jäsenmäärän. Etkö haluakin vai kerrotko jäsenmäärän 31.12.2021?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on objektiivisesti tarkastellen huomattavasti vaikuttavampi kirja kuin Sinuhe. Siksi olisi ideologinen päätös, jos Raamattu sivuutetaan.

        Jos lukisit kommenttini huolellisemmin, huomaisit, etten halua käsitellä vaparien jäsenmäärää koulussa. Kysymys oli siitä, mitä tietoa haluat pimittää. Ehdotin, että haluat pimittää vaparien jäsenmäärän. Etkö haluakin vai kerrotko jäsenmäärän 31.12.2021?

        ”olisi ideologinen päätös”

        Vapareille ideologia on kaikki kaikessa. Sen tieltä saavat väistyä niin Raamattu kuin ihminenkin. Vaparius on vihaa.


      • Anonyymi

        Niin. Miksiköhän joku joka kannattaa uskontoja vähättelee eikä halua kaiken kyseenalaistamista, kykyä perustella, ymmärtää toisia tai etsiä luotettavaa tietoa.


    • Anonyymi

      Emme tarvitse eeteetä, emme tarvitse vapariutta

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä.


      • Anonyymi

        Selvästi tarvitsette, kun täällä vietätte aikaanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästi tarvitsette, kun täällä vietätte aikaanne.

        Vain niin kauan, kunnes Vapariliitto lakkautetaan.


    • Anonyymi

      Uskonto riittää, eeteetä ei tarvita.

    • Anonyymi

      Miten olit ajatellut selvitä ilman ruotsin opiskelua? Lopetatko koulut ja hankit ammatin oppisopimuksella - mitä luulet saavasi? Varastohommia, tai sen jälkeen ammattitodistus näyttönä ilman ruotsia kai.
      Entä jos haluat muun ammatin?
      Voitko käydä perukoulun ilman ruotsia, ja sitten kipaista irlannissa tms. ja saada todistuksen päätön, ilman ruotsia? Ainakin pääsee opiskelemaan, siis ei tarvii pyrkiä iltakouluun.
      Sitten voi hakea amikseen, ja toistaa sama kuvio? Amikseen voi kuitenkin joutua ulkomailla hakea, ja enkku hanskassa, koska äidinkieli siellä.
      Amiksen jälkeen pitäisi rullata sitten korkeakouluissa, sama juttu. Jos ei edellytetä ulkomaalaisiltakin todistuksilta ruotsia silloin kun edellytetään.
      Osan voi opiskella ulkomailla jopa työn ohessa tarvittaessa. Ja rahallakin pääsee opiskelemaan EU-aluella (ja muualla) ja siihen saa tuet Suomesta, tietääkseni. Ei ole ruotsia, ellei velvollisuus alallaan Suomessa, tai työssään. Ei tosin kannata tulla Suomeen takas, varsinkin, kun Venäjä rajan vieressä.

    • Anonyymi

      ET, (uskonto), psykologia, filosofia, terveystieto, kodinhoito, yhteiskuntaoppi, kotitalous, kangastyöt, kirjoittaminen, kuvaamataito, itsepuolustus, IT-netti. Kaikki hyödyllisiä tietoja ja taitoja.

      Tarpeettomia:
      Matematiikka, kemia, fysiikka - noista on yhteensä kaksi kirjaa (amiksessa), joka riittää -, historia, biologia, maantiede - valinnaisia sitten ala-asteen -, liikunta (harrastusaineita), musiikki (harrastusiaine - hyödytön peruskoulussa, kun ei opeteta musiikkia, esim. kun kuuntelee musiikkeja, oppii, mutta koulussa sitä ei näytetä), ohjelmointi, kielet - paitsi joku enkun korvaava parempi kieli (enkku voi jo olla epäeettistä opiskelle, mutten mene niin pitkälle, kun sitä ei tajua koko planeettakaan). Äikkä vain kirjoutuksen osin, muun ollen harrastusaine.

    • Anonyymi

      Kerrankin järkeä vaparipampulta. Eiköhän lopeteta ET.

      • Anonyymi

        Tyyppi syrjäytettiin. Liitto on sekovoimien vallassa


    • Anonyymi

      Kannattaa erota vapareista!

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin vaihto uskontoon. Parempi ja fiksumpi oppiaine.

    • Anonyymi

      Lakkala takaisin ja Ylikoski ulos!

    • Anonyymi

      Ero vapareista ja vaihto ussaan. Siinä se

    • Anonyymi

      Kannattaa luopua vaparien jäsenyydestä.

    • Anonyymi

      Ero eeteestä vaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe